PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Jammer dat H!tler dood is'



Orakel
09-10-04, 13:08
'Schop je ze de soos uit? Dan komt alles onder de hakenkruisen te staan'
Van onze verslaggeefster Greta Riemersma

HEERENVEEN - 'Jammer dat Hitler dood is', zei onlangs een Friese jongere in een buurtcentrum. In een ander jongerencentrum in Friesland werd tijdens dodenherdenking 'Heil Hitler' geroepen. Op nog een andere Friese hangplek proberen jongeren, ondanks een verbod daarop, keer op keer hardcore-cd's te draaien met teksten als 'Fuck islam'. De jongerenwerkers die dit vertellen, vragen zich af: 'Wat moet ik doen?' Een van hen: 'Schop je ze de soos uit? Dan komt buiten alles onder de hakenkruisen te staan.'

De jongerenwerkers zitten vrijdag rond een tafeltje in het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen. Ze bezoeken de studiedag 'Racisme? Da's kicken!', die wordt georganiseerd door Discriminatie Meldpunt Tūmba uit Leeuwarden en het Nationaal Platform voor overleg en samenwerking tegen Racisme en Discriminatie (NPRD). Volgens Tūmba is er alle aanleiding voor zo'n dag.

De politie Noordwest-Friesland meldde in mei dat in het jaar ervoor veertig incidenten hebben plaatsgevonden waarbij racisme een rol speelde. Het Openbaar Ministerie in Leeuwarden noemt dat een behoorlijke toename. 'Er is bij ons ook een meer acute vraag om informatie', aldus Brenda Ottjes van Tūmba. In een Friese jeugdsoos brengt op een avond 80 procent van de bezoekers de Hitler-groet. In Leeuwarden worden pamfletten van de Ku Klux Klan uitgedeeld. Volwassenen die erbij betrokken zijn, bellen Tūmba om advies.


Zo kan het dat een kleine honderd jongerenwerkers, docenten, gemeenteambtenaren en politieagenten uit Friesland bij elkaar komen om te leren omgaan met racistische jongeren. Ze doen dat onder andere in workshops met toneelstukjes. Acteur Jan Pieterman haalt alle klassiekers van stal: er zijn meer diefstallen, meer moorden en verkrachtingen dankzij de allochtonen. 'Maar ik heb niks tegen die mensen hoor', besluit hij.

Volgens workshopleider Jeroen Visser gaan de deelnemers te veel de discussie aan. Belangrijk blijkt te zijn dat een racist eerst zijn emoties kwijt kan: 'Dan krijg je contact. Daarna kun je op de inhoud ingaan, maar je hoeft niet alle problemen in de wereld op te lossen. Breng één boodschap over. Bijvoorbeeld: op deze school gaan we met respect met elkaar om.'

Bij een andere workshop leren de deelnemers een conflict op te lossen. Ze oefenen aan de hand van een waargebeurd incident, onlangs in Leeuwarden. Een donkere jongerenwerker krijgt in een soos te horen: 'Met jouw soort praten we niet.' Buiten rijdt er een auto op deze jongerenwerker af. 'Hé zwarte, aan de kant', wordt er geroepen. De auto komt vlak voor de man tot stilstand. De workshopdeelnemers aan het tafeltje: 'Deze jongeren zijn bijna niet op andere gedachten te brengen.'

mark61
09-10-04, 13:18
Dat krijg je van het stimuleren van Fries nationalisme onder een stel achterlijke boeren, die blijkbaar heel ver van 2004 en de rest van de wereld wonen.

Ik stel een beschavingsoffensief voor. Iets met clusterbommen op Fryske bruiloften.

Cliteur en Scheffer die de Verlichting gaan prediken in de locale 'soos'.

Verdonk die speciale inburgeringseisen opstelt voor onze Friese allochtonen. Laat ze meteen even de locale christenimams doorlichten.

Tevens stel ik een spreidingsbeleid voor. Elke Hollandse stad moet een aantal dronken doodschoppers opnemen, zodat de zegenende invloed van de westerse beschaving diep op deze achterlijke cultuur kan inwerken.

Orakel
09-10-04, 13:48
En wat anti-antisemitische lessen op het vmbo lijken me ook niet weg.
En korten op de fokpremie niet te vergeten.
En als klapstuk vind ik dat er een Friese Wilders nodig is.

Tomas
09-10-04, 13:49
Geplaatst door Orakel

En als klapstuk vind ik dat er een Friese Wilders nodig is.

Spaar me de foto.

DEMOcraat
09-10-04, 15:41
zo zie je maar weer hoe gevaarlijk het kan zijn als je een bijbel in de eene hand en de nederlandse cultuur in andere hand hebt...

mark61
09-10-04, 15:49
Geplaatst door DEMOcraat
zo zie je maar weer hoe gevaarlijk het kan zijn als je een bijbel in de eene hand en de nederlandse cultuur in andere hand hebt...

Ben bang dat ze hier een biertje in de ene hand hebben, terwijl die andere omhoog staat. En anders bier in twee handen.

Ik kan me natuurlijk vergissen, ik ben geen antropoloog :hihi:

Zwarte Schaap
09-10-04, 15:58
Volgens mij kijken deze Friezen teveel naar de arabische satelietzenders.

Gaan deze jongens nu ook voetballen tegen joodse ploegen of gaan ze nu ook extra les krijgen over de tweede wereld-oorlog van oudere leerlingen?



De politie Noordwest-Friesland meldde in mei dat in het jaar ervoor veertig incidenten hebben plaatsgevonden waarbij racisme een rol speelde.

En de nederlandse media blijft maar praten en herhalen over die tienjarige Marokkaanse kinderen die met een herdenkingskrans voetbalden.

DEMOcraat
09-10-04, 15:58
Geplaatst door mark61
Ben bang dat ze hier een biertje in de ene hand hebben, terwijl die andere omhoog staat. En anders bier in twee handen.

Ik kan me natuurlijk vergissen, ik ben geen antropoloog :hihi:

in feite is het ook zo alcohol maakt meer kapot dan je lief is..
ik probeerde op een wilderse manier daar een antwoord op te vinden..

mark61
09-10-04, 16:01
Geplaatst door DEMOcraat
ik probeerde op een wilderse manier daar een antwoord op te vinden..

Da weet ik :hihi: maar kon het toch niet laten.

Goodnight
09-10-04, 17:04
Zouden er nou ook kamer vragen komen over deze kwestie?
En zouden zich meerdere politici hierover buigen en een oplossing zoeken?

Komen er lessen over de Tweede wereldoorlog op de VMBO ( waarom in godsnaam alleen VMBO) gegeven door Friese jongeren?

Gaat de media zich ook hierin verdiepen a.s Dodenherdenking en deze jongeren volgen met argus ogen?

Ik ben zo benieuwd he.......maar ben bang dat mijn nieuwsgierigheid niet al worden bevredigd :cheefbek:

~Panthera~
09-10-04, 17:15
Geplaatst door Goodnight
Zouden er nou ook kamer vragen komen over deze kwestie?
En zouden zich meerdere politici hierover buigen en een oplossing zoeken?

Komen er lessen over de Tweede wereldoorlog op de VMBO ( waarom in godsnaam alleen VMBO) gegeven door Friese jongeren?

Gaat de media zich ook hierin verdiepen a.s Dodenherdenking en deze jongeren volgen met argus ogen?

Ik ben zo benieuwd he.......maar ben bang dat mijn nieuwsgierigheid niet al worden bevredigd :cheefbek:
------------------


ach nee joh, het zijn maar "jochies" :maf3:
hoor je niks meer van. :moe:
het zijn geen Marokkanen. :fplet:

Zwarte Schaap
09-10-04, 18:00
Geplaatst door Goodnight
Zouden er nou ook kamer vragen komen over deze kwestie?
En zouden zich meerdere politici hierover buigen en een oplossing zoeken?

Komen er lessen over de Tweede wereldoorlog op de VMBO ( waarom in godsnaam alleen VMBO) gegeven door Friese jongeren?

Gaat de media zich ook hierin verdiepen a.s Dodenherdenking en deze jongeren volgen met argus ogen?

Ik ben zo benieuwd he.......maar ben bang dat mijn nieuwsgierigheid niet al worden bevredigd :cheefbek:

Weetje dat het in Nederland stikt van dergelijke gevallen zoals in Friesland? Ik lees dat vaak in de regionale kranten en als je dat allemaal bijelkaar optelt dan is Nederland goed bezig.

Nee de landelijk media en politici kiezen ervoor om de Marokkanen elke keer naar voren te schuiven.

Goodnight
09-10-04, 18:02
Geplaatst door ~Panthera~
------------------


ach nee joh, het zijn maar "jochies" :maf3:
hoor je niks meer van. :moe:
het zijn geen Marokkanen. :fplet:

volgens mij waren ze toch ouder dan de 'rotjochies'die de 5 mei herdenking verstoorden afgelopen jaar.

Maar ja, hoge bomen vangen veel wind ofzoiets dergelijks? :wink:

Goodnight
09-10-04, 18:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Weetje dat het in Nederland stikt van dergelijke gevallen zoals in Friesland? Ik lees dat vaak in de regionale kranten en als je dat allemaal bijelkaar optelt dan is Nederland goed bezig.

Nee de landelijk media en politici kiezen ervoor om de Marokkanen elke keer naar voren te schuiven.

Ik denk dat men door de bomen het bos niet meer ziet.
Ze staren zich blind op het een en zien niet wat er dichter bij huis gebeurt.

anti-semitsme wordt tegenwoordig in 1 adem genoemd met Islam.
Men zou haast vergeten wat het ECHTE antisemitisme 60 jaar geleden heeft aangericht in Europa...

Een collega van mij was in Polen geweest...de joodse begraafplaatsen lagen er in tegenstelling tot de katholieke verwaarloosd en vernield bij.Daar weten ze nog hoe je het hakenkruis moet tekenen.Zijn ze niet verleerd in de afgelopen 60 jaar.



ps. ben je nou Gargamel of Grote smurf...volgens El Khattabi ben je grote smurf :confused:

~Panthera~
09-10-04, 18:15
Geplaatst door Goodnight
volgens mij waren ze toch ouder dan de 'rotjochies'die de 5 mei herdenking verstoorden afgelopen jaar.

Maar ja, hoge bomen vangen veel wind ofzoiets dergelijks? :wink:
-----------


Ehhh.......Marokkanen vangen veel wind is het geworden. :D

Goodnight
09-10-04, 18:23
Geplaatst door ~Panthera~
-----------


Ehhh.......Marokkanen vangen veel wind is het geworden. :D

:hihi:

Wie de Marokkaan kaatst kan hem terug verwachten.

Als er 1 Marokkaan over de dam is volgen de anderen.

Beter 1 marokkaan in de hand dan 10 in de lucht.

Met twee Marokkanen meten.

Als de Marokkaan verdonken is dempt men de put.

:D

Zwarte Schaap
09-10-04, 18:32
Geplaatst door Goodnight
ps. ben je nou Gargamel of Grote smurf...volgens El Khattabi ben je grote smurf :confused:

Gargamel natuurlijk ! Ik speel liever de anti-held. Wiley Coyote is ook zo een held van mij.


http://www.twainquotes.com/coyote2.gif

freya
09-10-04, 19:06
Geplaatst door deleted user

http://www.elsinga.org/gps/sm_urfen/grote-sm_urf.gif

Wat een geweldige site, met interesante info :duim:

Leest en huivert:


We wonen in Sintjohannesga, een klein dorp ongeveer 5 km ten westen van Heerenveen. De GPS coordinaten zijn N 52°55.812', E 005°51.509'. Ons huis ligt aan een relatief rustige straat, met uitzicht over de friese weiden vanuit ons slaapkamerraam. =8-)

We hebben alle primaire levensbehoeften in de buurt: een supermarkt, een kleuterschool, twee basisscholen, een garage en zelfs een bejaardentehuis.

Heerenveen en Joure liggen 5 tot 8 kilometer verderop en bieden alles wat we verder nodig hebben. Sintjohannesga combineert dus de rust van een dorp, met de activiteit van een grotere plaats dichtbij.

En, voor wie het wil weten: Amsterdam ligt 120km (of 1 uur 20 minuten) verderop, Groningen 65km (of ruim een half uur) en Zwolle 60km (oftewel 45 minuten).

~Panthera~
09-10-04, 19:38
Geplaatst door Goodnight
:hihi:

Wie de Marokkaan kaatst kan hem terug verwachten.

Als er 1 Marokkaan over de dam is volgen de anderen.

Beter 1 marokkaan in de hand dan 10 in de lucht.

Met twee Marokkanen meten.

Als de Marokkaan verdonken is dempt men de put.

:D
-------------------

:hihi:

vergeet ook niet:

blaffende Marokkanen bijten niet

geen slapende Marokkanen wakker maken

wie een Marokkaan wil slaan, vind altijd wel een stok

een Marokkaan in de zak kopen

:D

~Panthera~
11-10-04, 01:37
Geplaatst door appieman
Ben ik ff blij dat ik niet in Friesland woon, teveel mestgeur opgesnoven daar zeker:moe:

Groeten:)
--------------------------


:lachu: :duim:

Davud
11-10-04, 01:52
uit de post van bepaalde personages op deze site, kan ik althans afleiden dat zij waarschijnlijk ook uit Friesland zijn.
Friesland is niet ver in het land van het internet.

Maar goed dat je die paljassen, met een knopdruk kunt wegvegen van je Pc.

In de realiteit is het veel moelijker, en daarom mijd ik de meeste belgen en nederlanders in het algemeen, als de pest.

En op het werk, doe ik net of ik hun niet begrijp of geen nederlands spreek. Dat beantwoordt sowieso aan hun algemene verwachtingspatroon.

Vechten tegen racisme is zinloos: er zijn teveel van die leeghoofden.

Je kan het racisme beter ontwijken, door hun te negeren.

Dan blijft het leven leefbaar.

En omdat ik in iets kwaads, altijd iets goeds probeer te ontdekken, komt het mij wel beter uit op religieus vlak, om hen te ontwijken.

Ze willen dat wij integreren, maar zij willen ons niet aanvaarden.

Een vierkant zal nooit een cirkel worden.



Davud

freya
11-10-04, 10:35
Geplaatst door Davud
Maar goed dat je die paljassen, met een knopdruk kunt wegvegen van je Pc.

In de realiteit is het veel moelijker, en daarom mijd ik de meeste belgen en nederlanders in het algemeen, als de pest.

En op het werk, doe ik net of ik hun niet begrijp of geen nederlands spreek. Dat beantwoordt sowieso aan hun algemene verwachtingspatroon.




En vervolgens wens je iedereen vrede :kotsen:

wytze
11-10-04, 13:39
In de 2e wereldoorlog waren er heel wat friese nazi's die joden verraadden. Ik vraag me af of het echte friezen zijn. Friezen stonden van oudsher bekend om hun ruimdenkendheid, gastvrijheid en open houding.

GoldenPower
11-10-04, 13:49
Geplaatst door freya
En vervolgens wens je iedereen vrede :kotsen:


In vrede naast elkaar leven is beter dan in ellende met elkaar leven. Daar is niets misselmakend aan.

jans
11-10-04, 14:51
anti-semitsme wordt tegenwoordig in 1 adem genoemd met Islam.
Men zou haast vergeten wat het ECHTE antisemitisme 60 jaar geleden heeft aangericht in Europa...

Een collega van mij was in Polen geweest...de joodse begraafplaatsen lagen er in tegenstelling tot de katholieke verwaarloosd en vernield bij.Daar weten ze nog hoe je het hakenkruis moet tekenen.Zijn ze niet verleerd in de afgelopen 60 jaar.



Hier ben ik het volkomen mee eens,

Goodnight
11-10-04, 20:14
Geplaatst door jans
Hier ben ik het volkomen mee eens,

:wink:

Goodnight
11-10-04, 20:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gargamel natuurlijk ! Ik speel liever de anti-held. Wiley Coyote is ook zo een held van mij.


http://www.twainquotes.com/coyote2.gif



Nee hoor niet naar hem luisteren. Hij heeft per ongeluk een verkeerd drankje gedronken. Hij is nog steeds grote Smurf.

:confused: