PDA

Bekijk Volledige Versie : zomaar een Palestijns berichtje in mijn mailbox



freya
11-10-04, 09:49
Friends, Colleagues, Partners

It's a mess. Gaza is closed to us. Hebron is barricaded. But we are
still able to work... Some kids are on emergency school schedules but
all are eager to have their Theatre Day and we are there. Attached is
the announcement of the new play in Hebron ironically titled "The
Utopians." It's a splash of colour and music from the heart and soul
mixed into today's reality.
We also want to let you know that the house of TDP trainee Mahmoud Oudeh
was detroyed last Thursday night. Mahmoud, his wife, and their 4 kids
are now living with other family members. They lost the whole house,
their car, and all their pocessions. IDF forces occupied the house next
to Mahmoud's and "didn't want any neighbours". He was in his slippers
and pajamas when they told him, "Say bye bye to your house."
Utopia?
We are trying.
Jan, Jackie, Amer

____________________________

En ga niet weer zitten zeiken over de betrouwbaarheid van de details.
Ik krijg dit verhaal gewoon doorgestuurd en wilde het met jullie delen.

Let even op dit zinnetje: Some kids are on emergency school schedules en probeer je even voor te stellen wat dat betekent in de praktijk.

Mark
11-10-04, 10:13
deze jan dus :cheefbek:

freya
11-10-04, 10:18
Geplaatst door Mark
deze jan dus :cheefbek:

Die Jan zit in Hebron, das niet in Gaza.

nard
11-10-04, 10:21
:(

Doet mij denken aan het verhaal dat mijn moeder nog wel eens ophaalt. Ze mochten in mei '40 niet naar school omdat de Duitsers kwamen en later toen zijn de school in beslag namen.

Zij vertelt dat vanuit kinderperspectief: de ouderen doorzagen de ernst van de situatie, maar zij had met haar vriendinnetjes lekker een vrije dag (terwijl de pothelmen door de straten liepen).

freya
11-10-04, 10:27
Geplaatst door nard
:(

Doet mij denken aan het verhaal dat mijn moeder nog wel eens ophaalt. Ze mochten in mei '40 niet naar school omdat de Duitsers kwamen en later toen zijn de school in beslag namen.

Zij vertelt dat vanuit kinderperspectief: de ouderen doorzagen de ernst van de situatie, maar zij had met haar vriendinnetjes lekker een vrije dag (terwijl de pothelmen door de straten liepen).

De kinderen in Palestina zijn dat stadium al lang voorbij. Het zijn een beetje veel vrije dagen nl.

Zo veel dat een fatsoenlijke opleiding niet voor ze is weggelegd. Er groeit daar een hopeloze generatie op, zonder enig toekomstperspectief.

je zou bijna denken dat de bezetter het expres doet :moe:

nard
11-10-04, 10:30
Geplaatst door freya
De kinderen in Palestina zijn dat stadium al lang voorbij. Het zijn een beetje veel vrije dagen nl.

Zo veel dat een fatsoenlijke opleiding niet voor ze is weggelegd. Er groeit daar een hopeloze generatie op, zonder enig toekomstperspectief.

je zou bijna denken dat de bezetter het expres doet :moe:

Dat doen ze ook expres. Het zou vreemd zijn te zeggen dat ze dat toevallig doen.
Daar is geen discussie over nodig.

De discussie wordt pas heikel als we't over hun drijfveren gaan hebben.

freya
11-10-04, 10:31
Geplaatst door nard
Dat doen ze ook expres. Het zou vreemd zijn te zeggen dat ze dat toevallig doen.
Daar is geen discussie over nodig.

De discussie wordt pas heikel als we't over hun drijfveren gaan hebben.

en die drijfveren zijn volgens jou?

nard
11-10-04, 10:39
Geplaatst door freya
en die drijfveren zijn volgens jou?

Dat weet je toch wel, Freya?
Wil je zo graag dat ik ze nog een keer herhaal?

Ik wil je maandagochtend niet verzieken.....

:)

Seif
11-10-04, 11:09
Israel Israel Israel...

Wanneer hoor je tegenwoordig nog wat over al die andere misdadige regimes op deze aardkloot?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het volstrekt verwerpelijk wat Israel doet. Maar de onevenredig grote hoeveelheid aandacht die naar Israel toegaat is disproportioneel in vergelijking met het leed dat andere regimes aanrichten.

Moslims gebruiken Israel gewoon als bliksemafleider om de aandacht van de shit in hun eigen huis af te leiden.

freya
11-10-04, 11:14
Geplaatst door nard
Dat weet je toch wel, Freya?
Wil je zo graag dat ik ze nog een keer herhaal?

Ik wil je maandagochtend niet verzieken.....

:)

Nee ik ben echt heel benieuwd naar wat jij denkt dat de drijfveren zijn van de bezetter om bij het minste geringste Palestijnse scholen te sluiten.

freya
11-10-04, 11:19
Geplaatst door Seif
Israel Israel Israel...

Wanneer hoor je tegenwoordig nog wat over al die andere misdadige regimes op deze aardkloot?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het volstrekt verwerpelijk wat Israel doet. Maar de onevenredig grote hoeveelheid aandacht die naar Israel toegaat is disproportioneel in vergelijking met het leed dat andere regimes aanrichten.

Moslims gebruiken Israel gewoon als bliksemafleider om de aandacht van de shit in hun eigen huis af te leiden.

Israel krijgt in het westen zoveel aandacht omdat het hele conflict hier in het westen is ontstaan en ook hier in stand wordt gehouden.
Israel is dan ook het enige regime dat hier in het westen een hele propaganda-machine financiert om de misdaden zoveel mogelijk goed te praten.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die het standpunt van de Arabische milities in Darfur aan mij probeert uit te leggen of iemand die de misdaden van China in Tibet goedpraat.

Al Sawt
11-10-04, 11:33
Geplaatst door Seif
Israel Israel Israel...

Wanneer hoor je tegenwoordig nog wat over al die andere misdadige regimes op deze aardkloot?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het volstrekt verwerpelijk wat Israel doet. Maar de onevenredig grote hoeveelheid aandacht die naar Israel toegaat is disproportioneel in vergelijking met het leed dat andere regimes aanrichten.

Moslims gebruiken Israel gewoon als bliksemafleider om de aandacht van de shit in hun eigen huis af te leiden. Maroc.nl is een Marokkaanse website-forum en gaat over zaken die de Marokkaanse gemeenschap nader bij het hart liggen.
Palestina is een dergelijke kwestie.

Dus je kan gerust meediscussieren of de discussie negeren, maar als het gaat vervelen dan moet je maar naar een andere forum die breed van opzet is.

Seif
11-10-04, 11:36
Geplaatst door Al Sawt
Dus je kan gerust meediscussieren of de discussie negeren, maar als het gaat vervelen dan moet je maar naar een andere forum die breed van opzet is.

Je vergist je als je denkt dat het probleem wat ik aankaart zich alleen voordoet op dit forum. Ook onder blank links tuig, en daar zijn er nogal wat van in dit land, is het een favoriet gespreksonderwerp.

Maar vindt je het dan niet vreemd dat Israel dan kennelijk nader bij het hart ligt dan de miljoenen doden die bijvoorbeeld Arabische regimes op hun geweten hebben?

Seif
11-10-04, 11:40
Geplaatst door freya
Israel krijgt in het westen zoveel aandacht omdat het hele conflict hier in het westen is ontstaan en ook hier in stand wordt gehouden.
Israel is dan ook het enige regime dat hier in het westen een hele propaganda-machine financiert om de misdaden zoveel mogelijk goed te praten.

Rare criteria hanteren de mensen dan. Het belang van een conflict is voor mij recht evenredig met het leed dat aangericht wordt. En dat zou het voor de meeste andere mensen ook moeten zijn.

Al Sawt
11-10-04, 11:47
Geplaatst door Seif
Je vergist je als je denkt dat het probleem wat ik aankaart zich alleen voordoet op dit forum. Ook onder blank links tuig, en daar zijn er nogal wat van in dit land, is het een favoriet gespreksonderwerp. Dat is vreemd, ja.
Net zo vreemd als het onder Blanke evangelische en rechtse tuig een favoriete onderwerp is.


Maar vindt je het dan niet vreemd dat Israel dan kennelijk nader bij het hart ligt dan de miljoenen doden die bijvoorbeeld Arabische regimes op hun geweten hebben? Voordat ik hier keihard op in ga hakken, wil ik graag bronnen of feiten waar je die miljoenen doden vandaan haalt?

Kan je dat staven met bronnen?

Seif
11-10-04, 11:50
Geplaatst door Al Sawt
Kan je dat staven met bronnen?

Ik heb het hier wel over een langere periode dan de laatste paar jaar. Preciese cijfers heb ik niet, maar miljoenen zijn het zeker als je naar al die conflicten in de 20e eeuw kijkt.

nard
11-10-04, 11:53
Geplaatst door freya
Nee ik ben echt heel benieuwd naar wat jij denkt dat de drijfveren zijn van de bezetter om bij het minste geringste Palestijnse scholen te sluiten.

Oké, wat ik denk.
Het centrale Israëlische motief is voorwaarden scheppen voor het voortbestaan van Israël. Dus veiligheid. En dan helaas niet op de boterzachte halfslachtige manier zoals wij dat in Europa gewend zijn, maar daar zijn de omstandigheden dan ook niet naar.
Dat dit overschaduwd wordt door daden van een aantal partijen die onmenselijk zijn en voorvallen die, wanneer je ze losweekt van hun achtergrond, geinterpreteerd worden als oorlogsmisdaden en daden van een bezetter, neemt wat mij betreft de legitimiteit van deze beweegreden niet weg. Israël is geroepen zichzelf te beschermen.

Maar zijn deze Palestijnse kinderen dan geen slachtoffer?
Ja, dat zijn ze zeker. Ze ondergaan in directe zin wél de gevolgen, maar zijn oorspronkelijk gezien géén slachtoffer van het Israëlische regime en beleid, maar van de Arabische houding t.a.v. Israël. Het heeft veel te maken met de zaken in juiste volgorde en juist verband te zien. De Palestijnen als breekijzer. Neem de oorzaak weg en het beleid van Israël zal drastisch veranderen.

Maar ik hoop toch dat deze mening niet helemaal nieuw voor je is?

nard
11-10-04, 12:26
..

GoldenPower
11-10-04, 12:31
Vindt je het erg dan, dat je zomaar een Palestijns berichtje in je box krijgt?


Ps. nard, volgens mij zijn die conflicten in het midden-oosten vooralsnog om de Palestijnen te bestrijden...

Tomas
11-10-04, 12:38
Geplaatst door freya
En ga niet weer zitten zeiken over de betrouwbaarheid van de details.


Ik kijk wel uit.

freya
11-10-04, 12:40
Geplaatst door GoldenPower
Vindt je het erg dan, dat je zomaar een Palestijns berichtje in je box krijgt?


Nee, wek ik die indruk?

freya
11-10-04, 12:41
Geplaatst door Tomas
Ik kijk wel uit.

Goed zo :duivels:

GoldenPower
11-10-04, 12:48
Geplaatst door freya
Nee, wek ik die indruk?



Het was een vraag.

freya
11-10-04, 12:50
Geplaatst door nard
Oké, wat ik denk.
Het centrale Israëlische motief is voorwaarden scheppen voor het voortbestaan van Israël. Dus veiligheid. En dan helaas niet op de boterzachte halfslachtige manier zoals wij dat in Europa gewend zijn, maar daar zijn de omstandigheden dan ook niet naar.
Dat dit overschaduwd wordt door daden van een aantal partijen die onmenselijk zijn en voorvallen die, wanneer je ze losweekt van hun achtergrond, geinterpreteerd worden als oorlogsmisdaden en daden van een bezetter, neemt wat mij betreft de legitimiteit van deze beweegreden niet weg. Israël is geroepen zichzelf te beschermen.

Maar zijn deze Palestijnse kinderen dan geen slachtoffer?
Ja, dat zijn ze zeker. Ze ondergaan in directe zin wél de gevolgen, maar zijn oorspronkelijk gezien géén slachtoffer van het Israëlische regime en beleid, maar van de Arabische houding t.a.v. Israël. Het heeft veel te maken met de zaken in juiste volgorde en juist verband te zien. De Palestijnen als breekijzer. Neem de oorzaak weg en het beleid van Israël zal drastisch veranderen.

Maar ik hoop toch dat deze mening niet helemaal nieuw voor je is?

Hebron, Palestijnse stad met een kleine groep joodse kolonisten in het midden. De stad is doormiddengedeeld en wordt onleefbaar gemaakt door het IDF dat de kolonisten koste wat het kost beschermt.
Om het minste geringste wordt er een uitgaansverbod afgekondigd (let wel voor de Palestijnse bevolking) en zijn de scholen gesloten.

Leg mij even uit hoe de aanwezigheid van deze fanatieke zionisten de veiligheid van Israel vergroot. En waarom Palestijnse schoolkinderen daarvoor moeten boeten.

nard
11-10-04, 12:51
Geplaatst door freya
Hebron, Palestijnse stad met een kleine groep joodse kolonisten in het midden. De stad is doormiddengedeeld en wordt onleefbaar gemaakt door het IDF dat de kolonisten koste wat het kost beschermt.
Om het minste geringste wordt er een uitgaansverbod afgekondigd (let wel voor de Palestijnse bevolking) en zijn de scholen gesloten.

Leg mij even uit hoe de aanwezigheid van deze fanatieke zionisten de veiligheid van Israel vergroot. En waarom Palestijnse schoolkinderen daarvoor moeten boeten.

angst voor aanslagen?

freya
11-10-04, 12:55
Geplaatst door nard
angst voor aanslagen?

En de aanwezigheid van dat handjevol gekken is niet een grote aanslag op het normale leven in Hebron?!

Waarom moet een groep van een paarhonderd fanatici per se beschermd worden? Waarom moeten alle belangen van de oorspronkelijke bewoners van de stad wijken voor de belangen van een stelletje gekken?

Als het om de veiligheid van Israel ging dan waren die kolonisten daar al lang weggehaald, ipv dat ze een veelvoud aan soldaten 24 uur per dag bezighouden.

Al Sawt
11-10-04, 13:07
Geplaatst door Seif
Ik heb het hier wel over een langere periode dan de laatste paar jaar. Preciese cijfers heb ik niet, maar miljoenen zijn het zeker als je naar al die conflicten in de 20e eeuw kijkt. Preciese cijfers heb je niet en toch ben je overtuigd dat het om miljoenen gaat?


Vreemde redenering.

Als we naar de 20ste eeuw gaan kijken, dan kunnen we gerust stellen dat de Arabische wereld duizenden x pacifistisch is dan Europa en haar bloedige geschiedenis.

mark61
11-10-04, 13:14
Geplaatst door freya
En ga niet weer zitten zeiken over de betrouwbaarheid van de details.
Ik krijg dit verhaal gewoon doorgestuurd en wilde het met jullie delen.


Gek, als ze me iets vertellen over Gaza of Hebron geloof ik het altijd onmiddellijk. Ech.

GoldenPower
11-10-04, 13:19
Geplaatst door mark61
Gek, als ze me iets vertellen over Gaza of Hebron geloof ik het altijd onmiddellijk. Ech.



Er is meer, wat ons niet ten gehore komt. Das pas echt waar.

TonH
11-10-04, 13:22
Geplaatst door nard
Dus veiligheid. En dan helaas niet op de boterzachte halfslachtige manier zoals wij dat in Europa gewend zijn, maar daar zijn de omstandigheden dan ook niet naar.

Ah, Joegoslavië zijn we in het boterzachte halfslachtige Europa al weer helemaal vergeten...

mark61
11-10-04, 13:31
Geplaatst door Seif
Wanneer hoor je tegenwoordig nog wat over al die andere misdadige regimes op deze aardkloot?...

Dat geeft niks, dan leggen we het nog s voor de 80ste keer uit.

Israël vs Palestina is uniek omdat hier het westen en het niet-westen lijfelijk op elkaar botsen. Voorheen hadden we nog zo'n geval, Zuid-Afrika, dat dan ook net zoveel aandacht kreeg. Nu is het daar zo'n beetje over.

Sommige mensen zien hier graag een clash of civvies in, maar dat is onzin. Het unieke aan Israël is dat we hier van doen hebben met een door de VN tamelijk recent gesanctioneerde vorm van neo-kolonialisme dan wel imperialisme, naar keuze.

We zien hier dus een land dat impliciet en expliciet beweert tot de westerse beschaving te horen, met een bevolking die in meerderheid zijn roots in Europa heeft, of op zijn minst zijn culturele inspiratie aan Europa ontleent, maar dat straffeloos alle verworvenheden van die westerse beschaving aan zijn laars lapt, omdat blijkt dat die verworvenheden alleen voor westerlingen gelden, niet voor de rest van de mensheid.

Dat het niet-westen vergeven is van meedogenloze dictaturen is geen nieuws; dat is een aloud historisch gegeven.

Het westen steunt deze aberratie onvoorwaardelijk, maar mag graag de mond vol hebben over andere misstanden in de rest van de wereld. Verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik dan graag zeggen.

Nederlanders van Marokkaanse afkomst zien zomaar inductief een parallel tussen hun eigen situatie en die van hun geloofs- en taalgenoten (al-Sawt zou zeggen van een deel van hun eigen natie, maar ik niet :) ). Wat mij in het geheel niet bevreemdt.

mark61
11-10-04, 13:34
Geplaatst door Seif
... Ook onder blank links tuig, ...

Nou nou meneer, u laat zich wel kennen hier. U impliceert ook nog het bestaan van niet-blank links tuig alsmede niet-blank rechts tuig? U denkt dat het koesteren van linkse ideeën een misdaad tegen de menselijkheid is, dan wel een overtreding van de NL wetten constitueert, dan wel in strijd is met onze normen en waarden? Gaat u de mond even spoelen. Dettol is nu ook verkrijgbaar in NL.

mark61
11-10-04, 13:36
Geplaatst door Seif
Rare criteria hanteren de mensen dan. Het belang van een conflict is voor mij recht evenredig met het leed dat aangericht wordt. En dat zou het voor de meeste andere mensen ook moeten zijn.

Nee hoor. Het is geen bodycount alleen. Dit conflict heeft verregaande implicaties voor de verhouding tussen het westen en de rest van de wereld. Het stelt de beweerde superioriteit van de westerse beschaving op schokkende wijze im Frage.

mark61
11-10-04, 13:37
Geplaatst door Seif
Ik heb het hier wel over een langere periode dan de laatste paar jaar. Preciese cijfers heb ik niet, maar miljoenen zijn het zeker als je naar al die conflicten in de 20e eeuw kijkt.

Nou dit is wel een erg domme voorzet aan al-Sawt. Dat had je nou niet moeten doen.

nard
11-10-04, 13:38
Geplaatst door TonH
Ah, Joegoslavië zijn we in het boterzachte halfslachtige Europa al weer helemaal vergeten...

Srebrenica ben ik niet vergeten.
Onder invloed van het paarse politieke klimaat waaronder we toen verkeerden durfden onze jongens geeneens te KIJKEN naar de Serven. Onvoldoende middelen, nauwelijke militaire rugdekking, Franse legerleiding die ons liet vallen en in eigen land zo weinig politieke rugdekking dat Karremans geen kant heenkon.
Tja en toen was het: "Heee...... hoorde ik nou wat?"

Dat noem ik boterzacht, Ton.

TonH
11-10-04, 13:45
Geplaatst door nard
Srebrenica ben ik niet vergeten.
Onder invloed van het paarse politieke klimaat waaronder we toen verkeerden durfden onze jongens geeneens te KIJKEN naar de Serven. Onvoldoende middelen, nauwelijke militaire rugdekking, Franse legerleiding die ons liet vallen en in eigen land zo weinig politieke rugdekking dat Karremans geen kant heenkon.
Tja en toen was het: "Heee...... hoorde ik nou wat?"

Dat noem ik boterzacht, Ton.

De rest van Joegoslavië kennelijk wel, dan? Zoals de Serven, Kroaten en Albanezen met hun 'veiligheid' omgingen was zéker niet boterzacht. En ook Europees.

Ik moet je opmerking dus lezen als: "En dan helaas niet op de boterzachte halfslachtige manier zoals wij dat in Nederland gewend zijn, maar daar zijn de omstandigheden dan ook niet naar."

nard
11-10-04, 13:47
Geplaatst door TonH
De rest van Joegoslavië kennelijk wel, dan? Zoals de Serven, Kroaten en Albanezen met hun 'veiligheid' omgingen was zéker niet boterzacht. En ook Europees.


Nah, wel op het randje van hoor, Ton. Net als Griekenland. ;)



Ik moet je opmerking dus lezen als: "En dan helaas niet op de boterzachte halfslachtige manier zoals wij dat in Nederland gewend zijn, maar daar zijn de omstandigheden dan ook niet naar."

Waardevolle nuancering, dank je.
Misschien West-Europa beter?

mark61
11-10-04, 13:48
Geplaatst door nard
Oké, wat ik denk....

Israël zou eens bij zichzelf te rade moeten gaan wat de gevolgen en implicaties zijn van het gebrek aan morele en juridische legitimiteit van de stichting van de staat.

Zelfs als je de staat Israël als een fait accompli ziet zou je gemakkelijk kunnen inzien dat de huidige benadering van de kwestie 'voortbestaan garanderen' op de lange termijn volledig averechts werkt, en dat voortbestaan dus juist in gevaar brengt. Zelfs als dat voortbestaan op deze manier kan worden gerekt, is de vraag tegen welke prijs.

Het decennia lang op alle mogelijke wijzen (waarvan de fysieke, gewelddadige onderdrukking slechts de meest zichtbare, maar zeker niet diepstgaande of belangrijkste vorm is) het leven van mensen frustreren leidt tot schier genetisch verankerde afschuw en haat bij de 'ontvangers' van dit beleid, en maakt dus de kans op een vreedzame en voor alle partijen bevredigende oplossing bijzonder klein.

Daarbij gevoegd dat Israël gedurende zijn hele bestaan NOOIT ook maar de geringste 'verdenking' heeft kunnen oproepen dat het waarachtig streefde naar de oprichting van een Palestijnse staat naast de joodse, en gevoegd bij de constatering dat Israël staatkundig een gedrocht is dat hinkt op de tegenstrijdige gedachten van een mono-etnische mono-religieuze, om niet te zeggen theocratische staat, en een multi-etnische seculiere staat, kan de conclusie alleen maar zijn dat het als verreweg superieure, bovenliggende partij totaal heeft gefaald in enige oplossing van het voorliggende probleem.

Wij wachten op uw antwoord. Sorry, formele bui vandaag.

mark61
11-10-04, 13:53
Geplaatst door nard
Srebrenica ben ik niet vergeten....

Dat noem ik boterzacht, Ton.

De VN had geen zin, de EU had geen zin, in feite hadden alleen de Amerikanen, die boze satan, voor de verandering wel zin. Misschien om geopolitieke redenen, maar toch.

De NL regering is als de dood dat het leger moet vechten, want daar komen zo maar bodybags van. Nu we een beroepsleger hebben zie ik daar het probleem niet van, maar goed.

Dus: boterzacht, zeker, maar niet alleen NL of Europa.

TonH
11-10-04, 13:58
Geplaatst door nard
Nah, wel op het randje van hoor, Ton. Net als Griekenland. ;)



Waardevolle nuancering, dank je.
Misschien West-Europa beter?

Veel beter :D

Maar even gedacht vanuit de West-Europeaanse burger: Hoeveel doden zijn er in dat West-Europa in de laatste decenia gevallen door dat boterzachte gedoe? En hoeveel in de landen der 'Echte Mannen'?

nard
11-10-04, 14:07
Geplaatst door mark61
Israël zou eens bij zichzelf te rade moeten gaan wat de gevolgen en implicaties zijn van het gebrek aan morele en juridische legitimiteit van de stichting van de staat.


Dat is inderdaad de discussie waar het in belangrijke mate om draait; de legitimiteit van de staat Israël.
Wat mij betreft is die staat an sich volledig legitiem.

De gevolgen en implicaties worden niet zozeer veroorzaakt door het bestaan van de staat Israël alswel veel meer door de Arabische visie op de Joden.



Zelfs als je de staat Israël als een fait accompli ziet zou je gemakkelijk kunnen inzien dat de huidige benadering van de kwestie 'voortbestaan garanderen' op de lange termijn volledig averechts werkt, en dat voortbestaan dus juist in gevaar brengt. Zelfs als dat voortbestaan op deze manier kan worden gerekt, is de vraag tegen welke prijs.


Ik zie de staat Israël als een noodzakelijke legitieme realiteit.
De huidige benadering heeft niet zo zeer zijn grondslag op de manier waarop de Israëli's naar hun omgeving kijken, maar is een reactie op de wijze waarop de Arabische wereld naar Israël kijkt. Dat vraagt om een zelfbeschermende reactie.



Het decennia lang op alle mogelijke wijzen (waarvan de fysieke, gewelddadige onderdrukking slechts de meest zichtbare, maar zeker niet diepstgaande of belangrijkste vorm is) het leven van mensen frustreren leidt tot schier genetisch verankerde afschuw en haat bij de 'ontvangers' van dit beleid, en maakt dus de kans op een vreedzame en voor alle partijen bevredigende oplossing bijzonder klein.


De inhoud van je eerste zin is een gevolg van het op decennia lang op alle mogelijke wijzen pogen van de Arabische wereld om het feitelijke bestaan van de Joden in de regio ongedaan te maken. En toen reageerden de Israëli's, keer op keer op keer op keer.... Vrijwel altijd reactiepolitiek.
(Plak bovenstaande alinea gerust VOOR je eigen eerste zin).
Maar helaas vond de Arabische wereld het noodzakelijk om de Palestijnen (voor 80% Jordaniers en voor de rest afkomstig van het Arabische schiereiland) niet op te nemen in eigen gelederen waar ze uit voort zijn gekomen, maar ze te segrereren zodat deze mensen wel in vluchtelingenkampen op Israëlisch grondgebied terecht moesten komen.
Dan dwing je wel een schier genetisch verankerde afschuw af bij de ontvangers van deze Arabische houding.

In dat licht vind ik o.a. Oslo een geste van Israëlische zijde die, hoewel noodzakelijk, nog nooit eerder is vertoond.

Daarmee praat ik bepaald Israëlisch gedrag niet goed. Dat veroordeel ik, maar ik ageer tegen de onjuistheid waarmee je de zaken met elkaar in verband brengt. Of liever uit verband trekt.



Daarbij gevoegd dat Israël gedurende zijn hele bestaan NOOIT ook maar de geringste 'verdenking' heeft kunnen oproepen dat het waarachtig streefde naar de oprichting van een Palestijnse staat naast de joodse, en gevoegd bij de constatering dat Israël staatkundig een gedrocht is dat hinkt op de tegenstrijdige gedachten van een mono-etnische mono-religieuze, om niet te zeggen theocratische staat, en een multi-etnische seculiere staat, kan de conclusie alleen maar zijn dat het als verreweg superieure, bovenliggende partij totaal heeft gefaald in enige oplossing van het voorliggende probleem.


Nah, laat maar. Je ontkent gewoon een aantal historische feitelijkheden. Je staat gewoon stelselmatig de andere kant op te kijken. Ik heb werkelijk geen zin om daar een paar lappen tekst over te gaan copy-en en past-en.....



Wij wachten op uw antwoord. Sorry, formele bui vandaag.

Hm, heb je inderdaad wel eens anders meegemaakt.

nard
11-10-04, 14:08
Geplaatst door mark61
De VN had geen zin, de EU had geen zin, in feite hadden alleen de Amerikanen, die boze satan, voor de verandering wel zin. Misschien om geopolitieke redenen, maar toch.

De NL regering is als de dood dat het leger moet vechten, want daar komen zo maar bodybags van. Nu we een beroepsleger hebben zie ik daar het probleem niet van, maar goed.

Dus: boterzacht, zeker, maar niet alleen NL of Europa.

Eensch.

TonH
11-10-04, 14:11
Geplaatst door mark61
De NL regering is als de dood dat het leger moet vechten, want daar komen zo maar bodybags van. Nu we een beroepsleger hebben zie ik daar het probleem niet van, maar goed.



Geplaatst door nard
Eensch.

Ook eensch...

mark61
11-10-04, 14:45
Geplaatst door nard
Dat is inderdaad de discussie waar het in belangrijke mate om draait; de legitimiteit van de staat Israël.
Wat mij betreft is die staat an sich volledig legitiem.

Dat kan jij wel vinden, maar het is gewoon niet waar. Dat de VN een besluit neemt wil nog niet zeggen dat het legitiem is. De VN wordt geregeerd door politieke belangen, niet door de wens legitiem te zijn. Dat komt pas veel later. Israël is in de 20e eeuw een uniek geval van een staat die zo maar in andermans land wordt gevestigd. In de begintijd van het kolonialisme was dat normaal, nu niet meer.


De gevolgen en implicaties worden niet zozeer veroorzaakt door het bestaan van de staat Israël alswel veel meer door de Arabische visie op de Joden.

Nee, want die staat was er het eerst. De reactie van de Arabieren kwam op die staat.


Ik zie de staat Israël als een noodzakelijke legitieme realiteit.
De huidige benadering heeft niet zo zeer zijn grondslag op de manier waarop de Israëli's naar hun omgeving kijken, maar is een reactie op de wijze waarop de Arabische wereld naar Israël kijkt. Dat vraagt om een zelfbeschermende reactie.

Noodzakelijk is het allerminst, legitiem ook niet. Een realiteit is het wel.

De huidige benadering is altijd de zelfde benadering geweest. Israël ziet zijn imperialistische creatie als legitiem, en wie het daar niet mee eens is, wordt op alle manieren onderdrukt. Dit is geen kip en ei-kwestie, de joodse immigratie en staatvorming was er het eerst. De rest is bijzaak.


De inhoud van je eerste zin is een gevolg van het op decennia lang op alle mogelijke wijzen pogen van de Arabische wereld om het feitelijke bestaan van de Joden in de regio ongedaan te maken. En toen reageerden de Israëli's, keer op keer op keer op keer.... Vrijwel altijd reactiepolitiek.

Het is geen kip-en-ei.


(Plak bovenstaande alinea gerust VOOR je eigen eerste zin).
Maar helaas vond de Arabische wereld het noodzakelijk om de Palestijnen (voor 80% Jordaniers en voor de rest afkomstig van het Arabische schiereiland) niet op te nemen in eigen gelederen waar ze uit voort zijn gekomen, maar ze te segrereren zodat deze mensen wel in vluchtelingenkampen op Israëlisch grondgebied terecht moesten komen.
Dan dwing je wel een schier genetisch verankerde afschuw af bij de ontvangers van deze Arabische houding.

Je praat weer over 'wat er toen gebeurde, en daarna, en daarna', en ontloopt daarmee de fundamentele kwestie. Ik ben simpelweg niet geïnteresseerd in de reactie van de Arabische staten.


In dat licht vind ik o.a. Oslo een geste van Israëlische zijde die, hoewel noodzakelijk, nog nooit eerder is vertoond.

Het was geen 'geste', maar een moeizaam afgedwongen toneelstukje. Israël is NOOIT van plan geweest een Palestijnse staat toe te staan. Heel, heel dom.


Daarmee praat ik bepaald Israëlisch gedrag niet goed. Dat veroordeel ik, maar ik ageer tegen de onjuistheid waarmee je de zaken met elkaar in verband brengt. Of liever uit verband trekt.

Ik breng helemaal geen zaken in verband, ik constateer een anomalie, een morele en illegitieme fout gemaakt door de internationale gemeenschap in de 20e eeuw.


Nah, laat maar. Je ontkent gewoon een aantal historische feitelijkheden. Je staat gewoon stelselmatig de andere kant op te kijken. Ik heb werkelijk geen zin om daar een paar lappen tekst over te gaan copy-en en past-en.....

Je enige argument is dat je Israël legitiem 'vindt'. 'Vinden' is geen argument. Volgens alle hier geldende maatstaven is Israël een illegaal en immoreel verschijnsel.


Hm, heb je inderdaad wel eens anders meegemaakt.

Wees blij.

freya
11-10-04, 16:22
Geplaatst door freya
En de aanwezigheid van dat handjevol gekken is niet een grote aanslag op het normale leven in Hebron?!

Waarom moet een groep van een paarhonderd fanatici per se beschermd worden? Waarom moeten alle belangen van de oorspronkelijke bewoners van de stad wijken voor de belangen van een stelletje gekken?

Als het om de veiligheid van Israel ging dan waren die kolonisten daar al lang weggehaald, ipv dat ze een veelvoud aan soldaten 24 uur per dag bezighouden.

Oh Nard, je slaat een paar vraagjes over :strik:

freya
11-10-04, 16:49
GJ jij loopt nog een aantal vragen achter, dus waarom kom je nu weer in dit topic provoceren?

freya
11-10-04, 17:28
[...]

nard
11-10-04, 17:30
[...]