PDA

Bekijk Volledige Versie : Hasseltse rechter wijst de eis van zes moslimmeisjes af



Marsipulami
05-10-04, 14:52
Hasseltse kortgedingrechter laat verbod op hoofddoek in klas toe

De Hasseltse kortgedingrechter heeft dinsdag de eis afgewezen van de zes moslimmeisjes die de provinciale handelsschool in Hasselt gedagvaard hadden wegens het verbod op het dragen van een hoofddoek in de klas.
De meisjes vroegen de rechter de school een dwangsom van 500 euro op te leggen per keer dat ze niet met een hoofddoek de klas binnen mogen.

Volgens de rechter kan uit geen enkel element afgeleid worden dat het verbod een verschil in behandeling vormt of een schadelijke weerslag heeft op de meisjes. Er is geen sprake van discriminatie, oordeelt de rechter.
Sinds 1 september geldt er in tien provinciale onderwijsinstellingen in Limburg een schoolreglement waarbij het dragen van een hoofddeksel in de klas verboden is.

taouanza
05-10-04, 14:54
Wat een achterlijk cultuur zeg daar in Limburg!

Marsipulami
05-10-04, 14:57
Het zijn de Turken die de zaak juridisch verknoeid hebben. Het Europees hof voor de rechten van de mens oordeelde eerder al dat een hoofddoekverbod in Turkije mocht, aangezien een heleboel moslimgeleerden aldaar het verbod verdedigen.

Tot voor kort werden gerechtszaken in België rond hoofddoeken vrijwel altijd in het voordeel van de moslims beslecht, met een beroep op de godsdienstvrijheid.

Nu is het hek van de dam en is er geen juridisch argument meer te bedenken dat kan beletten dat het verbod nu ook in andere scholen doorgevoerd wordt. Daarna bedrijven en elke andere plaats inclusief de straat.

nard
05-10-04, 14:59
Geplaatst door taouanza
Wat een achterlijk cultuur zeg daar in Limburg!

Achterlijke cultuur niet, maar waar de prioriteiten gelegd worden, zeg. Niet te geloven. Een lappie stof. Als de jongedames daar nou gewetensrust van krijgen, laat ze lekker gaan.

Ik zou van het geslachtoffer en de onbereidheid om zich aan te passen ,waarvan blijk wordt gegeven in onderstaande link, een veel grotere prioriteit maken:

Hoezo dubbel? (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=112298)

taouanza
05-10-04, 15:03
Geplaatst door nard
Achterlijke cultuur niet, maar waar de prioriteiten gelegd worden, zeg. Niet te geloven. Een lappie stof. Als de jongedames daar nou gewetensrust van krijgen, laat ze lekker gaan.

Ik zou van het geslachtoffer en de onbereidheid om zich aan te passen ,waarvan blijk wordt gegeven in onderstaande link, een veel grotere prioriteit maken:

Hoezo dubbel? (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=112298)

Het gaat om vrijheid om te kiezen.
En jij kan niet bepalen voor een ander wat zij/hij belangrijk moet vinden.

EN waarom zou ik me aan moeten passen aan mensen die mij hun wil willen opleggen en aan de andere kant zichzelf op de borst slaan omdat ze mensenrechten respecteren.Hypocriet dat je bent!

Marsipulami
05-10-04, 15:49
Geplaatst door taouanza
Het gaat om vrijheid om te kiezen.
En jij kan niet bepalen voor een ander wat zij/hij belangrijk moet vinden.


De vrijheid om te kiezen wordt voortdurend door de wet aan banden gelegd. Een gevel in een andere kleur herschilderen mag ook niet volgens de wet.

Het enige wat daar tegen in te brengen is de religieuze plicht om je gevel in een bepaalde kleur te schilderen.

Nu een belangrijk moslimland zelf en voorzien van de nodige argumentatie van moslimgeleerden het hoofddoek als een religieuze plicht beschouwt waarvan afgeweken mag worden.

Die zienswijze is overgenomen door het Europees hof voor de rechten van de mens. Daarmee is er een gezaghebbende jurisprudentie geschapen, die zijn effect over heel Europa zal laten gevoelen.

Nu kan men het de niet-moslims niet langer kwalijk nemen dat ze deze zienswijze overnemen.