PDA

Bekijk Volledige Versie : Drie moslimmeisjes in beroep tegen verbod op hoofddoeken



Marsipulami
08-10-04, 21:41
Drie moslimmeisjes in beroep tegen verbod op hoofddoeken

´Verbod viseert bepaalde groep", zegt advocaat

Geplaatst op 8/10 '04 om 20:15u
Door Theo Borgermans


HASSELT (RKnieuws.net) - Drie van de zes Limburgse moslimmeisjes die dinsdag ongelijk kregen van de rechter in Hasselt in de zaak rond het verbod op het dragen van een hoofddoek in de Provinciale Handelsschool in Hasselt, gaan zeker in hoger beroep. Dat heeft hun advocaat vrijdag bevestigd.


"We kunnen er niet omheen. Met het gehandhaafde verbod, dat in het schoolreglement goedgekeurd werd door de provincie Limburg, is duidelijk een bepaalde groep met een vast omlijnde geloofsopvatting geviseerd. Van de andere drie meisjes heb ik nog geen definitieve instructies gehad om hoger beroep aan te tekenen," aldus de advocaat.

Maandag zal de raadsman een verzoekschrift tot hoger beroep neerleggen, waardoor de zaak bij het Antwerpse hof van beroep terechtkomt. (tb)

Davud
08-10-04, 22:30
Wederom vreemd,maar dan weer niet.

Verschillende rechtbanken (vredegerecht en rechtbanken van 1ste aanleg) in belgisch Limburg hebben nog kruisbeelden op de muren.

objectieve rechtspraak?

Hmmm.

Maar hoewel antwerpen een negatieve imago heeft op vlak van "racisme", blijken die rechtbanken en de hoven, toch veel objectiever in hun rechtspraak.

Ik denk dat het beroep van de meisjes goed zal aflopen (afhankelijk) van de bekwaamheid van hun raadsman natuurlijk.

De sluier is een onderdeel van de vrije uitoefening van de religie,en dat wordt door de internationale verdragen gewaarborgd.

Anders moeten de nonnetjes misschien ook maar eens hun lange pij en hoofddoek uitdoen?

Door deze goede-bedoelingen maatregelen, wek je eerder woede op dat integratie.

Integratie kan je niet dwingen: dat is een natuurlijke evolutie.

Maar laten wij afwachten tot de eerste woede-uitbarstingen komen: gewoon een kwestie van tijd.

Elke gezond denkende beleidsman zou dit moeten weten.

Maar helaas: ONWETENDHEID blijkt ook het intellect te kunnen aantasten.


Wederom: de maatschappij is haar pedalen kwijt.

Waanzin.





Davud

Joesoef
08-10-04, 23:05
Zijn er nog stappen mogelijk na dat hogerberoep?

Davud
08-10-04, 23:17
Vrede broeder,

Daarna is er ( in belgie) Cassatie-beroep mogelijk.

Dat is enkel voor formele vormfouten.

De zaak wordt niet inhoudelijk behandeld.

Als de nationale rechtsmiddelen uitgeput zijn, kan men naar het europees/internationaal Hof ( Als ik mij niet vergis is dat in Luxemburg gerechtshof voor de rechten van de mens).



Vrede


Davud

rambo
08-10-04, 23:19
Geplaatst door Joesoef
Zijn er nog stappen mogelijk na dat hogerberoep?
Ze kunnen nog in Cassatie....

Rambo :rambo:

mark61
09-10-04, 01:27
Geplaatst door Davud
Als de nationale rechtsmiddelen uitgeput zijn, kan men naar het europees/internationaal Hof ( Als ik mij niet vergis is dat in Luxemburg gerechtshof voor de rechten van de mens).

Gezien de uitspraak die dat hof onlangs deed in de zaak van een Turkse tegen de Turkse staat geef ik ze weinig kans...

Marsipulami
09-10-04, 02:23
Geplaatst door Davud
Ik denk dat het beroep van de meisjes goed zal aflopen (afhankelijk) van de bekwaamheid van hun raadsman natuurlijk.

De sluier is een onderdeel van de vrije uitoefening van de religie,en dat wordt door de internationale verdragen gewaarborgd.

Ik vrees ervoor dat deze moslima's ook in beroep zullen ongelijk halen.

Tot voor kort werden dergelijke juridische disputen voor een rechtbank meestal beslecht in het voordeel van de hoofddoekdragende moslima's naar aanleiding van het grondrecht op godsdienstvrijheid.

Kortgeleden velde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens echter een ander soort vonnis naar aanleiding van een hoofddoekverbod op hogescholen in Turkije.

Verschillende Turkse moslimgeleerden steunden het verbod van de Turkse overheid hieromtrent op grond van een eigen islamitische theologische argumentatie.

Gevolg is dat er nu een gezaghebbende jurisprudentie is geschapen die stelt onder invloed van moslimgeleerden dat een hoofddoekverbod niet in strijd is met de boodschap van de islam.

Genoemd vonnis ten voordele van een hoofddoekverbod van het Europees hof zal er op termijn aanleiding toe geven dat in gans Europa geen enkele rechtbank nog langer het dragen van een hoofddoek zal beschouwen als een recht dat onlosmakelijk is verbonden met het recht op godsdienstvrijheid.

euhh
09-10-04, 08:11
Geplaatst door Davud
[B]De sluier is een onderdeel van de vrije uitoefening van de religie,en dat wordt door de internationale verdragen gewaarborgd.


Nee hoor officieel is de sluier ook verboden in Nederland, men mag in Nederland niet met een bedekt gezicht deelnemen aan het openbare leven, dit i.v.m. Bankrovers etc etc, dus iemand ie gesluierd is, is dus in overtreding.



Anders moeten de nonnetjes misschien ook maar eens hun lange pij en hoofddoek uitdoen?


Mee eens, niemand die dingen dragen is de beste oplossing

freya
09-10-04, 09:38
Geplaatst door Marsipulami
Verschillende Turkse moslimgeleerden steunden het verbod van de Turkse overheid hieromtrent op grond van een eigen islamitische theologische argumentatie.


Die argumentatie zou ik wel eens wat over willen lezen. :strik:

Waar is daar iets over te vinden?



Als ik google op hoofddoek staat er ook een commerciele link naar OTTOmode :schrik:

nl-x
09-10-04, 10:09
Geplaatst door euhh
[B]Nee hoor officieel is de sluier ook verboden in Nederland, men mag in Nederland niet met een bedekt gezicht deelnemen aan het openbare leven, dit i.v.m. Bankrovers etc etc, dus iemand ie gesluierd is, is dus in overtreding.
Klinklare onzin. Je hebt zelfs het recht om met een bivakmuts voor een bank te blijven staan.

Marsipulami
09-10-04, 11:01
Persbericht 6 oktober 2004

Minderhedenforum verstomd door vonnis rechter inzake hoofddoeken

Het Minderhedenforum vindt de uitspraak van de Hasseltse rechter, die het verbod op het dragen van een hoofddoek in de klas niét heeft veroordeeld als een discriminerende maatregel, onbegrijpelijk.

Niet alleen is deze uitspraak inconsistent met eerdere uitspraken van rechters in soortgelijke zaken, het druist ook in tegen de logica van de vrijheid van levensbeschouwing.

We vragen ons af welke objectieve reden de rechter heeft gevonden, die een uitzondering op de vrijheid van levensbeschouwing verantwoordt?
Brengt de hoofddoek schade toe aan de leerkrachten of medeleerlingen?
Brengt de hoofddoek de meisjes zelf schade toe?
Belet de hoofddoek dat de meisjes normale contacten hebben met medeleerlingen en leerkrachten?
Belet de hoofddoek dat sommige lesonderdelen gevolgd worden?

We hebben op dit moment geen enkele aanwijzing dat er dergelijke objectieve redenen bestaan.

Het argument van de directie als zou ‘het verbod op hoofddeksels’ een algemene, “dus neutrale” maatregel zijn, is een nep-argument. In een diverse maatschappij moet men juist op zijn hoede zijn voor al dan niet gewilde discriminerende neveneffecten van dergelijke ‘algemene maatregelen’ op specifieke groepen, zoals jongeren, kinderen, vrouwen, personen met een handicap, etnisch-culturele groepen enzovoort. Dit is de basis van elk diversiteitsbeleid in een onderneming, school of organisatie.

De uitspraak wijst er verder op dat er nood is aan een duidelijke een algemene regel die stelt dat het verbieden van de hoofddoek discriminatie is, zowel in het onderwijs als op de werkvloer.

Contact: Naima Charkaoui, coördinator, 02/204.07.80 (rechtstreeks nummer), 0486/60.09.75

Davud
09-10-04, 11:21
Het is ook geen discriminerende maatregel als men het juridisch bekijkt:

In de meeste schoolregelementen verklaart men zich op voorhand akkoord met deze regelementen.

De actie op basis van het "racismewet" kan dan in principe ook niet slagen, omdat hier geen sprake is van discriminatie.

Men heeft zich akkoord verklaard.

De raadsman van de meisjes zou zich beter concentreren, op de grondwettelijke vrijheid van religie.

Is gewoon een andere juridische omschrijving.

De rechter kan alleen maar uitspraak op basis van de vordering van de raadsman: als die zich uitsluitend op discrimatie baseert en niet in hoofdorde op "vrijheid van religie", heeft zijn vordering niet veel kans.

Wat niet wil zeggen, dat als deze vordering faalt, de andere vorderingen niet kunnen slagen.

Maar wat men helemaal over het hoofd ziet is men hiermee wel ipv integratie serieuze maatschappelijke conflicten aan het veroorzaken is.

Misschien is dat wel de eigenlijke bedoeling?



Vrede


davud

mark61
09-10-04, 11:26
Geplaatst door freya
Die argumentatie zou ik wel eens wat over willen lezen. :strik:

Waar is daar iets over te vinden?


Ik zou zeggen op de site van het DIB, Diyanet Isleri Baskanligi (http://www.diyanet.gov.tr/turkish/english.asp), het directoraat voor godsdienstzaken, dat direct onder de premier valt. Ze zijn bezig met de vertaling van de site, zoals je ziet.

Alleen kon ik niets over het onderwerp vinden. Dus heb ik ze een email gestuurd om jouw (en mijn) vraag beantwoord te krijgen. Mijn ervaring is dat Turkse overheidsinstellingen nooit antwoord geven, maar goed. Zelfs op mijn mail aan de NMO heb ik nog geen antwoord gekregen. Zou er iets zijn met moslims en communicativiteit?

freya
09-10-04, 11:28
Geplaatst door mark61
Ik zou zeggen op de site van het DIB, Diyanet Isleri Baskanligi (http://www.diyanet.gov.tr/turkish/english.asp), het directoraat voor godsdienstzaken, dat direct onder de premier valt. Ze zijn bezig met de vertaling van de site, zoals je ziet.

Alleen kon ik niets over het onderwerp vinden. Dus heb ik ze een email gestuurd om jouw (en mijn) vraag beantwoord te krijgen. Mijn ervaring is dat Turkse overheidsinstellingen nooit antwoord geven, maar goed. Zelfs op mijn mail aan de NMO heb ik nog geen antwoord gekregen. Zou er iets zijn met moslims en communicativiteit?

Wat heb je gevraagd aan de NMO?
En aan wie?

mark61
09-10-04, 11:53
Geplaatst door freya
Wat heb je gevraagd aan de NMO?
En aan wie?

O, das al weer weken geleden. De vraag deed zich voor wie die Zuidafrikaanse gespreksleider/imam (?) van een aantal gesprekken met jonge moslims (en ook wel eens een joodse en een christelijke vrouw geloof ik) was. De NMO-website heeft 1 mailadres, [email protected]

freya
09-10-04, 11:58
Geplaatst door mark61
O, das al weer weken geleden. De vraag deed zich voor wie die Zuidafrikaanse gespreksleider/imam (?) van een aantal gesprekken met jonge moslims (en ook wel eens een joodse en een christelijke vrouw geloof ik) was. De NMO-website heeft 1 mailadres, [email protected]

Bedoel je die man die altijd zo'n kleurig hoofddeksel op heeft?

Als je het nog steeds dringend wil weten, kan ik het wel voor je navragen bij mijn NMOvriendinnetje :roken:

freya
09-10-04, 12:00
Geplaatst door freya
Bedoel je die man die altijd zo'n kleurig hoofddeksel op heeft?

Als je het nog steeds dringend wil weten, kan ik het wel voor je navragen bij mijn NMOvriendinnetje :roken:

:verward: bespeur ik nu een bepaald Ron-gehalte bij mezelf? :zegniets:

mark61
09-10-04, 12:01
Geplaatst door freya
Bedoel je die man die altijd zo'n kleurig hoofddeksel op heeft?

Als je het nog steeds dringend wil weten, kan ik het wel voor je navragen bij mijn NMOvriendinnetje :roken:

Geloof het wel. Ziet er vagelijk uit als hindoestaan, leeftijd naar schatting 40 (+)

Graag. Vooral Sjaen is erg benieuwd. Volgens Bilal is het een ketter, maar er schijnt sprake te zijn van persoonsverwisseling.

mark61
09-10-04, 12:02
Geplaatst door freya
:verward: bespeur ik nu een bepaald Ron-gehalte bij mezelf? :zegniets:

Hmm. Gelukkig heb je blijkbaar een zelfreinigend vermogen.

freya
09-10-04, 12:03
Geplaatst door mark61
er schijnt sprake te zijn van persoonsverwisseling.

In dat geval graag wat meer details

freya
09-10-04, 12:04
Geplaatst door mark61
Hmm. Gelukkig heb je blijkbaar een zelfreinigend vermogen.

:haha:



NOG wel :duivels:

Rabi'ah.
09-10-04, 12:04
Geplaatst door mark61
Geloof het wel. Ziet er vagelijk uit als hindoestaan, leeftijd naar schatting 40 (+)


Volgens mij ís de man ook een Hindoestaan, maar dan van Zuid-Afrikaanse afkomst.

mark61
09-10-04, 12:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij ís de man ook een Hindoestaan, maar dan van Zuid-Afrikaanse afkomst.

Denk ik ook, maar ook in Zuidafrika doen ze ondanks voorheen wettelijk verbod aan mix. Wan pipel en zo.

mark61
09-10-04, 12:07
Geplaatst door freya
In dat geval graag wat meer details

Welnee, er was maar 1 man met een aantal discussieprogramma's. Bilal haalde er een m.i. willekeurige Zuidafrikaanse moslim bij. En mocht het dezelfde zijn, maar we denken van niet, dan blijkt dat vanzelf.

Rabi'ah.
09-10-04, 12:10
Geplaatst door mark61
Denk ik ook, maar ook in Zuidafrika doen ze ondanks voorheen wettelijk verbod aan mix. Wan pipel en zo.

Zouden ze hier in NL ook meer moeten doen. :duim:

mark61
09-10-04, 12:13
Geplaatst door Rabi'ah.
Zouden ze hier in NL ook meer moeten doen. :duim:

Ik doe mijn best maar ze willen niet :lachu:

Rabi'ah.
09-10-04, 12:20
Geplaatst door mark61
Ik doe mijn best maar ze willen niet :lachu:

:haha:

Terwijl het me opvalt dat het "de andere kant op" wel werkt. (Al vaker besproken hier, maargoed)


Ik ken best veel Nederlandse meisjes die nooit een Nederlandse vriend zouden willen hebben, maar wel bijvoorbeeld een Surinamer of een Marokkaan, maar ken geen enkel Surinaams of Marokkaans meisje dat voor Nederlanders valt. :hihi:


Dat zet je af en toe toch wel aan het denken. :duivels:

mark61
09-10-04, 12:23
Geplaatst door deleted user
Ik verklaar helemaal niemand tot ketter. ...En ik getuig dat er geen god(heid) het waard is om aanbeden te worden dan Allaah en ik verklaar dat Mohammed Zijn boodschapper en slaaf is.

Waar het om ging is dat jij het naar alle waarschijnlijkheid over iemand anders hebt dan degene die ik bedoel.

Overigens bestaat er binnen de Ahmadiyya weer een groep die de profeet wel degelijk als laatst profeet, 'zegel der profeten' beschouwt. Met name in NL is deze groep heel groot (AAIA heten ze geloof ik).

euhh
09-10-04, 12:28
Geplaatst door nl-x
Klinklare onzin. Je hebt zelfs het recht om met een bivakmuts voor een bank te blijven staan.

Nee hoor, er is echt een wet in Nederland die het verbied, ik zou zeggen probeer het uit, moet jij eens opletten hoe snel jij met je handen op je rug op de rug ligt.

Rabi'ah.
09-10-04, 12:29
Geplaatst door mark61

Overigens bestaat er binnen de Ahmadiyya weer een groep die de profeet wel degelijk als laatst profeet, 'zegel der profeten' beschouwt. Met name in NL is deze groep heel groot (AAIA heten ze geloof ik).

AAIIA om precies te zijn.

Binnen de Ahmaddiya zijn er 2 stromingen: Een die die Indiase geestelijke waar ik de naam steeds van kwijtraak beschouwt als een reïncarnatie van de profeet, en 1 die hem ziet als een vernieuwer, maar niet als een profeet.

Hun site is: http://www.aaiia.nl

mark61
09-10-04, 12:31
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:...Dat zet je af en toe toch wel aan het denken. :duivels:

Nee hoor, ik lieg. Ik ben het die me niet wil voortplanten, in het kader van wan pipel of in elk ander kader.

Ik ken een Surinaams meisje/vrouw met wie ik 6 jaar heb samengewoond. En ze was waarachtig de enige niet die het met een bakra 'aanpapte' :lachu: . Kijk s om je heen zou ik zeggen. Zo ken ik Turkse, Marokkaanse, Koerdische en Iraanse vrouwen met NL mannen.

mark61
09-10-04, 12:33
Geplaatst door deleted user
Maar om wie ging het dan? En waar zou ik diegene tot ketter hebben verklaard? Ik kan je nu al vertellen dat je liegt, als je zou beweren dat ik iemand tot ketter heb verklaard.

Jaja, stil maar, ik neem het terug. Om wie het ging, daar proberen we juist achter te komen, als je de thread leest. Alleen de NMO werkt dus vooralsnog niet erg mee.

Rabi'ah.
09-10-04, 12:39
Geplaatst door mark61
Nee hoor, ik lieg. Ik ben het die me niet wil voortplanten, in het kader van wan pipel of in elk ander kader.

Tssss meneer heeft pretenties. :ego:

Maar je hoeft je niet voort te planten om te mixen. :p



Geplaatst door mark61

Ik ken een Surinaams meisje/vrouw met wie ik 6 jaar heb samengewoond. En ze was waarachtig de enige niet die het met een bakra 'aanpapte' :lachu: . Kijk s om je heen zou ik zeggen. Zo ken ik Turkse, Marokkaanse, Koerdische en Iraanse vrouwen met NL mannen.

Ja ja ik weet het, heb zelf ook een Nederlandse vriendje gehad. (Vandaar ook dat ik nu onder bepaalde Surinaamse meisjes te reputatie heb dat ik alleen op Nederlanders val en me te "goed" voel voor een Surinamer. :moe: )

Maar had het over wat over het algemeen mijn ervaring was. :wink:

Rabi'ah.
09-10-04, 12:41
Geplaatst door deleted user

Maar om wie ging het dan? En waar zou ik diegene tot ketter hebben verklaard? Ik kan je nu al vertellen dat je liegt, als je zou beweren dat ik iemand tot ketter heb verklaard.

Volgens mij heb jij mij weleens tot ketter verklaard, maar dit terzijde.

Marsipulami
09-10-04, 12:42
Geplaatst door deleted user
Ik sta niet in de positie op mensen tot ketter te verklaren. Maar ik kan wel aangeven wat ketterij is en wat dat niet is. Een geleerde kan iemand wel tot ketter verklaren, omdat deze in staat is om van A-Z de fouten bloot te leggen en deze te verduidelijken.

... enne....

Allaah leid wie Hij wil, en Allaah laat dwalen wie Hij wil. Als er iemand door Allaah geleid wordt, dan kan niets/niemand diegene misleiden en als Allaah iemand laat dwalen, dan kan niets/niemand diegene leiden.


Hier klopt iets niet. Als Allah laat dwalen wie Hij wil, dan kan hij ook de geleerden laten dwalen. Ofwel zijn je uitspraken over geleerden fout ofwel is er iets mis met de koran.

Davud
09-10-04, 12:50
Alleen mensen kunnen dwalen: de Heilige Quran is het Volmaakte Boek, dat voor alle Tijden bestemd is.

Als mensen dwalen is dat omdat hun begripsvermogen te kort schiet.


Vrede


Davud

mark61
09-10-04, 12:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Tssss meneer heeft pretenties. :ego:

Maar je hoeft je niet voort te planten om te mixen. :p

O ik ben een enthousiaste pretentieloze mixer.


Maar had het over wat over het algemeen mijn ervaring was. :wink:

Ik stel me voor dat in de toekomst die ervaring gaat veranderen. Maar we gaan het zien. Of jij gaat met 'de verkeerde mensen' om natuurlijk ;)

mark61
09-10-04, 13:03
Geplaatst door Davud
Alleen mensen kunnen dwalen: de Heilige Quran is het Volmaakte Boek, dat voor alle Tijden bestemd is.

Als mensen dwalen is dat omdat hun begripsvermogen te kort schiet.
Vrede Davud

Dan wordt het op slag onmogelijk voor de ene moslim om de andere te kritiseren. Immers, wie dwaalt, en wie niet, en wat kan hij eraan doen als Allaah dat zo wil?

mark61
09-10-04, 13:06
Geplaatst door deleted user
Volgens mij ben je nu weer aan het liegen. Ik leg bloot wat ketterij is, maar ik verklaar niet tot ketter. Maar dit terzijde.

Een buitengewoon sofistisch verschil. Om niet te zeggen jezuïtisch.

Marsipulami
09-10-04, 13:06
Geplaatst door deleted user
Allaah zegt letterlijk in de Qor-aan dat Hij alle zonden zou kunnen vergeven. Zelfs wanneer er geen vergiffenis om wordt gevraagd. Behalve als het aankomt op shirk.

Volgens mij is het blind vertrouwen op de koraninterpretaties van een clubje geleerden ook een vorm van shirk.

Davud
09-10-04, 13:11
Vrede,


de objectieve criteria om zich voor dwaling te behoeden zijn duidelijk Bepaald door Allah in de Heilige Quran.

Hij die de Wil van Allah volgt, kan zich derhalve voor dwaling behoeden.

Daarom wordt dwaling met gehoorzaamheid geassocieerd.


Soera 2:26. Waarlijk, Allah acht het niet beneden zich, een mug of iets nog kleiners als gelijkenis te stellen. Zij die geloven weten, dat dit de Waarheid van hun Heer is, terwijl degenen, die niet geloven, zeggen:"Wat bedoelt Allah met zulk een voorbeeld?" Velen laat Hij daardoor dwalen en velen leidt Hij daardoor terecht - en niemand laat Hij daarmede dwalen, dan de ongehoorzamen,


De paradox tussen de menselijke vrije wil en de Wil van Allah, ( Allah Laat Dwalen wie Hij Wil) is inderdaad slechts een schijnbare tegenstelling: er is geen tegenstrijdigheid.

De menselijke wilsvrijheid "opereert" slechts binnen de Wil van Allah, en is altijd ondergeschikt aan de Wil van Allah.

Maar om dat toe te lichten, zou ik enkele 10-tallen pagina's moeten schrijven.

Als Allah het Wil, zal ik dat ook doen, voor zover men dit zou willen weten.


Allah Weet het Best


Vrede


Davud

Marsipulami
09-10-04, 14:43
Geplaatst door deleted user
Qor-aan interpretaties bestaan niet. Er is maar 1 interpretatie en dat is zoals deze uitgelegt en gepraktiseert is door in de eerste plaats de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, en vervolgens zij (van de Sahaba) die al tijdens hun levens het Paradijs werd belooft, tot aan de derde generatie moslims.

Alles is interpretatie. Je kan kiezen voor het volgen van een ouderwetse voorbijgestreefde interpretatie die geen antwoord geeft op eigentijdse vragen en problemen. (Dat is de beste manier om de invloed van godsdienst in een samenleving te neutraliseren, geen wonder dat deze interpretatie vooral populair is onder dictaturen en mensenrechtenschendende regimes.) Aan de andere kant heb je een interpretatie naar geest en waarheid waarbij men de oorspronkelijke boodschap toetst aan nieuwe problemen, vragen en maatschappelijke ontwikkelingen.

freya
09-10-04, 15:11
Geplaatst door deleted user
Er is maar 1 interpretatie en dat is zoals deze uitgelegt en gepraktiseert is door in de eerste plaats de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, en vervolgens zij (van de Sahaba) die al tijdens hun levens het Paradijs werd belooft, tot aan de derde generatie moslims.

Heb jij wel eens zelf een aantal sahih ahadith over 1 onderwerp gelezen en gezien hoe deze elkaar lijnrecht kunnen tegenspreken?

Waar blijf je dan met je 'er is maar 1 interpretatie'?

Religie is mensenwerk, geleerden zijn mensen en mensen maken vaak verschrikkelijke fouten.

mark61
09-10-04, 15:18
Geplaatst door deleted user
Echte moslims geloven niet dat de Qor-aan en Soennah tijdsgebonden is.

Dat weten we, maar het is wel lastig als je een boek (en verhalen) hebt voorliggen die bepaalde concrete historische gebeurtenissen beschrijven, maar alleen die gebeurtenissen die voor pf ten tijde van het ontstaan van dat boek hebben plaatsgevonden. Dat geeft zo'n boek per definitie een geur van gedateerdheid, onontkoombaar.

Niet dat ik dat leuk of grappig vind, ik meen gewoon iets algemeen geldigs te constateren.

freya
09-10-04, 15:26
Geplaatst door deleted user
Ik ben nog nooit een hadieth tegengekomen waarvan een geleerde de authenticiteit heeft bevestigd, en welke tegenstrijdig zou zijn met eenzelfde in authenticiteit gewaardeerde hadieth.



Hmz, dan zou ik maar eens beter gaan zoeken.


Als je dat aandurft tenminste.

Marsipulami
09-10-04, 15:30
Geplaatst door deleted user
Gewoon Qor-aan en Soennah. Geen geesten of eigen waarheden (partijen) en dus maar 1 kant. De kant van Allaah de Alwetende en Zijn boodschapper de uitverkorene.

:boer:

De profeet reed rond op een kameel, fietsen of auto's zijn een bidah, een ongeoorloofde interpretatie van de soenna die is ingefluisterd door de shitan. Echte moslims rijden enkel op een kameel.

mark61
09-10-04, 15:31
Geplaatst door deleted user
Ik ben nog nooit een hadieth tegengekomen waarvan een geleerde de authenticiteit heeft bevestigd, en welke tegenstrijdig zou zijn met .

Ehm.. ze heeft het over verschillende mensen, niet ahadith.

freya
09-10-04, 15:34
Geplaatst door mark61
Ehm.. ze heeft het over verschillende mensen, niet ahadith.

Nee ik heb het weldegelijk over sahih ahadith die elkaar kunnen tegenspreken

Marsipulami
09-10-04, 15:38
Geplaatst door deleted user
Nee hoor, jij weet kennelijk niet wat bid'a betekent. Bid'a betekent alles wat toegevoegd wordt in de manier van aanbidding. Het berijden van een rijdier is geen vorm van aanbidding. Misschien bij jou thuis. :knipoog:


Het echte aanbidden ligt in het praktiseren van het goede en het vermijden van het slechte volgens de goddelijke leiding. Dit wordt niet beperkt tot rituele gebeden. Moslim is men 24 uur per dag en zeven dagen per week ofwel helemaal niet.

Davud
09-10-04, 15:40
Vrede,

Je verrast mij aangenaam met je laatste uitspraak beste Mars. Echt!



Davud

mark61
09-10-04, 15:44
Geplaatst door freya
Nee ik heb het weldegelijk over sahih ahadith die elkaar kunnen tegenspreken

Das helemaal bar :hihi:

mark61
09-10-04, 15:45
Geplaatst door deleted user
Nee hoor, jij weet kennelijk niet wat bid'a betekent. Bid'a betekent alles wat toegevoegd wordt in de manier van aanbidding. Het berijden van een rijdier is geen vorm van aanbidding. Misschien bij jou thuis. :knipoog:

Ik dacht dat destijds invoering van de drukpers, kanonnen, democratie, you name it, ook bid`a werd genoemd. Das nou weer een beetje over. Vooral dat van die kanonnen.

Marsipulami
09-10-04, 17:43
Geplaatst door deleted user


(...) Als Ik van hem houd, dan ben Ik zijn gehoor waarmee hij hoort, zijn gezicht waarmee hij ziet, zijn hand waarmee hij iets aanraakt en zijn voet waarmee hij loopt. Als hij (iets) van Mij vraagt, dan zal Ik het hem zeker geven, en als hij Mij om toevlucht vraagt, dan zal Ik hem dat zeker verlenen.

Hé das een mooie hadith. God die zich identificeert met zijn dienaar. De betekenis sluit erg dicht aan bij hetgeen christenen vertellen over de menswording van God in Christus. Maar daarover zal de hadith waarschijnlijk niet gaan. :p

Rabi'ah.
09-10-04, 17:56
Geplaatst door Marsipulami
De profeet reed rond op een kameel, fietsen of auto's zijn een bidah, een ongeoorloofde interpretatie van de soenna die is ingefluisterd door de shitan. Echte moslims rijden enkel op een kameel.

De profeet reed op een paard! :mad:



:engel:

Rabi'ah.
09-10-04, 18:00
Geplaatst door Marsipulami
Hé das een mooie hadith. God die zich identificeert met zijn dienaar. De betekenis sluit erg dicht aan bij hetgeen christenen vertellen over de menswording van God in Christus. Maar daarover zal de hadith waarschijnlijk niet gaan. :p

Daar gaat het ook niet over.

Het gaat erover dat soefi's geloven dat Allah (swt) immanent in de schepping aanwezig is.