PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus verklaart Karel I van Habsburg zalig



Marsipulami
03-10-04, 15:51
Paus verklaart Karel I van Habsburg zalig

Bron: Belga

3/10/2004 15:27



VATICAANSTAD 03/10 (BELGA) = Paus Johannes Paulus II heeft zondagmorgen tijdens een eucharistieviering op het Sint-Pietersplein in Rome vijf mensen zalig verklaard. Eén van hen was de laatste keizer van Oostenrijk-Hongarije Karel I van Habsburg (1887-1922). Dat is de grootvader van aartshertog Lorenz, de echtgenoot van de Belgische prinses Astrid. De paus zei over Karel I dat "hij een voorbeeld was voor de politieke verantwoordelijken in Europa. Hij probeerde zich dagelijks in zijn politieke handelen te richten op Gods wil." Als "vriend van de vrede" vond hij oorlog "iets ontzettends". "Midden in de stormen van de Eerste Wereldoorlog probeerde hij de vredesinitiatieven van mijn voorganger Benedictus XV op te pakken". Ook het Belgische koningshuis was op de plechtigheid aanwezig. Koningin Fabiola was volledig in het wit gekleed, een voorrecht dat enkel is voorbehouden aan katholieke koninginnen. De zaligverklaring van Karel is omstreden. Hij zou in de Eerste Wereldoorlog de opdracht hebben gegeven voor het gebruik van gifgas in de loopgraven. Karel pleegde ook twee staatsgrepen. (LOR)


Belga ()

barfly
03-10-04, 16:03
Ik ben benieuwd wanneer Hitler zalig wordt verklaard... :maf:

Marsipulami
03-10-04, 16:05
Geplaatst door Marsipulami
Hij zou in de Eerste Wereldoorlog de opdracht hebben gegeven voor het gebruik van gifgas in de loopgraven. Karel pleegde ook twee staatsgrepen. (LOR)


Zo zie je maar wat voor een mooi geloof het katholicisme is. Iemand kan zelfs zalig verklaard worden, ondanks het feit dat die daar van nature maar weinig aanleg voor heeft. :melig2:

freya
03-10-04, 16:07
Geplaatst door Marsipulami
De zaligverklaring van Karel is omstreden. Hij zou in de Eerste Wereldoorlog de opdracht hebben gegeven voor het gebruik van gifgas in de loopgraven. Karel pleegde ook twee staatsgrepen.

Nu saddam nog :moe:

Marsipulami
03-10-04, 16:09
Geplaatst door freya
Nu saddam nog :moe:

Das geen katholiek. Dat gaat niet.

Julien
03-10-04, 16:27
triest hoor dat sommigen hier weer gelijk negatief over doen. Karel I heeft ook veel goede dingen gedaan zoals vredesinitiatieven en hij was een goed gelovige Katholiek. De Paus heeft hem niet voor niets heilig verklaard.

Het is helemaal niet bewezen dat deze Heilige schuldig is aan gifgasaanvallen. Ik vind het trouwens een negatief stukje Mars, in andere media las ik een veel positiever verhaaltje over deze heiligverklaring.

mark61
03-10-04, 21:48
Geplaatst door Julien
Het is helemaal niet bewezen dat deze Heilige schuldig is aan gifgasaanvallen. Ik vind het trouwens een negatief stukje Mars, in andere media las ik een veel positiever verhaaltje over deze heiligverklaring.

Hij is zaligverklaard. Das een nominatie als het ware. Heiligverklaring duurt dan geloof ik nog honderd jaar. Of komt nooit meer

nard
04-10-04, 07:34
Geplaatst door Marsipulami
Zo zie je maar wat voor een mooi geloof het katholicisme is. Iemand kan zelfs zalig verklaard worden, ondanks het feit dat die daar van nature maar weinig aanleg voor heeft. :melig2:

Sola gratia, nietwaar Mars?

Tomas
04-10-04, 08:18
Geplaatst door Marsipulami
Zo zie je maar wat voor een mooi geloof het katholicisme is. Iemand kan zelfs zalig verklaard worden, ondanks het feit dat die daar van nature maar weinig aanleg voor heeft. :melig2:

Macht, status en/of geld kan atijd al een hoop goedmaken in de katholieke kerk wat dat betreft. Daar hebben die stomme protestanten maar mooi het nakijken.

Wortel
04-10-04, 08:29
Mede om die reden zijn Protestanten ooit juist Protestant geworden, Tomas. :D

Tomas
04-10-04, 08:30
Geplaatst door Wortel
Mede om die reden zijn Protestanten ooit juist Protestant geworden, Tomas. :D

Ik weet er wel iets van, hoor. Aflaten enzo.