PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrije Universiteit praat over sluierverbod



Zwarte Schaap
29-09-04, 19:30
Vrije Universiteit praat over sluierverbod

AMSTERDAM (ANP) - De Vrije Universiteit in Amsterdam houdt maandag een openbaar debat over kledingvoorschriften. Het college van bestuur van de VU is van plan bindende kleding- en gedragsvoorschriften aan studenten op te leggen.

Als dat doorgaat, mogen gezichtsbedekkende sluiers maar ook aanstootgevende kleding niet meer worden gedragen. Met het plan volgt de VU de Universiteit Leiden, die heeft verboden dat studenten kledingstukken dragen die de ,,non-verbale communicatie'' tussen student en docent ernstig beperken.

Ruim een jaar geleden kwam minister Van der Hoeven (Onderwijs) met een richtlijn. Die maakt het mogelijk sluiers, maar ook petjes en bivakmutsen te verbieden. Met het plan wil de VU de communicatie tussen studenten en docenten bevorderen. De uit de Verenigde Staten afkomstige hoogleraar Nieuwste geschiedenis James Kennedy zal het debat leiden.

Begin vorig jaar besloten scholen in Amsterdam het dragen van een nikaab (gezichtssluier) te verbieden. De Commissie Gelijke Behandeling bepaalde dat dat het verbod gerechtvaardigd was. Naar aanleiding van die uitspraak vaardigde Van der Hoeven een leidraad uit. Vuistregel daarbij was dat de kledingvoorschriften niet discriminerend mogen zijn en de vrijheid van meningsuiting niet mogen aantasten. Maar christelijke onderwijsinstellingen, waartoe de VU behoort, mogen studenten verbieden een hoofddoekje te dragen als de instelling aannemelijk kan maken dat dat strijdig is met haar grondslag.

Bron: Brabants Dagblad 29/09/04

Siah
29-09-04, 19:37
http://www.maroc.nl/photopost/data/3046/28887Touka_Neyestani.jpg
















.

taouanza
29-09-04, 22:04
Geplaatst door Siah
http://www.maroc.nl/photopost/data/3046/28887Touka_Neyestani.jpg




Ikke nie begrijpe? :argwaan:













.

Zwarte Schaap
29-09-04, 22:24
Geplaatst door taouanza
Ikke nie begrijpe? :argwaan:

Mijn interpretatie van de symboliek:

Je ziet een man met een hoofdeksel met een lichtje op zijn hoofd. Dat zou je kunnen zien als de politicus/media die als lichtend voorbeeld dienen voor de natie.

De politicus/media zwaait net als een toreador met een lap stof naar de toeschouwers die horens hebben als stieren.

Horens dragen is symboliek voor dat je vrouw vreemdgaat, in europa noemt men dat het hoorndragers motief.

kortom het licht van de natie toont met het symbool van de hijaab naar mannen waarvan de vrouwen vreemdgaan. Deze symbool van zedigheid maakt de hoorndragers woest en zijn zo een makkelijke prooi voor de media en politici.

:tik:

taouanza
29-09-04, 22:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn interpretatie van de symboliek:

Je ziet een man met een hoofdeksel met een lichtje op zijn hoofd. Dat zou je kunnen zien als de politicus/media die als lichtend voorbeeld dienen voor de natie.

De politicus/media zwaait net als een toreador met een lap stof naar de toeschouwers die horens hebben als stieren.

Horens dragen is symboliek voor dat je vrouw vreemdgaat, in europa noemt men dat het hoorndragers motief.

kortom het licht van de natie toont met het symbool van de hijaab naar mannen waarvan de vrouwen vreemdgaan. Deze symbool van zedigheid maakt de hoorndragers woest en zijn zo een makkelijke prooi voor de media en politici.

:tik:

You got serious issues:verward:

sjaen
30-09-04, 01:11
Komen ze ook per Kameel naar de Universiteit?, dan hoop ik wel dat ze een fatsoenlijke stalling voor die beesten hebben geregeld!.

Siah
30-09-04, 06:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn interpretatie van de symboliek:

Je ziet een man met een hoofdeksel met een lichtje op zijn hoofd. Dat zou je kunnen zien als de politicus/media die als lichtend voorbeeld dienen voor de natie.

De politicus/media zwaait net als een toreador met een lap stof naar de toeschouwers die horens hebben als stieren.

tot hier ging het goed,
alhoewel zijn er nog andere dingen die ook belangrijke een rol spelen.



[B]Horens dragen is symboliek voor dat je vrouw vreemdgaat, in europa noemt men dat het hoorndragers motief.B]

je kijkt naar een cartoon,
een afbeelding,
een compositie van een paar objecten en symbolen; die bij elkaar iets universeels willen laten zien. (en niet plaatsverbonden zoals je dat interpreteert).
..


[B]
kortom het licht van de natie toont met het symbool van de hijaab naar mannen waarvan de vrouwen vreemdgaan.B]

dit is een individuele (die van jouw) interpretatie.

Siah
30-09-04, 06:12
Geplaatst door sjaen
Komen ze ook per Kameel naar de Universiteit?, dan hoop ik wel dat ze een fatsoenlijke stalling voor die beesten hebben geregeld!.

grapig,
het is niet de eerste keer dat je door de individuele (en vaak manke) interpretatie van anderen op de verkeerde been gezet wordt!

ik weet niet wat het probleem is om met een cameel naar uni.. te gaan.
(ben zelf benieuwd hoe dat voelt)
het is in ieder gaval veel beter dan de auto.

vind je niet? :jumping:

Joesoef
30-09-04, 08:14
Als dat doorgaat, mogen gezichtsbedekkende sluiers maar ook aanstootgevende kleding niet meer worden gedragen.


Groot gelijk heeft de Vu. In Iran is dat ook verboden, in SA is het niet verplicht. Bepaalde delen van Afghanistan geloof ik weer wel. Gaan ze maar gezellig daar naar toe.

sjaen
30-09-04, 09:00
Geplaatst door Siah
grapig,
het is niet de eerste keer dat je door de individuele (en vaak manke) interpretatie van anderen op de verkeerde been gezet wordt!

Vrijwillig of gedwongen, door het dragen van zo'n lap voor je gezicht sluit je je af van de samenleving, wanneer ik een meisje met hoofddoek achter een Balie zie werken, denk in 'pientere meid', je kunt je natuurlijk afvragen waarom ik dat vind?
Maar om tegen een lap stof staan te praten, overschreid alle grenzen, dat heeft niks met de Koran te maken, dat is een enge sekte!.



ik weet niet wat het probleem is om met een cameel naar uni.. te gaan.
(ben zelf benieuwd hoe dat voelt)
het is in ieder gaval veel beter dan de auto.

vind je niet? :jumping:

Misschien een oplossing voor het fileprobleem, i.p.v. rekeningrijden pak een kameel of paard en wagen. :wink:

Ourzazate
30-09-04, 11:04
Een hoofddoekje moet kunnen, dat is ook een stukje godsdienstvrijheid waar je recht op hebt als moslima...:). Maar gezichtsbedekking zoals je in bepaalde 'islamitische' landen kunt zien heeft weinig tot niets te maken met Islam. En al zou dat het geval zijn, op een school waar communicatie hoog in het vaandel staat kun je niet communiceren met een stuk stof waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn...:).

Ik vind vrouwen die zo gekleed gaan in Nederland trouwens enge mensen. Ze menen zich te moeten onderscheiden op zo'n manier die voornamelijk iets heeft van 'zie mij de toegewijde moslima zijn'. Nou, ik heb uit ervaring geleerd dat je juist zulke mensen moet wantrouwen...:). Een hoofddoek is inderdaad een verplicht nummer binnen de Islam, maar algehele bedekking inclusief het gezicht getuigt eerder van hypocrisie dan van imaan...:).

Tomas
30-09-04, 11:06
Geplaatst door Ourzazate
Een hoofddoek is inderdaad een verplicht nummer binnen de Islam, maar algehele bedekking inclusief het gezicht getuigt eerder van hypocrisie dan van imaan...:).

Zelf denk ik dat die grens wat subtieler ligt en dat menig hoofdoekje daar dus ook bij past. Maar iedereen heeft recht op zijn eigen hypocrisie.

Ourzazate
30-09-04, 11:16
Geplaatst door Tomas
Zelf denk ik dat die grens wat subtieler ligt en dat menig hoofdoekje daar dus ook bij past. Maar iedereen heeft recht op zijn eigen hypocrisie.

De grens tussen hoofddoek en algehele bedekking? Er is binnen de Islam een duidelijk verschil tussen hoofddoek en complete gezichtsbedekking. De Koran is hier heel duidelijk over...:). Persoonlijk geloof ik dat de gezichtsbedekking die je terugziet in bep. arab landen geboren is uit de mannencultuur in die landen. Als je immers de verhalen over bepaalde vrouwen van de profeet Mohammed leest en in het bijzonder Aisha dan krijg je sterke twijfels tav die onzinnige stukken stof over het gezicht...:).

taouanza
30-09-04, 11:17
Geplaatst door Ourzazate
De grens tussen hoofddoek en algehele bedekking? Er is binnen de Islam een duidelijk verschil tussen hoofddoek en complete gezichtsbedekking. De Koran is hier heel duidelijk over...:). Persoonlijk geloof ik dat de gezichtsbedekking die je terugziet in bep. arab landen geboren is uit de mannencultuur in die landen. Als je immers de verhalen over bepaalde vrouwen van de profeet Mohammed leest en in het bijzonder Aisha dan krijg je sterke twijfels tav die onzinnige stukken stof over het gezicht...:).


Heb je Donny Darko gezien?:)

Ourzazate
30-09-04, 11:25
Geplaatst door taouanza
Heb je Donny Darko gezien?:)

Nee waddan?

ps: Heb jij Teenwolf gezien...:)?

taouanza
30-09-04, 11:27
Geplaatst door Ourzazate
Nee waddan?

ps: Heb jij Teenwolf gezien...:)?

Nou dan komt dat liedje in jouw onderschrift volkomen tot zijn recht.:)

Nee ik kijk niet naar Teenwolf. Ik geloof daar niet in.:)

Ourzazate
30-09-04, 11:42
Geplaatst door taouanza
Nou dan komt dat liedje in jouw onderschrift volkomen tot zijn recht.:)

Nee ik kijk niet naar Teenwolf. Ik geloof daar niet in.:)

Oh zo...:).

ps: Teenwolf is mijn film. De veranderingen van Scott in een weerwolf moet je niet letterlijk maar figuurlijk zien...:D.

"Never get less than 12 hours sleep, never play cards with a guy with the same first name as a city and never go near a lady with a tattoo of a dagger on her body. Everything else is cream cheese..."

Siah
30-09-04, 13:03
Geplaatst door sjaen
Vrijwillig of gedwongen, door het dragen van zo'n lap voor je gezicht sluit je je af van de samenleving, wanneer ik een meisje met hoofddoek achter een Balie zie werken, denk in 'pientere meid', je kunt je natuurlijk afvragen waarom ik dat vind?
Maar om tegen een lap stof staan te praten, overschreid alle grenzen, dat heeft niks met de Koran te maken, dat is een enge sekte!.

persoonlijk vind ik het cool!
vooraal hier!
stel je voor dat min. verdonk met een stof voor haar gezicht, op tv of in de tweedekamer te voorschijn zou komen. alsmaar voor eén keer.
of kon-in-g-in bij troonrede.
of minister-president op prinsesdag.
fan-fakin-tastic!

iedereen hier kent hun gezichten en weet wie daarachter allemaal zit, so worden er gelijk veel smoesjes of problemen van tafel geveegd.
.
je bent niet de enige die daar problemen mee heeft;
..
dat komt grotendeels door de veiligheids maatregelen na 9/11.
en dat kan ik me hier wel voorstellen.
dat geldt ook voor andere islamitische landen die netals overaal veiligheidproblemen hebben.
(zelfs waar dat niet verboden is, worden die mensen (stiekem) in de gaten gehouden); om te voorkomen dat bijv. geen man met explosieven onder de stof is.

in sommige delen van de wereld waaronder in Irak of Afghanistan zijn die stoffen voor het gezicht, een belangrijke wapen. een beschermer;
onder de bourqa gebeurt heel veel. zo is bourqa ook een belangrijke wapen geweest tegen taliban regime(die zelf dat ging verplichten).
vrouwen konden veel dingen in het geheim ondernemen, toen Taliban's
de macht in handen hadden.
..
daarnaast heeft bourqa of dat stof ook een symbolische waarde.
(mede door politieke activiteiten in de tijd van repressie, of door de traditie)

in plaats van ondoordachte kritiek, zou men door de situatie heen moeten kijken, en de toestand in die landen beter moeten gaan leren kennen.
en niet vanuit de "liberale" gedachten hier, de toestand elders gaan verklaren.

zo heb je in het zuiden van iran(en ook elders) plekken waar een speciale bourqa hun traditionele kleding is, en wordt door velen gedragen. ze drage allerlei soort 'masques' (een soort openbare ballmasque) en dat heeft nix met koran of hun situatie te maken. zelfs bij speciale gelegenheden gaan ze kleurrijke en coole 'bourqa's' dragen(meestaal is alleen hun ogen zichtbaar). :ninja:


Geplaatst door sjaen
Maar om tegen een lap stof staan te praten, overschreid alle grenzen,[/B]

jouw woede boeit me.
vooraal als ik ter plekke je gezichtsuitdrukking kan bestuderen, terwijl je naar zo een "verschijnsel" kijkt! :cool:

http://www.maroc.nl/photopost/data/3046/28887Enrique_Lacoste-_az_Cuba.jpg

Zwarte Schaap
30-09-04, 15:19
Geplaatst door Ourzazate
Een hoofddoekje moet kunnen, dat is ook een stukje godsdienstvrijheid waar je recht op hebt als moslima...:). Maar gezichtsbedekking zoals je in bepaalde 'islamitische' landen kunt zien heeft weinig tot niets te maken met Islam. En al zou dat het geval zijn, op een school waar communicatie hoog in het vaandel staat kun je niet communiceren met een stuk stof waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn...:).

Ik vind vrouwen die zo gekleed gaan in Nederland trouwens enge mensen. Ze menen zich te moeten onderscheiden op zo'n manier die voornamelijk iets heeft van 'zie mij de toegewijde moslima zijn'. Nou, ik heb uit ervaring geleerd dat je juist zulke mensen moet wantrouwen...:). Een hoofddoek is inderdaad een verplicht nummer binnen de Islam, maar algehele bedekking inclusief het gezicht getuigt eerder van hypocrisie dan van imaan...:).


Precies datgene waar je ze van beschuldigt maak je jezelf schuldig aan. Typische gedrag van hypocrieten.

sjaen
30-09-04, 15:58
Geplaatst door Siah
[B]persoonlijk vind ik het cool!
vooraal hier!
stel je voor dat min. verdonk met een stof voor haar gezicht, op tv of in de tweedekamer te voorschijn zou komen. alsmaar voor eén keer.
of kon-in-g-in bij troonrede.
of minister-president op prinsesdag.
fan-fakin-tastic!

iedereen hier kent hun gezichten en weet wie daarachter allemaal zit, so worden er gelijk veel smoesjes of problemen van tafel geveegd.

In bikini naar de Moskee
fan-fukin-tastic!
.

je bent niet de enige die daar problemen mee heeft;
Goh.
..

dat komt grotendeels door de veiligheids maatregelen na 9/11.
en dat kan ik me hier wel voorstellen.
dat geldt ook voor andere islamitische landen die netals overaal veiligheidproblemen hebben.
(zelfs waar dat niet verboden is, worden die mensen (stiekem) in de gaten gehouden); om te voorkomen dat bijv. geen man met explosieven onder de stof is.

Dit argument had ik niet eens in beschouwing genomen, je zult dan ook b.v. de intregaal helmen kunnen verbieden!


in sommige delen van de wereld waaronder in Irak of Afghanistan zijn die stoffen voor het gezicht, een belangrijke wapen. een beschermer;
onder de bourqa gebeurt heel veel. zo is bourqa ook een belangrijke wapen geweest tegen taliban regime(die zelf dat ging verplichten).
vrouwen konden veel dingen in het geheim ondernemen, toen Taliban's
de macht in handen hadden.
..
daarnaast heeft bourqa of dat stof ook een sybolische waarde.
(mede door politieke activiteiten in de tijd van repressie, of door de traditie)

in plaats van ondoordachte kritiek, zou men door de situatie heen moeten kijken, en de toestand in die landen beter moeten gaan leren kennen.
en niet vanuit de "liberale" gedachten hier, de toestand elders gaan verklaren.

Hoezo elders?! Hadden we het niet over Nederland!


zo heb je in het zuiden van iran(en ook elders) plekken waar een speciale bourqa hun traditionele kleding is, en wordt door velen gedragen. ze drage allerlei soort 'masques' (een soort openbare ballmasque) en dat heeft nix met koran of hun situatie te maken. zelfs bij speciale gelegenheden gaan ze kleurrijke en coole 'bourqa's' dragen(meestaal is alleen hun ogen zichtbaar). :ninja:

Gezellig, maar wat heeft dat met de Nederlandse samenleving te maken?


jouw woede boeit me.
vooraal als ik ter plekke je gezichtsuitdrukking kan bestuderen, terwijl je naar zo een "verschijnsel" kijkt! :cool:

Leuk, boei ik toch noch iemand! :cool:

Ourzazate
30-09-04, 17:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Precies datgene waar je ze van beschuldigt maak je jezelf schuldig aan. Typische gedrag van hypocrieten.


Als er iemand is die hypocriet is dan ben jij het wel. En maar steen en been klagen hoe slecht Nederland wel niet is, terwijl je alle vrijheid hebt om naar tig andere landen te emigreren...:). En maar klagen dat je niemand moet beschuldigen omdat je mensen eerst moet kennen alvorens er een oordeel over te vellen, terwijl jij de oordeler bij uitstek blijkt te zijn...:).

Nee jongeman, niet alleen overschat je je eigen belangrijkheid, je walst ook over je zelfgemaakte regeltjes heen...:). Foei!

ps: Als ik jouw reacties lees schijn jij een voorliefde te hebben voor de bedekking zoals in deze discussie wordt besproken. Ik hou meer van diepgewortelde imaan dan van godsdienstige pretenties...:).

sylvester
30-09-04, 18:16
Nee inderdaad ik ben het met de VUA eens gewoon terug naar de schooluniformen.

Dan kunnen er geen discussies plaats vinden ook en kunnen de studenten gewoon hun tijd spenderen aan studeren. :)

Olive Yao
30-09-04, 18:31
Ha, we gaan weer over (hoofd)bedekking van vrouwen praten.
Meestal heeft of geeft Zwarte Schaap uiteindelijk geen antwoord meer op mijn argumenten.


Geplaatst door Ourzazate
Een hoofddoekje moet kunnen, dat is ook een stukje godsdienstvrijheid waar je recht op hebt als moslima...:). Maar gezichtsbedekking zoals je in bepaalde 'islamitische' landen kunt zien heeft weinig tot niets te maken met Islam. En al zou dat het geval zijn, op een school waar communicatie hoog in het vaandel staat kun je niet communiceren met een stuk stof waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn...:).

Ik vind vrouwen die zo gekleed gaan in Nederland trouwens enge mensen. Ze menen zich te moeten onderscheiden op zo'n manier die voornamelijk iets heeft van 'zie mij de toegewijde moslima zijn'. Nou, ik heb uit ervaring geleerd dat je juist zulke mensen moet wantrouwen...:). Een hoofddoek is inderdaad een verplicht nummer binnen de Islam, maar algehele bedekking inclusief het gezicht getuigt eerder van hypocrisie dan van imaan...:).


Een hoofddoek is inderdaad een verplicht nummer binnen de Islam (...)
Is dat eigenlijk zo? Echt overtuigend haal ik het niet uit de koran. En dat is uiteindelijk de bron.

Ourzazate
30-09-04, 18:47
Geplaatst door Olive Yao
Ha, we gaan weer over (hoofd)bedekking van vrouwen praten.
Meestal heeft of geeft Zwarte Schaap uiteindelijk geen antwoord meer op mijn argumenten.

Ik weet niet welke argumenten je gebruikt maar ik weet wel dat als ZS geen argumenten kan bedenken het op de man/vrouw gaat spelen...:). Het grappige is dat ie op dat moment vergeten is dat ie enkele reacties eerder nog gezegd heeft dat je mensen niet mag beoordelen...:).



Geplaatst door Olive Yao

Is dat eigenlijk zo? Echt overtuigend haal ik het niet uit de koran. En dat is uiteindelijk de bron.

Ik haal het wel overtuigend uit de Koran en met mij alle Islamgeleerden die de Koran letter tot letter hebben bestudeerd...:).

Zwarte Schaap
30-09-04, 19:43
Als ik dalijk rond 23:00 thuis kom reken ik wel met jullie af.

sjaen
30-09-04, 19:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als ik dalijk rond 23:00 thuis kom reken ik wel met jullie af.
Mooi, krijgen we de tijd om onze nageltjes te scherpen ik bedoel lakken! :engel:

Karin.N
30-09-04, 20:27
Fijn, weer zo'n eindeloze discussie over de hoofddoek/sluier. Ik ben ervan overtuigd, dat wanneer de mannen verplicht waren om een hoofddoek te dragen , je er veel minder gewauwel over zou hebben.
Ik bedoel maar over baarden verneem je lang niet zoveel als over hoofddoeken. En de baard is toch ook verplicht, als ik het goed begrepen heb.
Uiteindelijk gaat het alleen de persoon in kwestie aan over het wel of niet dragen van een hoofddoek/sluier.

Zwarte Schaap
30-09-04, 22:55
Geplaatst door Ourzazate
Als er iemand is die hypocriet is dan ben jij het wel. En maar steen en been klagen hoe slecht Nederland wel niet is, terwijl je alle vrijheid hebt om naar tig andere landen te emigreren...:).

Dit heeft niets met de discussie te maken en zal het als zodanig niet beantwoorden. Het enige wat ik erover kwijt wil is dat je net als de rechtse zakken doet door bij kritiek van een allochtoon meteen iemand te verwijzen dat ie maar moet vertrekken uit Nederland.


En maar klagen dat je niemand moet beschuldigen omdat je mensen eerst moet kennen alvorens er een oordeel over te vellen, terwijl jij de oordeler bij uitstek blijkt te zijn...:). Waar heb je het over en waar zit je mee?


Nee jongeman, niet alleen overschat je je eigen belangrijkheid, je walst ook over je zelfgemaakte regeltjes heen...:). Foei! Als jij maar ook één citaat kunt vinden waaruit je zou kunnen concluderen dat ik mezelf belangrijk vind dan ben jij de man. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.


ps: Als ik jouw reacties lees schijn jij een voorliefde te hebben voor de bedekking zoals in deze discussie wordt besproken. Ik hou meer van diepgewortelde imaan dan van godsdienstige pretenties...:). Het heeft niets met mijn religieuze beleving of voorkeur te maken, het heeft meer met mijn voorkeur te maken dat ik meestal partij kies voor hen die (onrechtvaardig) in het verdomhoekje zitten.

Zwarte Schaap
30-09-04, 23:02
Geplaatst door Olive Yao
Ha, we gaan weer over (hoofd)bedekking van vrouwen praten.
Meestal heeft of geeft Zwarte Schaap uiteindelijk geen antwoord meer op mijn argumenten.

Omdat ik meestal geen zin heb in discussies waar ik langer dan een week op antwoord moet wachten. Dat ontneemt mij het plezier om te reageren omdat ik dan meestal weer in een andere (discussie)-mood zit. Die discussies komen dan achteraan in de rij te staan.

Anyhow ik discusseer liever real-time en niet als ik langer dan een week moet wachten op een antwoord.

In het geval van de hijaab discussie kun je zondag een antwoord van me verwachten, dan heb jij ook een weekje gewacht.

Zwarte Schaap
30-09-04, 23:05
Geplaatst door Karin.N
Uiteindelijk gaat het alleen de persoon in kwestie aan over het wel of niet dragen van een hoofddoek/sluier.

Precies !

Karin.N
30-09-04, 23:08
Als iedereen er zo over zou denken, hadden we een veel prettiger samenleving!

Siah
01-10-04, 01:12
Geplaatst door sjaen
In bikini naar de Moskee
fan-fukin-tastic!

yup,
maar pas als je dat in SA probeert te doen, en niet hier.
ik volg je dan met een camera als je dat graag wilt.

twee vliegen in geen klap :D



Hoezo elders?! Hadden we het niet over Nederland!
Gezellig, maar wat heeft dat met de Nederlandse samenleving te maken?

om het "probleem" hier te kunnen begrijpen, heb je meer info. nodig; een bredere kijk;

dat soort dingen zijn niet beperkt tot de nederlandse grenzen.
je had nogal een eenzijdige blik op de bourqa en die stoffen.
zelfs had je over kamelen en nieuwe stalling...weet je dat nog?
ik probeerde alleen maar meer invalshoeken onder je aandacht te brengen. zodat je dat ook vanuit andere perspectieven gaat bekijken.
en wat je daarna ervan gaat vinden, vind ik niet zo belangrijk.



Leuk, boei ik toch noch iemand! :cool:
:hardlach:
38 cent asjeblief







,

sjaen
01-10-04, 10:52
Geplaatst door Siah

en wat je daarna ervan gaat vinden, vind ik niet zo belangrijk.



Typisch!.

I'll rest my case

Siah
01-10-04, 11:57
Geplaatst door sjaen
Typisch!.

I'll rest my case

pffffffffffffff..

ik zei:
en wat je daarna ervan gaat vinden, vind ik niet zo belangrijk

in dat zin is je als voorbeeld.
je kan dat zien als;

en wat men daarna van gaat vinden, vind ik niet zo belangrijk.
.
en inderdaad vind ik dat niet zo belangrijk.
want,
je schrijft wat;
daarna probeer ik je aandacht ook op andere belangrijke dingen te werpen. of geef ik je bv soms een aantwoord of voorbeelden, al dan niet direkt (naast tegenwerpingen die ik vaak krijg van verschillende mensen).
ik probeer dus steeds de dingen verder uit te leggen(als dat nodig zou zijn).
maar opgegeven moment houdt dat op.
je kan niet steeds achter de mensen aanlopen en dit of dat gaan schrijven en opnieuw formulieren.(m.u.v.)

men vertelt/zegt wat en dan moet men verder.
dat doe je zelf ook. :roken:

sjaen
01-10-04, 13:07
Geplaatst door Siah
pffffffffffffff..

ik zei:
en wat je daarna ervan gaat vinden, vind ik niet zo belangrijk

in dat zin is je als voorbeeld.
je kan dat zien als;

en wat men daarna van gaat vinden, vind ik niet zo belangrijk.
.
en inderdaad vind ik dat niet zo belangrijk.
want,
je schrijft wat;
daarna probeer ik je aandacht ook op andere belangrijke dingen te werpen. of geef ik je bv soms een aantwoord of voorbeelden, al dan niet direkt (naast tegenwerpingen die ik vaak krijg van verschillende mensen).
ik probeer dus steeds de dingen verder uit te leggen(als dat nodig zou zijn).
maar opgegeven moment houdt dat op.
je kan niet steeds achter de mensen aanlopen en dit of dat gaan schrijven en opnieuw formulieren.(m.u.v.)

men vertelt/zegt wat en dan moet men verder.
dat doe je zelf ook. :roken:


Denk niet dat ik het niet op prijs stel om aspecten vanuit een ander perspectief toegereikt te krijgen.
Met alle respect, wil ik het bij de 'westerse samenleving' houden, dit om niet in religieuze, culturele, politieke, multiculturele, liberale versus conservatieve oeverloze discussie te geraken. Vrijheid heeft ook z'n grenzen. Niemand woont alleen op een eiland. Non-verbale communicatie is een essentieel onderdeel van onze samenleving, wanneer je je daar niet aan wenst te houden zul je ook de consequenties daarvan moeten accepteren. Het bedekken van je gezicht getuigt van disrespect naar je gesprekspartner en naar de samenleving (net zoals het van disrespect getuigt wanneer ik in bikini door S.A. zou wandelen het verschil is alleen dat je hier geweldige discussies krijgt om zo tot een democratisch besluit daarover te komen terwijl ik in S.A. het naar alle waarschijnlijkheid niet zou overleven).

Karin.N
01-10-04, 13:20
Geplaatst door sjaen
Denk niet dat ik het niet op prijs stel om aspecten vanuit een ander perspectief toegereikt te krijgen.
Met alle respect, wil ik het bij de 'westerse samenleving' houden, dit om niet in religieuze, culturele, politieke, multiculturele, liberale versus conservatieve oeverloze discussie te geraken. Vrijheid heeft ook z'n grenzen. Niemand woont alleen op een eiland. Non-verbale communicatie is een essentieel onderdeel van onze samenleving, wanneer je je daar niet aan wenst te houden zul je ook de consequenties daarvan moeten accepteren. Het bedekken van je gezicht getuigt van disrespect naar je gesprekspartner en naar de samenleving (net zoals het van disrespect getuigt wanneer ik in bikini door S.A. zou wandelen het verschil is alleen dat je hier geweldige discussies krijgt om zo tot een democratisch besluit daarover te komen terwijl ik in S.A. het naar alle waarschijnlijkheid niet zou overleven).

Mooi gesproken.

Siah
01-10-04, 15:58
Geplaatst door sjaen
Komen ze ook per Kameel naar de Universiteit?, dan hoop ik wel dat ze een fatsoenlijke stalling voor die beesten hebben geregeld!.

kan ik de foto die je geplakt hebt, een paar dagen lenen?
die foto van de gesluierde vrouwen. :tik:

Siah
01-10-04, 15:59
Geplaatst door Karin.N
Mooi gesproken.

:zegniets:voorlopig

sjaen
01-10-04, 16:11
Geplaatst door Siah
kan ik de foto die je geplakt hebt, een paar dagen lenen?
die foto van de gesluierde vrouwen. :tik:

Tuurlijk, ik meen me echter te herinneren dat jij in een van je 'kijkding' een betere geplaatst hebt of verwar ik je nu met iemand anders, hmm, ff checke......

yep, de kijkding

Siah
01-10-04, 17:21
Geplaatst door sjaen
Denk niet dat ik het niet op prijs stel om aspecten vanuit een ander perspectief toegereikt te krijgen.

denk ik ook niet.
ik weet dat je dat op prijs stelt naarmate je steeds meer over de dingen te weten komt. anders kan je niet over het 'geweldloze verzet' hebben, of dat gaat propageren.
sterker nog als je in het geweldloze verzet gelooft;
zou je dan meer pogingen moeten gaan doen om dat 'saamhorigheid' langzamerhand te laten verwezenlijken en te bereiken.zou je eigenlijk hongerig moeten zijn om steeds nieuwe dimenties te gaan opzoeken. (aangezien Wy allemaal on-volmaakt zijn en daarnaast zijn er dus altijd dingen die we niet weten, zien of kunnen.)




Met alle respect, wil ik het bij de 'westerse samenleving' houden, dit om niet in religieuze, culturele, politieke, multiculturele, liberale versus conservatieve oeverloze discussie te geraken. . Niemand woont alleen op een eiland.

je kan Iets niet alleen tot "westerse samenleving " beperken, als je daarnaast beweert dat er niemand alleen op een eiland woont.
voornamelijk in de tijd van rapid globalisering.

de culturen en gewoontes(al dan niet goed), beperken zich niet tot een bepaalde grens. sterker nog kennen ze helemaal geen grenzen.
de politiek is anders. je kan hier een andere politieke toestand hebben dan in bv Saudie Arabie of Cuba(alhhoewel dit tegenwoordig ook discutabel is).
het "Oosten" en het "Westen"; zoals die hele tijd in de politieke discussies gebezigd worden, bestaan niet(in ieder geval niet meer).
je hebt onderandere blanke nederlanders(om dat zo effe te noemen), die een hoofddoek dragen. niet iedereen gaat uit religieuze overwegingen een hoofddoek of een bourqa dragen.
je hoef niet persé het gezicht van je gesprekspartner te kunnen zien!
we zien ook hier elkaargezichten niet. wel de woorden en de beelden.

terwijl we hier spontaan de moeite nemen om iedere keer met eén of meerdere mensen te gaan praten.
zonder dat we ons druk gaan maken hoe de andere eruit ziet. als hij/zij maar wel wat te 'bieden' heeft.:roken:
het gezicht speelt een belangrijke rol in de manier waarop de mensen onderling met elkaar communiceren; of op elkaar reageren.
één van de redenen waarom ieder systeem, iedere meederheid,
ook een minderheid heeft (en tegelijkertijd creeeert).
zie Gilles Deleuze; (Dialogen) (die heb je ook in het Nederlands)

er wordt van bepaalde gezichten een ikoon gemaakt,
ook van (bepaalde producten;

"criminele gezichten",
"lelijke gezichten",
"intellectuele gezichten",
"muslim gezichten", (al dan niet met sluier)
"het gezicht van bourqa", (als ikoon van bv "onderdrukking")
"sexy gezichten"
"het verschillende gezicht van geluk" en ....dat soort z/in-en-onzin.





yup, :stout:
Vrijheid heeft ook z'n grenzen.
hier heb je gelijk in, maar de grenzen die we nu hier zien, horen en ervaren, zijn natuurlijk heel anders dan..

Siah
01-10-04, 17:35
Geplaatst door sjaen
Tuurlijk, ik meen me echter te herinneren dat jij in een van je 'kijkding' een betere geplaatst hebt of verwar ik je nu met iemand anders, hmm, ff checke......

yep, de kijkding

dankje :hardlach:

sjaen
02-10-04, 00:31
Geplaatst door Siah
[B]denk ik ook niet.
ik weet dat je dat op prijs stelt naarmate je steeds meer over de dingen te weten komt. anders kan je niet over het 'geweldloze verzet' hebben, of dat gaat propageren.
sterker nog als je in het geweldloze verzet gelooft;
zou je dan meer pogingen moeten gaan doen om dat 'saamhorigheid' langzamerhand te laten verwezenlijken en te bereiken.zou je eigenlijk hongerig moeten zijn om steeds nieuwe dimenties te gaan opzoeken. (aangezien Wy allemaal on-volmaakt zijn en daarnaast zijn er dus altijd dingen die we niet weten, zien of kunnen.)

Juist ja, saamhorigheid, van aangezicht tot aangezicht.


je kan Iets niet alleen tot "westerse samenleving " beperken, als je daarnaast beweert dat er niemand alleen op een eiland woont.
voornamelijk in de tijd van rapid globalisering.

Omdat we niet ieder voor zich op een eiland wonen, hebben we gedragscode's en omgangsvormen met elkaar afgesproken.


de culturen en gewoontes(al dan niet goed), beperken zich niet tot een bepaalde grens. sterker nog kennen ze helemaal geen grenzen.

Hoe verzin je het?
Cultuur en gewoontes zijn juist sterk in een samenleving verankert, zo sterk dat het bij imigratie naar een totaal andere cultuur, minstens een á twee generaties duurt voordat men geintregeert is. Het is essentieel dat men de vreemde taal beheerst en ja daar hoort in deze cultuur ook de non-verbale communicatie tussen gesprekspartners bij.



de politiek is anders. je kan hier een andere politieke toestand hebben dan in bv Saudie Arabie of Cuba(alhhoewel dit tegenwoordig ook discutabel is).
het "Oosten" en het "Westen"; zoals die hele tijd in de politieke discussies gebezigd worden, bestaan niet(in ieder geval niet meer).

Bestaan niet meer? Om misverstanden te voorkomen, zou ik je willen vragen dit wat duidelijker uit te leggen, daar ik hier (tenminste voorzover ik je goed begrijp) een geheel andere mening over heb. te beginnen met scheiding van kerk en staat, democratie, dictatuur, communisme enz.



je hebt onderandere blanke nederlanders(om dat zo effe te noemen), die een hoofddoek dragen. niet iedereen gaat uit religieuze overwegingen een hoofddoek of een bourqa dragen.

Nogmaals, als iemand uit vrije wil of overtuiging een hoofddoek wil dragen moet ze dat zelf weten. Dit is mijn eigen mening en voorzover ik weet is ook de religieuze hoofddoek niet verboden.


je hoef niet persé het gezicht van je gesprekspartner te kunnen zien!
we zien ook hier elkaargezichten niet. wel de woorden en de beelden.

Als jij met een bivakmuts over je hoofd een brief wilt schrijven of als nudist achter je computer wilt zitten, moet je héélemaal zelf weten. Maar als je de deur uit gaat, trek je je kleren aan en haal je die lap stof voor je gezicht weg.



terwijl we hier spontaan de moeite nemen om iedere keer met eén of meerdere mensen te gaan praten.
zonder dat we ons druk gaan maken hoe de andere eruit ziet. als hij/zij maar wel wat te 'bieden' heeft.:roken:

Klopt, binnen je eigen 4 muren!


het gezicht speelt een belangrijke rol in de manier waarop de mensen onderling met elkaar communiceren; of op elkaar reageren.

Grapjas, dat roep ik nou de hele tijd!


één van de redenen waarom ieder systeem, iedere meederheid,
ook een minderheid heeft (en tegelijkertijd creeeert).
zie Gilles Deleuze; (Dialogen) (die heb je ook in het Nederlands)

Tja, democratie heeft ook z'n nadelen, maar ik weet op dit moment geen betere, jij wel?


er wordt van bepaalde gezichten een ikoon gemaakt,
ook van (bepaalde producten;

"criminele gezichten",
"lelijke gezichten",
"intellectuele gezichten",
"muslim gezichten", (al dan niet met sluier)
"het gezicht van bourqa", (als ikoon van bv "onderdrukking")
"sexy gezichten"
"het verschillende gezicht van geluk" en ....dat soort z/in-en-onzin.


yep,


Wat voor kleur ogen heb jij? :stout:

Siah
03-10-04, 15:46
Geplaatst door sjaen
Juist ja, saamhorigheid, van aangezicht tot aangezicht.

nee, dat is erg link!
..
.
van persoon tot persoon;



Omdat we niet ieder voor zich op een eiland wonen, hebben we gedragscode's en omgangsvormen met elkaar afgesproken.

ik denk niet dat het dragen van een sluier onder die gedragscodes kan vallen.
.

hoe meer gedragscodes, hoe benauwd en krampachtiger het leven wordt.
die gedragscodes zijn aan de veranderingen onderhevig.
de ene verandering gebeurt sneller dan een andere waar generaties tijd voor nodig is;(sommige van die veranderingen worden belemmerd door de toestand en stractuur van de omgeving waarin die verandereingen plaats gaan vinden...; en daarnaast slechte gedragscodes woekeren in rap tempo voort).
ik neem je positieve gedragscodes over, en soms geef ik ook daarnaast mijn eigene negatieve gedragscodes op.
van andere mensen neem je bv de gewoontes die je cool vind over, en laat je die van jezelf aan de kant.
we nemen elkaars gewoontes en culturele producten van elkaar over,
en dat kan een bepaalde waarde of juist een dwaling zijn.
..
er komen dus helaas ook steeds meer nieuwe negatieve gedragscodes, in dienste van s/TATUSQUO.
..

"Lacan indicates that we are in some sense imprisoned by the Smbolic when he argues dat what binds the Order together is the signifying chain, or what he terms the law of the signifier."



Bestaan niet meer? Om misverstanden te voorkomen, zou ik je willen vragen dit wat duidelijker uit te leggen, daar ik hier (tenminste voorzover ik je goed begrijp) een geheel andere mening over heb. te beginnen met scheiding van kerk en staat, democratie, dictatuur, communisme enz.

de politiek is anders. je kan hier een andere politieke toestand hebben dan in bv Saudie Arabie of Cuba(alhhoewel dit tegenwoordig ook discutabel is).
het "Oosten" en het "Westen"; zoals die hele tijd in de politieke discussies gebezigd worden, bestaan niet(in ieder geval niet meer).

te beginnen met scheiding van kerk en staat, democratie, dictatuur, communisme
.. . die zijn delen van de politieke kwesties;




Nogmaals, als iemand uit vrije wil of overtuiging een hoofddoek wil dragen moet ze dat zelf weten. Dit is mijn eigen mening en voorzover ik weet is ook de religieuze hoofddoek niet verboden.

je mag elke mening hebben, dat je wilt.
uiteindelijk maak je dat zelf uit.
.
maar de meningen zouden ook voortdurend aan veranderingen bloot moeten staan. vind ik ..omwille van een betere wereld.
aangezien wij zelf eerst aan de meningen van on(-)ze omgeving bloot staan; en dat begint zelfs vóór de geboorte.




Als jij met een bivakmuts over je hoofd een brief wilt schrijven of als nudist achter je computer wilt zitten, moet je héélemaal zelf weten. Maar als je de deur uit gaat, trek je je kleren aan en haal je die lap stof voor je gezicht weg.

natuurlijk kan ik ook met een blote kont achter mij pc gaan zitten.
(alhoewel :hardlach: )
of als baliemedewerk(st)er met een oranje meisjes-ondergoed als bivakmuts http://www.maroc.nl/photopost/data/3046/28887112_.gif op mijn kop, jouw bv gaan Helpen. je zou dubbel gaan liggen van het gelach en zou je die dag waarschijnlijk nooit meer vergeten.
.
wat ik daarmee bedoelde is:
dat er in de wereld andere dingen zijn die als waarde moeten beschouwd worden dan een hoofddoek-in-de-eerste-instantie.
(moet effe zeggen dat de sluier en in veel mindere mate de bourqa steeds vaker als verzet gedragen worden.)
als een blote kont achter de pc geen invloed heeft (alhoewel :hardlach: ) op de discussies die wij voeren, waarom zou dan een lap voor je gezicht een belangrijke invloed kunnen hebben.
je voert nu een discussie met me. en heb je steeds meer motivatie om dat spontaan voort te zetten. waarom zou je dan morgen bij de balie met mijn lap-voor-me-gezicht problemen hebben?

Klopt, binnen je eigen 4 muren!

ik denk dat we van mening verschillen als we over:
"privacy",...."openbaar" hebben. :cool:




Grapjas, dat roep ik nou de hele tijd!

juist omdat het gezicht meestaal een belangrijke rol in de communicatie tussen de mensen speelt, en daarmee hun gedachten en manier van elkaars-benadering erg beinvloed; moet dat afgeleerd worden.
vind ik. :roken:



Tja, democratie heeft ook z'n nadelen, maar ik weet op dit moment geen betere, jij wel?

maar de democratie bestaat niet.
waar??
een half-voorbeeld is ook welkom.



yep,
Wat voor kleur ogen heb jij? :stout:

:hardlach: de kleur die je niet leuk vind. :alien:







welke oog-kleur vond je niet leuk ook al weer? :moeilijk:




:tover:

Zwarte Schaap
03-10-04, 15:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat ik meestal geen zin heb in discussies waar ik langer dan een week op antwoord moet wachten. Dat ontneemt mij het plezier om te reageren omdat ik dan meestal weer in een andere (discussie)-mood zit. Die discussies komen dan achteraan in de rij te staan.

Anyhow ik discusseer liever real-time en niet als ik langer dan een week moet wachten op een antwoord.

In het geval van de hijaab discussie kun je zondag een antwoord van me verwachten, dan heb jij ook een weekje gewacht.

Ik heb nog steeds geen zin om het te beantwoorden, mischien volgende week zondag.

Siah
03-10-04, 15:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb nog steeds geen zin om het te beantwoorden, mischien volgende week zondag.

:hihi:
heb ik ook soms.
en daarnaast heb ik vaak tijd nodig om over de reacties na te denken.

Zwarte Schaap
03-10-04, 16:12
Geplaatst door Siah
:hihi:
heb ik ook soms.
en daarnaast heb ik vaak tijd nodig om over de reacties na te denken.

Ik heb eigenlijk mijn antwoord al klaar alleen heb ik geen zin om het onder woorden te brengen.

Marsipulami
03-10-04, 16:16
Geplaatst door Siah

http://www.maroc.nl/photopost/data/3046/28887bedoune_esm.jpg


Wat staat er nou op dit plaatje ?

Siah
03-10-04, 17:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb eigenlijk mijn antwoord al klaar alleen heb ik geen zin om het onder woorden te brengen.

heb ik ook soms .
vaak denk ik fakinne, hoe lang en hoeveel moet ik nou gaan opschrijven.
en daarnaast heb ik vaak tijd nodig om over de reacties na te denken.

Siah
03-10-04, 17:11
Geplaatst door Marsipulami
Wat staat er nou op dit plaatje ?

het oude boek heette ooit, 'het huis..'
en het is in het nederlands.
vanuit de achterkant zie je alleen de kaft;
dat is een 3d werk.

Ourzazate
03-10-04, 23:10
Geplaatst door Karin.N
Fijn, weer zo'n eindeloze discussie over de hoofddoek/sluier. Ik ben ervan overtuigd, dat wanneer de mannen verplicht waren om een hoofddoek te dragen , je er veel minder gewauwel over zou hebben.
Ik bedoel maar over baarden verneem je lang niet zoveel als over hoofddoeken. En de baard is toch ook verplicht, als ik het goed begrepen heb.
Uiteindelijk gaat het alleen de persoon in kwestie aan over het wel of niet dragen van een hoofddoek/sluier.

Een hoofddoek is iets anders dan een niqaab. De hoofddoek wordt verplicht gesteld in de Koran; er staat geschreven dat zij haar hoofdhaar en haar boezem dient te bedekken...:). Niet haar gezicht/handen...:).

Een baard wordt niet expliciet verplicht gesteld binnen de Koran, alleen in de hadiths. En als je de haditsh tav de baard bestudeert dan kun je opmerken waarom de baard vroeger werd gelaten. Enkele redenen die ook slaan op waarom vrouwen een hoofddoek moeten dragen....:). Maar zoals je weet zijn hadiths ooggetuigenverklaringen en dus niet te allen tijde 100% betrouwbaar. In de Koran staat onomwonden dat dit boek er een is van volmaaktheid. Dat is dan ook een van de oorzaken waarom moslims verschillende opvattingen hebben tav de baard...:).

Met jouw laatste punt heb je helemaal gelijk. Je kiest ergens zelf voor en het gaat alleen jou aan...:).

sjaen
03-10-04, 23:14
Geplaatst door Siah
[B]
als een blote kont achter de pc geen invloed heeft (alhoewel :hardlach: ) op de discussies die wij voeren, waarom zou dan een lap voor je gezicht een belangrijke invloed kunnen hebben.
je voert nu een discussie met me. en heb je steeds meer motivatie om dat spontaan voort te zetten. waarom zou je dan morgen bij de balie met mijn lap-voor-me-gezicht problemen hebben?

Omdat ik dan geen flauw idee heb tegen wie ik sta te praten! Ik zie dan alleen een anonieme lap stof, geen persoon.




ik denk dat we van mening verschillen als we over:
"privacy",...."openbaar" hebben. :cool:


Is daar volgens jou dan geen verschil tussen?



juist omdat het gezicht meestaal een belangrijke rol in de communicatie tussen de mensen speelt, en daarmee hun gedachten en manier van elkaars-benadering erg beinvloed; moet dat afgeleerd worden.
vind ik. :roken:


Ah, mijn fout, ik moet je dus niet serieus nemen.
Oké, i've got the message!




maar de democratie bestaat niet.
waar??
een half-voorbeeld is ook welkom.


Cynicus!
(levenshouding waarbij men afwijzend staat tegenover idealisme of geestdrift)





welke oog-kleur vond je niet leuk ook al weer? :moeilijk:

:alien:


P.S. Mochten de gedragsregels en omgangsvormen je hier te benauwend worden en je van plan bent om b.v. naar Australië te verhuizen. Hou er dan wel rekening mee dat ze daar engels spreken en Links rijden!

Ourzazate
03-10-04, 23:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit heeft niets met de discussie te maken en zal het als zodanig niet beantwoorden. Het enige wat ik erover kwijt wil is dat je net als de rechtse zakken doet door bij kritiek van een allochtoon meteen iemand te verwijzen dat ie maar moet vertrekken uit Nederland.

Nee, jij bent degene die alsmaar kritiek heeft op Nederland. Sommige kritiek kan ik met je delen, maar als je dit land 'vervloekt' noemt dan ben je mijns inziens fout bezig. Niet alleen vanuit islamitsich oogpunt maar ook vanuit menselijk oogpunt. Dan zeg ik: ROT MAAR OP naar een land dat niet vervloekt is...:).

Als je bij iemand in zijn huis bent en je loopt de hele tijd te zeiken hoe slecht het daar wel niet is, smeer 'm dan! Niemand houdt je tegen...:). Dit heeft niets te maken met rechts of links maar met logica en consequentie, iets wat jij naar het schijnt ontbeert...:).




Geplaatst door Zwarte Schaap

Waar heb je het over en waar zit je mee?

Ik zit nergens mee en als je wil weten wat ik bedoel dan raad ik je aan je eigen reacties eens door te nemen in de discussies waarin jij participeert...:). Blijkbaar weet je niet eens meer wat je tikt...:jammer:.


Geplaatst door Zwarte Schaap

Als jij maar ook één citaat kunt vinden waaruit je zou kunnen concluderen dat ik mezelf belangrijk vind dan ben jij de man. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.

Dan raad ik je nogmaals aan je eigen reacties eens te lezen...:). Jij weet toch alles beter? Ik begrijp niet dat je dat niet kunt begrijpen...:).


Geplaatst door Zwarte Schaap

Het heeft niets met mijn religieuze beleving of voorkeur te maken, het heeft meer met mijn voorkeur te maken dat ik meestal partij kies voor hen die (onrechtvaardig) in het verdomhoekje zitten.

Zoals je in deze draad kunt lezen zijn we niet bezig met mensen die (onrechtvaardig) in een verdomhoekje zitten, maar zijn we bezig met het bespreken van een sluier/hoofddoek in de vorm van algehele bedekking (niqaab)...:). Ik kies ook altijd partij voor de underdog en verkies rechtvaardigheid boven rattigheid, maar ik weet ook dat veel mensen misbruik maken van een situatie waar zij zichzelf in hebben gemanouvreerd...:).

ps: Mijn advies aan jou is alleen dat je wat je preekt ook in praktijk moet brengen. Dus ipv je wijsvingertje hanteren tav het (in jouw ogen) 'verkeerd' gedrag van anderen (die je niet kent en nooit zult kennen) zou je eens in de spiegel moeten kijken...:).

Siah
04-10-04, 00:25
Geplaatst door sjaen
Omdat ik dan geen flauw idee heb tegen wie ik sta te praten! Ik zie dan alleen een anonieme lap stof, geen persoon.

ok ok, take it easy. :boeps:

[QUOTE][B]
Is daar volgens jou dan geen verschil tussen?

wel,
in een big brother-tijd is de privacy niet meer wat het was.



Ah, mijn fout, ik moet je dus niet serieus nemen.
Oké, i've got the message!

hoe kom je daaar nou bij? :verward:
een voorbeeld;
dat als een zwarte kop met een lange baard, de gedragsattitude van de mensen negatief gaat beinvloeden.



Cynicus!
(levenshouding waarbij men afwijzend staat tegenover idealisme of geestdrift)


afwijzend?? :auw2:
ik zei alleen dat dat niet (meer) bestaat;
ik vroeg zelfs om een voorbeeld. :cheefbek:



P.S. Mochten de gedragsregels en omgangsvormen je hier te benauwend worden en je van plan bent om b.v. naar Australië te verhuizen. Hou er dan wel rekening mee dat ze daar engels spreken en Links rijden!

ik heb het hier helaas voorlopig naar mijn zin. :alien:
links rijden;
een rare maar wel interessante gevoel:maf2:




PS2: je mag me best vet uitschelden hoor;
zo leer ik ook wat scheldwoorden. :D

PS1: 'The Clash of Ignorance', is een interessante artikel!! :cool:

PS3: 'Darwish poem for Edward Said', is ook heel solid en interesting.

PS5: :fpetaf:

sjaen
05-10-04, 02:07
Geplaatst door Siah
[B]wel,
in een big brother-tijd is de privacy niet meer wat het was.

Helaas, dank zij de roep om meer veiligheid.
Maar je geeft hier geen antwoord op mijn vraag.



hoe kom je daaar nou bij? :verward:
een voorbeeld;
dat als een zwarte kop met een lange baard, de gedragsattitude van de mensen negatief gaat beinvloeden.

Kijk als je dan in gesprek komt met "die zwarte kop met baard", kun je tot de conclusie komen dat niet alle 'zwarte koppen met baard' hetzelfde zijn, terwijl wanneer ze allemaal een gezichtssluier zouden dragen, niet bepaald de manier is om van je angst en vooroordeel af te komen.




afwijzend?? :auw2:
ik zei alleen dat dat niet (meer) bestaat;
ik vroeg zelfs om een voorbeeld. :cheefbek:

Waar was je zaterdag, op een andere planeet?



ik heb het hier helaas voorlopig naar mijn zin. :alien:
links rijden;
een rare maar wel interessante gevoel:maf2:

Kan het je aanbevelen, tenminste in. de U.K. S.A. of AUS, Oké



PS2: je mag me best vet uitschelden hoor;
zo leer ik ook wat scheldwoorden. :D

!!##%**!!#, Uhm, zo goed?


PS1: 'The Clash of Ignorance', is een interessante artikel!! :cool:

Yep. Bevat hoge dosis gezond verstand.

http://www.antenna.nl/ravage/AA-archief2003/2003archief/1303a11.htm


PS3: 'Darwish poem for Edward Said', is ook heel solid en interesting.

Kun je die voor mij opzoeken?

:fpetaf:

Siah
05-10-04, 04:45
Geplaatst door sjaen
Helaas, dank zij de roep om meer veiligheid.
Maar je geeft hier geen antwoord op mijn vraag.

ja, maar die roep-om-meer-veiligheid, gaat niet over de veiligheid meer;
maar om het creeren van een bepaalde toestand waarin het uitvoeren van allerlei vieze beleiden mogeijk worden.
of course zijn er nog wat verschillen tussen 'privacy' en 'openbaarheid';
..

"het feit dat men onder de toezicht van een camera in de wc, gaat poepen", is geen privacy meer;
(het gaat niet om de act zelf, maar om een nieuwe verschijnsel)
er zou een nieuw woord voor bedacht moeten woorden. zei S. Zizek
(ik citeerde hem niet exact)



Kijk als je dan in gesprek komt met "die zwarte kop met baard", kun je tot de conclusie komen dat niet alle 'zwarte koppen met baard' hetzelfde zijn, terwijl wanneer ze allemaal een gezichtssluier zouden dragen, niet bepaald de manier is om van je angst en vooroordeel af te komen.


dat was maar een voorbeeld;
van hoe een gedemoniseerde gelaat de objectiviteit van het oordeel en keuzes van de omstaanders of gesprekspartners gaat aantasten en/of ontnemen.
..
er is geen sprake van angst en vooroordeel..
vind ik




Waar was je zaterdag, op een andere planeet?

stoned op het museumplein; :D
keb ook leuke fotos gemaakt.
hoezo?



Kan het je aanbevelen, tenminste in. de U.K. S.A. of AUS, Oké?

dat heb ik al lekker beproefd hoor :verward:




!!##%**!!#, Uhm, zo goed?

yup;
maar,
!!##%**!!# = ?? :hardlach:



http://www.antenna.nl/ravage/AA-archief2003/2003archief/1303a11.htm

eindelijk zie ik hier wat ik langzamerhand graag hier in het nederlands zou wil zien. :blij:
(er zitten wel wat verschuivingen in natuurlijk,....maar toch)


Kun je die voor mij opzoeken?

yup;
je zou op bald 2 of 3 moeten gaan kijken.
hier heb je de titel weer: 'Darwish poem for Edward Said'
of hier klikken: :tik:

Zwarte Schaap
05-10-04, 20:40
Debat mag, sluier blijft verboden

DHIRAJ BALDEW

AMSTERDAM - Dat de Vrije Universiteit kledingvoorschriften voor studenten en medewerkers wil invoeren, doet veel stof opwaaien in het gebouw aan de De Boelelaan.

Het college van bestuur wil geen kleding meer zien die de communicatie tussen studenten en docenten belemmert, zoals bijvoorbeeld de burqa. Thomas Spijkerboer, hoogleraar migratierecht aan de VU en Guno Jones, promovendus aan de rechtenfaculteit, zijn grote tegenstanders van de ideeën van het college van bestuur. Zij vinden dat het college islamitische studenten stigmatiseert en buitensluit. Daarom hielden zij gisteren een debat tussen voor- en tegenstanders van kledingvoorschriften.

Maar debat of geen debat, de Vrije Universiteit zal geen burqa, sluier of andere 'gezichtsbedekkende kleding' meer toestaan. Kleding 'die geen respect voor de medemens' toont, wordt ook niet getolereerd. Daaronder moet bijvoorbeeld worden verstaan kleding van het merk Lonsdale, dat door sommigen wordt geassocieerd met extreem rechts. Ook naveltruitjes en andere 'aanstootgevende' kleding kunnen niet meer. ''Er is door het college van bestuur hierover al een principebesluit genomen,'' aldus rector magnificus Taede Sminia. Dus discussiëren mag, maar de beslissing staat vast en geldt sinds het begin van dit academisch jaar.

Maar dat wist eigenlijk niemand in de afgeladen zaal gisteren, ook Spijkerboer en Jones niet. Zij vallen vooral over de formulering van het kledingvoorschrift. Zoals: 'Om communicatie zoals dat in onze samenleving en cultuur gebruikelijk is mogelijk te maken, is een gezichtsbedekkende sluier verboden, wordt aan mannelijke en vrouwelijke studenten gelijkelijk en gezamenlijk onderwijs gegeven en moeten de handdruk en oogcontact en andere sociale omgangsvormen in het kader van communicatie in acht worden genomen, zoals normaal in onze westerse cultuur.'

Spijkerboer en Jones vinden dat er te specifiek op islamitische studenten wordt gericht. Ze vallen over het woord 'normaal' en vinden dat de voorschriften vol aannames over de islam zitten die niet kloppen. Jones: ''Wat er uit spreekt is dat het college van bestuur de islam achterlijk vindt en de westerse cultuur normaal.''

De VU heeft veel islamitische studenten, zo'n twintig procent, van wie er velen gisteren in de zaal zaten. Fourad Laroui, Marokkaan, hoogleraar milieukunde en een van de sprekers, legde zijn probleem met de burqa aan de zaal uit. ''Ik wil weten met wie ik praat, aan wie ik les geef. Van iemand in een burqa weet ik niet eens of het een vrouw of een man is.''

Maar een blik in de zaal maakt duidelijk dat er daar geen burqa te bekennen is. ''Hebt u hier wel eens iemand met een burqa gezien?'' vroeg een van de studenten dan ook. Nee, was het antwoord. En dat was dan ook de grootste ergernis: dat er gesproken wordt over een communicatieprobleem dat zich niet heeft voorgedaan.

Desondanks voelen veel islamitische studenten zich persoonlijk aangevallen. Ismat Chowdrie, een 21-jarige rechtenstudent gekleed in een zwart gewaad met een hoofddoek strak om haar gezicht, stoort zich aan de discussie. ''Ik draag dit omdat ik dat wil. Als het zover komt dat ik dit niet meer kan dragen, ga ik naar een andere universiteit.''


Bron: Het Parool 05/10/04

Siah
07-10-04, 04:34
[i]Debat mag, sluier blijft verboden DHIRAJ BALDEWAMSTERDAM - Dat de Vrije Universiteit kledingvoorschriften voor studenten en medewerkers wil invoeren, doet veel stof opwaaien in het gebouw aan de De Boelelaan. Het college van bestuur wil geen kleding meer zien die de communicatie tussen studenten en docenten belemmert, zoals bijvoorbeeld de burqa. Thomas Spijkerboer, hoogleraar migratierecht aan de VU en Guno Jones, promovendus aan de rechtenfaculteit, zijn grote tegenstanders van de ideeën van het college van bestuur. Zij vinden dat het college islamitische studenten stigmatiseert en buitensluit. Daarom hielden zij gisteren een debat tussen voor- en tegenstanders van kledingvoorschriften. Maar debat of geen debat, de Vrije Universiteit zal geen burqa, sluier of andere 'gezichtsbedekkende kleding' meer toestaan. Kleding 'die geen respect voor de medemens' toont, wordt ook niet getolereerd. Daaronder moet bijvoorbeeld worden verstaan kleding van het merk Lonsdale, dat door sommigen wordt geassocieerd met extreem rechts. Ook naveltruitjes en andere 'aanstootgevende' kleding kunnen niet meer. ''Er is door het college van bestuur hierover al een principebesluit genomen,'' aldus rector magnificus Taede Sminia. Dus discussiëren mag, maar de beslissing staat vast en geldt sinds het begin van dit academisch jaar. Maar dat wist eigenlijk niemand in de afgeladen zaal gisteren, ook Spijkerboer en Jones niet. Zij vallen vooral over de formulering van het kledingvoorschrift. Zoals: 'Om communicatie zoals dat in onze samenleving en cultuur gebruikelijk is mogelijk te maken, is een gezichtsbedekkende sluier verboden, wordt aan mannelijke en vrouwelijke studenten gelijkelijk en gezamenlijk onderwijs gegeven en moeten de handdruk en oogcontact en andere sociale omgangsvormen in het kader van communicatie in acht worden genomen, zoals normaal in onze westerse cultuur.'Spijkerboer en Jones vinden dat er te specifiek op islamitische studenten wordt gericht. Ze vallen over het woord 'normaal' en vinden dat de voorschriften vol aannames over de islam zitten die niet kloppen. Jones: ''Wat er uit spreekt is dat het college van bestuur de islam achterlijk vindt en de westerse cultuur normaal.''De VU heeft veel islamitische studenten, zo'n twintig procent, van wie er velen gisteren in de zaal zaten. Fourad Laroui, Marokkaan, hoogleraar milieukunde en een van de sprekers, legde zijn probleem met de burqa aan de zaal uit. ''Ik wil weten met wie ik praat, aan wie ik les geef. Van iemand in een burqa weet ik niet eens of het een vrouw of een man is.''Maar een blik in de zaal maakt duidelijk dat er daar geen burqa te bekennen is. ''Hebt u hier wel eens iemand met een burqa gezien?'' vroeg een van de studenten dan ook. Nee, was het antwoord. En dat was dan ook de grootste ergernis: dat er gesproken wordt over een communicatieprobleem dat zich niet heeft voorgedaan. Desondanks voelen veel islamitische studenten zich persoonlijk aangevallen. Ismat Chowdrie, een 21-jarige rechtenstudent gekleed in een zwart gewaad met een hoofddoek strak om haar gezicht, stoort zich aan de discussie. ''Ik draag dit omdat ik dat wil. Als het zover komt dat ik dit niet meer kan dragen, ga ik naar een andere universiteit.'' Bron : Het Parool 05/10/04
http://www.maroc.nl/photopost/data/3046/28887002.jpg

Siah
07-10-04, 13:13
Geplaatst door appieman
Is er iemand geweest bij het debat?

Groeten:)

ikke nie,

he, die avater van jou is cool; :cool: