PDA

Bekijk Volledige Versie : Eenzame bejaarde Italiaan geadopteerd



Zwarte Schaap
25-09-04, 18:34
Eenzame bejaarde Italiaan geadopteerd

SAN POLO DEI CAVALIERI - Een eenzame gepensioneerde Italiaan, die via een kleine advertentie in een krant iemand had gezocht die hem als grootvader wilde 'adopteren', gaat dit weekeinde op weg naar zijn nieuwe familie in Noord-Italië.

De tachtigjarige oud-leraar klassieke talen Giorgio Angelozzi woonde sinds het overlijden van zijn vrouw in 1992 alleen in een flatje in een plaatsje buiten Rome. Hij voelde zich zo eenzaam dat hij besloot een advertentie te zetten in de krant Corriere della Sera.

De krant zag daarin aanleiding voor een flink verhaal over Angelozzi. Toen dat was gepubliceerd, werd de tachtigjarige overspoeld door reacties, niet alleen uit Italië maar ook uit landen als Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Uiteindelijk koos hij ervoor om bij Elio en Marlena Riva en hun twee kinderen in Bergamo te gaan wonen. Marlena kwam hem zaterdag ophalen.

In Bergamo komt Giorgio Angelozzi in een huis met een tuin en een boomgaard te wonen. Het gezin heeft een hond, die hem misschien zijn zeven katten kan doen vergeten, die in San Polo dei Cavalieri zijn achtergebleven. De 500 euro kostgeld die hij aanbood te betalen, willen de Riva's niet. "Hij heeft hulp nodig en wij hebben een opa nodig."

Angelozzi is opgetogen. "Ik word opa, dat was mijn plan. Ik krijg de genegenheid van deze vrouw, die mij al 'papa' noemt en van de kinderen die mij opa Giorgio noemen", zei Angelozzi, wiens enige dochter in het buitenland woont.

Tegenwoordig is een van de vijf Italianen ouder dan 65 en bijna de helft woont alleen.


Bron: De Telegraaf 25/09/04

Julien
25-09-04, 18:53
hm gek..want als er 1 volk wel familiebewust is, dan zijn het wel Italianen!

Familie hoort gewoon op de 1e plaats te komen!!

Tomas
25-09-04, 19:02
Geplaatst door Julien
hm gek..want als er 1 volk wel familiebewust is, dan zijn het wel Italianen!

Familie hoort gewoon op de 1e plaats te komen!!

Welvaart, Julien. Welvaart. Ook Moslims zitten tegenwoordig in bejaardentehuizen. Italianen zijn eigenlijk net zo asociaal als ons.

Julien
25-09-04, 22:47
Geplaatst door Tomas
Welvaart, Julien. Welvaart. Ook Moslims zitten tegenwoordig in bejaardentehuizen. Italianen zijn eigenlijk net zo asociaal als ons.

veramente.., maar toch zijn de Zuidelijke Italianen anders hoor. In Napoli kom je nog vaak genoeg grote families tegen met 6/7/8 kinderen..waarbij opa en oma op zolder wonen en waar elk weekend de hele familie langskomt.

Het noorden is wat dat betreft anders..sowieso worden Milano, Bolzino en Torino in de volksmond als het "Duitse Italia" genoemd, maar zelfs de oer-italiaanse gebieden Toscana, Emiglia-Romagna of Umbrio nemen de verderfelijke mentaliteit van het noorden over; geen respect meer voor je familie bah!

mark61
25-09-04, 23:38
Geplaatst door Julien
veramente.., maar toch zijn de Zuidelijke Italianen anders hoor. In Napoli kom je nog vaak genoeg grote families tegen met 6/7/8 kinderen..waarbij opa en oma op zolder wonen en waar elk weekend de hele familie langskomt.

Het noorden is wat dat betreft anders..sowieso worden Milano, Bolzino en Torino in de volksmond als het "Duitse Italia" genoemd, maar zelfs de oer-italiaanse gebieden Toscana, Emiglia-Romagna of Umbrio nemen de verderfelijke mentaliteit van het noorden over; geen respect meer voor je familie bah!

Hoe heette ook weer die Italiaanse film uit de jaren 60 waarin de hele familie oma in haar rolstoel naar het postkantoor duwt om haar pensioentje te innen? Waarna een vechtpartij uitbreekt over de verdeling van de poet? Iets van de de fratelli Taviani?

Julien
25-09-04, 23:49
Geplaatst door mark61
Hoe heette ook weer die Italiaanse film uit de jaren 60 waarin de hele familie oma in haar rolstoel naar het postkantoor duwt om haar pensioentje te innen? Waarna een vechtpartij uitbreekt over de verdeling van de poet? Iets van de de fratelli Taviani?

:D :) :D ik ken die film niet (ben van '84 vriend ;) ) maar hij lijkt me wel komisch..