PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraakse gardisten nemen massaal ontslag



EL MOKHTARI
30-09-04, 18:57
Iraakse gardisten nemen massaal ontslag

De Nationale Garde in de stad Dhuluiya, op 70 kilometer ten noorden van de Iraakse hoofdstad Bagdad, heeft massaal ontslag genomen. De 200 gardisten vinden dat de Amerikanen hen hinderen in hun werk.

Sinds de komst van een Amerikaanse basis is er veel geweld in Dhuluiya. Vorige week raakten drie gardisten bij gewond. De Amerikanen zouden ook weigeren de gardisten bij te staan.

Zelfbestuur
Drie olierijke provincies in het zuiden van Irak willen zelfbestuur. Volgens The Financial Times hebben bestuurders uit Basra, Missan en Dhiqar daarover al overleg gevoerd.

In de drie provicies bevindt zich meer dan 80 procent van de bewezen oliereserves van Irak. De bestuurders van de provincies voelen zich achtergesteld door de interim-regering van premier Allawi.

Ze wijzen onder meer op de Koerden, die in een hoge mate van zelfbestuur hebben in het noorden van Irak. Verscheidene bestuurders die naar zelfstandigheid streven, zouden volgens The Financial Times de steun hebben van de sjiitische rebellenleider Muqtada al-Sadr.

Economische betekenis
De drie provincies vinden dat ze te weinig terugzien van de enorme economische betekenis die ze voor Irak hebben. In de regering van Allawi is slechts één van de drie provincies vertegenwoordigd.

De overwegend sjiitische burgers van de drie provincies voelen zich ook niet goed vertegenwoordigd door hun geestelijke leiders die vanuit het noordelijker gelegen Najaf en Barballa opereren.

Max Stirner
30-09-04, 19:03
Geplaatst door EL MOKHTARI
Iraakse gardisten nemen massaal ontslag

De Nationale Garde in de stad Dhuluiya, op 70 kilometer ten noorden van de Iraakse hoofdstad Bagdad, heeft massaal ontslag genomen. De 200 gardisten vinden dat de Amerikanen hen hinderen in hun werk.

Sinds de komst van een Amerikaanse basis is er veel geweld in Dhuluiya. Vorige week raakten drie gardisten bij gewond. De Amerikanen zouden ook weigeren de gardisten bij te staan.

Zelfbestuur
Drie olierijke provincies in het zuiden van Irak willen zelfbestuur. Volgens The Financial Times hebben bestuurders uit Basra, Missan en Dhiqar daarover al overleg gevoerd.

In de drie provicies bevindt zich meer dan 80 procent van de bewezen oliereserves van Irak. De bestuurders van de provincies voelen zich achtergesteld door de interim-regering van premier Allawi.

Ze wijzen onder meer op de Koerden, die in een hoge mate van zelfbestuur hebben in het noorden van Irak. Verscheidene bestuurders die naar zelfstandigheid streven, zouden volgens The Financial Times de steun hebben van de sjiitische rebellenleider Muqtada al-Sadr.

Economische betekenis
De drie provincies vinden dat ze te weinig terugzien van de enorme economische betekenis die ze voor Irak hebben. In de regering van Allawi is slechts één van de drie provincies vertegenwoordigd.

De overwegend sjiitische burgers van de drie provincies voelen zich ook niet goed vertegenwoordigd door hun geestelijke leiders die vanuit het noordelijker gelegen Najaf en Barballa opereren.


Dat hele land pleurt dus uit elkaar. Wees er gelukkig mee, zou ik zeggen.... :moe:

Goodnight
30-09-04, 19:08
Geplaatst door Max Stirner
Dat hele land pleurt dus uit elkaar. Wees er gelukkig mee, zou ik zeggen.... :moe:

Ik neem aan dat je dat laatste ironisch of sarcastisch bedoeld?
Zoniet, hoe zou je reageren als men zei dat je blij moet zijn als Nl uit elkaar pleurt?

snap het ff niet hoor....

Max Stirner
30-09-04, 19:13
Geplaatst door Goodnight
Ik neem aan dat je dat laatste ironisch of sarcastisch bedoeld?
Zoniet, hoe zou je reageren als men zei dat je blij moet zijn als Nl uit elkaar pleurt?

snap het ff niet hoor....

Ik snap die opgestoken duim niet.

Goodnight
30-09-04, 19:15
Geplaatst door Max Stirner
Ik snap die opgestoken duim niet.

:confused:

Max Stirner
30-09-04, 19:21
Geplaatst door Goodnight
:confused:

Die duim waarmee de prikker aangeeft dat hij het een positief bericht vindt.

Zwarte Schaap
30-09-04, 19:44
Geplaatst door Max Stirner
Die duim waarmee de prikker aangeeft dat hij het een positief bericht vindt.

Het is ook een positief bericht.

Max Stirner
30-09-04, 19:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is ook een positief bericht.

Ik kan er niet opgewonden van raken

Zwarte Schaap
30-09-04, 19:51
Geplaatst door Max Stirner
Ik kan er niet opgewonden van raken

Het is maar waar je van opgewonden raakt. Anyhow alsof ik er wel opgewonden van raak?

Max Stirner
30-09-04, 19:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is maar waar je van opgewonden raakt. Anyhow alsof ik er wel opgewonden van raak?

Het bericht gaat over het feit dat Irak uit elkaar dreigt te vallen.

Wat vind je daar positief aan?

TonH
30-09-04, 19:56
Heren, daar hebben we een smilie voor...

:moe:




:D

Zwarte Schaap
30-09-04, 20:24
Geplaatst door Max Stirner
Het bericht gaat over het feit dat Irak uit elkaar dreigt te vallen.

Wat vind je daar positief aan?

Dat houdt in dat de USA geen vaste voet krijgt in Irak. Ik zie mensen die meewerken met de USA als collaborateurs, in Nederland noemden we ze landveraders.

Max Stirner
30-09-04, 20:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat houdt in dat de USA geen vaste voet krijgt in Irak. Ik zie mensen die meewerken met de USA als collaborateurs, in Nederland noemden we ze landveraders.

Lekker makkelijk.

Misschien moeten die mensen wel een gezin onderhouden of zo....

Zwarte Schaap
30-09-04, 20:55
Geplaatst door Max Stirner
Lekker makkelijk.

Misschien moeten die mensen wel een gezin onderhouden of zo....

NSB'ers moesten ook hun gezinnen onderhouden.

Al Sawt
30-09-04, 20:55
Geplaatst door Max Stirner
Lekker makkelijk.

Misschien moeten die mensen wel een gezin onderhouden of zo.... Misschien was het ook geval bij NSB-ers?

Max Stirner
30-09-04, 21:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
NSB'ers moesten ook hun gezinnen onderhouden.


Niemand in NL werd uit economische noodzaak in de armen van de NSB gedreven.

Sowieso vind ik jouw vergelijking tussen Iraki`s die hun land willen opbouwen en NSB`ers misplaatst. De echte landverraders zijn wat mij betreft die idioten die vandaag weer 30+ kinderen naar een andere wereld hebben geholpen.

Bofko
30-09-04, 21:23
Geplaatst door Max Stirner
Niemand in NL werd uit economische noodzaak in de armen van de NSB gedreven.

Sowieso vind ik jouw vergelijking tussen Iraki`s die hun land willen opbouwen en NSB`ers misplaatst. De echte landverraders zijn wat mij betreft die idioten die vandaag weer 30+ kinderen naar een andere wereld hebben geholpen.

Is inderdaad onzinnige vergelijking. Ja ik vraag me ook of al die Iraakse politieagenten die nu als landverraders gezien worden door extermistische groeperingen en een aantal Maroc-Nl prikkers, dat ook nog zijn als de Amerikanen weg zijn over een jaar.

Zwarte Schaap
30-09-04, 22:27
Geplaatst door Max Stirner
Niemand in NL werd uit economische noodzaak in de armen van de NSB gedreven.

Sowieso vind ik jouw vergelijking tussen Iraki`s die hun land willen opbouwen en NSB`ers misplaatst. De echte landverraders zijn wat mij betreft die idioten die vandaag weer 30+ kinderen naar een andere wereld hebben geholpen.

Daarom at men bloembollen voor de lol in Nederland. De NSB'ers wilden ook hun land opbouwen.

In Falujah maait de USA aan de lopende band kinderen neer. Ruim een half miljoen Iraakse kinderen zijn tijdens de 10 jarige boycot gestorven. Ze noemen dat collateral damage.

Zwarte Schaap
30-09-04, 22:30
Geplaatst door Bofko
Is inderdaad onzinnige vergelijking. Ja ik vraag me ook of al die Iraakse politieagenten die nu als landverraders gezien worden door extremistische groeperingen en een aantal Maroc-Nl prikkers, dat ook nog zijn als de Amerikanen weg zijn over een jaar.

Er blijft een GIGA-USA ambassade achter die achter de coulissen het land zal blijven besturen.

Siah
30-09-04, 22:58
http://www.maroc.nl/photopost/data/3046/28887Amjad_Rasmi_.jpg

Iglo
30-09-04, 22:58
Tsja, met de huidige gemiddeld verwachte levensduur van een Iraakse gardist, kan ik ze geen ongelijk geven. Maar uiteindelijk zijn de burgers hier weer het slachtoffer van.

Max Stirner
30-09-04, 23:04
Geplaatst door Siah
http://www.maroc.nl/photopost/data/3046/28887Amjad_Rasmi_.jpg

Dat is het meest waarschijnlijke scenario ja.

Bofko
30-09-04, 23:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Er blijft een GIGA-USA ambassade achter die achter de coulissen het land zal blijven besturen.

Dat geloof ik niet. Dat kunnen ze niet zonder leger.

Siah
30-09-04, 23:10
Geplaatst door Max Stirner
Dat is het meest waarschijnlijke scenario ja.

u never know;

en ik moet je effe zeggen dat:
in die cartoon zijn er ook andere (kleine) dingen die in de eerste instantie niet naar voren komen; die op het eerste gezicht niet opvallen. dan zou de toeschouwer de cartoon onbekookt gaat samenvatten.

Max Stirner
30-09-04, 23:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daarom at men bloembollen voor de lol in Nederland. De NSB'ers wilden ook hun land opbouwen.

In Falujah maait de USA aan de lopende band kinderen neer. Ruim een half miljoen Iraakse kinderen zijn tijdens de 10 jarige boycot gestorven. Ze noemen dat collateral damage.

OK, jij je zin, alle Irakese politieagenten zijn NSB`ers.

En wat als de Yanks weg zijn uit Irak (een week na de Amerikaanse presidentsverkiezingen)? Zijn het dan nog steeds landverraders?

Max Stirner
30-09-04, 23:23
Geplaatst door Siah
u never know;

en ik moet je effe zeggen dat:
in die cartoon zijn er ook andere (kleine) dingen die in de eerste instantie niet naar voren komen; die op het eerste gezicht niet opvallen. dan zou de toeschouwer de cartoon onbekookt gaat samenvatten.

Geef eens een hint?

Zwarte Schaap
30-09-04, 23:23
Geplaatst door Max Stirner
OK, jij je zin, alle Irakese politieagenten zijn NSB`ers.

En wat als de Yanks weg zijn uit Irak (een week na de Amerikaanse presidentsverkiezingen)? Zijn het dan nog steeds landverraders?

Jammer dat het niet zo simpel is. Maar als je het zo simpel stelt dan heb ik er niets op tegen.

Het probleem is natuurlijk dat de USA allang bezig is om haar schoothondjes op cruciale plekken te zetten en middels opgelegde verdragen of inmiddels al getekend door de schoothondjes haar belangen en bemoeienis maximaal zal trachten te behouden.

Bofko
30-09-04, 23:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het probleem is natuurlijk dat de USA allang bezig is om haar schoothondjes op cruciale plekken te zetten en middels opgelegde verdragen of inmiddels al getekend door de schoothondjes haar belangen en bemoeienis maximaal zal trachten te behouden.

Je overschat de Amerikanen zwaar.

Max Stirner
30-09-04, 23:51
Geplaatst door Zwarte Schaap [/i]
[B]Jammer dat het niet zo simpel is. Maar als je het zo simpel stelt dan heb ik er niets op tegen.

Nee, zo simpel is het dus inderdaad niet.


Het probleem is natuurlijk dat de USA allang bezig is om haar schoothondjes op cruciale plekken te zetten en middels opgelegde verdragen of inmiddels al getekend door de schoothondjes haar belangen en bemoeienis maximaal zal trachten te behouden.

OK.

Toch denk ik dat je de Amerikaanse invloed iets overschat. Ze kunnen niet eeuwig blijven en er zijn veel meer partijen die belangen hebben in Irak.

Zwarte Schaap
01-10-04, 00:03
Geplaatst door Bofko
Dat geloof ik niet. Dat kunnen ze niet zonder leger.

Ik heb geprobeerd om het artikel dat in het NRC (waarschijnlijk verleden jaar) vrijwel geheel besteed was aan de bouw van de Amerikaanse ambassade te vinden waarvan ik die beweringen vandaan heb, maar helaas het is me niet gelukt.

Maar dit artikeltje geeft een beetje aan over de macht van de ambassade:



Ondanks Iraakse soevereiniteit is VS nog steeds de baas

Eén zin was genoeg om te laten zien waar de echte macht ligt in Bagdad. Niet bij de internationaal erkende "soevereine" Iraakse regering, maar bij de Amerikaanse "ambassade". De Iraakse minister van Justitie kondigde op dinsdag 21 september aandat Rihab Taha, een wetenschapster die bekend staat als "Dr. Germ" vrijgelaten zou worden uit de gevangenis. De zaak van een andere wetenschapster, Huda Ammash, bekend als "Mevrouw Anthrax", was in bespreking, zei de minister.

Binnen een dag zette een woordvoerder van de Amerikaanse ambassade de zaken recht met betrekking tot de twee vrouwen. "Beide zijn fysiek en juridisch in handen van de multinationale strijdmacht, er is geen aanstaande vrijlating en deze zaken worden voortdurend nauwlettend bekeken." Met andere woorden: de Amerikanen zijn als enige verantwoordelijk voor het vasthouden van "waardevolle gedetineerden" - de gevangen leden van het vroegere regime van Saddam Hussein - en alleen de Amerikanen besluiten of wie dan ook van hen vrijgelaten zal worden. Het duurde nog een aantal uren voordat de Iraakse premier, Iyad Allawi, in New York boven water kwam om de zaak in handen te nemen. Hij zei dat hij niet zou onderhandelen met terroristen, en verklaarde: "er wordt niemand vrijgelaten tenzij ik toestemming geef."

Tot zover deze episode van de werkelijkheid in Irak, en de tegenstelling met het beeld van onafhankelijkheid dat de VS probeert te tonen.

Daily Telegraph (UK), 23 september 2004

Zwarte Schaap
01-10-04, 00:05
Geplaatst door Bofko
Je overschat de Amerikanen zwaar.

Nee ik weiger ze te onderschatten. Ik weet hoe het in mijn eigen land en de rest van de ''derde'' wereld aan toe gaat. Een paar zakkenvullers worden rijk terwijl ze hun land en burgers uitverkopen.

Bofko
01-10-04, 00:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb geprobeerd om het artikel dat in het NRC (waarschijnlijk verleden jaar) vrijwel geheel besteed was aan de bouw van de Amerikaanse ambassade te vinden waarvan ik die beweringen vandaan heb, maar helaas het is me niet gelukt.

Maar dit artikeltje geeft een beetje aan over de macht van de ambassade:

Natuurlijk ZS, ondanks de Iraakse soevereiniteit is Amerika daar nu nog steeds de baas. En ze bepalen nu achter de coulissen wat er gebeurt. Maar dat kunnen ze doen door de aanwezigheid van 140.000 soldaten. Maar mijn visie is dat ze geen zeggenschap meer hebben, en weinig meer kunnen bepalen als ze zich over een jaar gaan terugtrekken. Vanaf dat moment kunnen ze alleen maar hopen dat het geinstalleerde regime te vriend gehouden kan worden.

Je hebt net het topic geplaatst "Waarom het westen aan het verliezen is". Ik ben het wel eens met die analyse. Ik denk dat de Amerikanen inmiddels meer dan uit dit topic blijkt zien dat er weinig te winnen valt . En het nu dus zaak is om met zo weinig mogelijk gezichtsverlies zich terug te trekken.

Bofko
01-10-04, 00:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee ik weiger ze te onderschatten. Ik weet hoe het in mijn eigen land en de rest van de ''derde'' wereld aan toe gaat. Een paar zakkenvullers worden rijk terwijl ze hun land en burgers uitverkopen.

Maar nu heb je het niet over Amerikanen maar over gewetenloze zakkenvullers.

Zwarte Schaap
01-10-04, 00:24
Geplaatst door Bofko
Maar nu heb je het niet over Amerikanen maar over gewetenloze zakkenvullers.

Het probleem is natuurlijk dat de USA allang bezig is om haar schoothondjes op cruciale plekken te zetten en middels opgelegde verdragen of inmiddels al getekend door de schoothondjes haar belangen en bemoeienis maximaal zal trachten te behouden.

De westerse politiek in de ''derde'' wereld is niet gericht op goedheiligman spelen maar op uitzuigen.

Bofko
01-10-04, 00:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het probleem is natuurlijk dat de USA allang bezig is om haar schoothondjes op cruciale plekken te zetten en middels opgelegde verdragen of inmiddels al getekend door de schoothondjes haar belangen en bemoeienis maximaal zal trachten te behouden.


Hé, die tekst heb ik eerder gezien. Dat schiet ook niet op.

Zwarte Schaap
01-10-04, 00:29
Geplaatst door Bofko
Natuurlijk ZS, ondanks de Iraakse soevereiniteit is Amerika daar nu nog steeds de baas. En ze bepalen nu achter de coulissen wat er gebeurt. Maar dat kunnen ze doen door de aanwezigheid van 140.000 soldaten. Maar mijn visie is dat ze geen zeggenschap meer hebben, en weinig meer kunnen bepalen als ze zich over een jaar gaan terugtrekken. Vanaf dat moment kunnen ze alleen maar hopen dat het geinstalleerde regime te vriend gehouden kan worden.

Je hebt net het topic geplaatst "Waarom het westen aan het verliezen is". Ik ben het wel eens met die analyse. Ik denk dat de Amerikanen inmiddels meer dan uit dit topic blijkt zien dat er weinig te winnen valt . En het nu dus zaak is om met zo weinig mogelijk gezichtsverlies zich terug te trekken.

Ik ga er natuurlijk vanuit dat de bezetters uiteindelijk in het stof zullen bijten. Alleen denk ik dat ze nog veel veel schade gaan leveren en dat verandering op korte termijn niet te verwachten is, al hoop ik dat wel.

Ik denk dat jij te goed van vertrouwen bent in de Amerikaanse politiek.

Zwarte Schaap
01-10-04, 00:31
Geplaatst door Bofko
Hé, die tekst heb ik eerder gezien. Dat schiet ook niet op.

Ik wil ermee aangeven dat de zakkenvullers die jij gewetenloos noemt, het eerste kans maken om schoothondje te mogen spelen. Kortom die gewetenlozen zijn marionetten van de Amerikanen anders worden ze gewoon uit de weg geruimd of op andere wijze aan de kant gezet, vaak door een andere marionet.

Iglo
01-10-04, 08:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik wil ermee aangeven dat de zakkenvullers die jij gewetenloos noemt, het eerste kans maken om schoothondje te mogen spelen. Kortom die gewetenlozen zijn marionetten van de Amerikanen anders worden ze gewoon uit de weg geruimd of op andere wijze aan de kant gezet, vaak door een andere marionet. Naar mijn idee staan de gewetenloze mensen niet aan de kant van de Amerikanen, maar altijd aan hun eigen kant: hun portemonnee. Bovendien zijn de meest gewetenloze mensen degenen die de bommen plaatsen waardoor alle onschuldige burgers omkomen.
Als laatste: jij zegt dat je de Amerikanen niet moet overschatten. Dan vraag ik me af, heb je het over de politiek van Bush? Want daar kunnen we simpel over zijn, of het is inderdaad zo briljant dat niemand het ware genie herkent dat er achter steekt, of zijn politiek is een enorme mislukking. Irak is stuurloos en een grote chaos, de relatie met Iran gaat ook heerlijk, de haat tegen de VS is waarschijnlijk nog nooit zo groot geweest. En ook belangrijk voor hen: de olieprijs is geexplodeerd. Om kort te gaan: het lijkt me zeer goed mogelijk om de VS te overschatten..