PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Om de lieve vrede'' van Nicole Boumaâza



Marsipulami
11-10-04, 10:07
,,En toen veranderde Daniël in Mohamed''

Merksemse Nicole Boumaâza schrijft relaas over mislukt gemengd huwelijk

(jaa) 08/10/2004

De Merksemse jeugdschrijfster Nicole Boumaâza-Ceulemans was achttien jaar gehuwd met de Marokkaan Mohamed. Lange tijd was het paar perfect gelukkig, tot haar echtgenoot veranderende in een tirannieke moslimfundamentalist. Over haar ervaringen schreef ze zopas het boek ,,Om de lieve vrede''. ,,Ik betreur mijn huwelijk absoluut niet. Deze autobiografie is zeker geen aanklacht tegen multiculturele huwelijken'', aldus de auteur. Ze pleit trouwens zelf schuldig en vindt dat ze veel te lang gezwegen heeft.



HET begon allemaal zo mooi. ,,We waren beiden jong en zeer idealistisch toen ik Mohamed in 1972 leerde kennen. Andere culturen fascineerden me en ik was dan ook in de wolken dat ik zo'n fantastische Marokkaanse man tegen het lijf was gelopen. Hij was heel joviaal en lief. Mohamed was volledig geïntegreerd en liet zich zelfs Daniël noemen. We kregen kort na elkaar twee kinderen, we hadden het niet breed, maar maakten veel plezier en waren best gelukkig.''

,,Het keerpunt kwam kort nadat Daniël in het ziekenhuis werd opgenomen voor een gesprongen blindedarm. Hij verkeerde zes weken in levensgevaar, maar overleefde. Eens terug uit het ziekenhuis, bleek Daniël te zijn veranderd in Mohamed: moslim, zeer gevoelig en fanatiek, zelfs tiranniek. Op een dag dreigde hij er mee de kinderen te ontvoeren naar Marokko. Het was de eerste barst in onze relatie die, zo bleek later, alleen maar groter zou worden.''

Toch kregen Nicole en Mohamed nog twee kinderen samen. Maar die blijde gebeurtenissen konden de relatie telkens maar kortstondig doen opflakkeren. ,,Ik slikte alles, elke uitbarsting, elk verbod om met familie om te gaan, elk bedrog, elke jaloerse uitspatting. Steeds weer, om de lieve vrede, voor onze kinderen. Vandaar de titel van het boek.''

,,De druppel was de klap die hij mij verkocht na een zoveelste banaal incident. Dat fysieke geweld was er te veel aan. De jongste dochter was intussen achttien en wellicht was het ook daarom dat ik de tijd rijp achtte om mijn biezen te pakken, eindelijk. Ik leefde een tijdje ondergedoken. Hoewel we nu vijf jaar gescheiden zijn, praten we opnieuw met elkaar. Mijn ex komt zo nu en dan op bezoek. Maar opnieuw samenleven zit er, hoe graag Mohamed dat ook zou willen, niet meer in. Onze inmiddels volwassen kinderen hebben veel begrip voor wat ik meemaakte en hebben me tot vandaag altijd gesteund, zonder dat ze het contact verloren met hun vader.''

Toch wil Nicole Boumaâza - die trouwens trots de naam van haar ex-man blijft dragen - gemengde huwelijken zeker niet stigmatiseren. ,,Wij faalden niet omdat mijn man Marokkaan was, maar omwille van zijn tirannieke karakter en mijn al te lakse reactie daarop. Als er van beide kanten respect is en ieder de ruimte heeft om te ademen, kunnen mensen dicht bij elkaar komen en wel in elkaar opgaan. Wij slaagden daar niet in. Voor andere paren, al dan niet gemengd, is het misschien nog niet te laat. Ik hoop dat ze iets hebben aan mijn ervaringen die ik in dit boek van me afgeschreven heb. Op mijn website heb ik trouwens een forum geopend waarmee ik de dialoog over dit thema wil aanzwengelen.''

Wie dacht dat Nicole haar buik vol heeft van vreemde culturen, slaat de bal trouwens helemaal mis. Haar huis in Merksem is één etnische smeltkroes. ,,Ik zoek die andere culturen vaak en bewust op. Straks verschijnt alweer een jeugdboek over de problemen die Marokkaanse jongeren hier ondervinden. Mijn banden met de lokale moslimgemeenschap zijn nog uitstekend. Ik word er met respect behandeld en veel mensen die weten wat ik doormaakte, hebben begrip voor mijn situatie. Ook met Mohameds familie zijn de relaties altijd goed geweest. Mijn verblijf in Marokko behoort tot de dierbaarste herinneringen uit mijn leven. Maar een nieuwe relatie, met een Marokkaan of een Belg, zit er nu niet meer in. Daarvoor ben ik te veel gehecht aan mijn herwonnen vrijheid.''

(jaa)

,,Om de lieve vrede'' van Nicole Boumaâza verscheen bij het Davidsfonds. Zie ook www.boumaaza.be



©Copyright De Standaard

freya
11-10-04, 10:17
Geplaatst door Marsipulami
[BDe Merksemse jeugdschrijfster Nicole Boumaâza-Ceulemans was achttien jaar gehuwd met de Marokkaan Mohamed. Lange tijd was het paar perfect gelukkig, tot haar echtgenoot veranderende in een tirannieke moslimfundamentalist.


bleek Daniël te zijn veranderd in Mohamed: moslim, zeer gevoelig en fanatiek, zelfs tiranniek.


,,Ik slikte alles, elke uitbarsting, elk verbod om met familie om te gaan, elk bedrog, elke jaloerse uitspatting. [/B]


En weer zo achteloos de link gelegd tussen moslim en fanatiek, tiraniek en geweldadig.

En wat bedrog en jaloezie nu precies met islam te maken hebben..................

Rabi'ah.
11-10-04, 17:34
Ik word zo moe van die verhalen over zielige Westerse vrouwen over hun ellendige huwelijken met grote boze islamitische mannen. :moe:

Al die verhalen over mannen die eerst zo "vrij" waren en ineens keren als bladen. :rolleyes:

Yeah right.

Wat mij betreft zegt het feit dat die vrouwen dat allemaal niet "doorhebben" veel over de kwaliteit van de communicatie in de relatie. :moe:

freya
11-10-04, 17:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik word zo moe van die verhalen over zielige Westerse vrouwen over hun ellendige huwelijken met grote boze islamitische mannen. :moe:

Al die verhalen over mannen die eerst zo "vrij" waren en ineens keren als bladen. :rolleyes:

Yeah right.

Wat mij betreft zegt het feit dat die vrouwen dat allemaal niet "doorhebben" veel over de kwaliteit van de communicatie in de relatie. :moe:

Dat is ook lekker makkelijk oordelen :moe:

wacht maar totdat je zelf een keer hebt meegemaakt hoe een persoon door omstandigheden totaal kan veranderen. Dat los je niet op met een goed gesprek :moe:

Rabi'ah.
11-10-04, 17:50
Je snapt me niet. :moe:

Ik zeg niet dat je dergelijke grote problemen kunt oplossen met een goed gesprek, ik zeg alleen dat ik niet geloof dat iemand ineens, alleen omdat hij b.v. op vakantie is geweest bij zijn familie, kan keren als een blad.

Dan was er dus al meer aan de hand.

En als de communcatie in de relatie deugde, had de vrouw in kwestie dat heus wel gemerkt. (En dus ervoor kunnen kiezen door te kunnen gaan of te stoppen met de relatie)

Mij maak je niet wijs dat iemands hele persoonlijkheid ineens zomaar kan veranderen.




En btw........ik ben bepaald niet de enige hier die de neiging heeft om snel te oordelen over anderen. :rolleyes:

Afrux
11-10-04, 18:26
Geplaatst door freya
En weer zo achteloos de link gelegd tussen moslim en fanatiek, tiraniek en geweldadig.

En wat bedrog en jaloezie nu precies met islam te maken hebben..................

Je moet de zaken niet uit hun context halen. Deze man is zich zo gaan gedragen om hij een fundamentalist is geworden. Het is ook geen uitzondering. Van het ene exterem naar het andere. Het komt weinig voor dat iemand zich iets anders noemt dan hij is. Ik denk dat mensen mij voor gek zullen verklaren als ik mezelf morgen Christian zou noemen.

De extremistische tak van de islam is geen lieverd. Neem Bin Laden, Alzarqawi en velen andere, zowel individuen als organisaties. Het zijn gewoon feiten. Deze mensen keuren zelfmoord goed, vermoorden onschuldigen en al die onthoofdingen. Dit zijn zaken die strikt verboden zijn in de islam, dat zeggen alle geleerden. Islam betekent letterlijk vrede en is geen godsdienst van geweld. Voor hun is het een tocket naar het paradijs. De ideologie van de extremisten is duidelijk van geweld en moord. Ik beschouw de mensen die deze ideologie verdedigen of aanhangen hetzelfde. Het gaat nergens over, zo kan ik ook iemand die zich bezig houdt met het rond vertellen dat je een broek tot boven je enkels moet dragen, anders ben je geen moslim. Dat is trouwens een kenmerk van deze mensen. Je ziet het ook in nederland. In de meeste gevallen zijn het allemaal Wahhabisten.

Deze mensen gaan er vanuit dat hun waarheid de absolute waarheid is. Je kan dus niet met ze in debat. Deze ideologie die o.a. een vrouw een rijbewijs verbiedt en niet mag stemmen, omdat haar aanwezigheid in het openbaar de mannelijke seksuele verlangens opwekt. Hun ideologie baseert zich ook op een hadith die het slaan van vrouwen toestaat wanneer ze de orders van een mannelijke lid van de familie weigert(hadith sahih).

Al Sawt
11-10-04, 18:32
Hey Afrux,


Ik had je gemist. Je hebt niet op mijn reactie gereageerd op; topic achterlijkheid moet kunnen.

Beetje laf van je!

Kan je alleen dingen roepen en niet hard maken?

DEMOcraat
11-10-04, 19:17
Geplaatst door Afrux
.

De extremistische tak van de islam is geen lieverd. Neem Bin Laden, Alzarqawi en velen andere,

dus volgens jou slaan en mishandelen bin laden en andere extremisten dagelijks hun vrouwen... :duizelig:

Marsipulami
11-10-04, 22:40
Ik heb die vrouw ook op de radio gehoord. Ze is heel genuanceerd en wijt de mislukking ervan zeker niet aan de islam of aan de Marokkaanse cultuur. Huwelijken mislukken nou eenmaal zo nu en dan (één op twee of zo). Maar het was wel te verwachten dat in het huidige tijdskader een aantal mensen hun vooroordelen bevestigd zien met zo'n boek.

sylvester
11-10-04, 23:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Je snapt me niet. :moe:

Ik zeg niet dat je dergelijke grote problemen kunt oplossen met een goed gesprek, ik zeg alleen dat ik niet geloof dat iemand ineens, alleen omdat hij b.v. op vakantie is geweest bij zijn familie, kan keren als een blad.

Dan was er dus al meer aan de hand.

En als de communcatie in de relatie deugde, had de vrouw in kwestie dat heus wel gemerkt. (En dus ervoor kunnen kiezen door te kunnen gaan of te stoppen met de relatie)

Mij maak je niet wijs dat iemands hele persoonlijkheid ineens zomaar kan veranderen.



En btw........ik ben bepaald niet de enige hier die de neiging heeft om snel te oordelen over anderen. :rolleyes:


Mij dus wel ik heb het vaak genoeg gezien!

Iwan
12-10-04, 11:08
Geplaatst door Afrux
Je moet de zaken niet uit hun context halen. Deze man is zich zo gaan gedragen om hij een fundamentalist is geworden. Het is ook geen uitzondering. Van het ene exterem naar het andere. Het komt weinig voor dat iemand zich iets anders noemt dan hij is. Ik denk dat mensen mij voor gek zullen verklaren als ik mezelf morgen Christian zou noemen.

De extremistische tak van de islam is geen lieverd. Neem Bin Laden, Alzarqawi en velen andere, zowel individuen als organisaties. Het zijn gewoon feiten. Deze mensen keuren zelfmoord goed, vermoorden onschuldigen en al die onthoofdingen. Dit zijn zaken die strikt verboden zijn in de islam, dat zeggen alle geleerden. Islam betekent letterlijk vrede en is geen godsdienst van geweld. Voor hun is het een tocket naar het paradijs. De ideologie van de extremisten is duidelijk van geweld en moord. Ik beschouw de mensen die deze ideologie verdedigen of aanhangen hetzelfde. Het gaat nergens over, zo kan ik ook iemand die zich bezig houdt met het rond vertellen dat je een broek tot boven je enkels moet dragen, anders ben je geen moslim. Dat is trouwens een kenmerk van deze mensen. Je ziet het ook in nederland. In de meeste gevallen zijn het allemaal Wahhabisten.

Deze mensen gaan er vanuit dat hun waarheid de absolute waarheid is. Je kan dus niet met ze in debat. Deze ideologie die o.a. een vrouw een rijbewijs verbiedt en niet mag stemmen, omdat haar aanwezigheid in het openbaar de mannelijke seksuele verlangens opwekt. Hun ideologie baseert zich ook op een hadith die het slaan van vrouwen toestaat wanneer ze de orders van een mannelijke lid van de familie weigert(hadith sahih).

Beste Afrux,
Je slaat bijtje door met je propaganda tegen een bepaalde groepering. Als je echt tegen mishandeling van vrouwen ben dan zul jij ook met de volgende stelling mee eens zijn:
“ De Imazighen die geen waarden aan de islam hechten gaan er vanuit dat hun waarheid de absolute waarheid is. Je kunt dus niet met ze in debat. Deze ideologie die o.a. een vrouw verbiedt buiten het huis te lopen (vooral in de klein dorpen), omdat haar aanwezigheid in het openbaar de mannelijke seksuele verlangens opwekt. Hun ideologie baseert zich ook op de traditie die het slaan van vrouwen toestaat wanneer ze de orders van een mannelijke lid van de familie weigert. Sterker nog, ze verbieden hun dochters, moeders, zussen en hun vrouwen onderwijs te volgen. Men wil ze bewust dom houden …...enz.
Ik wacht op je reactie.

freya
12-10-04, 11:15
Geplaatst door deleted user

Ik zal je alvast een korte fatwa laten zien, die kort aan geeft wat de reden is dat men in het land van Tawheed ervoor heeft gekozen vrouwen niet achter het stuur te plaatsen; (de reden daarvan is puur om de Tawheed te beschermen, zoals bijna iedere wetegeving, ik hoop oprecht dat je engels kunt)



En wat vind jij daarvan Bilal?
Ben jij het ermee eens dat de vrouw altijd thuis moet blijven en voor haar kinderen moet zorgen en aan verschrikkelijke verleidingen blootstaat, zodra ze een voet buiten de deur zet?

Tomas
12-10-04, 11:18
Geplaatst door deleted user
It is indeed a mean that can bring the woman to fall into sin – may Allah protect us from that-Like when the veiled female driver wanders, cruises, going where ever she desires, in presence or not of her husband, and so on…until the point break, which we will not say here but that everybody knows.


Wat voor een auto's verkopen ze daar en waarom zijn die hier niet tekoop?

Goodnight
12-10-04, 11:23
Geplaatst door Marsipulami
,,En toen veranderde Daniël in Mohamed''

Merksemse Nicole Boumaâza schrijft relaas over mislukt gemengd huwelijk

(


Wij faalden niet omdat mijn man Marokkaan was, maar omwille van zijn tirannieke karakter en mijn al te lakse reactie daarop.


over tegenstellingen gesproken. :rolleyes:

freya
12-10-04, 11:59
Geplaatst door deleted user
Het zit niet zo zwart wit in elkaar. De vrouw hoeft namelijk niet altijd thuis te blijven. Wat onbehoren is, is wanneer de vrouw ergens heen gaat zonder medeweten van haar man. Maar principieel gezien, vanuit al-Islaam mag de vrouw, zelfs zonder een mahram (dus alleen) ergens naartoe gaan. Ook in SA, maar dat verteld niemand erbij... :rambo:

En wat blijft er dan over van die redenering waarom vrouwen geen auto mogen rijden?

vrouwen mogen in SA dus wel ergens alleen naar toe, zolang ze maar niet met de auto gaat :rolleyes:


trouwens zijn man en vrouw in de islam niet gelijkwaardig? Dat zou dan toch betekenen dat als een vrouw niet weg mag zonder toestemming van haar man, dat ook omgekeerd zou moeten gelden en mannen ook thuis moeten blijven als hun vrouw dat wil.

mark61
12-10-04, 13:58
Geplaatst door freya
En wat blijft er dan over van die redenering waarom vrouwen geen auto mogen rijden?...trouwens zijn man en vrouw in de islam niet gelijkwaardig? Dat zou dan toch betekenen dat als een vrouw niet weg mag zonder toestemming van haar man, dat ook omgekeerd zou moeten gelden en mannen ook thuis moeten blijven als hun vrouw dat wil.

Het eerste wat ik over het onderwerp hoorde, tig jaar geleden, was dat vrouwen niet mochten rijden omdat zo'n sluier verhinderde dat de bestuurster over haar schouder kon kijken. Een gevaar op de weg!

Vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, maar hebben verschillende rollen. Zo heeft de man de rol om de bewegingsvrijheid van de vrouw in te perken.

Afrux
12-10-04, 18:56
Geplaatst door DEMOcraat
dus volgens jou slaan en mishandelen bin laden en andere extremisten dagelijks hun vrouwen... :duizelig:

het gaat niet zo zeer om het slaan van vrouwen, al hebben de vrouwen van deze mensen geen leven. Lees hun visie op de wet en je zult zien hoe ze denken over vrouwen. Het gaat om het rechtvaardigen van de dood, het onthoofden, zelfmoord die ze rechtvaardigen. Terwijl de absolute meerderheid van de islam geleerden dat verbieden.


Hey Afrux,


Ik had je gemist. Je hebt niet op mijn reactie gereageerd op; topic achterlijkheid moet kunnen.

Beetje laf van je!

Kan je alleen dingen roepen en niet hard maken?

jhij zegt het zelf, ik was even weg. Niet omdat ik je wilde ontwijken. ER zijn belangrijke zaken in het leven dan alleen op het net. IK ben net terug uit een heerlijke vakantie. Het laatste wat ik aan mijn hoofd had was het lezen van de Arabische kranten. Sinds mijn geboorte ben ik meesgesleurd in hun ellende. Dit is geen racisme maar de werlkelijkheid. Zij zijn ieder dag in het nooit. En het is altijd klappen krijgen en niets om blijs te zijn.

Ik weet niet wat je definitie van lafheid is! Zoals ik al zei zodra ik de tijd heb iets lees dan laat ik het weten.

Afrux
12-10-04, 19:00
Geplaatst door deleted user
Wat een onwetendheid. Kun je deze rij aantijgingen ook nog bewijzen? Vast niet. Geloof me, je generaliseert als een kip zonder kop. En dit zal uiteindelijk alleen maar tegen jou werken, of je dat nu leuk vindt of niet.

Ik zal je alvast een korte fatwa laten zien, die kort aan geeft wat de reden is dat men in het land van Tawheed ervoor heeft gekozen vrouwen niet achter het stuur te plaatsen; (de reden daarvan is puur om de Tawheed te beschermen, zoals bijna iedere wetegeving, ik hoop oprecht dat je engels kunt)


In fact, the scholars of Islaam in this country (the Kingdom of Saudi Arabia), and at their head, the scholar Ibn Baz (may Allah have mercy upon him), have judged that it was not permissible for the woman to drive because of the extreme corruption that it brings, this outweighing the practical side of this issue.

It is indeed a mean that can bring the woman to fall into sin – may Allah protect us from that-Like when the veiled female driver wanders, cruises, going where ever she desires, in presence or not of her husband, and so on…until the point break, which we will not say here but that everybody knows.

Also, if the scholars have noticed the amplitude of that corruption regarding the Muslim woman living in a Muslim country, it is then very preferable for the Muslim woman living in a disbelieving country to stay away from it, because the corruption there is but more intense, and because she is even more exposed to it.

...And what about if she has an accident, what will happen to her?
In case the car breaks down, what will she do?
Nothing but suppositions, until the day she faces serious problems…
By Allah! My Sisters:

Translation of the meaning: « And stay in your houses, and do not display yourselves like that of the times of ignorance, and perform As-Salaat, and give Az-Zakaat » (Surat 33, verse 33)

Also, the woman is under the responsibility of her husband, he has to spend for her; so she has to stay home and preoccupy herself with her principal function, the most worthy for a woman, which is no other than the education of her children, the education of the generation of Muslims on which lays the piety or the corruption of the community.

Indeed, if the education of the generation is taken in charge by Muslim women, then that generation can only become pious. So by them, Allah will elevate Islaam and Islaam will be honored by that.

But on the contrary, if you abandon or entrust your children to the disbelieving, perverse ignorant and astray women, know that the result will be nothing but bitter, it will be nothing but giving birth to a lost generation devoted to fail, which will bring about the lost of the community, the lost of the religion and the defeat of Islaam and the Muslims.

Also, as a reminder, the woman must know her duties which are extremely important, because the danger facing the Muslims is imminent, for both men and women. So they must “pull up their sleeves” in order to fulfill their duties towards Islaam and the Muslims, towards their families and most of all towards their children.

Every Muslim must be diligent in offering his child an education based on what is authentic, in order to try to catch up with what has already been neglected; and by that, giving back to Islaam and to the Muslims, a generation educated on the true path and possessing good etiquettes.

But, if the woman leaves her home and goes driving, she will corrupt herself and will not be protected to encounter trouble in many places. She will be pushed to neglect her children and her fundamental duties. And finally, an extreme corruption will strike the Muslims.

We ask Allah to preserve Islaam and the Muslims. Really, Allah hears our prayers.
Sheikh Rabee` (May Allah preserve him) October 2000, Joumada ath-thanee, 1421H.

De inhoud van deze reactie is ter sprake gekomen in het programma Voor de vrouwen "alleen" (li nnisa-i faqat) op aljazeera (afgelopen week). Vraag maar aan die 5 tal vrouwen die het hierover hadden o.a. Zij zijn trouwens allemaal hoogleraren.

Afrux
12-10-04, 19:26
Geplaatst door deleted user
En waar kwamen deze vrome vrouwen vandaan, als ik vragen mag?

Een ervan was in de studio in Cairo, de ander in Amman, de ander uit London en in de studio in Qatar (thuisland van aljazeera) was er een vrouw uit SA. Deze laatste was echter een diennaar van het systeem. Maar er waren ook reportages tussendoor te zien waarin verschillende hoogleraren (vrouwen) aan verschillende universiteiten in Arabisch landen aan bod zijn gekomen.

Al Sawt
12-10-04, 19:32
Geplaatst door Afrux


jhij zegt het zelf, ik was even weg. Niet omdat ik je wilde ontwijken. ER zijn belangrijke zaken in het leven dan alleen op het net. IK ben net terug uit een heerlijke vakantie. Het laatste wat ik aan mijn hoofd had was het lezen van de Arabische kranten. Sinds mijn geboorte ben ik meesgesleurd in hun ellende. Dit is geen racisme maar de werlkelijkheid. Zij zijn ieder dag in het nooit. En het is altijd klappen krijgen en niets om blijs te zijn. Daar ben ik hartgrondig mee eens.

Maar het is alleen jammer, dat je discussie`s langs etnische scheidslijnen voert.

Zoals ik al zei: Onderdrukking in de Arabische wereld treft iedereen en is alles omvatend.

.
Ik weet niet wat je definitie van lafheid is! Zoals ik al zei zodra ik de tijd heb iets lees dan laat ik het weten Daar hou ik je aan.

freya
12-10-04, 19:58
Geplaatst door mark61

Vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, maar hebben verschillende rollen. Zo heeft de man de rol om de bewegingsvrijheid van de vrouw in te perken.

:vlammen:

Iwan
12-10-04, 23:08
Geplaatst door Iwan
Beste Afrux,
Je slaat bijtje door met je propaganda tegen een bepaalde groepering. Als je echt tegen mishandeling van vrouwen ben dan zul jij ook met de volgende stelling mee eens zijn:
“ De Imazighen die geen waarden aan de islam hechten gaan er vanuit dat hun waarheid de absolute waarheid is. Je kunt dus niet met ze in debat. Deze ideologie die o.a. een vrouw verbiedt buiten het huis te lopen (vooral in de klein dorpen), omdat haar aanwezigheid in het openbaar de mannelijke seksuele verlangens opwekt. Hun ideologie baseert zich ook op de traditie die het slaan van vrouwen toestaat wanneer ze de orders van een mannelijke lid van de familie weigert. Sterker nog, ze verbieden hun dochters, moeders, zussen en hun vrouwen onderwijs te volgen. Men wil ze bewust dom houden …...enz.
Ik wacht op je reactie.
Ik wacht nog steeds op je antwoord

deleted user
13-10-04, 10:19
Geplaatst door Afrux
Een ervan was in de studio in Cairo, de ander in Amman, de ander uit London en in de studio in Qatar (thuisland van aljazeera) was er een vrouw uit SA. Deze laatste was echter een diennaar van het systeem. Maar er waren ook reportages tussendoor te zien waarin verschillende hoogleraren (vrouwen) aan verschillende universiteiten in Arabisch landen aan bod zijn gekomen.

Riyadh: administrative reasons behind banning woman from taking part in the elections

One official in the Saudi municipal elections said yesterday that there are administrative reasons behind a likely decision on banning women from taking part in the elections which were declared by the Saudi minister of the interior Nayef Bin Abdul Aziz in Kuwait on Sunday.

The official said that the main reason for preventing women from taking part in the municipal elections is embodied in the fact that the number of women to supervise the voting and selections centers dedicated only to women in the kingdom, is not enough. The official added that very few women in the Kingdom have an ID with unveiled face, enabling them to take part in the elections.

Three Saudi women announced their determination to nominate themselves for the municipal elections despite the doubts on the participation of women. The text which organizes the elections does not rule out women's participation as it used the expression of "citizen" in a way it does not define the gender of the voter. A graduate of the business administration faculty Nour Ahmad ( 22 year old) said "I am not happy.. why are men and woman not equal in this issue." But her friend student Sara Muhammad ( 19 year old) expressed her support for the decision. She said " the woman does not know how to vote using her logic as the man does. She is emotional."

The woman activist in defending human rights, Khatoun al-Fasi, called for explanations to statements made by the Saudi minister of the interior Prince Nayef noting that "this will give us a margin for discussion and enough time to reach solutions for impediments."

http://www.arabicnews.com/ansub/Daily/Day/041012/2004101214.html