PDA

Bekijk Volledige Versie : Een tB op een DvD. (terabyte ja)



nl-x
27-09-04, 21:23
... In 2010 :D

http://www.tweakers.net/nieuws/34437

Tomas
28-09-04, 08:14
Het zou mij echt verbazen als dit ooit in productie zou gaan. Het lijkt mij eerder dat tegen die tijd alle mechanische geheugens vervangen zijn door chips. Een klein en snel geheugenkaartje van 128 GB vind ik waarschijnlijker tegen die tijd. En wie zit er dan nog te wachten op zo'n zoemend trillend stroom verslindend apparaat.

Seif
28-09-04, 10:04
Geplaatst door Tomas
Een klein en snel geheugenkaartje van 128 GB vind ik waarschijnlijker tegen die tijd.

En laat je tegen die tijd ook je computer de hele dag aanstaan? Immers, stroom weg, data weg.

Tomas
28-09-04, 10:05
Geplaatst door Seif
En laat je tegen die tijd ook je computer de hele dag aanstaan? Immers, stroom weg, data weg.

Je hebt weinig met "moderne" computers te maken?

ZbaqZbaq
28-09-04, 10:13
Geplaatst door Tomas
Je hebt weinig met "moderne" computers te maken?

er zijn schijnbaar nog mensen die een op kolen gestookte pc hebben.

Tomas
28-09-04, 10:16
Geplaatst door ZbaqZbaq
er zijn schijnbaar nog mensen die een op kolen gestookte pc hebben.

Ik zie nu z'n avatar pas.

Seif
28-09-04, 10:19
Geplaatst door Tomas
Je hebt weinig met "moderne" computers te maken?

Als natuurkundige weet ik waarschijnlijk beter dan jij hoe transistors en IC's werken.

Dus nogmaals, hoe denk jij je data vast te houden zonder "mechanisch" geheugen?

ZbaqZbaq
28-09-04, 10:26
Geplaatst door Seif
Als natuurkundige weet ik waarschijnlijk beter dan jij hoe transistors en IC's werken.

Dus nogmaals, hoe denk jij je data vast te houden zonder "mechanisch" geheugen?


maak je zelf niet belachelijk en ga vooral niet interessant proberen te doen

Tomas
28-09-04, 10:29
Geplaatst door Seif
Als natuurkundige weet ik waarschijnlijk beter dan jij hoe transistors en IC's werken.

Dus nogmaals, hoe denk jij je data vast te houden zonder "mechanisch" geheugen?

't is treurig gesteld met het onderwijs van tegenwoordig.

Seif
28-09-04, 10:33
Geef maar eens antwoord op mijn vraag?

Zwarte Schaap
28-09-04, 12:19
Geplaatst door Seif
Geef maar eens antwoord op mijn vraag?

Hoe werken de usb-geheugensticks dan? Dat sla je toch één keer op en je kunt het blijven lezen. Je hoeft je pc dus niet aan te laten staan om de opgeslagen data de volgende dag te kunnen benaderen.

nl-x
28-09-04, 12:34
Tsja... Dat ROM geheugen, valt dat eigenlijk dan onder mechanische geheugen? Er moet idd wel wat gebeuren om data zonder stroom vast te houden. Ik weet het eigenlijk niet ... Wie wel?

Zwarte Schaap
28-09-04, 12:46
Geplaatst door nl-x
Tsja... Dat ROM geheugen, valt dat eigenlijk dan onder mechanische geheugen? Er moet idd wel wat gebeuren om data zonder stroom vast te houden. Ik weet het eigenlijk niet ... Wie wel?

De Rom geheugen gebruik je maar één keer stroom, namelijk als je het opslaat, maar daarna is het wel ''altijd'''' beschikbaar. Dus wat seif stelt dat je je pc altijd aan moet houden om het op het geheugenkaartje of stick te behouden is onzin.

nl-x
28-09-04, 12:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Rom geheugen gebruik je maar één keer stroom, namelijk als je het opslaat, maar daarna is het wel ''altijd'''' beschikbaar. Dus wat seif stelt dat je je pc altijd aan moet houden om het op het geheugenkaartje of stick te behouden is onzin.
Ja, OK. Maar zover was ik al. Ik heb zelf ook zo een ding. (En een PC die altijd aan staat :D). Maar hoe werkt het? Hoe wordt data opgeslagen dat het altijd leesbaar is? Hoe werkt dus eigenlijk een flash ROM ?

Tomas
28-09-04, 12:56
Geplaatst door nl-x

Hoe werkt dus eigenlijk een flash ROM ?

Goeie vraag, dat zou onze natuurkundige misschien kunnen uitleggen?

Je hebt ze geloof ik al van 4 GB, maar die zijn niet echt gangbaar en goedkoop.

mark61
28-09-04, 13:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Rom geheugen gebruik je maar één keer stroom, namelijk als je het opslaat, maar daarna is het wel ''altijd'''' beschikbaar. Dus wat seif stelt dat je je pc altijd aan moet houden om het op het geheugenkaartje of stick te behouden is onzin.

Ik weet wel dat Psion geheugen'blokjes' verkocht die met licht werken. En geen stroom nodig hadden om gegevens vast te houden. Zat blijkbaar geen toekomst in, kan ze nu niet meer op hun site vinden.

mark61
28-09-04, 13:12
Nou hier dan:

CompactFlash geheugen

CompactFlash (CF) storage cards, zijn het eerst door SanDisk geïntroduceerd in 1994. Hierdoor is dit merk ook het best bekend voor wat betreft removable storage op PDA's. Dit type geheugen is snel, licht en erg klein. Dit geheugen type gebruikt de Flash technologie om de data op te slaan en heeft geen energie nodig om de opgeslagen data vast te houden.

Je treft dit type niet alleen aan in de PocketPC's maar ook in veel consumenten electronica zoals bv digitale camera's. CompactFlash is feitelijk de standaard als opslagmedium en CompactFlash geheugen is beschikbaar in verschillende capaciteiten van 16MB tot en met 512MB. De prijsrange ligt van 28 EURO voor 16MB tot 620 EURO voor 512MB.

Dit geheugen is een stuk duurder dan het geheugen in de vorm van bijvoorbeeld een diskdrive maar het heeft dan ook een aantal voordelen zoals geen bewegende delen , zeer klein en haast onbeperkt te gebruiken. Ook gebruiken ze tijdens het lezen en schrijven van data een minimum aan energie. Ze hebben 3.3V of 5V nodig en verbruiken +- 5% van de energie die normaal door een diskdrive wordt gebruikt. Daarnaast kun je een Flash card met een gerust hart van 1 meter hoogte laten vallen terwijl ik dat toch liever niet doe met een diskdrive. De te verwachten levensduur van een CF kaart is ongeveer 100 jaar zonder dat er data verloren zal gaan.

http://www.pocketpc-club.nl/content.php?id=1158

Dag Seif

Al die dingen bevatten metaal, dus de gegevens worden magnetisch vastgelegd. As usual. Verder was er dus licht, maar dat was blijkbaar een doodlopende weg.

Babyface
28-09-04, 13:19
Geplaatst door mark61
Ik weet wel dat Psion geheugen'blokjes' verkocht die met licht werken. En geen stroom nodig hadden om gegevens vast te houden. Zat blijkbaar geen toekomst in, kan ze nu niet meer op hun site vinden.



Ik kan wel aan een paar van die dingen komen hoor. Ze komen uit Japan. Daar zijn ze al een stap verder dan hier. En die houden wel gegevens vast. Hier zit zeker wel toekomst in. Ik kan wel 1 ronselen voor je hoor. Wie had em nou nodig, seif? Wel strikte geheimhouding gevraagd uiteraard (en 2000 euro, cash alsjeblieft).

Seif
28-09-04, 13:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hoe werken de usb-geheugensticks dan? Dat sla je toch één keer op en je kunt het blijven lezen. Je hoeft je pc dus niet aan te laten staan om de opgeslagen data de volgende dag te kunnen benaderen.

Sorry, mijn fout. Ik dacht dat we het hier hadden over realistische oplossingen.

Zelf heb ik ook zo'n ding om data heen en weer te slepen. Je moet voor de gein eens proberen een programma van zo'n stick te proberen op te starten. Dan ben je een uur aan het wachten.

Dus inderdaad, weg met de harde schijf en iedereen een usb-stick. Kunnen we lekker een uur wachten tot je systeem/programma's zijn opgestart.

mark61
28-09-04, 13:29
http://computer.howstuffworks.com/flash-memory1.htm

Kaik maar s. Tot 4 GB.

Seif
28-09-04, 13:29
Geplaatst door mark61

Dag Seif


Eigenlijk net als de usb-sticks hierboven te langzaam. Dus eerder een stap achteruit dan vooruit.

En we hadden het hier toch over alternatieven voor een harde schijf, toch?

mark61
28-09-04, 13:30
Geplaatst door Seif
Eigenlijk net als de usb-sticks hierboven te langzaam. Dus eerder een stap achteruit dan vooruit.

En we hadden het hier toch over alternatieven voor een harde schijf, toch?

Nee, we hadden het over niet-mechanische, geen stroom-nodig-hebbende opslagmedia.

Seif
28-09-04, 13:34
Geplaatst door mark61
Nee, we hadden het over niet-mechanische, geen stroom-nodig-hebbende opslagmedia.

Het was eigenlijk bedoeld voor Thomas, die beweerde dat tegen die tijd alle mechanische geheugens vervangen zouden worden door chips.

mark61
28-09-04, 13:47
Geplaatst door Babyface
Ik kan wel aan een paar van die dingen komen hoor. Ze komen uit Japan. Daar zijn ze al een stap verder dan hier. En die houden wel gegevens vast. Hier zit zeker wel toekomst in. Ik kan wel 1 ronselen voor je hoor. Wie had em nou nodig, seif? Wel strikte geheimhouding gevraagd uiteraard (en 2000 euro, cash alsjeblieft).

Thanks but no thanks. Voor Seif kan ik niet spreken.

mark61
28-09-04, 13:47
Geplaatst door Seif
Het was eigenlijk bedoeld voor Thomas, die beweerde dat tegen die tijd alle mechanische geheugens vervangen zouden worden door chips.

Ja ja, probeer je er maar uit te draaien. Lees t nog even na. Ook natuurkundigen maken wel s een foutje, geef niks.

Seif
28-09-04, 13:48
Geplaatst door nl-x
Ja, OK. Maar zover was ik al. Ik heb zelf ook zo een ding. (En een PC die altijd aan staat :D). Maar hoe werkt het? Hoe wordt data opgeslagen dat het altijd leesbaar is? Hoe werkt dus eigenlijk een flash ROM ?

Kijk eens:

http://computer.howstuffworks.com/flash-memory.htm

Ik kan 't ook wel uitleggen maar heb op 't moment geen zin om veel te typen. :D

Seif
28-09-04, 13:50
Geplaatst door mark61
Ja ja, probeer je er maar uit te draaien. Lees t nog even na. Ook natuurkundigen maken wel s een foutje, geef niks. :confused:

Het was toch echt voor Thomas bedoeld met z'n ondoordachte opmerking. In 2010 hebben we echt nog gewoon mechanische geheugens.

Tomas
28-09-04, 13:51
Geplaatst door Seif
Het was eigenlijk bedoeld voor Thomas, die beweerde dat tegen die tijd alle mechanische geheugens vervangen zouden worden door chips.

Ik denk dat jij alweer een oudje hebt. Ik zip regelmatig een cd-tje op een stikky.

Maar eigenlijk snap ik niks van je geredeneer, eerst kan geheugen helemaal niet zonder stroom en bewegende delen, volgens jou en nu is het alleen nog maar te traag. Kan me echt moeilijk voorstellen dat een natuurkundige zo slordig omgaat met z'n feiten kennis. Maar je hebt nog de kans om het goed te maken door te verklaren hoe flash-geheugen werkt.

Tomas
28-09-04, 13:59
Geplaatst door Seif
:confused:

Het was toch echt voor Thomas bedoeld met z'n ondoordachte opmerking. In 2010 hebben we echt nog gewoon mechanische geheugens.

We zullen het vanzelf wel zien. Ik ga er niet om wedden, maar gezien de razendsnelle ontwikkeling van niet-mechanisch geheugen voor de digitale fotografie, palmtops, mobieltjes en allerlei andere snel populair wordende zaken. Zoals navigatie op je palmtop of op je mobieltje. Etc.. Lijkt het mij een vrij logische ontwikkeling dat dit type geheugen over 5 jaar het ouderwetse mechanische geheugen heeft achterhaald.