PDA

Bekijk Volledige Versie : Exorcisme in Brussel: Latifa's broer spreekt



Marsipulami
26-09-04, 15:04
Exorcisme in Brussel

door Douglas De Coninck

Latifa's broer spreekt

publicatiedatum : 25-09-2004

'Daar lag ze, op die matras. Met een walkman op haar hoofd waaruit koranverzen weerklonken. Er stonden kommetjes met vieze sopjes in. Daar moest ze van drinken, en dan weer overgeven. De 'duivel' uitbraken, weet je wel. Bleek dat deze sessie al een volle week aan de gang was'


Na een fout gelopen poging om 'de duivel uit haar te verdrijven' stierf de Schaarbeekse Latifa Hachmi (23) op 5 augustus. 'Wij willen Latifa's dood zin geven. Wij willen waarschuwen voor de sekte die hierachter zat en nog meer slachtoffers dreigt te maken onder moslimmeisjes in Brussel.' Latifa's familie spreekt, voor het eerst. En ook de duiveluitdrijver zelve.

Douglas De Coninck


De laatste tijd stopt Fouad Hachmi (32) nu en dan een oude videotape in de speler. "Opnames van trouwfeesten, een jaar of tien geleden", zegt hij. "Dan zie ik Latifa weer als kind, als ons prinsesje. Wij waren met drie broers, zij was het nakomertje. Ze was onze lieveling, vooral van mijn vader. Ze was opgewekt, bij de pinken. Wij zijn allemaal in België geboren. Tien jaar geleden zijn mijn ouders teruggekeerd naar Marokko, waar ze hun oude dag wilden doorbrengen. Ze namen Latifa en mijn jongste broer mee, maar het klikte niet meer met het geboorteland. En er was Latifa , vlijtige leerlinge, die in de school te mondig werd bevonden. Ze verbeterde haar lerares tijden de lessen Frans (lacht). Mijn ouders zijn na een jaar teruggekeerd naar België. Latifa trok naar een school in Woluwe. Een school met een erg goede reputatie."

Fouad Hachmi (32) is animator bij een preventiedienst in het Brusselse. Het drama dat hem zijn zusje deed verliezen, heeft van hem een bewogen deelnemer gemaakt aan het hoofddoekendebat. "Ze is die beginnen te dragen toen ze veertien was. Mijn moeder ontdekte de hoofddoek op een dag in haar kamer. Er was wat discussie over, maar als zij dat zo graag wou: goed. En dan kreeg je het dus. Mocht niet van die ene lerares. Mijn vader en ik, oudste broer, zijn nog samen met Latifa naar de directie getrokken. 'Doe zoals je vriendin, trek hem uit tijdens de les', zeiden we haar. 'God weet heus wel dat je Hem in je hart draagt.' Ze gaf niet toe.

"Pas achteraf zijn we het verband gaan leggen met haar bezoeken aan de vzw Jardin des Jeunes in Schaarbeek. Daar volgde ze Arabische les en kwam ze in contact met Aznagui Abdelkarim. Zij dus van die school in Woluwe af en - vast op zijn advies - naar een schooltje in Schaarbeek. Zo'n gettoschooltje met hoofdzakelijk gesluierde meisjes. In Woluwe stond ze in contact met de wereld, met rede, in Schaarbeek niet. In Woluwe volgde ze wetenschappen, in Schaarbeek naailes. Je kunt geweldige theorieën ontwikkelen voor of tegen hoofddoeken, maar laat ons ook eens denken aan meisjes als Latifa. Het heeft haar naar een sociaal isolement geleid, steeds verder weg van de echte wereld."

In 1997 huwt Latifa - ze is dan zeventien - de twee jaar oudere Morad Masouj. Hij is een ver familielid langs moeders kant. Ze hebben elkaar in Marokko ontmoet in de zomer van 1996. "Het is helemaal niet zo dat er binnen de familie een schandaal zou zijn ontstaan omdat Latifa onvruchtbaar was", zegt Fouad. "We leven niet meer in de Middeleeuwen hoor. Latifa is op haar vijftiende geopereerd aan haar eierstokken in het Saint-Etienne-ziekenhuis. Ze leed aan een zelden voorkomende kwaal die de artsen kopbrekens bezorgde. Ja, ze vond dat erg. En ja, ze droomde van een gezin en kinderen. Maar ze had weinig hoop. Zij en Morad spraken over kunstmatige inseminatie of adoptie."

"Na de moord las ik in de krant dat Latifa zich tot een exorcist hebben gewend omdat ze zo vruchtbaar dacht te kunnen worden. Onzin. Morad wist het al acht jaar, net als de hele familie. Misschien dat ze haar op het laatst, toen ze al ver van de realiteit weg was, het idee hebben aangepraat, maar eigenlijk geloof ik niet dat het er wat mee te maken heeft. Het was een fijn stel. Ze leefden van het OCMW en Morad werkte wat in het zwart, maar ze hadden een leuk appartementje. Een gewoon jong koppel, zoals duizenden in Brussel."

Met dat ene verschil dat Latifa gaandeweg niet meer is weg te slaan bij de vzw's van Aznagui Abdelkarim. "Ze poetste er de vloeren, zat op debatavonden aan de ingang, bakte tijdens de ramadan taart voor de kinderen in de wijk", vertelt Fouad. "Ze zat er op de duur van 's ochtends tot 's avonds. Mijn pa maakte wel eens een opmerking, maar ja. Wie kon denken dat het zo zou eindigen?"

De vzw heeft zo haar hiërarchie. Na goeroe Abdelkarim komt Fatima Zekhnini, als dertigster de oudste binnen de groep vrouwen bij de vzw. Of liever: de vzw's. Er zijn ook nog de in de Schaarbeekse Waelhemstraat 12A, waar Latifa en Morad wonen, gevestigde vzw La Plume en de vzw L'Elite Conseillère aan de Haachtesteenweg. Tot voor kort werden de activiteiten van beide vzw's aangekondigd op de website assabyle.com. Die werd opgedoekt na al te veelvuldige oproepen tot deelname aan de jihad. Abdelkarim heeft naast Zekhnini nog een andere rechterhand: de 26-jarige tot de moslim bekeerde Belg Xavier Meert, die zich laat aanspreken als 'Sélim'. Hij is bestuurder bij Jardin des Jeunes en voorzitter van La Plume.

"Morad vond het allemaal best", zegt Fouad. "Hij was niet wat je noemt een godsdienstfanaticus. Zaten wij op een terras en kwam daar iemand voorbij als Sélim - lange baard, witte djelabba - dan lachte hij: 'Hé daar heb je Bin Laden.' Morad is de zwakkeling in dit verhaal, niet de hoofdschuldige." "In die vzw's waren het allemaal meisjes zoals Latifa. Verstoten op school, teruggedrongen in dat isolement. Makkelijk te manipuleren. Abdelkarim heeft enkelen onder hen doen scheiden. 'Drinkt je man alcohol? Onmiddellijk verlaten.' Hij had erg veel invloed op hen. Hij creëerde een miniwereldje met koranverzen, zuiverheid en 'de duivel'. Zijn betoog kwam hierop neer: integreer je vooral níét in de Belgische samenleving want die is des duivels. Het gebeurde dat net vanuit Marokko gekomen jonge vrouwen via via naar zo'n vzw werden gestuurd. Latifa vertelde me daarover. Ze kon niet begrijpen dat deze net uit een moslimland gekomen vrouwen haar goeroe 'getikt' noemden en na één keer nooit meer terugkwamen."

Begin juni komen de eerste signalen. "Latifa deed raar, kraamde nu en dan wartaal uit", zegt Fouad. "Volgens mij had ze een depressie, wat er alleen op verergerde doordat die lui haar ervan overtuigden dat 'de duivel' bezit van haar had genomen. Morad heeft toen mijn ouders gebeld. Zij waren met vakantie in Marokko en zijn teruggekeerd. We zijn haar gaan opzoeken. Daar lag ze, thuis, op die matras. Een walkman op haar hoofd waaruit koranverzen weerklonken. Mijn ouders zagen die Abdelkarim naast haar zitten, voorlezend uit de koran. Verder: Fatima Zekhnini en Jamila, een meisje van een van de vzw's. Rond de matras stonden kommetjes met vieze sopjes in. Daar moest ze van drinken, en dan overgeven. De 'duivel' uitbraken, weet je wel (zucht)."

"Bleek dat die sessie al een volle week aan de gang was. Ze maakten er geen geheim van: 'de duivel' moest uit haar lichaam. Mijn pa werd boos. 'We kunnen nu echt niet stoppen, want dan wordt het pas acht gevaarlijk', zei Abdelkarim. En Latifa, die was niet meer van deze wereld. Mijn vader is toen goede steak en wat vitaminepillen gaan kopen. Opeten, beval hij. Een paar uur later stond Latifa recht en begon ze het huishouden te doen. Mijn vader verplichtte Morad om met haar naar een psychologe te gaan. Die oordeelde dat ze rust nodig had. Morad trok met haar naar Bordeaux, naar zijn broer. Alles leek in orde. Latifa kon zich amper nog wat herinneren van die week. Kort voor hun vertrek stond Morad voor de deur bij mijn ouders. Met de sleutel van een pand van een van die vzw's. 'Volgens Latifa is er iets heel erg mis met die vzw', zei Morad. Voor ons is het duidelijk dat ze ermee wou breken."

Eind juni keren Morad en Latifa terug uit vakantie. Haar ouders en haar broer komen nu en dan aanbellen in de Waelhemstraat, maar stoten op een gesloten deur of de voicemail van de gsm. "We kregen enkel Morad te spreken, die ons zei dat alles goed ging en dat Latifa rust wou. Haar eigen gsm bleek 'verloren'. We vroegen of Abdelkarim nog was gekomen, Nee, verzekerde Morad."

Op donderdag 5 augustus, 11 uur 's ochtends, staat vader Hachmi weer voor een gesloten deur. Hij gaat naar de markt, drinkt zijn koffietje en probeert het rond 13.30 uur opnieuw. Voor het huis bemerkt hij nu twee ziekenwagens. Hij stormt de trap op en ziet twee verplegers wanhopige pogingen tot reanimatie ondernemen. De vader wordt samen met Morad naar het Schaarbeekse politiecommissariaat overgebracht, waar hij tot na middernacht verhoord wordt. De comateuze Latifa is naar de spoed in het ziekenhuis gebracht. "Om halftwaalf hebben ze mijn vader gemeld dat Latifa was overleden", zegt Fouad. "Ik ben die nacht zelf nog naar het commissariaat gereden, om wat te eten te brengen."

Na Hachmi senior komt op vrijdagochtend ook Morad vrij. De familie neemt de 26-jarige weduwenaar in huis en gelooft hem op zijn woord als hij vertelt hoe Latifa een bad had genomen, hij even met wat anders bezig was en zich pas na een uur of twee ging afvragen waar ze bleef. "Ongelofelijk", zucht Fouad. "Hij heeft ons aan één stuk door belogen." Op zaterdag 7 augustus staat de federale politie voor de deur. Het autopsierapport maakt melding van bloeduitstortingen en ernstige kneuzingen, waaronder een inwendige ter hoogte van de keel. Latifa is gestikt, zo lijkt het. Of gewurgd. Morad wordt gearresteerd en nadat die de waarheid heeft verteld volgen op dinsdag ook de aanhoudingen van Fatima Zekhnini, Xavier Meert en Jamila. Fouad Hachmi: "Wat bleek? Ze zijn twaalf dagen lang doorgegaan met het uitdrijven van de duivel. Dag en nacht heeft mijn zus die walkman op haar hoofd gehad. Ik zweer zelf op de koran, maar twaalf dagen aan een stuk van die verzen in je oren is een foltering. Ben je nog niet gek, dan word je het."

"We weten maar een paar dingen over wat er echt is gebeurd. Morad zegt dat Latifa zich op zeker moment begon te verzetten. Ze zou Sélim (Xavier Meert, ddc) vanuit het bad bij de baard hebben getrokken, waarop die daar een daad van de duivel in zou hebben ontwaard en gewelddadig werd. Uiteraard zegt Sélim nu dat het Morad was die dat deed. Eén ding weten we wel. Rond elf uur is het mis gegaan, uitgerekend op het moment dat mijn vader aanbelde. Liever dan de hulpdiensten te bellen hebben die drie gekken besloten om te vluchten. Fatima en Jamila zijn naar huis gegaan. Sélim heeft de hele tijd op straat in zijn auto zitten wachten, alles observerend. Hij zat daar nog toen de ziekenwagens kwamen. Achteraf vernamen we dat Latifa had kunnen worden gered, als men er iets sneller bij was geweest."

Morad Masouj, Xavier Meert en Fatima Zekhnini en Jamila werden door onderzoeksrechter Hervé Louveaux (een van hen kwam inmiddels alweer vrij). En Abdelkarim? Hij zat op het tijdstip van de feiten in Marokko. Met vakantie. "Dat snap je dan toch niet", zegt Fouad. "Ook de Marokkaanse pers berichtte hier uitvoerig over. Hij was telefonisch bereikbaar. Zijn drie volgelingen zaten in de cel. Mijn zus, die hij goed heeft gekend en kort daarvoor zelf 'behandelde', was dood. Wat deed Abdelkarim? Hij bleef gewoon, zoals gepland, tot eind augustus in Marokko."

De man werd vorige week verhoord door de federale politie, maar gaat ervan uit dat men hem niks kan maken. "Hij noemt zich een chkigh (islamitische gebedsgenezer, ddc) en gaat door met duiveluitdrijvingen, alsof er niks is gebeurd", zegt Fouad. "In de moskee ging hij laatst naast mijn vader zitten: 'We moeten eens praten.' Mijn vader is weggelopen. Er bereiken ons nu steeds meer verhalen van meisjes die dezelfde behandeling ondergingen. Abdelkarim blijkt niet de enige chkigh in Brussel te zijn, en zelfs niet de ergste. In Molenbeek loopt nog zo'n kwiet rond. Een meisje toonde ons de blijvende brandwonden op haar armen, doordat haar gebedsgenezer 'de duivel' wou weg krijgen met behulp van kokend water." La Dernière Heure tekende vorige maand de getuigenis op van een vrouw die midden in chemotherapie door haar Marokkaanse man naar Abdelkarim werd gestuurd. De taferelen die zij beschreef, zijn identiek aan wat de hulpdiensten op 5 augustus in het flatje in de Waelhemstraat aantroffen. Ze moest languit gaan liggen op de tegelvloer - "een week aan een stuk" - met een gettoblaster naast zich. "Hij had cassettes met koranverzen. Hij zette het volume op het maximum. De chkigh prevelde gebeden in een fles en met dat water, volgens hem komend uit Mekka, moest ik me wassen. Hij bereidde zijn producten op basis van saffraan. Hij heeft me niet geslagen, maar duwde mijn pink helemaal naar achteren. Ik schreeuwde het uit van de pijn en hoorde mijn eigen gegil niet meer. Hij zei tegen mijn man dat het niet ik was die gilde, maar de duivel (...). Op een dag ging het zo ver dat de buren de politie hebben gebeld."


De dood van Latifa werd de afgelopen weken becommentarieerd op enkele Arabische internetsites. Uitingen van weerzin overheersen, maar nu en dan duiken forumberichten op waarin wordt gefulmineerd tegen het Brusselse parket, dat zich tot bondgenoot zou hebben gemaakt van 'de duivel'. Op het forum d'oumma.com pretendeerde iemand Latifa goed te hebben gekend: 'Men heeft de verkeerden gearresteerd. Dat meisje leed al jaren onder de hekserij die de verraders van de islam haar lieten ondergaan.' Elders staat te lezen dat Latifa "nu zeker veel gelukkiger is".

De familie Hachmi laat zich nu bijstaan door strafpleiter Hein Diependaele. "Wij hopen dat er een openbare rechtszaak komt", zegt Fouad. "Wij willen Latifa's dood zin geven. Wij willen waarschuwen voor de sekte die hierachter zat en die nog meer slachtoffers dreigt te maken onder moslimmeisjes in Brussel. De speurders van de federale politie verrichten prima werk. Ze concentreren zich nu vooral op Abdelkarim. We hopen dat ze tegen hem bewijzen van het evidente kunnen verzamelen. Het moet stoppen, die onzin."

Het gerechtelijk onderzoek concentreert zich nu ook vooral daarop, zegt Brussels parketwoordvoerster Estelle Arpignie. "Proberen te begrijpen wat voor milieu hierachter zat. Maar het is nog te vroeg voor conclusies over de eventuele betrokkenheid van een sekte. De ene these is nog evenwaardig aan de andere."


"Er waren al vier dagen verstreken toen het lijk eindelijk werd vrijgegeven", zegt Fouad. "Met mijn ouders en mijn broers trokken we naar het mortuarium. We geraakten er niet binnen. Dat lukte pas de volgende dag. Bleek dat enkele vrouwen van de vzw die maandag volgens eigen rite het lichaam hadden gewassen. 'Dat was de wens van Latifa', zeiden ze ons. Een van hen was die Fatima Zekhnini, die de dag daarop zou worden gearresteerd."

Goodnight
26-09-04, 15:34
Het wordt steeds gekker.

Ik heb altijd geleerd dat een moslim zich verre van dat soort praktijken moest houden: waarzeggerij, voodoo toepassen of weg laten halen...contacten met djins....

Helaas zijn er nog steeds veel mensen die denken door zich met dit soort praktijken in te laten zich zelf kunnen laten genezen etc.

Als ze onvruchtbaar was dan was dat uiteindelijk de wil van Allah, je kan niet door duiveluitdrijvingen etc. opeens voor elkaar krijgen dat ze wel vruchtbaar is.

Dit heeft dus totaaal niets met de ware zuivere Islam te maken.

freya
26-09-04, 18:06
Dat werkt dus hetzelfde als sommige christelijke sektes.

Ze maken zichzelf gek door overal de duivel in te zien en beseffen niet dat ze daarmee zichzelf tot instrument van het duivelse maken.

Niet alle gebedsgenezers werken natuurlijk zo. De meesten werken niet met geweld maar met oprecht gebed. Er is natuurlijk niets mis met bidden voor iemand en versterking vragen voor iemand eigen latente krachten.

Ik heb de ervaring dat zoiets heel goed kan werken, tegen alle logica in :)

Goodnight
26-09-04, 18:19
Geplaatst door freya
Dat werkt dus hetzelfde als sommige christelijke sektes.

Ze maken zichzelf gek door overal de duivel in te zien en beseffen niet dat ze daarmee zichzelf tot instrument van het duivelse maken.

Niet alle gebedsgenezers werken natuurlijk zo. De meesten werken niet met geweld maar met oprecht gebed. Er is natuurlijk niets mis met bidden voor iemand en versterking vragen voor iemand eigen latente krachten.

Ik heb de ervaring dat zoiets heel goed kan werken, tegen alle logica in :)

Je kan ook kwade krachten ermee oproepen en er zijn heus idd mensen die ook goede dingen kunnen doen.Maar als je een beetje de Marokkaanse cultuur kent dan weet je dat bijna iedereen wel eens bij zo'n genezer is geweest.Ze zijn allen het slachtoffer van 'shour'.
Grote onzin vind ik, je lot is je lot en als je ze moet geloven dan heeft er allemaal iemand iets bij ze gedaan waardoor ze maar niet aan de man komen of scheiden van hun man.....:rolleyes:

Maar omdat je vaak ook met charlatans te maken hebt betalen mensen zich een ongeluk of ze worden zo op het verkeerde been gezet.

Verbaast me alleen dat ze zeggen in het artikel dat het om de duivel ging die ze wilden uitdrijven.Ik denk meer dat het een djin is.Want duiveluitdrijvingen kent men meer bij de Christenen.Een djin kan wel bezit nemen van een persoon.Heb er vaak genoeg over gehoord van vriendinnen.Maar ik vind het een spelen met vuur.

Als ik ziek ben ga ik wel naar een dokter, kan die niets voor mij betekenen dan laat ik het over aan Allah.

freya
26-09-04, 18:40
Geplaatst door Goodnight
Je kan ook kwade krachten ermee oproepen en er zijn heus idd mensen die ook goede dingen kunnen doen.

Je moet natuurlijk wel goed weten waar je mee bezig bent en samenwerken met mensen die bewezen hebben zoiets aan te kunnen.


je lot is je lot

Wat fatalistisch! je hebt toch ook gewoon de verantwoordelijkheid om iets van je leven te maken!
Als je je baan kwijtraakt, zeg je dat toch ook niet? Dan ga je toch ook op zoek naar een oplossing.


en als je ze moet geloven dan heeft er allemaal iemand iets bij ze gedaan waardoor ze maar niet aan de man komen of scheiden van hun man.....:rolleyes:

Het is idd een makkelijk excuus om je eigen verantwoordelijkheid te kunnen ontkennen. Ik denk wel dat het voor vrouwen in een samenleving waar vrouwen nogal onderdrukt worden, vaak de enige uitlaatklep is die ze hebben.



Verbaast me alleen dat ze zeggen in het artikel dat het om de duivel ging die ze wilden uitdrijven.Ik denk meer dat het een djin is.Want duiveluitdrijvingen kent men meer bij de Christenen.
Een djin kan wel bezit nemen van een persoon.Heb er vaak genoeg over gehoord van vriendinnen.

Ik vraag me af of nu een djinn-uitdrijving was, zijn de rituelen daarvoor traditioneel niet heel anders? ( zar/al hadra)

Het zou ook kunnen dat het duiveluitdrijven nu toch ook in sommige islamitische sectes is doorgedrongen. Als ik sommige teksten lees op islamsites over hel, verdoemenis en de duivel, zou dat me niks verbazen.



Maar ik vind het een spelen met vuur.

Niet als het door een ervaren, integer persoon gebeurt


Als ik ziek ben ga ik wel naar een dokter, kan die niets voor mij betekenen dan laat ik het over aan Allah.

Een gededsgenezer werkt toch ook met Allah

Tomas
26-09-04, 19:34
Het zijn per definitie allemaal charlatans. Opzich niet gevaarlijk, pas als ze hun slachtoffer iets in hun onkunde toedienen wordt het riskant. Bidden en raar doen kan geen kwaad.

Marsipulami
26-09-04, 19:46
Geplaatst door Tomas
Bidden en raar doen kan geen kwaad.

Soms wel hoor, vraag dat maar aan de psychiater waar je in behandeling bent.

Tomas
26-09-04, 19:51
Geplaatst door Marsipulami
Soms wel hoor, vraag dat maar aan de psychiater waar je in behandeling bent.

Je moet niet alles geloven wat je psych zegt, Mars.

freya
26-09-04, 19:55
Geplaatst door Tomas
Het zijn per definitie allemaal charlatans. Opzich niet gevaarlijk, pas als ze hun slachtoffer iets in hun onkunde toedienen wordt het riskant. Bidden en raar doen kan geen kwaad.

Ahum...............uit ervaring weet ik dat dit onzin is :ego:

Marsipulami
26-09-04, 19:57
Geplaatst door Tomas
Je moet niet alles geloven wat je psych zegt, Mars.

Mijn psychiater is zelf in behandeling gegaan na ons laatste gesprek. :p

Tomas
26-09-04, 19:58
Geplaatst door freya
Ahum...............uit ervaring weet ik dat dit onzin is :ego:

Dat kan je geloven, ja.

Tomas
26-09-04, 19:59
Geplaatst door Marsipulami
Mijn psychiater is zelf in behandeling gegaan na ons laatste gesprek. :p

Och, arme...

Marsipulami
26-09-04, 20:03
Geplaatst door Tomas
Och, arme...

Nee, arm zijn psychiaters niet. Er is geen job die zo winstgevend is als dokter zijn van psychisch zieken waarvoor geen enkele behandeling helpt.

Tomas
26-09-04, 20:05
Geplaatst door Marsipulami
Nee, arm zijn psychiaters niet. Er is geen job die zo winstgevend is als dokter zijn van psychisch zieken waarvoor geen enkele behandeling helpt.

Ik denk niet dat geld voor jouw psych nog veel waarde heeft, hoor.

Afrux
26-09-04, 20:07
de profeet gaf de raad om niet met onvruchtbare vrouwen te trouwen, hoe mooi zij ook mogen zijn.

Aboe Dawoed en An Nasay hebben overgeleverd, dat Maqil ibn Jasar zei; dat een man naar de profeet ging en aan hem vroeg:

"ik hield van een goed opgevoede en mooie vrouw, maar zij is onvruchtbaar, zal ik met haar trouwen?" de profeet zei; "nee". de man kwam een tweede keer en de profeet zei; "nee"..toen de man de derde keer kwam, zei de profeet ; "trouw met een goede en vruchtbare vrouw, dan zal ik trots op jouw overvloed zijn".

Marsipulami
26-09-04, 20:09
Geplaatst door Tomas
Ik denk niet dat geld voor jouw psych nog veel waarde heeft, hoor.

Voor mij wel, hij had me ingeschreven in zijn testament alvorens hij zelfmoord pleegde. :jeweetog:

deleted user
26-09-04, 20:10
De Djinns zijn gemaakt van rookloos vuur en de Engelen van licht. I.t.t. wat de Christenen geloven, namelijk dat de Shaytaan (Duivel) een rebellerende Engel is, weten de Moslims dat dit niet waar is.

De Shaytaan behoort tot de Djinns. De Djinns hebben net zoals de mensen gemeenschappen, die verschillende overtuigingen aanhangen. Wij kunnen hen niet zien, zij zien ons wel.

Engelen zijn nooit ongehoorzaam aan Allaah. En de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, is geen Engel, maar een mens zoals jou en mij.

---


Praise be to Allaah.

Yes, there is something which is called the qareen, which Allaah has caused to accompany every human being. This qareen pushes a person to do evil things and to disobey Allaah, with the exception of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), as will be explained below.

Allaah says (interpretation of the meaning):

“His companion (qareen) will say: ‘Our Lord! I did not push him to transgression, (in disbelief, oppression, and evil deeds), but he was himself in error far astray.’

Allaah will say: ‘Dispute not in front of Me, I had already in advance sent you the threat.

The Sentence that comes from Me cannot be changed, and I am not unjust to the slaves’”

[Qaaf 50:27-29]

Ibn Katheer said: “ ‘His companion (qareen) will say’ – Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him), Mujaahid, Qutaadah and others said: this refers to the devil who is appointed to accompany him. ‘Our Lord! I did not push him to transgression’ means, he will disown that person on the Day of Judgement, and will say, ‘Our Lord! I did not push him to transgression’ meaning, I did not lead him astray.
‘but he was himself in error far astray’ means, he was misguided in himself, receptive to falsehood and resistant to the truth – as Allaah says elsewhere (interpretation of the meaning):

‘And Shaytaan (Satan) will say when the matter has been decided: “Verily, Allaah promised you a promise of truth. And I too promised you, but I betrayed you. I had no authority over you except that I called you, and you responded to me. So blame me not, but blame yourselves. I cannot help you, nor can you help me. I deny your former act in associating me (Satan) as a partner with Allaah (by obeying me in the life of the world). Verily, there is a painful torment for the Zaalimoon (polytheists and wrongdoers).”’

[Ibraaheem 14:22]

The phrase ‘Dispute not in front of Me’ refers to what Allaah will say to the human and his companion from among the jinn, when they dispute before Him, and the human says, ‘O Lord, this one led me astray from the Reminder after it had come to me’ and the devil will say, ‘Our Lord! I did not push him to transgression, (in disbelief, oppression, and evil deeds), but he was himself in error far astray’ – i.e., from the path of truth.

Allaah will say, ‘Dispute not in front of Me’ meaning, in My presence. ‘I had already in advance sent you the threat’ means, I sent the warning on the lips of the Messengers, and I sent down the Books, so proof and evidence was established against you.

‘The Sentence that comes from Me cannot be changed’ – Mujaahid said, this means I have passed My judgement.

‘and I am not unjust to the slaves’ means, I do not punish anyone for the sin of another, and I only punish a person for his sin after proof has been established against him.”

Tafseer Ibn Katheer, 4/227

It was narrated that ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There is no one among you but a companion from among the jinn has been assigned to him.” They said, “Even you, O Messenger of Allaah?’ He said, “Even me, but Allaah helped me with him and he became Muslim (or: and I am safe from him), so he only enjoins me to do that which is good.”

According to another report, “… There is assigned to him a companion from among the jinn and a companion from among the angels.”

Narrated by Muslim, 2814

Al-Nawawi included this in a chapter which he called: Baab Tahreesh al-Shaytaan wa Ba’thihi Saraayaahu li Fitnat il-Naas wa anna ma’a kulli insaanin Qareen (Chapter on the evil of the Shaytaan and his sending his troops to tempt the people, and the fact that there is a jinn-companion with every human being).

Al-Nawawi said:

“Fa aslamu (and I am safe from him) or fa aslama (and he became Muslim). These are two well known versions. One means ‘and I am safe from his evil and his temptation.’ The other means that ‘the qareen became Muslim and became a believer, so he does not tell me to do anything but good’.

There was some scholarly dispute as to the form of the word. Al-Khattaabi said that the word was Fa aslamu (and I am safe from him); al-Qaadi ‘Iyaad said that it was fa aslama (and he became Muslim), which is more correct, because the hadeeth says, ‘so he only enjoins me to do that which is good’.

They also disputed as to the meaning of the word fa aslama. Some said that it meant that he (the qareen) submitted and surrendered, as it was narrated elsewhere than in Saheeh Muslim, fa astaslama [he gave up and surrendered]. It was also suggested that it means that he became a Muslim and a believer. The latter is the apparent meaning. Al-Qaadi said: Note that the ummah is unanimously agreed that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was protected from the Shaytaan in physically, mentally and with regard what he said. This hadeeth contains a warning against the temptation of the qareen and his whispers and temptations. We know that he is with us so we should beware of him as much as possible.

Sharh Muslim, 17/157, 158

It was narrated from ‘Abd-Allaah ibn ‘Umar that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “If anyone of you is praying, he should not let anyone pass in front of him; if that person insists then he should fight him for there is a qareen with him.”

Narrated by Muslim, 506.

Al-Shawkaani said:

“The phrase ‘for there is a qareen with him’—according to al-Qaamoos [an Arabic-language dictionary] the word qareen refers to a companion; the Shaytaan always accompanies man and never leaves him. This is what is referred to here.”

Nayl al-Awtaar, 3/7

And Allaah knows best.

Marsipulami
26-09-04, 20:12
Geplaatst door Afrux
de profeet gaf de raad om niet met onvruchtbare vrouwen te trouwen, hoe mooi zij ook mogen zijn.

Aboe Dawoed en An Nasay hebben overgeleverd, dat Maqil ibn Jasar zei; dat een man naar de profeet ging en aan hem vroeg:

"ik hield van een goed opgevoede en mooie vrouw, maar zij is onvruchtbaar, zal ik met haar trouwen?" de profeet zei; "nee". de man kwam een tweede keer en de profeet zei; "nee"..toen de man de derde keer kwam, zei de profeet ; "trouw met een goede en vruchtbare vrouw, dan zal ik trots op jouw overvloed zijn".


Maarre hoe kon die man nu weten dat die vrouw onvruchtbaar was ? Sex voor het huwelijk is toch niet toegestaan in de islam ?

Tomas
26-09-04, 20:15
Geplaatst door Marsipulami
Maarre hoe kon die man nu weten dat die vrouw onvruchtbaar was ? Sex voor het huwelijk is toch niet toegestaan in de islam ?

Volgens mij is het zelfs een gewoonte in bepaalde, door mij vergeten veluwse gemeenschappen dat sex voor het huwelijk hierom oogluikend wordt toegestaan.

Afrux
26-09-04, 20:24
Geplaatst door Marsipulami
Maarre hoe kon die man nu weten dat die vrouw onvruchtbaar was ? Sex voor het huwelijk is toch niet toegestaan in de islam ?

Misschien dateen ander van haar afscheidde omdat ze geen kinderen kon baren.

Dat klinkt raar maar het komt nog steeds voor. Zo ken ik een aghyur die zijn vrouw verruilde voor een andere omdat ze geen kinderen kon baren. Het kan nog gekker, iemand heeft een tweede vrouw genomen om een zoontje te krijgen, omdat hij met de eerste alleen maar dochters kreeg (6). De vrouw met 6 dochters werd dan opzij gezet en respectloos behandeld. Want de wil van de tweede die gold. Maar na 13 jaar en een dochter en een zoontje, is hij nu opstraat en zij heeft alle zijn bezittingen in beslag genomen. Omdat hij niets meer te zoeken in Marokko had, waar naartoe hij re-emigreerde is hij sinds een half jaar teruggekeerd in NL. waar hij zijn oude dagen als een zielige en eenzame verwarde mannetje doorbrengt.

Het is een van de redenen om in Marokko direct te kunnen scheiden. Trouwens drie keer zeggen: Ik scheid, is ook genoeg voor een man. Voor een vrouw is het bijna onmogelijk om te scheiden. De familie wetgeving in Marokko is gebaseerd op islam.

deleted user
26-09-04, 20:36
Geplaatst door Afrux
...

Dat geldt ook andersom. Als de man onvruchtbaar is, dan moet de vrouw een vruchtbare man huwen.

En weet dat het belachelijk maken van de Soennah iemand buiten de Islaam plaatst.

---

All Praises are Due to Allah

The divorce of a Muslimah from her husband is an affair which is loathsome to Allah and not a praise worthy event. This is due to the problems and possible evils. However, if there is a situation in the marriage life taking place between the man and the women, due to a defect or defects in one or both of them, such problems of deen, bad character, sickness, or a defect such as being sterile or similar. Then out of the mercy of Allah, seeking divorce is permissible. In this case, it is okay and there is nothing prohibited in seeking a divorce.

The thing which is prohibited is a wife seeking a divorce from her husband for no reason of the shariah. There is serious promise made for seeking a divorce without a valid reason. It is reported in the hadith of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), "If a women asks her husband for a divorce, for no reason, then the smell of paradise is forbidden for her". (At-Tirmidhi narrated it. He said this is a hasan hadith. Sunnah At-Tirmidhi #1187.)

The hadith "marry and do not divorce for verily divorce causes the arsha (throne of Allah) to shake" is forged and da'eef (zwak). (Al Jami As- Sagheer #2429)

Allah knows best

Afrux
26-09-04, 20:45
Geplaatst door deleted user
Dat geldt ook andersom. Als de man onvruchtbaar is, dan moet de vrouw een vruchtbare man huwen.

En weet dat het belachelijk maken van de Soennah iemand buiten de Islaam plaatst.

---

All Praises are Due to Allah

The divorce of a Muslimah from her husband is an affair which is loathsome to Allah and not a praise worthy event. This is due to the problems and possible evils. However, if there is a situation in the marriage life taking place between the man and the women, due to a defect or defects in one or both of them, such problems of deen, bad character, sickness, or a defect such as being sterile or similar. Then out of the mercy of Allah, seeking divorce is permissible. In this case, it is okay and there is nothing prohibited in seeking a divorce.

The thing which is prohibited is a wife seeking a divorce from her husband for no reason of the shariah. There is serious promise made for seeking a divorce without a valid reason. It is reported in the hadith of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), "If a women asks her husband for a divorce, for no reason, then the smell of paradise is forbidden for her". (At-Tirmidhi narrated it. He said this is a hasan hadith. Sunnah At-Tirmidhi #1187.)

The hadith "marry and do not divorce for verily divorce causes the arsha (throne of Allah) to shake" is forged and da'eef (zwak). (Al Jami As- Sagheer #2429)

Allah knows best

Als je straks maar jezelf niet verheft tot een god die bepaalt wie hier moslim is en wie niet? Of ga jij een fatwa uitvaardigen?

Wat is je probleem? Ik heb enkel de tekst van een hadieth hier geplaatst en de tweede reactie noem ik twee voorbeelden uit mijn omgeving. Gerelateerd aan de onrechtvaardige familie wetgeving in Marokko, die gebaserd is op islam. Daarom vind ik dat alle hadiths in Soera die in tegenstelling zijn met de gelijkheid niet meer toegepast moeten worden in de wetgeving. Dit benadrukt nog eens het belang van scheiding tussen kerk en staat. religie moet de wet niet bepalen maar beperkt worden tot een persoonlijke kwestie.


Jouw bewering dat een vrouw kan scheiden van een man om welke reden dan ook is ongegrond.

deleted user
26-09-04, 20:50
Geplaatst door Afrux
Als je straks maar jezelf niet verheft tot een god die bepaalt wie hier moslim is en wie niet? Of ga jij een fatwa uitvaardigen?

Wat is je probleem? Ik heb enkel de tekst van een hadieth hier geplaatst en de tweede reactie noem ik twee voorbeelden uit mijn omgeving. Gerelateerd aan de onrechtvaardige familie wetgeving in Marokko, die gebaserd is op islam. Daarom vind ik dat alle hadiths in Soera die in tegenstelling zijn met de gelijkheid niet meer toegepast moeten worden in de wetgeving. Dit benadrukt nog eens het belang van scheiding tussen kerk en staat. religie moet de wet niet bepalen maar beperkt worden tot een persoonlijke kwestie.


Jouw bewering dat een vrouw kan scheiden van een man om welke reden dan ook is ongegrond.

Ik heb niet gezegt dat jij de Soennah belachelijk maakt, dus als jij de Soennah niet belachlijk wilde maken, dan is er niks aan de hand.

Het is belangrijk dat de mensen weten wat iemand tot ongelovige kan maken en wat niet. Ik zal je nog iets vertellen wat iemand tot ongelovige kan maken, namelijk: Het ontkennen van 1 ayah uit de hele Qor-aan.

The Prophet said, "He who turns away from my Sunnah is not from me." Reported by al-Bukhaaree (Eng. trans. 7/1-2/no.l), Muslim (Eng. Trans. 2/703/n0.3236) and an-Nasaa'ee.

Abu Hurairah said that Allaah's Messenger said, "All of my Ummah will enter Paradise except those who refuse." It was said, "Who will refuse?" He replied. "Whoever obeys me enters Paradise and whoever disobeys me has refused." Reported by al-Bukhaaree (Eng. trans. 9/284/n0.384).

Afrux
26-09-04, 20:56
Geplaatst door deleted user
Ik heb niet gezegt dat jij de Soennah belachelijk maakt, dus als jij de Soennah niet belachlijk wilde maken dan is er niks aan de hand.

Het is belangrijk dat de mensen weten wat iemand tot ongelovige kan maken en wat niet. Ik zal je nog iets vertellen wat iemand tot ongelovige kan maken, namelijk: Het ontkennen van 1 ayah uit de Qor-aan.

The Prophet said, "He who turns away from my Sunnah is not from me." Reported by al-Bukhaaree (Eng. trans. 7/1-2/no.l), Muslim (Eng. Trans. 2/703/n0.3236) and an-Nasaa'ee.

Abu Hurairah said that Allaah's Messenger said, "All of my Ummah will enter Paradise except those who refuse." It was said, "Who will refuse?" He replied. "Whoever obeys me enters Paradise and whoever disobeys me has refused." Reported by al-Bukhaaree (Eng. trans. 9/284/n0.384).

dankjewel awayigher nnegh,het lijkt net of die 16 jaar "islamitische opvoeding" lessen geen zin hebben gehad...

Wanneer de profeet zegt dat je geen soera mag veranderen dan is het ook zo dat je geen hadith mag veranderen.
wat zeg je van deze woorden van Mohammed:
- Vrouwen zijn minder gelovig en minder slim.


Er is een verschil tussen het veranderen en weglaten van teksten die onmenselijk zijn. Ik pleit niet voor het veranderen van de koran, maar voor het weglaten en dus niet toepapasen van teksten die nergens opslaan.
voobeelden:
- handen afhakken
- stenigen tot de dood
- ongelijkheid wat betreft vrouwen
Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen.

Daarom is het van belang om kerk en staat te scheiden. Want dan hoef je niet te veranderen of weg te laten. Maar je ontwerpt een wetboek die de gelijkheid en onbeschaafde straffen niet omvat. Verder blijft religie een persoonlijke zaak van een ieder van ons.

deleted user
26-09-04, 21:08
Geplaatst door Afrux
dankjewel awayigher nnegh,het lijkt net of die 16 jaar "islamitische opvoeding" lessen geen zin hebben gehad...

Wanneer de profeet zegt dat je geen soera mag veranderen dan is het ook zo dat je geen hadith mag veranderen.
wat zeg je van deze woorden van Mohammed:
- Vrouwen zijn minder gelovig en minder slim.

Geen dank aggie. Maar dat moet je niet aan mij vragen, ik heb er niet voor gestudeert om te kunnen bepalen of de keten van overlevering betrouwbaar is, laat staan dat ik deskundig zou zijn in de contexten en betekenissen van de ahadieth.


Er is een verschil tussen het veranderen en weglaten van teksten die onmenselijk zijn. Ik pleit niet voor het veranderen van de koran, maar voor het weglaten en dus niet toepapasen van teksten die nergens opslaan.
voobeelden:
- handen afhakken
- stenigen tot de dood
- ongelijkheid wat betreft vrouwen
Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen.

Kijk, het ontkennen van een ayah betekent niet dat wanneer bijvoorbeeld iemand alcohol drinkt ook meteen kafir is. Diegene wordt pas een kafir wanneer hij iets zegt als: 'Allaah heeft het drinken van alcohol voor ons toegestaan.' Ervan uitgaande dat deze persoon de juiste uitleg heeft gehad over het verbod op het drinken van alcohol. Want deze persoon ontkent hiermee een ayah. En de Qor-aan is het letterlijke Woord van Allaah.

De sharia is een wetgeving die door de Schepper aan ons voorgeschreven is. Echter dat betekent niet dat je deze zonder meer in kunt voeren. Daar zullen de geleerden over moeten beslissen en dat is afhankelijk van de maatschappij.

Vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen.


Daarom is het van belang om kerk en staat te scheiden. Want dan hoef je niet te veranderen of weg te laten. Maar je ontwerpt een wetboek die de gelijkheid en onbeschaafde straffen niet omvat. Verder blijft religie een persoonlijke zaak van een ieder van ons.

Nee, wat ik van veel groter belang acht, is hetgeen we nu waar kunnen maken. Namelijk de kennis omtrend Tawheed. Die opgedeeld is in drie delen: Tawheed ar-Roeboebiyah (Tawheed in de Heerschappij), Tawheed al-'Oeloo-iyah (Tawheed in de aanbidding van Allaah) en Tawheed al-Asmaa-e wa Siffaat (Tawheed in de Namen en Eigenschappen van Allaah).

Dat is veel belangrijker dan dat wij de discussie van de geleerden gaan overnemen over hoe dat een land het beste geregeerd kan worden.


Ps.: Saddam Hussein had van Irak een Seculair-achtige staat gemaakt.

Afrux
26-09-04, 21:13
Kijk, het ontkennen van een ayah betekent niet dat wanneer bijvoorbeeld iemand alcohol drinkt ook meteen kafir is. Diegene wordt pas een kafir wanneer hij iets zegt als: 'Allaah heeft het drinken van alcohol voor ons toegestaan.' Ervan uitgaande dat deze persoon de juiste uitleg heeft gehad over het verbod op het drinken van alcohol. Want deze persoon ontkent hiermee een ayah. En de Qor-aan is het letterlijke Woord van Allaah.


Dit is geen toeppasselijk vergelijking. Dit heeft niets met het onderwerp te maken.

Wanneer iemand alcohol drinkt dan ontkent hij de aya niet, maar houdt zich aan de regels en weet dat hij fout zit. Het alcohol verbod is ook goed uitgeld, het is namelijk slecht voor het lichaam en de geest.

Het ontkennen van Aya is ook onmogelijk. Hoe kan je iets ontkennen dat er is??? Het staat al 1400 jaar op papier.

Het gaat meer om het vernieuwen van letterlijke teksten of beter gezegd om het weglaten en niet toeppassen van ayats en hadiths die niet passen in de context van deze tijd. Teksten zoals eerder genoemd in mijn berichten.

deleted user
26-09-04, 21:30
http://home.deds.nl/~marwan/allah.swf

Orakel
26-09-04, 21:38
Geplaatst door Marsipulami
Exorcisme in Brussel


:loens: Wat een debielen. Je zou die hufters toch.

Mars, wat is een vzw?

Orakel
26-09-04, 21:43
Geplaatst door Afrux
[B]de profeet gaf de raad om niet met onvruchtbare vrouwen te trouwen, hoe mooi zij ook mogen zijn.

Dat kan ik me dus niet voorstellen, dat de profeet dat gezegd zou hebben. Daarmee zou ie dus tig vrouwen tot solitariteit veroordelen en dat is in stijd met de rest van de boodschap.

Maar ik kan ook niks met:


Aboe Dawoed en An Nasay hebben overgeleverd, dat Maqil ibn Jasar zei; dat een man naar de profeet ging en aan hem vroeg:

Jantje zei dat Pietje zei dat ie van Klaas gehoord had dat Teun gezien had dat Hans stond te fluisteren met iemand die op Sjaak leek.

Marsipulami
26-09-04, 22:13
Geplaatst door Orakel
:loens: Wat een debielen. Je zou die hufters toch.

Mars, wat is een vzw?


Vzw staat voor "vereniging zonder winstoogmerk". In Nederland heet dat stichting, zoals bv de stichting Maroc.nl.

Orakel
26-09-04, 22:16
Geplaatst door Marsipulami
Vzw staat voor "vereniging zonder winstoogmerk". In Nederland heet dat stichting, zoals bv de stichting Maroc.nl.

Soekran.
Maar wrom noemen zullie 't dan ook niet gewoon stichting? Bang om alsnog ingelijfd te worden? Nou?

Marsipulami
26-09-04, 22:34
Geplaatst door Orakel
Soekran.
Maar wrom noemen zullie 't dan ook niet gewoon stichting? Bang om alsnog ingelijfd te worden? Nou?

Onze benaming is accurater. Een vzw is een rechtspersoon zoals een nv een bvba, enz. Verschil tussen de eerste en de anderen is dat er geen winst wordt uitgekeerd aan aandeelhouders eventuele winst blijft eigendom van de rechtspersoon.

Stichting is zo'n dom archaïsch woord, doet denken aan het stichten van één of ander huis voor armenzorg of zo. Terwijl vzw's gewoon big bussiness zijn zoals grote ziekenhuizen met een miljardenomzet en bijzonder goed betaalde managers.

Orakel
26-09-04, 22:44
Geplaatst door Marsipulami
Onze benaming is accurater. Een vzw is een rechtspersoon zoals een nv een bvba, enz. Verschil tussen de eerste en de anderen is dat er geen winst wordt uitgekeerd aan aandeelhouders eventuele winst blijft eigendom van de rechtspersoon.

Stichting is zo'n dom archaïsch woord, doet denken aan het stichten van één of ander huis voor armenzorg of zo. Terwijl vzw's gewoon big bussiness zijn zoals grote ziekenhuizen met een miljardenomzet en bijzonder goed betaalde managers.

Ach zo. In NL kent men geloof ik grof weg verenigingen (met leden) en stichtingen, beide zonder winstoogmerk, en Besloten Vennootschappen en Naamloze Vennotschappen (wel instroom van belanghebbenden) met winstoogmerk.
Je kan d'r geloof ik ook nog tussen gaan zitten als VOF (vereniging onder firma).
Maar inderdaad, ik heb vroeger voor een welzijnsstischting gewerkt die nu 2 miljoen aan reserves blijkt te hebben.
En 20 Melketiers op zogenaamde additionele werkplekken in 1 organisatie.

Marsipulami
26-09-04, 22:50
Geplaatst door Orakel
Ach zo. In NL kent men geloof ik grof weg verenigingen (met leden) en stichtingen, beide zonder winstoogmerk,

Wat is het verschil tussen die twee ?

Afrux
26-09-04, 22:52
Geplaatst door Orakel
Dat kan ik me dus niet voorstellen, dat de profeet dat gezegd zou hebben. Daarmee zou ie dus tig vrouwen tot solitariteit veroordelen en dat is in stijd met de rest van de boodschap.

Maar ik kan ook niks met:



Jantje zei dat Pietje zei dat ie van Klaas gehoord had dat Teun gezien had dat Hans stond te fluisteren met iemand die op Sjaak leek.

Dat zijn niet mijn woorden maar een hadith sahih waarover de geleerden geen twijfel hebben. Daarom het predikaat sahih.

ik zou zeggen zoek het maar uit?

Het is makkelijk om steeds te zeggen dat men het zich niet kan voorstellen zodra het om dit soort teksten gaat... ik zie die twijfel niet bij soerat, maar men probeert daar juist heel andere verklaringen te geven...

Orakel
26-09-04, 23:01
Geplaatst door Marsipulami
Wat is het verschil tussen die twee ?

Een stichting heeft geen leden en is slecht gebonden aan een bestuur. Maar de oprichter van de stichting kan eigenlijk zelf bepalen wie ie in het bestuur zet.

Een vereniging heeft wel (betalende) leden en die bepalen mede het beleid, visie en koers, middels ledenvergaderingen.

Orakel
26-09-04, 23:06
Geplaatst door Afrux
Dat zijn niet mijn woorden maar een hadith sahih waarover de geleerden geen twijfel hebben. Daarom het predikaat sahih.

ik zou zeggen zoek het maar uit?

Mozes kriebel, is er met de upgrade van deze site een korzeligheidsbug ingelopen of zo?
Ik snap dat het niet jouw woorden zijn vrind.


Het is makkelijk om steeds te zeggen dat men het zich niet kan voorstellen zodra het om dit soort teksten gaat... ik zie die twijfel niet bij soerat, maar men probeert daar juist heel andere verklaringen te geven...

Laat ik het zo stellen: de Islam is bij mijn weten gericht op een synergetisch effect in de menselijke verhoudingen en dat wordt m.i. niet bevorderd door over- of diskwalificaties van mannen t.o.v. vrouwen, mensen t.o.v. dieren, of wat al dies meer zij.
Alles wat niet strookt met of indruist tegen dat synergetisch effect, trek ik in twijfel. Of het nou in de Koran, de Hadieth of de Enkhuizer Almanak staat.
Da's een deformatie in mijn sociaal gen, dus nothing personal.

barneveld
26-09-04, 23:18
???????

deleted user
26-09-04, 23:36
Geplaatst door Orakel
Mozes kriebel, is er met de upgrade van deze site een korzeligheidsbug ingelopen of zo?
Ik snap dat het niet jouw woorden zijn vrind.



Laat ik het zo stellen: de Islam is bij mijn weten gericht op een synergetisch effect in de menselijke verhoudingen en dat wordt m.i. niet bevorderd door over- of diskwalificaties van mannen t.o.v. vrouwen, mensen t.o.v. dieren, of wat al dies meer zij.
Alles wat niet strookt met of indruist tegen dat synergetisch effect, trek ik in twijfel. Of het nou in de Koran, de Hadieth of de Enkhuizer Almanak staat.
Da's een deformatie in mijn sociaal gen, dus nothing personal.

In iedere overlevering/openbaring waarbij er niet wordt aangegeven dat het alleen voor een bepaalde geslacht geldt, of dat er ook niet uit opgemaakt kan worden. Dan geldt de algemene stelregel dat het voor beider geslachten op gaat.

Ik denk dat deze hadieth wel correct is. Vruchtbare mannen voor vruchtbare vrouwen en onvruchtbare vrouwen voor onvruchtbare mannen. Tenzij de man in staat is om meerdere vrouwen te kunnen onderhouden met nakoming van de verplichtingen tegenover hen, dan zou het wellicht een ander verhaal zijn.

Het gebruiken van voorbehoedsmiddelen wordt vaak goedgepraat door de coitus interreptus die toentertijd gepleegt werd door de eerste generatie moslims. Echter ook dit werd afgeraden door de profeet, vrede en zegeningen zij met hem. Dat wil niet zeggen dat het verboden is.

Wallaahoe a'lem

Afrux
27-09-04, 11:50
Ik denk dat deze hadieth wel correct is. Vruchtbare mannen voor vruchtbare vrouwen en onvruchtbare vrouwen voor onvruchtbare mannen. Tenzij de man in staat is om meerdere vrouwen te kunnen onderhouden met nakoming van de verplichtingen tegenover hen, dan zou het wellicht een ander verhaal zijn.

Wij staan denk ik te veel van elkaar qou denkzijwe. Jij praat hier over meerdere vrouwen, terwijl ik polygamie als een achterhaalde zaak zie. Er is geen tweede vrouw, het moet verboden worden, naar het voorbeeld van Tunisie. Dat echter niet zeggen dat Tunisie een democratie is. Want de moslims worden daar bij bosjes opgepakt.

Vruchtbare mannen voor vruchtbare vrouwen en onvruchtbare vrouwen voor onvruchtbare mannen

mevrouw bent u onvruchtbaar? Dan heb ik een vruchtbare man voor u!! Dit heeft geen commentaar nodig want het is onzin.

mark61
27-09-04, 11:56
Geplaatst door Marsipulami
Stichting is zo'n dom archaïsch woord, doet denken aan het stichten van één of ander huis voor armenzorg of zo.

Je bedoelt, 'stichting' is een van oorsprong religieus (katholiek) instituut om je erfenis onbelast aan te wenden voor algemeen nut. Blijkbaar wil je daar niet aan herinnerd worden. I wonder why. De islam kent dezelfde constructie, waqf. In het modern Turks is de term net als in NL geseculariseerd. Is dat in het Arabisch ook?

deleted user
27-09-04, 12:08
Geplaatst door Afrux
Ik denk dat deze hadieth wel correct is. Vruchtbare mannen voor vruchtbare vrouwen en onvruchtbare vrouwen voor onvruchtbare mannen. Tenzij de man in staat is om meerdere vrouwen te kunnen onderhouden met nakoming van de verplichtingen tegenover hen, dan zou het wellicht een ander verhaal zijn.

Wij staan denk ik te veel van elkaar qou denkzijwe. Jij praat hier over meerdere vrouwen, terwijl ik polygamie als een achterhaalde zaak zie. Er is geen tweede vrouw, het moet verboden worden, naar het voorbeeld van Tunisie. Dat echter niet zeggen dat Tunisie een democratie is. Want de moslims worden daar bij bosjes opgepakt.

Polygamie is toegestaan wanneer er aan de verplichtingen voldaan wordt. Ik vind het Woord van Allaah niet achterhaald en ook niet tijdsgebonden. Maar universeel en voor alle tijden, en indien juist toegepast superieur aan welke andere vorm van regering dan ook. Immers, de Schepper weet wat het beste is voor Zijn schepping.

Maar onze grootste verschil is de kennis omtrend Tawheed. Al het andere zijn allemaal bijzaken zo lang de kennis daaromtrend mager is.


Vruchtbare mannen voor vruchtbare vrouwen en onvruchtbare vrouwen voor onvruchtbare mannen

mevrouw bent u onvruchtbaar? Dan heb ik een vruchtbare man voor u!! Dit heeft geen commentaar nodig want het is onzin.

Zo kun je de hele Qor-aan belachelijk maken. Daarom zegt Allaah de Alwetende ook; Is degene die weet, gelijk aan degene die niet weet? en Vraag het aan de mensen van Kennis, indien jullie het niet weten.

taouanza
27-09-04, 12:12
Geplaatst door deleted user
In iedere overlevering/openbaring waarbij er niet wordt aangegeven dat het alleen voor een bepaalde geslacht geldt, of dat er ook niet uit opgemaakt kan worden. Dan geldt de algemene stelregel dat het voor beider geslachten op gaat.

Ik denk dat deze hadieth wel correct is. Vruchtbare mannen voor vruchtbare vrouwen en onvruchtbare vrouwen voor onvruchtbare mannen. Tenzij de man in staat is om meerdere vrouwen te kunnen onderhouden met nakoming van de verplichtingen tegenover hen, dan zou het wellicht een ander verhaal zijn.

Het gebruiken van voorbehoedsmiddelen wordt vaak goedgepraat door de coitus interreptus die toentertijd gepleegt werd door de eerste generatie moslims. Echter ook dit werd afgeraden door de profeet, vrede en zegeningen zij met hem. Dat wil niet zeggen dat het verboden is.

Wallaahoe a'lem

met vruchtbare mannen envrouwen wordt toch goed mensen bedoelt?

En lijkt me sterker in een wereld waar het zelf een 'schande' is om te scheiden als je helemaal afgerost wordt te gaan scheiden omdat je man onvruchtbaar is.
En hoe wist men aan wie het ligt?

mark61
27-09-04, 12:16
Geplaatst door taouanza
En hoe wist men aan wie het ligt?

Dat vraag ik me ook altijd af. Ik geloof dat mannen altijd denken dat zij zelf nooit onvruchtbaar kunnen zijn. Het zijn toch vrouwen die naar bedevaartsoorden gaan om om vruchtbaarheid te vragen? Of naar marabouts (en zie, 9 maanden later gaf zij haar man een kind)? Of is dat een sprookje?

deleted user
27-09-04, 12:27
Geplaatst door taouanza
met vruchtbare mannen envrouwen wordt toch goed mensen bedoelt?

En lijkt me sterker in een wereld waar het zelf een 'schande' is om te scheiden als je helemaal afgerost wordt te gaan scheiden omdat je man onvruchtbaar is.
En hoe wist men aan wie het ligt?

The Prophet (sallallaahu ’alayhi wa sallam) said, "Marry the loving and fertile because through you, I will compete with the nations for superiority in numbers" (Abu Dawood)

Scheiden en trouwen omwille van Allaah is een deugd.

Kinderen zijn belangrijk. Het is 1 van de belangrijkste oorzaak voor de afbraak van het sociale stelsel in NL, vanwege het tekort daaraan.

Wat betreft het weten of dat iemand onvruchtbaar is, of niet, vind ik onbelangrijk. Je krijgt het van de persoon in kwestie te horen (man/vrouw) of dat het geval is of niet.

Afrux
27-09-04, 12:28
Geplaatst door mark61
Dat vraag ik me ook altijd af. Ik geloof dat mannen altijd denken dat zij zelf nooit onvruchtbaar kunnen zijn. Het zijn toch vrouwen die naar bedevaartsoorden gaan om om vruchtbaarheid te vragen? Of naar marabouts (en zie, 9 maanden later gaf zij haar man een kind)? Of is dat een sprookje?

Ik heb ze meegemaakt bij "Tawwurt n Yil/ de deur van de zee'' als klein kind geloofde ik ook in. Het was een enorme rots met een grote opening waardoor je doorheen kon lopen. Als je het drie keer deed dan was verzekerd van een vruchtbare man en een huwelijk. Mooie tijd, het heeft toch wel wat. Of was het het lekkere eten die gemaakt werd als offer, waar we onbeperkt van konden smullen, na het hongerige gevoel van de zee.


Beste Alkhattabi:

Niet te veel onzin onzin uitkraamen. Als ik het niet eens ben met polygmie en het een achterhaalde idde vind, geeft je alsnog het recht niet om mij van alles en nog wat te beschuldigen.

waarom zou je een tweede vrouw nemen? Voor de sex? dat zou ik ook doen? Voor twee keer meer koppijn? dat zou ik niet doen.

De oplossing is simpel: geen verstandhouding in het huwelijk, dan scheiden de oplossing. onvruchtbaar, er zijn tegenwoordig medische oplossingen. Maar de beste oplossing is een kind adopteren. Er zijn tienduizenden ouderloze kinderenb alleen al in Marokko. Bovendien red je hiermee ook een leven.

taouanza
27-09-04, 12:28
Geplaatst door mark61
Dat vraag ik me ook altijd af. Ik geloof dat mannen altijd denken dat zij zelf nooit onvruchtbaar kunnen zijn. Het zijn toch vrouwen die naar bedevaartsoorden gaan om om vruchtbaarheid te vragen? Of naar marabouts (en zie, 9 maanden later gaf zij haar man een kind)? Of is dat een sprookje?

Maar dan weet je nog steeds niet aan wie het lag.
Er zijn ook vrouwen die er langer over doen om zwanger te raken.

Ik vraag me af of dat wel eens voorkomt: Dat een man gaat scheiden van een vrouw omdat ze onvruchtbaar is en blijkt het met vrouw nr2 ook niet te lukken. Wat dan?

mark61
27-09-04, 12:28
Geplaatst door deleted user
Kinderen zijn belangrijk. Het is 1 van de belangrijkste oorzaak voor de afbraak van het sociale stelsel in NL, vanwege het tekort daaraan.

Overbevolking is het grootste gevaar dat de hele mensheid bedreigt. Overal ter wereld.


Wat betreft het weten of dat iemand onvruchtbaar is, of niet, vind ik onbelangrijk. Je krijgt het van de persoon in kwestie te horen (man/vrouw) of dat het geval is of niet.

Blijft de vraag, hoe weet die persoon dat dan?

mark61
27-09-04, 12:30
Geplaatst door taouanza
Ik vraag me af of dat wel eens voorkomt: Dat een man gaat scheiden van een vrouw omdat ze onvruchtbaar is en blijkt het met vrouw nr2 ook niet te lukken. Wat dan?

Dan heeft hij ontzettende pech. Denkt ie ws.:)

deleted user
27-09-04, 12:33
Het vragen aan de doden, of hen tot tussenpersonen verheffen is shirk bi llaah.

Het vragen behoort alleen aan Allaah gericht te zijn voor zaken die alleen Hij kan geven, zonder daarbij intermedianten te nemen. Want dat is shirk bi llaah, en de polytheisten die Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, bestreed deden dit. En wisten waarschijnlijk zelfs nog beter dan ons wie Allaah is.

Afrux
27-09-04, 12:38
Geplaatst door deleted user
Het vragen aan de doden, of hen tot tussenpersonen verheffen is shirk bi llaah.

Het vragen behoort alleen aan Allaah gericht te zijn voor zaken die alleen Hij kan geven, zonder daarbij intermedianten te nemen. Want dat is shirk bi llaah, en de polytheisten die Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, bestreed deden dit. En wisten waarschijnlijk zelfs nog beter dan ons wie Allaah is.


Misschien heb ik andere ideeën over islam dan jij. Er zijn uiteindelijk er 1000001 interpertaties binnen de islam. Maar ik geef je een advies. je moet nooit al bij voorbaat van uitgaan dat je waarheid de absolute waarheid is. In dat geval is er geen ruimte voor debat en discussie.

Ten slotte is het een kwestie van geloof. Niemand kan bewijzen dat zijn waarheid de absolute waarheid is.

deleted user
27-09-04, 12:41
Geplaatst door mark61
Overbevolking is het grootste gevaar dat de hele mensheid bedreigt. Overal ter wereld.



Blijft de vraag, hoe weet die persoon dat dan?

Het grootste gevaar is de vraatzucht van het Westen.

Vruchtbaarheidsproblematiek neemt steeds meer toe.

Als iemands geslachtsdeel door een ongeluk niet meer functioneert. Als een vierde vrouw na tien jaar nog steeds geen kinderen heeft kunnen krijgen terwijl de andere drie dat wel kregen. Ik noem maar wat, er zullen vast nog tig andere signalementen zijn waar ik geen weet van heb...

deleted user
27-09-04, 12:44
Geplaatst door Afrux
Misschien heb ik andere ideeën over islam dan jij. Er zijn uiteindelijk er 1000001 interpertaties binnen de islam. Maar ik geef je een advies. je moet nooit al bij voorbaat van uitgaan dat je waarheid de absolute waarheid is. In dat geval is er geen ruimte voor debat en discussie.

Ten slotte is het een kwestie van geloof. Niemand kan bewijzen dat zijn waarheid de absolute waarheid is.

Shirk en de onwetendheid daaromtrend is de belangrijkste oorzaak voor de beschamendheid en achtergesteldheid van hen die claimen tot de moslims te behoren.

En wie met kennis gelooft in alle profeten, vrede en zegeningen zij met hen, bestrijd shirk tot op het bot.

mark61
27-09-04, 12:47
Geplaatst door deleted user
Het grootste gevaar is de vraatzucht van het Westen.

Das beslist een groot probleem. Maar net zei je nog dat er in het westen niet genoeg gefokt wordt. In any case, het is over de hele wereld een probleem. Die is vnl. niet-westers


Als iemands geslachtsdeel door een ongeluk niet meer functioneert. Als een vierde vrouw na tien jaar nog steeds geen kinderen heeft kunnen krijgen terwijl de andere drie dat wel kregen. Ik noem maar wat, er zullen vast nog tig andere signalementen zijn waar ik geen weet van heb...

Ik dacht dat de bedoeling was dat je het al voor je huwelijk wist.

Afrux
27-09-04, 12:51
Geplaatst door deleted user
Shirk en de onwetendheid daaromtrend is de belangrijkste oorzaak voor de beschamendheid en achtergesteldheid van hen die claimen tot de moslims te behoren.

En wie met kennis gelooft in alle profeten, vrede en zegeningen zij met hen, bestrijd shirk tot op het bot.
ratio is een belangrijk factor op weg naar een ontwikkelde samenleving. Blijven vastklampen in retoriek en terminologie vormt enkel een obstakel. Open jouw ogen, kijk om je heen, analyseer de situetie en je zult zien dat het heilig verklaren van onzin regels de smaneleving enkel achterlijkheid bezorgen. Er zijn belangrijke zaken...

deleted user
27-09-04, 13:13
Geplaatst door Afrux
ratio is een belangrijk factor op weg naar een ontwikkelde samenleving. Blijven vastklampen in retoriek en terminologie vormt enkel een obstakel. Open jouw ogen, kijk om je heen, analyseer de situetie en je zult zien dat het heilig verklaren van onzin regels de smaneleving enkel achterlijkheid bezorgen. Er zijn belangrijke zaken...

Ik acht het Woord van Allaah niet achterlijk, dat is ongeloof. Wallaahoel Moesta'aan.

deleted user
27-09-04, 13:14
Geplaatst door mark61
Das beslist een groot probleem. Maar net zei je nog dat er in het westen niet genoeg gefokt wordt. In any case, het is over de hele wereld een probleem. Die is vnl. niet-westers



Ik dacht dat de bedoeling was dat je het al voor je huwelijk wist.

Je leest wat je wilt lezen.

mark61
27-09-04, 13:16
Geplaatst door deleted user
Je leest wat je wilt lezen.

Dan maar je kop in het zand steken en de werkelijkheid niet willen zien.

deleted user
27-09-04, 13:22
Geplaatst door mark61
Dan maar je kop in het zand steken en de werkelijkheid niet willen zien.

Ik zei:

"Als iemands geslachtsdeel door een ongeluk niet meer functioneert."

Jij zegt:

"Ik dacht dat de bedoeling was dat je het al voor je huwelijk wist."

En nu zeg ik ter verduidelijking van het voorgaande:

Iemand kan zijn piemel/ballen nog voor het huwelijk kwijt zijn geraakt.

Neem een douche, anders kriebelt die zand zo...

mark61
27-09-04, 13:30
Geplaatst door deleted user
Ik zei:

"Als iemands geslachtsdeel door een ongeluk niet meer functioneert."

Zeg s, in hoeveel procent van de gevallen van onvruchtbaarheid denk jij dat het om verminkte geslachtsdelen gaat? Waar leef jij eigenlijk? In een grot?

Verder zat ik vooral te wachten op jouw visie op overbevolking, gezien het feit dat je weinig kinderen hebben beschouwt als oorzaak van afbraak van het sociale stelsel in NL. De constatering dat de westerse mens een onevenredig grote aanslag pleegt op het milieu is niet het hele verhaal.

Wat is er met zand?

Afrux
27-09-04, 13:43
Geplaatst door mark61
Zeg s, in hoeveel procent van de gevallen van onvruchtbaarheid denk jij dat het om verminkte geslachtsdelen gaat? Waar leef jij eigenlijk? In een grot?

Verder zat ik vooral te wachten op jouw visie op overbevolking, gezien het feit dat je weinig kinderen hebben beschouwt als oorzaak van afbraak van het sociale stelsel in NL. De constatering dat de westerse mens een onevenredig grote aanslag pleegt op het milieu is niet het hele verhaal.

Wat is er met zand?

dat idee over zijn woonomgeving begon ik ook te krijgen...

Afrux
27-09-04, 13:43
Geplaatst door mark61
Zeg s, in hoeveel procent van de gevallen van onvruchtbaarheid denk jij dat het om verminkte geslachtsdelen gaat? Waar leef jij eigenlijk? In een grot?

Verder zat ik vooral te wachten op jouw visie op overbevolking, gezien het feit dat je weinig kinderen hebben beschouwt als oorzaak van afbraak van het sociale stelsel in NL. De constatering dat de westerse mens een onevenredig grote aanslag pleegt op het milieu is niet het hele verhaal.

Wat is er met zand?

dat idee over zijn woonomgeving begon ik ook te krijgen...

deleted user
27-09-04, 13:46
Geplaatst door Afrux
dat idee over zijn woonomgeving begon ik ook te krijgen...

Pardon? Ik dacht dat ik jou had vertelt waar ik woon. :tik:

Tomas
27-09-04, 13:47
Geplaatst door deleted user
Pardon? Ik dacht dat ik jou had vertelt waar ik woon. :tik:

Hoe gaat het eigenlijk met je studie, Bilal?

deleted user
27-09-04, 13:50
Geplaatst door Tomas
Hoe gaat het eigenlijk met je studie, Bilal?

Oh gaat wel, kheb weinig vakken in het eerste kwartaal.

Goodnight
27-09-04, 13:52
Afrux,
hoewel ik niet zou staan springen als mijn man ineens besluit er een tweede vrouw bij te nemen, geloof ik wel dat je deze regel niet kan gaan afschaffen.
Ik vind het namelijk grote onzin....het is strafbaar om meerdere vrouwen te huwen, maar overspel mag wel???Dat is toch krom?
Bij de een beslist de wet wat je met je prive/huwelijks leven doet en bij de ander wordt dat als je eigen zaak gezien.

Plaats je hier geen vraagtekens bij dan?Is toch ook krom....

Waar ik vandaan kom wordt het als een grote schande gezien als een man een 2de vrouw neemt.Dan wordt er snel gefluisterd dat de eerste vrouw heeft gefaald.
dat soort zaken vind ik ook verkeerd, maar heeft met onwetendheid te maken.Of mannen die als ze 60 zijn besluiten om een jong bruidje te huwen omdat die nog wat kan presteren in bed.

Volgens mij hebben alleen dat soort mannen zichzelf ermee, want het staat duidelijk omschreven in de Koran.Je huwt niet iemand om de sex, schoonheid, rijkdom etc.
Hoewel ik er zelf niet aan moet denken dat mijn man huwt met een ander kan ik wel begrijpen dat voor sommige vrouwen dit een oplossing is.Denk maar aan de vele vrouwen op het platteland in Marokko die gen inkomen hebben, geen geld of familieleden die voor ze zorgen.
Ik ken ook een vrouw die zelfs de 2de bruid voor haar man heeft gekozen.Zij was ernstig ziek en ze wilde liever dat haar man trouwde dan dat hij naar een prostituee ging.

Wat onvruchtbaarheid betreft: ik denk ook op het moment dat je partner onvruchtbaar is en jij wel, dat je er voor moet kunnen kiezen om te scheidden.Waarom zou je je zelf veroordelen tot een kinderloos leven?
Je kan er natuurlijk wel voor kiezen bij die partenr te blijven.

Ik heb 2 ooms die waren getrouwd, de een kreeg maar geen kinderen, ze wisten niet waar het aan lag.Uiteindelijk gescheiden van die vrouw, iedereen sprak er schande van.Ze zijn beiden hertrouwd en hebben kinderen met hun huidige partners.Ze waren ongeveer 10 jaar getrouwd geweest met elkaar.Soms klopt de comb gewoon niet.

Mijn andere oom idem dito....zijn vrouw verliet hem want ze wilde kinderen en dat lukte niet met hem.Ook weer beiden een andere partner en ze hebben nu beiden kinderen.

Een andere man weer kreeg alleen maar dochters met een vrouw, is van haar gescheiden en wat bleek?Hij bleef zelfs na zijn 2de huwelijk dochters krijgen en zijn eerste vrouw hertrouwde en kreeg zowel jongens als meisjes.

Twee andere stelletjes die ik ken zijn beiden kinderloos en hebben zich erbij neergelegd.

Het is dus niet zo zwart wit als jij het stelt.

Tomas
27-09-04, 13:55
Geplaatst door deleted user
Oh gaat wel, kheb weinig vakken in het eerste kwartaal.

OK, maar wel halen hoor. De Tahweed loopt niet weg.

Afrux
27-09-04, 17:16
Geplaatst door Goodnight
Afrux,
hoewel ik niet zou staan springen als mijn man ineens besluit er een tweede vrouw bij te nemen, geloof ik wel dat je deze regel niet kan gaan afschaffen.
Ik vind het namelijk grote onzin....het is strafbaar om meerdere vrouwen te huwen, maar overspel mag wel???Dat is toch krom?
Bij de een beslist de wet wat je met je prive/huwelijks leven doet en bij de ander wordt dat als je eigen zaak gezien.


Ongel;ofelijk om van een vrouw te horen dat ze zo een achterhaalde regel toejuicht.

Verder is nog meer achterhaald om een slechte zaak te verdedigen door een voorbeeld te noemen van een andere slechte zaak.

Afrux
27-09-04, 17:17
Geplaatst door Goodnight
Afrux,
hoewel ik niet zou staan springen als mijn man ineens besluit er een tweede vrouw bij te nemen, geloof ik wel dat je deze regel niet kan gaan afschaffen.
Ik vind het namelijk grote onzin....het is strafbaar om meerdere vrouwen te huwen, maar overspel mag wel???Dat is toch krom?
Bij de een beslist de wet wat je met je prive/huwelijks leven doet en bij de ander wordt dat als je eigen zaak gezien.

Plaats je hier geen vraagtekens bij dan?Is toch ook krom....

Waar ik vandaan kom wordt het als een grote schande gezien als een man een 2de vrouw neemt.Dan wordt er snel gefluisterd dat de eerste vrouw heeft gefaald.
dat soort zaken vind ik ook verkeerd, maar heeft met onwetendheid te maken.Of mannen die als ze 60 zijn besluiten om een jong bruidje te huwen omdat die nog wat kan presteren in bed.

Volgens mij hebben alleen dat soort mannen zichzelf ermee, want het staat duidelijk omschreven in de Koran.Je huwt niet iemand om de sex, schoonheid, rijkdom etc.
Hoewel ik er zelf niet aan moet denken dat mijn man huwt met een ander kan ik wel begrijpen dat voor sommige vrouwen dit een oplossing is.Denk maar aan de vele vrouwen op het platteland in Marokko die gen inkomen hebben, geen geld of familieleden die voor ze zorgen.
Ik ken ook een vrouw die zelfs de 2de bruid voor haar man heeft gekozen.Zij was ernstig ziek en ze wilde liever dat haar man trouwde dan dat hij naar een prostituee ging.

Wat onvruchtbaarheid betreft: ik denk ook op het moment dat je partner onvruchtbaar is en jij wel, dat je er voor moet kunnen kiezen om te scheidden.Waarom zou je je zelf veroordelen tot een kinderloos leven?
Je kan er natuurlijk wel voor kiezen bij die partenr te blijven.

Ik heb 2 ooms die waren getrouwd, de een kreeg maar geen kinderen, ze wisten niet waar het aan lag.Uiteindelijk gescheiden van die vrouw, iedereen sprak er schande van.Ze zijn beiden hertrouwd en hebben kinderen met hun huidige partners.Ze waren ongeveer 10 jaar getrouwd geweest met elkaar.Soms klopt de comb gewoon niet.

Mijn andere oom idem dito....zijn vrouw verliet hem want ze wilde kinderen en dat lukte niet met hem.Ook weer beiden een andere partner en ze hebben nu beiden kinderen.

Een andere man weer kreeg alleen maar dochters met een vrouw, is van haar gescheiden en wat bleek?Hij bleef zelfs na zijn 2de huwelijk dochters krijgen en zijn eerste vrouw hertrouwde en kreeg zowel jongens als meisjes.

Twee andere stelletjes die ik ken zijn beiden kinderloos en hebben zich erbij neergelegd.

Het is dus niet zo zwart wit als jij het stelt.

Even een eerlijke antwoord:

Wat als je man vanaond na het eten het heeft over een mooie vrouw die hij tegen kwam en die hij erbij wil hebben!!!!