PDA

Bekijk Volledige Versie : Topic over latifa



Goodnight
27-09-04, 19:10
Ik snap het niet...waarom is dat topic gesloten?
er zijn geen hatelijke dingen tegen elkaar gezegd toch?

Maar even antwoorden op Afrux....als je mijn bericht goed hebt gelezen dan zie je dat ik schreef dat ik er ook niet op sta te wachten dat mijn man een tweede of zelfs derde vrouw erbij zou nemen.

Maar het wordt gerechtvaardigd door de Islam, er word vermeld waarom dit toegestaan is.
En als je nog beter had gelezen dan had je gezien dat ik zei dat het voor sommige vrouwen wel een goede oplossing is.

En laten we ophouden met dat hypocriete gedoe, ook hier in Nederland nemen veel vrouwen genoegen met een tweede of zelfs derde plaats.
Veel vrouwen hebben een relatie met een getrouwde man of een vriend die de bloemetjes vaak buiten zet.
Dus je afkeuring uitspreken over het een en het ander afdoen als het is iemands vrije keuze vind ik echt ronduit krom!

Sommige regels van de Islam zijn moeilijk te begrijpen, maar ik sta er wel voor open om de ware betekenis erachter te begrijpen.
Ik doe het niet af als niet van deze tijd, of onzin.Dan hoef ik namelijk ook helemaal niet te geloven snap je.Of je gelooft of je doet het niet.
Sommige dingen zal je als mens meer moeite mee hebben om het te accepteren, en sommige zaken zijn niet letterlijk of zwart wit op te vatten.

Afrux
27-09-04, 21:33
Geplaatst door Goodnight
Ik snap het niet...waarom is dat topic gesloten?
er zijn geen hatelijke dingen tegen elkaar gezegd toch?

Maar even antwoorden op Afrux....als je mijn bericht goed hebt gelezen dan zie je dat ik schreef dat ik er ook niet op sta te wachten dat mijn man een tweede of zelfs derde vrouw erbij zou nemen.

Maar het wordt gerechtvaardigd door de Islam, er word vermeld waarom dit toegestaan is.
En als je nog beter had gelezen dan had je gezien dat ik zei dat het voor sommige vrouwen wel een goede oplossing is.

En laten we ophouden met dat hypocriete gedoe, ook hier in Nederland nemen veel vrouwen genoegen met een tweede of zelfs derde plaats.
Veel vrouwen hebben een relatie met een getrouwde man of een vriend die de bloemetjes vaak buiten zet.
Dus je afkeuring uitspreken over het een en het ander afdoen als het is iemands vrije keuze vind ik echt ronduit krom!

Sommige regels van de Islam zijn moeilijk te begrijpen, maar ik sta er wel voor open om de ware betekenis erachter te begrijpen.
Ik doe het niet af als niet van deze tijd, of onzin.Dan hoef ik namelijk ook helemaal niet te geloven snap je.Of je gelooft of je doet het niet.
Sommige dingen zal je als mens meer moeite mee hebben om het te accepteren, en sommige zaken zijn niet letterlijk of zwart wit op te vatten.

Nog maals dat de een vreemd gaat (het woord zegt het al) is geen rechtvaardiging om te trouwen met meerdere vrouwen. Jij zegt zelf dat je het niet zal accepteren, maar jij vindt dat voor andere vrouwen beter zou kunnen zijn!!! raar!!! Maar zo en zo raar dat een vrouw (die zichzelf als ontwikkeld en geciviliseerd voelt) zoiets goed praat.

Ik heb altijd geweten dat je aeen vrouw als kan wijs maken en de fout mag ingaan en ze zal het je vergeten, behalve als een tweede in het spel komt. Maar goed rare vrouwen bestaan ook nog zo te zien.

Kijk er zijn stromingen die zeggen dat je inderdaad niet alles hoeft te begrijpen en alles moet aannemen zoals het is, al is het een absurde en achterlijke regel. Andere stromingen zeggen juist dat je alles zelf moet analyseren om tot een eigen interpertatie te komen.

Als het niet zo zwart moeetn opvatten, dan kunnen we het gewoon afschaffen, wat heb je daar dan tegen?

Afrux
27-09-04, 21:34
Waarom mag een vrouw dan niet meerdere mannen hebben?

Ik las net in een marokkaanse krant (Assabah) dat iemand in Casa de vriend van zijn vrouw vermoordde en hetzelfde deed iemand in Spanje met zijn oudere broer die hem bedroog met zijn vrouw (afkomstig uit beni mellal)

amchoum6
27-09-04, 21:59
heee goodnight een vraagje.

geloof je nou wel in djins ja of nee

voor de rest petje af veel van je uitspraken vond ik goed.

HEE AFRUX. DEZE WAS ECHT GOED VAN JE.

Ik denk dat deze hadieth wel correct is. Vruchtbare mannen voor vruchtbare vrouwen en onvruchtbare vrouwen voor onvruchtbare mannen. Tenzij de man in staat is om meerdere vrouwen te kunnen onderhouden met nakoming van de verplichtingen tegenover hen, dan zou het wellicht een ander verhaal zijn.

VOOR DE REST JE WEET VEEL MAAR IK VOND JE ZWAK BIJ SOMMIGE UITSPRAKEN WEL JAMMER

mark61
27-09-04, 22:30
Tante Leyla wordt kippig.

Bofko
27-09-04, 23:36
Polygamie is voor westerlingen een heel vreemd verschijnsel. Westerlingen hebben het gelijkheidsbeginsel hoog in het vaandel.
In een aantal ander culturen alsmede in de dierenwereld is een mannetje dat bij meerdere vrouwen kinderen verwekt een normaal verschijnsel. In het Westen zie je het ook vaak bij machtige mannen (Mitterand bijv.)

Maar dit lijstje komt over als een soort propaganda voor polygamie. Hierbij wordt een redenering gevolgd die zo gekunsteld is dat het lachwekkend overkomt. Met name deze :


Geplaatst door deleted user


(4) In feite is polygamy nodig. Over het algemeen bestaat er een meerderheid aan vrouwen.[1] Deze meerderheid aan vrouwen is als gevolg van het sterven van mannen in tijden van oorlog, gewelddadige delicten en het ouder worden van de vrouw.[2] De toename aan homoseksualiteit verergert het nog meer. Als het systeem geen rekening houd met het benodigde voor de overschot aan vrouwen, leidt dit tot corruptie in de samenleving. Bijvoorbeeld; Duitsland na de Tweede Wereld Oorlog, toen suggesties om polygamie te legaliseren door de kerk verworpen werd. Wat leidde tot de legalisering van prostitutie. Duitse prostituees werden werknemers net zoals in ieder ander vak. Zij hebben verzekeringen en betalen belastingen zoals ieder andere burger. Bovendien, het aantal gesloten huwelijken daalt aanhoudend, doordat iedere nieuwe generatie het instituut huwelijk steeds meer als irrelevant beschouwt.


Men gooit gewoon wat redeneringen met verboden zaken als prostitutie , homoseksualiteit etc op een hoop ---> en hoppa ----> polygamie is ok en laat de verboden zaken verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Naast de lachwekkend redenering is ook de vooronderstelling pertinent foutief.
Er bestaat inderdaad een meerderheid aan vrouwen maar er worden meer jongens dan meisjes geboren (105 op 100). Man is het zwakke geslacht dus er sterven meer mannen. Tot het 40e jaar is er dus een mannenoverschot. Pas rond de 40e verjaardag (dus na de vruchtbare periode) zijn aantal mannen en vrouwen gelijk aan elkaar. Daarna ontstaat een vrouwenoverschot dat snel groter wordt doordat vrouwen gemiddeld ouder worden.

freya
28-09-04, 07:53
Geplaatst door deleted user
Polygamie


(1) Ongelimiteerde polygamie wordt in de meeste gemeenschappen over de hele wereld in iedere tijdperk gepraktiseert. .

Klinkklare nonsens! geef daar maar eens bewijzen van.


(2) Monogamie in het Westen, komt uit Griekenland en Rome, waar mannen van de wet niet meer dan 1 vrouw mochten hebben. Maar vrij waren om zoveel minaressen te hebben, van onder de slavinnen, als dat zij wensten. In het hedendaagse Westen, hebben veel getrouwde mannen buitenechtelijke relaties met minaressen, vriendinnen en prostituees. Dus het stellen dat het Westen monogaam zou zijn, is een valse stelling.

Dat ongelimiteerde aantal sex slavinnen wordt ook in de koran genoemd :moe: heb ff geen zin on het vers op te zoeken.
Buitenechtelijke relaties en prostitutie komen in de islamitische wereld net zo vaak voor.


(3) Irrationele monogamie. Als een man wenst om een tweede vrouw te nemen, die hij wil verzorgen, en waarvan de kinderen zijn naam dragen, en hen onderhoud, zo'n man wordt als crimineel gezien. Die veroordeeld kan worden tot een gevangenisstraf. Echter, wanneer hij meerdere minaressen en illegale kinderen erop nahoudt, dan is zijn relatie legaal.

Onzin!
Buitenechtelijke kinderen en minaressen kunnen niet erven.


(4) In feite is polygamie toe staan, verstandig. Over het algemeen bestaat er een meerderheid aan vrouwen.[1] Deze meerderheid aan vrouwen is een gevolg van het sterven van mannen in tijden van oorlog, gewelddadige delicten en het ouder worden van de vrouw.[2]

mensen van in de 70 trouwen over het algemeen niet meer :moe:
Ik heb hietr nooit iets gemerkt van een vrouwen overschot.

:lol:

Kom maar eens met cijfers over die toename van homosexualiteit!



Bijvoorbeeld, het Duitsland na de Tweede Wereld Oorlog; toen suggesties om polygamie te legaliseren door de kerk verworpen werd. Wat leidde tot de legalisering van prostitutie. Duitse prostituees die als werknemers/ondernemers werden, net zoals in ieder ander vak. Zij hebben verzekeringen en betalen belastingen zoals ieder andere burger. . En wat is er mis met een legale status voor prostituees? Die vrouwen doen uitstekend werk! Als zij dat niet deden hoeveel gefrustreerde types zou ik dan op straat tegenkomen?!


Bovendien, het aantal gesloten huwelijken daalt aanhoudend, doordat iedere nieuwe generatie het instituut huwelijk steeds meer als irrelevant beschouwt

Een huwelijk is alleen handig om bezit en erfrecht vast te stellen.
Een behoefte van mannen, die zeker willen weten dat de kinderen die hun bezit erven niet de genen van de vervelende buurman dragen :hihi:



(6) Gereguleerde polygamie voorkomt het verspreiden van ziektes als Herpis en AIDS. Zulke schadelijke ziekten verspreiden zich cummulatief in de gemeenschappen, waar een tweede huwelijk verboden is. (Deze (geslachts-) ziekten zorgen ook voor een toename aan onvruchtbaarheid.)

:lol:
In dat soort gemeenschappen gaar niemand meer vreemd zeker?!


(7) Polygamie beschermt de belangen van vrouwen en kinderen in een gemeenschap. Mannen, in de Westerse samenleving, maken de wetten. Zij houden polygamie illegaal opdat het hen vrijwaart van verantwoordelijkheid. Gelegaliseerde polygamie vereist namelijk van hen dat ze hun inkomsten delen met zowel de vrouw als het nageslacht. Monogamie staat hen toe om buitenechtelijke relaties te hebben zonder economische consequenties.

Kijk dit spreekt het voorgaande tegen over legale buitenechtelijke relaties.


(8) In de Moslim-gemeenschap praktiseert slechts een kleine minderheid polygamie. Ondanks dat polygamie legaal is in Islamitissche landen, praktiseren slechts 10-15% van de moslims in deze landen polygamie. Ondanks dat de meerderheid van de mannen zich wel meer dan 1 vrouw zou wensen, kunnen zij de uitgave voor het onderhoud van meer dan 1 familie zich niet veroorloven. Zelfs degenen die hier financieel capabel voor zijn, zijn vaak terughoudend vanwege de psychologische lasten van het onderhouden van meerdere families/vrouwen. De familie problemen en huwelijksruzies verdubbelen zich in 'pluriforme' huwelijken.

En dus is die 80-85 % op zoek naar andere avontuurtjes.
Minaressen en prostitutie bij de vleet in islamitische landen.


(9) In vele Islamitische landen zijn er voorwaarden gesteld aan polygamie. Zoals bijvoorbeeld in Egypte, daar moet de toestemming van de eerste vrouw verkregen worden. Deze en gelijksoortige voorwaarden zijn het resultaat van kolonistische dominantie (meestal uit het Westen). Bijna geen 1 vrouw zal haar man toestemming geven om een tweede vrouw te nemen. Zo'n voorwaarde negeert in feite de toestemming die Allaah geeft in de Qor-aan .

Nu wordt het helemaal mooi! :mad:
Het belang en de wens van de vrouwen is dus niet van belang in dezen.
Een man moet gewoon kunnen doen waar hij zin in heeft, want zo staat het in de koran :mad:
Dat laatste is btw niet waar, maar het tekent de denkwereld van het soort "geleerden" dat dit soort teksten produceert.


(10) Anderen hebben polygamie geaccepteerd op voorwaarde dat het niet om de 'lust' gaat. Zoals wanneer de vrouw ziek is, of niet in staat is om kinderen te baren, of tekort schiet in het bevredigen van de seksuele verlangens van de man enz., dan is het nemen van een tweede vrouw acceptabel.

:lol: Geweldige redenering!
Het gaat niet om lust, maar alleen om het bevredigen van de sexuele behoefte van de man :haha:


Anderszins gaat het om de 'lust' van de man en is het dus niet acceptabel. De realiteit is dat 'lust' een factor was bij de toetreding in het huwelijk met de eerste vrouw. Waarom is het dan bij de eerste acceptabel en bij de tweede niet? Zoals al eerder aangegeven bestaat het verlangen naar polygamie in de natuur van mannen. Door dit te dwarsbommen met zulke voorwaarden, leidt dat alleen maar tot een gecorrumpeerde samenleving.

Wat staat hier nu eigenlijk?
Dat mannen gewoon de kans moeten hebben om hun lusten altijd bot te vieren?
De echtgenotes zijn dus niet veel meer dan gelegaliseerde sexslavinnen :moe:


(11) Feministen zouden in opstand kunnen komen tegen deze 'mannen-recht', door te stellen dat ook de vrouwen polygamie mogen praktiseren. Echter, een vrouw die vier mannen huwt heeft als gevolg een toename aan problemen van het 'overschot' aan vrouwen.

Welk overschot?


Bovendien, geen kind zou het accepteren dat zijn/haar moeder de vader identificeert op de 'innie minnie mutte' methode. Laat staan de problemen als gevolg van het gemis aan 1 vader-figuur/rol.

Kom eens rondkijken in de wereld, kinderen kunnen uitstekend worden opgevoed zonder 1 vaderfiguur. Dat gebeurd in zoveel gemeenschappen.
Laten we het eens omdraaien, wat heeft een kind aan maar 1 vader die zijn tijd en aandacht moet verdelen over meerdere gezinnen?



(12) De vraag die over blijft is, "Als God goed is en het goede wenst voor Zijn schepselen, waarom staat Hij dan iets toe wat schadelijk zou zijn voor de meeste vrouwen?"

Het is ook schadelijk voor vrouwen om gedwongen te worden hun man met andere vrouwen te delen op voet van gelijkheid.
Het is ook schadelijk voor vrouwen dat zij niet het recht hebben om genetische variatie aan te brengen in hun nakomelingen.



Voorgeschreven wetten zijn voor een gemeenschap in zijn geheel, voor maximale voordeel. Als een bepaalde wet voordeel brengt aan de meerderheid van de gemeenschap, maar nadelig is voor een kleine minderheid, in de wetenschap dat met het gemis hieraan het nadelig zou zijn voor iedereen, dan krijgt het algemene welzijn van de gemeenschap voorrang.

Vandaar dat polygamie niet is toegestaan in het westen.

Karin.N
28-09-04, 09:35
Door sommigen wordt gezegd, dat polygamie verstandig is om een overschot aan vrouwen tegen te gaan.
Wanneer wij in Nederland het toestaan om meer dan 1 vrouw te huwen, zal er absoluut een mannenoverschot komen.
Ik mag aannemen dat dat voor degene die voorstander van polygamie zijn, geen probleem is.
In Nederland hebben we voornamelijk een vrouwenoverschot bij bejaarden. De meeste van deze vrouwen staan echt niet te trappelen om een nieuwe echtgenoot te zoeken, die ze dan ook nog eens moeten delen.
Dan wordt er vaak gesteld, dat homosexualiteit het vrouwenoverschot vergroot. Hier wordt vergeten, dat er hier ook vrouwen zijn die de voorkeur aan vrouwen geven.
In deze tijd gaan niet alleen mannen vreemd, vrouwen immers ook. Alleen op latere leeftijd is er een vrouwenoverschot, enkel omdat vrouwen langer leven.
De mannen die vreemd gaan, zullen dat over het algemeen niet doen met deze oudere vrouwen. Dat betekent in de praktijk, dat mannen regelmatig vreemdgaan met vrouwen die ook een vaste relatie hebben.
Zelf ben ik voorstander van monogame relaties. En wanneer je hier in Nederland persé er een tweede vrouw op na wilt houden, en de vrouwen gaan daar mee akkoord, dan is dat te regelen. Weliswaar niet via een wettelijk huwelijk. Maar financiële vergoedingen zoals pensioen en levensverz. e.d. kun je gewoon aflsuiten. Daarnaast kun je bij een notaris een testament of andere regelingen vast laten stellen.

answering
28-09-04, 09:39
Geplaatst door deleted user
Polygamie


(1) Islaam heeft polygamie niet geintroduceert. Ongelimiteerde polygamie wordt in de meeste gemeenschappen over de hele wereld in iedere tijdperk gepraktiseert. Al-Islaam heeft het gereguleert door een maximum aan het aantal vrouwen te stellen, met verantwoordelijkheden en verplichtingen.

(2) Monogamie in het Westen, komt uit Griekenland en Rome, waar mannen van de wet niet meer dan 1 vrouw mochten hebben. Maar vrij waren om zoveel minaressen te hebben, van onder de slavinnen, als dat zij wensten. In het hedendaagse Westen, hebben veel getrouwde mannen buitenechtelijke relaties met minaressen, vriendinnen en prostituees. Dus het stellen dat het Westen monogaam zou zijn, is een valse stelling.

(3) Irrationele monogamie. Als een man wenst om een tweede vrouw te nemen, die hij wil verzorgen, en waarvan de kinderen zijn naam dragen, en hen onderhoud, zo'n man wordt als crimineel gezien. Die veroordeeld kan worden tot een gevangenisstraf. Echter, wanneer hij meerdere minaressen en illegale kinderen erop nahoudt, dan is zijn relatie legaal.

(4) In feite is polygamie toe staan, verstandig. Over het algemeen bestaat er een meerderheid aan vrouwen.[1] Deze meerderheid aan vrouwen is een gevolg van het sterven van mannen in tijden van oorlog, gewelddadige delicten en het ouder worden van de vrouw.[2] De toename aan homoseksualiteit verergert het nog meer. Als het systeem geen rekening houdt met hetgeen dat nodig is voor een meerderheid aan vrouwen, leidt dit tot corruptie in de samenleving.

Bijvoorbeeld, het Duitsland na de Tweede Wereld Oorlog; toen suggesties om polygamie te legaliseren door de kerk verworpen werd. Wat leidde tot de legalisering van prostitutie. Duitse prostituees die als werknemers/ondernemers werden, net zoals in ieder ander vak. Zij hebben verzekeringen en betalen belastingen zoals ieder andere burger. Bovendien, het aantal gesloten huwelijken daalt aanhoudend, doordat iedere nieuwe generatie het instituut huwelijk steeds meer als irrelevant beschouwt.

(5) Westerse antropologen beweren dat polygamie een genetische gevaar vormt, waarbij de sterkste genen van de generatie door worden gegeven. Zoals bij de leeuwenkoning; de sterkste van de groep, monopoliseert de vrouwen opdat van de nieuwe generatie jongelingen, van zijn nageslacht komen.

(6) Gereguleerde polygamie voorkomt het verspreiden van ziektes als Herpis en AIDS. Zulke schadelijke ziekten verspreiden zich cummulatief in de gemeenschappen, waar een tweede huwelijk verboden is. (Deze (geslachts-) ziekten zorgen ook voor een toename aan onvruchtbaarheid.)

(7) Polygamie beschermt de belangen van vrouwen en kinderen in een gemeenschap. Mannen, in de Westerse samenleving, maken de wetten. Zij houden polygamie illegaal opdat het hen vrijwaart van verantwoordelijkheid. Gelegaliseerde polygamie vereist namelijk van hen dat ze hun inkomsten delen met zowel de vrouw als het nageslacht. Monogamie staat hen toe om buitenechtelijke relaties te hebben zonder economische consequenties.

(8) In de Moslim-gemeenschap praktiseert slechts een kleine minderheid polygamie. Ondanks dat polygamie legaal is in Islamitische landen, praktiseren slechts 10-15% van de moslims in deze landen polygamie. Ondanks dat de meerderheid van de mannen zich wel meer dan 1 vrouw zou wensen, kunnen zij de uitgave voor het onderhoud van meer dan 1 familie zich niet veroorloven. Zelfs degenen die hier financieel capabel voor zijn, zijn vaak terughoudend vanwege de psychologische lasten van het onderhouden van meerdere families/vrouwen. De familie problemen en huwelijksruzies verdubbelen zich in 'pluriforme' huwelijken.

(9) In vele Islamitische landen zijn er voorwaarden gesteld aan polygamie. Zoals bijvoorbeeld in Egypte, daar moet de toestemming van de eerste vrouw verkregen worden. Deze en gelijksoortige voorwaarden zijn het resultaat van kolonistische dominantie (meestal uit het Westen). Bijna geen 1 vrouw zal haar man toestemming geven om een tweede vrouw te nemen. Zo'n voorwaarde negeert in feite de toestemming die Allaah geeft in de Qor-aan.

(10) Anderen hebben polygamie geaccepteerd op voorwaarde dat het niet om de 'lust' gaat. Zoals wanneer de vrouw ziek is, of niet in staat is om kinderen te baren, of tekort schiet in het bevredigen van de seksuele verlangens van de man enz., dan is het nemen van een tweede vrouw acceptabel. Anderszins gaat het om de 'lust' van de man en is het dus niet acceptabel. De realiteit is dat 'lust' een factor was bij de toetreding in het huwelijk met de eerste vrouw. Waarom is het dan bij de eerste acceptabel en bij de tweede niet? Zoals al eerder aangegeven bestaat het verlangen naar polygamie in de natuur van mannen. Door dit te dwarsbommen met zulke voorwaarden, leidt dat alleen maar tot een gecorrumpeerde samenleving.

(11) Feministen zouden in opstand kunnen komen tegen deze 'mannen-recht', door te stellen dat ook de vrouwen polygamie mogen praktiseren. Echter, een vrouw die vier mannen huwt heeft als gevolg een toename aan problemen van het 'overschot' aan vrouwen. Bovendien, geen kind zou het accepteren dat zijn/haar moeder de vader identificeert op de 'innie minnie mutte' methode. Laat staan de problemen als gevolg van het gemis aan 1 vader-figuur/rol.

(12) De vraag die over blijft is, "Als God goed is en het goede wenst voor Zijn schepselen, waarom staat Hij dan iets toe wat schadelijk zou zijn voor de meeste vrouwen?" Voorgeschreven wetten zijn voor een gemeenschap in zijn geheel, voor maximale voordeel. Als een bepaalde wet voordeel brengt aan de meerderheid van de gemeenschap, maar nadelig is voor een kleine minderheid, in de wetenschap dat met het gemis hieraan het nadelig zou zijn voor iedereen, dan krijgt het algemene welzijn van de gemeenschap voorrang.

En Allaah weet het het best.


Voetnoten:

[1] Rusland: 47.1% man en 53.9% vrouw. Engeland: 48.6% man en 51.5% vrouw. VS: 48.8% man en 51.2% vrouw. Brazilie: 49.7% man en 50.27% vrouw. (The New Encyclopeadia Britannica, vol. 17, pp. 34, 270, 244) Uitzonderingen in China en India als gevolg van een wijdverspreide kindermoord op nationale schaal.

[2] Volgens het Centrum van Gezondheids Statistieken, hebben vrouwen vandaag de dag een geschatte leeftijd om 77.9 jaar oud te kunnen worden. Terwijl mannen 70.3 jaar oud worden.

Poligamie is strijdig met de scheppingsorde: God schiep één man en één vrouw. Onder het volk Israel werd het toegelaten, maar het leide tot veel problemen en jaloezie. Zie bijvoorbeeld de geschiedenis van Elkana en zijn vrouwen Hannah en Peninnah.

De regel onder het christendom is monogamie.

Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben.

answering
28-09-04, 09:51
Geplaatst door answering
Polygamie is strijdig met de scheppingsorde: God schiep één man en één vrouw. Onder het volk Israel werd het toegelaten, maar het leide tot veel problemen en jaloezie. Zie bijvoorbeeld de geschiedenis van Elkana en zijn vrouwen Hannah en Peninnah.

De regel onder het christendom is monogamie.

Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben. <

Ik heb te weinig verstand van de koran om deze te interpreteren. Als ik echter naar de praktische uitwerking kijk, verbaas ik me over de scheve verhouding tussen mannen en vrouwen binnen de islam.

Mannen kunnen vrijwel alles doen waar ze zin in hebben en dat doen ze dus ook, vrouwen vrijwel niets.







Het feit dat de koran polygamie propageert, is voor mij een bewijs dat dit boek niet Gods woord is.

Tomas
28-09-04, 10:02
Geplaatst door Goodnight
Maar even antwoorden op Afrux....als je mijn bericht goed hebt gelezen dan zie je dat ik schreef dat ik er ook niet op sta te wachten dat mijn man een tweede of zelfs derde vrouw erbij zou nemen.


Wat mij betreft heb je gelijk. Ik vind dat de overheid zich niet direct mag mengen in de relaties die mensen onderling aan willen gaan. Ze mogen ze niet verplicht gesteld, noch verboden worden. Wat het huwelijk betreft is dit dan ook een archaisch product vanuit het christendom. Lang geleden is deze geseculeerd, door er een burgerlijkhuwelijk van te maken en sinds kort kan het ook tussen homostellen. Maar eigenlijk zou de overheid zich helemaal buiten de relationele sfeer moeten houden en het burgerlijk huwelijk gewoon moeten afschaffen. Laat een ieder vrij in wat hij of zij wat dit betreft doet. Alle juridische-, belasting- en wetgevende regelgeving die nu aan het burgerlijk huwelijk zijn verbonden worden ook ieder jaar minder. En uiteindelijk dus geen.

Als er als gevolg van het afschaffen van het burgerlijk huwelijk misstanden ontstaan, dan kan de overheid nog altijd indirect middels voorlichting of subsidie deze te lijf gaan. Je kunt maar beter de werkelijkheid onder ogen zien, want polygamie bestaat gewoon. We hebben zelfs een bekende nederlander die het doet. Alleen is het niet officieel vastgelegd. Nou en?

mark61
28-09-04, 10:07
Nou Barend, je maakt wat los bij de mensen.

Karin.N
28-09-04, 10:09
Er blijven natuurlijk altijd veel mensen over die de voorkeur geven aan een burgelijk huwelijk. En moet gewoon kunnen, dus niet afschaffen. Zoals ik al eerder aangaf, wanneer je met meerdere mensen tegelijk een relatie aan wilt gaan, dan kun je e.e.a. notarieel vast laten leggen. In Nederland is heel veel mogelijk op relationeel gebied. Alleen de grote meerderheid heeft de voorkeur voor een monogame relatie tussen man en vrouw. Alleen niet altijd meer tot de dood ons scheidt, maar meer zolang we gelukkig zijn.

Bofko
28-09-04, 10:09
Geplaatst door Tomas
Wat mij betreft heb je gelijk. Ik vind dat de overheid zich niet direct mag mengen in de relaties die mensen onderling aan willen gaan. Ze mogen ze niet verplicht gesteld, noch verboden worden. Wat het huwelijk betreft is dit dan ook een archaisch product vanuit het christendom. Lang geleden is deze geseculeerd, door er een burgerlijkhuwelijk van te maken en sinds kort kan het ook tussen homostellen. Maar eigenlijk zou de overheid zich helemaal buiten de relationele sfeer moeten houden en het burgerlijk huwelijk gewoon moeten afschaffen. Laat een ieder vrij in wat hij of zij wat dit betreft doet. Alle juridische-, belasting- en wetgevende regelgeving die nu aan het burgerlijk huwelijk zijn verbonden worden ook ieder jaar minder. En uiteindelijk dus geen.
Als er als gevolg van het afschaffen van het burgerlijk huwelijk misstanden ontstaan, dan kan de overheid nog altijd indirect middels voorlichting of subsidie deze te lijf gaan. Je kunt maar beter de werkelijkheid onder ogen zien, want polygamie bestaat gewoon. We hebben zelfs een bekende nederlander die het doet. Alleen is het niet officieel vastgelegd. Nou en?

Precies. Geen bemoeizuchtige schoonmoeders. De 20.000 Euro van het trouwfeest zijn ook veel beter te besteden. Scheiden is een stuk gemakkelijker.
En de mooiste dag van je leven is niet al geweest maar moet nog komen.

Karin.N
28-09-04, 10:11
Geplaatst door Bofko
Precies. Geen bemoeizuchtige schoonmoeders. De 20.000 Euro van het trouwfeest zijn ook veel beter te besteden. Scheiden is een stuk gemakkelijker.
En de mooiste dag van je leven is niet al geweest maar moet nog komen.

Waarom toch altijd die eeuwige schoonmoeders, er zijn ook schoonvaders!!!

mark61
28-09-04, 10:14
Geplaatst door Tomas
Wat mij betreft heb je gelijk. ... Alleen is het niet officieel vastgelegd. Nou en?

Maar zelf ben je wel netjes getrouwd 'hopelijk'? :hihi:

Tomas
28-09-04, 10:14
Geplaatst door Karin.N
Waarom toch altijd die eeuwige schoonmoeders, er zijn ook schoonvaders!!!

Schoonvaders worden niet zo achterlijk oud.

Als het burgerlijk huwelijk wordt afgeschafd door de overheid en het is zo vreselijk populair als jij zegt, dan verschijnen er vast wel particuliere initiatieven die dat weggegooide geld willen innen tegen het verrichten van een of ander obscuur ritueel.

Tomas
28-09-04, 10:15
Geplaatst door mark61
Maar zelf ben je wel netjes getrouwd 'hopelijk'? :hihi:

Mijn vrouw heeft dan ook hele andere ideeen over het afschaffen van het burgerlijk huwelijk.

Bofko
28-09-04, 10:15
Geplaatst door Karin.N
Waarom toch altijd die eeuwige schoonmoeders, er zijn ook schoonvaders!!!

Dat komt waarschijnlijk omdat mannen onderling heel graag over onderdrukkende vrouwen fantaseren. Ze proberen daar humor van te maken.

Goodnight
28-09-04, 10:18
Geplaatst door Afrux
Nog maals dat de een vreemd gaat (het woord zegt het al) is geen rechtvaardiging om te trouwen met meerdere vrouwen. Jij zegt zelf dat je het niet zal accepteren, maar jij vindt dat voor andere vrouwen beter zou kunnen zijn!!! raar!!! Maar zo en zo raar dat een vrouw (die zichzelf als ontwikkeld en geciviliseerd voelt) zoiets goed praat. je leest niet goed, ik heb het ook niet aangevoerd als rechtvaardiging.Ik vind het krom dat het zo is geregeld dat bigamie niet mag maar overspel is iemands zaak in de wetgeving van veel landen.het een is strafbaar, het ander niet!
En ja, er zijn sommige vrouwen die er voor kiezen en baat bij hebben.is niet voor te stellen voor jou,maar ze zijn er wel.En ik vind zolang iemand er zelf voor kiest heeft een ander daar niets over te zeggen


Ik heb altijd geweten dat je aeen vrouw als kan wijs maken en de fout mag ingaan en ze zal het je vergeten, behalve als een tweede in het spel komt. Maar goed rare vrouwen bestaan ook nog zo te zien. je kan en mag me raar vinden, is jouw mening.Maar liever raar
[en onbegrepen dan dat ik bepaalde zaken van de Islam zomaar van de tafel afschuif zonder me zelf de vraag te stellen wat de diepere betekenis erachter is en het makkelijk afdoen als achterlijks

[quote]Kijk er zijn stromingen die zeggen dat je inderdaad niet alles hoeft te begrijpen en alles moet aannemen zoals het is, al is het een absurde en achterlijke regel. Andere stromingen zeggen juist dat je alles zelf moet analyseren om tot een eigen interpertatie te komen. de hele koran kennen en begrijpen is maar aan enkelen voorbehouden.daarvoor zou je een fulltime studie moeten volgen., je kan 2 dingen doen: of je plaatst bepaalde zaken onder de noemer achterlijk en niet van deze tijd.Of je verdiept je erin om te begrijpen wat de betekenis erachter is.Dus benaderen zonder vooroordelen.


Als het niet zo zwart moeetn opvatten, dan kunnen we het gewoon afschaffen, wat heb je daar dan tegen?

??? volgens mij staat toch duidelijk omschreven dat je niet zomaar mag gaan rommelen met de Koran.Dat het niet beantwoord aan jouw verwachtingen kan wel zo zijn, maar je kan niet aya's gaan doorstrepen of toepassen.

Goodnight
28-09-04, 10:19
aanpassen bedoel ik :D

Goodnight
28-09-04, 10:21
Geplaatst door Afrux
Waarom mag een vrouw dan niet meerdere mannen hebben? en dan maar gaan gissen wie de vader van het kind is?


Ik las net in een marokkaanse krant (Assabah) dat iemand in Casa de vriend van zijn vrouw vermoordde en hetzelfde deed iemand in Spanje met zijn oudere broer die hem bedroog met zijn vrouw (afkomstig uit beni mellal) Ja?? dus???
wat moet ik daar nu van zeggen?Goed zo dat ze dat gedaan hebben?

Goodnight
28-09-04, 10:23
Geplaatst door amchoum6
heee goodnight een vraagje.

geloof je nou wel in djins ja of nee

voor de rest petje af veel van je uitspraken vond ik goed.

HEE AFRUX. DEZE WAS ECHT GOED VAN JE.

Ik denk dat deze hadieth wel correct is. Vruchtbare mannen voor vruchtbare vrouwen en onvruchtbare vrouwen voor onvruchtbare mannen. Tenzij de man in staat is om meerdere vrouwen te kunnen onderhouden met nakoming van de verplichtingen tegenover hen, dan zou het wellicht een ander verhaal zijn.

VOOR DE REST JE WEET VEEL MAAR IK VOND JE ZWAK BIJ SOMMIGE UITSPRAKEN WEL JAMMER

he amchoum, ja ik geloof wel in djins.
maar ik geloof dat je daar niet mee moet gaan rommelen.

Een vriendin van mij die riep haar broer ( overleden) op met nog een aantal vriendinnen.Ik vind dat luguber en ziek.Is natuurlijk niet haar broer, maar gewoon een djin die zich voordeed als broer.
Hij gaf nogal wat dingen prijs.

Goodnight
28-09-04, 10:25
Geplaatst door deleted user
Polygamie


(1) Islaam heeft polygamie niet geintroduceert. Ongelimiteerde polygamie wordt in de meeste gemeenschappen over de hele wereld in iedere tijdperk gepraktiseert. Al-Islaam heeft het gereguleert door een maximum aan het aantal vrouwen te stellen, met verantwoordelijkheden en verplichtingen.

(2) Monogamie in het Westen, komt uit Griekenland en Rome, waar mannen van de wet niet meer dan 1 vrouw mochten hebben. Maar vrij waren om zoveel minaressen te hebben, van onder de slavinnen, als dat zij wensten. In het hedendaagse Westen, hebben veel getrouwde mannen buitenechtelijke relaties met minaressen, vriendinnen en prostituees. Dus het stellen dat het Westen monogaam zou zijn, is een valse stelling.

(3) Irrationele monogamie. Als een man wenst om een tweede vrouw te nemen, die hij wil verzorgen, en waarvan de kinderen zijn naam dragen, en hen onderhoud, zo'n man wordt als crimineel gezien. Die veroordeeld kan worden tot een gevangenisstraf. Echter, wanneer hij meerdere minaressen en illegale kinderen erop nahoudt, dan is zijn relatie legaal.

(4) In feite is polygamie toe staan, verstandig. Over het algemeen bestaat er een meerderheid aan vrouwen.[1] Deze meerderheid aan vrouwen is een gevolg van het sterven van mannen in tijden van oorlog, gewelddadige delicten en het ouder worden van de vrouw.[2] De toename aan homoseksualiteit verergert het nog meer. Als het systeem geen rekening houdt met hetgeen dat nodig is voor een meerderheid aan vrouwen, leidt dit tot corruptie in de samenleving.

Bijvoorbeeld, het Duitsland na de Tweede Wereld Oorlog; toen suggesties om polygamie te legaliseren door de kerk verworpen werd. Wat leidde tot de legalisering van prostitutie. Duitse prostituees die als werknemers/ondernemers werden, net zoals in ieder ander vak. Zij hebben verzekeringen en betalen belastingen zoals ieder andere burger. Bovendien, het aantal gesloten huwelijken daalt aanhoudend, doordat iedere nieuwe generatie het instituut huwelijk steeds meer als irrelevant beschouwt.

(5) Westerse antropologen beweren dat polygamie een genetische gevaar vormt, waarbij de sterkste genen van de generatie door worden gegeven. Zoals bij de leeuwenkoning; de sterkste van de groep, monopoliseert de vrouwen opdat van de nieuwe generatie jongelingen, van zijn nageslacht komen.

(6) Gereguleerde polygamie voorkomt het verspreiden van ziektes als Herpis en AIDS. Zulke schadelijke ziekten verspreiden zich cummulatief in de gemeenschappen, waar een tweede huwelijk verboden is. (Deze (geslachts-) ziekten zorgen ook voor een toename aan onvruchtbaarheid.)

(7) Polygamie beschermt de belangen van vrouwen en kinderen in een gemeenschap. Mannen, in de Westerse samenleving, maken de wetten. Zij houden polygamie illegaal opdat het hen vrijwaart van verantwoordelijkheid. Gelegaliseerde polygamie vereist namelijk van hen dat ze hun inkomsten delen met zowel de vrouw als het nageslacht. Monogamie staat hen toe om buitenechtelijke relaties te hebben zonder economische consequenties.

(8) In de Moslim-gemeenschap praktiseert slechts een kleine minderheid polygamie. Ondanks dat polygamie legaal is in Islamitische landen, praktiseren slechts 10-15% van de moslims in deze landen polygamie. Ondanks dat de meerderheid van de mannen zich wel meer dan 1 vrouw zou wensen, kunnen zij de uitgave voor het onderhoud van meer dan 1 familie zich niet veroorloven. Zelfs degenen die hier financieel capabel voor zijn, zijn vaak terughoudend vanwege de psychologische lasten van het onderhouden van meerdere families/vrouwen. De familie problemen en huwelijksruzies verdubbelen zich in 'pluriforme' huwelijken.

(9) In vele Islamitische landen zijn er voorwaarden gesteld aan polygamie. Zoals bijvoorbeeld in Egypte, daar moet de toestemming van de eerste vrouw verkregen worden. Deze en gelijksoortige voorwaarden zijn het resultaat van kolonistische dominantie (meestal uit het Westen). Bijna geen 1 vrouw zal haar man toestemming geven om een tweede vrouw te nemen. Zo'n voorwaarde negeert in feite de toestemming die Allaah geeft in de Qor-aan.

(10) Anderen hebben polygamie geaccepteerd op voorwaarde dat het niet om de 'lust' gaat. Zoals wanneer de vrouw ziek is, of niet in staat is om kinderen te baren, of tekort schiet in het bevredigen van de seksuele verlangens van de man enz., dan is het nemen van een tweede vrouw acceptabel. Anderszins gaat het om de 'lust' van de man en is het dus niet acceptabel. De realiteit is dat 'lust' een factor was bij de toetreding in het huwelijk met de eerste vrouw. Waarom is het dan bij de eerste acceptabel en bij de tweede niet? Zoals al eerder aangegeven bestaat het verlangen naar polygamie in de natuur van mannen. Door dit te dwarsbommen met zulke voorwaarden, leidt dat alleen maar tot een gecorrumpeerde samenleving.

(11) Feministen zouden in opstand kunnen komen tegen deze 'mannen-recht', door te stellen dat ook de vrouwen polygamie mogen praktiseren. Echter, een vrouw die vier mannen huwt heeft als gevolg een toename aan problemen van het 'overschot' aan vrouwen. Bovendien, geen kind zou het accepteren dat zijn/haar moeder de vader identificeert op de 'innie minnie mutte' methode. Laat staan de problemen als gevolg van het gemis aan 1 vader-figuur/rol.

(12) De vraag die over blijft is, "Als God goed is en het goede wenst voor Zijn schepselen, waarom staat Hij dan iets toe wat schadelijk zou zijn voor de meeste vrouwen?" Voorgeschreven wetten zijn voor een gemeenschap in zijn geheel, voor maximale voordeel. Als een bepaalde wet voordeel brengt aan de meerderheid van de gemeenschap, maar nadelig is voor een kleine minderheid, in de wetenschap dat met het gemis hieraan het nadelig zou zijn voor iedereen, dan krijgt het algemene welzijn van de gemeenschap voorrang.

En Allaah weet het het best.


Voetnoten:

[1] Rusland: 47.1% man en 53.9% vrouw. Engeland: 48.6% man en 51.5% vrouw. VS: 48.8% man en 51.2% vrouw. Brazilie: 49.7% man en 50.27% vrouw. (The New Encyclopeadia Britannica, vol. 17, pp. 34, 270, 244) Uitzonderingen in China en India als gevolg van een wijdverspreide kindermoord op nationale schaal.

[2] Volgens het Centrum van Gezondheids Statistieken, hebben vrouwen vandaag de dag een geschatte leeftijd om 77.9 jaar oud te kunnen worden. Terwijl mannen 70.3 jaar oud worden.

:duim:

Goodnight
28-09-04, 10:29
Geplaatst door Tomas
Wat mij betreft heb je gelijk. Ik vind dat de overheid zich niet direct mag mengen in de relaties die mensen onderling aan willen gaan. Ze mogen ze niet verplicht gesteld, noch verboden worden. Wat het huwelijk betreft is dit dan ook een archaisch product vanuit het christendom. Lang geleden is deze geseculeerd, door er een burgerlijkhuwelijk van te maken en sinds kort kan het ook tussen homostellen. Maar eigenlijk zou de overheid zich helemaal buiten de relationele sfeer moeten houden en het burgerlijk huwelijk gewoon moeten afschaffen. Laat een ieder vrij in wat hij of zij wat dit betreft doet. Alle juridische-, belasting- en wetgevende regelgeving die nu aan het burgerlijk huwelijk zijn verbonden worden ook ieder jaar minder. En uiteindelijk dus geen.

Als er als gevolg van het afschaffen van het burgerlijk huwelijk misstanden ontstaan, dan kan de overheid nog altijd indirect middels voorlichting of subsidie deze te lijf gaan. Je kunt maar beter de werkelijkheid onder ogen zien, want polygamie bestaat gewoon. We hebben zelfs een bekende nederlander die het doet. Alleen is het niet officieel vastgelegd. Nou en?

Veel vrouwen die ik ken in mijn omgeving houden er een relatie op na met een getrouwde vent......die zijn zonder uitzondering al jaren bezig met scheidden van hun vrouw.....

Goodnight
28-09-04, 10:31
Geplaatst door Karin.N
Er blijven natuurlijk altijd veel mensen over die de voorkeur geven aan een burgelijk huwelijk. En moet gewoon kunnen, dus niet afschaffen. Zoals ik al eerder aangaf, wanneer je met meerdere mensen tegelijk een relatie aan wilt gaan, dan kun je e.e.a. notarieel vast laten leggen. In Nederland is heel veel mogelijk op relationeel gebied. Alleen de grote meerderheid heeft de voorkeur voor een monogame relatie tussen man en vrouw. Alleen niet altijd meer tot de dood ons scheidt, maar meer zolang we gelukkig zijn.

maar feit blijft dat Pietje getrouwd kan zijn en drie vriendinnetjes erop na houden.Wordt zelfs als hip gezien als je een vrije relatie hebt: jan Mulder, Helen van Royen etc....

Maar zodra een man daadwerkelijk met meer vrouwen wil trouwen is dat bigamie en riskeer je gevangenisstraf......

Tomas
28-09-04, 10:32
Geplaatst door Goodnight
Veel vrouwen die ik ken in mijn omgeving houden er een relatie op na met een getrouwde vent......die zijn zonder uitzondering al jaren bezig met scheidden van hun vrouw.....

Ja, ja en vica versa. Alleen moet je dat scheiden met een korreltje zout nemen da's alleen lippendienst voor de gratis sex.

mark61
28-09-04, 10:33
Geplaatst door Goodnight
:duim:

Wat is er tegen polyandrie = meermannigheid.

Trouwens, dat oorspronkelijke topic was dus niet weg: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=111445

Typerend dat de achtervolgingswaan om zich heen grijpt :hihi:

Tomas
28-09-04, 10:33
Geplaatst door Goodnight
:duim:

Onbegrijpenlijk. Maargoed, ik begrijp wel meer niet.

Mill
28-09-04, 10:34
Geplaatst door Goodnight
maar feit blijft dat Pietje getrouwd kan zijn en drie vriendinnetjes erop na houden.Wordt zelfs als hip gezien als je een vrije relatie hebt: jan Mulder, Helen van Royen etc....

Maar zodra een man daadwerkelijk met meer vrouwen wil trouwen is dat bigamie en riskeer je gevangenisstraf......

Daarom, burgerlijk huwelijk inderdaad afschaffen, en contractsvrijheid geven op het gebied van samenlevingsovereenkomsten. Dus een vrouw met drie mannen, twee vrouwen met twee mannen, drie mannen, vier vrouwen, een vrouw en een man, een man en een man, een vrouw en een vrouw, een man met drie vrouwen - it's all good...

Goodnight
28-09-04, 10:58
Geplaatst door Mill
Daarom, burgerlijk huwelijk inderdaad afschaffen, en contractsvrijheid geven op het gebied van samenlevingsovereenkomsten. Dus een vrouw met drie mannen, twee vrouwen met twee mannen, drie mannen, vier vrouwen, een vrouw en een man, een man en een man, een vrouw en een vrouw, een man met drie vrouwen - it's all good...

:confused:

Karin.N
28-09-04, 10:59
Geplaatst door Tomas
Schoonvaders worden niet zo achterlijk oud.

Als het burgerlijk huwelijk wordt afgeschafd door de overheid en het is zo vreselijk populair als jij zegt, dan verschijnen er vast wel particuliere initiatieven die dat weggegooide geld willen innen tegen het verrichten van een of ander obscuur ritueel.

Dat baseer ik op de enorme populariteit van het huwelijk. Zelfs homosexuele stellen willen graag voor de wet trouwen, zie commotie in verscheidene landen.
Mensen zoeken toch een bepaalde vorm van vastigheid. Het huwelijk is tegenwoordig niet verplicht, maar een vrije keuze. En dat vind ik persoonlijk het belangrijkst. Je bepaalt zelf of je alleen woont, trouwt, samenwoont, of wat dan ook.

Kennelijk heb jij een oudere schoonmoeder? Die kunnen ook heel lief zijn, hoor.

Mill
28-09-04, 11:01
Geplaatst door Goodnight
:confused:

Je hebt gelijk, bigamie of polygamie strafbaar stellen is bekrompen. Er moet gewoon volledige contractsvrijheid zijn. Een vrouw mag een partnerschaps- of samenlevingsovereenkomst sluiten met meerdere mannen, een man met meerdere vrouwen, en alle combinaties die je maar kunt bedenken. Dat zou beter sporen met het beginsel van zelfbeschikking en met de afkeer van staatsbemoeienis in privézaken.

Goodnight
28-09-04, 11:08
Geplaatst door Mill
Je hebt gelijk, bigamie of polygamie strafbaar stellen is bekrompen. Er moet gewoon volledige contractsvrijheid zijn. Een vrouw mag een partnerschaps- of samenlevingsovereenkomst sluiten met meerdere mannen, een man met meerdere vrouwen, en alle combinaties die je maar kunt bedenken. Dat zou beter sporen met het beginsel van zelfbeschikking en met de afkeer van staatsbemoeienis in privézaken.

als mensen zich daar gelukkig bij voelen...why not?

BiL@L
28-09-04, 11:12
Geplaatst door Goodnight
als mensen zich daar gelukkig bij voelen...why not?

Omdat het de gebruiken zijn uit de Tijd van Onwetendheid (Djaahilyah). Waarbij het normaal was dat vrouwen aan elkaar uitgeleend werden. En er situaties ontstaan waarbij de vrouw gaat uitmaken wie de vader mag worden van haar kinderen.

mark61
28-09-04, 11:12
Geplaatst door Goodnight
als mensen zich daar gelukkig bij voelen...why not?

Zo is het maar net. Laten we een actiegroep beginnen. 'Maroc.nl voor vrije relatievorming'. Komen die verdomde moslims nog eens op een geheel andere manier in het nieuws. Verwarrend voor al die Cliteurs...

mark61
28-09-04, 11:14
Geplaatst door BiL@L
Omdat het de gebruiken zijn uit de Tijd van Onwetendheid (Djaahilyah). Waarbij het normaal was dat vrouwen aan elkaar uitgeleend werden.

'Wahhabi' is een deelverzameling van 'moslims' is een deelverzameling van 'mensen'. Of is dat te wiskundig?

Bofko
28-09-04, 11:16
Geplaatst door Goodnight
als mensen zich daar gelukkig bij voelen...why not?

Beetje academisch allemaal. De meeste mensen voelen zich het best bij het ´ouderwetse´ huwelijk. Monogamie dus.
Al die ander combinaties zijn eigenlijk te betitelen als communes of woongemeenschappen.

BiL@L
28-09-04, 11:17
Geplaatst door mark61
'Wahhabi' is een deelverzameling van 'moslims' is een deelverzameling van 'mensen'. Of is dat te wiskundig?

Nee, ik wil geen test doen en jij mag ook niet de vader zijn. Al dat zand ook altijd. Ik neem liever iemand zonder zand...

Karin.N
28-09-04, 11:17
Geplaatst door Goodnight
maar feit blijft dat Pietje getrouwd kan zijn en drie vriendinnetjes erop na houden.Wordt zelfs als hip gezien als je een vrije relatie hebt: jan Mulder, Helen van Royen etc....

Maar zodra een man daadwerkelijk met meer vrouwen wil trouwen is dat bigamie en riskeer je gevangenisstraf......

Je kunt daarmee 2 kanten op. Wanneer een man getrouwd is, voor de tweede keer wil huwen, en zijn eerste vrouw en toekomstige vrouw daar volledig mee instemmen, dan vind ik niet dat het strafbaar is.

Ik vind het alleen niet kunnen, dat wanneer een man getrouwd is, een tweede vrouw wil nemen, en de eerste vrouw is het er niet mee eens. Hoe moet je dan als maatschappij reageren?

Bigamie kun je in het strafboek laten, of het eruit verwijderen en het aan de mensen zelf over laten. Wat is wijsheid? Hoe voorkom je dat er mensen door de wet of juist door een eventuele wetswijziging in de kou komen te staan. Lijkt mij een behoorlijk dilemma.

Je kunt namelijk (in dit geval de man) hier in Nederland niet voorrang verlenen boven de vrouw. Immers als zij tegenstander is van een tweede huwelijk en de man zet het door, want het is immers legaal, heb je ook problemen. In wezen dezelfde problemen als bij overspel, de persoon in kwestie voelt zich bedrogen en gebruikt.

Al met al moeilijk.

Hoeveel mensen zullen er uiteindelijk voor kiezen om met meerdere tegelijk een huwelijk aan te gaan? Overspel zul je er niet door voorkomen. Want hoeveel mensen zijn in staat om 2 of meer gezinnen te onderhouden? In deze tijd is het vaak al moeilijk om 1 gezin rond te laten komen.

mark61
28-09-04, 11:21
Geplaatst door Bofko
Beetje academisch allemaal. De meeste mensen voelen zich het best bij het ´ouderwetse´ huwelijk. Monogamie dus.
Al die ander combinaties zijn eigenlijk te betitelen als communes of woongemeenschappen.

Volgens mij bedoel je eigenlijk dat die communes maar ouderwets zijn.

Ik voel me het best bij nongamie. Nee, niet trouwen met nonnen.

mark61
28-09-04, 11:22
Geplaatst door BiL@L
Nee, ik wil geen test doen en jij mag ook niet de vader zijn. Al dat zand ook altijd. Ik neem liever iemand zonder zand...

Barend, wat is dat toch met dat zand? Ik geef toe, af en toe knarst er nog wat Marraaksj' stuifzand tussen mijn kiezen, maar voor de rest gaat alles goed.

Bofko
28-09-04, 11:26
Geplaatst door mark61
Volgens mij bedoel je eigenlijk dat die communes maar ouderwets zijn.

Ik voel me het best bij nongamie. Nee, niet trouwen met nonnen.

Ik heb het beste van beide. Een al 16 jaar durende LAT-relatie. Populair gezegd : Wel de lusten maar niet de lasten. :fplet:

mark61
28-09-04, 11:26
Geplaatst door Karin.N
Je kunt daarmee 2 kanten op. ...Lijkt mij een behoorlijk dilemma.

Lees Mill nog s. De overheid moet zich niet bemoeien met de emotionele banden van de burgers. Als je wil, sluit je een contract met je partner(s). Daar kan je als vrouw in opnemen dat je geen tweede etc. partners accepteert. Komt bij mijn weten in islamitische context al voor. De maatschappij moet niet reageren, maar zich met zijn eigen zaken bemoeien. En als het je niet bevalt dan ga je toch weg?


Hoeveel mensen zullen er uiteindelijk voor kiezen...In deze tijd is het vaak al moeilijk om 1 gezin rond te laten komen.

Kom kom, niet zo ouderwets. Het schijnt dat vrouwen zelf een inkomen verdienen tegenwoordig.

mark61
28-09-04, 11:28
Geplaatst door Bofko
Ik heb het beste van beide. Een al 16 jaar durende LAT-relatie. Populair gezegd : Wel de lusten maar niet de lasten. :fplet:

Dat heb je mooi voor elkaar.

Mill
28-09-04, 11:32
Geplaatst door Bofko
Beetje academisch allemaal. De meeste mensen voelen zich het best bij het ´ouderwetse´ huwelijk. Monogamie dus.
Al die ander combinaties zijn eigenlijk te betitelen als communes of woongemeenschappen.

De mensen voelen zich daar het beste bij omdat ze bange conformisten zijn. De overheid moet juist voorkomen eenkennigheid te bevorderen en het dus zeker niet vastleggen in dwingende wetgeving.

Karin.N
28-09-04, 11:35
Geplaatst door mark61
Lees Mill nog s. De overheid moet zich niet bemoeien met de emotionele banden van de burgers. Als je wil, sluit je een contract met je partner(s). Daar kan je als vrouw in opnemen dat je geen tweede etc. partners accepteert. Komt bij mijn weten in islamitische context al voor. De maatschappij moet niet reageren, maar zich met zijn eigen zaken bemoeien. En als het je niet bevalt dan ga je toch weg?

Kom kom, niet zo ouderwets. Het schijnt dat vrouwen zelf een inkomen verdienen tegenwoordig.

Waar staat dat ik ben uitgegaan van het kostwinnersmodel? Nergens dus? Ga dan ook geen dingen roepen, die ik niet gezegd heb.

De meeste mensen zullen niet zo makkelijk een relatie beëindigen, zeker als er kinderen in het spel zijn! Het is makkelijk gezegd, als het je niet bevalt dan ga je toch weg, maar in de praktijk hebben mensen daar nog best wel moeite mee, al geldt dat uiteraard niet voor iedereen.

mark61
28-09-04, 11:37
Geplaatst door Karin.N
Waar staat dat ik ben uitgegaan van het kostwinnersmodel? Nergens dus? Ga dan ook geen dingen roepen, die ik niet gezegd heb.

Hier:

Want hoeveel mensen zijn in staat om 2 of meer gezinnen te onderhouden? In deze tijd is het vaak al moeilijk om 1 gezin rond te laten komen.

Heb ik je bezwaren tegen dubbeltrouwende mannen wel weggenomen?

mark61
28-09-04, 11:39
Geplaatst door Mill
De mensen voelen zich daar het beste bij omdat ze bange conformisten zijn. De overheid moet juist voorkomen eenkennigheid te bevorderen...

Nah, zelfs dat hoeft een liberale overheid niet. Laat die burgers rustig bange conformisten zijn. Wat gaat dat Bakellende of Zalm nou aan?

Bofko
28-09-04, 11:41
Geplaatst door Mill
De mensen voelen zich daar het beste bij omdat ze bange conformisten zijn. De overheid moet juist voorkomen eenkennigheid te bevorderen en het dus zeker niet vastleggen in dwingende wetgeving.

Ik denk als er geen ´dwingende´wetgeving zou zijn, de meeste mensen toch die weg van de 1-op-1-verbintenis zouden volgen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Misschien inderdaad omdat het bange conformisten zijn. Maar dat zit nu eenmaal in de aard van het beestje.

Karin.N
28-09-04, 11:46
Geplaatst door mark61
Hier:

Want hoeveel mensen zijn in staat om 2 of meer gezinnen te onderhouden? In deze tijd is het vaak al moeilijk om 1 gezin rond te laten komen.

Heb ik je bezwaren tegen dubbeltrouwende mannen wel weggenomen?

Dit is jouw interpretatie, maar niet wat ik heb gezegd. Er staat mensen en geen mannen!
Realiteit in Nederland (daar ga ik steeds vanuit), is dat mannen veelal fulltime werken, en vrouwen een parttime baan hebben. Tezamen met jonge kinderen (opvang e.d.), vaste lasten en overige uitgaven, kunnen veel gezinnen moeilijk rondkomen. Wanneer er dan nog een gezin bijkomt, ongeacht met fulltime baan of parttime of niet werkend, wat een eigen huis bewoont, dubbele lasten, meer kinderen (kinderen kosten behoorlijk veel), dan is dat voor veel mensen niet te trekken.

Als je mijn posts goed hebt gelezen, moet je hebben gelezen, dat ik voor een vrije keuze in de relatiesfeer ben.

Mill
28-09-04, 11:50
Geplaatst door mark61
Nah, zelfs dat hoeft een liberale overheid niet. Laat die burgers rustig bange conformisten zijn. Wat gaat dat Bakellende of Zalm nou aan?

Ik zeg ook niet "conformisme bestrijden", maar "voorkomen eenkennigheid te bevorderen via dwingende wetgeving." Subtiel verschil, maar wel relevant.

Tomas
28-09-04, 11:52
Geplaatst door Mill
Ik zeg ook niet "conformisme bestrijden", maar "voorkomen eenkennigheid te bevorderen via dwingende wetgeving." Subtiel verschil, maar wel relevant.

Taalkundig subtiel misschien.

mark61
28-09-04, 11:52
Geplaatst door Karin.N
Dit is jouw interpretatie, maar niet wat ik heb gezegd.

Nee, dat is een letterlijk citaat. Voor hoeveel uitleg is die vatbaar? Karin, Karin.


Realiteit in Nederland (daar ga ik steeds vanuit), is dat mannen veelal fulltime werken, en vrouwen een parttime baan hebben. Tezamen met jonge kinderen (opvang e.d.), vaste lasten en overige uitgaven, kunnen veel gezinnen moeilijk rondkomen. Wanneer er dan nog een gezin bijkomt, ongeacht met fulltime baan of parttime of niet werkend, wat een eigen huis bewoont, dubbele lasten, meer kinderen (kinderen kosten behoorlijk veel), dan is dat voor veel mensen niet te trekken.

Met veel mensen samenwonen is efficiënter ende goedkoper dan met weinig mensen samenwonen.


Als je mijn posts goed hebt gelezen, moet je hebben gelezen, dat ik voor een vrije keuze in de relatiesfeer ben.

Net maakte je je nog zorgen over vrouwen die een collega in de maag gesplitst zouden krijgen. Had je nou bezwaren of niet?

Karin.N
28-09-04, 12:15
Geplaatst door mark61
Met veel mensen samenwonen is efficiënter ende goedkoper dan met weinig mensen samenwonen.

Ik heb het dus over verschillende woningen!


Net maakte je je nog zorgen over vrouwen die een collega in de maag gesplitst zouden krijgen. Had je nou bezwaren of niet?

Goed lezen!. Alleen als de vrouw bezwaar heeft tegen een tweede vrouw. Anders vond ik het niet strafbaar. En even verder voor alle duidelijkheid, mag ook meerdere vrouwen met 1 man zijn, of bijvoorbeel 10 om 10, of 4 mannen of 5 vrouwen samen.

Al Sawt
28-09-04, 13:35
Geplaatst door Bofko
Polygamie is voor westerlingen een heel vreemd verschijnsel. Westerlingen hebben het gelijkheidsbeginsel hoog in het vaandel. En weet Bofko dat het nog geen 30 jr. geleden gelijkheid in het Westen nog halfstok stond?



In een aantal ander culturen alsmede in de dierenwereld is een mannetje dat bij meerdere vrouwen kinderen verwekt een normaal verschijnsel. Het komt overal voor, ook in het Westen. In het Westen komt het in mindere mate voor, doordat partners niet alleen emotioneel maar ook financieel van elkaar afhankelijk zijn.

mark61
28-09-04, 13:53
Geplaatst door Al Sawt
Het komt overal voor, ook in het Westen. In het Westen komt het in mindere mate voor, doordat partners niet alleen emotioneel maar ook financieel van elkaar afhankelijk zijn.

Onafhankelijk bedoel je? Anders begrijp ik je niet.

Bofko
28-09-04, 13:54
Geplaatst door Al Sawt
En weet Bofko dat het nog geen 30 jr. geleden gelijkheid in het Westen nog halfstok stond?


Ja. Laten we zeggen dat het filosofisch gedefinieerd werd in de 18e eeuw.Maar dat het pas 30 jaar geleden maatschappelijk gemeengoed geworden is.
Maar als je het gelijkheidsbeginsel op het huwelijk toepast kom je op monogamie uit. En dat is in het Westen al veel langer diep verankerd dan afgelopen 30 jaar.

Al Sawt
28-09-04, 14:01
Geplaatst door mark61
Onafhankelijk bedoel je? Anders begrijp ik je niet. Afhankelijk!

Mannen of vrouwen zullen minder verkeerde dingen ondernemen die de huwelijk/partnerschap in gevaar kunnen brengen, als er wederzijdse financiele afhankelijkheid bestaat.

Zoals een eigen huis of gemeenschap van goederen.

Al Sawt
28-09-04, 14:03
Geplaatst door Bofko
Ja. Laten we zeggen dat het filosofisch gedefinieerd werd in de 18e eeuw.Maar dat het pas 30 jaar geleden maatschappelijk gemeengoed geworden is.
Maar als je het gelijkheidsbeginsel op het huwelijk toepast kom je op monogamie uit. En dat is in het Westen al veel langer diep verankerd dan afgelopen 30 jaar. Monogamie was niet overal in het Westen, gemeengoed. Maar ik ben het wel met je eens, dat het langer dan 30 jr. verankerd is.

mark61
28-09-04, 14:07
Geplaatst door Bofko
Ja. Laten we zeggen dat het filosofisch gedefinieerd werd in de 18e eeuw. Maar dat het pas 30 jaar geleden maatschappelijk gemeengoed geworden is.
Maar als je het gelijkheidsbeginsel op het huwelijk toepast kom je op monogamie uit. En dat is in het Westen al veel langer diep verankerd dan afgelopen 30 jaar.

Nouw Boffie die gelijkheid in het huwelijk, dat heeft ook even op zich laten wachten. Toch denk ik dat monogamie bij meer culturen voorkomt dan polygamie. Is ter geen antropoloog in de zaal die dat geteld heeft? Indianen, Inuit, alle 'native peoples' kennen volgens mij alleen monogamie. Muv. misschien van Afrika. En vaak met uitzondering van de 'baas' natuurlijk. Het zou ook kunnen zijn dat polygamie van later datum is dan monogamie.

Die gelijkheid is ongetwijfeld al veel eerder gedefiniëerd. Bij mijn weten gaat de aloude, toegegeven wat beperkte, islamitische politieke theorie ook uit van de gelijkheid van alle burgers, onder de sultan dan. Dat dat in de praktijk niet werd toegepast doet er in dit verband ('30 jaar') niet zo toe.

mark61
28-09-04, 14:11
Geplaatst door Al Sawt
Afhankelijk!

Mannen of vrouwen zullen minder verkeerde dingen ondernemen die de huwelijk/partnerschap in gevaar kunnen brengen, als er wederzijdse financiele afhankelijkheid bestaat.

Zoals een eigen huis of gemeenschap van goederen.

Ik geloof juist dat het westen nu voor het eerst massaal financiëel onafhankelijke vrouwen laat zien. Alsof in juist in polygame culturen vrouwen niet totaal afhankelijk zijn van hun man.

Ik begin me af te vragen of de scheiding in 'polygame' en 'monogame' culturen wel zinvol is. Massaal komt polygamie sowieso nooit voor, omdat het alleen voor de rijken is weggelegd. En wat dachten jullie van de Mormonen, of wie het ook zijn? Keurig christelijk, westers, en polygaam.

Enfin, met sociologie kan je alles bewijzen, en zijn tegendeel.

Bofko
28-09-04, 14:12
Geplaatst door mark61
Nouw Boffie die gelijkheid in het huwelijk, dat heeft ook even op zich laten wachten. Toch denk ik dat monogamie bij meer culturen voorkomt dan polygamie. Is ter geen antropoloog in de zaal die dat geteld heeft? Indianen, Inuit, alle 'native peoples' kennen volgens mij alleen monogamie. Muv. misschien van Afrika. En vaak met uitzondering van de 'baas' natuurlijk. Het zou ook kunnen zijn dat polygamie van later datum is dan monogamie.

Die gelijkheid is ongetwijfeld al veel eerder gedefiniëerd. Bij mijn weten gaat de aloude, toegegeven wat beperkte, islamitische politieke theorie ook uit van de gelijkheid van alle burgers, onder de sultan dan. Dat dat in de praktijk niet werd toegepast doet er in dit verband ('30 jaar') niet zo toe.

Gelijkheid is een 'glad ijs' begrip.

Natuurlijk heeft die intermenselijke gelijkheid in het huwelijk lang op zich laten wachten. Ik doelde ook meer op de formele gelijkheid tussen man en vrouw uitmondend in een monogame verbintenis. Bij een polygame verbintenis is er ook geen formele gelijkheid meer.

Al Sawt
28-09-04, 14:15
Geplaatst door mark61
Ik geloof juist dat het westen nu voor het eerst massaal financiëel onafhankelijke vrouwen laat zien. Alsof in juist in polygame culturen vrouwen niet totaal afhankelijk zijn van hun man. Klopt. Maar in een welvarende samenleving, zijn mannen ook financieel afhankelijk van hun vrouwen.

Juist door die financiele onafhankelijkheid van de vrouw, is de financiele afhankelijkheid van de man jegens zijn vrouw gegroeid.

mark61
28-09-04, 14:21
Geplaatst door Bofko
Gelijkheid is een 'glad ijs' begrip.

Natuurlijk heeft die intermenselijke gelijkheid in het huwelijk lang op zich laten wachten. Ik doelde ook meer op de formele gelijkheid tussen man en vrouw uitmondend in een monogame verbintenis. Bij een polygame verbintenis is er ook geen formele gelijkheid meer.

Die formele gelijkheid is ook glad ijs. Als je met formeel 'juridisch' bedoelt. Gegeven bijvoorbeeld het feit dat tot voor kort vrouwen automatisch de naam van hun man aannamen. Dat verkrachting binnen het huwelijk niet bestond. In het erfrecht zat het ook niet helemaal kosjer dacht ik. Dat vrouwen die trouwden werden ontslagen. Formeel konden vrouwen misschien grond bezitten, in de praktijk kwam het buiten de adel nooit voor. Formele gelijkheid in ruimer dan juridische zin was in het christendom in ieder geval ver te zoeken.

Dus blijft er niet zoveel over. In ieder geval niet om de positie van de vrouw in een monogame relatie als inherent beter dan die in een polygame relatie te karakteriseren. Dacht ik zo. Correct me if I'm wrong.

mark61
28-09-04, 14:23
Geplaatst door Al Sawt
Klopt. Maar in een welvarende samenleving, zijn mannen ook financieel afhankelijk van hun vrouwen.

Juist door die financiele onafhankelijkheid van de vrouw, is de financiele afhankelijkheid van de man jegens zijn vrouw gegroeid.

Ah. Dat is wat anders :hihi: Dus komen we weer bij welvaart uit. Al denk ik dat de gemiddelde scheidende man beter af is dan de vrouw (met kinderen dan). Financiëel, zogezegd.

mark61
28-09-04, 14:26
En dan, wat is uiteindelijk het verschil? De meeste moslims zijn monogaam. De meeste Europeanen ook. Het enige verschil is de legaliteit van polygamie. Hoewel dat in de meeste islamitische landen niet legaal is. Maar in Utah bijvoorbeeld weer wel.

napoleon
28-09-04, 14:26
Geplaatst door Afrux
Waarom mag een vrouw dan niet meerdere mannen hebben?
(afkomstig uit beni mellal)

Vanwege de kinderen die hieruit kunnen voortkomen.
Als een vrouw met meerdere mannen is getrouwd dan kan ze niet weten wie de vader van het kind is.
Dit geeft dan problemen voor het kind. Wie moet hij/zij papa noemen en van wie zal hij/zij erven. Om deze problemen te vermijden mag een vrouw niet met meerdere mannen trouwen.

Goodnight
28-09-04, 14:41
Geplaatst door mark61
En dan, wat is uiteindelijk het verschil? De meeste moslims zijn monogaam. De meeste Europeanen ook. Het enige verschil is de legaliteit van polygamie. Hoewel dat in de meeste islamitische landen niet legaal is. Maar in Utah bijvoorbeeld weer wel.

is polygamie in Utah legaal?
Das weer eens wat nieuws.....dat zijn waarschijnlijk Mormonen toch?

mark61
28-09-04, 14:45
Geplaatst door Goodnight
is polygamie in Utah legaal?
Das weer eens wat nieuws.....dat zijn waarschijnlijk Mormonen toch?

Ja dat daggik ook.

Sorry, iets te enthousiast, maar toch:

Utah Gov. Questions Polygamy Law

By MIKE CARTER
.c The Associated Press

SALT LAKE CITY (AP) - Facing criticism for suggesting polygamy may fall under religious freedoms, Gov. Mike Leavitt turned to Utah's attorney general for advice on why Utah fails to prosecute polygamists when the practice is widespread.

Last week, Leavitt said human or civil rights violations committed by polygamists should be aggressively prosecuted. But he implied the practice itself, with its roots in early Mormon doctrine, might be protected under the First Amendment.

There are believed to be tens of thousands of practicing polygamists in Utah.

On Monday, self-described victims of polygamy condemned the governor for his comments. They claimed he is insensitive to the physical, spiritual and emotional abuses suffered by women and children in polygamous groups.

Worse, they said, Leavitt's remarks amount to tacit approval of the long- outlawed practice.

"Until Gov. Leavitt takes the laws of polygamy seriously, our hands are tied and we will continue to be a voice unheard," said Vicky Prunty, director of the Tapestry of Polygamy, a self-help group for former polygamist wives and children.

The Mormon Church banned polygamy in 1890, and an anti-polygamy clause was written into the Utah Constitution as a condition for statehood. Many practicing polygamists, however, believe the church was wrong to forsake what had been a cherished doctrine.

Prunty's group held a news conference outside Leavitt's office Monday and presented his deputy chief of staff, Vicki Varela, with a letter urging him to enforce the constitution he swore to uphold.

Leavitt declined to respond in person. However, Varela drew a distinction between prosecuting the act of polygamy itself and prosecuting crimes that may occur within plural marriages - just as her boss was trying to do last week, she said.

"Polygamy is against the law in Utah," Varela said. "We do not know why prosecutors do not choose to prosecute it."

Leavitt was dragged into the controversy over polygamy when he was questioned by reporters about the case of John Daniel Kingston, a prominent member of a large polygamist group who is being prosecuted for child abuse.

Kingston pleaded innocent Monday to allegations that he whipped his 16-year- old daughter with a belt for rebelling against an arranged marriage to his brother.

There has not been a prosecution against anyone solely for practicing polygamy in Utah since 1952, when federal and state agents raided the border community of Short Creek - now Hildale, Utah, and Colorado City, Ariz. The raid turned into a public relations debacle as children were pulled from their parents' arms and husbands were jailed.

Varela said Leavitt instructed his office's attorney, Gary Doxey, to get a "policy statement" on polygamy prosecutions from Utah Attorney General Jan Graham. Graham's chief deputy, Reed Richards, said the policy is simple: "Crimes are prosecuted when we know about them."

"The vast majority of these relationships are between consenting adults," he said.

AP-NY-07-28-98 0514EDT

http://www.skeptictank.org/mormnut2.htm

Dat laatste betekent waarschijnlijk: Associated Press, New York, datum, uur Eastern Daylight Time. Denk ik.

mark61
28-09-04, 14:47
Geplaatst door napoleon
Vanwege de kinderen die hieruit kunnen voortkomen.
Als een vrouw met meerdere mannen is getrouwd dan kan ze niet weten wie de vader van het kind is.
Dit geeft dan problemen voor het kind. Wie moet hij/zij papa noemen en van wie zal hij/zij erven. Om deze problemen te vermijden mag een vrouw niet met meerdere mannen trouwen.

Das traditioneel waar. Al zou daar natuurlijk wel wat op te vinden zijn. En hebben we tegenwoordig DNA-onderzoek. Dus weg traditie. Einde verbod.

mark61
28-09-04, 14:58
Zo hebben we nog meer supersteile christenen:

92 De vrouw werd gemaakt voor de man en niet de man voor de vrouw. Dat is de reden dat polygamie onder de oude wetten legaal was. Kijk naar David, die daar met vijfhonderd vrouwen zat. En de Bijbel zei dat hij een man naar Gods eigen hart was, met vijfhonderd vrouwen, en Salomo had er duizend, maar niet één van die vrouwen kon nog een andere man hebben.

http://www.vrijezending.nl/docs/N65-22.htm

vlegeltje
28-09-04, 16:06
Geplaatst door mark61
Wat is er tegen polyandrie = meermannigheid.

Trouwens, dat oorspronkelijke topic was dus niet weg: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=111445

Typerend dat de achtervolgingswaan om zich heen grijpt :hihi:


Maar dat topic is gesloten, cq dicht, maw je kunt er niet meer op reageren.


1)Polygynie = 1 man met meer vrouwen
2)Polyandrie = 1 vrouw met meer mannen
3)Monogamie = 1 man met 1 vrouw

4)Tevens bestaat er het zogenaamde groeps-huwelijk, waarbij een aantal mannen een aantal vrouwen huwt en het allemaal een beetje door elkaar loopt. Maar dat is een zeldzaamheid.

Polyandrie komt voor in samenlevingen met weinig vrouwen en veel mannen. Meestal zijn het twee broers die 1 vrouw delen.

Als je de factor tijd meeneemt ziet het er al snel heel anders uit.

Een vrouw heeft een mannelijke partner, maakt het na een tijdje uit, heeft weer een partner, maakt het uit etc. tot ze misschien een keer trouwt en nog lang en gelukkig leeft.

Seriele polyandrie zou ik dat dan noemen.

En in het geval van mannen seriele polygynie.

Het "ideaal" dat je in je hele leven maar 1 sex-partner hebt komt maar heel weinig voor. Dus de meeste mensen doen aan polygynie of polyandrie ;)

Bij moslims heb je bijvoorbeeld ook nog het Mut'a huwelijk, een huwelijk voor 1 nacht zal ik maar zeggen ;)

5)Trouwens het homo huwelijk is ook geen nieuwigheid. W. Cline beschrijft in 1936 het veel voorkomende homo-huwelijk in de Siwah Oase in west Egypte. :student:

Bofko
28-09-04, 16:15
Geplaatst door vlegeltje
seriele polygynie.


Ik denk dat in Nederland seriele polyglynie vaker voorkomt dan parallelle polyandrie, denk je niet ? Kuch..

freya
28-09-04, 19:52
Geplaatst door BiL@L
Omdat het de gebruiken zijn uit de Tijd van Onwetendheid (Djaahilyah). Waarbij het normaal was dat vrouwen aan elkaar uitgeleend werden. En er situaties ontstaan waarbij de vrouw gaat uitmaken wie de vader mag worden van haar kinderen.

Nee dat moeten we niet hebben natuurlijk dat vrouwen zelf gaan beslissen wie ze als vader voor hun kind willen :mad:

Gewoon liggen, ogen dicht en over je heen laten komen, de mannen hebben beslist wiens kroost jij moet uitbroeden. :kotsen:

Ben jij wel helemaal goed bij je hoofd?

answering
28-09-04, 21:40
Geplaatst door mark61
Ik geloof juist dat het westen nu voor het eerst massaal financiëel onafhankelijke vrouwen laat zien. Alsof in juist in polygame culturen vrouwen niet totaal afhankelijk zijn van hun man.

Ik begin me af te vragen of de scheiding in 'polygame' en 'monogame' culturen wel zinvol is. Massaal komt polygamie sowieso nooit voor, omdat het alleen voor de rijken is weggelegd. En wat dachten jullie van de Mormonen, of wie het ook zijn? Keurig christelijk, westers, en polygaam.

Enfin, met sociologie kan je alles bewijzen, en zijn tegendeel.

In Amerika is polygamie ook voor mormonen verboden. Regelmatig worden er ook processen gevoerd.

Afrux
28-09-04, 22:35
mensen van in de 70 trouwen over het algemeen niet meer

dit geldt niet voor iedereen, een van de grootste geleerden in de islam vandaag Qardawi (voor mij een van d ezwakste) is pas getrouwd met een vrouw die 60 jaar jonger is dan hij.