PDA

Bekijk Volledige Versie : Tientallen scholen weigeren homoblad Expreszo



mo1978
10-10-04, 00:56
Hé mensen,
wat vinden we hier eigenlijk van?

Mootje

Planet: http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=514745/sc=fc67f7

Tientallen scholen weigeren homojongerenblad Expreszo

AMSTERDAM - Tientallen middelbare scholen in Nederland hebben het homojongerenmagazine Expreszo geweigerd. Dat heeft hoofdredacteur Merijn Henfling zaterdag gezegd.

Begin oktober zijn 420.000 exemplaren van het blad verspreid op bijna alle middelbare scholen van Nederland. De uitgave is onder meer bekostigd door het ministerie van Onderwijs. Het magazine gaat over tolerantie op school en probeert homoseksualiteit op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken. Het blad werd volgens Henfling teruggestuurd door veel christelijke en 'zwarte' scholen. De speciale uitgave van Expreszo was juist geïnitieerd omdat twee jaar geleden uit onderzoek bleek dat meer dan 40 procent van de homo's op scholen worden gediscrimineerd.

Sommige scholen gooiden de magazines bij het oud papier, anderen stuurden ze met een boze brief terug naar de uitgever. "Het blijkt maar weer dat er nog veel scholen zijn waar je als leerling maar beter niet kan vertellen dat je homo bent", stelt hoofdredacteur Henfling. "Er gaan in 2004 nog zoveel schoolleidingen een discussie over homoseksualiteit moedwillig uit de weg." De scholen weigeren het magazine naar eigen zeggen uit angst voor negatieve reacties van leerlingen en ouders.

Het blad bevatte onder meer interviews met (hetero) soapsterren Joey van de Velden en Lieke van Lexmond over hoe zij tegen homoseksualiteit aankijken, een fotoreportage over zoenende stelletjes en een tolerantietest. "We hadden het allemaal erg netjes gehouden", aldus Henfling. "Juist om te voorkomen dat ook de scholen die iets strenger in de leer zijn er aanstoot aan zouden kunnen nemen."

Omdat er ook heel veel positieve reacties binnenkwamen, overweegt het blad om jaarlijks een scholiereneditie uit te brengen. Hiervoor is echter een structurele financiële bijdrage van de overheid noodzakelijk. Henfling: "Een regering die normen en waarden als credo heeft, kan homoleerlingen niet in de steek laten."

http://www.expreszo.nl

Mark
10-10-04, 12:11
Iedereen weet toch dat zwarte en christelijke scholen niet tolerant zijn?

Rabi'ah.
10-10-04, 12:14
Geplaatst door Mark
Iedereen weet toch dat zwarte en christelijke scholen niet tolerant zijn?

Hoezo?

Mark
10-10-04, 12:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Hoezo?

neeee... nu moet je niet vragen stellen maar er tegen in gaan :)

Het lijkt mij duidelijk dat je als homo beter niet op een christelijke of zwarte school kan zitten

Rabi'ah.
10-10-04, 12:20
Geplaatst door Mark
neeee... nu moet je niet vragen stellen maar er tegen in gaan :)

Ok sorry. :hihi:

Ik vergat mijn normale modus ff. :strik:


Geplaatst door Mark

Het lijkt mij duidelijk dat je als homo beter niet op een christelijke of zwarte school kan zitten

Allicht. :o

Dutchguy
10-10-04, 12:38
Het geeft in ieder geval duidelijk aan dat het met de acceptatie van homosexuelen nog niet voor elkaar is en dat er nog veel werk te doen is. Scholen die het tijdschrift terugsturen willen de discussie niet aan en laten daarmee een deel van hun eigen leerlingen in de kou zitten.

Rabi'ah.
10-10-04, 13:11
Geplaatst door Dutchguy
Het geeft in ieder geval duidelijk aan dat het met de acceptatie van homosexuelen nog niet voor elkaar is en dat er nog veel werk te doen is. Scholen die het tijdschrift terugsturen willen de discussie niet aan en laten daarmee een deel van hun eigen leerlingen in de kou zitten.

Helaas moet ik constateren dat je gelijk hebt.

Maar een school heeft, zoals wel meer instituties, nogal de neiging om behoudend en semi-neutraal te zijn, of, liever gezegd, de hete hangijzers te laten liggen omwille van de "lieve vrede".

Eigenlijk sowieso belachelijk dat er een discussie over dit soort dingen nodig is, maargoed, da's weer een ander verhaal........

~Panthera~
10-10-04, 13:28
Geplaatst door Dutchguy
Het geeft in ieder geval duidelijk aan dat het met de acceptatie van homosexuelen nog niet voor elkaar is en dat er nog veel werk te doen is. Scholen die het tijdschrift terugsturen willen de discussie niet aan en laten daarmee een deel van hun eigen leerlingen in de kou zitten.
------------


Ja, ja, TOLERANT Nederland. :moe:

Siah
10-10-04, 13:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Ok sorry. :hihi:

Ik vergat mijn normale modus ff. :strik:



Allicht. :o
:haha:

rja
10-10-04, 14:05
Geplaatst door ~Panthera~
------------


Ja, ja, TOLERANT Nederland. :moe:
Je zou ook kunnen zeggen, dat duizenden scholen dit materiaal wel gebruiken.

En zijn maar een paar tientallen scholen zijn die dit materiaal afwijzen.

~Panthera~
10-10-04, 14:16
Geplaatst door rja
Je zou ook kunnen zeggen, dat duizenden scholen dit materiaal wel gebruiken.

En zijn maar een paar tientallen scholen zijn die dit materiaal afwijzen.
-----------


Das ook waar, you just made my day. :melig2:

Rabi'ah.
10-10-04, 15:04
Geplaatst door Siah
:haha:

:engel:

Hamza-T
10-10-04, 15:53
Henfling: "Een regering die normen en waarden als credo heeft, kan homoleerlingen niet in de steek laten."

Dezelfde regering kan ook een 'onschuldig' land binnenvallen, dus dat zal wel meevallen.

barneveld
10-10-04, 21:34
Geplaatst door Mark
Iedereen weet toch dat zwarte en christelijke scholen niet tolerant zijn?

ga dat maar vrgagen bij de zwart kousen kerk waarom dat niet worden uitgrdeeld

Mark
10-10-04, 22:48
Geplaatst door barneveld
ga dat maar vrgagen bij de zwart kousen kerk waarom dat niet worden uitgrdeeld

simpel het komt door de religie, homosexualiteit wordt afgekeurd door christenen en moslims, daarom worden deze boekjes niet op die scholen geaccepteerd.

Mark
10-10-04, 22:56
Geplaatst door deleted user
Joodse scholen dan waarschijnlijk ook. :)

dat zal best, al die religieuzen zijn een pot nat voor mij :)

Mark
10-10-04, 23:00
Geplaatst door deleted user
Maar ze zijn wel verschillend. :)

iedereen is uniek :strik:

maar het is duidelijk wie er in nederland niet tolerant zijn :)

Mark
10-10-04, 23:04
Geplaatst door deleted user
Jep. De atheisten die het secularisme door de strot van de meerderheid heeft gedouwt. :)

De meerderheid is seculier :)

Mark
10-10-04, 23:07
Geplaatst door deleted user
Ja die zijn de hemel in gepraat door een stel wetenschappertjes. :stout:

Hoe dan ook discrimineren wij geen homo's :)

barneveld
10-10-04, 23:09
Geplaatst door Mark
dat zal best, al die religieuzen zijn een pot nat voor mij :)

er is maar een godsdiens,

barneveld
10-10-04, 23:12
Geplaatst door Mark
Hoe dan ook discrimineren wij geen homo's :)


als man ben ik geschapen om een vrouw te neemen en niet genomen worden door een man. tfoe

als ik geen bruin brood eet wil niet zeggen dat ik bruin brood discrimeneer.

Mark
10-10-04, 23:14
Geplaatst door deleted user
Dus jij vindt dat homo's gediscrimineert worden, wanneer er op geaardheid gekozen lectuur, dit niet tot onderdeel van het lesmateriaal wordt gemaakt? :schrik:

het onderwerp is blijkbaar niet bespreekbaar onder die groepen

Mark
10-10-04, 23:15
Geplaatst door barneveld
als man ben ik geschapen om een vrouw te neemen en niet genomen worden door een man. tfoe

als ik geen bruin brood eet wil niet zeggen dat ik bruin brood discrimeneer.

het was een blaadje, de leerlingen werden niet anaal genomen :)

barneveld
10-10-04, 23:22
Geplaatst door Mark
het was een blaadje, de leerlingen werden niet anaal genomen :)

met dit punt sta ik toch achter de stand punten van SGP zulke bladen mogen de scholen niet in.

de leerlingen moeten iets leren op school waar ze later iets aan hebben en niet hoe ze later homo moeten worden tfoe

rja
10-10-04, 23:33
Geplaatst door barneveld
met dit punt sta ik toch achter de stand punten van SGP zulke bladen mogen de scholen niet in.

de leerlingen moeten iets leren op school waar ze later iets aan hebben en niet hoe ze later homo moeten worden tfoe
Je bent homo, je wordt geen homo.

barneveld
10-10-04, 23:38
Geplaatst door rja
Je bent homo, je wordt geen homo.



maar je maakt het dan wel makelijk om in de bedorfenheid te geraken
waar door je buiten de normen en warden te vallen.

rja
11-10-04, 00:01
Geplaatst door barneveld
maar je maakt het dan wel makelijk om in de bedorfenheid te geraken
waar door je buiten de normen en warden te vallen.
Wat is dat voor onzin.

Je wordt als homo geboren.

Mark
11-10-04, 08:32
er komt een onderzoek van de regering...............

LiaCarina
11-10-04, 08:35
Geplaatst door mo1978
Hé mensen,
wat vinden we hier eigenlijk van?

Mootje

Planet: http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=514745/sc=fc67f7

Tientallen scholen weigeren homojongerenblad Expreszo

AMSTERDAM - Tientallen middelbare scholen in Nederland hebben het homojongerenmagazine Expreszo geweigerd. Dat heeft hoofdredacteur Merijn Henfling zaterdag gezegd.

Begin oktober zijn 420.000 exemplaren van het blad verspreid op bijna alle middelbare scholen van Nederland. De uitgave is onder meer bekostigd door het ministerie van Onderwijs. Het magazine gaat over tolerantie op school en probeert homoseksualiteit op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken. Het blad werd volgens Henfling teruggestuurd door veel christelijke en 'zwarte' scholen. De speciale uitgave van Expreszo was juist geïnitieerd omdat twee jaar geleden uit onderzoek bleek dat meer dan 40 procent van de homo's op scholen worden gediscrimineerd.

Sommige scholen gooiden de magazines bij het oud papier, anderen stuurden ze met een boze brief terug naar de uitgever. "Het blijkt maar weer dat er nog veel scholen zijn waar je als leerling maar beter niet kan vertellen dat je homo bent", stelt hoofdredacteur Henfling. "Er gaan in 2004 nog zoveel schoolleidingen een discussie over homoseksualiteit moedwillig uit de weg." De scholen weigeren het magazine naar eigen zeggen uit angst voor negatieve reacties van leerlingen en ouders.

Het blad bevatte onder meer interviews met (hetero) soapsterren Joey van de Velden en Lieke van Lexmond over hoe zij tegen homoseksualiteit aankijken, een fotoreportage over zoenende stelletjes en een tolerantietest. "We hadden het allemaal erg netjes gehouden", aldus Henfling. "Juist om te voorkomen dat ook de scholen die iets strenger in de leer zijn er aanstoot aan zouden kunnen nemen."

Omdat er ook heel veel positieve reacties binnenkwamen, overweegt het blad om jaarlijks een scholiereneditie uit te brengen. Hiervoor is echter een structurele financiële bijdrage van de overheid noodzakelijk. Henfling: "Een regering die normen en waarden als credo heeft, kan homoleerlingen niet in de steek laten."

http://www.expreszo.nl


Leuk zo een Homo blad. Die zijn meestal een stuk leuker dan de hetero versies. Plus, laten we eerlijk wezen. Homo mannen weten waar ze over praten als het om fashion gaat!

Zwarte Schaap
11-10-04, 08:44
Ik hoorde gisteren een vrouw op de radio zeggen dat het niet verantwoordelijk vond om dergelijke bladen zomaar op een school te deponeren en dan verwachten dat het allemaal goed komt.

Ze had liever gezien dat er iemand naar de scholen werd gestuurd om daar uitleg bij te geven. In Nederland denkt men heel snel dat als je een blaadje afgeeft dat het dan allemaal goed komt.

Bepaalde scholen, en zeker bepaalde scholen die veel leerlingen hebben waar het een taboe is, hebben gewoon meer tijd en uitleg nodig.

Mark
11-10-04, 08:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik hoorde gisteren een vrouw op de radio zeggen dat het niet verantwoordelijk vond om dergelijke bladen zomaar op een school te deponeren en dan verwachten dat het allemaal goed komt.

Ze had liever gezien dat er iemand naar de scholen werd gestuurd om daar uitleg bij te geven. In Nederland denkt men heel snel dat als je een blaadje afgeeft dat het dan allemaal goed komt.

Bepaalde scholen, en zeker bepaalde scholen die veel leerlingen hebben waar het een taboe is, hebben gewoon meer tijd en uitleg nodig.

Het is een begin, maar zelfs dat was al niet bespreekbaar. Ik denk dat een homo die wat wil vertellen ook zal worden weggejaagd.

LiaCarina
11-10-04, 08:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik hoorde gisteren een vrouw op de radio zeggen dat het niet verantwoordelijk vond om dergelijke bladen zomaar op een school te deponeren en dan verwachten dat het allemaal goed komt.

Ze had liever gezien dat er iemand naar de scholen werd gestuurd om daar uitleg bij te geven. In Nederland denkt men heel snel dat als je een blaadje afgeeft dat het dan allemaal goed komt.

Bepaalde scholen, en zeker bepaalde scholen die veel leerlingen hebben waar het een taboe is, hebben gewoon meer tijd en uitleg nodig.


Klopt, ik denk niet dat scholieren op een middelbare school het serieus gaan nemen. Die zullen eerder keihard gaan lachen en zeggen "gatver, wat moet ik met zo een smerig blad". That is just the way it is right now. Men moet er enigzins uitleg bij geven. Maar goed, ze hadden zelf ook wel kunnen verwachten dat men het niet met open armen zullen gaan ontvangen

Zwarte Schaap
11-10-04, 08:52
Geplaatst door Mark
Het is een begin, maar zelfs dat was al niet bespreekbaar. Ik denk dat een homo die wat wil vertellen ook zal worden weggejaagd.

Je hoeft geen homo te zijn om iets over homosexualiteit uit te leggen. Ook de mensen die hier tijd aan besteden moeten de mening respecteren dat velen de homosexualiteit afwijzen. Je kunt iets niet de mensen in het strot duwen.

Laten ze maar eerst een onderscheid maken tussen leerlingen die er niets van af weten en leerlingen die er genoeg van af weten maar homosexualiteit afwijzen.

Wizdom
11-10-04, 09:56
Een eenzijdige homoblad met bemoeienis van de overheid en een gesubsidieerde homo-stichting op school verspreiden riekt mij teveel naar overheidspropaganda voor homofilie. Ik vind dat de scholen groot gelijk hebben dat ze dit blad weigeren omdat scholen weliswaar een educatieve functie in algemene zin hebben maar niet een eenzijdige waarde-oordeel mogen verkondigen. Zeker niet wanneer het indruist in basis beginselen van de gemeenschap... Het lijkt erop of dat de overheid een propaganda stimuleert waar een groot gedeelte van de Nederlandse gemeenschap geen baat bij heeft nog behoefte aan heeft. Naar mijn mening moet dat gewoon ophouden om onder het mom van eductatie verkeerde opvoeding te geven. Inmenging in persoonlijke opvoeding is dat!

Mill
11-10-04, 10:11
Geplaatst door Wizdom
Een eenzijdige homoblad met bemoeienis van de overheid en een gesubsidieerde homo-stichting op school verspreiden riekt mij teveel naar overheidspropaganda voor homofilie.

Het gaat over discriminatiebestrijding. Je weet toch, discriminatie, vooroordelen? Wat we allemaal zo erg vinden hier op Maroc.nl?


Het magazine gaat over tolerantie op school en probeert homoseksualiteit op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken. De speciale uitgave van Expreszo was juist geïnitieerd omdat twee jaar geleden uit onderzoek bleek dat meer dan 40 procent van de homo's op scholen worden gediscrimineerd.

Mark
11-10-04, 10:14
Geplaatst door Mill
Het gaat over discriminatiebestrijding. Je weet toch, discriminatie, vooroordelen? Wat we allemaal zo erg vinden hier op Maroc.nl?

maroc.nl is een propaganda site om de islam door onze strot te duwen en dingen op te leggen die tegen de beginselen van onze maatschappij gaan :rolleyes:

Wizdom
11-10-04, 10:16
Geplaatst door Mill
Het gaat over discriminatiebestrijding. Je weet toch, discriminatie, vooroordelen? Wat we allemaal zo erg vinden hier op Maroc.nl?

Men gooit alles op een hoop. Discriminatie op basis van etniciteit of religie heeft niets te maken met discriminatie op basis van on/zedelijk handelen...

Dit is een volledig ander onderwerp...

Zwarte Schaap
11-10-04, 10:17
Scholen weigeren homomagazine


Door onze redactie onderwijs


ROTTERDAM, 11 OKT. Tientallen middelbare scholen hebben het homojongerenmagazine Expreszo geweigerd. Volgens hoofdredacteur Merijn Henfling sturen vooral orthodox-christelijke en zwarte scholen het blad terug.

Begin oktober zijn 420.000 exemplaren van het blad verspreid op bijna alle middelbare scholen van Nederland. De uitgave is mede betaald door het ministerie van Onderwijs om homoseksualiteit bespreekbaar te maken in het onderwijs.

Volgens Henfling weigeren scholen het blad vooral uit angst voor negatieve reacties van ouders en leerlingen. Sommige christelijke scholen vinden de inhoud van het blad bovendien in strijd met de identiteit van de school. Circa twintig scholen hebben de magazines teruggestuurd naar de redactie of het verspreidingspunt. Henfling denkt daarom dat het aantal scholen dat de bladen niet uitgedeeld heeft, nog veel groter is. ,,Ik vermoed dat dit het topje van de ijsberg is.''

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft inmiddels aan minister Van der Hoeven (Onderwijs) en staatssecretaris Ross-Van Dorp (Welzijn) gevraagd maatregelen te nemen om de emancipatie van homoseksuele leerlingen te bevorderen. Volgens de Kamer wijst de houding van de scholen die Expreszo geweigerd hebben erop dat die emancipatie minder ver is gevorderd dan het kabinet denkt. Kamerlid Van der Laan (D66) noemt de weigering ,,exemplarisch voor de homovijandigheid'' in het onderwijs.

De redactie van het homojongerenmagazine gaat via haar website stickers verspreiden die 'homovriendelijke' scholen op de deur kunnen plakken.


Bron: NRC-Handelsblad 11/10/04

Zwarte Schaap
11-10-04, 10:19
Geplaatst door Mark
maroc.nl is een propaganda site om de islam door onze strot te duwen en dingen op te leggen die tegen de beginselen van onze maatschappij gaan :rolleyes:

Alleen zoek jij maroc.nl zelf op en wordt maroc.nl niet door je strot geduwd.

Mark
11-10-04, 10:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Alleen zoek jij maroc.nl zelf op en wordt maroc.nl niet door je strot geduwd.

ja daar heb je wel gelijk in, en die campagne dat marokkanen ook leuk zijn heeft ook niet lang geduurd :p

Wizdom
11-10-04, 10:23
Geplaatst door Wizdom
Men gooit alles op een hoop. Discriminatie op basis van etniciteit of religie heeft niets te maken met discriminatie op basis van on/zedelijk handelen...

Dit is een volledig ander onderwerp...

De enige reden waarom men homofiel handelen op een hoop gooit met discriminatie is om het de gemeenschap door de strot te duwen.... Een intelligente gemeenschap maakt echter onderscheidt tussen sexueel handelen en etcniciteit of religie...

Of wou je necrofilie en pedofilie ook bespreekbaar maken...

Mill
11-10-04, 10:23
Geplaatst door Wizdom
Men gooit alles op een hoop. Discriminatie op basis van etniciteit of religie heeft niets te maken met discriminatie op basis van on/zedelijk handelen...

Dit is een volledig ander onderwerp...

Nochtans staan ze in hetzelfde anti-discriminatieartikel van de constitutie gebroederlijk naast elkaar.

Je zou eerder kunnen betogen dat religie een ander onderwerp is. Daar kies je zelf voor. Voor je seksuele geaardheid en huidkleur niet.

nard
11-10-04, 10:23
Geplaatst door Mark
simpel het komt door de religie, homosexualiteit wordt afgekeurd door christenen en moslims, daarom worden deze boekjes niet op die scholen geaccepteerd.

Dat is inderdaad de juiste uitleg.

Mark
11-10-04, 10:25
Geplaatst door Wizdom
Een intelligente gemeenschap maakt echter onderscheidt tussen sexueel handelen en etcniciteit of religie...



we zijn ook niet zo slim :)

nog intelligentere gemeenschappen maken onderscheidt tussen tolerantie tegenover sexuele geaardheid en sexueel handelen.

Wizdom
11-10-04, 10:26
Geplaatst door Mill
Nochtans staan ze in hetzelfde anti-discriminatieartikel van de constitutie gebroederlijk naast elkaar.

Je zou eerder kunnen betogen dat religie een ander onderwerp is. Daar kies je zelf voor. Voor je seksuele geaardheid en huidkleur niet.

Dat heeft men niet voor niets gedaan.... Men wil het de burgers door de strot duwen... Misschien een homofiele lobby...

Mark
11-10-04, 10:26
Geplaatst door nard
Dat is inderdaad de juiste uitleg.

het is duidelijk dat de religieuzen weigeren zich aan de nederlandse grondwetten te houden.

nard
11-10-04, 10:28
Geplaatst door Mark
het is duidelijk dat de religieuzen weigeren zich aan de nederlandse grondwetten te houden.

Je generaliseert.
Ze houden zich op dit punt niet aan de grondwet zoals een seculier dat van hen verwacht.

Wizdom
11-10-04, 10:28
Geplaatst door Mark
het is duidelijk dat de religieuzen weigeren zich aan de nederlandse grondwetten te houden.

Het is duidelijk dat men homofilie door de strot wil duwen...

Tomas
11-10-04, 10:30
Geplaatst door nard
Je generaliseert.
Ze houden zich op dit punt niet aan de grondwet zoals een seculier dat van hen verwacht.

Wat is eigenlijk een seculier?

Mark
11-10-04, 10:30
Geplaatst door Wizdom
Het is duidelijk dat men homofilie door de strot wil duwen...

tolerantie tegenover mensen die homo zijn ja.

niemand wordt gedwongen homo te worden, er is geen dwang in homosexualiteit zou je kunnen zeggen :haha:

Mill
11-10-04, 10:30
Geplaatst door Wizdom
Dat heeft men niet voor niets gedaan.... Men wil het de burgers door de strot duwen... Misschien een homofiele lobby...

Het komt er op neer dat je discriminatie op grond van seksuele gerichtheid OK vindt. En je vindt een samenleving die mensen niet discrimineert wegens wat ze in de slaapkamer doen er één die mensen dingen door de strot duwt.

Iemand anders zou kunnen zeggen dat een maatschappij waar discriminatie ogv religie is verboden, godsdienst door de strot duwt.

Mark
11-10-04, 10:31
Geplaatst door nard
Je generaliseert.
Ze houden zich op dit punt niet aan de grondwet zoals een seculier dat van hen verwacht.

ik generaliseer en vervolgens zeg je hetzelfde?

seculieren? verwachten dat niet, justitie verwacht dat van je

Wizdom
11-10-04, 10:31
Geplaatst door Mark
tolerantie tegenover mensen die homo zijn ja.

niemand wordt gedwongen homo te worden, er is geen dwang in homosexualiteit zou je kunnen zeggen :haha:

Waarom moet er nu dan een zogenaamd onderzoek komen voor het weigeren van de lectuur... als het zogenaamd niet dwingend is...

TonH
11-10-04, 10:32
Eigenlijk zie ik best veel overeenkomsten tussen homo’s en bijvoorbeeld Marokkanen of Turken:

1. Decennia lang zijn ze zgn. getolereerd, maar nooit geaccepteerd of toegelaten tot de ‘eigen’ kring van de 'Nederlanders'.
2. Een groot deel van de in Nederland wonenden vindt ze eng, vies, zondig en nog meer van dat moois
3. Zodra ze zich in het openbaar ook maar enigszins herkenbaar maken worden ze daarop aangevallen. (Kleding, omgangsvormen, uiterlijk, ‘loopje’…)
4. Ze kunnen hun wezenskenmerken niet veranderen zonder daarmee zichzelf tot in het diepst te verloochenen. En toch wordt dat van ze geëist.
5. Het zijn mensen.

En dit rijtje zou waarschijnlijk nog veel langer kunnen worden... Maar voor maandagmorgen lijkt me dit voorlopig weer genoeg. Sterkte ermee.

Mark
11-10-04, 10:32
Geplaatst door Wizdom
Waarom moet er nu dan een zogenaamd onderzoek komen voor het weigeren van de lectuur... als het zogenaamd niet dwingend is...

de tolerantie tegenover homo's is WEL dwingend, sterker nog het is de wet :)

Wizdom
11-10-04, 10:34
Geplaatst door TonH
Eigenlijk zie ik best veel overeenkomsten tussen homo’s en bijvoorbeeld Marokkanen of Turken:

1. Decennia lang zijn ze zgn. getolereerd, maar nooit geaccepteerd of toegelaten tot de ‘eigen’ kring van de 'Nederlanders'.
2. Een groot deel van de in Nederland wonenden vindt ze eng, vies, zondig en nog meer van dat moois
3. Zodra ze zich in het openbaar ook maar enigszins herkenbaar maken worden ze daarop aangevallen. (Kleding, omgangsvormen, uiterlijk, ‘loopje’…)
4. Ze kunnen hun wezenskenmerken niet veranderen zonder daarmee zichzelf tot in het diepst te verloochenen. En toch wordt dat van ze geëist.
5. Het zijn mensen.

En dit rijtje zou waarschijnlijk nog veel langer kunnen worden... Maar voor maandagmorgen lijkt me dit voorlopig weer genoeg. Sterkte ermee.

Wij kunnen ermee leven... Laat dat een voorbeeld zijn voor de homo lobby.... Alles beter dan het propageren van een homo leven...

TonH
11-10-04, 10:34
Geplaatst door Wizdom
Wij kunnen ermee leven... Laat dat een voorbeeld zijn voor de homo lobby.... Alles beter dan het propageren van een homo leven...

Definieer "wij"...

Wizdom
11-10-04, 10:36
Geplaatst door Mark
de tolerantie tegenover homo's is WEL dwingend, sterker nog het is de wet :)

Tolerantie kun je wel proberen te dwingen alleen werkt het niet... Tolerantie is per definitie psychologie en die laat zich niet vangen in wetten en regels...

nard
11-10-04, 10:36
Geplaatst door Tomas
Wat is eigenlijk een seculier?

Verwereldlijkt, niet-godsdienstig, geen aanhanger van een bepaalde religie, evt. ontkerstend.
Aanhanger van het humanisme (in welke vorm ook), een "Verlicht", rationeel mens.

Dat vind ik een seculier. In die omschrijving is de ruime meerderheid van de Nederlanders seculier.
Zij vinden de meningen die tav homosexualiteit (!!) in het bijzonder onderwijs worden gehuldigd, discriminerend. En zullen dat zo mogelijk omzetten in wetgeving die dit openbreekt. Of nog effectiever: het afschaffen van bijzonder onderwijs.

Wizdom
11-10-04, 10:37
Geplaatst door TonH
Definieer "wij"...

Gediscrmineerde gemeenschappen die homofilie afwijzen...

Mill
11-10-04, 10:38
Geplaatst door Wizdom
Tolerantie kun je wel proberen te dwingen alleen werkt het niet... Tolerantie is per definitie psychologie en die laat zich niet vangen in wetten en regels...

Hou er dan helemaal over op en vraag geen tolerantie meer voor welke minderheid dan ook.

TonH
11-10-04, 10:40
Geplaatst door Wizdom
Wij kunnen ermee leven... Laat dat een voorbeeld zijn voor de homo lobby.... Alles beter dan het propageren van een homo leven...

Diezelfde gediscrimineerde gemeenschappen dus waarvan en deel met woord en gebaar het leven van andere gediscrimineerde gemeenschappen onmogelijk maakt.

Eigenlijk zou het wel eens aardig zijn wanneer er groepjes homo's op school of om straathoeken zouden gaan staan en lekker zouden gaan staan spugen, of stenen door ruiten gooien of .....

toch?

Wizdom
11-10-04, 10:40
Geplaatst door Mill
Hou er dan helemaal over op en vraag geen tolerantie meer voor welke minderheid dan ook.

Dat zou een slechte zaak zijn. Want dat is hetzelfde als zeggen dat we de mensheid moeten opgeven...

Wizdom
11-10-04, 10:43
Geplaatst door TonH
Diezelfde gediscrimineerde gemeenschappen dus waarvan en deel met woord en gebaar het leven van andere gediscrimineerde gemeenschappen onmogelijk maakt.

Eigenlijk zou het wel eens aardig zijn wanneer er groepjes homo's op school of om straathoeken zouden gaan staan en lekker zouden gaan staan spugen, of stenen door ruiten gooien of .....

toch?

Dat is onzin en stemmingmakerij... Er is niemand die homos het leven onmogelijk maakt... Sexueel handelen in het openbaar wordt zowiezo niet door de meerderheid van de gemeenschap geapprecieerd...

Wat men thuis doet daar heeft niemand behoefte aan om dat te weten...

Karin.N
11-10-04, 10:45
Voorlichting over het begrip homosexualiteit is een onderdeel van de sexuele voorlichting. Of je nu voor- of tegen homofilie bent, het feit blijft dat er mensen zijn die deze gevoelens hebben. Met name in de toch al zo verwarrende puberteit is een goede voorlichting over o.a. ook de homosexuele geaardheid een onderwerp wat niet mag ontbreken. Door het verzwijgen van het onderwerp homofilie, ban je het echt niet de wereld uit. Wanneer je vanuit religieuze overtuiging tegen homofilie bent, is prima, zolang je dit louter en uitsluitend alleen op je eigen leven betrekt, en niet op dat van iemand anders.

Wizdom
11-10-04, 10:49
Geplaatst door Karin.N
Voorlichting over het begrip homosexualiteit is een onderdeel van de sexuele voorlichting. Of je nu voor- of tegen homofilie bent, het feit blijft dat er mensen zijn die deze gevoelens hebben. Met name in de toch al zo verwarrende puberteit is een goede voorlichting over o.a. ook de homosexuele geaardheid een onderwerp wat niet mag ontbreken. Door het verzwijgen van het onderwerp homofilie, ban je het echt niet de wereld uit. Wanneer je vanuit religieuze overtuiging tegen homofilie bent, is prima, zolang je dit louter en uitsluitend alleen op je eigen leven betrekt, en niet op dat van iemand anders.

Ik ben ervoor dat de voorlichting over homofiliteit pas na de pubertijd wordt gegeven en niet in de onstabiele en experimentele psychologische fase als de pubertijd.... Dat is vragen om problemen... Net als de drugs, xtc en rock en roll generatie die in de verdoemenis geholpen is met zogenaamde voorlichting...

Bart
11-10-04, 10:50
Geplaatst door Wizdom
Wij kunnen ermee leven... Laat dat een voorbeeld zijn voor de homo lobby.... Alles beter dan het propageren van een homo leven...

Vervang "homo" in deze zin door "moslim" en hopelijk zie je dan in hoe intens fout en kwetsend je stellingen zijn.

Leer nou eens dat iemand homosexueel IS en niet voor homosexualiteit KIEST, zoals iemand er wel voor kiest moslim, christen etc. te zijn.

Wizdom
11-10-04, 10:51
Geplaatst door Wizdom
Ik ben ervoor dat de voorlichting over homofiliteit pas na de pubertijd wordt gegeven en niet in de onstabiele en experimentele psychologische fase als de pubertijd.... Dat is vragen om problemen... Net als de drugs, xtc en rock en roll generatie die in de verdoemenis geholpen is met zogenaamde voorlichting...

Voorlichting kan in een onstabiele fase ook worden vertaald in er op attent maken dat...

Tomas
11-10-04, 10:51
Geplaatst door nard
Verwereldlijkt, niet-godsdienstig, geen aanhanger van een bepaalde religie, evt. ontkerstend.
Aanhanger van het humanisme (in welke vorm ook), een "Verlicht", rationeel mens.

Dat vind ik een seculier. In die omschrijving is de ruime meerderheid van de Nederlanders seculier.
Zij vinden de meningen die tav homosexualiteit (!!) in het bijzonder onderwijs worden gehuldigd, discriminerend. En zullen dat zo mogelijk omzetten in wetgeving die dit openbreekt. Of nog effectiever: het afschaffen van bijzonder onderwijs.

Haal je nu niet atheisme en seculier door elkaar? Ik ken zat gelovige mensen die niks moeten hebben van homo-haat.

En dat laatste wat je stelt: Stel je nou dat "seculieren" eigenlijk bijzonder onderwijs willen afschaffen en daarvoor het homo-onvriendelijke cultuurtje dat daar heerst als oneigenlijk argument gebruiken?

TonH
11-10-04, 10:52
Geplaatst door Wizdom
Dat is onzin en stemmingmakerij... Er is niemand die homos het leven onmogelijk maakt... Sexueel handelen in het openbaar wordt zowiezo niet door de meerderheid van de gemeenschap geapprecieerd...

Wat men thuis doet daar heeft niemand behoefte aan om dat te weten...

Je weet best dat dit geen onzin is, maar helaas dagelijkse praktijk. Een deel van de christenen is er juist zeer in geïteresseerd wat bijvoorbeeld een moslim thuis doet. Zij zien daarin een poel van duistere krachten, waarin bijvoorbeeld vrouwen in kleine kamertjes klein gehouden worden en geen Nederlands kunnen leven.
Zo wensen ook allerlei religieuzen zich te mengen in het huiselijk leven van homo's.

Turken die op zondag in het park gezellig piknikken worden scheef aangekeken. Surinamers die met de barbeque het Amsterdamse Bos intrekken om daar met familie en muziek hun plezier te hebben worden scheef aangekeken. Homo's die samen op een bank langs de vijver zitten te picknicken worden scheef aangekeken. Ieder die naar zijn/haar godshuis gaan worden scheef aangekeken. En zij die niet gaan ook.

Er zijn verdomd veel mensen die hun ogen aan het bederven zijn met dat scheel kijken en daardoor niet zien dat ze in wezen in niets verschillen van die mensen die HEN scheel aankijken.

Wizdom
11-10-04, 10:53
Geplaatst door Bart
Vervang "homo" in deze zin door "moslim" en hopelijk zie je dan in hoe intens fout en kwetsend je stellingen zijn.

Leer nou eens dat iemand homosexueel IS en niet voor homosexualiteit KIEST, zoals iemand er wel voor kiest moslim, christen etc. te zijn.

Ik ben het niet eens met je stelling. Ik kwets niemand. Homo is een deel van algehele handelen en heeft betrekking op een klein onderdeel van je zijn.... Een Moslim of Etniciteit heeft betrekking op je hele zijn... Laat dat maar eens goed tot je doordringen...

Bart
11-10-04, 10:54
Geplaatst door Wizdom
Ik ben ervoor dat de voorlichting over homofiliteit pas na de pubertijd wordt gegeven en niet in de onstabiele en experimentele psychologische fase als de pubertijd.... Dat is vragen om problemen... Net als de drugs, xtc en rock en roll generatie die in de verdoemenis geholpen is met zogenaamde voorlichting...

Opnieuw kan hetzelfde gezegd worden over islam.... Zie je nou echt niet in hoe kwetsend je bent???

Waarom probeer jij JOUW overtuigingen iedereen door de strot te duwen?

TonH
11-10-04, 10:55
Geplaatst door Wizdom
Ik ben het niet eens met je stelling. Ik kwets niemand. Homo is een deel van algehele handelen en heeft betrekking op een klein onderdeel van je zijn.... Een Moslim of Etniciteit heeft betrekking op je hele zijn... Laat dat maar eens goed tot je doordringen...

Deze redenering viel me al wat eerder op


Geplaatst door Wizdom
Men gooit alles op een hoop. Discriminatie op basis van etniciteit of religie heeft niets te maken met discriminatie op basis van on/zedelijk handelen...

Dit is een volledig ander onderwerp...

Je kunt niet aan de ene kant homoseksualiteit afwijzen als zondig en anderzijds stellen dat het niks met je religie te maken heeft. Daar heeft het dan dus alles mee van doen.

En hetero of homo zijn heeft minstens zo betrekking op je hele zijn als etniciteit en relieuze voorkeur...

Wizdom
11-10-04, 10:57
Geplaatst door TonH
Je weet best dat dit geen onzin is, maar helaas dagelijkse praktijk. Een deel van de christenen is er juist zeer in geïteresseerd wat bijvoorbeeld een moslim thuis doet. Zij zien daarin een poel van duistere krachten, waarin bijvoorbeeld vrouwen in kleine kamertjes klein gehouden worden en geen Nederlands kunnen leven.
Zo wensen ook allerlei religieuzen zich te mengen in het huiselijk leven van homo's.

Turken die op zondag in het park gezellig piknikken worden scheef aangekeken. Surinamers die met de barbeque het Amsterdamse Bos intrekken om daar met familie en muziek hun plezier te hebben worden scheef aangekeken. Homo's die samen op een bank langs de vijver zitten te picknicken worden scheef aangekeken. Ieder die naar zijn/haar godshuis gaan worden scheef aangekeken. En zij die niet gaan ook.

Er zijn verdomd veel mensen die hun ogen aan het bederven zijn met dat scheel kijken en daardoor niet zien dat ze in wezen in niets verschillen van die mensen die HEN scheel aankijken.

Dat is persoonlijke bekrompenheid. Heeft mogelijk meer te maken met de afstand tussen gemeenschappen, associatie met negatieve media publiciteit dan met objectieve educatie...

Bart
11-10-04, 11:01
Geplaatst door Wizdom
Ik ben het niet eens met je stelling. Ik kwets niemand. Homo is een deel van algehele handelen en heeft betrekking op een klein onderdeel van je zijn.... Een Moslim of Etniciteit heeft betrekking op je hele zijn... Laat dat maar eens goed tot je doordringen...

Volstrekte onzin. Ook homo-zijn heeft betrekking op je hele zijn, net zoals hetero-zijn, man of vrouw zijn, religie etc. Verschil met religie is dat je geen keuze hebt, je bent het gewoon. Net zoals iemand man of vrouw is. Religie is een keuze.

Hou nou eens op met jezelf moreel superieur te voelen, want je bent het niet. Heus, je bent het echt niet.

Wizdom
11-10-04, 11:02
Geplaatst door Bart
Opnieuw kan hetzelfde gezegd worden over islam.... Zie je nou echt niet in hoe kwetsend je bent???

Waarom probeer jij JOUW overtuigingen iedereen door de strot te duwen?

Ik probeer niemand wat door de strot te duwen. Ik geef binnen het bestaande kader een oplossing aan die niemand iets door de strot duwt...

In tegenstelling tot wat de regering doet en de homo lobby doet... Die probeert het bestaande kader propaganda door de strot te duwen...

Wizdom
11-10-04, 11:03
Geplaatst door Bart
Volstrekte onzin. Ook homo-zijn heeft betrekking op je hele zijn, net zoals hetero-zijn, man of vrouw zijn, religie etc. Verschil met religie is dat je geen keuze hebt, je bent het gewoon. Net zoals iemand man of vrouw is. Religie is een keuze.

Hou nou eens op met jezelf moreel superieur te voelen, want je bent het niet. Heus, je bent het echt niet.

Ik voel me niet superieur. Ik doet mijn uiterste best om mijn gezonde verstand te volgen en die zegt mij dat de redenering niet klopt.

Karin.N
11-10-04, 11:04
Geplaatst door Wizdom
Ik ben ervoor dat de voorlichting over homofiliteit pas na de pubertijd wordt gegeven en niet in de onstabiele en experimentele psychologische fase als de pubertijd.... Dat is vragen om problemen... Net als de drugs, xtc en rock en roll generatie die in de verdoemenis geholpen is met zogenaamde voorlichting...

Maar geldt dat dan ook niet voor de algemene sexuele voorlichting?
Pubers staan erom bekend dat ze veel experimenteren, op allerlei gebied, ongeacht of ze voorlichting hebben gekregen of niet.
Is het dan niet verstandig om juist wel voor te lichten en te wijzen op de gevaren (ook al zal dat niet altijd doordringen).

In USA wordt bijvoorbeeld niet gauw voorlichting gegeven over sexuele onderwerpen en drugs. Men huldigt het motto, heb je het er niet over, dan doen ze er niet aan. Toch kennen ze ook daar het probleem van tienerzwangerschappen en sexuele overdraagbare besmettingen. Dit percentage had lager kunnen zijn, bij een goede voorlichting.

Het geven van voorlichting over homofilie betekent niet dat pubers dan massaal kiezen voor deze geaardheid. Deze gevoelens heb je of niet. Ze ontstaan niet door voorlichting. Het helpt echter wel de jongere die deze gevoelens heeft om er beter mee over weg te kunnen. Om naar buiten te kunnen treden.

Bart
11-10-04, 11:08
Geplaatst door Wizdom
Ik probeer niemand wat door de strot te duwen. Ik geef binnen het bestaande kader een oplossing aan die niemand iets door de strot duwt...

In tegenstelling tot wat de regering doet en de homo lobby doet... Die probeert het bestaande kader propaganda door de strot te duwen...

Dat doe je wel door te willen verbieden dat voorlichting over homosexualiteit voor of in de puberteit plaatsvindt. Dat noem ik jouw overtuiging bij anderen door de strot duwen.

Waar komt toch dat waanidee bij jou vandaan dat als een 15-jarige iets over homosexualiteit hoort hij of zij homo of lesbisch wordt? Waar ben je bang voor? Het raakt jou als heterosexueel toch niet? Nou, heterosexuele jongeren raakt het ook niet, hopelijk leidt het tot meer begrip voor andere sexuele geaardheden.

Wizdom
11-10-04, 11:10
Geplaatst door TonH
Deze redenering viel me al wat eerder op



Je kunt niet aan de ene kant homoseksualiteit afwijzen als zondig en anderzijds stellen dat het niks met je religie te maken heeft. Daar heeft het dan dus alles mee van doen.

En hetero of homo zijn heeft minstens zo betrekking op je hele zijn als etniciteit en relieuze voorkeur...

Iedereen heeft zijn richtsnoer... De een laat zich leiden door humanisme, renessaince, atheisme en verlichting en de ander laat zich leiden door Christendom, Jodendom, Hindoeisme of Islam. Voor allen geldt echter een aantal basis regels waarbij sommige regels met gezond verstand kunnen worden beredeneerd en andere weer niet. Ik vind dat men met gezond verstand kan zeggen dat men elkaar de ruimte moet geven om zich persoonlijk veilig te voelen in zijn of haar leefomgeving. Dwz. dat de homo moet maar doen wat hij wil in zijn leefomgeving maar dat de andersgezinde ook met rust moet worden gelaten in zijn veilig geachte leefomgeving...

Wizdom
11-10-04, 11:12
Geplaatst door Bart
Dat doe je wel door te willen verbieden dat voorlichting over homosexualiteit voor of in de puberteit plaatsvindt. Dat noem ik jouw overtuiging bij anderen door de strot duwen.

Waar komt toch dat waanidee bij jou vandaan dat als een 15-jarige iets over homosexualiteit hoort hij of zij homo of lesbisch wordt? Waar ben je bang voor? Het raakt jou als heterosexueel toch niet? Nou, heterosexuele jongeren raakt het ook niet, hopelijk leidt het tot meer begrip voor andere sexuele geaardheden.

Nu probeer je anderen wat door de strot te duwen.... realiseer je je dat wel... Ik doe een voorstel... geen strotduwerij

Tomas
11-10-04, 11:12
Geplaatst door deleted user
`

Geloof je het zelf? :rolleyes:

Waarom geloof jij dat niet? Heb jij bij jezelf wel eens latente homo-erotische gevoelens ontdekt dan?

Karin.N
11-10-04, 11:18
Geplaatst door Wizdom
Iedereen heeft zijn richtsnoer... De een laat zich leiden door humanisme, renessaince, atheisme en verlichting en de ander laat zich leiden door Christendom, Jodendom, Hindoeisme of Islam. Voor allen geldt echter een aantal basis regels waarbij sommige regels met gezond verstand kunnen worden beredeneerd en andere weer niet. Ik vind dat men met gezond verstand kan zeggen dat men elkaar de ruimte moet geven om zich persoonlijk veilig te voelen in zijn of haar leefomgeving. Dwz. dat de homo moet maar doen wat hij wil in zijn leefomgeving maar dat de andergezinde ook met rust moet worden gelaten in zijn veilig geachte leefomgeving...

Dus dat betekent volgens jou dat er op scholen geen voorlichting gegeven mag worden over homofilie? Je gaat dan eigenlijk de franse kant op, waar op openbare scholen geen religieuze tekens meer mogen worden gedragen.

Scholen dienen een veilige omgeving te creeeren voor alle leerlingen, dus ook leerlingen met homofiele gevoelens.

Tomas
11-10-04, 11:20
Geplaatst door deleted user
Meer dan broederschap en het Nederlandse afstandelijkheid niet nee. :) Jij?

Nee, dus waarom geloof je het niet?

Wizdom
11-10-04, 11:20
Geplaatst door Karin.N
Maar geldt dat dan ook niet voor de algemene sexuele voorlichting?
Pubers staan erom bekend dat ze veel experimenteren, op allerlei gebied, ongeacht of ze voorlichting hebben gekregen of niet.
Is het dan niet verstandig om juist wel voor te lichten en te wijzen op de gevaren (ook al zal dat niet altijd doordringen).

In USA wordt bijvoorbeeld niet gauw voorlichting gegeven over sexuele onderwerpen en drugs. Men huldigt het motto, heb je het er niet over, dan doen ze er niet aan. Toch kennen ze ook daar het probleem van tienerzwangerschappen en sexuele overdraagbare besmettingen. Dit percentage had lager kunnen zijn, bij een goede voorlichting.

Het geven van voorlichting over homofilie betekent niet dat pubers dan massaal kiezen voor deze geaardheid. Deze gevoelens heb je of niet. Ze ontstaan niet door voorlichting. Het helpt echter wel de jongere die deze gevoelens heeft om er beter mee over weg te kunnen. Om naar buiten te kunnen treden.

Zouden die Amerikanen dan zo ongelijk hebben in dit opzicht.... Zijn ze dan zo dom...? Ik geloof het niet...

Het feit dat er toch tienerzwangerschappen zijn etc. heeft naar mijn mening te maken met het dubbelzinnige van de Amerikaanse gemeenschap... Aan de ene kant lijkt de Amerikaanse gemeenschao zeer conservatief maar aan de andere kant is er ook vrije toegang tot onzedelijke lectuur/videos en andere onzedelijkheid bevorderende kanalen... Dat heeft wellicht meer te maken met het mislukken van het beleid...

Wizdom
11-10-04, 11:24
Geplaatst door Karin.N
Dus dat betekent volgens jou dat er op scholen geen voorlichting gegeven mag worden over homofilie? Je gaat dan eigenlijk de franse kant op, waar op openbare scholen geen religieuze tekens meer mogen worden gedragen.

Scholen dienen een veilige omgeving te creeeren voor alle leerlingen, dus ook leerlingen met homofiele gevoelens.

Een openbare school dient primair de kinderen te leren lezen, schrijven, rekenen. Secundair dient de school de kinderen gemeenschappelijk gedragen waarden bij te brengen zoals goede manieren en fatsoen. Daar hoort naar mijn mening geen sexualiteit bij. Elke gemeenschap heeft daar zo zijn eigen ideeen over vandaar dat men dit beter overlaat aan de gemeenschap zelf.

Karin.N
11-10-04, 11:30
Geplaatst door Wizdom
Zouden die Amerikanen dan zo ongelijk hebben in dit opzicht.... Zijn ze dan zo dom...? Ik geloof het niet...

Het feit dat er toch tienerzwangerschappen zijn etc. heeft naar mijn mening te maken met het dubbelzinnige van de Amerikaanse gemeenschap... Aan de ene kant lijkt de Amerikaanse gemeenschao zeer conservatief maar aan de andere kant is er ook vrije toegang tot onzedelijke lectuur/videos en andere onzedelijkheid bevorderende kanalen... Dat heeft wellicht meer te maken met het mislukken van het beleid...

Pubers die een goede voorlichting hebben gehad, hebben veel minder snel te maken met ongewenste zwangerschap of sexueel overdraagbare ziektes. Natuurlijk kan er ook bij deze groep e.e.a. mis gaan, maar nog altijd beduidend minder dan bij de groep waar geen voorlichting is gegeven.

En denk je dat bij een puber met homofiele gevoelens, deze vanzelf verdwijnen indien je geen voorlichting verstrekt?

Tomas
11-10-04, 11:31
Geplaatst door deleted user
Omdat een mens van iedereen kan houden, het maakt niet uit van wie. Een man kan van een man houden en een vrouw van een vrouw. Het zal me niks verbazen als er mannen zijn die meer houden van een goede vriend dan van hun eigen vrouw. Of dat dit een goed huwelijk is, is dan weer een andere discussie. Maar dat iemand als homo wordt geboren, of dat iemand zich niet/nooit met een vrouw zou kunnen binden. Sorry, maar dat is en blijft in sprookjesland. :)

Dus jij kan uit persoonlijke ervaring deze redenering niet bevestigen, maar desondanks is deze persoonlijke ervaring van jouw en mij een sprookje?

Karin.N
11-10-04, 11:33
Geplaatst door deleted user
Omdat een mens van iedereen kan houden, het maakt niet uit van wie. Een man kan van een man houden en een vrouw van een vrouw. Het zal me niks verbazen als er mannen zijn die meer houden van een goede vriend dan van hun eigen vrouw. Of dat dit een goed huwelijk is, is dan weer een andere discussie. Maar dat iemand als homo wordt geboren, of dat iemand zich niet/nooit met een vrouw zou kunnen binden. Sorry, maar dat is en blijft in sprookjesland. :)


Dat is jouw mening, weer anderen, waaronder ik, zijn van mening dat homofilie wel degelijk aangeboren kan zijn.

Wizdom
11-10-04, 11:34
Geplaatst door Karin.N
Pubers die een goede voorlichting hebben gehad, hebben veel minder snel te maken met ongewenste zwangerschap of sexueel overdraagbare ziektes. Natuurlijk kan er ook bij deze groep e.e.a. mis gaan, maar nog altijd beduidend minder dan bij de groep waar geen voorlichting is gegeven.

En denk je dat bij een puber met homofiele gevoelens, deze vanzelf verdwijnen indien je geen voorlichting verstrekt?

Ik ben zelf ook puber geweest dus ik weet waar ik het over heb... Sexualiteit is zoals met veel dingen tweeledig.... Een aangeboren of genetisch bepaald deel en een sociaal psychologisch deel... Sexualiteit ontdek je in je pubertijd... Het sociale deel dient zich zorgvuldig te ontwikkelen in een gecontroleerde omgeving en niet zoals de autoriteiten dat wensen in een ongecontroleerde anarchistische lawine van allerlei ongewenste varianten van sexualiteit want dat is wel waar het op neer komt...

Je geeft een puber toch ook niet een scooter en vertelt hem zoek het nu maar uit...

Karin.N
11-10-04, 11:39
Geplaatst door Wizdom
Een openbare school dient primair de kinderen te leren lezen, schrijven, rekenen. Secundair dient de school de kinderen gemeenschappelijk gedragen waarden bij te brengen zoals goede manieren en fatsoen. Daar hoort naar mijn mening geen sexualiteit bij. Elke gemeenschap heeft daar zo zijn eigen ideeen over vandaar dat men dit beter overlaat aan de gemeenschap zelf.

Ik neem aan dat je dan hetzelfde vindt van religieus onderwijs. Ook dit hoort dan niet op de school thuis.

Zelf blijf ik vinden, dat ook scholen een taak hebben in het geven van voorlichting, omdat pubers goed voorgelicht moeten worden en niet iedere ouder deze taak op zich wil of kan nemen.

Mill
11-10-04, 11:40
Geplaatst door Wizdom
Een openbare school dient primair de kinderen te leren lezen, schrijven, rekenen. Secundair dient de school de kinderen gemeenschappelijk gedragen waarden bij te brengen zoals goede manieren en fatsoen. Daar hoort naar mijn mening geen sexualiteit bij.

Het topic gaat niet over het bijbrengen van een bepaalde vorm van seksualiteit. Het topic gaat over het bijbrengen dat discriminatie verkeerd is. Dit naar aanleiding van de vaststelling dat discriminatie en lastigvallen van homoseksuele leerlingen en leraren een groot probleem vormt op veel Nederlandse scholen.

Karin.N
11-10-04, 11:42
Geplaatst door Wizdom

Je geeft een puber toch ook niet een scooter en vertelt hem zoek het nu maar uit...

Nee , je dient de puber goed voor te bereiden d.m.v. theorie en praktijklessen, net zoals bij de sexuele ontwikkeling. Even voor de duidelijkheid, hier alleen theorie en geen praktijk :D

Mark
11-10-04, 11:44
Grappig, B El-Katthabi zegt dus eigenlijk dat hij bang is dat als hij zelf teveel van dit soort blaadjes zou zien hij best wel eens homo zou kunnen worden :)

Wizdom
11-10-04, 11:46
Geplaatst door Karin.N
Ik neem aan dat je dan hetzelfde vindt van religieus onderwijs. Ook dit hoort dan niet op de school thuis.

Zelf blijf ik vinden, dat ook scholen een taak hebben in het geven van voorlichting, omdat pubers goed voorgelicht moeten worden en niet iedere ouder deze taak op zich wil of kan nemen.

Dat hangt ervan af. Als ik mijn zoon breng naar een openbare school dan verwacht ik zoals hierboven beschreven doelen. Immers een openbare school dient neutraal te zijn in religeus geaarde vraagstukken.

In een Religeuze school is het begrijpelijk dat religie er een wezenlijke bijdrage vormt in de vorming van de kinderen. Dat is de keuze die je als ouder maakt door je kind naar die school te sturen.

Maar naar mijn mening kan het niet zo zijn dat een religeuze school een pamflet moet verspreiden op school dat indruist tegen de basis beginselen. Dat zouden seculieren toch moeten kunnen respecteren.

Als dat niet het geval is dan onstaat er op zijn minst de schijn dat seculieren religeuzen willen onderdukken... of op zijn minst zich willen inmengen in religeuze aangelegenheden en dat was nu net de scheiding tussen staat en kerk...

Mark
11-10-04, 11:48
Geplaatst door Wizdom
Dat hangt ervan af. Als ik mijn zoon breng naar een openbare school dan verwacht ik zoals hierboven beschreven doelen. Immers een openbare school dient neutraal te zijn in religeus geaarde vraagstukken.

In een Religeuze school is het begrijpelijk dat religie er een wezenlijke bijdrage vormt in de vorming van de kinderen. Dat is de keuze die je als ouder maakt door je kind naar die school te sturen.

Maar naar mijn mening kan het niet zo zijn dat een religeuze school een pamflet moet verspreiden op school dat indruist tegen de basis beginselen. Dat zouden seculieren toch moeten kunnen respecteren.

Als dat niet het geval is dan onstaat er op zijn minst de schijn dat seculieren religeuzen willen onderdukken... of op zijn minst zich willen inmengen in religeuze aangelegenheden en dat was nu net de scheiding tussen staat en kerk...

zo lang deze religieuze principes niet tegen de wet ingaan heb je gelijk :)

Wizdom
11-10-04, 11:50
Geplaatst door Karin.N
Nee , je dient de puber goed voor te bereiden d.m.v. theorie en praktijklessen, net zoals bij de sexuele ontwikkeling. Even voor de duidelijkheid, hier alleen theorie en geen praktijk :D

Ik wil helemaal niet dat mijn zoon of dochter aan een scooter begint voordat ik het vertrouwen erin heb dat hij de scooter probleemloos in het verkeer kan gebruiken... En wie kent zijn zoon of dochter beter dan zijn ouders.... U misschien...

Wizdom
11-10-04, 11:57
Geplaatst door Mark
zo lang deze religieuze principes niet tegen de wet ingaan heb je gelijk :)

En dat heb ik want zolang religieuze scholen beschermt worden door de wet dan mag een religeuze school zijn basis beginselen beschermen...

barfly
11-10-04, 11:59
VOORBURG (ANP) - Het christelijk onderwijs maakt zich kwaad over de
verspreiding van het homojongerenblad Expreszo op middelbare
scholen. De Besturenraad, de organissatie van het christelijke
onderwijs, vindt dat de overheid ,,erg onzorgvuldig'' heeft
gehandeld door mee te werken aan de verspreiding van het blad.
Tientallen scholen hebben het blad, dat in een oplage van
420.000 exemplaren naar bijna alle middelbare scholen is gestuurd,
inmiddels teruggestuurd. Het ministerie van OCW heeft de
verspreiding gesubsidieerd. ,,De manier waarop het is gegaan is
ongelooflijk lomp'', zegt een woordvoerster van de christelijke
scholen. ,,Het zat gewoon tussen de post. Het is op geen enkele
manier aangekondigd.''

Christelijke tolerantie in de bocht :duim:

Mark
11-10-04, 12:00
Geplaatst door Wizdom
En dat heb ik want zolang religieuze scholen beschermt worden door de wet dan mag een religeuze school zijn basis beginselen beschermen...

tenzij die basisbeginselen tegen de wet ingaan :student:

Wizdom
11-10-04, 12:02
Geplaatst door Mark
tenzij die basisbeginselen tegen de wet ingaan :student:

Sommige wetten zijn tegenstrijdig en moeten door de rechter worden geinterpreteerd...

Maar ik kan je wel vertellen dat wanneer men de interpretatie van de afgelopen 300 jaar loslaat dan hoef je niet per definitie gelukkig te worden Mark...

TonH
11-10-04, 12:11
Geplaatst door Wizdom
Iedereen heeft zijn richtsnoer... De een laat zich leiden door humanisme, renessaince, atheisme en verlichting en de ander laat zich leiden door Christendom, Jodendom, Hindoeisme of Islam. Voor allen geldt echter een aantal basis regels waarbij sommige regels met gezond verstand kunnen worden beredeneerd en andere weer niet. Ik vind dat men met gezond verstand kan zeggen dat men elkaar de ruimte moet geven om zich persoonlijk veilig te voelen in zijn of haar leefomgeving. Dwz. dat de homo moet maar doen wat hij wil in zijn leefomgeving maar dat de andersgezinde ook met rust moet worden gelaten in zijn veilig geachte leefomgeving...

Wat dat persoonlijk veilig voelen ben ik het helemaal met je eens. maar door te stellen dat je met rust gelaten moet worden in je leefomgeving lijk je te pleiten voor een gesegregeerde maatschappij.

Want voor een homo zou de Openbare School een veilig geachte leefomgeving moeten zijn. Op een religeuze school hoeft hij die veiligheid kennelijk niet te verwachten. Net zo min als dan kennelijk een moslim op een katholieke school veiligheid zou mogen verwachten.
Homoscholen dan maar oprichten? En weer volledig naar de zuilenmaatschappij?

Twee mannen arm in arm over straat: alleen in hun 'eigen' wijk? Homowijkje, moslimwijkje? Want veel 'Nederlanders' vinden dat maar een raar gedoe, dat gearm en wat dacht je van gezoen bij de begroeting. Kunnen we ook nog een Orthodox wijkje maken...

Het 'samen' verdwijnt dan definitief uit de samenleving.

Tomas
11-10-04, 12:12
Geplaatst door Mark
Grappig, B El-Katthabi zegt dus eigenlijk dat hij bang is dat als hij zelf teveel van dit soort blaadjes zou zien hij best wel eens homo zou kunnen worden :)

Nou zo begrijp ik het niet helemaal. Hij heeft zichzelf nog nooit betrapt op homo-erotische gevoelens, maar aangezien hij ook gelooft dat dat een sprookje is, is ie bang... Of zoiets... Weet ik veel. Of hij is gewoon een vieze homo in ontkenning, dat kan ook.

nard
11-10-04, 12:14
Geplaatst door Wizdom
Sommige wetten zijn tegenstrijdig en moeten door de rechter worden geinterpreteerd...

Maar ik kan je wel vertellen dat wanneer men de interpretatie van de afgelopen 300 jaar loslaat dan hoef je niet per definitie gelukkig te worden Mark...

De discussie gaat hier volgens mij ook niet meer over levensgeluk, maar over de manier waar de seculieren hun visie op gelijkheid door kunnen drukken.
Dat een homo-paar bijvoorbeeld de mogelijkheid heeft om hun kind naar vele mogelijke scholen te doen (en dus totaal geen belemmering ondervindt in hun levensstijl), doet niet ter zake. Dat dat paar hun kind niet naar een christelijke of moslimschool mag doen, vanwege de identiteit van die school, daar gaat het om. Dat moet worden opengebroken.

Steile seculieren....

Karin.N
11-10-04, 12:16
Geplaatst door Wizdom
Dat hangt ervan af. Als ik mijn zoon breng naar een openbare school dan verwacht ik zoals hierboven beschreven doelen. Immers een openbare school dient neutraal te zijn in religeus geaarde vraagstukken.

In een Religeuze school is het begrijpelijk dat religie er een wezenlijke bijdrage vormt in de vorming van de kinderen. Dat is de keuze die je als ouder maakt door je kind naar die school te sturen.

Maar naar mijn mening kan het niet zo zijn dat een religeuze school een pamflet moet verspreiden op school dat indruist tegen de basis beginselen. Dat zouden seculieren toch moeten kunnen respecteren.

Als dat niet het geval is dan onstaat er op zijn minst de schijn dat seculieren religeuzen willen onderdukken... of op zijn minst zich willen inmengen in religeuze aangelegenheden en dat was nu net de scheiding tussen staat en kerk...

Voorlichting is iets heel anders dan onderdrukking!

Voorlichting is van wezenlijk belang, ongeacht op welke school je zit. Op school en na school kom je namelijk allemaal in dezelfde maatschappij terecht. Een maatschappij waar ook homo's deel van uit maken!

Een leerling op een vb gereformeerde school, kan wel degelijk homofiele gevoelens hebben. De religie is tegen. Maar de leerling in kwestie moet zelf de afweging kunnen maken tussen homofilie en de religie. En dat kan alleen met goede voorlichting. En als ouder en als school moet je het kind/leerling zelf de keuze laten maken. Doe je dat niet, dan kun je pas spreken over onderdrukking!

Karin.N
11-10-04, 12:19
Geplaatst door Wizdom
En dat heb ik want zolang religieuze scholen beschermt worden door de wet dan mag een religeuze school zijn basis beginselen beschermen...

Homosexualiteit wordt ook door de wet beschermd!

Wizdom
11-10-04, 12:21
Geplaatst door TonH
Wat dat persoonlijk veilig voelen ben ik het helemaal met je eens. maar door te stellen dat je met rust gelaten moet worden in je leefomgeving lijk je te pleiten voor een gesegregeerde maatschappij.

Want voor een homo zou de Openbare School een veilig geachte leefomgeving moeten zijn. Op een religeuze school hoeft hij die veiligheid kennelijk niet te verwachten. Net zo min als dan kennelijk een moslim op een katholieke school veiligheid zou mogen verwachten.
Homoscholen dan maar oprichten? En weer volledig naar de zuilenmaatschappij?

Twee mannen arm in arm over straat: alleen in hun 'eigen' wijk? Homowijkje, moslimwijkje? Want veel 'Nederlanders' vinden dat maar een raar gedoe, dat gearm en wat dacht je van gezoen bij de begroeting. Kunnen we ook nog een Orthodox wijkje maken...

Het 'samen' verdwijnt dan definitief uit de samenleving.

Er is niets mis met verzuiling. Het heeft de afgelopen 300 jaar zijn nut bewezen. Indien de gemeenschappen aangeven dat ze de verzuiling willen loslaten is er niets aan de hand dan krijg je vanzelf wat wordt genoemd de multiculturele samenleving. Zolang de gemeenschappen er echter nog niet klaar voor zijn is de verzuiling een goed en beproeft middel om eenheid van de maatschappij te bewaren... er is geen alternatief... Het alternatief is onderdrukking en door de strot duwen en dat lijkt me geen goede ontwikkeling...

Wizdom
11-10-04, 12:23
Geplaatst door Karin.N
Homosexualiteit wordt ook door de wet beschermd!

Er is ook niemand die homosexualiteit bedreigt... Homosexualiteit is een eeuwenoude gedrag waar veel gemeenschappen geen prijs op stellen sinds Sodom en Chamorra...

Mill
11-10-04, 12:26
Geplaatst door Wizdom
Er is ook niemand die homosexualiteit bedreigt.

Jawel, jij, want je bent tegen antidiscriminatievoorlichting op scholen om het lastigvallen en discrimineren van homofiele leerlingen en leraren tegen te gaan.

Wizdom
11-10-04, 12:27
Geplaatst door Mill
Jawel, jij, want je bent tegen antidiscriminatievoorlichting op scholen om het lastigvallen en discrimineren van homofiele leerlingen en leraren tegen te gaan.

Ik ben niet tegen voorlichting... Wel voor voorlichting op de juiste leeftijd en dat is niet de pubertijd...

Mill
11-10-04, 12:29
Geplaatst door Wizdom
Ik ben niet tegen voorlichting... Wel voor voorlichting op de juiste leeftijd en dat is niet de pubertijd...

Je mag mensen in de puberteit niet voorlichten over de verwerpelijkheid van discriminatie?

Wizdom
11-10-04, 12:30
Geplaatst door Mill
Jawel, jij, want je bent tegen antidiscriminatievoorlichting op scholen om het lastigvallen en discrimineren van homofiele leerlingen en leraren tegen te gaan.

Dat is overigens heel erg opgeklopt die berichten over lastig vallen van homofiele leerlingen en leraren... Je leest meer over het lastig vallen van Moslims en Moslim gebruiken dan over lastig gevallen homo's.

Dus ik begrijp eigenlijk niet waar de actualiteit vandaan komt.

Karin.N
11-10-04, 12:31
Geplaatst door Wizdom
Er is ook niemand die homosexualiteit bedreigt... Homosexualiteit is een eeuwenoude gedrag waar veel gemeenschappen geen prijs op stellen sinds Sodom en Chamorra...

Dus als een gemeenschap homofilie afwijst, dan komt het ook niet voor in die betreffende gemeenschap?

Nogmaals voorlichting zet niet aan tot homofilie. Het gros van de mensen is nog steeds heterosexueel.

Kinderen/volwassenen met religieuze achtergrond en homofiele gevoelens, worden soms wel degelijk bedreigd door de religieuze gemeenschap waartoe zij behoren!

Voorlichting aan iedereen kan dit verminderen (ik heb helaas niet de hoop dat je de homohaat kunt uitroeien, sommige mensen blijven onverbeterlijk). Voor de duidelijkheid, ik verwijt hier niemand iets van homohaat.

Wizdom
11-10-04, 12:33
Geplaatst door Mill
Je mag mensen in de puberteit niet voorlichten over de verwerpelijkheid van discriminatie?

De pubertijd is niet de juiste leeftijd om op een ongecontroleerde wijze eenzijdige voorlichting te geven over sexualiteit die niet overeenkomt met de gedragen waarden. Lees mijn eerdere bijdragen..

Het kan ook averechtse effect hebben...

Karin.N
11-10-04, 12:35
Geplaatst door Wizdom
Dat is overigens heel erg opgeklopt die berichten over lastig vallen van homofiele leerlingen en leraren... Je leest meer over het lastig vallen van Moslims en Moslim gebruiken dan over lastig gevallen homo's.

Dus ik begrijp eigenlijk niet waar de actualiteit vandaan komt.

Vertel dit maar aan de betreffende mensen die zijn lastig gevallen. Ach, het valt wel mee, het is zo opgeklopt.

Daarmee bagateliseer je alle problemen van mensen die worden lastiggevallen.

Moet ik nu antwoorden, ach de problemen van moslims zijn opgeklopt.

Nee, want iedereen die is lastiggevallen, dient serieus genomen te worden!

Wizdom
11-10-04, 12:35
Ik vind dat men gewoon moet respecteren hoe verschillende gemeenschappen hun eigen voorlichting inrichten met als doel om eventuele vijandigheid jegens andersgeaarden in goede banen te leiden.

Dat moet je niet van bovenop willen oplegggen...

Karin.N
11-10-04, 12:37
Geplaatst door Wizdom
De pubertijd is niet de juiste leeftijd om op een ongecontroleerde wijze eenzijdige voorlichting te geven over sexualiteit die niet overeenkomt met de gedragen waarden. Lees mijn eerdere bijdragen..

Het kan ook averechtse effect hebben...

Ongecontroleerd, heb je het betreffende boekje gelezen? Ik wel, en ik vond het alles behalve ongecontroleerd.

Karin.N
11-10-04, 12:38
Geplaatst door Wizdom
Ik vind dat men gewoon moet respecteren hoe verschillende gemeenschappen hun eigen voorlichting inrichten met als doel om eventuele vijandigheid jegens andersgeaarden in goede banen te leiden.

Dat moet je niet van bovenop willen oplegggen...

JUist wanneer je het aan de gemeenschappen zelf overlaat, zie je grote onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden!

Mill
11-10-04, 12:39
Geplaatst door Wizdom
De pubertijd is niet de juiste leeftijd om op een ongecontroleerde wijze eenzijdige voorlichting te geven over sexualiteit die niet overeenkomt met de gedragen waarden.

Het is geen eenzijdige voorlichting en het is geen voorlichting over seksualiteit. Het is voorlichting over het feit dat er verschillende soorten mensen bestaan en dat discriminatie fout is. Als de verwerpelijkheid van discriminatie niet overeenkomt met de 'gedragen waarden' dan zijn die gedragen waarden verkeerd. Je hoeft homo's niet leuk te vinden, maar je mag ze niet discrimineren of lastigvallen. Pubers mogen en moeten dat weten. Daar is niks door strot duwerigs aan.

TonH
11-10-04, 12:40
Geplaatst door Wizdom
Er is niets mis met verzuiling. Het heeft de afgelopen 300 jaar zijn nut bewezen. Indien de gemeenschappen aangeven dat ze de verzuiling willen loslaten is er niets aan de hand dan krijg je vanzelf wat wordt genoemd de multiculturele samenleving. Zolang de gemeenschappen er echter nog niet klaar voor zijn is de verzuiling een goed en beproeft middel om eenheid van de maatschappij te bewaren... er is geen alternatief... Het alternatief is onderdrukking en door de strot duwen en dat lijkt me geen goede ontwikkeling...

Ok, dit is me duidelijk. Het is een visie die, naar de afgelopen jaren is gebleken, breed gedragen wordt in Nederland.

Het is een visie op de maatschappij die niet de mijne is, maar dat zal je ook wel duidelijk zijn. Ik wil samenleven, maar kan en wil daar niemand toe dwingen. Daarom heb ik mijn concequenties al een tijdje geleden getrokken: Θα αναχωρήσω :fpetaf: (ik zal vertrekken)

Karin.N
11-10-04, 12:47
Geplaatst door Mill
Het is geen eenzijdige voorlichting en het is geen voorlichting over seksualiteit. Het is voorlichting over het feit dat er verschillende soorten mensen bestaan en dat discriminatie fout is. Als de verwerpelijkheid van discriminatie niet overeenkomt met de 'gedragen waarden' dan zijn die gedragen waarden verkeerd. Je hoeft homo's niet leuk te vinden, maar je mag ze niet discrimineren of lastigvallen. Pubers mogen en moeten dat weten. Daar is niks door strot duwerigs aan.

:duim:

GoldenPower
11-10-04, 12:54
Geplaatst door Mill
Je hoeft homo's niet leuk te vinden, maar je mag ze niet discrimineren of lastigvallen. Pubers mogen en moeten dat weten.



Das waar. Maar als voorlichting over homofilie getolereerd moet worden tijdens les, dan moeten we het ook kunnen tolereren dat we tijdens diezelfde les, godsdienst les kunnen geven mbt homofilie als zondig beschouwt.

Mark
11-10-04, 12:56
Geplaatst door GoldenPower
Das waar. Maar als voorlichting over homofilie getolereerd moet worden tijdens les, dan moeten we het ook kunnen tolereren dat we tijdens diezelfde les, godsdienst les kunnen geven mbt homofilie als zondig beschouwt.

nee tijdens die les moet worden verteld dat godsdienst ook getolereerd moet worden.

GoldenPower
11-10-04, 12:58
Geplaatst door Mark
nee tijdens die les moet worden verteld dat godsdienst ook getolereerd moet worden.



Het een en het ander gaat niet samen, wel naast elkaar.

wytze
11-10-04, 13:47
Een paar opmerkingen:

De verzuiling in Nederland is in de jaren zestig doorbroken en ik zit niet te wachten op een terugkeer.
Overigens dit issue doet mij denken aan iets van ruim 20 jaar geleden, toen homohaat, potenrammen etc. nog welig tierden onder zowel christenen als seculieren.
Een homo zou de volgende dag voorlichting komen geven op een middelbare school. Reageert een leerling: ' Ik vreet vanavond m'n vork op, dan heb ik morgen tralies in m'n r..t".

Wat betreft sexuele voorlichting: ik ben wel voorstander van evenwichtige sexuele voorlichting onder pubers. Lijkt me echt een stuk beter dan de biologielessen die ik vroeger kreeg over het paren van de stekelbaarsjes.

TonH
11-10-04, 14:08
Geplaatst door wytze
De verzuiling in Nederland is in de jaren zestig doorbroken en ik zit niet te wachten op een terugkeer.
Overigens dit issue doet mij denken aan iets van ruim 20 jaar geleden, toen homohaat, potenrammen etc. nog welig tierden onder zowel christenen als seculieren.

De verzuiling lijkt me alleen schijnbaar te zijn doorbroken.

Homohaat, potenramme etc. zijn ook de afgelopen 20 jaar welig blijven tieren, maar pasten niet in het geïdealiseerde plaatje dat Nederlanders graag van zichzelf schetsen.
Dat heeft het "zeggen-wat-je-denkt-en-doen-wat-je-zegt" ons tenminste nog opgeleverd: dat laagje fineer is geheel verdwenen. Nederland toont haar ware aard.

Succes met je stekelbaarsjes :D

wytze
11-10-04, 14:20
Nou, ik denk dat de verzuiling wel wezenlijk is doorbroken. Vroeger kochten gereformeerden bij gereformeerde bakkers, slagers, melkboeren etc.
Idem dito voor katholieken. Omgang tussen katholieken, gereformeerden en socialisten was nauwelijks aanwezig en werd aktief bestreden. Wat dat betreft is er wel degelijk iets wezenlijks veranderd, ook al bestaan al die omroepen vanuit die tijd nog wel (Vara, NCRV, KRO etc.)

Het mannelijke stekelbaarsje maakt een bijzonder mooie en complexe paringsdans waarin hij het vrouwtje probeert te verleiden. Het vrouwtje beantwoordt ook met een dans, als ik het me goed herinner en ze gingen er meen ik ook lang mee door. Op zich heel mooi.

TonH
11-10-04, 14:37
Geplaatst door wytze
Nou, ik denk dat de verzuiling wel wezenlijk is doorbroken. Vroeger kochten gereformeerden bij gereformeerde bakkers, slagers, melkboeren etc.
Idem dito voor katholieken. Omgang tussen katholieken, gereformeerden en socialisten was nauwelijks aanwezig en werd aktief bestreden. Wat dat betreft is er wel degelijk iets wezenlijks veranderd, ook al bestaan al die omroepen vanuit die tijd nog wel (Vara, NCRV, KRO etc.)

Het mannelijke stekelbaarsje maakt een bijzonder mooie en complexe paringsdans waarin hij het vrouwtje probeert te verleiden. Het vrouwtje beantwoordt ook met een dans, als ik het me goed herinner en ze gingen er meen ik ook lang mee door. Op zich heel mooi.

Dat eerste is niet wezenlijk, maar oppervlakkig. En vergis je niet, ook nu nog komt dit kopen bij de 'eigen' groep nog voor.

Die omroepen zijn een mooi voorbeeld. Oppervlakkig gezien zijn die wel ontzuilt. De laatste jaren worden ze zelfs door de overheid gedwongen steeds nauwer samen te werken. Maar daar verzetten ze zich met hand en tand tegen onder verwijzing naar hun 'identiteit' Oftewel hun zuil-eigenheid. En nog altijd is er een redelijke link tussen de kopers van een bepaald omroepblad en hun levensbeschouwing.

Belangrijker is natuurlijk dat omgaan met elkaar. En dat is misschien onder katholieken, gereformeerden en socialisten veel meer normaal geworden, maar met het grootste gemak zie je dezelfde uitsluitingsmechanismen weer op hun plaats vallen t.o.v. 'nieuwe' groepen. En uit die kringen hoor je ook steeds vaker roepen om een herzuiling. (Daar ging mijn dialoog met Wizdom ook over.)

Mill
11-10-04, 14:46
Geplaatst door TonH
Dat eerste is niet wezenlijk, maar oppervlakkig. En vergis je niet, ook nu nog komt dit kopen bij de 'eigen' groep nog voor.

Die omroepen zijn een mooi voorbeeld. Oppervlakkig gezien zijn die wel ontzuilt. De laatste jaren worden ze zelfs door de overheid gedwongen steeds nauwer samen te werken. Maar daar verzetten ze zich met hand en tand tegen onder verwijzing naar hun 'identiteit' Oftewel hun zuil-eigenheid. En nog altijd is er een redelijke link tussen de kopers van een bepaald omroepblad en hun levensbeschouwing.

Belangrijker is natuurlijk dat omgaan met elkaar. En dat is misschien onder katholieken, gereformeerden en socialisten veel meer normaal geworden, maar met het grootste gemak zie je dezelfde uitsluitingsmechanismen weer op hun plaats vallen t.o.v. 'nieuwe' groepen. En uit die kringen hoor je ook steeds vaker roepen om een herzuiling. (Daar ging mijn dialoog met Wizdom ook over.)

Zuilen zijn dictaturen op een niveautje lager dan de staat. Word maar eens als homo in een gereformeerde zuil geboren, bijvoorbeeld. Of probeer maar eens van geloof te veranderen in een sterk verzuilde samenleving. Terug naar dwingende rollen die worden opgelegd aan individuen met verschillende temperamenten, talenten en karakters. Nooit goed volgens mij.

Zwarte Schaap
11-10-04, 15:22
Scholen ontstemd over inhoud gratis toegezonden 'Expreszo'

Homoblad meteen in de container


Tientallen scholen weigerden een blad dat homoseksualiteit bespreekbaar moest maken. Is het onderwerp een taboe of ging de inhoud te ver? ,,Onze leerlingen begrijpen de ironie niet.''


Door onze redacteur Guus Valk


ROTTERDAM, 11 OKT. Vraag: je buurman doet het met een geit. Wie bel je? Het tv-programma Man bijt hond (,,Dit is modern cultuurgoed''), de bok (,,De geit pleegt overspel'') of de inburgeringspolitie (,,Geit? Daar zijn hobbykippen voor.'')

Andere vraag: Je negenjarige broertje houdt van het Songfestival en musicals. Wat nu? Een glitterpak bestellen (antwoord a) of toch maar ,,van het hoogste flatgebouw mieteren dat vieze kind'' (antwoord c)?

De vragen maken deel uit van de 'tolerantietest' in het homojongerenmagazine Expreszo, dat begin deze maand in een oplage van 420.000 over de meeste middelbare scholen is verspreid. Het maakt deel uit van het project Pinquest, waaraan het ministerie van Onderwijs 50.000 euro heeft betaald. Met het project hoopt het dat homoseksualiteit een bespreekbaar onderwerp wordt op school. Hoofdredacteur Merijn Henfling: ,,Die test moet je ironisch zien. Maar de inhoud van het blad is wel degelijk serieus.''

Veel scholen dachten daar anders over. Twintig scholen hebben de exemplaren van het magazine teruggestuurd, vaak met boze brief erbij. Een veel groter aantal heeft de magazines meteen in de container gegooid, zegt Henfling. ,,Het gaat met name om scholen met veel allochtone leerlingen, die bang zijn voor de reacties van ouders.''

Maar ook streng-christelijke scholen zijn niet gediend van het blad, zegt Henfling. De Besturenraad, waarin de protestants-christelijke schoolbesturen zijn verenigd, heeft zich gedistantieerd van de inhoud.

De negatieve reacties staan volgens Henfling niet op zichzelf. Het duidt er volgens hem op dat veel scholen homoseksualiteit nog steeds een taboe-onderwerp vinden. Uit een steekproef van de Onderwijsinspectie bleek vorig jaar dat homoseksuele leraren en leerlingen op 4 procent van de middelbare scholen met ernstige incidenten te maken hebben gehad, zoals pesten of geweld. Henfling: ,,Nu wordt pijnlijk zichtbaar wat we altijd al vermoedden. Het probleem is heel groot, maar het onderwerp ligt nog steeds moeilijk in het onderwijs.''

In een aparte kamer van het Rotterdamse Zuiderparkcollege liggen de magazines opgestapeld. Vorige week kreeg directeur Sean Clancy ze toegestuurd, maar hij is niet van plan ze uit te delen. ,,Niet omdat homoseksualiteit een taboe is, maar het materiaal is ongeschikt om in de les te gebruiken.''

Op zijn school zitten leerlingen die vmbo of praktijkonderwijs volgen. Voor hen is deze vorm van educatie allerminst geschikt. Clancy: ,,Ik lees in het blad een woord als 'kutmarokkaan' . Ironie wordt niet altijd begrepen door onze leerlingen. Als school proberen we uit te dragen dat we respectvol zijn, dan wil ik niet dit soort taalgebruik.''

Bovendien, zegt Clancy, wie heeft gezegd dat hij het materiaal móét gebruiken? ,,Ik vind het heel kwalijk dat zomaar materiaal op school wordt gedumpt, met als boodschap: zoek het verder maar uit. Wij hebben een lesprogramma ontwikkeld waarin het onderwerp in speciale cursussen aan bod komt. Homoseksuelen houden een verhaal voor de klas en gaan het gesprek aan.''

Ook op de christelijke scholengemeenschap Veenendaal, met vmbo en praktijkonderwijs, is het blad niet gebruikt. De conciërge heeft de magazines aan een conrector gegeven, die ze meteen weg gooide. Niet helemaal zoals het hoorde, zegt managementassistent Alice Brouwer. ,,We hadden daar als directie eerst over moeten praten.''

Zij heeft gemengde gevoelens. ,,Wij willen homoseksualiteit ook graag bespreekbaar maken. Maar kun je de inhoud van dit blad wel zomaar voor het grijpen leggen? De terminologie kan ook voor jongeren aanstootgevend zijn.'' Een groot deel van de ouders van allochtone leerlingen zou er bovendien zeker tegen protesteren, zegt Brouwer.

Hoofdredacteur Merijn Henfling van Expreszo verbaast zich over de in zijn ogen overtrokken reacties op zijn blad. De redactie heeft er juist rekening mee gehouden dat het vooral door heterojongeren gelezen zou worden. ,,Er staan daarom ook foto's in van zoenende heteroparen. En we hebben bewust geen vergaande foto's afgedrukt, er staat geen blote buik in. Dit is veel braver dan de 'Break-out!', terwijl dat blad elke week door heel veel scholieren gelezen wordt.''

Een meerderheid in de Tweede Kamer is het met Henfling eens. De fracties van PvdA, VVD, D66 en GroenLinks vragen minister van der Hoeven (Onderwijs) en staatssecretaris Ross-Van Dorp (Welzijn) naar aanleiding van de Expreszo-kwestie hoe zij het verdoezelen van het onderwerp op scholen aanpakt. Kamerlid Van der Laan (D66) noemt het incident ,,exemplarisch voor de homovijandigheid op school''.

De Kamerleden vergeten één ding, zegt de Tilburgse hoogleraar Onderwijsrecht Paul Zoontjens. Scholen mogen zelf weten hoe zij aandacht besteden aan homoseksualiteit. ,,De overheid bemoeit zich niet met het pedagogisch klimaat op school. Openbare en bijzondere scholen zijn hier vrij in.'' Dat betekent, zegt Zoontjens, dat scholen zelf mogen bepalen of er kledingvoorschriften zijn, welke regels gelden, en welke tijdschriften verspreid worden. ,,Na een incident roepen dat een tijdschrift verplicht moet worden verspreid, staat bovendien haaks op de breed gedragen opvatting dat scholen meer vrijheid moeten krijgen voor eigen beleid.''

Voor zwarte scholen is homoseksualiteit een gevoelig thema, erkent Sean Clancy van het Zuiderparkcollege. ,,Maar daarom zijn wij juist meer gebaat bij goede lespakketten dan een stapel ongevraagde folders. Het geld dat de overheid hieraan besteed heeft, had beter aan goed lesmateriaal uitgegeven kunnen worden.'' Het ministerie van Onderwijs zegt, voordat het een reactie geeft, dat eerst uitgezocht moet worden hoeveel scholen het blad geweigerd hebben. Maar, zegt een woordvoerder, ,,we hebben die subsidie natuurlijk niet voor niets gegeven''.


Bron: NRC-Handelsblad 11/10/04

Dutchguy
11-10-04, 15:38
Op zich wel goed dat er onderzoek komt naar de reden waarom scholen het materiaal weggooiden, nu komt de werkelijke aap uit de mouw en weet men waar men aan toe is.
Kan varieren van dat het niet bij het lespakket past of dat er andere motieven zijn. Dat het vooral christelijke en zwarte scholen zijn die het materiaal weggooiden of retourneerden zal geen toeval zijn. Maar laat het onderzoek dat maar uitwijzen.

wytze
11-10-04, 15:47
Getverdemme. Belachelijk die vraag over de buurman met een geit. Ik zou die krant ook onmiddellijk hebben weggegooid als ik schoolhoofd zou zijn., alleen al om die vraag. Dan toch maar liever stekelbaarsjes.

Orakel
11-10-04, 21:54
religie dit, religie dat. Het zijn toch echt overwegend witte directies geweest die het blad hebben geweigerd en zich verschuilen achter allochtone ouders die het misschien wellicht eventueel mogelijk niet eens zouden kunnen zijn met de verspreiding ervan.

Mark
11-10-04, 22:02
Geplaatst door Orakel
religie dit, religie dat. Het zijn toch echt overwegend witte directies geweest die het blad hebben geweigerd en zich verschuilen achter allochtone ouders die het misschien wellicht eventueel mogelijk niet eens zouden kunnen zijn met de verspreiding ervan.

wat zou hun echte motief geweest zijn denk je?

Orakel
11-10-04, 22:19
Geplaatst door Mark
wat zou hun echte motief geweest zijn denk je?

Hun eigen moeite of intolerantie afwentelen? Geen idee. Maar vraag me af sinds wanneer allochtone ouders invloed hebben op het didactisch matriaal van een school.

Zwarte Schaap
11-10-04, 22:36
Geplaatst door Orakel
Hun eigen moeite of intolerantie afwentelen? Geen idee. Maar vraag me af sinds wanneer allochtone ouders invloed hebben op het didactisch matriaal van een school.


Didactisch? Lekker didactisch verantwoord die vragen. Ik denk er precies als wytze over. Alleen al om die vragen had ik ze al de vuilnisbak ingemieterd.

Dutchguy
11-10-04, 22:38
Geplaatst door Mark
wat zou hun echte motief geweest zijn denk je?

Ik denk dat we dankzij dat onderzoek er wel achter komt. In ieder geval lijkt er nu meer los te komen door het weigeren van die scholen dan dat ze het gewoon geaccepteerd hadden.

Wizdom
11-10-04, 22:45
Geplaatst door Mill
Zuilen zijn dictaturen op een niveautje lager dan de staat. Word maar eens als homo in een gereformeerde zuil geboren, bijvoorbeeld. Of probeer maar eens van geloof te veranderen in een sterk verzuilde samenleving. Terug naar dwingende rollen die worden opgelegd aan individuen met verschillende temperamenten, talenten en karakters. Nooit goed volgens mij.

Liever een faire dwingende rol van een zuil die openlijk daarvoor uitkomt dan een dwingende rol door een leugenachtige onmaskeerbare zuil die zichzelf verlicht noemt maar die weldegelijk zijn eigen hedonistische opvattingen oplegt...

Orakel
11-10-04, 22:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Didactisch? Lekker didactisch verantwoord die vragen. Ik denk er precies als wytze over. Alleen al om die vragen had ik ze al de vuilnisbak ingemieterd.

ff los van die vragen, want als het daarom te doen is moeten de scholen daar gewoonweg voor uit komen.
Maar ik hoorde op de radio wat bestuurders zeggen dat ze rekening hielden met de reacties van allochtone ouders. Die reacties hebben ze eerder niet tegengehouden bij het bepalen van het aan te bieden (les)materiaal.

Wizdom
11-10-04, 22:52
Geplaatst door Orakel
ff los van die vragen, want als het daarom te doen is moeten de scholen daar gewoonweg voor uit komen.
Maar ik hoorde op de radio wat bestuurders zeggen dat ze rekening hielden met de reacties van allochtone ouders. Die reacties hebben ze eerder niet tegengehouden bij het bepalen van het aan te bieden (les)materiaal.

Gelukkig zijn er ook fatsoenlijke Nederlanders die niet durven te zeggen dat ze met die homo propaganda niets te maken willen hebben maar omwille van media druk zich verschuilen achter de ouders....

Ik wil ze graag een hart onder de riem drukken en vragen ze er gewoon vooruit te komen dat ze propaganda voor homofiele praktijken niet waarderen...

Dutchguy
11-10-04, 22:54
Geplaatst door Orakel
ff los van die vragen, want als het daarom te doen is moeten de scholen daar gewoonweg voor uit komen.
Maar ik hoorde op de radio wat bestuurders zeggen dat ze rekening hielden met de reacties van allochtone ouders. Die reacties hebben ze eerder niet tegengehouden bij het bepalen van het aan te bieden (les)materiaal.

Daarom vind ik een onderzoek ook niet slecht. Als het aan die vragen ligt komt dat er wel uit en is het onhandig geweest of slaat het gewoon niet aan.
Ik vind dat die bestuurders wel erg veel invullen voor allochtone ouders en die juist in een hokje stoppen. Erg vreemd.

Dutchguy
11-10-04, 22:56
Geplaatst door Wizdom
Gelukkig zijn er ook fatsoenlijke Nederlanders die niet durven te zeggen dat ze met die homo propaganda niets te maken willen hebben maar omwille van media druk zich verschuilen achter de ouders....

Ik wil ze graag een hart onder de riem drukken en vragen ze er gewoon vooruit te komen dat ze propaganda voor homofiele praktijken niet waarderen...

Je hebt er werkelijk geen reet van begrepen. Mijn complimenten.

Wizdom
11-10-04, 22:59
Geplaatst door Dutchguy
Je hebt er werkelijk geen reet van begrepen. Mijn complimenten.

Het is duidelijk een propaganda stunt en heeft niets te maken met voorlichting. Als je 2 van die perverse zoenende mannen in beeld brengt op een blad die je dan ook nog moet tonen aan kinderen dan heeft het niets meer met voorlichting te maken maar probeer je de kinderen te conditioneren... Dat gaat naar mijn mening net iets te ver...

Dutchguy
11-10-04, 23:02
Geplaatst door Wizdom
Het is duidelijk een propaganda stunt en heeft niets te maken met voorlichting. Als je 2 van die perverse zoenende mannen in beeld brengt op een blad die je dan ook nog moet tonen aan kinderen dan heeft het niets meer met voorlichting te maken maar probeer je de kinderen te conditioneren... Dat gaat naar mijn mening net iets te ver...

Ik zit hier geloof ik al een paar jaar voor jan lul te typen.

Orakel
11-10-04, 23:03
Geplaatst door Wizdom
Gelukkig zijn er ook fatsoenlijke Nederlanders die niet durven te zeggen dat ze met die homo propaganda niets te maken willen hebben maar omwille van media druk zich verschuilen achter de ouders....

Dat vinnik dus niet zo fatsoenlijk, want over Marokkanen en Moslims durven ze van alles te zeggen, bij wie de verdraagzaamheid jegens homosexualiteit volledig afwezig zou zijn en dat geheel in tegenstelling met de tolerante rest van Nederland.


Ik wil ze graag een hart onder de riem drukken en vragen ze er gewoon vooruit te komen dat ze propaganda voor homofiele praktijken niet waarderen...

Mwoah, propaganda is ook zo wat. De krampachtige reacties bewijzen de noodzaak van de aandacht die voor het onderwerp gevraagd wordt.
De inhoud schijnt aanstootgevend te zijn, maar die moek nog ff lezen.

Wizdom
11-10-04, 23:05
Geplaatst door Orakel
Dat vinnik dus niet zo fatsoenlijk, want over Marokkanen en Moslims durven ze van alles te zeggen, bij wie de verdraagzaamheid jegens homosexualiteit volledig afwezig zou zijn en dat geheel in tegenstelling met de tolerante rest van Nederland.



Mwoah, propaganda is ook zo wat. De krampachtige reacties bewijzen de noodzaak van de aandacht die voor het onderwerp gevraagd wordt.
De inhoud schijnt aanstootgevend te zijn, maar die moek nog ff lezen.

Volgens mij bewijzen de reacties dat er totaal geen behoefte is hieraan... de enige die behoefte eraan zien zijn de mensen die hun visvijver willen vergroten...

Orakel
11-10-04, 23:05
Geplaatst door Dutchguy
Daarom vind ik een onderzoek ook niet slecht. Als het aan die vragen ligt komt dat er wel uit en is het onhandig geweest of slaat het gewoon niet aan.
Ik vind dat die bestuurders wel erg veel invullen voor allochtone ouders en die juist in een hokje stoppen. Erg vreemd.

Yep, tis geen pais en vree onder de leerlingenpopulatie, maar die schijne er minder of op z'n minst net zo krampachtig mee om te gaan als docenten en directeuren. Laatstgenoemden schijnen nogal eens druk uit te oefenen op homosexuel docenten die voor hun geaardheid uit te willen komen, om vooral dat niet te doen.

Karin.N
11-10-04, 23:07
Geplaatst door Dutchguy
Ik zit hier geloof ik al een paar jaar voor jan lul te typen.

Blijf positief, het houdt je in ieder geval van de straat moet je maar denken. Onverdraagzame mensen zullen helaas niet gauw bijdraaien.

Orakel
11-10-04, 23:08
Geplaatst door Wizdom
Volgens mij bewijzen de reacties dat er totaal geen behoefte is hieraan... de enige die behoefte eraan zien zijn de mensen die hun visvijver willen vergroten...

Naah, net nova gezien (niet dat die representatief is) en scholen hebben het toch vaak zelf al als gespreksonderwerp. Hoewel er ook een school was waar er helemaal niet over gesproken werd.
Scholen zouden het zichzelf makkelijker maken als ze discriminatie als algemeen en vast onderwerp in het lespakket opnemen en dan differentiëren naar de diverse uitingsvormen ervan. Komt iedereen aan bod.

Wizdom
11-10-04, 23:09
Geplaatst door Orakel
Yep, tis geen pais en vree onder de leerlingenpopulatie, maar die schijne er minder of op z'n minst net zo krampachtig mee om te gaan als docenten en directeuren. Laatstgenoemden schijnen nogal eens druk uit te oefenen op homosexuel docenten die voor hun geaardheid uit te willen komen, om vooral dat niet te doen.

Jah... 'K weet niet of het jullie is opgevallen maar elke nieuwe generatie na de oorlog presteert slechter dan de generatie daarvoor in alle opzichten... Met name op het gebied van zedelijkheid gaat het hard achteruit...

TonH
12-10-04, 00:19
Geplaatst door Wizdom
Jah... 'K weet niet of het jullie is opgevallen maar elke nieuwe generatie na de oorlog presteert slechter dan de generatie daarvoor in alle opzichten... Met name op het gebied van zedelijkheid gaat het hard achteruit...

:D Oh mijn god. Da's wel je allerlaatste verdedigingslinie waar je nu op terugvalt, is het niet? "Kinders, komt. Opa vertelt van vroeger. Hoe de appels beter smaakten en Bromsnor nog een pak rammel gaf aan dien knapen der asocialen..."

Wizdom
12-10-04, 07:21
Geplaatst door TonH
:D Oh mijn god. Da's wel je allerlaatste verdedigingslinie waar je nu op terugvalt, is het niet? "Kinders, komt. Opa vertelt van vroeger. Hoe de appels beter smaakten en Bromsnor nog een pak rammel gaf aan dien knapen der asocialen..."

Ik begrijp dat jij in je nopjes bent met de zedelijke verloedering... Maar kun je je ook tegenover de slachtoffers verantwoorden op het moment dat de schade is berrokent en men mensen als jou ter verantwoording roept...

Wizdom
12-10-04, 07:23
Geplaatst door TonH
:D Oh mijn god. Da's wel je allerlaatste verdedigingslinie waar je nu op terugvalt, is het niet? "Kinders, komt. Opa vertelt van vroeger. Hoe de appels beter smaakten en Bromsnor nog een pak rammel gaf aan dien knapen der asocialen..."

Die pak rammel is nog altijd beter dan die zinloze geweld die het product is van promotie van anarchie...

Karin.N
12-10-04, 08:46
Geplaatst door Wizdom
Die pak rammel is nog altijd beter dan die zinloze geweld die het product is van promotie van anarchie...

Toegegeven, je bent werkelijk heel goed in overdrijven. :duim:

Wizdom
12-10-04, 08:50
Geplaatst door Karin.N
Toegegeven, je bent werkelijk heel goed in overdrijven. :duim:

Ik ben het vertrouwen in het gezond verstand van Nederland nog niet kwijt... maar je krijgt het wel steeds zwaarder...

wytze
12-10-04, 09:06
wat de achteruitgang der zedelijkheid betreft ben ik het volgende van mening:
De zgn: "sexuele revolutie" die hier vanaf de zestiger jaren plaatsvindt, was m.i. een reactie op de verstikkende en beklemmende sexuele moraal die het christendom honderden (zoniet duizenden) jaren heeft opgelegd, (met uitzondering van korte periodes waarin eveneens een soort sexuele vrijheid plaatsvond).
Dat dit echter op een aantal punten is doorgeslagen en verworden tot banale perversiteiten lijkt me ook evident, maar is mogelijk onvermijdelijk. De "alles moet kunnen" moraal van de sexuele revolutie hield ook een ontkenning in van normaal menselijke gevoelens als jaloezie en kwetsbaarheid.
Hopelijk keert de balans snel terug en komen we eindelijk tot een werkelijk gezonde sexualiteit en sexuele vrijheid, waarin sex weer aan liefde, kwetsbaarheid en eerlijkheid is gekoppeld maar zonder dogmatische religieuze dwang en moraal.

TonH
12-10-04, 10:48
Geplaatst door Wizdom
Ik begrijp dat jij in je nopjes bent met de zedelijke verloedering...

Je hebt er geen idee van waarvan ik in mijn nopjes zou kunnen zijn. En roepen dat er zedelijke verloedering is gaat uit van de misconceptie dat het 'vroeger' allemaal beter was. Sorry, maar je weet zeer goed dat dat onzin is. Zeker op zedelijk gebied is er in de Nederlanden onder de oppervlakte nog nooit veel zedigheid en respect voor lichamelijke integriteit aanwezig geweest.


Maar kun je je ook tegenover de slachtoffers verantwoorden op het moment dat de schade is berrokent en men mensen als jou ter verantwoording roept...

Dit is Fortunistisch geleuter en eindigt mij te vaak in kogelbrieven en klinkers door de ramen met als afzender de fatsoenlijke Nederlander met zijn/haar gezonde verstand.

Diezelfde fatsoenlijke goedverstand Nederlander die zich dan weer vergrijpt aan zijn (klein-)dochter, vrouw of alles wat los en vast zit.

Wizdom
12-10-04, 12:39
Geplaatst door TonH
Je hebt er geen idee van waarvan ik in mijn nopjes zou kunnen zijn. En roepen dat er zedelijke verloedering is gaat uit van de misconceptie dat het 'vroeger' allemaal beter was. Sorry, maar je weet zeer goed dat dat onzin is. Zeker op zedelijk gebied is er in de Nederlanden onder de oppervlakte nog nooit veel zedigheid en respect voor lichamelijke integriteit aanwezig geweest.



Dit is Fortunistisch geleuter en eindigt mij te vaak in kogelbrieven en klinkers door de ramen met als afzender de fatsoenlijke Nederlander met zijn/haar gezonde verstand.

Diezelfde fatsoenlijke goedverstand Nederlander die zich dan weer vergrijpt aan zijn (klein-)dochter, vrouw of alles wat los en vast zit.

Ik ben wel Nederlander doch geen autochtoon dus ik kan niet over onder de oppervlakte spreken maar wel daarboven...

David
14-10-04, 11:37
Geplaatst door Wizdom
Ik ben wel Nederlander doch geen autochtoon dus ik kan niet over onder de oppervlakte spreken maar wel daarboven...



Het vermakelijkste van de hele discussie is het feit dat je jezelf "Wizdom" durft te noemen. Ik stel voor dat je voortaan de eerste drie letters weglaat. :duim:

nard
14-10-04, 13:36
Geplaatst door Wizdom
Ik ben wel Nederlander doch geen autochtoon dus ik kan niet over onder de oppervlakte spreken maar wel daarboven...


Hoor je er wel bij dan?
Een echt Nederlander kent ook wat zich onder de oppervlakte beweegt.

Moeilijk.....

sylvester
14-10-04, 17:01
Ik vind dat inderdaad dit blad op alle scholen terecht moet komen en dat het ook door een leraar of lerares behandeld moet worden.
Het is een onderdeel van de sexuele voorlichting en dat is tegenwoordig bespreekbaar!
Dus moet dit ook bespreekbaar zijn.
Want waarom wel voorlichting over drugs, aids en voorbehoedsmiddelen?
En waarom niet over dit soort onderwerpen?
Het is juist goed om te kunnen weten dat als je homo bent dat je dan helemaal geen enge ziekte hebt maar gewoon een normaal mens bent!
Of maak ik nu weer heel veel mensen boos?

Echt de homo's en lesbische mensen die ik ken zijn er erg blij mee!

Dr Seuss
14-10-04, 17:06
Het veroordelen van homoseksualiteit is op niets anders gebaseerd dan op religieuze denkbeelden. Alle reden dus om die vooroordelen op scholen ter discussie te stellen.