PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimjongeren werken aan eigen moskee



Marsipulami
05-10-04, 15:04
Moslimjongeren werken aan eigen moskee

Onderricht en preek in het Nederlands

Geplaatst op 5/10 '04 om 15:41u
Door Ton Huitink (Bron: ANP)


ROTTERDAM (ANP/RKnieuws.net) - Een kleine groep jonge moslims met een eigen jongerenmoskee in Rotterdam. Het doel van het eigen gebedshuis is het hebben van een eigen plek waar moslimjongren hun geloof kunnen beleven. Het is de bedoeling dat het onderricht in het Nederlands gebeurt, maar ook de preek tijdens het vrijdaggebed.



Dat heeft een van de initiatiefnemers, directeur Mohammed Cheppih van de Moslim Wereld Liga Nederland, dinsdag aangekondigd. De plannen zijn nog in het beginstadium, maar over huisvesting en geld maakt hij zich geen grote zorgen. "Mijn grootste zorg is dat jongeren in het huidige maatschappelijke klimaat bang zijn om zich aan de islam te gaan wijden, omdat ze daarmee een negatief stempel opgedrukt krijgen.创

Zowel vanuit de moslimgemeenschap als vanuit de samenleving verwacht hij tegenwerking. "Door de verschillende islamitische groepen zullen we als concurrent worden gezien. Bij niet-moslims slaat de angst toe zodra moslimjongeren zich onder een islamitische paraplu verzamelen.创

Beoogd voorzitter

Ook het radicale imago dat Cheppih, vorig jaar kortstondig in beeld als beoogd voorzitter van de Nederlandse tak van de Arabisch-Europese Liga (AEL), aankleeft, zal de publieke opinie niet gunstig stemmen, beseft hij. Of hij de kar van de jongerenmoskee blijft trekken, is overigens de vraag. Het liefst zou hij zo snel mogelijk naar een moslimland emigreren. "Nederland is voor moslims geen leefbaar land meer. Ik ben er niet trots op dat ik hier woon.创

Zijn "verantwoordelijkheidsgevoel创 jegens jonge moslims houdt hem naar eigen zeggen nog hier. "Er is een grote vraag naar onderricht over de islam in het Nederlands, maar de capaciteit is beperkt.创 De theoloog Cheppih zelf geeft elke week wel ergens in Nederland een lezing. Vorig jaar had hij tijdens de ramadan gemiddeld anderhalve lezing per dag in zijn agenda staan

Marsipulami
05-10-04, 15:07
Goed initiatief, het wordt tijd dat de tweede generatie de zaak eens begint over te nemen.