PDA

Bekijk Volledige Versie : Hooggerechtshof VS bevestigt verbod Tien Geboden gerechtsgebouw



Marsipulami
05-10-04, 13:48
Hooggerechtshof VS bevestigt verbod Tien Geboden gerechtsgebouw (05/10 14:19)

(Belga) De Tien Geboden horen niet thuis in een Amerikaans gerechtsgebouw. Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft het laatste beroep verworpen tegen het bevel om het monument met de Tien Geboden te verwijderen uit hooggerechtshof van Alabama.

Roy Moore, voorzitter van het hooggerechtshof in Alabama, liet in 2001 in de inkomhal van het gerechtsgebouw een monument optrekken met de bijbelse geboden. Het initiatief bracht een storm aan kritiek teweeg. Twee jaar later velde een federale rechtbank een vonnis dat Moore verplichtte het monument af te breken, maar de conservatieve rechter ging daartegen in beroep. Omdat hij weigerde te buigen voor het vonnis, trad Moore eind november terug uit zijn voorzittersfunctie. "Ik heb geen spijt. Ik heb vastgehouden aan mijn geloof", zegt Moore. "Ik heb gehoorzaamd aan de Wet door de onwettige orders van een mens niet te volgen", aldus nog de conservatieve christen. (dwm)