PDA

Bekijk Volledige Versie : "Katholieken meer gevoel voor solidariteit dan protestanten"



Marsipulami
25-09-04, 01:21
"Katholieken meer gevoel voor solidariteit dan protestanten"

"Zondagsschooljongens aan de macht in het CDA"

Hilversum (Trouw/Van onze redactie) 21 september 2004 - Het CDA is het begrip ‘solidariteit’ kwijt. Dat komt doordat calvinistische ministers in de partij momenteel de boventoon voeren. Katholieken hebben van oudsher meer gevoel voor solidariteit. Dat schrijft Staf Depla, Tweede-Kamerlid voor de PvdA, vandaag in Trouw.

Verzorgingsstaat
Volgens Depla is het in het huidige kabinet alleen maar "gerechtigheid en verantwoordelijkheid wat de klok slaat". Dit terwijl de christen-democratie, juist op basis van het begrip solidariteit, vanaf de 19e eeuw vorm heeft gegeven aan de verzorgingsstaat.

Predestinatie
Depla haalt een Noorse professor aan die, nota bene in het wetenschappelijk tijdschrift van het CDA, betoogt dat protestanten in het algemeen veel minder actief zijn geweest bij het ontwikkelen van het begrip solidariteit. Dit omdat de protestantse leer een andere achtergrond zou hebben: de calvinist staat als eenling voor de Heer, de aardse prestaties zijn ‘slechts’ teken van de predestinatie.

Verantwoordelijkheid
In protestantse kringen wordt volgens Depla veel waarde gehecht aan de ‘productieve deugd’ en is men daarom vooral gericht op betaalde arbeid, op verantwoordelijkheid nemen voor je eigen onderhoud. In de katholieke leer wordt het begrip verantwoordelijkheid breder ingevuld. Verantwoordelijkheid neem je voor de samenleving in de vorm van het opvoeden van je kinderen, het zorgen voor je familieleden en kennissen, het verrichten van vrijwilligerswerk.

Zondagsschooljongens
Depla in Trouw: "De huidige voormannen van het CDA - Balkenende, Donner en De Geus - zijn aanhangers van het calvinisme van de laat 19e eeuw. Het is dan ook niet zo vreemd dat solidariteit geen rol speelt bij de hervorming van de verzorgingstaat, nu deze zondagsschooljongens de macht hebben gegrepen".

Zwakkeren of profiteurs
PvdA’er Depla schetsts de overeenkomsten tussen de sociaal-democratie en de katholieke sociale leer. Het helpen van mensen die het zelf niet redden, sluit volgens hem aan bij de katholieke barmhartigheid. Sociaal-democraten vinden net als katholieken dat de gemeenschap verantwoordelijkheid draagt voor de zwakkeren in de samenleving. "Een duidelijk verschil met het neoconservatisme van het CDA, waar mensen die afhankelijk zijn, neergezet worden als profiteurs van de verzorgingsstaat", aldus Depla.

Mannenbroederscalvinisme
Volgens de PvdA-er is het tijd voor een terugkeer van de katholieke sociale leer en het ‘jaren-zeventigcalvinisme’ van Aantjes en Boersma binnen de CDA-politiek. Tegenover het huidige ‘monsterverbond van het mannenbroederscalvinisme van Colijn en Kuyper’ stelt Depla dan ook CDA’ers als de burgermeesters Van der Tak uit het Westland en Leers uit Maastricht. Met dit soort christen-democraten zou volgens Depla zijn eigen sociaal-democratische partij, indien daarin het gemeenschapsdenken de overhand krijgt, een krachtige coalitie kunnen vormen om de verzorgingsstaat duurzaam te hervormen.

vlegeltje
25-09-04, 01:33
Uitstekende analyse.

Helemaal mee eens.

Het 'ieder voor zich en God voor ons allen calvinisme', dat is pas een bedreiging voor Nederland, niet de islam.

Marsipulami
25-09-04, 01:58
Geplaatst door vlegeltje
Uitstekende analyse.

Helemaal mee eens.

Het 'ieder voor zich en God voor ons allen calvinisme', dat is pas een bedreiging voor Nederland, niet de islam.

:giechel: :fplet:

Uit wat voor levensbeschouwelijk nest kom jij ?

vlegeltje
25-09-04, 02:15
Geplaatst door Marsipulami
:giechel: :fplet:

Uit wat voor levensbeschouwelijk nest kom jij ?

Het rijke roomse leven ;)

Maar al op jonge leeftijd bekeerd tot het atheisme :p

Marsipulami
25-09-04, 02:28
Geplaatst door vlegeltje
Het rijke roomse leven ;)

Maar al op jonge leeftijd bekeerd tot het atheisme :p

Ja, maar er is een groot verschil tussen katholieke atheïsten en protestantse atheïsten. Katholieke atheïsten hebben meer gevoel voor humor en kunnen beter relativeren. Bovendien verschillen ze nauwelijks van mening met katholieke gelovigen. Tenslotte zijn ze veel stabieler in hun opinies en socialer dan protestantse atheïsten die meedraaien met elke nieuwe wind.

vlegeltje
25-09-04, 02:44
Daar heb je helemaal gelijk in Mars.

Ik voel me ook onderdeel van de katholieke cultuur, ondanks dat ik atheist ben.

Wortel
25-09-04, 12:01
Nu vind ik regelmatig dat CDA staat voor Christus Deed Anders, maar de analyse die hier wordt geschetst, staat weer eens bol van de achterlijke vooroordelen over Protestanten. Alsof we echt nooit meer afkomen van de Sturm und Drung van de jaren zeventig.
Zondagscholen kwamen voor bij Hervormden en niet bij Gereformeerden, en beide genoemde heren zijn allebei van oorsprong Gereformeerd dus waar kletst deze Depla eigenlijk over.
Als je eens zou kijken naar de erfenis van de aloude ARP zou hij weten hoe het werkelijk zit met de solidariteit bij Protestanten.

Marsipulami
25-09-04, 12:14
Geplaatst door Wortel
Nu vind ik regelmatig dat CDA staat voor Christus Deed Anders, maar de analyse die hier wordt geschetst, staat weer eens bol van de achterlijke vooroordelen over Protestanten. Alsof we echt nooit meer afkomen van de Sturm und Drung van de jaren zeventig.
Zondagscholen kwamen voor bij Hervormden en niet bij Gereformeerden, en beide genoemde heren zijn allebei van oorsprong Gereformeerd dus waar kletst deze Depla eigenlijk over.
Als je eens zou kijken naar de erfenis van de aloude ARP zou hij weten hoe het werkelijk zit met de solidariteit bij Protestanten.

Kom, kom, geef nou maar toe. Die PVDA'er is zelf niet gelovig en dus uitstekend geschikt om als neutrale waarnemer de verschillen tussen katholieken en protestanten op een correcte manier te schetsen. :blowen:

Wortel
25-09-04, 12:19
Die veronderstelde "neutraliteit" is precies het probleem bij dit verhaal.
Ik heb nog maar heel weinig neutrale PvdA'ers meegemaakt als het ging om hun assessment van wat Protestanten zou bezielen. En dit is er weer een schoolvoorbeeld van.

Marsipulami
25-09-04, 12:22
Geplaatst door Wortel
Die veronderstelde "neutraliteit" is precies het probleem bij dit verhaal.
Ik heb nog maar heel weinig neutrale PvdA'ers meegemaakt als het ging om hun assessment van wat Protestanten zou bezielen. En dit is er weer een schoolvoorbeeld van.

Volgens mij heb je vooroordelen tgo PVDA'ers. Ik vind dat die man sympathieke dingen zegt. ;)

vlegeltje
25-09-04, 12:45
Geplaatst door Wortel
Zondagscholen kwamen voor bij Hervormden en niet bij Gereformeerden,

Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?

Ik heb dat nooit begrepen. :)


Overigens is de PvdA een zwaar door het protestantisme angehauchte partij.
Bos is zeer protestants.
PvdA heeft pas sinds begin jaren 80 enige aanhang beneden de grote rivieren. Voor die tijd was het een 'boven de grote rivieren' partij, dus protestants.

Wortel
25-09-04, 12:47
Ik geloof graag dat je het sympathiek vind, maar ik vind het vooroordeelbevestigend en dus tendentieus. Een heel volksdeel collectief in een bepaalde hoek zetten vind ik niet sympathiek, of dat nu moslims, hervormden, atheisten of rooslijders onder de dertig zijn.
Daarbij komt dat er binnen bepaalde PvdA kringen een duidelijke solidariteits-spiritualiteit heerste, nadrukkelijk contra alles wat naar godsdienstigheid rook. Wat langer geleden -maar dan spreek wel over vorige generaties- leken de bijeenkomsten van de PvdA, met o.a. hun strijdliederen, als twee druppels water op kerkelijke toogdagen. Die tijden zijn voorbij, maar af en toe klinken er nog wel wat van die echo's uit dat verleden. En als ik dit lees denk ik dat dit er een van is.

Het is stellig waar dat in bepaalde Protestante kringen solidariteit minder in trek is, maar dat geldt per saldo ook voor de Katholiek van de rompstand van Rolduc en Opus Dei. Er zijn ook heel andere Katholieken, zoals er dus ook heel andere Protestanten zijn.

Jezelf op de borst kunnen kloppen met zo'n artikel lijkt me trouwens ook erg comfortabel. :wink:

answering
25-09-04, 13:57
Geplaatst door Wortel
Ik geloof graag dat je het sympathiek vind, maar ik vind het vooroordeelbevestigend en dus tendentieus. Een heel volksdeel collectief in een bepaalde hoek zetten vind ik niet sympathiek, of dat nu moslims, hervormden, atheisten of rooslijders onder de dertig zijn.
Daarbij komt dat er binnen bepaalde PvdA kringen een duidelijke solidariteits-spiritualiteit heerste, nadrukkelijk contra alles wat naar godsdienstigheid rook. Wat langer geleden -maar dan spreek wel over vorige generaties- leken de bijeenkomsten van de PvdA, met o.a. hun strijdliederen, als twee druppels water op kerkelijke toogdagen. Die tijden zijn voorbij, maar af en toe klinken er nog wel wat van die echo's uit dat verleden. En als ik dit lees denk ik dat dit er een van is.

Het is stellig waar dat in bepaalde Protestante kringen solidariteit minder in trek is, maar dat geldt per saldo ook voor de Katholiek van de rompstand van Rolduc en Opus Dei. Er zijn ook heel andere Katholieken, zoals er dus ook heel andere Protestanten zijn.

Jezelf op de borst kunnen kloppen met zo'n artikel lijkt me trouwens ook erg comfortabel. :wink:


Protestanten zijn inderdaad voorstander van zelf na denken en eigen verantwoordelijkheid. Dus niet blind achter een of andere priester aanlopen. Protestantse landen zijn dan ook meestal welvarender dan katholieke. Maar dat er geen solidariteit bestaat is onzin. De armenzorg in de Republiek was een voorbeeld voor anderen. Nergens wordt zoveel geld gecollecteerd voor goede doelen als onder protestanten (De gemeente Urk staat eenzaam aan de top).

Men is alleen niet zo weg van allerlei staatsarrangementen en gedwongen collectiviteit en opteert eerder voor het maatschappelijk middenveld.

Julien
25-09-04, 14:03
Geplaatst door answering
Protestanten zijn inderdaad voorstander van zelf na denken en eigen verantwoordelijkheid. Dus niet blind achter een of andere priester aanlopen. Protestantse landen zijn dan ook meestal welvarender dan katholieke.

wat een onzin. de katholieke landen waren de leidraad voor de proestantse landen.. ik heb juist meer het gevoel dat Katholieken een stuk minder stijf en dichtgespijkerd tegen het geloof aan kijken dan Proestanten, en dan met name Calvinisten.

op zondag doen katholieken gewoon alles wat je normaal doet, en we genieten van het leven. Calvinisten mogen vaak niet naar buiten van de dominee en moeten sober leven.

ik durf ook te zeggen dat de katholieke landen meer Cultuur (met een grote C) hebben dan protestantse landen!

mark61
25-09-04, 14:08
Volgens mij leert de politieke geschiedenis van NL dat de meer 'extreme' linksen in grote meerderheid afkomstig zijn uit het protestantse volksdeel. Mensen als Troelstra en Domela Nieuwenhuis komen toch uit de protestantse sfeer? Dat Oost-Groningen zo communistisch is komt voort uit de protestantse achtergrond.

Daarentegen is het katholicisme sterk hiërarchisch. Eventuele 'linksige' basispriesters werden en worden al snel teruggefloten door hun superieuren. Hebben protestantse kerken ooit de gelovigen verboden op de PvdA te stemmen? Nee, dat was de katholieke kerk. Barmhartigheid heeft niets met solidariteit van doen, maar met top-down liefdadigheid. De superieure helper tegenover de ondergeschikte zielepoot. Solidariteit gaat uit van gelijkheid. Zoals ook de protestantse kerken 'plat' georganiseerd zijn.

Maar wat evengoed meespeelt is de 'Noordeuropese' versus de 'Zuideuropese' volksaard. NL katholieken zijn vanuit Spanje gezien heel protestants. Lees serieus, kritisch, opstandig.

Seif
25-09-04, 14:09
Geplaatst door Julien
wat een onzin. de katholieke landen waren de leidraad voor de proestantse landen..

Tot de 17e eeuw nog wel ja. Daarna niet meer.

Julien
25-09-04, 14:48
Geplaatst door mark61
Maar wat evengoed meespeelt is de 'Noordeuropese' versus de 'Zuideuropese' volksaard. NL katholieken zijn vanuit Spanje gezien heel protestants. Lees serieus, kritisch, opstandig.

dat heb je goed gezien! ik ga niet meer naar de kerk, maar toen ik vroeger nog wel eens naar een katholieke kerk in NL ging, kon ik me echt verbazen!! De Nederlandse katholieke kerk lijkt nog maar weinig op de Rooms-Katholieke Kerk in Zuid-Europa. Dat vind ik wel jammer..er wordt nauwelijks in het Latijn gesproken en gezongen hier en Maria, de Heiligste Vrouw, krijgt maar weinig aandacht in de Mis.

Ik zie hier ook nauwelijks biechtstoelen en de Paus wordt soms zelfs door Nederlandse Katholieken niet serieus genomen.
Marsipulami, is dit ook allemaal het geval in Belgie?

De Nederlandse katholieke kerk is te ver doorgeschoten naar de angelsaksische/ germaanse geloofsbeleving.

Julien
25-09-04, 15:00
Geplaatst door Lewis Moon
Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat Nederlandse katholieken eigenlijk ook protestanten zijn.

dat zou best kunnen kloppen.misschien komt het doordat pracht en praal en mystiek en onderwerping aan een Hoger Gezag (Rome/ de Paus) niet in de Nederlandse cultuur passen?

Tomas
25-09-04, 15:27
Het zijn vooral de calvinistische noord eurpopese landen die een verzorgingsstaat hebben. Maar ik wil best geloven dat de van nature aartsluie en egocentrische katholiek dit voor zijn eigen hagje heeft afgedwongen middels subtiel lobbieen en het democratisch stemrecht dat jammer genoeg ook voor katholieken geldt.

Orakel
25-09-04, 16:45
Geplaatst door Lewis Moon
Er is nu geen verschil meer want onlangs zijn gereformeerden en hervormden gefuseerd. Het is een beetje een ingewikkeld verhaal. Ik zal het wat vereenvoudigd vertellen: In de 17e en 18e eeuw was er in Nederland één protestantse kerk, die wel de Gereformeerde kerk werd genoemd. Andere geloven als katholieken, doopsgezinden, remonstranten en Joden werden wel gedoogd maar mochten zich niet te veel profileren. In de 19e eeuw kreeg deze kerk de naam Hervormde Kerk, een soort staatskerk met veel invloed van de overheid. Veel oorspronkelijke aanhangers vonden dat niet goed en waren bovendien van mening dat de leer in deze kerk niet zuiver was. In een aantal etappes splitsten zij zich af en grepen terug naar de oude naam: ze vormden de Gereformeerde kerken, die goed georganiseerd waren en een behoorlijk stempel op de Nederlandse politiek gedrukt hebben. Het waren over het algemeen de wat minder rijke mensen die van deze kerken lid waren ('kleine luyden'). De gegoede burgers bleven meestal lid van de Hervormde kerk. Hun geloof was vaak (niet altijd) wat minder streng dan de gereformeerden. In de jaren vijftig van deze eeuw werd de bemoeienis van de staat met de Hervormde kerk afgeschaft. De kerk werd helemaal zelfstandig. Daarna kwamen er besprekingen met de gereformeerden op gang die tientallen jaren hebben geduurd en die leiden tot een fusie die 1 mei jl. een feit werd: de gereformeerden en hervormden verenigden zich tot één kerk: de Protestantse Kerk in Nederland.

Helder verhaal. Thnx.
Dus het Christendom splitst zich af in Katholieken en Protestanten en daaronder heb je weer andere afsplitsingen? En die afsplitsingen zijn het gevolg van diverse opvattingen over de leer?

Tomas
25-09-04, 16:48
Geplaatst door Lewis Moon
Daarna kwamen er besprekingen met de gereformeerden op gang die tientallen jaren hebben geduurd en die leiden tot een fusie die 1 mei jl. een feit werd: de gereformeerden en hervormden verenigden zich tot één kerk: de Protestantse Kerk in Nederland.

Waarvan de eerste gereformeerde gemeentes zich alweer hebben afgesplitst.

1 protestant is een kerk
2 protestanten is een gemeente
3 protestanten is een scheuring.

Spoetnik
25-09-04, 17:59
Geplaatst door Julien
dat heb je goed gezien! ik ga niet meer naar de kerk, maar toen ik vroeger nog wel eens naar een katholieke kerk in NL ging, kon ik me echt verbazen!! De Nederlandse katholieke kerk lijkt nog maar weinig op de Rooms-Katholieke Kerk in Zuid-Europa. Dat vind ik wel jammer..er wordt nauwelijks in het Latijn gesproken en gezongen hier en Maria, de Heiligste Vrouw, krijgt maar weinig aandacht in de Mis.

Ik zie hier ook nauwelijks biechtstoelen en de Paus wordt soms zelfs door Nederlandse Katholieken niet serieus genomen.
Marsipulami, is dit ook allemaal het geval in Belgie?

De Nederlandse katholieke kerk is te ver doorgeschoten naar de angelsaksische/ germaanse geloofsbeleving.

Welk nut heeft Latijn in de huidige maatschappij in hemelsnaam? Vroeger werd Latijn gebruikt tijdens de dienst om te voorkomen dat het gepeupel daadwerkelijk door kregen wat er nu eigenlijk gezegd werd. Is dat wat jij voor ogen hebt? :)

answering
25-09-04, 18:12
Geplaatst door Tomas
Waarvan de eerste gereformeerde gemeentes zich alweer hebben afgesplitst.

1 protestant is een kerk
2 protestanten is een gemeente
3 protestanten is een scheuring.

Enkele scheuringen sinds 1834:

1834 Afscheiding
1886 Doleantie
1944 Vrijmaking
1953 Scheuring in de Ger.Gem.
1969 Scheiding Nederlands Gereformeerde Kerk
1980 Scheuring in de Ger.Gem. in Ned.
2004 Hersteld Hervormde Kerk als afsplitsing van de PKN

answering
25-09-04, 18:13
Geplaatst door Spoetnik
Welk nut heeft Latijn in de huidige maatschappij in hemelsnaam? Vroeger werd Latijn gebruikt tijdens de dienst om te voorkomen dat het gepeupel daadwerkelijk door kregen wat er nu eigenlijk gezegd werd. Is dat wat jij voor ogen hebt? :)

Latin is language
As dead as dead can be
First it killed the Romans
And now it's killing me!

Julien
25-09-04, 18:18
Geplaatst door Spoetnik
Welk nut heeft Latijn in de huidige maatschappij in hemelsnaam? Vroeger werd Latijn gebruikt tijdens de dienst om te voorkomen dat het gepeupel daadwerkelijk door kregen wat er nu eigenlijk gezegd werd. Is dat wat jij voor ogen hebt? :)

nee maar Latijn is wel de oorspronkelijke taal van de Kerk.. Latijn is een heilige taal in mijn ogen, die je niet zomaar mag weggooien!

Volgens mij geldt dat ook bij Moslims..die lezen de Koran toch ook vnl in het Standaard-Arabisch?Nou, dat is een hele andere soort taal dan Turks of Marokkaans of Indonesisch.

answering
25-09-04, 18:22
Geplaatst door Julien
nee maar Latijn is wel de oorspronkelijke taal van de Kerk.. Latijn is een heilige taal in mijn ogen, die je niet zomaar mag weggooien!

Volgens mij geldt dat ook bij Moslims..die lezen de Koran toch ook vnl in het Standaard-Arabisch?Nou, dat is een hele andere soort taal dan Turks of Marokkaans of Indonesisch.

Deze vergelijking gaat niet op want de Bijbel is in het Hebreeuws (OT) en Grieks (NT) geschreven. Dus zou een christen beide talen moeten leren. In de praktijk gebeurt dat niet m.u.v. theologie studenten.

Joden leren ook de Thora in het Hebreeuws te lezen, ultra-othodoxen doen zelfs niet veel anders 'lernen'.

Julien
25-09-04, 18:28
Geplaatst door answering
Deze vergelijking gaat niet op want de Bijbel is in het Hebreeuws (OT) en Grieks (NT) geschreven. Dus zou een christen beide talen moeten leren. In de praktijk gebeurt dat niet m.u.v. theologie studenten.

Joden leren ook de Thora in het Hebreeuws te lezen, ultra-othodoxen doen zelfs niet veel anders 'lernen'.

hmm feitelijk heb je gelijk, maar in de Romaans-Katholieke traditie is het Latijn de Eerste taal van de Kerk..namelijk omdat de belangrijkste Kerkvaders in het Latijn hebben geschreven en het de taal is van Il Città di Vaticano!

Wortel
25-09-04, 18:46
1834 Afscheiding
1886 Doleantie
1944 Vrijmaking
1953 Scheuring in de Ger.Gem.
1969 Scheiding Nederlands Gereformeerde Kerk
1980 Scheuring in de Ger.Gem. in Ned.
2004 Hersteld Hervormde Kerk als afsplitsing van de PKN


Er worden in deze opsomming wel een paar scheuringen in een adem genoemd, terwijl deze gemeenschappen niet allemaal dezelfde directe stamboom. Er zijn nogal wat kerken, dus bij deze een overzicht, waarbij ik niet direct durf te beweren volledig te zijn:

De christelijke kerken kunnen grofweg worden onderverdeeld in vier groepen: protestantse kerken (waarvan een aantal kerken in een fusieproces samen op weg zijn gegaan, de SoW-kerken), katholieke kerken, orthodoxe kerken en overige kerken.

Protestantse kerken
Amerikaanse kerkgenootschappen
Apostolische Gemeente AP
Apostolisch Genootschap AG
Apostolische kerk
Algemene Doopsgezinde Sociëteit
Anglicaanse Kerk
Adventisten
Baptisten gemeenten BAP
Beréagemeenschap
Broeders in Christus - NL
Bron van Levend Water Gemeente
Charismatische beweging
Chinese kerk in Nederland
Christengemeenschap, De
Christengemeenschap Beweging tot Religieuze Vernieuwing CGR
Christelijk Afgescheiden Gemeente CAF
Christelijke Evangelische Gemeente CE
Christelijk Gereformeerd
Christelijke Gereformeerde Gemeente CGG
Christelijke Gereformeerde Kerken CG
Christian City Church
Christian Science CSC
Christengemeente Living Water Fellowship
Church of Christ
Doopsgezind
Doopsgezinde Gemeente DG
Doopsgezinde kerken
Duitse Evangelische Gemeente DEV
Duitse Kerkgenootschappen
Engelse Kerkgenootschappen
Engelse Presbyteriaanse Gemeente EP
Evangelische Broedergemeente EB
Evangelische Gemeente EG
Evangelisch - Luthers
Evangelische Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden (SoW)
Evangelisch Luthers Kerkgenootschap EL
GBI Bethany Belanda
Gemeente der Anglicaans Episcopale Kerk AE
Gemeente der Hersteld Apostolische Zendingskerk HAZ
Gemeentes des Heeren
Gemeente van Apostolische Christenen
Gemeente van Christus
Gemeenschap van gelovigen
Gemeente van God
Genootschap der Vrienden (Quakers)
Geredja Protestant Maluku di Belanda GMB
Geredja Protestant Maluku Djama 'at Darurat GPD
Geredja Protestant Maluku Tenggara GPT
Hersteld Apostolische Zendingsgemeente in de Eenheid der Apostelen HAG
Hersteld Apostolische Zending
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Gereformeerde Gemeente GG
Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika
Gereformeerde Gemeenten
Gereformeerde Gemeente onder het Kruis GOK
Gerf. kerk Hersteld
Gereformeerde Kerken in Nederland (SoW)
Gereformeerde Kerken in Nederland GK
Gereformeerde Kerken
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt (Art 31) G31
Gereformeerd ( Vrijgemaakt )
Hersteld Apostolische Gemeente in de Eenheid der Apostelen
Hersteld Apostolische Zendingkerk
Hersteld Evangelisch Luthers Kerkgenootschap HEL
Herstelgemeente
Hersteld Verband HV
Indisch Protestantse Kerk IP
Islamitisch Kerkgenootschap ISL
Kerk van de Nazarener Nederland
Lighthouse Baptist Church Amsterdam
Lutherse kerk
Luctor et Emergo
Manna Kerk
Methodistische Kerk
Molukse kerken /indonesische
Molukse Evangelische Kerk MEK
Molukse Protestantse Kerk in Nederland
Morgenstond Gemeentes
Nederduits Gereformeerde Gemeente
Nederlands Gereformeerd NG
Nederlands Gereformeerde Kerken NGK
Nederlandse Hervormde Kerk NH
Nederland Hervormd
Nederlandse Hervormde Kerk (SoW)
Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap NI
Nederlandse Protestanten Bond NPB
Nederlands Spiritueel Kerkgenootschap NSK
Nederlandse Vereniging der Zevendedags Adventisten ADV
Nieuw Apostolische Kerk
Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland NAP
Noorse kerkgenootschappen
Open geloofsgemeenschap NPB
Oud Gereformeerde Gemeenten
Oud Gereformeerde Gemeente OGG
Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland
Oud gereformeerde kerk OGK
Pinkstergroepen
Protestantse Gemeente
Remonstrant
Remonstrantse Broederschap REM
Reveil Gemeenschap Lelystad
Sudanese Gospel Mission
Surinaamse parochie
Tabernacle City Homepage
Trinity Church Eindhoven
Verenigde Pinkster- en Evangelie Gemeenten een fusie van (per 1-1-'02):
de Broederschap van Pinkstergemeenten
Vergadering der Gelovigen ( Vrije BroederGemeente) VBG
Vergadering van Gelovigen
Volle Evangelie Gemeenten
Vrije Baptisten
Vrij Evang. Gemeenten VRE
Vrije Gemeenten
Vrije Gereformeerde Gemeente VRG
Vrijzinnig Hervormden
Waalse gemeenten
Waalse Kerken (deel v. Nederlands Hervormde Kerk)
Eglise Wallonne
Waalse Gemeente WG
Zendingsgemeente ZG
Zevendedag Baptisten
Zweedse kerkgenootschappen
Zwingli - Bond


Katholieke kerken
Oud-katholieke Kerk
Rooms-katholieke Kerk RK
n.b. naast de 'Latijnse Kerk' (westerse rooms-katholieken zoals we die in
Nederland doorgaans kennen), zijn er oosterse katholieke kerken in gemeenschap met 'Rome', onder andere:
Chaldeeuws-katholieke Kerk
Maronitische Kerk
Syrisch-katholieke Kerk
Grieks-katholieke Kerk
Apostolische Katholiek
Vrij Katholieke kerk VRK
Oud-Episcopaal Katholieke Kerk
Kerkgenootschap der Oud Bisschoppelijke Cleresie (oud katholieke kerk) OB
Orthodox Katholieke Kerk ORK


de Oriëntaals-Orthodoxe kerken
Koptisch-orthodoxe Kerk
Ethiopisch-orthodoxe Kerk
Eritrees-orthodoxe Kerk
Armeens-opostolische Kerk
Syrisch-orthodoxe Kerk
Malankaarse orthodoxe Kerk

Oosters-Orthodoxe Kerken
Russisch-orthodoxe Kerk ROR
Grieks-orthodoxe Kerk
Grieks Orthodoxe Kerk GOR
Servisch-orthodoxe Kerk
Roemeens-orthodoxe Kerk
Roemeens Orthodoxe Parochie
Assyrische Kerken van het Oosten
Assyrisch-apostolische Kerk van het Oosten
Oude Assyrisch-apostolische Kerk van het Oosten
Ethiopisch Orthodoxe Kerk EOR


Democratie in optima forma zou ik zeggen ;)

answering
25-09-04, 19:05
Geplaatst door Julien
hmm feitelijk heb je gelijk, maar in de Romaans-Katholieke traditie is het Latijn de Eerste taal van de Kerk..namelijk omdat de belangrijkste Kerkvaders in het Latijn hebben geschreven en het de taal is van Il Città di Vaticano!

Latijn was de taal van het Romeise Rijk en die is overgegaan op de Rooms-Katholieke kerk. Daarom werd ook de Bijbel in het latijn vertaald (vulgaat).

answering
25-09-04, 19:07
Geplaatst door Wortel
Er worden in deze opsomming wel een paar scheuringen in een adem genoemd, terwijl deze gemeenschappen niet allemaal dezelfde directe stamboom. Er zijn nogal wat kerken, dus bij deze een overzicht, waarbij ik niet direct durf te beweren volledig te zijn:

;)

Ze zijn wel allemaal aan elkaar gerelateerd.

Tomas
25-09-04, 19:09
Geplaatst door Wortel
Er worden in deze opsomming wel een paar scheuringen in een adem genoemd, terwijl deze gemeenschappen niet allemaal dezelfde directe stamboom. Er zijn nogal wat kerken, dus bij deze een overzicht, waarbij ik niet direct durf te beweren volledig te zijn:

De christelijke kerken kunnen grofweg worden onderverdeeld in vier groepen: protestantse kerken (waarvan een aantal kerken in een fusieproces samen op weg zijn gegaan, de SoW-kerken), katholieke kerken, orthodoxe kerken en overige kerken.

Protestantse kerken
Amerikaanse kerkgenootschappen
Apostolische Gemeente AP
Apostolisch Genootschap AG
Apostolische kerk
Algemene Doopsgezinde Sociëteit
Anglicaanse Kerk
Adventisten
Baptisten gemeenten BAP
Beréagemeenschap
Broeders in Christus - NL
Bron van Levend Water Gemeente
Charismatische beweging
Chinese kerk in Nederland
Christengemeenschap, De
Christengemeenschap Beweging tot Religieuze Vernieuwing CGR
Christelijk Afgescheiden Gemeente CAF
Christelijke Evangelische Gemeente CE
Christelijk Gereformeerd
Christelijke Gereformeerde Gemeente CGG
Christelijke Gereformeerde Kerken CG
Christian City Church
Christian Science CSC
Christengemeente Living Water Fellowship
Church of Christ
Doopsgezind
Doopsgezinde Gemeente DG
Doopsgezinde kerken
Duitse Evangelische Gemeente DEV
Duitse Kerkgenootschappen
Engelse Kerkgenootschappen
Engelse Presbyteriaanse Gemeente EP
Evangelische Broedergemeente EB
Evangelische Gemeente EG
Evangelisch - Luthers
Evangelische Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden (SoW)
Evangelisch Luthers Kerkgenootschap EL
GBI Bethany Belanda
Gemeente der Anglicaans Episcopale Kerk AE
Gemeente der Hersteld Apostolische Zendingskerk HAZ
Gemeentes des Heeren
Gemeente van Apostolische Christenen
Gemeente van Christus
Gemeenschap van gelovigen
Gemeente van God
Genootschap der Vrienden (Quakers)
Geredja Protestant Maluku di Belanda GMB
Geredja Protestant Maluku Djama 'at Darurat GPD
Geredja Protestant Maluku Tenggara GPT
Hersteld Apostolische Zendingsgemeente in de Eenheid der Apostelen HAG
Hersteld Apostolische Zending
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Gereformeerde Gemeente GG
Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika
Gereformeerde Gemeenten
Gereformeerde Gemeente onder het Kruis GOK
Gerf. kerk Hersteld
Gereformeerde Kerken in Nederland (SoW)
Gereformeerde Kerken in Nederland GK
Gereformeerde Kerken
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt (Art 31) G31
Gereformeerd ( Vrijgemaakt )
Hersteld Apostolische Gemeente in de Eenheid der Apostelen
Hersteld Apostolische Zendingkerk
Hersteld Evangelisch Luthers Kerkgenootschap HEL
Herstelgemeente
Hersteld Verband HV
Indisch Protestantse Kerk IP
Islamitisch Kerkgenootschap ISL
Kerk van de Nazarener Nederland
Lighthouse Baptist Church Amsterdam
Lutherse kerk
Luctor et Emergo
Manna Kerk
Methodistische Kerk
Molukse kerken /indonesische
Molukse Evangelische Kerk MEK
Molukse Protestantse Kerk in Nederland
Morgenstond Gemeentes
Nederduits Gereformeerde Gemeente
Nederlands Gereformeerd NG
Nederlands Gereformeerde Kerken NGK
Nederlandse Hervormde Kerk NH
Nederland Hervormd
Nederlandse Hervormde Kerk (SoW)
Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap NI
Nederlandse Protestanten Bond NPB
Nederlands Spiritueel Kerkgenootschap NSK
Nederlandse Vereniging der Zevendedags Adventisten ADV
Nieuw Apostolische Kerk
Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland NAP
Noorse kerkgenootschappen
Open geloofsgemeenschap NPB
Oud Gereformeerde Gemeenten
Oud Gereformeerde Gemeente OGG
Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland
Oud gereformeerde kerk OGK
Pinkstergroepen
Protestantse Gemeente
Remonstrant
Remonstrantse Broederschap REM
Reveil Gemeenschap Lelystad
Sudanese Gospel Mission
Surinaamse parochie
Tabernacle City Homepage
Trinity Church Eindhoven
Verenigde Pinkster- en Evangelie Gemeenten een fusie van (per 1-1-'02):
de Broederschap van Pinkstergemeenten
Vergadering der Gelovigen ( Vrije BroederGemeente) VBG
Vergadering van Gelovigen
Volle Evangelie Gemeenten
Vrije Baptisten
Vrij Evang. Gemeenten VRE
Vrije Gemeenten
Vrije Gereformeerde Gemeente VRG
Vrijzinnig Hervormden
Waalse gemeenten
Waalse Kerken (deel v. Nederlands Hervormde Kerk)
Eglise Wallonne
Waalse Gemeente WG
Zendingsgemeente ZG
Zevendedag Baptisten
Zweedse kerkgenootschappen
Zwingli - Bond


Katholieke kerken
Oud-katholieke Kerk
Rooms-katholieke Kerk RK
n.b. naast de 'Latijnse Kerk' (westerse rooms-katholieken zoals we die in
Nederland doorgaans kennen), zijn er oosterse katholieke kerken in gemeenschap met 'Rome', onder andere:
Chaldeeuws-katholieke Kerk
Maronitische Kerk
Syrisch-katholieke Kerk
Grieks-katholieke Kerk
Apostolische Katholiek
Vrij Katholieke kerk VRK
Oud-Episcopaal Katholieke Kerk
Kerkgenootschap der Oud Bisschoppelijke Cleresie (oud katholieke kerk) OB
Orthodox Katholieke Kerk ORK


de Oriëntaals-Orthodoxe kerken
Koptisch-orthodoxe Kerk
Ethiopisch-orthodoxe Kerk
Eritrees-orthodoxe Kerk
Armeens-opostolische Kerk
Syrisch-orthodoxe Kerk
Malankaarse orthodoxe Kerk

Oosters-Orthodoxe Kerken
Russisch-orthodoxe Kerk ROR
Grieks-orthodoxe Kerk
Grieks Orthodoxe Kerk GOR
Servisch-orthodoxe Kerk
Roemeens-orthodoxe Kerk
Roemeens Orthodoxe Parochie
Assyrische Kerken van het Oosten
Assyrisch-apostolische Kerk van het Oosten
Oude Assyrisch-apostolische Kerk van het Oosten
Ethiopisch Orthodoxe Kerk EOR


Democratie in optima forma zou ik zeggen ;)

Ook dit lijstje is een generalisatie. Realistischer is het benoemen van de NAW gegevens van de toevallige aanhangers.

Spoetnik
25-09-04, 19:22
Geplaatst door Julien
nee maar Latijn is wel de oorspronkelijke taal van de Kerk.. Latijn is een heilige taal in mijn ogen, die je niet zomaar mag weggooien!

Volgens mij geldt dat ook bij Moslims..die lezen de Koran toch ook vnl in het Standaard-Arabisch?Nou, dat is een hele andere soort taal dan Turks of Marokkaans of Indonesisch.

Of ze de bijbel willen lezen in de oorspronkelijke taal, ze hebben mijn zegen. Het gaat erom of je Latijn gebruikt in een mis. Wat heeft de overgrote meerderheid die geen Latijn kent, met een mis in het Latijn, wat hebben ze er aan.

Hetzelfde gaat nu toch ook op voor moskeeen in Nederland, men wil niet dat er in het Arabische of Turks wordt gepredikt, om bijna precies dezelfde reden. Het verschil is nu dat niet-moslims graag willen horen wat de Imam te vertellen heeft.

Julien
25-09-04, 22:36
Geplaatst door Spoetnik
Of ze de bijbel willen lezen in de oorspronkelijke taal, ze hebben mijn zegen. Het gaat erom of je Latijn gebruikt in een mis. Wat heeft de overgrote meerderheid die geen Latijn kent, met een mis in het Latijn, wat hebben ze er aan.

Hetzelfde gaat nu toch ook op voor moskeeen in Nederland, men wil niet dat er in het Arabische of Turks wordt gepredikt, om bijna precies dezelfde reden. Het verschil is nu dat niet-moslims graag willen horen wat de Imam te vertellen heeft.

tja, Latijn is voor Romaanse mensen natuurlijk makkelijker te begrijpen..dus je hebt wel gelijk. Misschien dat dat de reden is waarom er in Nederland geen Latijn wordt gesproken tijdens de Mis.

toch vind ik dat Latijn in stand gehouden moet blijven, óók voor de germaans-sprekende mensen. Laat die kinderen maar Latijn leren tijdens de cathegese!

Marsipulami, ik ben nog steeds benieuwd naar jouw reactie; is de Katholieke kerk in Belgie anders dan in Nederland; want Belgie is juist de grens tussen het germaanse Europa (Flandres en het noorden daarvan) en het Romaanse Europa (Wallonie en het zuiden daarvan)

Julien
25-09-04, 22:39
Geplaatst door Wortel
Katholieke kerken
Oud-katholieke Kerk
Rooms-katholieke Kerk RK
n.b. naast de 'Latijnse Kerk' (westerse rooms-katholieken zoals we die in
Nederland doorgaans kennen), zijn er oosterse katholieke kerken in gemeenschap met 'Rome', onder andere:
Chaldeeuws-katholieke Kerk
Maronitische Kerk
Syrisch-katholieke Kerk
Grieks-katholieke Kerk
Apostolische Katholiek
Vrij Katholieke kerk VRK
Oud-Episcopaal Katholieke Kerk
Kerkgenootschap der Oud Bisschoppelijke Cleresie (oud katholieke kerk) OB
Orthodox Katholieke Kerk ORK


de Oriëntaals-Orthodoxe kerken
Koptisch-orthodoxe Kerk
Ethiopisch-orthodoxe Kerk
Eritrees-orthodoxe Kerk
Armeens-opostolische Kerk
Syrisch-orthodoxe Kerk
Malankaarse orthodoxe Kerk

Oosters-Orthodoxe Kerken
Russisch-orthodoxe Kerk ROR
Grieks-orthodoxe Kerk
Grieks Orthodoxe Kerk GOR
Servisch-orthodoxe Kerk
Roemeens-orthodoxe Kerk
Roemeens Orthodoxe Parochie
Assyrische Kerken van het Oosten
Assyrisch-apostolische Kerk van het Oosten
Oude Assyrisch-apostolische Kerk van het Oosten
Ethiopisch Orthodoxe Kerk EOR


Democratie in optima forma zou ik zeggen ;)

Ff je lijst in orde gemaakt. Dit zijn de christelijke splitsingen; Katholiek en othordox.. al die verschillen binnen de katholieke groep en othordoxe groep zijn te verwaarlozen!

die andere groep uit je lijstje zijn sektes, daar horen ook Jehova/Pinkster/etc. bij.

mark61
25-09-04, 22:55
Geplaatst door Orakel
Helder verhaal. Thnx.
Dus het Christendom splitst zich af in Katholieken en Protestanten en daaronder heb je weer andere afsplitsingen? En die afsplitsingen zijn het gevolg van diverse opvattingen over de leer?

Nou ja, inhoudelijk dus maar ook en allereerst (1517, Maarten Luther, de originele) het idee dat de katholieke kerk niet meer zuiver was, maar corrupt. Priesters die aflaten verkopen en zo (een aflaat is een soort schriftelijke boetedoening die je verzekert van een plaatsje in de hemel. Zottigheid natuurlijk). In Nederland alleen al zijn mettertijd tientallen verschillende groeperingen ontstaan. In andere landen, met name de VS, is bijna elke kerk van een andere stroming. In Afrika ontstaan nog elke dag nieuwe protestantse kerken, waarbij vaak het onderscheid met een bv'tje ter financiering van de dominee moeilijk te maken is. Dan zijn er nog de Anglicanen, die qua leer niet van katholieken zijn te onderscheiden, maar het gevolg van een (politieke) ruzie tussen Henry VIII en de paus, die niet wilde toestaan dat hij maar bleef scheiden en opnieuw trouwen.

En dan hebben we het nog niet over het grote Schisma (= Scheiding) van 1054 waarbij de orthodoxen (= 'rechte leer', vgl. sirat mustaqim)zich afscheidden van de katholieken (= 'algemenen'). Die splitsten zich later weer op in nationale kerken (Roemeens, Russisch, Oekraïens, Syrisch, Armeens, Grieks en nog een zootje). En al veel eerder (325?) was er het Concilie van Nicea (= nu Iznik, Turkije) waarbij inhoudelijk, maar ook politiek werd geruzied. Zo waren er Arianen en monophysieten (mono physis = 'enkelvoudige aard'), die net als moslims van mening zijn dat Christus niet goddelijk is, maar gewoon een mens. In de middeleeuwen waren er de Katharen (= de Reinen), een soort Mutazila, die zijn uitgeroeid door de katholieken. Kortom, honderden groeperingen zijn er geweest. Net als in de islam overigens. Kejje het nog volgen?

Blijkbaar is NL toch niet meer zo duidelijk christelijk, als een zo goed geïnformeerd iemand als jij dit voor het eerst hoort.

mark61
25-09-04, 22:58
Ow en dan vergeet ik nog de Druzen, die qua leer ergens tussen islam en christendom inzwerven, maar meestal tot de islam gerekend worden. Hun imams zien eruit als orthodoxe priesters.

mark61
25-09-04, 23:02
Sorry, had Wortel nog niet gezien. Is zeker niet compleet. Mijn opa was van de, kom hoe heten die lui, iets met een persoonsnaam, Brugman of zo.:hihi:

Marsipulami
26-09-04, 01:24
Geplaatst door answering
Protestanten (...) Maar dat er geen solidariteit bestaat is onzin. (...) Nergens wordt zoveel geld gecollecteerd voor goede doelen als onder protestanten (De gemeente Urk staat eenzaam aan de top).

Men is alleen niet zo weg van allerlei staatsarrangementen en gedwongen collectiviteit (...)


Ja, dat is de protestantse solidariteit in een notedop: liefdadigheid dus, gooi de sukkelaars een stuk brood toe en vertel hen dat ze dat ze best wel dankbaar mogen zijn voor zoveel goedgunstigheid.

Solidariteit betekent voor katholieken en sociaal democraten dat een menswaardig inkomen een onvervreemdbaar recht is voor ieder mens en geen gunst.

Tomas
26-09-04, 13:34
Geplaatst door mark61
Sorry, had Wortel nog niet gezien. Is zeker niet compleet. Mijn opa was van de, kom hoe heten die lui, iets met een persoonsnaam, Brugman of zo.:hihi:

Een aantal broers en zusters van mijn schoonmoeder zijn vlak na de oorlog naar Australie geemigreerd en 's zondags luistert de hele familie nog altijd naar casette bandjes met preken van die man. Of 't is een andere. Maar Brugman staat mij een bij.

Wortel
26-09-04, 14:15
Of 't is een andere. Maar Brugman staat mij een bij.

Kan het Ledeboer of Schilder zijn?


liefdadigheid dus, gooi de sukkelaars een stuk brood toe en vertel hen dat ze dat ze best wel dankbaar mogen zijn voor zoveel goedgunstigheid.

Hai Mars, doe Danneels de groeten van me en zeg er maar bij dat ik verdomde dankbaar ben voor alle zegen vanuit Rome.
Ik geniet bijna dagelijks van het "Vidi Aquam" en het "Rorate Caeli"

Iustus cogit iumentorum moderatorum suorum. :wink:

Tomas
26-09-04, 14:19
Geplaatst door Wortel
Kan het Ledeboer of Schilder zijn?


Kan ook, maar als ik moest gokken voor de 100.000 euro vraag, dan hield ik het op Brugman.

Wortel
26-09-04, 22:07
Dan zal het waarschijnlijk wel een plaatselijke geloofsheld geweest zijn.


Ook dit lijstje is een generalisatie. Realistischer is het benoemen van de NAW gegevens van de toevallige aanhangers.

Help me eens even, Tomas. Wat zijn NAW gegevens?

Tomas
26-09-04, 22:09
Geplaatst door Wortel
Dan zal het waarschijnlijk wel een plaatselijke geloofsheld geweest zijn.



Help me eens even, Tomas. Wat zijn NAW gegevens?

Naam-Adres-Woonplaats. Daar identificeer je over 't algemeen iemand mee. Sofinummers is zo kil.

Wortel
26-09-04, 22:22
Aha! Bedankt, Tomas.

Orakel
26-09-04, 22:58
Geplaatst door mark61
Nou ja, inhoudelijk dus maar ook en allereerst (1517, Maarten Luther, de originele) het idee dat de katholieke kerk niet meer zuiver was, maar corrupt. Priesters die aflaten verkopen en zo (een aflaat is een soort schriftelijke boetedoening die je verzekert van een plaatsje in de hemel. Zottigheid natuurlijk). In Nederland alleen al zijn mettertijd tientallen verschillende groeperingen ontstaan. In andere landen, met name de VS, is bijna elke kerk van een andere stroming. In Afrika ontstaan nog elke dag nieuwe protestantse kerken, waarbij vaak het onderscheid met een bv'tje ter financiering van de dominee moeilijk te maken is. Dan zijn er nog de Anglicanen, die qua leer niet van katholieken zijn te onderscheiden, maar het gevolg van een (politieke) ruzie tussen Henry VIII en de paus, die niet wilde toestaan dat hij maar bleef scheiden en opnieuw trouwen.

En dan hebben we het nog niet over het grote Schisma (= Scheiding) van 1054 waarbij de orthodoxen (= 'rechte leer', vgl. sirat mustaqim)zich afscheidden van de katholieken (= 'algemenen'). Die splitsten zich later weer op in nationale kerken (Roemeens, Russisch, Oekraïens, Syrisch, Armeens, Grieks en nog een zootje). En al veel eerder (325?) was er het Concilie van Nicea (= nu Iznik, Turkije) waarbij inhoudelijk, maar ook politiek werd geruzied. Zo waren er Arianen en monophysieten (mono physis = 'enkelvoudige aard'), die net als moslims van mening zijn dat Christus niet goddelijk is, maar gewoon een mens. In de middeleeuwen waren er de Katharen (= de Reinen), een soort Mutazila, die zijn uitgeroeid door de katholieken. Kortom, honderden groeperingen zijn er geweest. Net als in de islam overigens. Kejje het nog volgen?

Ternauwernood, maar evengoed bedankt voor de uiteenzetting. Zal het nog een keer of wat moeten lezen.


Blijkbaar is NL toch niet meer zo duidelijk christelijk, als een zo goed geïnformeerd iemand als jij dit voor het eerst hoort.

:hihi:
'kheb een blinde vlek als het gaat om religieuze en medische uiteenzettingen.
Heb de ontwikkelingen van het Christendom al een paar keer uit lopen pluizen, maar ut blijft niet hangen.
Wat helpt, is wat jij doet: Katholieken=algemenen.
Van Protestanten heb ik onthouden dat het inderdaad een soort protestbeweging was.
Heb nog een hoop huiswerk liggen, zie ik.
Geloof dat ik een afscheidstopic ga openen.