PDA

Bekijk Volledige Versie : ziekenfonds voor aow'ers in marokko



Joepie
01-10-04, 14:47
http://teletekst.nos.nl/gif/109-01.html

mark61
01-10-04, 18:17
Dat is een fantastische sigaar uit een lege doos. Het ziekenfonds stelt in Marokko niets voor; ik geloof dat operaties en liggen gratis zijn, maar voor de rest kan je terecht bij de talrijke winkels rond het ziekenhuis, en je familie voor de zorg. Die operatie gaat ook alleen door als je je positie op de wachtlijst wat weet op te krikken. Need I say more.

Nederland bespaart in ieder geval een hoop geld, want die onderlinge afrekeningen die ziekenfondsen doen zijn ongetwijfeld gebaseerd op de prijzen die in het 'land van uitvoering' worden berekend. Denk ik, maar weet ik niet. Dus als je voor een prikkie van je dure oude Marokkanen afkan...Dat ze dat niet eerder hebben bedacht. Creatief met kurk.

Dit even voordat iedereen weer begint te schreeuwen over wat dat wel niet gaat kosten, zorg over de grens.

Ow en de Turken?

TonH
01-10-04, 18:29
Geplaatst door Joepie
http://teletekst.nos.nl/gif/109-01.html

Een tip, en echt niet om lullig te doen, maar over een paar uur is die pagina weg en ben je de tekst kwijt. Daarom zet ik hem er even bij.


109 Teletekst vr 01 okt
***************************************
Ziekenfonds voor AOW'ers in Marokko

***************************************
DEN HAAG Marokkaanse AOW'ers en WAO'ers
die naar hun vaderland terugkeren,
blijven via het ziekenfonds verzekerd.
Dat staat in de herziening van het
sociale-zekerheidsverdrag tussen
Marokko en Nederland.

De wijziging,die op 1 november ingaat,
geldt ook voor Nederlanders die zich in
Marokko willen vestigen en voor mensen
met een nabestaandenuitkering.

De regel is van belang voor Marokkanen
die terug willen,maar dat niet doen
omdat zij in Marokko niet verzekerd
zijn.Met de herziening hebben zij recht
op het Marokkaanse ziekenfondspakket;
Nederland vergoedt de gemaakte kosten.

@ mark61
Lege doos zou ik het nou ook weer niet willen noemen. Wat je ook vindt van de medische zorg etc. in Marokko, is het in ieder geval niet lekker dat je kosten vergoed worden? Ik ga ook veel liever hier het ziekenhuis in dan in Griekenland. Hier lig je met een paar mensen op een kamer. Daar met de hele wereld op zaal en ben je voor je eten eigenlijk afhankelijk van de familie. Dat geldt voor die hele zaal. Met als gevolg dat er hele families bivakeren. Lekker rustig... En Griekse artsen vinden dat ze heeeeeeel erg goed zijn... :hihi:

Ik vraag me eerder af of mensen zich echt laten weerhouden om op hun oude dag lekker naar Marokko te gaan omdat die ziektekosten dan niet gedekt zijn. Wie weet dat?

En Turkije: da's een goede vraag. Ik heb geen idee, maar wil het wel weten.

mark61
01-10-04, 18:54
Geplaatst door TonH
@ mark61
Lege doos zou ik het nou ook weer niet willen noemen. ...
En Turkije: da's een goede vraag. Ik heb geen idee, maar wil het wel weten.

Ik had eigenlijk, om wat specifieker te worden, het idee dat het ziekenfonds in Marokko niet bestaat dan wel voor een beperkte groep mensen geldt. Wat ik beschreef is de gratis basiszorg voor de burger.

Ik heb het ook niet over lekker, maar over hoe weinig dat NL zal kosten en hoeveel dat de patiënt toch nog gaat kosten.

Je afvraag: ik denk het niet.

Zwarte Schaap
01-10-04, 19:06
Vandaag las ik dat een Amerikaan naar India is gegaan om daar een hartoperatie te laten uitvoeren die hij in de USA niet kon betalen. In de USa was het iets van 160.000 (?) maar in India koste het maar 16.000 (?). En denk nou niet dat het maar simpele artsen waren, nee men vermelde erbij dat het zeer bekwame artsen waren die van alle snufjes en apparatuur voorzien zijn die niet onderdoen voor het westen.

mark61
01-10-04, 19:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
En denk nou niet dat het maar simpele artsen waren, nee men vermelde erbij dat het zeer bekwame artsen waren die van alle snufjes en apparatuur voorzien zijn die niet onderdoen voor het westen.

Dat suggereer ik niet, mocht je dat suggereren.

Maar kan jij even kort uitleggen hoe de gezondheidszorg in Marokko geregeld is, financiëel? En of er een ziekenfonds is en zo ja, wie daaronder vallen?

Zwarte Schaap
01-10-04, 19:19
Geplaatst door mark61
Dat suggereer ik niet, mocht je dat suggereren.

Maar kan jij even kort uitleggen hoe de gezondheidszorg in Marokko geregeld is, financiëel? En of er een ziekenfonds is en zo ja, wie daaronder vallen?


Ik suggereer niets en heb mijn reaktie zelfstandig gepost zonder echt op iemand te reageren.

Ik weet niet hoe het een eventuele ziekenfonds in marokko is georganiseerd.

Het enige wat ik weet is dat je bij alles moet betalen als je geholpen wilt worden.

rja
01-10-04, 19:34
Geplaatst door mark61
Dat is een fantastische sigaar uit een lege doos. Het ziekenfonds stelt in Marokko niets voor; ik geloof dat operaties en liggen gratis zijn, maar voor de rest kan je terecht bij de talrijke winkels rond het ziekenhuis, en je familie voor de zorg. Die operatie gaat ook alleen door als je je positie op de wachtlijst wat weet op te krikken. Need I say more.

Nederland bespaart in ieder geval een hoop geld, want die onderlinge afrekeningen die ziekenfondsen doen zijn ongetwijfeld gebaseerd op de prijzen die in het 'land van uitvoering' worden berekend. Denk ik, maar weet ik niet. Dus als je voor een prikkie van je dure oude Marokkanen afkan...Dat ze dat niet eerder hebben bedacht. Creatief met kurk.

Dit even voordat iedereen weer begint te schreeuwen over wat dat wel niet gaat kosten, zorg over de grens.

Ow en de Turken?
Nou er ligt er aan of de degene die uitkeringen krijgen ook ziekenfondspremie betalen over hun uitkering uit Nederland, lijkt me dan ook logische dat er ze ook in Marokko een ziekenfonds hebben.

Als ze de ziekenfondspremie niet betalen nu , gaan ze er achteruit qua geld, dan kunnen, voordat geld kunnen veel goedkoper de zorg inkopen in Marokko.

Orakel
02-10-04, 14:32
Geplaatst door TonH
Ik vraag me eerder af of mensen zich echt laten weerhouden om op hun oude dag lekker naar Marokko te gaan omdat die ziektekosten dan niet gedekt zijn. Wie weet dat?


Wat ik ervan begrepen heb is dat het een steeds bepalendere factor wordt. Mensen die er al zitten hebben spijt en willen eigenlijk trug.
Geldt m.n. voor mensen die chrosnische en kostbare ziekten hebben, welke continue medicijnen en zorg vragen.
In Marokko moet je geloof ik overal voor dokken en dan nog achteraan sluiten.

TonH
03-10-04, 00:34
Geplaatst door Orakel
Wat ik ervan begrepen heb is dat het een steeds bepalendere factor wordt. Mensen die er al zitten hebben spijt en willen eigenlijk trug.
Geldt m.n. voor mensen die chrosnische en kostbare ziekten hebben, welke continue medicijnen en zorg vragen.
In Marokko moet je geloof ik overal voor dokken en dan nog achteraan sluiten.

Dus dan is het géén sigaar uit een lege doos zoals Mark61 suggereerde. Er is dus wel degelijk een groep zeer geholpen met die regeling.

Max Stirner
03-10-04, 02:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vandaag las ik dat een Amerikaan naar India is gegaan om daar een hartoperatie te laten uitvoeren die hij in de USA niet kon betalen. In de USa was het iets van 160.000 (?) maar in India koste het maar 16.000 (?). En denk nou niet dat het maar simpele artsen waren, nee men vermelde erbij dat het zeer bekwame artsen waren die van alle snufjes en apparatuur voorzien zijn die niet onderdoen voor het westen.


Globalisatie. :)

barneveld
03-10-04, 18:28
Geplaatst door Joepie
http://teletekst.nos.nl/gif/109-01.html


hij doet het niet

mark61
03-10-04, 20:28
Geplaatst door TonH
Dus dan is het géén sigaar uit een lege doos zoals Mark61 suggereerde. Er is dus wel degelijk een groep zeer geholpen met die regeling.

Gek, ik trek de tegengestelde conclusie uit wat Orakel zegt. Heb me gek gezocht op de officiële Marokkaanse site www.sante.gov.ma is het geloof ik, niks gezien over ziekenfonds of iets dergelijks.

TonH
04-10-04, 10:18
Geplaatst door mark61
Gek, ik trek de tegengestelde conclusie uit wat Orakel zegt. Heb me gek gezocht op de officiële Marokkaanse site www.sante.gov.ma is het geloof ik, niks gezien over ziekenfonds of iets dergelijks.

Tja, als er überhaupt geen ziekenfonds of vergelijkbare verzekering bestaat in Marokko en NL uitgaven door die niet bestaande instanties wil gaan betalen, dan zijn er een paar mensen helemaal gek dat ze zo'n verdrag sluiten.

Zou het niet kunnen zijn dat de laatste allinea gewoon niet klopt en dat het gaat om een regeling zoals binnen Europa, waar je met een E111 formulier o.i.d. de kosten die je maakt voor ziekte in het buitenland vanuit NL vergoed krijgt?

mark61
04-10-04, 11:55
Geplaatst door TonH
Tja, als er überhaupt geen ziekenfonds of vergelijkbare verzekering bestaat in Marokko ... die je maakt voor ziekte in het buitenland vanuit NL vergoed krijgt?

Dat lijkt me de enige oplossing. Incomplete artikelen zijn altijd zo vermoeiend. Je krijgt zogenaamd nieuws, maar als je het gelezen hebt heb je nog meer vragen dan daarvoor.

Orakel
04-10-04, 19:57
Geplaatst door mark61
Gek, ik trek de tegengestelde conclusie uit wat Orakel zegt. Heb me gek gezocht op de officiële Marokkaanse site www.sante.gov.ma is het geloof ik, niks gezien over ziekenfonds of iets dergelijks.

asteblief:


Marokkanen met WAO blijven in ziekenfonds
Volkskrant - Van onze verslaggeefster


AMSTERDAM - Marokkanen met een WAO-uitkering, een nabestaandenuitkering of AOW, die uit Nederland zijn teruggekeerd naar Marokko, blijven verzekerd via het ziekenfonds. Op hun uitkering of pensioen wordt de nominale ziekenfondspremie ingehouden. Zij kunnen zich vervolgens als verzekerde melden bij het Marokkaanse ziekenfonds, de Caisse Nationale de Sécurité Sociale (CNSS).

Ze hebben dan recht op het Marokkaanse ziekenfondspakket. CNSS krijgt de premie voor de 'Nederlandse' Marokkanen overgemaakt door de ziekenfondskas uit Nederland. De maatregel gaat op 1 november in. Dat is afgesproken in het gewijzigde sociale zekerheidsverdrag tussen de landen

zaterdag 2 oktober 2004.

mark61
04-10-04, 20:04
Geplaatst door Orakel
asteblief:

Dankjewel! Dus de CNSS gaat hier grof geld aan verdienen. Want de dekking van de CNSS zal niet zo uitgebreid zijn, maar ze krijgen de hele harde europremie. Med VI zal blij zijn.

Alleen eigenaardig dat het geen ziekenfonds is, maar een GAK/UWV:

Mission

A propos de la CNSS > Notre Mission

Présentation générale de la CNSS Mission de la CNSS

La Caisse Nationale de Sécurité Sociale est un organisme public doté de la personnalité civile et de l’autonomie financière.
Elle gère depuis 1961 le régime de sécurité sociale institué par le dahir n° 1-59-148 du 31 décembre 1959 Ce régime couvre les salariés de l’industrie, du commerce et des professions libérales ainsi que ceux de l’agriculture et de
l’artisanat et de la pêche. Il assure à ces salariés une protection contre les risques de suppression de revenu en cas de maladie, de maternité, d’invalidité ou de vieillesse ; il leur sert aussi des allocations familiales et fait bénéficier leurs ayants droit d’une pension de survivants et d’une allocation au décès.

http://www.damancom.ma/damancom.nsf

Mission statement: De nationale kas voor de sociale zekerheid verzekert loontrekkers in de genoemde sectoren (industrie, handel, vrije beroepen, landbouw en visserij) van bescherming tegen de risico's van inkomensverlies tgv ziekte, moederschap, invaliditeit of ouderdom. Het wijst ook 'gelden voor het gezin' toe en kent rechthebbenden nabestaandenpensioen en overlijdensuitkering toe.

Hé hier heb ik het:

Aide sanitaire familiale

L’aide sanitaire familiale est une prestation en nature attribuée annuellement sous forme de remboursement de frais médicaux.
Article 1 et 3 du décret n° 2-79-691 du 18 avril 1980.

Conditions d'attribution

Conditions d'attribution
· Etre bénéficiaire des allocations familiales;
· Présenter un dossier médical, réf F 311.4.01, en un seul exemplaire, concernant l’assuré ou son conjoint ou ses enfants.

Montant et mode de païement. Le montant annuel de l’aide sanitaire familiale est déterminé selon le barème suivant :

Montant Nombre d'enfant
300 DH pour 1 enfant
400 DH pour 2 enfants
500 DH pour 3 enfants
600 DH pour 4 enfants
700 DH pour 5 enfants
800 DH pour 6 enfants
Article 4 du décret n° 2-79-691 du 18 avril 1980.

Gezondheidsbijstand voor gezinnen is een uitkering in natura (?) die jaarlijks wordt uitgekeerd in de vorm van vergoeding van medische kosten.

Voorwaarden voor toekenning etc.

Bedrag en wijze van betaling. Het jaarlijkse bedrag van de gezinsgezondheidsbijstand wordt bepaald volgens volgend schema:

Deze vertaling speciaal voor Achterhoekers met dank aan het Eur. Soc. fonds voor regionale ontwikkeling

Blijft onduidelijk hoeveel er vergoed wordt. En is die 300 Dh nou de uitkering of een aanvullende premie? Veel is het niet in ieder geval, als het maximum uitkeringen zijn. Het gaat ws. ook niet over kinderen apart, maar gezinnen met 1...6 kinderen. Onduidelijk in ieder geval; ik zou er niet op rekenen dat je net zo lekker zit als in NL.

Tomas
04-10-04, 20:06
Geplaatst door mark61
Dankjewel! Dus de CNSS gaat hier grof geld aan verdienen. Want de dekking van de CNSS zal niet zo uitgebreid zijn, maar ze krijgen de hele harde europremie. Med VI zal blij zijn.

Zo, zo... En tot wie beperkt deze regeling zich allemaal?

Orakel
04-10-04, 20:19
Geplaatst door mark61

Blijft onduidelijk hoeveel er vergoed wordt.

Vrind, d'r is meer onduidelijk dan alleen wat er vergoed wordt.
Kben verdorie pas bij zjemappel Orakel en zje swie un African.

Dus doet ff en petit normal.

mark61
04-10-04, 20:22
Geplaatst door Orakel
Vrind, d'r is meer onduidelijk dan alleen wat er vergoed wordt.
Kben verdorie pas bij zjemappel Orakel en zje swie un African.

Dus doet ff en petit normal.

Oracle. Africain.

Pas de franzè dan l'Achterhouque zeker?

Orakel
04-10-04, 20:28
Geplaatst door mark61
Oracle. Africain.

Pas de franzè dan l'Achterhouque zeker?

Oewie. Mon grandmer avez un chat et iek a randee voe un fielm.
Pappa e fuum le piep e mamma e koep le pen.

:ego:

mark61
04-10-04, 20:37
Geplaatst door Orakel
Oewie. Mon grandmer avez un chat et iek a randee voe un fielm.
Pappa e fuum le piep e mamma e koep le pen.

:ego:

Kes ke tu die alor? Je grootmoeder had een poesje en je moeder heeft Le Pen nog besneden? Hoe kwam dat zo?

Veel plezier bij de film(?) Kop op, Bennie Jolink heeft het ook gehaald tot de kunstacademie in de hoofdstad. Hoewel hij er snel weer weggevlucht is geloof ik.

TonH
05-10-04, 12:45
Geplaatst door mark61
...

Zeg Mark61, kan dat niet in het Grieks? Den miláo gallikí í Písojonía (Achterhoeks) :confused:

mark61
05-10-04, 12:48
Geplaatst door TonH
Zeg Mark61, kan dat niet in het Grieks? Den miláo gallikí í Písojonía (Achterhoeks) :confused:

'Dirham' komt van 'drachme'. Ech. Is dat niet genoeg?

TonH
05-10-04, 12:58
Geplaatst door mark61
'Dirham' komt van 'drachme'. Ech. Is dat niet genoeg?

Lípon, dan wordt het duidelijk hoor. Maar ik neem dus aan dat het nog steeds niet duidelijk is of de sigarendoos leeg is... :D

mark61
05-10-04, 13:01
Geplaatst door TonH
Lípon, dan wordt het duidelijk hoor. Maar ik neem dus aan dat het nog steeds niet duidelijk is of de sigarendoos leeg is... :D

Ik heb er weinig vertrouwen in.