PDA

Bekijk Volledige Versie : "een Europese Islam? Wishful Thinking ..."



amadeus
27-09-04, 13:30
"EEN EUROPESE ISLAM? WISHFUL THINKING ..."

Botsende beschavingen

"Christelijke geestelijke leiders spreken doorgaans over de islam als een religieus leerstelsel. Maar de islam is veel meer dan dat. Het is een manier van leven, gebaseerd op voorschriften en geboden. De islam gaat niet alleen over geloof, maar ook over politieke en morele aangelegenheden. Het is een plichtenleer of rechtssysteem, waarvan de essentie teruggaat naar de eerste vijfhonderd jaar na de profeet en dat tot stand kwam in een beschaving en een cultuurgebied die totaal verschillend waren van de westerse samenleving en cultuur."

Is een 'verlichte' Europese versie mogelijk?

"Sta mij toe daaraan te twijfelen. Moslims hebben vrijwel nooit rekening gehouden met iemand anders. Ze hebben hun systeem bijna nooit ontwikkeld in een omgeving die hen vijandig gezind of vreemd was Ze hebben hun gezag steeds manu militari (gewapenderhand) gevestigd. Dat is een historisch onbetwistbaar feit."

Hervormers moeten de duimen leggen voor fundamentalisten

"Vooral vanaf de twintiger jaren hebben sommige islamitische denkers serieuze pogingen ondernomen om de islam aan te passen aan de moderne wereld. Maar ze zijn sindsdien langs rechts voorbijgestoken door fundamentalistische figuren die nu het hoge woord voeren."

Haat tegen het Westen

"De moslims in de westerse wereld blijven via de moderne media in contact met hun land van herkomst. Onder invloed van die fundamentalisering daar stelt de grote massa hier - er zijn natuurlijk uitzonderingen - het westen verantwoordelijk voor alles wat in hun ogen fout gaat. Ze voelen steeds meer vijandigheid en afkeer en zijn niet meer bereid zich aan te passen aan onze normen. Kijk maar naar de burka."

Wensen of werkelijkheid

"Wat Danneels zegt (over de "Europese islam") getuigt van zeer veel hoop. Maar met mijn veertig jaar ervaring denk ik dat het om wishful thinking gaat. Ik zie niet in waarom een demografisch immer sterker wordende minderheid, die bovendien steeds meer in de watten gelegd wordt door een verkeerd begrepen multiculturele ideologie, haar ideeën zou opgeven. Waarom zou ze? Als je ziet hoe politici alles doen om hen in hun anti-westerse overtuiging te sterken? Ik ben dus zeer pessimistisch."

Professor en islamoloog Urbain Vermeulen in Het Laatste Nieuws, 25.09.2004

mark61
27-09-04, 13:34
Geplaatst door amadeus
Professor en islamoloog Urbain Vermeulen in Het Laatste Nieuws, 25.09.2004

Professor in wat? Islamoloog? Lamenielachuh.

amadeus
27-09-04, 13:59
Ik denk niet dat je er lichtjes moet overgaan hoor! Prof. Vermeulen is dé Europese expert op gebied van arabistiek en islam.

googelt even op zijn naam en je vindt onmiddellijk de nodige referenties!


Urbain Vermeulen (red.), hoogleraar in de Arabistiek en Islamkunde aan de K.U.Leuven, buitengewoon hoogleraar in de Islamkunde aan de Universiteit Gent en voorzitter van de Europese Unie van Arabisten en Islamologen

Spoetnik
27-09-04, 14:09
Is dit het hele artikel?

Wel erg beperkt he, om dergelijke uitspraken in te doen.

Karin.N
27-09-04, 16:41
De islam geeft inderdaad regels en richtlijnen uit voor het hele leven.
Maar de fout die deze professor m.i. maakt is dat niet iedere moslim hetzelfde is.
Ik ben geboren en getogen in Nederland en dus een zgn. westerse. Maar een aantal normen en waarden die daarbij horen, passen niet bij mij.
Voor moslims geldt hetzelfde. Maar kennelijk moet je als moslim allemaal op exact dezelfde wijze je geloof belijden.

mark61
27-09-04, 21:51
Geplaatst door amadeus
Ik denk niet dat je er lichtjes moet overgaan hoor! Prof. Vermeulen is dé Europese expert op gebied van arabistiek en islam.

Das dan een grote schande, want hij doet bespottelijke uitspraken hierboven. Of het moest zijn dat de journalist het allemaal niet kon volgen.