PDA

Bekijk Volledige Versie : De onweerstaanbare drang van paus Johannes Paulus II



Marsipulami
04-10-04, 12:06
ANALYSE. Waarom de paus zoveel mensen zalig en heilig verklaart

De onweerstaanbare drang van paus Johannes Paulus


Op 16 oktober staat paus Johannes Paulus II 26 jaar aan het hoofd van de katholieke kerk. Een record is dat nog altijd niet. Maar deze paus is wel recordhouder in het zalig en heilig verklaren van mensen. De Poolse kerkleider heeft meer zaligen en heiligen op zijn naam staan dan al zijn voorgangers samen. Van waar komt die onstuitbare drang?

HET was gisteren weer feest op het Sint-Pietersplein in Rome. Vijf vrome mannen en vrouwen werden zalig verklaard. De meest opvallende naam was die van Karel I, de laatste keizer van Oostenrijk en koning van Hongarije. Een wereldlijke vorst die oorlog gevoerd heeft aan de zijde van de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog, wordt zalig verklaard. Het is eens wat anders.

Maar het Vaticaan schrijft in zijn biografie dat Karel een uiterst vroom man was die bovendien in Oostenrijk een sociale wetgeving invoerde, gebaseerd op de sociale leer van de kerk. Allemaal goed en wel, maar is dat voldoende reden om in de galerij der zaligen opgenomen te worden? Niet verwonderlijk dat Karels zaligverklaring op heel wat onbegrip is gestuit. Hij was een marionet van de toenmalige paus, luidt het bij de critici.

Keizer Karel was gisteren trouwens niet de enige omstreden figuur. Ook de zaligverklaring van de Duitse mystica Anna Catherina Emmerich heeft boze reacties uitgelokt.

Deze kloosterzuster raakte bekend om haar visioenen over het leven van Jezus en Maria. Ze inspireerden onder anderen Mel Gibson voor zijn controversiële film The Passion of the Christ . Maar haar geschriften zetten ook aan tot antisemitisme, reden waarom joodse kringen haar zaligverklaring ,,ongelukkig'' en ,,slecht getimed'' noemen.

Enige controverse heeft paus Johannes Paulus echter nooit afgeschrikt. Hij is immers gedreven door de vaste overtuiging dat hij zoveel mogelijk mannen en vrouwen tot ,,voorbeelden van christelijk geloof'' moet uitroepen - want dat zijn de zaligen en heiligen toch in de eerste plaats.

Paus Johannes Paulus is de absolute kampioen van de zalig- en heiligverklaringen. Met de vijf van gisteren gaat het aantal zaligen onder deze paus richting 1.350. Het aantal heiligen staat op 482. En dat is werkelijk gigantisch. Ter vergelijking: in de hele zeventiende eeuw waren er nauwelijks elf zalig- en heiligverklaringen, in de achttiende eeuw negen, in de negentiende eeuw acht.

Vanwaar komt die drang?



Ten eerste: deze paus wil zoveel mogelijk hedendaagse mensen tot voorbeelden van het christelijk geloof maken, zegt kerkjurist en paus-watcher Kurt Martens. ,,Daarom moeten ze op die lijst van zaligen en heiligen. Johannes Paulus heeft in 1983 zelfs de regels aangepast waardoor een zalig- of heiligverklaring sneller kan verlopen. Om zalig te worden is nog één wonder nodig, voor een heiligverklaring een tweede. En als de man of vrouw als martelaar stierf, is een wonder zelfs overbodig.''

De snelheidskampioen is moeder Teresa. Zij stierf in 1997. Vorig jaar werd ze zalig. Daarmee deed ze nog beter dan die andere snelle jongen: Escriva de Balaguer. De stichter van Opus Dei overleed in 1975, hij werd ,,pas'' zalig in 1992. Maar hij is ondertussen al heilig. Deze paus heeft tijdens zijn pontificaat zeker ook de katholieke leer weer aangescherpt. Het opfrissen van alle mogelijke kerkelijke instellingen, waaronder de zaligverklaringen, hoort daar zeker bij.

Een derde, belangrijke reden is het feit dat Johannes Paulus de lijst veel internationaler heeft willen maken. Tot vijftig jaar geleden was 90 procent van de zaligen en heiligen Europeaan. Maar de katholieke kerk is al lang geen Europese kerk meer. Integendeel, de vitale kernen liggen in Latijns-Amerika en Afrika. Dat heeft Johannes Paulus - de reizende paus - als geen ander begrepen. Hij heeft ervoor gezorgd dat ook die kerken hun voorbeeldfiguren hebben gekregen.

Vraag is dan: heeft de paus niet overdreven met zijn voorbeeldfiguren? ,,Hij heeft het systeem natuurlijk onder druk gezet'', zegt Martens. ,,Maar in zijn ogen zijn al die mannen en vrouwen wel degelijk voorbeelden. En hij maakt bovendien veel mensen tevreden.''

Betekent dat ook dat al die nieuwe zaligen en heiligen passen in de conservatieve lijn die het Vaticaan onder paus Johannes Paulus heeft uitgezet?

Deze paus heeft zeker mensen met wie hij een persoonlijke band had en die hij beschouwde als ,,fellow travellers'' een handje geholpen. Moeder Teresa is het voorbeeld bij uitstek. ,,Maar met keizer Karel was er een persoonlijke link'', zegt Martens. ,,Hij heeft Karels weduwe nog ontvangen omdat hij haar beschouwde als de keizerin van zijn vader, want Wojtyla's vader had als officier gediend in het Oostenrijkse leger.''

Deze paus denkt niet alleen persoonsgebonden, maar ook historisch. ,,Dat keizer Karel de laatste 'ware katholieke monarch' van Europa is geweest, heeft zeker meegespeeld in de zaligverklaring. Voor Johannes Paulus zijn die christelijke wortels van Europa essentieel.''

En voorts zijn er nog tal van nieuwe heiligen die voorbeelden zijn van waarachtig christelijk leven, tenminste zoals Johannes Paulus dat ziet.

Dit jaar nog werd de Italiaanse Gianna Beretta Molla heilig. Molla stierf in 1962 omdat ze tegen het advies van de dokters een abortus had geweigerd. Haar kind overleefde, maar zij stierf. Zelfopoffering en het absolute recht op leven, twee kernideeën van Johannes Paulus, kwamen in Molla samen.

Maar het hoeft natuurlijk niet altijd zo dramatisch te zijn. Ook figuren die voorwerp zijn van brede volksdevotie vinden vlot de weg naar heiligheid.

Het beste voorbeeld van de laatste jaren is de immens populaire pater Pio. Dominique Minten is redacteur binnenland. Elke dag beantwoordt De Standaard een actuele vraag.


04/10/2004 Dominique Minten

©Copyright De Standaard

Julien
04-10-04, 12:09
wat is daar mis mee? De grootste Heilige onder de regeerperiode van Giovanni Paolo vind ik trouwens Moeder Theresa!

Wat was die vrouw heilig, bijna goddelijk wat mij betreft!

Giovanni Paolo is :duim:

~Panthera~
04-10-04, 12:27
Geplaatst door Marsipulami
ANALYSE. Waarom de paus zoveel mensen zalig en heilig verklaart

Paus Johannes Paulus is de absolute kampioen van de zalig- en heiligverklaringen. Met de vijf van gisteren gaat het aantal zaligen onder deze paus richting 1.350. Het aantal heiligen staat op 482. En dat is werkelijk gigantisch. Ter vergelijking: in de hele zeventiende eeuw waren er nauwelijks elf zalig- en heiligverklaringen, in de achttiende eeuw negen, in de negentiende eeuw acht.

--------------

Probeert ie met stip op 1 te komen of zo ?
Krijg ineens ook een drang: om even over mijn nek te gaan. :kotsen:
Vind die hele "heiligverklaringen" maar niks, het riekt naar: kijk, deze mensen waren zo goed, daar moet je een voorbeeld aan nemen en op zijn minst waren ze stukken beter dan de rest. :moe:
Leuke "divider" onder de "gelovigen", en de lat zo hoog leggen, dat diezelfde "gelovigen" er ongetwijfeld ook een gevoel aan over houden daar nooit aan te kunnen voldoen.
Heb je meteen weer een stok om mee te slaan. :moe:

David
04-10-04, 12:35
Geplaatst door Julien
De grootste Heilige onder de regeerperiode van Giovanni Paolo vind ik trouwens Moeder Theresa!

Wat was die vrouw heilig, bijna goddelijk wat mij betreft!




Nou, zeker! Ze leerde iedereen om zijn armoede te aanvaarden en te zien als een les van de Heer. Als haar eigen grote teen jeukte, dan liet madam zich per privé jet naar een hospitaal in Londen vliegen. Hypocriete teef.


En Johannes Paulus II is een grote, kwalijke fluim.

Goodnight
04-10-04, 12:45
Geplaatst door David
Nou, zeker! Ze leerde iedereen om zijn armoede te aanvaarden en te zien als een les van de Heer. Als haar eigen grote teen jeukte, dan liet madam zich per privé jet naar een hospitaal in Londen vliegen. Hypocriete teef.


En Johannes Paulus II is een grote, kwalijke fluim.

zo dat moest er ff uit!!

Ik vond Moeder Theresa wel altijd lief en oud overkomen.
Maar het was dus een bitch?

Tomas
04-10-04, 12:46
Geplaatst door David
Nou, zeker! Ze leerde iedereen om zijn armoede te aanvaarden en te zien als een les van de Heer. Als haar eigen grote teen jeukte, dan liet madam zich per privé jet naar een hospitaal in Londen vliegen. Hypocriete teef.

Hoe kom je daar nou bij? Zoiet heb ik nog nooit gehoord over moedertje theresa...

David
04-10-04, 12:47
Geplaatst door Goodnight
zo dat moest er ff uit!!

Ik vond Moeder Theresa wel altijd lief en oud overkomen.
Maar het was dus een bitch?



Een hypocriete, publiciteitsgeile, machtshongerige, conservatieve, discriminerende, rascistische geldwolf was het.


Ik lijk wel een beetje op haar, eignelijk. Ik heb alleen langere benen.

Julien
04-10-04, 13:14
Geplaatst door David
Een hypocriete, publiciteitsgeile, machtshongerige, conservatieve, discriminerende, rascistische geldwolf was het.


Ik lijk wel een beetje op haar, eignelijk. Ik heb alleen langere benen.

ik neem aan dat dit niet serieus bedoeld is ;)

want deze Heilige vrouw heeft haar hele leven gewijd aan de armen onder de armsten..zij was een inspiratiebron voor velen!

ik zou maar veel over haar gaan lezen!

David
04-10-04, 13:24
Geplaatst door Julien
ik neem aan dat dit niet serieus bedoeld is ;)

want deze Heilige vrouw heeft haar hele leven gewijd aan de armen onder de armsten..zij was een inspiratiebron voor velen!

ik zou maar veel over haar gaan lezen!



Inderdaad, ze heeft haar hele leven tussen de armen rondgehobbeld. Maar vond het niet nodig dat er iets aan de situatie van die armen werd gedaan. Want van die armoede werd je heilig, vond ze. En vloog zelf in een privé jet rond. En genoot erg van het feit dat ze een inspiratiebron was. Lekker op de foto met iedereen. Ik moet het mens niet.

mark61
04-10-04, 13:27
Dan is ze ook nog eens (cultuur-)imperialistisch. Waarom moest ze zo nodig aan het andere eind van de wereld in een andere cultuur en godsdienstige omgeving quasi-bescheiden de mensen gaan vertellen hoe het moest, als ze dichter bij huis nog genoeg te doen had? In Albanië, Joegoslavië of Roemenië bijvoorbeeld? Ze had beter Franjo Tudjman op het rechte pad kunnen brengen, of die Roemeense lijmsnuivers een kans geven.

Tomas
04-10-04, 13:30
Geplaatst door mark61
Dan is ze ook nog eens (cultuur-)imperialistisch. Waarom moest ze zo nodig aan het andere eind van de wereld in een andere cultuur en godsdienstige omgeving quasi-bescheiden de mensen gaan vertellen hoe het moest, als ze dichter bij huis nog genoeg te doen had? In Albanië, Joegoslavië of Roemenië bijvoorbeeld? Ze had beter Franjo Tudjman op het rechte pad kunnen brengen, of die Roemeense lijmsnuivers een kans geven.

Waarom hou jij je zo bezig met Turkije en niet met Oost-Groningen, ik noem maar wat?

Julien
04-10-04, 13:39
jezus..wat vind ik jullie allemaal triest. blijf maar lekker op je luie stoel deze heilige vrouw uitschelden die meer voor de mensheid gedaan heeft dan jullie met z'n allen in je hele leven zullen kunnen doen!

:kotsen2: :kotsen2:

Tomas
04-10-04, 13:41
Geplaatst door Julien
jezus..wat vind ik jullie allemaal triest. blijf maar lekker op je luie stoel deze heilige vrouw uitschelden die meer voor de mensheid gedaan heeft dan jullie met z'n allen in je hele leven zullen kunnen doen!

:kotsen2: :kotsen2:

Niet zo generaliseren, jochie.

taouanza
04-10-04, 13:41
:haha:

mark61
04-10-04, 13:43
Geplaatst door Tomas
Waarom hou jij je zo bezig met Turkije en niet met Oost-Groningen, ik noem maar wat?

Kwestie van interesse. Maar ik heb dan ook niet de pretentie de mensheid te helpen dan wel in aanmerking te komen voor heiligverklaring. Trouwens, Oost-Groningen is best wel interessant, voor een dagje of zo. Wel erg plat. Van enige ernstige misstanden heden ten dage is mij niets bekend. Of daalt de bodem daar ook zo vreselijk vanwege de gaswinning? Al zijn de professionele meningen daarover verdeeld.

Tomas
04-10-04, 13:45
Geplaatst door mark61
Kwestie van interesse. Maar ik heb dan ook niet de pretentie de mensheid te helpen dan wel in aanmerking te komen voor heiligverklaring. Trouwens, Oost-Groningen is best wel interessant, voor een dagje of zo. Wel erg plat. Van enige ernstige misstanden heden ten dage is mij niets bekend. Of daalt de bodem daar ook zo vreselijk vanwege de gaswinning? Al zijn de professionele meningen daarover verdeeld.

Nou is het opeens niet meer de locatie maar de pretenties. Wat te denken van mensen die menen geen pretenties te hebben?

mark61
04-10-04, 13:46
Geplaatst door Julien
jezus..wat vind ik jullie allemaal triest. blijf maar lekker op je luie stoel deze heilige vrouw uitschelden die meer voor de mensheid gedaan heeft dan jullie met z'n allen in je hele leven zullen kunnen doen!

:kotsen2: :kotsen2:

In NL noemen we dat dweilen met de kraan open. In oorzaken van armoede bestrijden was ze niet geïnteresseerd, maar het is gemakkelijk scoren bij de zwartjes. Overbevolking? Voortplanten moet je! Slecht en onderdrukkend bestuur? Gehoorzaam de wereldlijke macht!

mark61
04-10-04, 13:47
Geplaatst door Tomas
Nou is het opeens niet meer de locatie maar de pretenties. Wat te denken van mensen die menen geen pretenties te hebben?

De locatie is relevant wat betreft de misstanden. Geen pretenties hebben is koel.

Julien
04-10-04, 13:52
Geplaatst door mark61
In NL noemen we dat dweilen met de kraan open. In oorzaken van armoede bestrijden was ze niet geïnteresseerd, maar het is gemakkelijk scoren bij de zwartjes. Overbevolking? Voortplanten moet je! Slecht en onderdrukkend bestuur? Gehoorzaam de wereldlijke macht!

oh dus jij kan het beter dan Moeder Theresa? Doe je best zou ik het zeggen! Zij had in ieder geval de ballen (..) om hier iets aan te doen..dat kan 99,99999% van de rest van de wereld niet zeggen.

David
04-10-04, 13:54
Geplaatst door Julien
oh dus jij kan het beter dan Moeder Theresa? Doe je best zou ik het zeggen! Zij had in ieder geval de ballen (..) om hier iets aan te doen..dat kan 99,99999% van de rest van de wereld niet zeggen.


Ze deed alleen aan zelfverheerlijking, die heks. Over de ruggen van de armen. Ze heeft haar hele leven niks zinnigs gedaan, voor helemaal niemand.

mark61
04-10-04, 14:12
Geplaatst door Julien
oh dus jij kan het beter dan Moeder Theresa? Doe je best zou ik het zeggen! Zij had in ieder geval de ballen (..) om hier iets aan te doen..dat kan 99,99999% van de rest van de wereld niet zeggen.

Nee, als je goed leest bedoel ik dat zij eerder een bijdrage leverde aan armoede, overbevolking en wanbestuur, dan dat ze die bestreed.

Marsipulami
04-10-04, 14:30
Geplaatst door mark61
In NL noemen we dat dweilen met de kraan open. In oorzaken van armoede bestrijden was ze niet geïnteresseerd, maar het is gemakkelijk scoren bij de zwartjes. Overbevolking? Voortplanten moet je! Slecht en onderdrukkend bestuur? Gehoorzaam de wereldlijke macht!

Iemand die dakloos is en aan lepra lijdt heeft op dat moment geen boodschap aan zo'n politieke praatjes, maar heeft een bed en verzorging nodig. De aanpak van M. Theresa was en is absoluut niet in strijd met structurele oplossingen voor het armoede probleem. Het soort hulpverlening dat zij te bieden had is gewoon een broodnoodzakelijke aanvulling op een structurele aanpak. Het zal nog wel een paar eeuwen duren voordat de inmense sociaal-economische problemen van het indische subcontinent opgelost zijn. Het hervormen van een land is niet de taak van een katholieke non, de overheid van een land moet dat doen. Het enige wat zij kon was aandacht vragen van de politiek voor de armoedeproblematiek, en dat heeft ze ten overvloede gedaan, haar hele leven lang.

Julien
04-10-04, 14:39
precies.

mark61
04-10-04, 14:40
Geplaatst door Marsipulami
Iemand die dakloos is en aan lepra lijdt heeft op dat moment geen boodschap aan zo'n politieke praatjes, ... Het enige wat zij kon was aandacht vragen van de politiek voor de armoedeproblematiek, en dat heeft ze ten overvloede gedaan, haar hele leven lang.

Ze vond vooral dat iedereen zich lustig moet voortplanten, zodat haar arbeid zinloos was. Niet gericht op leedvermindering, maar leedvermeerdering. Het was theoretisch en in de praktijk zelfs zo, dat haar activiteiten de overheid ontsloegen van de verplichting iets aan de misstanden te doen. Dweilen met de kraan open dus. De sociaal-economische problemen van het Indiase subcontinent kunnen over ca. 20 jaar opgelost zijn als iedereen nu acuut ophoudt met voortplanten. Maar dat kan niet. Het aanmoedigen van voortplanting is uiterst cynisch, en veroorzaakt alle problemen waar de mensheid nu mee kampt, en zal kampen.

Marsipulami
04-10-04, 15:00
Geplaatst door mark61
Ze vond vooral dat iedereen zich lustig moet voortplanten, zodat haar arbeid zinloos was.

Ze was tegen abortus, niet tegen gezinsplanning. Verder is het erg arrogant om vanuit het veel meer overbevolkte Europa te zeggen, dat de arme landen maar iets tegen overbevolking moeten doen. Bovendien is het hebben van kinderen in de meeste derde wereldlanden de voornaamste vorm van sociale zekerheid.


Niet gericht op leedvermindering, maar leedvermeerdering.

Ze heeft met haar werk het lijden van onnoemelijk veel mensen verzacht. In ieder geval veel meer dan haar kritikasters.


Het was theoretisch en in de praktijk zelfs zo, dat haar activiteiten de overheid ontsloegen van de verplichting iets aan de misstanden te doen.

Dat is gewoon een oudbollige marxistische redenering. Met name: "Laat de mensen maar creperen, dan komen ze misschien in opstand, hebben we een burgeroorlog en dan wordt alles beter. "


De sociaal-economische problemen van het Indiase subcontinent kunnen over ca. 20 jaar opgelost zijn als iedereen nu acuut ophoudt met voortplanten.

M. Theresa was niet tegen gezinsplanning. En nog eens, een groot gezin is de voornaamste vorm van sociale zekerheid in India. De overbevolking is niet het probleem (In Nederland is de gemiddelde bevolkingsdichtheid veel groter).

Je verwart oorzaak en gevolg. Het zijn niet de kinderen die schuldig zijn aan de armoede, het is de ongelijke verdeling van de rijkdom, de corruptie, de uitbuiting door Westerse multinationale ondernemingen, enz. Daar moet tegen gestreden worden. Niet tegen het recht van mensen om kinderen te krijgen.


Maar dat kan niet. Het aanmoedigen van voortplanting is uiterst cynisch, en veroorzaakt alle problemen waar de mensheid nu mee kampt, en zal kampen.

Ze heeft voortplanting nooit aangemoedigd, wel gewezen op de verantwoordelijkheid van mensen voor elkaar.

Verder een typisch Hollandse redenering, waarbij men zonder veel kennis van zaken de derde wereld de les meent te moeten spellen.

~Panthera~
04-10-04, 15:20
Geplaatst door David
Ze deed alleen aan zelfverheerlijking, die heks. Over de ruggen van de armen. Ze heeft haar hele leven niks zinnigs gedaan, voor helemaal niemand.
--------------


Jij hebt um echt zitten he? :haha:

TonH
04-10-04, 15:22
Geplaatst door David
Ze deed alleen aan zelfverheerlijking, die heks. Over de ruggen van de armen. Ze heeft haar hele leven niks zinnigs gedaan, voor helemaal niemand.


Geplaatst door mark61
Nee, als je goed leest bedoel ik dat zij eerder een bijdrage leverde aan armoede, overbevolking en wanbestuur, dan dat ze die bestreed.

:engel: Echte fans, maar terecht hoor!

Julien
04-10-04, 15:29
Martin Luther King was zeker een racist :moe:

Ghandi was zeker een despoot :moe:

Laten we die paar goeie mensen die op aarde bestaan hebben de afgelopen eeuw lekker afkraken!

~Panthera~
04-10-04, 15:31
Geplaatst door Julien
Martin Luther King was zeker een racist :moe:

Ghandi was zeker een despoot :moe:

Laten we die paar goeie mensen die op aarde bestaan hebben de afgelopen eeuw lekker afkraken!
---------


Neeeee, nou ga je weer appels en peren vergelijken, daar komen moeilijkheden van. :haha:

TonH
04-10-04, 15:33
Geplaatst door Julien
Martin Luther King was zeker een racist :moe:

Ghandi was zeker een despoot :moe:

Laten we die paar goeie mensen die op aarde bestaan hebben de afgelopen eeuw lekker afkraken!

MLK was een vandaal die deuren molde...
Ghandi mepte z'n vrouw door de kamer...

Next! :D

Marsipulami
04-10-04, 15:36
Geplaatst door TonH
MLK was een vandaal die deuren molde...
Ghandi mepte z'n vrouw door de kamer...

Next! :D

En Nelson Mandela pleegde terroristische aanslagen op onschuldige mensen. :rambo:

taouanza
04-10-04, 15:37
Geplaatst door Julien
Martin Luther King was zeker een racist :moe:

Ghandi was zeker een despoot :moe:

Laten we die paar goeie mensen die op aarde bestaan hebben de afgelopen eeuw lekker afkraken!



http://www.smilieportal.de/img/traurig/1/30.gif

mark61
04-10-04, 15:45
Geplaatst door Marsipulami
Ze was tegen abortus, niet tegen gezinsplanning. Verder is het erg arrogant om vanuit het veel meer overbevolkte Europa te zeggen, dat de arme landen maar iets tegen overbevolking moeten doen. Bovendien is het hebben van kinderen in de meeste derde wereldlanden de voornaamste vorm van sociale zekerheid.

Tegen abortus, condooms en de pil zijn is tegen gezinsplanning zijn. Jij begrijpt niet wat overbevolking betekent. Het betekent niet, goh, toch wel veel volk per km2. Het betekent: in hoeverre is een gemeenschap in staat zich in leven te houden met zijn activiteiten. Dat is India in het geheel niet, omdat minstens de helft van de mensen overbodig zijn. NL is rijk, en kan zich overbevolking financiëel veroorloven. Moreel trouwens niet, als blijkt dat ca. 1 miljoen mensen aan de kant staan en geen leven kunnen ontwikkelen. De mechanisatie van de landbouw in de derde wereld, gevoegd bij het onvoldoende ontwikkelen van de rest van de economie en het scholen van de bevolking betekent verschrikkelijke overbevolking. Dat kinderen= sociale zekerheid verhaal is een fabeltje. Kinderen kosten zo ontieglijk veel dat je dat geld, mits belegd, kan gebruiken om je later te laten verzorgen. Geen mens denkt daar trouwens over na, je vrijt, en daar komen kinderen van. Het geeft prestige, geen kinderen is zielig voor de vrouw en blamage voor de man.


Ze heeft met haar werk het lijden van onnoemelijk veel mensen verzacht. In ieder geval veel meer dan haar kritikasters.

Daar weet jij helemaal niks van.


Dat is gewoon een oudbollige marxistische redenering. Met name: "Laat de mensen maar creperen, dan komen ze misschien in opstand, hebben we een burgeroorlog en dan wordt alles beter."


Heeft met marxisme niets van doen. Integendeel, Verelendung is waar zij zich mee bezig hield. Mijn redenering is: het is de taak van de overheid om het land fatsoenlijk te besturen en voor de burgers de voorwaarden te scheppen om een bestaan te kunnen opbouwen. Ook wel bekend als good governance. Heeft Marx werkelijk geen klap mee te maken. Ik moet niets van Marx hebben, mocht je dat ook nog denken.


Je verwart oorzaak en gevolg. Het zijn niet de kinderen die schuldig zijn aan de armoede, het is de ongelijke verdeling van de rijkdom, de corruptie, de uitbuiting door Westerse multinationale ondernemingen, enz. Daar moet tegen gestreden worden. Niet tegen het recht van mensen om kinderen te krijgen.

Jij verwart nog veel meer. Het is heel simpel: als je een bepaald aantal mensen nodig hebt om een bepaalde welvaart te bereiken, dan is de rest overbodig. Gegeven het feit dat het BBP niet noemenswaard groeit in verhouding tot het beschikbare arbeidsleger. In een arm land de rijkdom verdelen is een druppel op de gloeiende plaat. Corruptie is een informeel inkomensverdelend principe, dat echter niet zo goed werkt als niet-corruptie. Met name India werd nauwelijks door Westerse ondernemingen uitgebuit, omdat het land zich afsloot van de rest van de wereld. Met als gevolg dat het vreselijk achterop kwam in de ontwikkeling. Daar zijn ze zo'n 20 jaar geleden van teruggekomen, en het gaat sindsdien beter. Maar met zo'n bevolkingsgroei is geen ec. groeipercentage hoog genoeg.


Ze heeft voortplanting nooit aangemoedigd, wel gewezen op de verantwoordelijkheid van mensen voor elkaar.

Ze was een speerpunt in de anti-condoom/AIDS-campagne.


Verder een typisch Hollandse redenering, waarbij men zonder veel kennis van zaken de derde wereld de les meent te moeten spellen.

Het is me gebleken dat ik meer begrijp van ontwikkelingsproblemen dan jij, en ik spel niet 3e wereldlanden de les, maar de katholieke kerk. Of eigenlijk alle godsdiensten die overbevolking propageren. Maar dat is een wereldwijd taboe, dus we gaan gewoon door.

~Panthera~
04-10-04, 15:46
Geplaatst door taouanza
http://www.smilieportal.de/img/traurig/1/30.gif
------------------------------

http://members.ams.chello.nl/b.lameris/garflaugh.gif

taouanza
04-10-04, 15:52
Geplaatst door ~Panthera~
------------------------------

http://members.ams.chello.nl/b.lameris/garflaugh.gif


http://www.smilieportal.de/img/muede/2/33.gif

mark61
04-10-04, 15:54
Geplaatst door Julien
Martin Luther King was zeker een racist :moe:

Ghandi was zeker een despoot :moe:

Laten we die paar goeie mensen die op aarde bestaan hebben de afgelopen eeuw lekker afkraken!

Ik weet niet wat dat met die MLK is. Hij heeft grote massa's op de been gekregen en toegesproken, maar hij heeft geen klap bereikt. Dat kwam pas later, en door andere oorzaken. Hij heeft wel zijn vrouw achterelkaar bedrogen.

Gandhi was een fijne aartsconservatief die wist wat de vrouwtjes moeten doen en laten. Dat India onafhankelijk werd was meer een gevolg van de omstandigheden. Zie het topic wat daar nog zo'n beetje over ging. Iets met non-violence.

mark61
04-10-04, 15:55
Geplaatst door ~Panthera~
---------


Neeeee, nou ga je weer appels en peren vergelijken, daar komen moeilijkheden van. :haha:

Hou je mond, druif. Zie je niet dat hier Belangrijke Mannen over de tong gaan?

Rabi'ah.
04-10-04, 16:01
Geplaatst door TonH
MLK was een vandaal die deuren molde...
Ghandi mepte z'n vrouw door de kamer...


Ja? :schok:

Dat MLK nogal eens vreemdging wist ik, maar de rest niet........

Ik ben nu echt ff geschokt. :confused:

~Panthera~
04-10-04, 16:02
Geplaatst door mark61
Hou je mond, druif. Zie je niet dat hier Belangrijke Mannen over de tong gaan?
-----------

Zeg zeiksijs, ik zie alleen besneden en onbesneden vleeswaren voorbij jakkeren. :zweep:

Lekker boeiend. :roker:

Iemand nog trek in bijbehorende plaatjes ?? :D

mark61
04-10-04, 16:10
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Zeg zeiksijs, ik zie alleen besneden en onbesneden vleeswaren voorbij jakkeren. :zweep:

Euhh, das een andere topic. Hier hebben we gewoon de broek nog aan. Nou ja, MLK zal wel besneden zijn geweest.

Nee dank je, geen plaatjes. Volgens deleted user is het onvermijdelijk om geconfronteerd te worden met mannelijke geslachtsdelen in dit land; ik doe al jaren mijn best om ze te ontduiken.

~Panthera~
04-10-04, 16:12
Geplaatst door mark61
Euhh, das een andere topic. Hier hebben we gewoon de broek nog aan. Nou ja, MLK zal wel besneden zijn geweest.

Nee dank je, geen plaatjes. Volgens deleted user is het onvermijdelijk om geconfronteerd te worden met mannelijke geslachtsdelen in dit land; ik doe al jaren mijn best om ze te ontduiken.
-------------


:haha:

Wie niet? :moe:

mark61
04-10-04, 16:14
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja? :schok:

Dat MLK nogal eens vreemdging wist ik, maar de rest niet........

Ik ben nu echt ff geschokt. :confused:

Sorry, maar niemand is heilig. Van N. Mandela zou ik ook niet durven beweren dattie nooit vreemd is gegaan. Verder deed ie aan aanslagen op vrouwen en kinderen, maar dat lukte gelukkig nooit zo. De hele wereld viel over zijn Britse biograaf heen toen die dat zei, maar NM zelf vond het wel grappig. Dat ie zo'n slechte terrorist was, bedoel ik.

Behalve die Heiligen die in Heilige Boeken voorkomen natuurlijk. Die zijn onfeilbaar. Hoewel, dat ook weer niet geloof ik. Maar je mag toch geen kritiek op ze hebben.

Rabi'ah.
04-10-04, 16:31
Geplaatst door mark61
Sorry, maar niemand is heilig. Van N. Mandela zou ik ook niet durven beweren dattie nooit vreemd is gegaan. Verder deed ie aan aanslagen op vrouwen en kinderen, maar dat lukte gelukkig nooit zo. De hele wereld viel over zijn Britse biograaf heen toen die dat zei, maar NM zelf vond het wel grappig. Dat ie zo'n slechte terrorist was, bedoel ik.

Behalve die Heiligen die in Heilige Boeken voorkomen natuurlijk. Die zijn onfeilbaar. Hoewel, dat ook weer niet geloof ik. Maar je mag toch geen kritiek op ze hebben.

Haha, nou ik geloof ook niet in heilige (onfeilbare) mensen hoor.

Alleen God is onfeilbaar. :)

Maar ontopic:

Er zijn gewoon over de hele wereld een aantal mensen die bestaan hebben waartegen iedereen opkijkt omdat ze een grote betekenis hebben gehad, of in hun tijd, of nu.

Ik zeg niet dat ik die mensen allemaal geweldig zijn, maar een aantal van zulke iconen zijn Martin Luther King, John F. Kennedy, Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Moeder Teresa, etc.

(Overigens ben ik nooit fan van JFK geweest, maar dit terzijde)

Het zijn van die mensen tegen wie je opkijkt en dan kun je best geschokt zijn als blijkt dat het ook maar gewone, feilbare mensen zijn. :cheefbek:

Alhoewel het een moeilijke discussie blijft, though.

Mensen passen nou eenmaal niet in hokjes van "good guys" en "bad guys"..........


Groetjes,

Rabiah.

mark61
04-10-04, 16:50
Geplaatst door Rabi'ah.
Haha, nou ik geloof ook niet in heilige (onfeilbare) mensen hoor.
...
Mensen passen nou eenmaal niet in hokjes van "good guys" en "bad guys"..........


Van die mensen die jij noemt vind ik alleen Nelson Mandela indrukwekkend. Er zijn heel veel indrukwekkende mensen, maar die worden gek genoeg zelden beroemd. Of je het bijvoorbeeld nou eens bent met Shirin Ebadi of bijvoorbeel Rigoberta Manchú (?) of niet, dapper vind ik ze wel, en integer ook.

Rabi'ah.
04-10-04, 16:53
Geplaatst door mark61
Van die mensen die jij noemt vind ik alleen Nelson Mandela indrukwekkend. Er zijn heel veel indrukwekkende mensen, maar die worden gek genoeg zelden beroemd.

Ja, maar wat zijn dan de voorwaarden voor beroemd worden? :confused:


Geplaatst door mark61

Of je het bijvoorbeeld nou eens bent met Shirin Ebadi of bijvoorbeel Rigoberta Manchú (?) of niet, dapper vind ik ze wel, en integer ook.

Mee eens.

mark61
04-10-04, 16:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, maar wat zijn dan de voorwaarden voor beroemd worden? :confused:

Ja maar dat is de grote vraag! In ieder geval moeten de massamedia aandacht schenken aan iemand, want anders blijf je domweg beroemd in heel je dorp. Verder helpt het als er een organisatie achter zit. De meeste mensen denken denk ik ook niet na, een leuke snuit of image doet wonderen. Wat JFK voor de mensheid heeft gedaan, kweethetniet. De Russen dreigen om Cuba plat te gooien? Hij had gewoon die schaapachtige melkmuil, en werd sensationeel vermoord. That's all.

Mill
04-10-04, 17:00
Ik vond destijds rond de heiligverklaring van Loeder Theresa de column van Christopher Hitchens van Slate wel aardig. Hier een stukje:

The pope beatifies Mother Teresa, a fanatic, a fundamentalist, and a fraud

MT was not a friend of the poor. She was a friend of poverty. She said that suffering was a gift from God. She spent her life opposing the only known cure for poverty, which is the empowerment of women and the emancipation of them from a livestock version of compulsory reproduction. And she was a friend to the worst of the rich, taking misappropriated money from the atrocious Duvalier family in Haiti (whose rule she praised in return) and from Charles Keating of the Lincoln Savings and Loan. Where did that money, and all the other donations, go? The primitive hospice in Calcutta was as run down when she died as it always had been—she preferred California clinics when she got sick herself—and her order always refused to publish any audit. But we have her own claim that she opened 500 convents in more than a hundred countries, all bearing the name of her own order. Excuse me, but this is modesty and humility?

The rich world has a poor conscience, and many people liked to alleviate their own unease by sending money to a woman who seemed like an activist for "the poorest of the poor." People do not like to admit that they have been gulled or conned, so a vested interest in the myth was permitted to arise, and a lazy media never bothered to ask any follow-up questions. Many volunteers who went to Calcutta came back abruptly disillusioned by the stern ideology and poverty-loving practice of the "Missionaries of Charity," but they had no audience for their story. George Orwell's admonition in his essay on Gandhi—that saints should always be presumed guilty until proved innocent—was drowned in a Niagara of soft-hearted, soft-headed, and uninquiring propaganda.

[...]

Many more people are poor and sick because of the life of MT: Even more will be poor and sick if her example is followed. She was a fanatic, a fundamentalist, and a fraud, and a church that officially protects those who violate the innocent has given us another clear sign of where it truly stands on moral and ethical questions.

volledige column: http://slate.msn.com/id/2090083

TonH
04-10-04, 17:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja? :schok:

Dat MLK nogal eens vreemdging wist ik, maar de rest niet........

Ik ben nu echt ff geschokt. :confused:

'k Moet wel even erkennen dat ik in mijn geloofsijver Marten Luther las i.p.v. Martin Luther King. Maar dat maakt toch niks uit :nerveus:

En dat van Gandhitsie klopt helaas wel. Verder was dat een sjacherijn die met moral blackmail enkele honderden miljoenen zijn wil op drong. En daarmee was hij indirect ook niet geheel en al onschuldig aan de massaslachtingen na de onafhankelijkheid.

mark61
04-10-04, 17:24
Geplaatst door TonH
'k Moet wel even erkennen dat ik in mijn geloofsijver Marten Luther las i.p.v. Martin Luther King. Maar dat maakt toch niks uit :nerveus:...

Orthodoxe scherpslijper :chef:

TonH
04-10-04, 17:24
Geplaatst door mark61
Orthodoxe scherpslijper :chef:

Maar noem jij eens een orthodoxe terrorist... :ego:

mark61
04-10-04, 18:17
Geplaatst door TonH
Maar noem jij eens een orthodoxe terrorist... :ego:

Raspoetin. Gavrilo Princip.

Stort zo maar de hele vreedzame wereld in een verwoestende oorlog. Bloedblubberloopgraven. Spaanse Griep. Woehaha.

Wie was die malloot eigenlijk die Turkije in 1921 or thereabouts wilde veroveren? Venizelos toch niet?

Ourzazate
04-10-04, 20:07
Geplaatst door Julien
jezus..wat vind ik jullie allemaal triest. blijf maar lekker op je luie stoel deze heilige vrouw uitschelden die meer voor de mensheid gedaan heeft dan jullie met z'n allen in je hele leven zullen kunnen doen!

:kotsen2: :kotsen2:

Er was niets heiligs aan Theresa hoor, rien du tout...:). Wie door de Paus heilig wordt verklaard wil niet zeggen dat ie dat ook is. Het vrouwtje deed inderdaad veel goede dingen maar evenveel slechte/vage dingen. Het is een feit dat ze van geld en luxe hield en meer charismatisch bezig was dan pragmatisch...:). Maar ja, dat kun je ook van de Paus en het Vaticaan zeggen...:).

Julien
04-10-04, 20:38
Geplaatst door Ourzazate
Er was niets heiligs aan Theresa hoor, rien du tout...:). Wie door de Paus heilig wordt verklaard wil niet zeggen dat ie dat ook is. Het vrouwtje deed inderdaad veel goede dingen maar evenveel slechte/vage dingen. Het is een feit dat ze van geld en luxe hield en meer charismatisch bezig was dan pragmatisch...:). Maar ja, dat kun je ook van de Paus en het Vaticaan zeggen...:).

feit blijft dat ze ontzettend veel goeds gedaan heeft, ze heeft weeskinderen, kinderen die op sterven lagen van de honger, gehandicapten geholpen. Duizenden! En door haar zijn velen geinspireerd om vrijwilligerswerk te doen.

van haar behoefte naar luxe is me niks bekend..ja ze werd op handen gedragen door de wereldelite..groot gelijk hadden ze!

ik blijf er bij dat het onterecht is om haar te bekritiseren, want zij heeft meer gedaan voor arme mensen dan jullie.

Ourzazate
04-10-04, 20:56
Geplaatst door Julien
feit blijft dat ze ontzettend veel goeds gedaan heeft, ze heeft weeskinderen, kinderen die op sterven lagen van de honger, gehandicapten geholpen. Duizenden! En door haar zijn velen geinspireerd om vrijwilligerswerk te doen.

van haar behoefte naar luxe is me niks bekend..ja ze werd op handen gedragen door de wereldelite..groot gelijk hadden ze!

ik blijf er bij dat het onterecht is om haar te bekritiseren, want zij heeft meer gedaan voor arme mensen dan jullie.

Ik heb ook weeskinderen geholpen aan een huis en aan kleding en kinderen die aan honger leden heb ik geholpen aan eten en aan werk. Ook gehandicapten heb ik meermaals geholpen...:). Wordt ik nu ook heilig verklaard? En ik beschik niet eens over de middelen waar Theresa over beschikte...:).

Zoals ik al zei heeft zij inderdaad veel mensen geholpen, maar ze kon veel meer doen als zij niet zo geld/macht/luxe-geil zou zijn. Een bekende filosoof (ben zijn naam kwijt) schreef ooit dat ieder mens die een bepaalde mate van macht en aanzien verwerft geneigd is deze macht en aanzien te misbruiken...:). Ik geloof dat Theresa dat ook deed en dat is alleen menselijk.

ps: Je moet andere mensen nooit onderschatten. Je zegt dat Theresa meer heeft gedaan voor arme mensen dan wij. Dat weet je niet...:).

Dutchguy
04-10-04, 21:35
Als de paus een onweerstaanbare drang heeft moet ie gaan plassen, net als iedereen. Gezeik ook altijd.

Rabi'ah.
05-10-04, 12:30
Geplaatst door Dutchguy
Als de paus een onweerstaanbare drang heeft moet ie gaan plassen, net als iedereen. Gezeik ook altijd.

:hihi:

:zegniets:

TonH
05-10-04, 12:49
Geplaatst door mark61
Raspoetin. Gavrilo Princip.

Stort zo maar de hele vreedzame wereld in een verwoestende oorlog. Bloedblubberloopgraven. Spaanse Griep. Woehaha.

Wie was die malloot eigenlijk die Turkije in 1921 or thereabouts wilde veroveren? Venizelos toch niet?

Die zag ik al aankomen :moe: GRIEKS-orthodox dan.

En Eleftherios Venizelos was staatshoofd en staatshoofden zijn per definitie geen terroristen.

mark61
05-10-04, 12:56
Geplaatst door TonH
Die zag ik al aankomen GRIEKS-orthodox dan.

En Eleftherios Venizelos was staatshoofd en staatshoofden zijn per definitie geen terroristen.

Machlas :moe:

TonH
05-10-04, 13:30
Geplaatst door mark61
Machlas :moe:

http://www.wsoccer.com/players/m/machlas_nikos/machlas_nikos3.jpg Nikos? :confused:

Ik neem dus maar aan dat je er geen kent :ego:

mark61
05-10-04, 13:47
Geplaatst door TonH
Nikos? :confused:

Ik neem dus maar aan dat je er geen kent :ego:

Dat je een foto hebt gevonden waarop er iets te lachen viel voor hem vind ik een hele prestatie :boeps:

Nee ik ken al die lui niet :hihi: Jij vast wel.

TonH
05-10-04, 14:44
Geplaatst door mark61
Dat je een foto hebt gevonden waarop er iets te lachen viel voor hem vind ik een hele prestatie :boeps:

Nee ik ken al die lui niet :hihi: Jij vast wel.

Het is nog steeds niet écht Grieks, maar wel Grieks-orthodox. Op Turkishforum.com staat het volgende uitputtende lijstje dat wel zal kloppen. Want waarom zouden ze het anders op hun site zetten? :argwaan:


The following is a list of Greek Cypriot Organizations which promoted
ENOSIS -union of Cyprus with Greece- through armed assaults,
killings, and terrorism all over the island.

(Source: The Cyprus Revolt by Nancy Crawshaw)


AKEL Anorthotikon Komma Ergazomenou Laou
Reform Party of the Working People

ANE Alkimos Neolaia Tis EOKA
Valiant Youth of EOKA

AON Anorthotiki Organismos Neolaias
Reform Youth Organisation

EAM Ethnikon Apeleftheritikon Metopon
National Liberation Front

EAS Ethnikos Apeleftherotikos Synaspimos
National Leberation Coalition

EDMA Eniaion Dimokratikon Metopon Anadimiurgias
United Democratic Reconstruction Front

ELAS Ethnikos Laikos Apeleftherotikos Stratos
People's National Liberation Army

EMAK Ethnikon Metopon Apeleftheroseos Kyprou
Cyprus National Liberation Front

EOKA Ethniki Organosis Kyprion Agoniston
National Organization of Cypriot Fighters

KEM Kypriakon Enotikon Metapon
Cyprus Enosis Front

OAE Organosis Aristeron Ethnikophronon
Left-wing Nationalists' Organisation

OAP Organosis Aristeron Patrioton
Left-wing Patriots' Organisation

OHEN Orthodoxos Christianiki Enosis Neon
Orthodox Christian Union of Youth

PEAEK Panellinikos Epiropi Agonos Enoseos Kyprou
Panhellenic Committee for the Struggle for the Union of Cyprus

PEK Panagrotiki Enosis Kyprou
Panagrarian Union of Cyprus

PEKA Politiki Epiropi Kypriakou Agonos
Political Committee of the Cyprus Struggle

PEO Pankyprios Ergatiki Omospondia
Pancyprian Federation of Labour

PEOM Pankyprios Ethniki Organosis Mathiton
Pancyprian National Organisation of Pupils

PEON Pankyprios Ethniki Organosis Neolaisas
Pancyprian National Organisation of Youth

SEK Synomospondia Ergaton Kyprou
Confederation of Cypriot Workers

SEKA Syndonistiki Epitropi Kypriakos Agonos
Coordination Committee of the Cyprus Struggle


AKEL, ANE, AON, EAM, EAS, EDMA,ELAS, EMAK, EOKA, KEM, OAE, OAP, OHEN,
PEAEK, PEK, PEKA, PEO, PEOM, PEON, SEK, SEKA

ANE's wide range of duties included surveillance and intimidation...
Later, on demonstrating proficiency as gunmen, they were promoted to
full membership of EOKA. [p. 255]

AON ... the communist youth organisation... [p. 54]

EAS immediately offered to support the Church plebiscite on condition
that it was a 'genuine' plebiscite for Enosis [p. 47]

EDMA ..., the potential successor to EOKA was formed out of ex-fighters
in support of Makarios [p. 352]

ELAS ... the overwhelmingly superior forces of ELAS... [p.92]

EMAK ... a secret revolutionary organisation, well organised and fully
armed, which aimed at Enosis... [p.111]

KEM... a plot by KEM to assasinate Makarios and start civil war in the
island... [p. 353]

OAE & OAP ... The two new organisations,..., sought to capture the
loyalties of the moderate leftists and claimed to represent Akelists...[p.306]

OHEN ... had exercised a pernicious influence over Cypriot youth through OHEN
and had frequently preached sedition in recent years [p. 169]

PEAEK ... This organisation, according to its own accord, had issued over 3
million anti-British pamphlets printed by departments of the Greek Army and
Government [p. 219]

PEK ... its subversive activities were in any case notorious and its links
with Greece essentially political. [p. 128]

PEKA ... [EOKA]'s political wing... [p. 242]

PEON ...since its prescription in 1953, had functioned underground... [p. 101]

SEKA... pledged to self-determination and Enosis.. [p. 384]

Terreur is dat, al die afkortingen en afsplitsingen... Waarom Turken in dat sooitje een bedrijging zien/zagen zal me altijd wel blijven ontgaan. :D

mark61
05-10-04, 14:48
Geplaatst door TonH
Het is nog steeds niet écht Grieks, maar wel Grieks-orthodox. Op Turkishforum.com staat het volgende uitputtende lijstje dat wel zal kloppen. Want waarom zouden ze het anders op hun site zetten? :argwaan:
Terreur is dat, al die afkortingen en afsplitsingen... Waarom Turken in dat sooitje een bedrijging zien/zagen zal me altijd wel blijven ontgaan. :D

Ik dacht juist dat de AKEL tegen aansluiting bij de kolonels was. Maar ik zal het wel niet goed zien, vertroebeld door mijn christenblik.

Omdat ze zelf ook zo'n zooitje ongeregeld hebben. Die schieten of schoten er af en toe wel lustig op los.

mark61
05-10-04, 14:58
Ja dach je dat ik dat niet kon:

Turkish Islamic Liberation Army (IKO), Turkish Islamic Liberation Front (TIK-C), Fighters of the Islamic Revolution (IDAM), Turkish Islamic Liberation Union (TIKB), World Sharia Liberation Army (DSKO), Universal Brotherhood Front-Sharia Revenge Squad (EKC-SIM), Islamic Liberation party Front (IKP-C), Turkish Fighters of the Universal Islamic War of Liberation (EIK-TM), Turkish Islamic Fighters Army (IMO) and Turkish Sharia Revenge Commandos (TSIK)

Dit is alleen nog maar het lijstje van de Turkse geheime dienst over islamisten. Kejje nagaan.

TonH
05-10-04, 15:06
Geplaatst door mark61
Ja dach je dat ik dat niet kon:

Turkish Islamic Liberation Army (IKO), Turkish Islamic Liberation Front (TIK-C), Fighters of the Islamic Revolution (IDAM), Turkish Islamic Liberation Union (TIKB), World Sharia Liberation Army (DSKO), Universal Brotherhood Front-Sharia Revenge Squad (EKC-SIM), Islamic Liberation party Front (IKP-C), Turkish Fighters of the Universal Islamic War of Liberation (EIK-TM), Turkish Islamic Fighters Army (IMO) and Turkish Sharia Revenge Commandos (TSIK)

Dit is alleen nog maar het lijstje van de Turkse geheime dienst over islamisten. Kejje nagaan.

Op Cyprus had je de TMT (Turk Mudafa Teskilat -- Turkish Defence Organisation). Die mevrouw Crawshaw heeft daar nog een leuk stukje over wat niet op voorgaande site te vinden is, maar wel in dezelfde publicatie staat:


1958/59

The Turkish community had been greatly strengthened by the addition of Rauf Denktash, an able lawyer who had completed his education in England on a British Council scholarship and who had recently resigned from the Government legal service. Kutchuk and Denktash announced over Ankara Radio on 31 May that the British were planning to enforce a settlement which would be unsatisfactory to the Turks' During a press conference held on 3 June at the Hilton Hotel in Istanbul, Kutchuk said the British Government was about to grant self-determination to Cyprus, which would mean the extinction of the Turkish Cypriots. A week later the Turkish Government reaffirmed its determination to introduce partition. In Cyprus the TMT, though smaller and less well organised, modelled itself on the pattern of EOKA and grew increasingly aggressive. The boycott of British goods initiated by EOKA was now applied by the Turks to Greek goods. Turks caught smoking Greek cigarettes or using Greek shops were beaten up by gangs of Turkish youths. Turks known to have deviated from the national line that coexistence between the communities was impossible were liable to be denounced as traitors. The TMT warned all Turkish members of Greek trade unions that they must resign, and shot dead two Turkish Communists ostensibly for ideological reasons, but the true motive is likely to have been their membership of PEO, which essentially involved cooperation with Greeks. On 18 May the TMT, in anticipation of the British policy statement, declared that the hour of total action had come: 'The island would be drowned in blood and fire the very day self-government is announced.' The same leaflet instructed the Turkish Cypriots to complete their preparations and hold themselves in readiness for action within the next fifteen days.

The Turkish Cypriots, despite their belligerency, were clearly at a serious disadvantage in that the TMT as yet had only very limited access to firearms. But Turkish orators set out to bolster morale by comparing the campaign with the struggle for Islam and by urging the Turks not to be discouraged by the lack of arms: 'Anatolia's war was fought with sticks and axes. '" The local leaders advised householders to accumulate in their homes knives, axes, sledges, pointed tools, large stones, boiling water and petrol. Convinced that Turkey would send troops to their aid, the Turkish Cypriots were in no way daunted by the fact that Greeks outnumbered them by four to one. Turkish houses displayed posters showing the island partitioned beneath the figure of a helmeted Turkish soldier. The fanaticism which was associated with EOKA now permeated the TMT, which called for 'PARTITION OR DEATH!':

Oh Turkish Youth!

The day is near when you will be called upon to sacrifice your life and blood in the 'PARTITION' struggle -- to the struggle for freedom. . . .

You are a brave Turk. You are faithful to your country and nation and are entrusted with the task of demonstrating Turkish might. Be ready to break the chains of slavery with your determination and willpower and with your love of freedom. All Turkdom, right and justice and God are with you. PARTITION OR DEATH!

Zeloten zijn het, meneertje. Allemaal! En aan alle kanten! :D

mark61
05-10-04, 15:14
Geplaatst door TonH
Op Cyprus had je de TMT ...Zeloten zijn het, meneertje. Allemaal! En aan alle kanten! :D

Lijkt me lastig om dat water kokende te houden tot het uur U. Of is die petrolie daarvoor bedoeld?

Rabi'ah.
05-10-04, 17:31
De Turken tegen de Grieken, joepie! :nijn:


:D

mark61
06-10-04, 14:51
Geplaatst door Rabi'ah.
De Turken tegen de Grieken, joepie! :nijn:


:D

De voorhoedes in de clash of civvies. Denken ze zelf wel eens. Hoewel de Turken in de war zijn over waar ze bij horen en de Grieken bij nader inzien toch niet zoveel met die ouwe Griekse beschaving te maken hebben en zich best wel happy voelen in een mediterraan-Turkse omgeving. Eigenlijk lijken ze gewoon teveel op elkaar :)

Rabi'ah.
06-10-04, 16:29
Geplaatst door mark61
De voorhoedes in de clash of civvies. Denken ze zelf wel eens. Hoewel de Turken in de war zijn over waar ze bij horen en de Grieken bij nader inzien toch niet zoveel met die ouwe Griekse beschaving te maken hebben en zich best wel happy voelen in een mediterraan-Turkse omgeving. Eigenlijk lijken ze gewoon teveel op elkaar :)

Inderdaad. :strik:

Een half-Griekse, half-Nederlandse vrouw die ik een keer tegenkwam, vatte het als volgt samen: "Alles bij ons is hetzelfde, behalve de taal en het geloof."

Eigenlijk net zoiets als Duitsers en Nederlanders, toch? :wink:

mark61
06-10-04, 16:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Eigenlijk net zoiets als Duitsers en Nederlanders, toch? :wink:

nouw ehh...

TonH
06-10-04, 17:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad. :strik:

Een half-Griekse, half-Nederlandse vrouw die ik een keer tegenkwam, vatte het als volgt samen: "Alles bij ons is hetzelfde, behalve de taal en het geloof."

Eigenlijk net zoiets als Duitsers en Nederlanders, toch? :wink:

:duim:

Alleen de Grieken voetballen veel beter :ego:

mark61
06-10-04, 17:46
Geplaatst door TonH
[BAlleen de Grieken voetballen veel beter :ego: [/B]

Dat hebben ze net pas van, nota bene, een Duitser geleerd.