PDA

Bekijk Volledige Versie : Olie en strijd tegen Islam belangrijker dan 'zwartjes'



Joesoef
05-10-04, 08:07
VN: Toestand Darfur erger, regering faalt

Uitgegeven: 5 oktober 2004 07:32
Laatst gewijzigd: 5 oktober 2004 07:37

NEW YORK - De toestand in het West-Sudanese Darfur is in september nog erger geworden in verhouding tot een maand eerder. De Sudanese regering laat na daadkrachtig op te treden tegen de misdaden die er tegen de burgerbevolking worden gepleegd, zo hebben de Verenigde Naties dinsdag gerapporteerd.

"Het aantal misdadigers en het aantal willekeurige gewelddaden neemt alleen maar toe. Een steeds groter deel van de bevolking is zonder enige bescherming van de regering en valt ten prooi aan honger, angst en geweld. (..) Het aantal mensen dat door het conflict wordt getroffen, groeit en hun lijden wordt verlengd door de nalatigheid (van de regering in Khartum)."


Deze conclusies trekken de Verenigde Naties over de recente ontwikkelingen in Sudan. Dat maakte VN-chef Kofi Annan in de nacht van maandag op dinsdag in het VN-hoofdkwartier in New York bekend. De speciale VN-gezant voor Darfur, Jan Pronk, zal dinsdag zijn rapport over de toestand in Darfur toelichten voor de Veiligheidsraad.

De VN dreigen Sudan met sancties indien het land nalaat op te treden tegen bendes die met gruweldaden etnische zuiveringen plegen. Voorts verlangen de VN vooralsnog vergeefs een vredesregeling tussen regering en rebellen.

Eelke
05-10-04, 08:39
Even provoceren:

Iedereen was tegen ingrijpen in Irak dus nu kunnen we natuurlijk niet gaan ingrijpen in Darfur. Het is gewoon een interne zaak waar we ons niet mee moeten bemoeien.

Kon het niet laten...

Maar je hebt gelijk dat zonder olie er minder snel ingegrepen zal worden. Zoals altijd is het gewoon een kwestie van geld en eigenbelang.

Groet, groet Eelke

nard
05-10-04, 08:40
Geplaatst door Eelke
Even provoceren:

Iedereen was tegen ingrijpen in Irak dus nu kunnen we natuurlijk niet gaan ingrijpen in Darfur. Het is gewoon een interne zaak waar we ons niet mee moeten bemoeien.

Kon het niet laten...

Maar je hebt gelijk dat zonder olie er minder snel ingegrepen zal worden. Zoals altijd is het gewoon een kwestie van geld en eigenbelang.

Groet, groet Eelke

Door je relativering heeft je provocatie geen betekenis meer.

Eelke
05-10-04, 08:49
Geplaatst door nard
Door je relativering heeft je provocatie geen betekenis meer.

Maar het geeft wel aan dat ingrijpen ook niet zo eenvoudig is. Achteraf kun je meestal pas zeggen of je het wel of niet had moeten doen. Dus dit is de kans voor alle mensen die tegen de invasie van Irak was om het mening te laten horen. Ik hoor nu graag vooraf wat ze er van vinden. En waarom wel ingrijpen in Darfur en niet in palastina, of alle andere conflicten in deze wereld.

Groet, groet Eelke

Seif
05-10-04, 08:52
Van de VN hoeven we toch niks te verwachten. Zo kannie wel weer![taouanza]

mark61
05-10-04, 09:14
Eerst was westerse bemoeienis met Darfur een teken van oliebelangen en anti-islam.

Nu is blijkbaar, gezien de topictitel, geen bemoeienis met Darfur een teken van oliebelangen en anti-islam.

:confused:

Joesoef
05-10-04, 09:22
Geplaatst door mark61
Eerst was westerse bemoeienis met Darfur een teken van oliebelangen en anti-islam.

Nu is blijkbaar, gezien de topictitel, geen bemoeienis met Darfur een teken van oliebelangen en anti-islam.

:confused:


Voor metname de inval in Afghanistan maar ook die van Irak zijn de argumenten gebruikt van mensenrechten en terrorisme. Kennelijk hebben de mensen daar geen rechten en betreft het vooral internationaal terrorisme en niet lokaal terrorisme.

Eigen belang staat dus voorop. Zometeen is iedereen daar uitgemoord en kan men het argument gebruiken van "ze hebben toch niet zoveel olie nodig".

mark61
05-10-04, 10:10
Geplaatst door Joesoef
Voor metname de inval in Afghanistan maar ook die van Irak zijn de argumenten gebruikt van mensenrechten en terrorisme. Kennelijk hebben de mensen daar geen rechten en betreft het vooral internationaal terrorisme en niet lokaal terrorisme.

Eigen belang staat dus voorop. Zometeen is iedereen daar uitgemoord en kan men het argument gebruiken van "ze hebben toch niet zoveel olie nodig".

Ik dacht dat de VS speelden met de gedachte troepen te sturen. Zowel de Soedanese regering als mensen op dit forum zouden daar niet blij mee zijn. Dus jij bent voor een Amerikaanse invasie in Soedan?

Nog voor de VN zou de Afrikaanse Unie dan wel de Arabische Liga (is Soedan daar geen lid van?) of de Islamitische Conferentie er iets aan moeten doen. Of zich minstens uitspreken. Er zijn zat moslims die zich aan die stilte ergeren.

Ik vind het een beetje vreemd dat het westen hoe dan ook de zwarte piet krijgt. Als ze ingrijpen is het fout (kan ik inkomen), als ze niet ingrijpen is het ook fout.

Begrijp ik nu goed dat jij toch graag de VS of het westen als politieagent van de wereld wilt? Is het dan toch White Man's Burden om misstanden overal ter wereld recht te zetten? Is er dan geen enkele morele of militaire autoriteit buiten het westen? Waarom stuurt Iran geen troepen? Egypte? Nigeria?

Spoetnik
05-10-04, 10:54
Geplaatst door mark61
Ik dacht dat de VS speelden met de gedachte troepen te sturen.

Verkiezingsstunt.. Maar komt niks van hoor.

Joesoef
05-10-04, 10:59
Geplaatst door mark61
Ik vind het een beetje vreemd dat het westen hoe dan ook de zwarte piet krijgt. Als ze ingrijpen is het fout (kan ik inkomen), als ze niet ingrijpen is het ook fout.


De VN kan natuurlijk op verschillende manieren ingrijpen.

Seif
05-10-04, 11:09
Geplaatst door Joesoef
De VN kan natuurlijk op verschillende manieren ingrijpen.

Hebben we het hier over dezelfde VN, met landen zoals Rusland en China in de veiligheidsraad?

Iwan
05-10-04, 11:21
Geplaatst door mark61
Ik dacht dat de VS speelden met de gedachte troepen te sturen. Zowel de Soedanese regering als mensen op dit forum zouden daar niet blij mee zijn. Dus jij bent voor een Amerikaanse invasie in Soedan?

Nog voor de VN zou de Afrikaanse Unie dan wel de Arabische Liga (is Soedan daar geen lid van?) of de Islamitische Conferentie er iets aan moeten doen. Of zich minstens uitspreken. Er zijn zat moslims die zich aan die stilte ergeren.

Ik vind het een beetje vreemd dat het westen hoe dan ook de zwarte piet krijgt. Als ze ingrijpen is het fout (kan ik inkomen), als ze niet ingrijpen is het ook fout.

Begrijp ik nu goed dat jij toch graag de VS of het westen als politieagent van de wereld wilt? Is het dan toch White Man's Burden om misstanden overal ter wereld recht te zetten? Is er dan geen enkele morele of militaire autoriteit buiten het westen? Waarom stuurt Iran geen troepen? Egypte? Nigeria?
Ja het westen speelt graag als een politieagent van de wereld om hun belangen in veiligheid te houden. Andere landen mogen alleen onder leiding van het westen hun militiar elders sturen. Doen ze het buiten het
westen gezag dan worden ze hard aangepakt door het westen. Dat weet jij toch?

Al Sawt
05-10-04, 11:45
Geplaatst door mark61
Ik dacht dat de VS speelden met de gedachte troepen te sturen. Zowel de Soedanese regering als mensen op dit forum zouden daar niet blij mee zijn. Correct.




Nog voor de VN zou de Afrikaanse Unie dan wel de Arabische Liga (is Soedan daar geen lid van?) of de Islamitische Conferentie er iets aan moeten doen. Of zich minstens uitspreken. Er zijn zat moslims die zich aan die stilte ergeren. Soedan is wel degelijk lid van de AL.


Ik vind het een beetje vreemd dat het westen hoe dan ook de zwarte piet krijgt. Als ze ingrijpen is het fout (kan ik inkomen), als ze niet ingrijpen is het ook fout. Volgens mij moeten beter over VS praten, dan over het Westen. Aangezien VS buitenlandse beleid van het Westen dicteert.


VS is alleen op uit, om de Soedanese olie explotatie te dwarsbomen.
Omdat ze geen oliebelangen in Soedan heeft en haar grote rivaal China wel.

Het heeft niets te maken met de situatie van weerloze bewoners van Darfur. Anders zou de VS ook interesse hebben getoond in Congo.

Ourzazate
05-10-04, 11:47
Geplaatst door Joesoef
VN: Toestand Darfur erger, regering faalt

Uitgegeven: 5 oktober 2004 07:32
Laatst gewijzigd: 5 oktober 2004 07:37

NEW YORK - De toestand in het West-Sudanese Darfur is in september nog erger geworden in verhouding tot een maand eerder. De Sudanese regering laat na daadkrachtig op te treden tegen de misdaden die er tegen de burgerbevolking worden gepleegd, zo hebben de Verenigde Naties dinsdag gerapporteerd.

"Het aantal misdadigers en het aantal willekeurige gewelddaden neemt alleen maar toe. Een steeds groter deel van de bevolking is zonder enige bescherming van de regering en valt ten prooi aan honger, angst en geweld. (..) Het aantal mensen dat door het conflict wordt getroffen, groeit en hun lijden wordt verlengd door de nalatigheid (van de regering in Khartum)."

De VN dreigen Sudan met sancties indien het land nalaat op te treden tegen bendes die met gruweldaden etnische zuiveringen plegen. Voorts verlangen de VN vooralsnog vergeefs een vredesregeling tussen regering en rebellen.

De enige reden waarom de VN/EU/VS plotseling interesse toont in Sudan is vanwege de grondstoffen die er naar het schijnt te vinden zijn waaronder olie...:). Iedereen die gelooft dat het alleen om Darfur gaat is op zijn achterhoofd gevallen.

Net zo min als dat de VS en de coalitie naar Irak gingen vanwege WMD waarvan ze al bij voorbaat wisten dat die er niet waren. Het draait enkel om 1 ding en dat is olie/geld. Het lot van wat shiietjes en wat zwartjes is echt heel ondergeschikt in deze kwesties...:).

ps: Het is maar dat Sudan een goede band heeft met China (veto)...:).

mark61
05-10-04, 11:52
Geplaatst door Al Sawt
VS is alleen op uit, om de Soedanese olie explotatie te dwarsbomen.
Omdat ze geen oliebelangen in Soedan heeft en haar grote rivaal China wel.

Het heeft niets te maken met de situatie van weerloze bewoners van Darfur. Anders zou de VS ook interesse hebben getoond in Congo.

Dat weet ik. Maar wat is dan de oplossing? Ik denk eerlijk gezegd dat de AU wel iets zou willen doen, als ze 'onbevooroordeelde' troepen konden sturen en iemand anders het zou betalen. Die 'iemand anders' is dan ws. de VS / het westen.

Er is inderdaad nauwelijks een verschil te bekennen tussen VS en EU buitenlandse politiek. Behalve dat NL geld geeft voor een Palestijnse haven en m dan rustig door de Israeli's laat platbombarderen.

mark61
05-10-04, 11:54
Geplaatst door Ourzazate
De enige reden waarom de VN/EU/VS plotseling interesse toont in ...Het lot van wat shiietjes en wat zwartjes is echt heel ondergeschikt in deze kwesties...:).

ps: Het is maar dat Sudan een goede band heeft met China (veto)...:).

Ik denk dat Koffi Annan wel wat wil doen. Al is het maar omdat hij Ghanees > Afrikaan is.

Zwarte Schaap
05-10-04, 12:05
Geplaatst door Seif
Van de VN hoeven we toch niks te verwachten.

Dit is een oproep tot massamoord en massaterrorisme. Walchelijk !!

En wat vinden we dat toch fijn om te quoten![taouanza]

Ourzazate
05-10-04, 12:12
Geplaatst door mark61
Ik denk dat Koffi Annan wel wat wil doen. Al is het maar omdat hij Ghanees > Afrikaan is.

Koffi Anan is een marionet en doet wat hem achter de schermen wordt opgedragen...:).

Spoetnik
05-10-04, 12:35
Geplaatst door Ourzazate
De enige reden waarom de VN/EU/VS plotseling interesse toont in Sudan is vanwege de grondstoffen die er naar het schijnt te vinden zijn waaronder olie...:). Iedereen die gelooft dat het alleen om Darfur gaat is op zijn achterhoofd gevallen

Welnee, het gaat niet om olie, dat is misschien in de pereferie interessant, om zo China een beetje dwars te zitten (China is de belangrijkste importeur van Sudanees olie). Het gaat er voornamelijk om het verleggen van de aandacht op Iraq. De gruwelijkheden gepleegd door de Britten en de Amerikanen vallen mee als je ze afzet naast de gruwelijkheden gepleegd door de Janjaweed.

Verder is de steun aan de Fur rebellen bedoeld om de Islamistische leider van Sudan Turabi te versterken ten opzichte van de dictator Bashir. Dit met als doel de 'Clash of Civilizations' dichterbij te brengen.

Zie mijn eerdere analyse van de situatie in Sudan:
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=111379

Ourzazate
05-10-04, 12:42
Geplaatst door Spoetnik
Welnee, het gaat niet om olie, dat is misschien in de pereferie interessant, om zo China een beetje dwars te zitten (China is de belangrijkste importeur van Sudanees olie). Het gaat er voornamelijk om het verleggen van de aandacht op Iraq. De gruwelijkheden gepleegd door de Britten en de Amerikanen vallen mee als je ze afzet naast de gruwelijkheden gepleegd door de Janjaweed.

Verder is de steun aan de Fur rebellen bedoeld om de Islamistische leider van Sudan Turabi te versterken ten opzichte van de dictator Bashir. Dit met als doel de 'Clash of Civilizations' dichterbij te brengen.

Zie mijn eerdere analyse van de situatie in Sudan:
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=111379

Dat is jouw analyse...:). Ik sprak afgelopen vrijdag nog een groep Sudanezen die zowel tegen de situatie in Darfur waren als tegen de bemoeienis van het buitenland. Zij verzekerden mij dat het om de grondstoffen gaat. Ik neem eerder hun bijdrage (met al hun contacten) ter harte dan de jouwe, no offense...:).

De aandacht verleggen van Irak af kan er mee te maken hebben, maar het draait uiteindelijk maar om 3 letters (zoals de Amerikaanse regering zelf ooit toegaf) O.I.L...:).

Spoetnik
05-10-04, 12:49
Geplaatst door Ourzazate
Dat is jouw analyse...:). Ik sprak afgelopen vrijdag nog een groep Sudanezen die zowel tegen de situatie in Darfur waren als tegen de bemoeienis van het buitenland. Zij verzekerden mij dat het om de grondstoffen gaat. Ik neem eerder hun bijdrage (met al hun contacten) ter harte dan de jouwe, no offense...:).

De aandacht verleggen van Irak af kan er mee te maken hebben, maar het draait uiteindelijk maar om 3 letters (zoals de Amerikaanse regering zelf ooit toegaf) O.I.L...:).

De jaarlijkse productie van olie door Sudan is klein en niet waard om troepen voor in te zetten, er zullen dan ook geen Amerikaanse troepen naar Darfur afreizen, zeker niet als Bush wint. Bovendien, der is geen olie in Darfur :) Ik raad je aan mijn analyse te lezen, hetgeen een veel betere reden verschaft voor de situatie in Sudan.

Zwarte Schaap
05-10-04, 13:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit is een oproep tot massamoord en massaterrorisme. Walchelijk !!

En wat vinden we dat toch fijn om te quoten![taouanza]

Taouanza bespaar me je kritiek, ik heb niets te maken met modereren en wil me er ook niet mee bemoeien.

Ik hou me puur en alleen bezig met prikken en niet of bepaalde priksels strafpunten verdienen of niet.

mark61
05-10-04, 13:20
Walgelijk Walcheren.

Zwarte Schaap
05-10-04, 13:26
Geplaatst door mark61
Walgelijk Walcheren.

Mark61 bespaar me je kritiek, ik hou me niet bezig met grammatica en taalregels.

Ik hou puur en alleen bezig met met de inhoudelijke boodschap.

:boos:

mark61
05-10-04, 13:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mark61 bespaar me je kritiek, ik hou me niet bezig met grammatica en taalregels.

Ik hou puur en alleen bezig met met de inhoudelijke boodschap.

Het is geen kritiek, en over grammatica en taalregels gaat het ook niet. Het overkomen van je inhoudelijke boodschap wordt ook beïnvloed door de vorm.

Maar tis al goed.

Zwarte Schaap
05-10-04, 13:36
Geplaatst door mark61
Maar tis al goed.

dat is je geraaien ook! (oke geraden dan)

taouanza
05-10-04, 13:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Taouanza bespaar me je kritiek, ik heb niets te maken met modereren en wil me er ook niet mee bemoeien.

Ik hou me puur en alleen bezig met prikken en niet of bepaalde priksels strafpunten verdienen of niet.

Fijn maar bespaar me je gezeur als ik ook jouw 'inhoudelijke' berichten verwijderd omdat je zo graag 'walchelijke' uitspraken quote.

Ourzazate
05-10-04, 13:51
Geplaatst door Spoetnik
De jaarlijkse productie van olie door Sudan is klein en niet waard om troepen voor in te zetten, er zullen dan ook geen Amerikaanse troepen naar Darfur afreizen, zeker niet als Bush wint. Bovendien, der is geen olie in Darfur :) Ik raad je aan mijn analyse te lezen, hetgeen een veel betere reden verschaft voor de situatie in Sudan.

Ik zal jouw analyse tzt beter doornemen...:). Darfur = Sudan en vice versa...:). De VS wil zoveel mogelijk landen die rijk zijn aan bepaalde grondstoffen onder de hoede hebben...:). Klein of groot maakt niet uit. Een joods gezegde luidt; wie het kleine niet eert is het grote niet weerd...:).

Zwarte Schaap
05-10-04, 13:56
Geplaatst door taouanza
Fijn maar bespaar me je gezeur als ik ook jouw 'inhoudelijke' berichten verwijderd omdat je zo graag 'walchelijke' uitspraken quote.

Daarvoor hoef je mijn ''inhoudelijke'' bericht niet te verwijderen. Het volstaat al om de gewraakte tekst alleen te verwijderen.

Verder is het niet dat ik ''graag'' walgelijke quotes citeer, maar is het dat ik graag kritiek lever op wat naar mijn mening niet juist is.

Spoetnik
05-10-04, 14:10
Geplaatst door Ourzazate
Ik zal jouw analyse tzt beter doornemen...:). Darfur = Sudan en vice versa...:). De VS wil zoveel mogelijk landen die rijk zijn aan bepaalde grondstoffen onder de hoede hebben...:). Klein of groot maakt niet uit. Een joods gezegde luidt; wie het kleine niet eert is het grote niet weerd...:).

Uiteindelijk heeft het wel met olie te maken hoor, maar niet op de manier die jij denkt.

The Clash of Civilizations die wordt veroorzaakt vanuit het Westen dient om de wereldbevolking in te perken ( kleiner dan 1 miljard ), en DIT heeft te maken met de olie. Er is niet genoeg olie voor 5 miljard mensen, met 1 miljard is het allemaal wat beter te doen. Om de wereldbevolking met 4 miljard te laten afnemen is wel eerst oorlog nodig, derhalve de Clash of Civilizations.

Om mijn punt kracht bij te zetten:
A Shiite-Sunni Islamist 'high command' may be forming
http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=5&article_id=8957

Ourzazate
06-10-04, 21:26
Geplaatst door Spoetnik
Uiteindelijk heeft het wel met olie te maken hoor, maar niet op de manier die jij denkt.

The Clash of Civilizations die wordt veroorzaakt vanuit het Westen dient om de wereldbevolking in te perken ( kleiner dan 1 miljard ), en DIT heeft te maken met de olie. Er is niet genoeg olie voor 5 miljard mensen, met 1 miljard is het allemaal wat beter te doen. Om de wereldbevolking met 4 miljard te laten afnemen is wel eerst oorlog nodig, derhalve de Clash of Civilizations.

Om mijn punt kracht bij te zetten:
A Shiite-Sunni Islamist 'high command' may be forming
http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=5&article_id=8957

Als je vanuit natuurlijk oogpunt beziet dan zou je kunnen zeggen dat een ziekte als Aids, aardbevingen, dodelijke ongelukken etc. een stukje kringloop is. Er is slechts een portie voor een bepaalde hoeveelheid...:).

Stel je eens voor dat mensen alleen komen te overlijden vanwege ouderdom. Dan zou de wereld overbevolkt raken. Niet dat dit goed of slecht is, maar de natuur houdt zich zo wel in een bepaalde evenwicht...:).

ps: Ik wacht trouwens op die andere nieuwe energiebron die rond deze tijd zou worden ontdekt volgens Nostradamus...:).

Spoetnik
06-10-04, 21:35
Geplaatst door Ourzazate
Stel je eens voor dat mensen alleen komen te overlijden vanwege ouderdom. Dan zou de wereld overbevolkt raken. Niet dat dit goed of slecht is, maar de natuur houdt zich zo wel in een bepaalde evenwicht...:).

Volgens mij zit em hier de crux, de medische wetenschap is zover dat de levensspanne van mensen in de nabije toekomst verdubbeld kan worden (misschien zelfs meer).


ps: Ik wacht trouwens op die andere nieuwe energiebron die rond deze tijd zou worden ontdekt volgens Nostradamus...:).

Ha, Nostradamus, de ouwe kabbalist.. ik heb er een boek over gelezen, hij heeft zijn "profetie" geschreven naar aanleiding van data uit het verleden, de veroverings tocht van de Saracenen in Europa, de mars van de Mongolen, de aanvallen van de Moren, en heeft deze data met elkaar samengevoegd en zo een "profetie" geschreven. Kortom Nostradamus had dan wel kennis van geheimen van geheime broederschappen, dan wel was het gewoon een slim geschreven boek.

Ourzazate
06-10-04, 21:48
Geplaatst door Spoetnik
Volgens mij zit em hier de crux, de medische wetenschap is zover dat de levensspanne van mensen in de nabije toekomst verdubbeld kan worden (misschien zelfs meer).

Dan hou ik me hart vast...:D. Dat zou wat zijn! Trouwens, ook dit heeft die drommelse Nostradamus voorspeld...:).



Geplaatst door Spoetnik

Ha, Nostradamus, de ouwe kabbalist.. ik heb er een boek over gelezen, hij heeft zijn "profetie" geschreven naar aanleiding van data uit het verleden, de veroverings tocht van de Saracenen in Europa, de mars van de Mongolen, de aanvallen van de Moren, en heeft deze data met elkaar samengevoegd en zo een "profetie" geschreven. Kortom Nostradamus had dan wel kennis van geheimen van geheime broederschappen, dan wel was het gewoon een slim geschreven boek.

Je moet zijn profetie lezen over de baardman. Je zou haast kunnen zeggen dat het gewoon op Bin Laden slaat...:). In elk geval is het wel heel toepasbaar allemaal. Mensen zeggen dat je zijn verzen op verschillende manieren kan uitleggen waardoor ze op elk moment toepasbaar zouden kunnen zijn...:).

~Panthera~
06-10-04, 22:08
Als morgen nu eens alle olie op was...................

Dan had iedereen een probleem. :D

Of......geen reden meer om een oorlog te beginnen.

Althans............voor even natuurlijk. :moe:

mark61
06-10-04, 23:00
Geplaatst door ~Panthera~
Als morgen nu eens alle olie op was...................
...
Althans............voor even natuurlijk. :moe:

Probeer maar s een oorlog te beginnen zonder olie.