PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoger opgeleide moeders geven vaker borstvoeding.



Rabi'ah.
08-10-04, 14:01
Hoger opgeleide moeders geven vaker borstvoeding

Uitgegeven: 8 oktober 2004 12:25

MAASTRICHT - Het opleidingsniveau van de moeder is van invloed op het geven van borstvoeding. Hoger opgeleide moeders geven vaker borstvoeding, blijkt uit een onderzoek waarmee de Maastrichtse arts van de jeugdgezondheidszorg E. Anten-Kools woensdag promoveert aan de Universiteit Maastricht.

Ook blijken niet-rokende moeders vaker geneigd om borstvoeding te geven, net als moeders die al ervaring hadden met het geven van borstvoeding bij een vorig kind. Die houden de borstvoeding ook langer vol.


Opvallend is volgens de arts dat vrouwen die weer willen gaan werken, langer doorgaan met het geven van borstvoeding. Bij het volhouden van de borstvoeding is het zelfvertrouwen van de moeder erg belangrijk. Ook steun uit de omgeving speelt een belangrijke rol.

De promovenda ondervroeg via tien consultatiebureaus in Limburg achthonderd moeders. Bij het onderzoek waren kraamzorgverpleegkundigen, artsen en verpleegkundigen van de consultatiebureaus betrokken. Zij probeerden vierhonderd van die moeders met een gericht programma langer door te laten gaan met borstvoeding.

WHO

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO adviseert moeders minimaal zes maanden borstvoeding te geven. In Limburg gaf slechts 20 procent van de moeders na drie maanden nog borstvoeding. Via haar project probeerde de Maastrichtse arts minstens 30 procent van de baby's na drie maanden nog aan de borst te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Bezoek ook het algemeen katern: NU.nl/algemeen
NU.nl homepage
(c) ANP

-------------------------------------------------------------------------------------

Toen ik dit bericht las, dacht ik eerst "he, wat raar", want ik dacht dat hoger opgeleide moeders wel eerder werk zouden vinden, eerder weer zouden gaan werken en dus geen tijd zouden hebben om hun baby de borst te geven.

Mijn tweede reactie was: "Natuurlijk, da's logisch", omdat hoger opgeleide moeder waarschijnlijk ook meer op de hoogte zullen zijn van het belang van borstvoeding voor de ontwikkeling van kinderen.

Hoe denken jullie herover?

Goodnight
08-10-04, 14:12
Toen ik dit bericht las, dacht ik eerst "he, wat raar", want ik dacht dat hoger opgeleide moeders wel eerder werk zouden vinden, eerder weer zouden gaan werken en dus geen tijd zouden hebben om hun baby de borst te geven.

Mijn tweede reactie was: "Natuurlijk, da's logisch", omdat hoger opgeleide moeder waarschijnlijk ook meer op de hoogte zullen zijn van het belang van borstvoeding voor de ontwikkeling van kinderen.

Hoe denken jullie herover? [/B]

het gekke is dat een aantal jaren terug juist de hoger opgeleide vrouwen geen of weinig borstvoeding gaven.het werd min of meer gestimuleerd om het zo kort mogelijk te houden.
Binnen de Marokkaanse gemeenschap daarentegen werd en word borstvoeding heel lang gegeven.Jammer genoeg zijn er nu weer veel jonge moeders die dit naar mijn idee niet doen.

Bij mij op het werk hebben we een speciale kolfruimte gecre-eerd voor de vele (hoog opgeleide) nieuwe moeders.Hier kunnen zij zich terug trekken om zich van de melk te ontdoen....het kindje is er natuurlijk niet dus de borsten raken dan overvol.

Overigens vind ik het TOP dat dit wordt aangemoedigd.Borstvoeding is gezond en essentieel in de band tussen moeder en kind!
:duim:

Rabi'ah.
08-10-04, 14:29
Geplaatst door Goodnight
het gekke is dat een aantal jaren terug juist de hoger opgeleide vrouwen geen of weinig borstvoeding gaven.het werd min of meer gestimuleerd om het zo kort mogelijk te houden.
Binnen de Marokkaanse gemeenschap daarentegen werd en word borstvoeding heel lang gegeven.Jammer genoeg zijn er nu weer veel jonge moeders die dit naar mijn idee niet doen.

Die ontwikkeling zie je inderdaad opvallend vaak, ja.

Vroeger was borstvoeding geven bij de volksklasse normaal, al was het maar omdat moeders geen geld hadden om veilig babyvoedsel te betalen, daarna werd het als "vooruitgang" gezien om flesvoeding te geven, maar de laatste jaren komt men daar gelukkig weer op terug en ziet men de vele voordelen van borstvoeding in.

Overigens kun je de stelling niet omdraaien; kinderen gaan niet dood van flesvoeding (ik ben ook een flessekind :strik: ), maar borstvoeding is zeker te prefereren als het enigszins mogelijk is.


Geplaatst door Goodnight

Bij mij op het werk hebben we een speciale kolfruimte gecre-eerd voor de vele (hoog opgeleide) nieuwe moeders.Hier kunnen zij zich terug trekken om zich van de melk te ontdoen....het kindje is er natuurlijk niet dus de borsten raken dan overvol.

Goed initiatief! :duim:

Da's ook een belangrijk aspect van de emancipatie: Dat alles zo wordt georganiseerd dat het voor vrouwen mogelijk is om te werken zonder dat daarmee hun taak als moeder in het gedrang komt.


Groetjes,

Rabiah.
:duim: [/B][/QUOTE]

~Panthera~
08-10-04, 15:38
Tja, en lager opgeleide mannen zuiper vaker. :moe:

Mark
08-10-04, 15:41
Geplaatst door Goodnight

Bij mij op het werk hebben we een speciale kolfruimte gecre-eerd voor de vele (hoog opgeleide) nieuwe moeders.Hier kunnen zij zich terug trekken om zich van de melk te ontdoen....het kindje is er natuurlijk niet dus de borsten raken dan overvol.


aha, een soort stal om gemolken te worden.

mark61
08-10-04, 15:50
Geplaatst door ~Panthera~
Tja, en lager opgeleide mannen zuiper vaker. :moe:

Melk?

Rabi'ah.
08-10-04, 16:08
Geplaatst door mark61
Melk?

:hihi:

mark61
08-10-04, 16:11
Geplaatst door Rabi'ah.
:hihi:

Kweenie of jij wel eens een roedel bouwvakkers tussen de middag gezien hebt.

wa doen ze eigenlijk met die afgekolfde melk? in de koelkast voor 's avonds? anders zie ik een mooi handeltje

Rabi'ah.
08-10-04, 16:15
Geplaatst door mark61
Kweenie of jij wel eens een roedel bouwvakkers tussen de middag gezien hebt.

Een roedel nog wel. :rolleyes:


Geplaatst door mark61

wa doen ze eigenlijk met die afgekolfde melk? in de koelkast voor 's avonds? anders zie ik een mooi handeltje

Kaas. :fpuh:

~Panthera~
08-10-04, 16:27
Geplaatst door Rabi'ah.


Kaas. :fpuh:
-------------------------


:stomp: :D

Rabi'ah.
08-10-04, 16:29
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------------


:stomp: :D

:D