PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse man gemancipeerd: Tweede Blijf van mijn Lijf-huis voor mannen geopend



Wizdom
10-10-04, 12:34
Tweede Blijf van mijn Lijf-huis voor mannen geopend
Uitgegeven op 10-10-2004 om 12:23 uur, bijgewerkt om 12:54




Het tweede Nederlandse 'Blijf van mijn Lijf' huis voor mannen is zondag geopend. Het huis ligt in Noord-Holland en moet onderdak bieden aan maximaal zes mannen die seksueel, lichamelijk of geestelijk zijn mishandeld.


Volgens Johan Kuijpers, één van de oprichters van het huis, kunnen mannen voor een periode van ongeveer drie maanden in het huis verblijven. Waar het opvanghuis zich precies bevindt, wil Kuijpers uit privacy-overwegingen niet zeggen.Naast rust en volledige anonimiteit kunnen de inwoners begeleiding krijgen in hoe om te gaan met geld. Het opvangtehuis is een initiatief van stichting Jotin, die mensen wil helpen door materiële hulp te bieden.

Het opvangtehuis is het tweede Blijf van mijn Lijf-huis voor mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld. Het andere bevindt zich in Rotterdam. Maandag komt de eerste bewoner in het tehuis. Kuypers heeft ideeën om meer opvangtehuizen voor mannen in andere delen van Nederland te openen.

Seif
10-10-04, 12:54
Uit Amerikaans onderzoek bleek al dat mannen minstens net zo vaak worden mishandeld door hun vrouw als andersom.

Voor mannen is het alleen wel triester. Want die worden vaak uitgelachten als ze aangifte willen doen en er zijn, tot nu toe dan, geen blijf-van-mijn-lijf huizen voor mannen.

~Panthera~
10-10-04, 13:27
Geplaatst door Seif


Voor mannen is het alleen wel triester. Want die worden vaak uitgelachten als ze aangifte willen doen en er zijn, tot nu toe dan, geen blijf-van-mijn-lijf huizen voor mannen.
------------------

Tuurlijk, dat mannen nog altijd voor zo'n 98% de DADERS zijn van geweld, en dat al JAREN, wordt nu even onder tafel geschoffeld door 2 blijf huizen ???
Tja, dan kunnen we DAT in ieder geval weer een stuk zieliger vinden. :moe:

OH OH OH, wat zijn mannen toch eigenlijk errug zielig wel he? :kotsen:

Seif
10-10-04, 13:30
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

Tuurlijk, dat mannen nog altijd voor zo'n 98% de DADERS zijn van geweld, en dat al JAREN, wordt nu even onder tafel geschoffeld door 2 blijf huizen ???
Tja, dan kunnen we DAT in ieder geval weer een stuk zieliger vinden. :moe:


Nogmaals, uit Amerikaans onderzoek bleek dat vrouwen net zo vaak dader zijn. Een Nederlanse professor heb ik dat niet zo lang geleden ook zien bevestigen.

Dat het niet past in jouw beeld van de zielige en kwetsbare vrouwmens kan ik ook niet helpen...

~Panthera~
10-10-04, 13:35
Geplaatst door Seif
Nogmaals, uit Amerikaans onderzoek bleek dat vrouwen net zo vaak dader zijn. Een Nederlanse professor heb ik dat niet zo lang geleden ook zien bevestigen.

Dat het niet past in jouw beeld van de zielige en kwetsbare vrouwmens kan ik ook niet helpen...
--------------------

Zielige vrouwmens ?
K weet niet in welke kast jij bent opgegroeid, maar die opinie heb ik niet over vrouwen.
Maar al helemaal niet over mannen, die nog altijd overal de dienst uitmaken, dus helaas heb ik al helemaal geen medelijden met mannen.
Jammer voor je. :moe:

mark61
10-10-04, 13:46
Mannen en vrouwen zijn even gewelddadig
Dr Martin Fiebert, hoogleraar aan de California State University houdt op het internet al geruime tijd een lijst bij van onderzoeken naar huiselijk en relatiegeweld. Fiebert verzamelt daarbij bij voorkeur studies waarbij beide partners gelegenheid hebben gekregen om iets te vertellen over het geweld in hun relatie. Dat is bijzonder: menige studie naar huiselijk geweld baseert zich uitsluitend op meldingen van vrouwen, en het is dan ook niet verbazingwekkend dat uit die studies het beeld naar voren komt dat 80% van het huiselijk geweld door mannen veroorzaakt wordt. Wie alleen kijkt naar vrouwenmishandeling, die ziet natuurlijk geen mannenmishandeling.

Uit Fieberts lijst ontstaat een heel ander beeld. Mannen zijn weliswaar sterker, maar worden juist opgevoed om tegen vrouwen geen geweld te gebruiken. Maar als ze eenmaal slaan, dan is dat meestal harder dan de meeste vrouwen dat zullen doen. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat vrouwen - die over het algemeen beginnen met slaan - vaker een wapen gebruiken. Overall conclusie: de gewelddadigheid van mannen en vrouwen volstrekt vergelijkbaar.

Hieronder volgt de Nederlandse vertaling van professor Fieberts overzicht. Voor wie geinteresseerd is hebben we tevens een aantal maal een hyperlink opgenomen naar de oorspronkelijke tekst van het artikel. Veel van de besproken onderzoeken vonden plaats met de CTS. Dit staat voor 'Conflict Tactics Scale' en dat is een vragenlijst waarmee de gewelddadigheid en de verwondingen geinventariseerd kunnen worden. Uit het feit dat meer dan 100 studies ermee gedaan zijn mag geconcludeerd worden dat de test breed geaccepteerd wordt als een middel om huiselijk geweld in kaart te brengen. Ons zijn geen Nederlandse studies met deze CTS bekend. Daarnaast zijn er diverse andere studies waar bijvoorbeeld gekeken is naar hoe erg mensen het eigenlijk vinden als een vrouw wordt mishandeld en als dat een man overkomt. Ook is er aandacht voor de discussie wie nu eigenlijk het eerst begint met meppen en wordt het veel gebruikte argument dat vrouwen uit zelfverdediging slaan weerlegd.

http://www.richel.org/hg/Fiebert.html

Ik vind het geklets; ten eerste is er geen enkele studie die de zwaarte van het geweld meet; het ligt voor de hand dat vrouwen wel eens een klap uitdelen, maar dat dat niet in verhouding staat tot het geweld van mannen. De moord-op-echtgeno(o)t(e)- danwel medische-zorg-na-mishandeling-statistieken zullen dat ongetwijfeld weergeven.

Verder is het gros van de studies verricht onder studenten-vrijwilligers. Dat zegt mij geen klap. Dat is geen representatief onderzoek onder de hele bevolking, het zegt niets over echtparen bijvoorbeeld, en bovendien afhankelijk van de bereidheid over het onderwerp te praten.

Dat mannen minder dan vrouwen geneigd zouden zijn aangifte te doen (wat ik ook nog betwijfel) zegt ook niets. Behalve misschien over de zwaarte van de zogenaamde mishandeling. Dat vrouwen net zo agressief zijn als mannen wil ik best geloven. Dat die agressie dezelfde fysieke en mentale gevolgen heeft wil ik niet geloven.

Ik denk dat het een vrolijke aanval op politieke correctheid is.

Kom maar op met objectieve studies.

~Panthera~
10-10-04, 13:51
World Report on Violence and Health



Door: Johan M.G. van der Dennen


Het omvangrijke World Report on Violence and Health (World Health Organization, Genève, 2002; als PDF-bestand op het internet) bestaat uit negen hoofdstukken alsmede een uitvoerige statistische annex of appendix. Alle hoofdstukken zijn door minstens twee auteurs geschreven en door een wisselend aantal peer reviewers beoordeeld.



In hoofdstuk 1 wordt geweld gepresenteerd als een wereldwijd gezondheidsprobleem – gezondheid in zowel lichamelijke als geestelijke betekenis. Vervolgens komen aan bod geweld gepleegd door jongeren, kindermishandeling en kinderverwaarlozing door ouders en andere verzorgers, geweld tegen intieme partners, mishandeling van ouderen, seksueel geweld, zelfdoding en zelfverminking, en collectief geweld. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan algemene aanbevelingen, suggesties voor verbetering van de huidige situatie, en te ondernemen acties.



Alle hoofdstukken volgen eenzelfde uniforme opbouw of patroon: eerst wordt het probleem geïnventariseerd in termen van incidentie en prevalentie (voor zover deze gegevens beschikbaar zijn – het rapport is zeer duidelijk empirisch georiënteerd met veel cijfermateriaal) van zowel de dodelijke als de minder radicale en fatale vormen van het desbetreffende geweld. Vervolgens worden de risico-factoren geanalyseerd volgens een ecologisch model dat zowel individuele, relationele, maatschappelijke en culturele factoren omvat. In hoofdstuk 2 bijvoorbeeld komen de aanvang en de dynamiek van geweld gepleegd door jongeren aan bod, situationele factoren, motieven, individuele factoren (biologische en psychologische karakteristieken), relationele factoren (gezin, leeftijdsgenoten, buurt, alcohol en drugs, wapenaanbod, aanwezigheid en lidmaatschap van criminele bendes of gangs, sociale integratie), en maatschappelijke factoren zoals demografische en sociale verandering, inkomstenongelijkheid, politieke structuren, culturele invloeden, normen en waarden, media-invloeden, etc. etc. Na dit uitgebreide en zeer volledige diagnostische gedeelte komt vervolgens het therapeutische en preventieve gedeelte aan de orde, evenzeer gedetailleerd en volgens het ecologische model (strategieën van aanpak, programma’s voor training, ‘mentoring’ en therapie).



Tenslotte volgen in elk hoofdstuk een aantal algemene aanbevelingen voor vervolgonderzoek (dataverzamelingen, standaardisatie vragenlijsten, studiecentra, etc.). Alle hoofdstukken zijn met grote competentie en kennis van zaken geschreven en alle hoofdstukken hebben een uitgebreide bibliografie. De volksgezondheids-benadering van het rapport is zowel empirisch als interdisciplinair en benut de kennis van niet alleen de medische en epidemiologische wetenschappen, maar tevens van sociologie, criminologie, psychologie, economie, en educatieve wetenschap.

Merk op dat, met gedeeltelijke uitzondering van hoofdstuk 8 over collectief geweld, het geweld dat in dit voortreffelijke rapport geanalyseerd en gediagnosticeerd wordt slechts een deelverzameling is van al het geweld dat de mensheid teistert, namelijk wat gemeenlijk ‘crimineel’ of ‘interpersoonlijk’ geweld wordt genoemd. Het geweld dat miljoenen slachtoffers maakt, het ‘politiek geweld’ zoals oorlogen, burgeroorlogen, guerrilla’s, terrorisme en staatsterreur, partijzuiveringen, genocides en massacres, etnische conflicten, revoluties, protestbewegingen, revoltes, en low-level diffuus geweld, komt in dit rapport eigenlijk nauwelijks aan bod. Dat wil zeggen dat als alle aanbevelingen in dit rapport zouden worden uitgevoerd en een drastische reductie van het aantal moorden, doodslagen, verkrachtingen, molesten, mishandelingen, misbruiken en verwaarlozingen zou kunnen worden behaald, dan nog zou het collectieve politieke geweld – dat steeds diffuser vormen aanneemt en de grens van geweld en geweldloosheid steeds meer vervaagt – deze wereld tot een tranendal blijven maken. Het is verstandig dit voor ogen te houden bij hetgeen dat volgt.



De definitie van geweld die in het rapport wordt gehanteerd is tamelijk breed: intentioneel gedrag tegen het zelf, tegen een individu, of tegen de gemeenschap dat resulteert, of met een grote mate van waarschijnlijkheid zal resulteren, in dood, verwonding, psychische schade, deprivatie, verwaarlozing en maldevelopment. De typologie van geweld die gehanteerd wordt om dit geweld in te delen is al even breed: geweld tegen het zelf (zelfdoding, parasuïcide), geweld tussen personen (interpersoonlijk geweld), en collectief geweld (sociaal, economisch, en politiek). Ik zal in het vervolg enige frappante bevindingen van het rapport bespreken, en daarna enkele zwakheden en tekortkomingen en andere punten van kritiek aan de order stellen.



Geweldscriminaliteit van jongeren

* Geweld hoort wereldwijd bij de voornaamste doodsoorzaken voor individuen van 15 tot 44 jarige leeftijd.

* De kosten van dit geweld bedragen vele miljarden dollars voor gezondheidszorg, miljarden voor de economie (bijv. door absenteïsme), afgezien van de onberekenbare kosten in menselijke pijn en verdriet, hopeloosheid en vernedering.

* In het jaar 2000 stierf een geschatte 1,6 miljoen mensen als gevolg van geweld (hetgeen een voor leeftijd gecorrigeerd sterftecijfer van 28,8 per 100.000 bevolking oplevert). Het grootste deel van deze geweldsslachtoffers leefde in lage-lonen landen (beter bekend als de Derde Wereld). Bijna de helft van deze 1,6 miljoen doden kwam om het leven door zelfdoding, ongeveer een derde door moord en doodslag, en ongeveer een vijfde door oorlogsgerelateerd geweld. Dat mensen over het algemeen eerder geneigd zijn zichzelf te doden dan een ander is een op z’n minst opmerkelijke bevinding. Jonge mannen waren verantwoordelijk voor 77% van alle homicides, gemiddeld meer dan 3 maal, in sommige landen zelfs 16 maal, zoveel als vrouwen.

* De geweldscijfers variëren niet alleen met nationaal inkomen, maar ook met (continentale) regio, en zelfs binnen regio’s zijn er duidelijke verschillen per land.

* Deze cijfers vormen vrijwel zeker slechts het topje van de ijsberg. Niet-dodelijk fysiek en seksueel geweld gebeurt overal en dagelijks op een ongekende schaal maar vele malen meer dan het dodelijk geweld dat in de statistieken terecht komt.

* Mannelijk geslacht en leeftijd (adolescentie, jong-volwassenheid) vormen sterke demografische risicofactoren (dit werd vele jaren geleden door Daly en Wilson al het ‘young male syndrome’ genoemd).

* Agressief gedrag in de jeugdjaren is een goede predictor van later (adolescent, jong-volwassen) crimineel geweld.

* Bij de meeste gewelddadige adolescenten blijft het geweld beperkt tot de adolescentie (dit zijn de zogeheten ‘adolescence-limited offenders’; dit in tegenstelling tot de carrièrecriminelen oftewel ‘life-course-persistent offenders’).

* Motivaties van jeugdig geweld zijn sensatie zoeken en ‘beetje rotzooi trappen’ (‘excitement, thrill-seeking’), wraak, toorn en woede, en reactie op provocatie, benevens meer instrumentele (utilitaire, min of meer rationele) motieven (bijv. bij roof en overval). Bij groepsgevechten raken jongens dikwijls betrokken door vrienden te hulp te komen of door provocatie van andere groepen. Groepsgevechten

escaleren vaak uit ‘onbeduidende’ kroegruzies en worden vaak met (vuur)wapens uitgevochten en leiden daardoor vaker tot verwonding of dood.

* Alcohol wordt in het rapport beschouwd als een voorname onmiddellijke situationele factor die tot geweld kan leiden.

* Persoonlijkheidsfactoren die bijdragen aan gewelddadigheid bij jongeren zijn o.a. hyperactiviteit, impulsiviteit, aandachtsproblemen, lage intelligentie en slechte schoolprestaties.

* Vermoed wordt dat deze deficiënties samenhangen met gestoorde executieve functies in de frontaalkwabben van de hersenen.

* Gezinsfactoren: slechte ouderlijke supervisie en lijfstraf (slaan) om kinderen te disciplineren, alsmede kindermishandeling en –verwaarlozing zijn sterke predictors van later gewelddadig en ander probleemgedrag. Een eenouder gezin en lage socio-economische status spelen eveneens een rol.

* Het hebben van criminele vrienden en omgaan met criminele leeftijdgenoten is geassocieerd met geweldscriminaliteit van jongeren, maar de omgekeerde relatie geldt eveneens.

* Het wonen in stedelijke gebieden en de aanwezigheid van gewelddadige bendes (gangs), en de beschikbaarheid van vuurwapens en drugs in de woonbuurt vormen een krachtig mengsel dat de geweldscriminaliteit bevordert.

* De sociale integratie en ‘sociaal kapitaal’ in een gemeenschap heeft grote invloed op de frequentie van geweldscriminaliteit van jongeren.

* Snelle demografische veranderingen in de jeugdpopulatie, modernisering, emigratie, urbanisatie en veranderend sociaal beleid zijn allemaal gecorreleerd met een toename van de geweldscriminaliteit van jongeren. Armoede heeft zich in de Derde Wereld steeds meer geconcentreerd in steden met een hoge bevolkingsgroei onder jongeren. Deze factoren leiden tot werkeloosheid en slechte wooncondities die op hun beurt weer leiden tot extreme frustratie, woede en opgekropte spanningen tussen jongeren. Als een gevolg hiervan wenden jongeren zich tot ‘kleine’ criminaliteit en gewelddadig gedrag, vooral onder invloed van leeftijdsgenoten.

* Onderzoek heeft ook verbanden gevonden tussen economische groei en inkomensongelijkheid enerzijds en crimineel geweld anderzijds.

* De kwaliteit van de regering van een land, in termen van een rechtelijk kader en beschermingsbeleid (politie, gevangenis, etc.) vormt een belangrijke determinant van geweld.

* Tenslotte kunnen culturele factoren, zoals normen en waarden die geweld als normaal gedrag bij het oplossen van conflicten voorstellen en ondersteunen, de totale hoeveelheid geweld in een maatschappij beïnvloeden. Geweld in de media heeft, volgens de meeste onderzoekers, een onmiddellijke invloed op het agressief gedrag van jongeren en heeft een nog onbekende lange-termijn invloed op geweld (bijv. gewenning).



Deze bevindingen met betrekking op het gewelddadig gedrag van jongeren gelden mutatis mutandis ook bij de andere geweldsvormen die in het rapport worden geanalyseerd zoals misbruik en verwaarlozing van kinderen en ouderen, seksueel geweld, zelf-doding, etc.



Vrouwenmishandeling en seksueel geweld

* De daders van seksueel misbruik van kinderen, meisjes zowel als jongens, zijn vrijwel uitsluitend mannen. Slachtoffers van misbruik vooral jongere jongens en meisjes in de puberteit. Ouders van misbruikte kinderen hebben veelal onrealistische voorstellingen van de ontwikkeling en mogelijkheden van hun kinderen en raken eerder geïrriteerd door het vervelende of ongehoorzame gedrag van de kinderen. Ouders die zelf zijn misbruikt in hun jeugd vertonen een hoog risico om hun eigen kinderen eveneens te misbruiken, maar dit is geen wet van Meden en Perzen. Volgens enkele onderzoekers is de meerderheid van de ouders die hun kinderen misbruiken zelf niet misbruikt. Ook bij deze vorm van geweld treffen we dezelfde sociaal-culturele en economische factoren aan die hierboven zijn besproken: armoede, werkeloosheid, lage scholing, sociale isolatie, etc.
------------

enz enz enz blah blah blah, dus doe nou niet alsof jullie achterlijk zijn geworden ineens. :moe:

Seif
10-10-04, 13:58
Geplaatst door mark61
Kom maar op met objectieve studies.

Zucht! Moet ik hier nou ook al gaan typen? Ik weet niet of daar wel zin in heb hoor. :D

mark61
10-10-04, 14:21
Geplaatst door ~Panthera~
enz enz enz blah blah blah, dus doe nou niet alsof jullie achterlijk zijn geworden ineens. :moe:

Wie, ik? Heb je niet gelezen wat ik schreef? Ik haal iets aan wat Seif beweert, om er vervolgens gehakt van te maken.

Bovendien heb je hierboven sexueel geweld tegen kinderen gehighlight, terwijl het om geweld tussen (huwelijks-)partners gaat.

Ff wakker worden Panth.

mark61
10-10-04, 14:22
Geplaatst door Seif
Zucht! Moet ik hier nou ook al gaan typen? Ik weet niet of daar wel zin in heb hoor. :D

Ja hoor s, jij beweert wat, schermt met wetenschappelijk onderzoek, dan wil ik het wel zien ook.

~Panthera~
10-10-04, 14:31
Geplaatst door mark61

Ff wakker worden Panth.
-----------

Effe wat eten lijkt me wel een idee ja. :D

:stomp:

Rabi'ah.
10-10-04, 14:54
Let's face it: Mannen zijn over het algemeen nou eenmaal fysiek sterker dan vrouwen en hebben ook over het algemeen meer macht dan vrouwen.

Tuurlijk is het ook erg als mannen mishandeld worden door hun vrouw, maar k ben het met Panthera en Mark61 eens dat het probleem van mishandeling van vrouwen vele malen groter is dan het probleem van mishandeling door vrouwen.

Dus laten we dat a.u.b. niet uit het oog verliezen.

~Panthera~
10-10-04, 15:08
Geplaatst door Rabi'ah.
Let's face it: Mannen zijn over het algemeen nou eenmaal fysiek sterker dan vrouwen en hebben ook over het algemeen meer macht dan vrouwen.

Tuurlijk is het ook erg als mannen mishandeld worden door hun vrouw, maar k ben het met Panthera en Mark61 eens dat het probleem van mishandeling van vrouwen vele malen groter is dan het probleem van mishandeling door vrouwen.

Dus laten we dat a.u.b. niet uit het oog verliezen.
--------------


:handbang: Juist.

Seif
10-10-04, 18:25
Geplaatst door mark61
Ik haal iets aan wat Seif beweert, om er vervolgens gehakt van te maken.

Gehakt? Dat stelletje loze argumenten? Dan ben je wel heel erg snel tevreden.

Seif
10-10-04, 18:50
Geplaatst door mark61
Ik vind het geklets; ten eerste is er geen enkele studie die de zwaarte van het geweld meet; het ligt voor de hand dat vrouwen wel eens een klap uitdelen, maar dat dat niet in verhouding staat tot het geweld van mannen. De moord-op-echtgeno(o)t(e)- danwel medische-zorg-na-mishandeling-statistieken zullen dat ongetwijfeld weergeven.

Ik beweerde alleen maar dat het net zo vaak voorkomt. En het is zeker waar dat een man fysiek sterker is. Maar daar staat tegenover dat er voor vrouwen inmiddels een heel hulpverleningstraject bestaat. Voor mannen was er tot voor kort weinig tot niets.


Verder is het gros van de studies verricht onder studenten-vrijwilligers. Dat zegt mij geen klap. Dat is geen representatief onderzoek onder de hele bevolking, het zegt niets over echtparen bijvoorbeeld, en bovendien afhankelijk van de bereidheid over het onderwerp te praten.

Helemaal representatief is het niet nee. Maar het is op z'n minst een goede indicatie. In ieder geval goed genoeg om het niet als "geklets" af te doen.


Dat mannen minder dan vrouwen geneigd zouden zijn aangifte te doen (wat ik ook nog betwijfel) zegt ook niets. Behalve misschien over de zwaarte van de zogenaamde mishandeling. Dat vrouwen net zo agressief zijn als mannen wil ik best geloven. Dat die agressie dezelfde fysieke en mentale gevolgen heeft wil ik niet geloven.

Dat mannen minder geneigd zouden zijn aangifte te doen zegt wel wat over hun aanwezigheid, of liever afwezigheid in de statistieken. Het aantal mannelijke slachtoffers zal dan naar boven moeten worden bijgesteld.

Af en toe hoor je wel eens verhalen over mannen die jarenlang geterroriseerd worden door hun vrouw. Mischien zijn vrouwen fysiek de mindere van de man, maar zeker niet op het gebied van psychisch terreur. Die trouwens zeker zo erg kan zijn als lichamelijk lijden.

mark61
10-10-04, 20:10
Geplaatst door Seif
Ik beweerde alleen maar dat het net zo vaak voorkomt. En het is zeker waar dat een man fysiek sterker is. Maar daar staat tegenover dat er voor vrouwen inmiddels een heel hulpverleningstraject bestaat. Voor mannen was er tot voor kort weinig tot niets.

Wat heeft dat nou te maken met de ernst van vrouwenmishandeling <> mannenmishandeling?


Helemaal representatief is het niet nee. Maar het is op z'n minst een goede indicatie. In ieder geval goed genoeg om het niet als "geklets" af te doen.

Het is absoluut niet representatief; van de eerste 20 studies in de lijst gaan er meen ik 19 over studentenpanels. Geklets dus.


Dat mannen minder geneigd zouden zijn aangifte te doen zegt wel wat over hun aanwezigheid, of liever afwezigheid in de statistieken. Het aantal mannelijke slachtoffers zal dan naar boven moeten worden bijgesteld.

Als dat zo is. Maar niemand weet of dat zo is, en zo ja, waarom. Het lijkt me evident dat zoals ik al zei moord en geweldsstatistieken daar uitsluitsel over geven. Maar dat negeer je conveniently maar even.


Af en toe hoor je wel eens verhalen over mannen die jarenlang geterroriseerd worden door hun vrouw. Mischien zijn vrouwen fysiek de mindere van de man, maar zeker niet op het gebied van psychisch terreur. Die trouwens zeker zo erg kan zijn als lichamelijk lijden.

Dat is niet het onderwerp. Maar waar zijn jouw studies nou, die je net nog bij de hand had?

Seif
10-10-04, 21:12
Geplaatst door mark61
Wat heeft dat nou te maken met de ernst van vrouwenmishandeling <> mannenmishandeling?

De ernst zit 'm in het lijden in stilte, het nergens naar toe kunnen.


Het is absoluut niet representatief; van de eerste 20 studies in de lijst gaan er meen ik 19 over studentenpanels. Geklets dus.

Wat een bullshit. Alsof studenten geen mensen zijn. Er zou inderdaad onder een breder publiek gepeild moeten worden ja, maar dat wil niet zeggen dat die onderzoeken niet een zeeeeer sterke indicatie zijn. Geen geklets dus.


Als dat zo is. Maar niemand weet of dat zo is, en zo ja, waarom. Het lijkt me evident dat zoals ik al zei moord en geweldsstatistieken daar uitsluitsel over geven. Maar dat negeer je conveniently maar even.

Dan moet jij mij toch eens uitleggen waarom de moord- en geweldsstatistieken daar uitsluitsel over zouden moeten geven. Ik zou niet weten waarom.


Maar waar zijn jouw studies nou, die je net nog bij de hand had?

Je legt wel erg vaak woorden in iemands mond. Heb ik ooit beweerd dat ik die studies bij de hand had? Ik heb alleen ooit eens een professor erover horen praten, en iets gelezen over een Amerikaans onderzoek. En het kan goed zijn dat dat hetzelfde onderzoek is dat jij aanhaald.

sjaen
10-10-04, 23:43
BONOBO’S




Dat het anders kan bewijzen ook de studies naar de Bonobo. De Bonobo is een mensaap. Deze aap is net zo nauw verwant aan de mens als de chimpansee.




De ‘cultuur’ van de chimpansee gebaseerd op agressie en overheersing door de mannetjes.




De manier van leven van de Bonobo’s wordt gekenmerkt door een belangrijke rol van vrouwtjes. De Bonobo’s vormen een matriarchale samenleving.




Als er in een chimpansee cultuur zich een meningsverschil voordoet dan gaat men vechten. In een Bonobo cultuur pakt men dat anders aan. Daar gaat men vrijen. Bonobo’s zijn orgastische apen. Ze beleven tientallen orgasmes per dag. Het credo 'make love not war' wordt daar in de meest letterlijke zin van het woord in praktijk gebracht.__




In de patriarchale menselijke cultuur kiest men voor de weg van de chimpansee. Eeuwenlang hebben we gedacht dat dit ‘natuurlijk’ was. Van Bonobo’s had niemand ooit gehoord.




Vooral onder invloed van het boek ‘Bonobo, de vergeten mensaap’ van Frans de Waal en Hans Lanting weten we inmiddels beter.




Nooit zullen we meer kunnen zeggen met verwijzing naar onze voorouders de chimpansees dat het een natuurwet is dat agressie en geweld bij de mensen horen.




Bonobo’s zijn net zo aan de mens verwant als chimpansees, maar vertegenwoordigen een manier van samenleven die matriarchaal van karakter is, net zoals de oude culturen._Bonobo's komen nog voor in Congo en zijn o.a. te zien in de Apenheul te Apeldoorn.__




Twee interessante citaten:




Ronald Giphart, schrijver: "In mijn laatste boek ontvouw ik de volgende theorie: de mens is in de evolutie onderweg van chimpansee naar bonobo. Chimpansees lossen alles op met agressie, vechten, terwijl Bonobo's conflicten oplossen met seks. We zijn honderdduizenden jaren bezig geweest alles op te lossen met vechten en strijden en we gaan naar een tijdperk toe dat we alles met seks oplossen"




(Interview AD 6 oktober 2001)




Neale Donald Walsch, spiritueel schrijver: "Ik voorzie een wereld waarin we de liefde kunnen bedrijven met iedereen, op elke gewenste manier, op elk moment, overal. (Natuurlijk moeten beide partijen het willen en erin toestemmen)."




(In interview met Kathy Close voor "The New Earth News", mei 1999, Neale werd gevraagd naar zijn visie voor de tijd na 2012, het einde van een cyclus in de Maya Kalender)
:zegniets:

Ourzazate
11-10-04, 00:00
Geplaatst door sjaen
Twee interessante citaten:

Ronald Giphart, schrijver: "In mijn laatste boek ontvouw ik de volgende theorie: de mens is in de evolutie onderweg van chimpansee naar bonobo. Chimpansees lossen alles op met agressie, vechten, terwijl Bonobo's conflicten oplossen met seks. We zijn honderdduizenden jaren bezig geweest alles op te lossen met vechten en strijden en we gaan naar een tijdperk toe dat we alles met seks oplossen"

(Interview AD 6 oktober 2001)

Neale Donald Walsch, spiritueel schrijver: "Ik voorzie een wereld waarin we de liefde kunnen bedrijven met iedereen, op elke gewenste manier, op elk moment, overal. (Natuurlijk moeten beide partijen het willen en erin toestemmen)."


Ten eerste is de mens te complex en te intelligent om conflicten op te lossen dmv sex ten tweede zou je kunnen zeggen dat die periode (flower power) al lang geleden geleefd is geweest...:). Zowel Giphart en Walsch zijn of naief (lees: te weinig onder de mensen) of hebben die uitspraken gedaan net na hun eerste parenclubbezoek. Ik denk beide...:).

ps: Ik zie het al voor me bij een conflict tussen Rusland en en China...:). Wie gaat wie krikken aldus Giphart/Walsch?
pps: Onderzoek heeft wel uitgewezen dat je met je partner de beste sex hebt in of net na een conflict...:).

~Panthera~
11-10-04, 00:03
Geplaatst door Ourzazate
Ten eerste is de mens te complex en te intelligent om conflicten op te lossen dmv sex ten tweede zou je kunnen zeggen dat die periode (flower power) al lang geleden geleefd is geweest...:). Zowel Giphart en Walsch zijn of naief (lees: te weinig onder de mensen) of hebben die uitspraken gedaan net na hun eerste parenclubbezoek. Ik denk beide...:).

ps: Ik zie het al voor me bij een conflict tussen Rusland en en China...:). Wie gaat wie krikken aldus Giphart/Walsch?
pps: Onderzoek heeft wel uitgewezen dat je met je partner de beste sex hebt in of net na een conflict...:).
-------------


Zooo, en dat voor iemand die niet weet wat WTF betekende. :hihi:

Ourzazate
11-10-04, 00:09
Geplaatst door ~Panthera~
-------------


Zooo, en dat voor iemand die niet weet wat WTF betekende. :hihi:

World Trade Fund...?

mark61
11-10-04, 00:10
Geplaatst door Seif
De ernst zit 'm in het lijden in stilte, het nergens naar toe kunnen.

Mag ik ff lachen? :lachu: Enfin, het ging hier over fysieke mishandeling.


Wat een bullshit. Alsof studenten geen mensen zijn. Er zou inderdaad onder een breder publiek gepeild moeten worden ja, maar dat wil niet zeggen dat die onderzoeken niet een zeeeeer sterke indicatie zijn. Geen geklets dus.

Studenten zitten niet vast in langdurige relaties met kinderen, en zijn zelfs bij benadering geen doorsnee van de bevolking. Werkelijk geen vergelijk.


Dan moet jij mij toch eens uitleggen waarom de moord- en geweldsstatistieken daar uitsluitsel over zouden moeten geven. Ik zou niet weten waarom.

Ik wel. Daar blijkt uit dat 80 keer zoveel mannen hun vrouwen vermoorden c.q. het ziekenhuis in slaan als andersom. Simpel


Je legt wel erg vaak woorden in iemands mond. Heb ik ooit beweerd dat ik die studies bij de hand had? Ik heb alleen ooit eens een professor erover horen praten, en iets gelezen over een Amerikaans onderzoek. En het kan goed zijn dat dat hetzelfde onderzoek is dat jij aanhaald.

Dat was dan geen best onderzoek dus.

Nou dames, nemen jullie het maar over. Ik heb geen zin meer.

~Panthera~
11-10-04, 00:11
Geplaatst door Ourzazate
World Trade Fund...?
---------------


OMFG ! in 1 keer goed. :eek:

:D

~Panthera~
11-10-04, 00:13
Geplaatst door mark61


Ik wel. Daar blijkt uit dat 80 keer zoveel mannen hun vrouwen vermoorden c.q. het ziekenhuis in slaan als andersom. Simpel



Dat was dan geen best onderzoek dus.

Nou dames, nemen jullie het maar over. Ik heb geen zin meer.
------------------


Point proven, we rest our case. :blowen:

Ourzazate
11-10-04, 00:18
Geplaatst door ~Panthera~
---------------


OMFG ! in 1 keer goed. :eek:

:D

:watte?:

OMFG is een codetaal binnen bepaalde radicale islamitische groeperingen...:confused:. De g staat voor 'gibril' (aartsengel).

mark61
11-10-04, 00:19
Geplaatst door ~Panthera~
---------------


OMFG ! in 1 keer goed. :eek:

:D

Daarentegen weet ik weer niet wat OMFG betekent. O Mother of Fucking G?

~Panthera~
11-10-04, 00:26
Geplaatst door Ourzazate
:watte?:

OMFG is een codetaal binnen bepaalde radicale islamitische groeperingen...:confused:. De g staat voor 'gibril' (aartsengel).
-------------

Dit is een gewone Engelse afkorting.
Heeft niets met Gibril=Gabriel? te maken.
Laat dus maar, is niet belangrijk.

~Panthera~
11-10-04, 00:28
Geplaatst door mark61
Daarentegen weet ik weer niet wat OMFG betekent. O Mother of Fucking G?
-------------

Ja, begin jij ook nog effe. :zweep:

:D

mark61
11-10-04, 00:28
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Dit is een gewone Engelse afkorting.
Heeft niets met Gibril=Gabriel? te maken.
Laat dus maar, is niet belangrijk.

Nee, nou willen we het weten ook. Eerst posen als vrouw van de wereld en dan weer verlegen gaan doen uh-uh

~Panthera~
11-10-04, 00:32
Geplaatst door mark61
Nee, nou willen we het weten ook. Eerst posen als vrouw van de wereld en dan weer verlegen gaan doen uh-uh
-------------

Ok, alsof jij het niet weet: gewone Engelse afkortingen.
WTF= what the fuck?
OMFG= Oh my fukcing God
RFTM= read the fucking manual.

Daar ging het dus om.
Gewoon PC taaltje. :fpetaf:

mark61
11-10-04, 00:41
Geplaatst door ~Panthera~
-------------
....Gewoon PC taaltje. :fpetaf:

Nouw toevalligerwijze alleen nr 2 niet. Dank u.

~Panthera~
11-10-04, 00:44
Geplaatst door mark61
Nouw toevalligerwijze alleen nr 2 niet. Dank u.
--------



je kende ze dus wel, zeursijs.


:zweep: tok,tok tok, en HOP, naar het Ren Van Mijn Wijf Huis. :hihi:

Ourzazate
11-10-04, 00:50
Geplaatst door ~Panthera~

OMFG= Oh my fukcing God


:jammer:

ps: Jij bent brandstof voor de vuur...:regie:.

mark61
11-10-04, 00:52
Geplaatst door ~Panthera~
[B:zweep: tok,tok tok, en HOP, naar het Ren Van Mijn Wijf Huis. :hihi: [/B]

Misschien kan ik uithuilen bij Seif. Hoewel, die tent was toch in Noord-Holland? Toevallig bij jou om de hoek?

~Panthera~
11-10-04, 00:52
Geplaatst door Ourzazate
:jammer:

ps: Jij bent brandstof voor de vuur...:regie:.
-----------------

:regie: Hallo.......IK heb het niet verzonnen hoor, geef de Engelsen ff de schuld ja? :zweep:

mark61
11-10-04, 00:52
Geplaatst door Ourzazate
:jammer:

ps: Jij bent brandstof voor de vuur...:regie:.

Dat zat er toch al dik in.

~Panthera~
11-10-04, 00:54
Geplaatst door mark61
Misschien kan ik uithuilen bij Seif. Hoewel, die tent was toch in Noord-Holland? Toevallig bij jou om de hoek?
------------


I have no idea.
Maar bij Seif lijkt me wel een goed idee. :hihi:
Kunnen jullie simpen over the good old days en zo. :D
Gezelli!

~Panthera~
11-10-04, 00:55
Geplaatst door mark61
Dat zat er toch al dik in.
-------------------

Ja, als ik me moet verantwoorden voor een ander zijn taal wel ja. :moe:

mark61
11-10-04, 01:01
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Ja, als ik me moet verantwoorden voor een ander zijn taal wel ja. :moe:

OK we leggen Ouarza uit dat je mij taalles gaf maar dat je zelf zulke uitdrukkingen nooooit zou gebruiken.

Ourzazate
11-10-04, 01:04
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

:regie: Hallo.......IK heb het niet verzonnen hoor, geef de Engelsen ff de schuld ja? :zweep:

Blame it on the boogie...:). De volgers van de duivel zullen ook zeggen dat zij de duivel niet hebben gemaakt, maar dat God dat heeft gedaan...:). Zo lust ik er nog 10!

Die uitspraak (omfg) is trouwens de reden dat ik pornofilmpjes van Max Hardcore heb afgezworen. Werd veelvuldig gebruikt...:jammer:.

~Panthera~
11-10-04, 01:04
Geplaatst door mark61
OK we leggen Ouarza uit dat je mij taalles gaf maar dat je zelf zulke uitdrukkingen nooooit zou gebruiken.
-------------------

"we" leggen helemaal niks uit.
Hij denkt maar wat hij wil.
En ik ook.
Iedereen blij. :D

Ga ik even lekker een kopje cay drinken. :D

wederom met sliertje aan de C

Ourzazate
11-10-04, 01:05
Geplaatst door mark61
Dat zat er toch al dik in.

Hopeloos dus...?

:haha:

~Panthera~
11-10-04, 01:08
Geplaatst door Ourzazate
Hopeloos dus...?

:haha:
-------------


Totaal. :moe:

mark61
11-10-04, 01:10
Geplaatst door Ourzazate
Hopeloos dus...?

:haha:

Anders ik wel.

Ja ja, je zit klem tussen de reddeloze zondaars hier. Maar ik beloof je dat je er niet mee besmet gaat worden.

mark61
11-10-04, 01:10
Geplaatst door Ourzazate
Die uitspraak (omfg) is trouwens de reden dat ik pornofilmpjes van Max Hardcore heb afgezworen. Werd veelvuldig gebruikt...:jammer:.

Hoewel...bij nader inzien kan ik je niks beloven.

mark61
11-10-04, 01:12
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Ga ik even lekker een kopje cay drinken. :D

wederom met sliertje aan de C

Bedankt voor het sliertje. Zie ook Alt+135 ç en Alt+128 Ç.

Ik ga mijn yatak opzoeken. Das zonder sliertje, helaas.

Iedereen trusten

Ourzazate
11-10-04, 01:28
Geplaatst door mark61
Hoewel...bij nader inzien kan ik je niks beloven.

Hahaha... Nu lig ik in een deuk...:p. Bij nader inzien zegt ie dan...:haha:.

~Panthera~
11-10-04, 01:29
Geplaatst door mark61
Bedankt voor het sliertje. Zie ook Alt+135 ç en Alt+128 Ç.

Ik ga mijn yatak opzoeken. Das zonder sliertje, helaas.

Iedereen trusten
--------------

:hihi: iyi geceler.

LiaCarina
11-10-04, 08:33
Geplaatst door Wizdom
Tweede Blijf van mijn Lijf-huis voor mannen geopend
Uitgegeven op 10-10-2004 om 12:23 uur, bijgewerkt om 12:54




Het tweede Nederlandse 'Blijf van mijn Lijf' huis voor mannen is zondag geopend. Het huis ligt in Noord-Holland en moet onderdak bieden aan maximaal zes mannen die seksueel, lichamelijk of geestelijk zijn mishandeld.


Volgens Johan Kuijpers, één van de oprichters van het huis, kunnen mannen voor een periode van ongeveer drie maanden in het huis verblijven. Waar het opvanghuis zich precies bevindt, wil Kuijpers uit privacy-overwegingen niet zeggen.Naast rust en volledige anonimiteit kunnen de inwoners begeleiding krijgen in hoe om te gaan met geld. Het opvangtehuis is een initiatief van stichting Jotin, die mensen wil helpen door materiële hulp te bieden.

Het opvangtehuis is het tweede Blijf van mijn Lijf-huis voor mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld. Het andere bevindt zich in Rotterdam. Maandag komt de eerste bewoner in het tehuis. Kuypers heeft ideeën om meer opvangtehuizen voor mannen in andere delen van Nederland te openen.

:duim: hebben ze nog ruimte? Ik zou graag mijn 18 jarige neef aan willen melden die minstens 20 keer de bak in is geweest door huiselijk geweld. Hij is geestelijk helemaal down, kapot.:)

Mark
11-10-04, 08:38
Geplaatst door Ourzazate


Die uitspraak (omfg) is trouwens de reden dat ik pornofilmpjes van Max Hardcore heb afgezworen. Werd veelvuldig gebruikt...:jammer:.

en ze zijn redelijk suf :cheefbek:

freya
11-10-04, 10:07
Geplaatst door Ourzazate
Ten eerste is de mens te complex en te intelligent om conflicten op te lossen dmv sex

En de mens is niet te complex en te intelligent om conflicten op te lossen met geweld :moe:

Seif
11-10-04, 11:03
Geplaatst door mark61
Studenten zitten niet vast in langdurige relaties met kinderen, en zijn zelfs bij benadering geen doorsnee van de bevolking. Werkelijk geen vergelijk.

Ik kan er anders genoeg. En zeker in Amerika zijn er veels studenten met kinderen en een langdurige relatie. Het feit is wel dat studenten per definitie hoger opgeleid zijn. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat zodra je lager opgeleide mensen meeneemt, de cijfers een totaal ander beeld laten zien.



Ik wel. Daar blijkt uit dat 80 keer zoveel mannen hun vrouwen vermoorden c.q. het ziekenhuis in slaan als andersom. Simpel

Dat zegt dus niks over mishandeling in het algemeen. Die cijfers, als ze kloppen, zeggen alleen iets over de fysieke kracht van mannen.

Ourzazate
11-10-04, 15:26
Geplaatst door Mark
en ze zijn redelijk suf :cheefbek:

Vond ik niet. Maar ja, als je je wijdbeens in euforische genoegdoeningen bevindt dan is alle hcp wel te doen...:).

Ourzazate
11-10-04, 15:30
Geplaatst door freya
En de mens is niet te complex en te intelligent om conflicten op te lossen met geweld :moe:

Soms is de enige manier geweld...:). De beste manier om conflicten op te lossen bestaat in elk geval uit respect en geduld tov elkaar. De joodse regering heeft geen enkel respect tov de Palestijnen. Daarom blazen zij zichzelf op, als je geen respect krijgt van anderen dan komt dat hard aan.

Mark
11-10-04, 15:49
Geplaatst door Ourzazate
Vond ik niet. Maar ja, als je je wijdbeens in euforische genoegdoeningen bevindt dan is alle hcp wel te doen...:).

nou de dames van max zien eruit alsof ie ze regelrecht van de methadonbus heeft geplukt :hihi:

verstandige mensen halen qmov, cumfiesta en allinternal in huis :)

freya
11-10-04, 16:54
Geplaatst door Ourzazate
Soms is de enige manier geweld...:).

Nee, we leren van de bonobo's dat er ook andere methodes zijn :p


De beste manier om conflicten op te lossen bestaat in elk geval uit respect en geduld tov elkaar.

Zoals de bonobo's bedoel je! :fpuh:

Ourzazate
11-10-04, 22:06
Geplaatst door Mark
nou de dames van max zien eruit alsof ie ze regelrecht van de methadonbus heeft geplukt :hihi:

verstandige mensen halen qmov, cumfiesta en allinternal in huis :)

Methadonbus...? Als ik terugkijk zou je best gelijk kunnen hebben...:). Toen ik into Max was, was ik net uit mijn vivid periode en verkeerde ik in mijn girl next door tijdperkje.

Hele verstandige mensen halen oxpassport in huis...:).

ps: Wat is eigenlijk jouw top 3 hcp sterren?

Ourzazate
11-10-04, 22:12
Geplaatst door freya
Nee, we leren van de bonobo's dat er ook andere methodes zijn :p

Oh, dus mensen zouden volgens jou van apen moeten leren?



Geplaatst door freya

Zoals de bonobo's bedoel je! :fpuh:

Als respect en geduld uiten tijdens een conflict bij jou sex betekent dan wil ik meer dan graag ruzie met je waarna we de lakens eh ik bedoel respect met elkaar kunnen delen...:).