PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Dit doen ze toch ook niet bij onze kerken’



Zwarte Schaap
29-09-04, 18:42
’Dit doen ze toch ook niet bij onze kerken’

door Kristel van Dijk

Woensdag 29 september 2004 - De racistische uitingen waarmee de Udense moskee is beklad, zijn op het Udens College het gesprek van de dag.
http://www.brabantsdagblad.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/BD/artikelvisuals/2362607-268169.jpg
Leerlingen van het Udens College bekijken de racistische leuzen op de muur van de naast de school gelegen moskee.
(Foto Jeroen Appels/Van Assendelft)


Uden - Om kwart voor twee begint voor de leerlingen van klas V3b van het Udens College op Schepenhoek de les levensbeschouwing. Docent H. Verstraten heeft voor deze keer een andere les dan normaal gepland. Omdat er het afgelopen weekeinde racistische graffitileuzen op de Udense moskee zijn geklad, wil hij hier samen met de leerlingen aandacht aan besteden. „Ik ga zometeen met jullie bij de moskee kijken en aan de hand van wat je daar ziet, schrijf je een krantenartikel waarin je je mening verwerkt“, zegt hij tegen de leerlingen. „Het was nogal kort dag om iets te verzinnen, maar ik vond dat ik er iets mee moest doen in de les. Leraren kunnen zelf bepalen of ze er iets mee doen.“

De racistische uitingen zijn afgelopen zondagochtend ontdekt, maar nog niet verwijderd. Bijna alle muren van de moskee staan vol met ’Holland’, hakenkruizen en racistische zinnen, gericht tegen Turken en moslims. A. Polat, secretaris van de moskee in Uden zegt dat er een offerte voor het verwijderen van de graffiti is aangevraagd, maar die is nog niet binnen. „Zodra dat het geval is, gaan we naar de gemeente om te vragen of ze iets voor ons kunnen doen. Zolang we echter niet weten hoeveel het gaat kosten, is het erg moeilijk om voor hulp aan te kloppen.“

Polat vindt het afschuwelijk wat er gebeurd is, maar is wel blij met de steun die er vanuit de buurt komt. „Ze zijn verdrietig, maar voelen ook schaamte dat er mensen zijn die zoiets kunnen doen. Soms stoppen ze als ze langsrijden en de teksten zien. Dan komen ze een praatje maken om ons te steunen. Dat doet ons wel goed.“
Wanneer de leerlingen van de derde klas bij de moskee geweest zijn, keren ze terug naar de klas om een artikeltje te schrijven. Justa (14) had de racistische teksten nog niet opgemerkt, maar vindt het niet kunnen. „Zij doen dat toch ook niet met onze kerken? Ik snap het niet, het heeft geen zin. Hier bereik je echt niks mee.“ Ook Jelmer (14) vindt het ongepast. Peter (13) sluit zich bij hen aan. „Ik snap niet dat iemand zoiets kan doen, het is ook de eerste keer dat ik zoiets ergs heb gezien.“
Tegenover de imam van de moskee heeft de schoolleiding namens iedereen de gevoelens over de actie geuit. Sectordirecteur L. van den Brule zegt hierover: „We hebben gezegd dat dat we hen eventueel willen helpen als dat nodig is en hebben we onze afschuw hierover uitgesproken.“ Ook heeft de leiding het initiatief genomen om papieren te verspreiden waarop staat dat iedereen die er iets over weet de schoolleiding of politie moet waarschuwen. Van den Brule zegt: „Wij willen duidelijk maken dat je respect voor elkaar moet hebben. Deze actie was duidelijk een gebrek aan respect.“

Bron: Brabants Dagblad 29/09/04