PDA

Bekijk Volledige Versie : Getekende kinderkoran ligt zeer gevoelig



Seif
07-10-04, 07:53
Door Lodewijk Dros
2004-10-07

AMSTERDAM - Twee jaar werkte de Servische Nederlander Senad Alic eraan, tijdens de kinderboekenweek komt het resultaat uit: de kinderkoran. Maar die mag niet zo heten. De heilige Koran vertalen, voor kinderen nog wel én met afbeeldingen van mensen, dat kan eigenlijk niet. Het project is uniek. In Nederland en misschien wel in de wereld.

,,Bij mijn weten bestaat er nergens zoiets als een kinderkoran'', zegt Saïd Benayad, voorzitter van de islamitische scholenkoepel Isbo. ,,Ik ga 'm aanschaffen.''

Een beetje vreemd vindt hij wel dat de makers van 'Wij vertellen je het mooiste verhaal' geen contact met hem hebben opgenomen, want er komt net een nieuwe Isbo-lesmethode voor het godsdienstonderwijs aan.

Of het nieuwe boek aanvaardbaar is voor het islamitisch onderwijs, kan Benayad nog niet beoordelen, maar dat het etiket 'kinderkoran' ervan afgehaald is, maakt de kans wel groter. ,,Koran is een titel gereserveerd voor het woord van God, onveranderlijk en letterlijk'', zegt Benayad ('Ik ben maar een leek, hoor').

Illustrator Senad Alic (1961) maakte schilderijen 'met een islamitische adem' voor de kinderkoran. Bij de samenstelling ervan is rekening gehouden met gevoeligheden in moslimkring; zo staat er géén prent van profeet Mohammed in.

Zelf zit Alic niet zo met die gevoeligheden; hij komt uit Servië, waar ze nauwelijks speelden. Alic hoopt dat het boek niet alleen onder moslims aftrek vindt, maar ook elders: ,,Het hoort in ieder huis naast de kinderbijbel.''

Bron: trouw.nl

Seif
07-10-04, 07:55
Kinderboekenweek / Zeg maar niet: kinderkoran
door Lodewijk Dros
2004-10-07

Twee jaar werkte hij eraan en tijdens de kinderboekenweek komt het resultaat uit. De Servische Nederlander Senad Alic (1961) illustreerde de kinderkoran. Dat ligt gevoelig: de Arabische heilige Koran én vertaald, én voor kinderen én met afbeeldingen van mensen. Het project is uniek in Nederland en misschien wel in de hele wereld.

'Toen mijn zoon nog op de basisschool zat -hij is nu dertien- kwam hij thuis met een kinderbijbel. 'Ik wil óók zo'n boek, met plaatjes, over de Koran'. 'Misschien komt dat er nog wel eens', zei ik.''

Wat Senad Alic - ingenieur van opleiding, kunstenaar van beroep - niet wist, was dat híj de maker ervan zou worden. Twee jaar geleden dong hij op verzoek van de Amsterdamse uitgeverij Bulaaq mee naar de rol van illustrator van een kinderkoran. Bij wijze van meesterproef maakten de kandidaten schilderijen bij het koranverhaal over zeven vrienden die één God aanbaden, terwijl hun volk er talloze op nahield. Ze zonderden zich af in een grot en God liet hen 309 jaar slapen, 'samen met hun hond'. Volgens Alic kunnen allerhande lezers uit dit boek veel opsteken van de moslimtraditie, bijvoorbeeld dat goeie islamieten een hond mogen hebben.

Alic' inzending won. ,,Farouk Achour, de schrijver van de verhalen, zei dat zijn hart telkens sneller ging kloppen als hij mijn schetsen zag.'' De zeven vrienden in de grot (de voorstudie is een aquarel, de definitieve versie een acrylschilderij) fungeert als omslag illustratie.

Vorig jaar lekten de plannen voor de kinderkoran via deze krant uit. De reacties waren enthousiast: men wilde het boek liever vandaag dan morgen hebben. Maar noem het géén 'kinderkoran', zo klonk het van moslimzijde, want dat ligt erg gevoelig. Er is maar één Koran: de Arabische. Wilde het kinderboek ingang vinden, dan moest het anders heten.

De term 'kinderkoran' sneuvelde, zegt Alic. ,,Daar waren te veel mensen tegen.'' Het boek heet nu 'Wij vertellen je het mooiste verhaal', met als ondertitel 'Koranvertellingen'.

Twaalf jaar geleden week Alic met vrouw en kind uit naar Nederland. Voor een moslim onder het communisme was het in Joegoslavië al niet zo makkelijk, toen de oorlog in Bosnië uitbrak werd het voor moslims aan de Servische kant van de grens, zoals Alic en zijn familie, levensgevaarlijk.

Alic' vader was 'overtuigd communist', maar raakte gedesillusioneerd na de dood van Tito. ,,Nu gaat hij weer naar de moskee.'' Zijn moeder hield de ramadan en het suikerfeest thuis in ere. ,,En we aten nooit varkensvlees. Nu nog niet.'' Maar Alic gaat nooit naar de moskee.

Alic is niet opgegroeid met de in Nederland bestaande gevoeligheden rond de Koran. Zoals over het afbeelden van levende wezens. Alic: ,,In de 13de eeuw verschenen er prachtige afbeeldingen van dieren en mensen, zelfs van Mohammed.''

Onder de geschilderde personen zijn Ibrahim (Abraham), Noeh (Noë/ Noach) en Isa, zoon van Maryam (Jezus, zoon van Maria). Maar Mohammed ontbreekt. Alic zou er niet mee zitten, maar voor het potentiële lezerspubliek zou het té gevoelig liggen, net als het afbeelden van zijn metgezellen. In de kinderkoran staan sowieso geen verhalen over de Profeet.

,,Ik wilde iets anders dan kinderbijbel illustraties'', zegt Alic. Dat onderscheidende is bij de boot van Noeh niet erg duidelijk - hij lijkt op traditionele tekeningen van Noachs ark. Het eigene zit 'm in de fauna: ,,Mijn zoon mocht zeggen welke dieren hij erin wilde hebben''.

Is Alic' werk islamitisch? ,,Jazeker. Ik varieer op ornamenten, de typisch islamitische abstracte elementen die steeds herhaald worden.'' Hij wijst op de planken van Noehs boot en op de golven. De prent van de zeven vrienden heeft ook dergelijke herhalingen, als was het een paternoster.

Het boek krijgt, hoopt Alic, een brede verspreiding; hij hoopt op vertalingen in het Duits en Frans. De kinderkoran is volgens Alic niet alleen geschikt voor kinderen. En ook niet alleen voor moslims. ,,Het hoort in ieder huis naast de kinderbijbel.''

Farouk Achour, Senad Alic: Wij vertellen je het mooiste verhaal. Koranvertellingen, ISBN 9054601134, uitgeverij Bulaaq Amsterdam 2004, €14,90.

Joesoef
07-10-04, 08:05
In Iran is een getekende kinder Koran doodnormaal. Sji-ieten doen iets minder gespannen wanneer het om afbeeldingen gaat. Je hebt er zelfs bumper stickers met een portret van de profeet Mohammed.

Ben banf dat de schrijver gewoon een slimme koopman is. Niets origineels.

observer
07-10-04, 14:00
bumper stickers met een portret van de profeet Mohammed wat moet ik me daarbij voorstellen

soort i love ny style of ook met teksten?