PDA

Bekijk Volledige Versie : museumplein vol



freya
02-10-04, 14:14
'Meer dan 200.000 demonstranten in Amsterdam'

NU.nl

AMSTERDAM - Meer dan 200.000 mensen demonstreren in Amsterdam tegen het kabinetsbeleid. Dat schat de vakcentrale FNV, die het protest samen met het CNV, de MHP en Platform Keer het Tij heeft georganiseerd. De politie noemt het aantal van 200.000 niet ondenkbaar maar noemt het te moeilijk om met een schatting te komen.

Volgens een woordvoerster van de FNV kunnen er geen mensen meer bij op het Museumplein en staan de straten tussen het Centraal Station en het plein helemaal vol. De trams naar het Museumplein zijn vastgelopen in de menigte.


De politie roept mensen op het plein op plaats te maken voor nieuwe actievoerders. Op elektronische informatieborden langs de route van de Dam naar het Museumplein waarschuwt zij demonstranten om voor hun eigen veiligheid niet naar het plein te komen wegens de drukte.

CNV-voorzitter D. Terpstra is onder de indruk van de drukte. "Hier word je stil van. Nederland wil een ander beleid."

Op de Dam en via een videoscherm op het Museumplein riepen leiders van de oppostiepartijen burgers op te blijven staken. Eerdere acties in bijvoorbeeld Rotterdam hebben succes gehad gezien de verzachtingen van de bezuinigingen waartoe het kabinet woensdag besloot, zeiden zij.

Verdere versoepelingen

"De coalitie is al gaan schuiven onder de vorige demonstraties. Maar dat was een minime stap", aldus PvdA-leider Bos. Hij verwacht verdere versoepelingen als de bonden de druk op de ketel houden.

"De coalitie knijpt 'm. Daarom hebben ze voor ongeveer een miljard euro geschoven", zei SP-leider Marijnissen. Ook volgens hem zijn de verzachtingen waartoe het kabinet woensdag besloot volstrekt onvoldoende en zullen mensen blijven actievoeren.

freya
02-10-04, 14:19
Ben er geweest, bomvol :duim: Het plein is idd niet meer te bereiken.

Toen ik vanochtend naar de Dam ging om 11.00u werden mensen al doorgestuurd naar het museumplein omdat de Dam vol was. En nu past er daar echt helemaal niemand meer bij

De demonstranten waaieren uit over de stad, mijn buurt wordt overspoeld met mensen met oranje hesjes, paarsje sjaaltjes, groene linten, rode balonnen en gele stickers :D

De hele stad een chaos en het tramverkeer ligt plat.

:handbang:

nard
02-10-04, 14:24
Geplaatst door freya
Ben er geweest, bomvol :duim: Het plein is idd niet meer te bereiken.

Toen ik vanochtend naar de Dam ging om 11.00u werden mensen al doorgestuurd naar het museumplein omdat de Dam vol was. En nu past er daar echt helemaal niemand meer bij

De demonstranten waaieren uit over de stad, mijn buurt wordt overspoeld met mensen met oranje hesjes, paarsje sjaaltjes, groene linten, rode balonnen en gele stickers :D

De hele stad een chaos en het tramverkeer ligt plat.

:handbang:


Nou zeg....

Je zou trots op je landgenoten worden ....

:jammer:

Spoetnik
02-10-04, 14:25
Revolutie, weg met de christelijke dictatuur in ons land!

freya
02-10-04, 14:26
Geplaatst door nard
Nou zeg....

Je zou trots op je landgenoten worden ....

:jammer:

Idd ja, dat mensen de hele weg vanuit Groningingen in de trein hebben gestaan om hier te laten weten dat het zo niet door kan gaan. Daar ben ik trots op :wohaa:

nard
02-10-04, 14:32
Geplaatst door freya
Idd ja, dat mensen de hele weg vanuit Groningingen in de trein hebben gestaan om hier te laten weten dat het zo niet door kan gaan. Daar ben ik trots op :wohaa:

:)

En dan te bedenken dat daar allemaal mensen staan die, juist die een beleid hebben toegejuicht én hebben uitgevoerd dat funest is gebleken voor ALLE Nederlanders in het achterliggende decennium.

Een paar honderdduizend linksgeorienteerde huichelaars.

Kan er sowieso nog sprake zijn van enig zelfrespect als je daaraan deelneemt??

:kotsen:

Ik ga maar weer verder in mijn tuin, geeft me tenminste nog het gevoel dat ik wat probeer op te bouwen ipv af te breken.

Lawrence
02-10-04, 14:35
Geplaatst door freya
Idd ja, dat mensen de hele weg vanuit Groningingen in de trein hebben gestaan om hier te laten weten dat het zo niet door kan gaan. Daar ben ik trots op :wohaa:

Zielige idioten zijn het. Zo snel mogelijk terug naar Groningen met die mensen zou ik zeggen.

freya
02-10-04, 14:38
Geplaatst door nard


Kan er sowieso nog sprake zijn van enig zelfrespect als je daaraan deelneemt??


Honderdduizenden die de waarde nog kennen van solidariteit met de zwakkeren in de samenleving.

angkor
02-10-04, 14:38
Fantastische sfeer daar op het Museumplein.

BOMVOL


Eindelijk een overduidelijk signaal dat Nederland dit stelletje arrogante rechtse onbenullen in DenHaag MEER dan zat is.

Ze zijn en blijven er natuurlijk doof voor, maar de boodschap liegt er niet om.

Ik kon met veel moeite nog het plein op.

Hoopvolle dag.

angkor.

freya
02-10-04, 14:40
Geplaatst door Lawrence
Zielige idioten zijn het.

Schelden is meestal een teken van gebrek aan argumentatie :)

nard
02-10-04, 14:41
Geplaatst door freya
Honderdduizenden die de waarde nog kennen van solidariteit met de zwakkeren in de samenleving.

Je weet werkelijk niet waarover het eigenlijk gaat.
Een aantal maatregelen van het huidige kabinet gaat resulteren in een bescherming van de zwakkeren in de samenleving en een evenredige en rechtvaardige verdeling (daar heb je t weer ...) van de middelen in Nederland.

De enige solidariteit die jullie momenteel met een paarhonderdduizend kennen is met elkaar in pure agitatie tegen een relatief rechtse regering.

Hoewel ik van Aartsen een regent optima forma vind, maar toch even een mening die ik met hem deel, tot leringhe ende vermaeck:



NOS
VVD-fractievoorzitter Van Aartsen vindt dat vakbondsvoorzitters De Waal (FNV) en Terpstra (CNV) onverantwoord bezig zijn. "Leiderschap is bij deze heren heel ver te zoeken", zei Van Aartsen vandaag tijdens een partijbijeenkomst in Amersfoort.

Volgens hem hebbben de vakbondsleiders hun acherban met "platte, stuitende teksten opgehitst" tot de grote protestactie in Amsterdam.

Van Aartsen vroeg zich hardop af of de demonstranten wel goed op de hoogte zijn van de kabinetsplannen. "Het beeld is dat de onderkant wordt gepakt, terwijl het kabinet juist een hele hoop heeft gedaan om de inkomensverdeling een rechtvaardige te laten zijn."

De leiding van de vakbeweging is volgens Van Aartsen best op de hoogte van de inzet van het kabinet zorg en sociale zekerheid te hervormen om toekomstige generaties niet te zwaar te belasten. "Ze weten het donders goed, maar ze gedragen zich als struisvogels in de polder die met de kop in het zand kennelijk verder willen."

'Goed recht'
Minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, tegen wie de demonstratie vooral is gericht, maakt zich niet al te druk over de protesten. Hij zal zijn beleid er niet om veranderen.

"Demonstreren is het goed recht van iedereen", zegt hij. Maar de plannen om onder meer in te grijpen in het prepensioen, de vut, de WW en de WAO zijn volgens hem noodzakelijk voor de toekomst van Nederland.

Lawrence
02-10-04, 14:45
Geplaatst door freya
Schelden is meestal een teken van gebrek aan argumentatie :)

Ik heb in een andere topic weergegeven waarom deze demonstratie ongepast en zielig is. Ik ga niet in herhalingen vallen.

Lawrence
02-10-04, 14:47
Geplaatst door angkor
Fantastische sfeer daar op het Museumplein.

BOMVOL


Eindelijk een overduidelijk signaal dat Nederland dit stelletje arrogante rechtse onbenullen in DenHaag MEER dan zat is.

Ze zijn en blijven er natuurlijk doof voor, maar de boodschap liegt er niet om.

Ik kon met veel moeite nog het plein op.

Hoopvolle dag.

angkor.

Het zal ongetwijfeld gezellig zijn. Als de demonstranten weten waaronver het gaat dan is het alleen niet gezellig meer.

Dat bedoel ik dus met "verwend"

Max Stirner
02-10-04, 14:51
Geplaatst door freya
Honderdduizenden die de waarde nog kennen van solidariteit met de zwakkeren in de samenleving.

Ik wil het sprookje natuurlijk niet verstoren.....

Ik denk dat 90% van die mensen demonstreert voor zichzelf - voor hun vrije dagen, drie vakanties per jaar etc.....Dat is trouwens hun goed recht.

Maar wat die solidariteit betreft: Onze rijkdom in het westen is in feite altijd gebaseerd geweest op de armoede in de 3e Wereld. Dat verandert nu zo langzamerhand. Wij in NL zullen daardoor armer worden en dat is, op mondiaal niveau, heel solidair.

freya
02-10-04, 14:52
Geplaatst door nard
Een aantal maatregelen van het huidige kabinet gaat resulteren in een bescherming van de zwakkeren in de samenleving en een evenredige en rechtvaardige verdeling (daar heb je t weer ...) van de middelen in Nederland.

geloof je dat echt?

Wat schattig :)

Spoetnik
02-10-04, 14:52
Ik vind dat van Aarsten bezig is met een gevaarlijk hetze richting links. van Aartsen is bezig dit land te polariseren, en voor je het weet, staan de fascistische christelijke knokploegen klaar :(

Lawrence
02-10-04, 14:54
Geplaatst door Spoetnik
Ik vind dat van Aarsten bezig is met een gevaarlijk hetze richting links. van Aartsen is bezig dit land te polariseren, en voor je het weet, staan de fascistische christelijke knokploegen klaar :(

Kom kom, dat gaat echt niet gebeuren hoor! Dont worry

Spoetnik
02-10-04, 14:55
Geplaatst door Max Stirner
Ik wil het sprookje natuurlijk niet verstoren.....

Ik denk dat 90% van die mensen demonstreert voor zichzelf - voor hun vrije dagen, drie vakanties per jaar etc.....Dat is trouwens hun goed recht.

Maar wat die solidariteit betreft: Onze rijkdom in het westen is in feite altijd gebaseerd geweest op de armoede in de 3e Wereld. Dat verandert nu zo langzamerhand. Wij in NL zullen daardoor armer worden en dat is, op mondiaal niveau, heel solidair.

Yeah right, daarom begint het kabinet met eerste de kleinste beursen aan te pakken, daarna de middel inkomen, daarna de hoge inkomen, en daarna komen misschien nog wel een keer de bedrijven aan de beurt. Maar reken maar niet te veel op dat laatste. Wie is er nu bezig goeddraaiende fabrieken naar China te verplaatsen omdat daar genoeg mensen te vinden zijn voor slavenarbied? Ik geef je een hint, it ain't me.

nard
02-10-04, 14:56
Geplaatst door Spoetnik
Ik vind dat van Aarsten bezig is met een gevaarlijk hetze richting links. van Aartsen is bezig dit land te polariseren, en voor je het weet, staan de fascistische christelijke knokploegen klaar :(

:D

Ik bescheur het. Werkelijk.

"een gevaarlijke hetze richting links" hoe krom kun je denken.
Je keert de zaken om Spoet.
Van Aartsen probeert duidelijk te maken dat zijn partij samen met die van anderen bezig is de enorme rotzooi in de land op te ruimen. We hebben te veel gegeten. Onze maag is overvol, maar de kast is leeg.
Links voert een hetze tegen het kabinet, dat een aantal zeer rechtvaardige en evenredige maatregelen heeft afgekondigd.

"fascistische christelijke knokploegen".
Als er één seculier humanistisch is dan van Aartsen wel.

Je klutst de zaken weer verrukkelijk door elkaar heen.

Lawrence
02-10-04, 14:58
Geplaatst door Spoetnik
Yeah right, daarom begint het kabinet met eerste de kleinste beursen aan te pakken, daarna de middel inkomen, daarna de hoge inkomen, en daarna komen misschien nog wel een keer de bedrijven aan de beurt. Maar reken maar niet te veel op dat laatste. Wie is er nu bezig goeddraaiende fabrieken naar China te verplaatsen omdat daar genoeg mensen te vinden zijn voor slavenarbied? Ik geef je een hint, it ain't me.

Nederland moet veranderen, anders zijn we allebij de klos. En ja, bedrijven gaan nu eenmaal daar zitten waar ze het meeste winst kunnen halen. Dat is hun goed recht, en zo worden de Chinezen ook steeds rijker. Dat hebben ze immers door hun harde arbeid wel verdient.

Spoetnik
02-10-04, 14:59
Geplaatst door nard
:D

Ik bescheur het. Werkelijk.

"een gevaarlijke hetze richting links" hoe krom kun je denken.
Je keert de zaken om Spoet.
Van Aartsen probeert duidelijk te maken dat zijn partij samen met die van anderen bezig is de enorme rotzooi in de land op te ruimen. We hebben te veel gegeten. Onze reserves zijn op.
Links voert een hetze tegen het kabinet, dat een aantal zeer rechtvaardige en evenredige maatregelen heeft afgekondigd.

"fascistische christelijke knokploegen".
Als er één seculier humanistisch is dan van Aartsen wel.

Je klutst de zaken weer verrukkelijk door elkaar heen.

Nee, van Aartsen keert de zaken om, hij claimt dat de vakbonden bezig zijn met ophitsen.. hoezo? Omdat ze het niet eens zijn met het beleid? Is dat tegenwoordig al ophitsen, nog even en hij gaat de vakbonden beschuldigen van terrorisme, een favorietje van de fascisten. Zo staat het namelijk wel omschreven in de Amerikaanse Patriot wet, van Aartsen is bezig met emulatio van de opperfascist Bush.

Spoetnik
02-10-04, 15:02
Geplaatst door Lawrence
Nederland moet veranderen, anders zijn we allebij de klos. En ja, bedrijven gaan nu eenmaal daar zitten waar ze het meeste winst kunnen halen. Dat is hun goed recht, en zo worden de Chinezen ook steeds rijker. Dat hebben ze immers door hun harde arbeid wel verdient.

Check your facts, alleen een paar chinezen worden rijker, de meesten worden relatief armer omdat het gat tussen rijk en arm bezig is te vergroten. China gaat grote spanningen tegemoet in de toekomst, dat kan ik je wel voorspellen. Zal ik je verklappeen waarom big business so in love is met China? Geen lastige vakbonden!

En het "recht" van bedrijven, sja, ik geloof altijd nog in een wereld waar we elkaar helpen, niet in een wereld waar alleen wordt gekeken naar de maatregel die de meeste winst maakt.

Lawrence
02-10-04, 15:03
Geplaatst door Spoetnik
Nee, van Aartsen keert de zaken om, hij claimt dat de vakbonden bezig zijn met ophitsen.. hoezo? Omdat ze het niet eens zijn met het beleid? Is dat tegenwoordig al ophitsen, nog even en hij gaat de vakbonden beschuldigen van terrorisme, een favorietje van de fascisten. Zo staat het namelijk wel omschreven in de Amerikaanse Patriot wet, van Aartsen is bezig met emulatio van de opperfascist Bush.

Dankzij de vakbonden is er in Duitsland al jaren geen economische groei meer.

Hoe harder zij hun standpunten proberen door te drukken, hoe slechter het economische klimaar.

Bedrijven hebben geen zin in dit soort gezeik. Nederlanders zijn de op 6 na duurste arbeiders ter wereld. Waarom zou een bedrijf veel betalen aan stakende verwende arbeiders met het meeste vrijedagen per jaar van de wereld, atv, etc etc..

Dutchguy
02-10-04, 15:03
Geplaatst door nard



Links voert een hetze tegen het kabinet, dat een aantal zeer rechtvaardige en evenredige maatregelen heeft afgekondigd.



Dacht je hier aan het verder verlagen van de huursubsidie en het ongemoeid laten van de hypotheekrenteaftrek waardoor juist mensen met de smalle beurs de klappen krijgen?

Of dacht je meer aan de 'no claim' bonus waardoor zieken betalen voor de gezonden die toch niet naar de huisarts hoeven of zo welvarend zijn dat 250 euro meer of minder toch niet uitmaakt?

nard
02-10-04, 15:05
Geplaatst door Spoetnik
Check your facts, alleen een paar chinezen worden rijker, de meesten worden relatief armer omdat het gat tussen rijk en arm bezig is te vergroten. China gaat grote spanningen tegemoet in de toekomst, dat kan ik je wel voorspellen. Zal ik je verklappeen waarom big business so in love is met China? Geen lastige vakbonden!

En het "recht" van bedrijven, sja, ik geloof altijd nog in een wereld waar we elkaar helpen, niet in een wereld waar alleen wordt gekeken naar de maatregel die de meeste winst maakt.

Ongeveer 100 milj Chinezen zijn de dreiging van honger en ontheemd raken voorbij, de groeispurt die nu plaatsvindt gaat voor een wat hogere standaard voor de Chinezen.
De ongelofelijke groei van de Chinese economie "overkomt" alle Chinezen. En dat er dan een aristocratische bovenlaag ontstaat is geen uniek fenomeen, is het?

Je pakt weer eens één kant, Stoep.

Lawrence
02-10-04, 15:05
Geplaatst door Spoetnik
Check your facts, alleen een paar chinezen worden rijker, de meesten worden relatief armer omdat het gat tussen rijk en arm bezig is te vergroten. China gaat grote spanningen tegemoet in de toekomst, dat kan ik je wel voorspellen. Zal ik je verklappeen waarom big business so in love is met China? Geen lastige vakbonden!

En het "recht" van bedrijven, sja, ik geloof altijd nog in een wereld waar we elkaar helpen, niet in een wereld waar alleen wordt gekeken naar de maatregel die de meeste winst maakt.

De Chinezen die rijker worden gaan ook meer geld spenderen in eiten land. Daardoor kunnen er meer bedrijven ontstaan, en dus meer chinezen mee profiteren.

Een wereld waarin we elkaar helpen..... Mooi sprookje, de arme wereld gaat zich zelf helpen ten koste van ons. En gelijk hebben ze.

Spoetnik
02-10-04, 15:06
Geplaatst door Lawrence
Dankzij de vakbonden is er in Duitsland al jaren geen economische groei meer.

Waarom zou Duitsland nog economische moeten groeien is mijn tegenvraag.. ze kunnen zich beter richting op het verbeteren van hun land.

Ik heb een idee, laten we eens gaan kijken wat we gaan doen als de olie schaars wordt.. Zo maar een ideetje hoor.



Hoe harder zij hun standpunten proberen door te drukken, hoe slechter het economische klimaar.


Zeggen de bedrijven.



Bedrijven hebben geen zin in dit soort gezeik. Nederlanders zijn de op 6 na duurste arbeiders ter wereld. Waarom zou een bedrijf veel betalen aan stakende verwende arbeiders met het meeste vrijedagen per jaar van de wereld, atv, etc etc..

Ja lastige vakbonden, lastige arbeidsvoorwaarden, oh oh oh, wat hebben de bedrijven het moeilijk. Kom laten we naar China verhuizen, geen vakbonden, nauwelijks arbeidsvoorwaarden, mensen werken desnoods 7 dagen per week, 14 uur per dag. De 19de eeuw is weer terug! Langleve het vrij Westen :hihi:

nard
02-10-04, 15:09
Geplaatst door Dutchguy
Dacht je hier aan het verder verlagen van de huursubsidie en het ongemoeid laten van de hypotheekrenteaftrek waardoor juist mensen met de smalle beurs de klappen krijgen?

Of dacht je meer aan de 'no claim' bonus waardoor zieken betalen voor de gezonden die toch niet naar de huisarts hoeven of zo welvarend zijn dat 250 euro meer of minder toch niet uitmaakt?

Ja, je hebt gelijk, bijzonder pijnlijk: maar allen worden getroffen. Ook de middenmoters en de bovenmodalers, de eenpitters en de MKB-ondernemers. Dan heb je ongeveer heel Nederland bij elkaar.

En dat er nu gekozen wordt grijs kenteken te sparen, heeft te maken met het feit dat de NL economie in belangrijke mate draait op MKB. Een goed argument, vind ik.

Spoetnik
02-10-04, 15:13
Geplaatst door nard
Ongeveer 100 milj Chinezen zijn de dreiging van honger en ontheemd raken voorbij, de groeispurt die nu plaatsvindt gaat voor een wat hogere standaard voor de Chinezen.
De ongelofelijke groei van de Chinese economie "overkomt" alle Chinezen. En dat er dan een aristocratische bovenlaag ontstaat is geen uniek fenomeen, is het?

Je pakt weer eens één kant, Stoep.

Een kant? Ik pak de belangrijkste kant, de overgrote deel van de arme Chinese bevolking.

Dutchguy
02-10-04, 15:13
Geplaatst door nard
Ja, je hebt gelijk, bijzonder pijnlijk: maar allen worden getroffen. Ook de middenmoters en de bovenmodalers, de eenpitters en de MKB-ondernemers. Dan heb je ongeveer heel Nederland bij elkaar.

En dat er nu gekozen wordt grijs kenteken te sparen, heeft te maken met het feit dat de NL economie in belangrijke mate draait op MKB. Een goed argument, vind ik.

Allen worden getroffen, maar sommigen kunnen niet verder interen. Hoeveel bejaarden slaan 'gewoon' de warme maaltijd over en hoeveel ogenschijnlijk normale gezinnen kunnen het hoofd financieel nauwelijks nog boven water houden? Daar gaat dit kabinet stoicijns aan voorbij. En dan gaat gelijkheid niet meer op. Dan krepeert er een groep mensen en dat is onverteerbaar.

In het kader van de democratie vind ik het daarom een gezonde ontwikkeling dat mensen zich weer betrokken voelen bij de politiek en ik ben daarom blij dat de opkomst in Amsterdam zo hoog was.

Max Stirner
02-10-04, 15:14
Geplaatst door Spoetnik
Yeah right, daarom begint het kabinet met eerste de kleinste beursen aan te pakken, daarna de middel inkomen, daarna de hoge inkomen, en daarna komen misschien nog wel een keer de bedrijven aan de beurt. Maar reken maar niet te veel op dat laatste. Wie is er nu bezig goeddraaiende fabrieken naar China te verplaatsen omdat daar genoeg mensen te vinden zijn voor slavenarbied? Ik geef je een hint, it ain't me.

Je haakt niet echt in op mijn verhaal. De internationale ontwikkelingen leiden er waarschijnlijk toe dat we minder geld kunnen uitgeven, dat is alles wat ik zeg. Niets aan te doen.

Denk trouwens niet dat ik het eens met alle keuzes die het Kabinet maakt, absoluut niet - een vriend van me heeft MS en hij wordt echt hard gen***d door deze maatregelen.

Dat veel Nederlanders verwend zijn geraakt staat wat mij betreft echter als een paal boven water. Een reisje naar een willekeurig 3e Wereldland zou goed zijn tegen hun overdreven zelfmedelijden.....

Lawrence
02-10-04, 15:15
Geplaatst door Spoetnik
Waarom zou Duitsland nog economische moeten groeien is mijn tegenvraag.. ze kunnen zich beter richting op het verbeteren van hun land.


Een land kan zich alleen verbeteren met economische groei. Is er geen groei krijg je armoede, stilstand, onrust, verloedering, etc


Geplaatst door Spoetnik
Ik heb een idee, laten we eens gaan kijken wat we gaan doen als de olie schaars wordt.. Zo maar een ideetje hoor.
[/B]

Dat probleeem wordt door de bedrijven opgelost. Nu al is Shell bezig met alternatieve energie. Over 20 jaar als de olie op is kunnen zij deze alternatieve entergie commercieel aanwenden (koolzaad olie, wind energie etc.)



Geplaatst door Spoetnik
Zeggen de bedrijven.
[/B]

Niet alleen de berijven, ook de OESO. De OESO (OECD) adviseerd regeringen om de arbeidsmarkt flexibeler te maken door minder ontslag bescherming te verlenen, en werknemers langer te laten werken. Ons kabinet doet wat de OESO (een onafhankelijk orgaan) adviseert.


Geplaatst door Spoetnik
Ja lastige vakbonden, lastige arbeidsvoorwaarden, oh oh oh, wat hebben de bedrijven het moeilijk. Kom laten we naar China verhuizen, geen vakbonden, nauwelijks arbeidsvoorwaarden, mensen werken desnoods 7 dagen per week, 14 uur per dag. De 19de eeuw is weer terug! Langleve het vrij Westen :hihi: [/B]

Vakbonden zijn nodig. Deze vergemakkelijken het overleg tussen bedrijven en werknemers. Ze moeten wel re realiteit in het oog houden. Een terugkeer naar de 19e eeuw is onwaarschijnlijk, aangezien dat tot veel te veel onrust zal leiden. Wel is het zo dat de rechten van werknemers te veel zijn doorgeschoten.

Spoetnik
02-10-04, 15:16
Geplaatst door Lawrence
De Chinezen die rijker worden gaan ook meer geld spenderen in eiten land. Daardoor kunnen er meer bedrijven ontstaan, en dus meer chinezen mee profiteren.

Euh ja.. geloof je het zelf?


Een wereld waarin we elkaar helpen..... Mooi sprookje, de arme wereld gaat zich zelf helpen ten koste van ons. En gelijk hebben ze.

Nee, de bedrijven helpen zichzelf te kosten van ons. Als ze nou die chinezen een redelijk loon zouden betalen, en redelijke arbeidsvoorwaarden, ja dan zou ik het er helemaal mee eens zijn.

Maar ik dacht dus juist dat we af zijn van die 19de eeuwse mentaliteit om iedereen 20uur per dag te laten werken. Ik zal het wel mis hebben, aan jou te horen. Hey ik wens jouw kinderen veel plezier als ze 20 uur per dag moeten werken, omdat papa de school niet meer kan betalen :duim:

Spoetnik
02-10-04, 15:17
m'n god.. 3 tegen 1, dit gevecht geef ik maar op, zo blijf ik tikken.

Max Stirner
02-10-04, 15:18
Geplaatst door Spoetnik
Check your facts, alleen een paar chinezen worden rijker, de meesten worden relatief armer omdat het gat tussen rijk en arm bezig is te vergroten. China gaat grote spanningen tegemoet in de toekomst, dat kan ik je wel voorspellen. Zal ik je verklappeen waarom big business so in love is met China? Geen lastige vakbonden!

En het "recht" van bedrijven, sja, ik geloof altijd nog in een wereld waar we elkaar helpen, niet in een wereld waar alleen wordt gekeken naar de maatregel die de meeste winst maakt.

In 2020 zullen er in China naar schatting 140 miljoen personenauto`s rondrijden. Niet echt goed voor het milieu, maar wel goed om je eerste stelling te ontkrachten.

Orakel
02-10-04, 15:21
Geplaatst door nard
Ja, je hebt gelijk, bijzonder pijnlijk: maar allen worden getroffen. Ook de middenmoters en de bovenmodalers, de eenpitters en de MKB-ondernemers. Dan heb je ongeveer heel Nederland bij elkaar.
.

Ach, schei toch uit joh. Tig mensen met een inkomen op of net boven het minimum die gewoon uitgeknepen worden.
Geen hoger loon, geen inflatiecorrectie, wel verhoging van de huur, ziekenfondspremie, eigen bijdragen, pensioenpremie, kosten voor primaire levensbehoeften en wat al dies meer zij.
Alleen de pensioenpremie ging al van 8 naar 11%. Da's dus gewoon 3% minder inkomen per maand.

Als je't hebt over rechtvaardig dan moeten ze dat geld bij jou en mij weghalen, niet bij mensen die net rond kunnen komen.

Spoetnik
02-10-04, 15:24
Geplaatst door Lawrence
Een land kan zich alleen verbeteren met economische groei. Is er geen groei krijg je armoede, stilstand, onrust, verloedering, etc

Dit is een axioma, je kan het absoluut niet met feiten staven. Daarbij komt nog dat je zoiets hebt als een papieren economische groei (zoals nu in de VS, groei van consumptie dus, maar geen groei van produtiei) en een fysieke economische groei (dus daadwerkelijk nieuwe productie).


Dat probleeem wordt door de bedrijven opgelost. Nu al is Shell bezig met alternatieve energie. Over 20 jaar als de olie op is kunnen zij deze alternatieve entergie commercieel aanwenden (koolzaad olie, wind energie etc.)

Ik zie er tegen van om er vertrouwen in te hebben. Ze moeten nu beginnen om onze energie structuur in orde te krijgen, als over 20 jaar beginnen zijn ze te laat.



Niet alleen de berijven, ook de OESO. De OESO (OECD) adviseerd regeringen om de arbeidsmarkt flexibeler te maken door minder ontslag bescherming te verlenen, en werknemers langer te laten werken. Ons kabinet doet wat de OESO (een onafhankelijk orgaan) adviseert.

Daar kom je met een orgaan zeg, het OESO is een globalisatie orgaan, dat zijn nu juist de types die een wereldregering willen invoeren, daarvoor is nodig dat alle regeringen op aarde afhankelijk zijn van het IMF. Het OESO zorgt hiervoor met haar adviezen.


Vakbonden zijn nodig. Deze vergemakkelijken het overleg tussen bedrijven en werknemers. Ze moeten wel re realiteit in het oog houden. Een terugkeer naar de 19e eeuw is onwaarschijnlijk, aangezien dat tot veel te veel onrust zal leiden. Wel is het zo dat de rechten van werknemers te veel zijn doorgeschoten.

Maar dat gebeurt! In de derde wereld worden fabrieken neergezet waar mensen, kinderen 70/80 uur per week werken.. Dat zijn dus 19de eeuwse praktijken... wil je dat de Nederlandse arbeider daarmee gaat concureren? Je bent zot.

Spoetnik
02-10-04, 15:25
Geplaatst door Max Stirner
In 2020 zullen er in China naar schatting 140 miljoen personenauto`s rondrijden. Niet echt goed voor het milieu, maar wel goed om je eerste stelling te ontkrachten.

Als je een blind vertrouwen hebt in het op peil blijven van de energieproductie wel ja. Maar aangezien dat niet zal gebeuren, zit je dus met een probleem.

Lawrence
02-10-04, 15:25
Geplaatst door Spoetnik
Euh ja.. geloof je het zelf?


Ik heb het met mijn eigen ogen gezien. China is veel rijker dan 10 jaar geleden. En niet alleen een kleine elite profiteerd daarvan, er ontstaat nu een grote en rijke middeklasse in China (zelf gezien).

Dit neemt niet weg dat er natuurlijk nog veel armoede is, maar de onderkant wordt steeds kleinder, aangezien ook hele arme mensen steeds meer kansen krijgen.

[QUOTE]Geplaatst door Spoetnik

Nee, de bedrijven helpen zichzelf te kosten van ons. Als ze nou die chinezen een redelijk loon zouden betalen, en redelijke arbeidsvoorwaarden, ja dan zou ik het er helemaal mee eens zijn.


DE hoogte van het loon wordt door de markt bepaald. Bedrijven zijn hard en denken alleen aan winstmaximalisatie, en betalen derhalve het liefst zo weinig mogelijk aan loon.

Maar ondanks deze houding van de bedrijven hebben we ze nodig. Ze betalen immers belasting en zorgen voor welvaart. Het enige dat werknemers daartegen kunnen doen is zo skilled mogelijk worden. Als je skilled bent willen bedrijven veel loon betalen, en wordt je dus niet ge******


Geplaatst door Spoetnik
Maar ik dacht dus juist dat we af zijn van die 19de eeuwse mentaliteit om iedereen 20uur per dag te laten werken. Ik zal het wel mis hebben, aan jou te horen. Hey ik wens jouw kinderen veel plezier als ze 20 uur per dag moeten werken, omdat papa de school niet meer kan betalen :duim: [/B]

19e eeuwse praktijken krijg je alleen bij een hele grote ongeschoolde onderlaag. Een goed opgeleide bevolking voorkomt dit. Over mijn kinderen maak ik mij geen zorgen. Door de vergrijzing in Nederland zijn er steeds minder mensen in de werkzame levensfase.

Spoetnik
02-10-04, 15:31
Geplaatst door Lawrence
DE hoogte van het loon wordt door de markt bepaald. Bedrijven zijn hard en denken alleen aan winstmaximalisatie, en betalen derhalve het liefst zo weinig mogelijk aan loon.

Maar ondanks deze houding van de bedrijven hebben we ze nodig. Ze betalen immers belasting en zorgen voor welvaart. Het enige dat werknemers daartegen kunnen doen is zo skilled mogelijk worden. Als je skilled bent willen bedrijven veel loon betalen, en wordt je dus niet ge******

Denk toch eens na man, in India en China worden per jaar meer ingenieurs, software specialisten, mba's opgeleidt dan in heel Europa te samen. En al die mensen werken voor minder dan waar jij voor zal werken. Niet alleen de productiebanen gaan minder betaald worden (>1$ per dag), maar ook de hoog opgeleidde banen.



19e eeuwse praktijken krijg je alleen bij een hele grote ongeschoolde onderlaag. Een goed opgeleide bevolking voorkomt dit. Over mijn kinderen maak ik mij geen zorgen. Door de vergrijzing in Nederland zijn er steeds minder mensen in de werkzame levensfase.

Met het huidige beleid zullen over 20 jaar de scholen in Nederland door geld tekort, leraren tekort de deuren moeten sluiten.

Winter
02-10-04, 15:33
Geplaatst door nard
:)


Een paar honderdduizend linksgeorienteerde huichelaars.

Kan er sowieso nog sprake zijn van enig zelfrespect als je daaraan deelneemt??

:kotsen:



Wat een goedkope reaktie. Meer kan ik er niet van maken.
:stomp:

Lawrence
02-10-04, 15:39
Geplaatst door Spoetnik
Dit is een axioma, je kan het absoluut niet met feiten staven. Daarbij komt nog dat je zoiets hebt als een papieren economische groei (zoals nu in de VS, groei van consumptie dus, maar geen groei van produtiei) en een fysieke economische groei (dus daadwerkelijk nieuwe productie).


Ik geef toe dat ik dit niet met feiten kan stafen. alleen voor veranderingen heb uje resources nodig.... Hoe moet je dan een en ander financieren zonder geld.... leningen moet je later weer terugbetalen.


Geplaatst door Spoetnik
Ik zie er tegen van om er vertrouwen in te hebben. Ze moeten nu beginnen om onze energie structuur in orde te krijgen, als over 20 jaar beginnen zijn ze te laat.
[/B]

Hoe bedoel je.... Volgens mij zijn ze er al mee bezig, zie projecten als H2 auto




Geplaatst door Spoetnik
Daar kom je met een orgaan zeg, het OESO is een globalisatie orgaan, dat zijn nu juist de types die een wereldregering willen invoeren, daarvoor is nodig dat alle regeringen op aarde afhankelijk zijn van het IMF. Het OESO zorgt hiervoor met haar adviezen.
[/B]
Noem dan een beter orgaan. Volgens mij bestaat de OESO uit internationale top economen die hun sporen verdient hebben.



Geplaatst door Spoetnik
Maar dat gebeurt! In de derde wereld worden fabrieken neergezet waar mensen, kinderen 70/80 uur per week werken.. Dat zijn dus 19de eeuwse praktijken... wil je dat de Nederlandse arbeider daarmee gaat concureren? Je bent zot. [/B]

De NL arbeider kan op loon niet concureren met deze mensen. Het enige wat we kunnen doen is zo hoogopgeleid worden als mogelijk en de bedrijven niet het land uit jagen met stakingen ed.

En ja, 70/80 uur per week werken is 19e eeuws en verwerpelijk. Wat we mischien daartegen kunnen doen is het weren van producten uit die landen.

Vergeet niet dat NL op tal van punten heel concurrerend is. Een bedrijf in NL heeft oa met relatief weinig corruptie te maken, is verzekerd van een goed juridisch stelsel, goede infrastructuur, centrale ligging in Europa etc etc.

~Panthera~
02-10-04, 15:43
Geplaatst door Winter
Wat een goedkope reaktie. Meer kan ik er niet van maken.
:stomp:
--------

Laat maar, Winter, als er 1 smerige gore gluiperd is, is Nerd het wel.

:zwaai:

Lawrence
02-10-04, 15:48
Geplaatst door Spoetnik
Denk toch eens na man, in India en China worden per jaar meer ingenieurs, software specialisten, mba's opgeleidt dan in heel Europa te samen. En al die mensen werken voor minder dan waar jij voor zal werken. Niet alleen de productiebanen gaan minder betaald worden (>1$ per dag), maar ook de hoog opgeleidde banen.


De concurrentie uit India en China is groot en wordt alleen maar groter. Dat heb je bij deze aangetoond. Des te meer maatregelen moeten we in NL nemen.



Geplaatst door Spoetnik
Met het huidige beleid zullen over 20 jaar de scholen in Nederland door geld tekort, leraren tekort de deuren moeten sluiten. [/B]

Op onderwijs moeten we niet bezuinigen, ben ik met je eens. Gaat ook niet gebeuren geloof ik

Spoetnik
02-10-04, 16:15
Geplaatst door Lawrence
Ik geef toe dat ik dit niet met feiten kan stafen. alleen voor veranderingen heb uje resources nodig.... Hoe moet je dan een en ander financieren zonder geld.... leningen moet je later weer terugbetalen.

Een economie die niet groeit in percenten, kan nog steeds groeien in fysieke economie, bijvoorbeeld door met resources te gaan schuiven. Denk eens in als je een gaat kijken op gebied van fysieke economie, wat voor winst het zou maken als we in Nederland alle huizen energiezuiniger gaan maken (bijv. door isolatie), ten eerste isolatietechnieken worden verbeterd, ten tweede enorme energie winsten, ten derde veel nieuw werk om te verzetten. Desondanks zullen de boekhouders in den haag zeggen dat het niet te betalen is, nu waar komt die rekensom dan vandaan, is dat er niet een op papier? Houdt je dan niet rekening met de huidige papiereneconomie, terwijl die papiereneconomie over 20 jaar enorm kan veranderd zijn. Want iedereen kan zien dat het welgelijk een verrijking voor de economie is, zeker over 20 jaar als de energie 10x zo duur is geworden.

Dit kabinet heeft een boekhoudersmentalitiet, en de boekhouder kan alleen kijken naar de cijfers van nu, en die projecteren in de toekomst. Een echte bestuurder kijkt naar de cijfers in de toekomst en projecteert een plan van aanpak voor het heden.


Hoe bedoel je.... Volgens mij zijn ze er al mee bezig, zie projecten als H2 auto

Daar noem je een voorbeeld, de H2 auto, wat is er allemaal nodig voor de huidge H2 auto, de auto die autoindustrie in gedacht heeft:
1) een complete nieuwe infrastructuur wat betreft vervoer van H2, duizenden nieuwe energieinstallaties
2) Vervanging van miljoenen autos

Hoeveel jaar denk je dat daar voor nodig is? Als je dat op 20 zet, ben je optimistisch bezig, zeker gezien het feit dat nog geen overheid prioriteit geeft aan deze infrastructuur vernieuwing...

En dan komt het, H2 is een energiedrager, je moet het dus eerst maken, waarvan gaan wij die H2 maken? Kortom, het idee is nog niet echt goed doordacht. Hier heb ik compleet begrip, maar ajb, laten wij dan eens wat meer tijd/geld/resources besteden aan dit toekomstige probleem, en laten we niet verzanden in discussies over AOW, langer door werken etc.

De belangrijkste maat voor de groei van de economie is de groei van energie. Wil je een idee krijgen waarom economie bezig was te groeien, dan hoef alleen maar te kijken of energie ruimer beschikbaar werd (goedkoper dus). Kijk naar de jaren negentig, wat toch vette jaren waren.. De prijs van olie was zeer laag. Olie is het monster waar de wereld nu op draait, je moet het zo zien, voor elke vat energie dat wij in olie productie steken krijgen we er 100 voor terug. De nieuwe economie, waar energie schaarser wordt, dan mag je blij zijn als we voor elk vat energie we er 4 terug krijgen. Dat is de grote stap die we moeten maken. We kunnen wel al onze eieren leggen in kernfusie, maar zolang die techniek zich niet heeft bewezen, lopen we de kans dat we bezig zijn achter een fatamorgana aan te lopen. En zolang nucleaire energie onze aarde opzadelt met afval dat over 10 miljoen jaar nog steeds bestaat, meoten we gaan kijken naar alle mogelijke alternatieven die er zijn. Maar dat vereist een plan, een overheid die z'n werk doet, die stippelt de lijnen uit, die deelt resources uit, want dit zal de toekomst van onze economie bepalen, de toekomst van ons land, over twintig jaar, zijn wij dan nog instaat om onze energierekening te betalen.



Noem dan een beter orgaan. Volgens mij bestaat de OESO uit internationale top economen die hun sporen verdient hebben.


Ik kan zo niet een organisatie noemen, maar elke organisatie die naast economie ook naar de behoeften van de mens kijkt, met het hart wel te verstaan, kan bij mij rekenen op steun.



De NL arbeider kan op loon niet concureren met deze mensen. Het enige wat we kunnen doen is zo hoogopgeleid worden als mogelijk en de bedrijven niet het land uit jagen met stakingen ed.

Dit is lekker hoopgevend voor al die mensen die niet instaat zijn om het gymnasium met 10'n te doorlopen en daarna een succesvolle acdemische carriere heeft gemaakt... Niet waar?




En ja, 70/80 uur per week werken is 19e eeuws en verwerpelijk. Wat we mischien daartegen kunnen doen is het weren van producten uit die landen.

Geen idee of dat zal gebeuren.. maar in China wordt de vakbond gerunned door de staat, en die wil economische groei, je raadt wel wie er verliest:
http://www.uaw.org/action/china/free03.html



Vergeet niet dat NL op tal van punten heel concurrerend is. Een bedrijf in NL heeft oa met relatief weinig corruptie te maken, is verzekerd van een goed juridisch stelsel, goede infrastructuur, centrale ligging in Europa etc etc.

En zie hoe snel dat kapot gaat, als er geen onderhoudt wordt gepleegd. We investeren nu bijvoorbeeld niet in de infrastructuur van de 21ste eeuw.. de eeuw waarin de olie zal opgaan.

Spoetnik
02-10-04, 16:18
Geplaatst door Lawrence
De concurrentie uit India en China is groot en wordt alleen maar groter. Dat heb je bij deze aangetoond. Des te meer maatregelen moeten we in NL nemen.

Ja maatregelen.. maar wat voor maatregelen.. gaan wij dezelfde regels invoeren als China, of gaan wij wellicht wat slimmer zijn, vooruit denken en ervoor zorgen dat ons landje energieonafhankelijker kan opereren. Ik kan je garanderen dat als wij minder afhankelijk zijn van energie uit het buitenland (denk hierbij niet alleen aan olie, maar aan alles dat energie kost om te maken), dat onze economie de komende jaren relatief vooruit zal springen. Daarbij moeten we ons land natuurlijk niet afsluiten van de buitenwerled, wij moeten juist de brenger van de boodschap zijn dat globalisatie het beste lokaal kan worden uitgevoerd.