PDA

Bekijk Volledige Versie : Franse moslima naar school met kaal hoofd



vlegeltje
01-10-04, 13:42
STRAATSBURG (ANP) - Een 15-jarig moslimmeisje is vrijdag met een kaal geschoren hoofd naar haar middelbare school in Straatsburg gegaan. De moslima was wekenlang de toegang tot het gebouw geweigerd, omdat ze erop stond met een hoofddoek naar school te gaan.


,,Ze wilde noch de Franse wet, noch de wet van God overtreden'', aldus de moeder van Cennet. Het kaalscheren van haar hoofd was haar laatste optie. Volgens de religieuze overtuiging van het meisje is een hoofddoek alleen nodig voor vrouwen die haar hebben.

De tiener had alles geprobeerd om op school toegelaten te worden, aldus haar moeder. ,,Zelfs een baret en een bandana. Het enige dat ze wilde was om net als ieder ander naar school te gaan.''

Frankrijk introduceerde aan het begin van dit schooljaar een verbod op hoofddoekjes. Ook andere ,,opvallende'' religieuze uitingen zijn sinds september op Franse staatsscholen taboe.

Bofko
01-10-04, 15:15
Geplaatst door vlegeltje
Volgens de religieuze overtuiging van het meisje is een hoofddoek alleen nodig voor vrouwen die haar hebben.



Fascinerend om te zien welke creatieve uitvluchten worden bedacht om aan tegenstrijdige wetten te kunnen voldoen. Ze kan de gebod-verbod-paradox oplossen door bovenstaand gebod letterlijk op te volgen.
Zou ze het gebod naar de geest opgevolgd hebben dan zou ze een probleem gehad hebben. Mannen kunnen nu haar hele bevallige (?)hoofdje aanschouwen.

En tegelijkertijd is het ook heel triest. Misschien is het in haar constellatie ook wel heel moedig om het zo te doen.

Julien
01-10-04, 16:54
pfff... :rolleyes:

mark61
01-10-04, 18:06
Geplaatst door Bofko
Fascinerend om te zien welke creatieve uitvluchten worden bedacht om aan tegenstrijdige wetten te kunnen voldoen. ...En tegelijkertijd is het ook heel triest. Misschien is het in haar constellatie ook wel heel moedig om het zo te doen.

Volgens de islam is niet zozeer het hoofd, als wel het haar bevallig. Dacht ik. Maar Bilal weet het vast beter.

Het is niet nieuw; in de film 'Ten' van Abbas Kiarostami (volkomen ondergewaardeerd volgens mij) komt ook een vrouw voor die haar haar heeft afgeschoren omdat ze geen hoofddoek op wil. Maar dat is dus een speelfilm. Al istie verder fel-realistisch.

Even terzijde: het is ws. een Turks meisje; 'Cennet' betekent / is hetzelfde als Djennah, paradijs.

Julien
01-10-04, 18:27
Geplaatst door mark61
Volgens de islam is niet zozeer het hoofd, als wel het haar bevallig. Dacht ik. Maar Bilal weet het vast beter.

Het is niet nieuw; in de film 'Ten' van Abbas Kiarostami (volkomen ondergewaardeerd volgens mij) komt ook een vrouw voor die haar haar heeft afgeschoren omdat ze geen hoofddoek op wil. Maar dat is dus een speelfilm. Al istie verder fel-realistisch.

Even terzijde: het is ws. een Turks meisje; 'Cennet' betekent / is hetzelfde als Djennah, paradijs.

hm grappig..

ik neem aan dat dat Turkse meisje een grafhekel heeft aan Turkije, want daar zijn ze met hoofddoekjes verbieden even streng zo niet strenger dan Frankrijk.

Spoetnik
01-10-04, 18:29
Geplaatst door Julien
hm grappig..

ik neem aan dat dat Turkse meisje een grafhekel heeft aan Turkije, want daar zijn ze met hoofddoekjes verbieden even streng zo niet strenger dan Frankrijk.

En nu kan ze ook niet meer in Frankrijk wonen :jammer:

Siah
01-10-04, 18:40
Geplaatst door vlegeltje
STRAATSBURG (ANP) - Een 15-jarig moslimmeisje is vrijdag met een kaal geschoren hoofd naar haar middelbare school in Straatsburg gegaan. De moslima was wekenlang de toegang tot het gebouw geweigerd, omdat ze erop stond met een hoofddoek naar school te gaan.


,,Ze wilde noch de Franse wet, noch de wet van God overtreden'', aldus de moeder van Cennet. Het kaalscheren van haar hoofd was haar laatste optie. Volgens de religieuze overtuiging van het meisje is een hoofddoek alleen nodig voor vrouwen die haar hebben.

De tiener had alles geprobeerd om op school toegelaten te worden, aldus haar moeder. ,,Zelfs een baret en een bandana. Het enige dat ze wilde was om net als ieder ander naar school te gaan.''

Frankrijk introduceerde aan het begin van dit schooljaar een verbod op hoofddoekjes. Ook andere ,,opvallende'' religieuze uitingen zijn sinds september op Franse staatsscholen taboe.


er is een Iraanse film (waarvan ik effe nu de aam niet weet),
waarin een moslima met een kaal geschoren hoofd de hoofdrol speelt.
..
later gebeurde dat ook in het echt.
.
kan je nagaan hoe ze daar durven om zich te verzetten, en vervolgens daadwerkelijk en concreet iets gaan doen.
dapper!!



en hoe het demonstratief kaal scheren van de hoofd in twee verschillende situaties gedaan is.

by de ene situatie;
omdat je je hoofddoek verplicht af moet.

en by de andere;
omdat je dat verplicht moet dragen.
..
.
the same shit!

mrz
01-10-04, 18:54
Huh? Mannen moeten zich in Frankrijk kaalscheren? :confused:

mark61
01-10-04, 18:56
Geplaatst door Siah
er is een Iraanse film (waarvan ik effe nu de maam niet weet),
waarin een moslima met een kaal geschoren hoofd de hoofdrol speelt.


Zie boven voor de maam

nl-x
01-10-04, 19:28
Dit is toch best triest. Ik had dit voor de zomer namelijk al voorspeld en jammer genoeg krijg ik nog gelijk ook. Anderen die ik er over sprak zeiden me dat niemand zich kaal zou gaan scheren.

Denk je eens in... KAAL... Als meisje... Das dieptriest gewoon. (En ja, ik weet van die ziekte, begin me daar niet over.)

Julien
01-10-04, 20:49
Geplaatst door Spoetnik
En nu kan ze ook niet meer in Frankrijk wonen :jammer:

denk je dat ze vanwege het hoofddoekjesverbod uit Turkije is gevlucht??

Turkish_boy
01-10-04, 21:05
:jammer:

sjo
02-10-04, 00:13
Geplaatst door nl-x
Dit is toch best triest. Ik had dit voor de zomer namelijk al voorspeld en jammer genoeg krijg ik nog gelijk ook. Anderen die ik er over sprak zeiden me dat niemand zich kaal zou gaan scheren.

Denk je eens in... KAAL... Als meisje... Das dieptriest gewoon. (En ja, ik weet van die ziekte, begin me daar niet over.)

Intussen lukt het haar wel er zo onaantrekkelijk mogelijk uit te zien. En dat is de bedoeling van de hele operatie toch ?


gr.
sjo

Siah
02-10-04, 02:02
Geplaatst door sjo
Intussen lukt het haar wel er zo onaantrekkelijk mogelijk uit te zien. En dat is de bedoeling van de hele operatie toch ?


gr.
sjo

onaantrekkelijk?
nou, niet altijd.

soms zien ze er zelfs knapper uit als ze hun kop kaal scheren.
om een bekende voorbeeld te noemen; Sinéad O'Connor

Siah
02-10-04, 02:07
:D


Geplaatst door mark61
Zie boven voor de maam

Karel
02-10-04, 13:33
Ze kan toch ook gewoon een pruik opzetten dan heeft ze haar haar toch bedekt

Umarvlie
02-12-04, 16:57
Geplaatst door vlegeltje
STRAATSBURG (ANP) - Een 15-jarig moslimmeisje is vrijdag met een kaal geschoren hoofd naar haar middelbare school in Straatsburg gegaan. De moslima was wekenlang de toegang tot het gebouw geweigerd, omdat ze erop stond met een hoofddoek naar school te gaan.


,,Ze wilde noch de Franse wet, noch de wet van God overtreden'', aldus de moeder van Cennet. Het kaalscheren van haar hoofd was haar laatste optie. Volgens de religieuze overtuiging van het meisje is een hoofddoek alleen nodig voor vrouwen die haar hebben.

De tiener had alles geprobeerd om op school toegelaten te worden, aldus haar moeder. ,,Zelfs een baret en een bandana. Het enige dat ze wilde was om net als ieder ander naar school te gaan.''

Frankrijk introduceerde aan het begin van dit schooljaar een verbod op hoofddoekjes. Ook andere ,,opvallende'' religieuze uitingen zijn sinds september op Franse staatsscholen taboe.

Bewijst maar weer ... hoge muur om dat land, volstorten met betown en dan rechte witte strpen erop trekken ... mooie doorgaande wegen naar het zuiden!

mark61
02-12-04, 16:59
Geplaatst door deleted user
Ik kwam er net achter dat dit meisje heeft gehandeld naar bijbelse teksten:

Maar vanuit de Islaam mag een vrouw niet lijken op een man, en volgens mij lijkt een vrouw meer op een man als ze met een haalgeschoren hoofd zit.

Yep. Turkse moslimmeisjes van 15 lezen de hele dag de bijbel. Maar leuk dat je het gevonden hebt. Mijn complimenten. Ik heb niet zoveel geduld met de bijbel.

Zoveel mannen dragen nou ook weer geen jurken. Borsten hebben er ook niet veel. Beetje zwakke repliek. Hebbie daar geen bron voor?

Het vermoeden bekruipt mij dat je het vervelend zou vinden dat vrouwen met kaal hoofd ook zouden voldoen aan de haarverbergplicht. Die overigens niet bestaat, maar dit terzijde.