PDA

Bekijk Volledige Versie : Top 10 Grootste Nederlanders bekend



Seif
12-10-04, 08:00
Bron: fok.nl

Afgelopen voorjaar begon de KRO met de verkiezing van De Grootste Nederlander. Vandaag werd de top 100 bekend gemaakt die door 40.000 mensen is samengesteld. Iedereen moest op 5 'Grote Nederlanders' een stem uitbrengen, zodat het in totaal om 200.000 stemmen ging.

De top 10 van de top 100 staat echter nog niet vast. Wel de mensen die er in staan, maar niet de volgorde. De 10 hoogst genoteerden gaan namelijk door naar de tweede stemronde. Die vindt momenteel plaats en eindigt met de grote Finale op 15 november aanstaande.

Iedere genomineerde in de top 10 heeft een eigen ambassadeur gekregen, die de komende tijd zal lobbyen voor zijn favoriet. De stemrondes voor de hoogste 10 zijn vanaf nu ingegaan, en iedere woensdag en zaterdag staat er één genomineerde centraal. Komende woensdag is dat bijvoorbeeld Willem Drees, die Wouter Bos als ambassadeur heeft.

De 10 genomineerden, in willekeurige volgorde met tussen haakjes de bijbehorende ambassadeur:

- Anne Frank (Xandra Schutte)
- Vincent van Gogh (Jochum ten Haaf)
- Desiderius Erasmus (Herman Pleij)
- Johan Cruyff (Michael van Praag)
- Willem Drees (Wouter Bos)
- Pim Fortuyn (Yoeri Albrecht)
- Antoni van Leeuwenhoek (André Kuipers)
- Rembrandt van Rijn (Ronald de Leeuw)
- Willem van Oranje (Jacobine Geel)
- Michiel de Ruyter (Rob de Wijk)

In de top 10 staat dus één vrouw: Anne Frank. Aletta Jacobs, de vrouw die de emancipatie van de vrouw in Nederland smoel gaf, kwam net één plaatsje tekort. Zij staat op 11.

_
Zie voor de nummers 11 tot en met 100, en alle andere info, de website www.degrootstenederlander.nl

Seif
12-10-04, 08:01
Wat een lijst. Geen Spinoza, geen Huygens, geen Escher, geen Lorentz....

Maar gelukkig nog wel Pimmetje. :handbang:

barfly
12-10-04, 08:48
Gut wat ga ik me kapot schamen als pim de grootste Nederlander wordt...

nard
12-10-04, 09:11
Geplaatst door Seif
Wat een lijst. Geen Spinoza, geen Huygens, geen Escher, geen Lorentz....

Maar gelukkig nog wel Pimmetje. :handbang:


Ook hierin zie je dus dat mensen niet zo zeer kiezen voor wetenschappers of kunstenaars.
Mensen lijken meer te hebben met iconen die op een bepaalde manier van betekenis zijn geweest voor identiteit. Identificatiefiguren die een bredere rol hebben gehad dan alleen het vakgebied waarop ze uitgeblonken hebben.
Of die daarbij ook van belang zijn geweest voor het totstandkomen van dat wat wij Nederland vinden en waar we ons aan verbonden voelen.

Tomas
12-10-04, 09:16
Achterlijke cultuur.

freya
12-10-04, 09:19
Geplaatst door nard
Identificatiefiguren die een bredere rol hebben gehad dan alleen het vakgebied waarop ze uitgeblonken hebben.
Of die daarbij ook van belang zijn geweest voor het totstandkomen van dat wat wij Nederland vinden en waar we ons aan verbonden voelen.

:haha:

We hebben het hier over o.a.:

Johan Cruyff
Vincent van Gogh
Rembrandt van Rijn
Michiel de Ruyter
Antoni van Leeuwenhoek

die daarbij ook van belang zijn geweest voor het totstandkomen van dat wat wij Nederland vinden en waar we ons aan verbonden voelen. :giechel:

:knife_hea

Joesoef
12-10-04, 09:41
Duidelijk wat de gemiddlde Nederlander is bij gebleven uit de geschiedenisboekjes van de lagere school. En de tv natuurlijk :moe:.

Marsipulami
12-10-04, 11:05
Geplaatst door barfly
Gut wat ga ik me kapot schamen als pim de grootste Nederlander wordt...

:melig2:

Seif
12-10-04, 11:08
Geplaatst door Marsipulami
:melig2:

Zouden jullie in Belgenland uberhaupt wel aan 10 kandidaten komen Mars? :hihi:

TonH
12-10-04, 11:35
- Anne Frank
- Vincent van Gogh
- Desiderius Erasmus
- Johan Cruyff
- Willem Drees
- Pim Fortuyn
- Antoni van Leeuwenhoek
- Rembrandt van Rijn
- Willem van Oranje
- Michiel de Ruyter

Eigenlijk is dit in principe best een goede lijst. Je hebt twee topkunstenaars, een sporticoon, een uitvinder, een filosoof, twee staatsmannen en een militair. Een deel van die mensen zijn internationaal ook zeer vermaard en anderen zijn redelijk in de psyche van de Nederlander ingeslepen.

Alleen de aanwezigheid van Fortuyn die bij zijn leven niets anders gepresteerd heeft dan het managen van de invoering van de Studenten OV-jaarkaart degradeerd deze lijst tot een nutteloos neo-politiek correct vod.

mark61
12-10-04, 11:42
Geplaatst door Marsipulami
:melig2:

Wacht maar tot ze zoiets in Vlaanderen gaan doen. Je gaat je nog kapot schamen, voorspel ik. Zal Eddy Merckx wel worden.

Tomas
12-10-04, 11:43
Ik denk dat ze gewoon wat willekeurige namen hebben gekozen om wat meer cachet te geven aan Johan's huldiging.

mark61
12-10-04, 11:50
Geplaatst door TonH
Eigenlijk is dit in principe best een goede lijst. Je hebt twee topkunstenaars, een sporticoon, een uitvinder, een filosoof, twee staatsmannen en een militair. Een deel van die mensen zijn internationaal ook zeer vermaard en anderen zijn redelijk in de psyche van de Nederlander ingeslepen.

Behalve dat je van nog levende of net dode mensen onmogelijk kan zeggen wat hun impact na 500 jaar zal blijken te zijn. Daarom zouden 'oude' kandidaten bonuspunten/correctiefactor moeten krijgen omdat ze überhaupt nog bekend zijn.

Verder is het de vraag of internationaal bekende NLers hier ook nog zo 'beroemd' zouden zijn als ze niet internationaal bekend waren geweest. Vgl. Griekenland, waar de herwaardering voor vergeten types ook werd veroorzaakt door buitenlandse bemoeienis.

Dan is de vraag dus of een grootse NLer dat is omdat wij dat vinden of omdat 'de wereld' dat vindt. Gaat het om het image van NL in de wereld of om wat wij ervan vinden?

De grootste NLers zijn voor mij mensen die hebben bijgedragen aan de vrijheid, rechtvaardigheid en menselijkheid in NL. Vrijheid van denken en godsdienst, sexuele vrijheid, vrijheid om je leven te beëindigen. Die mensen zijn helemaal niet bekend (Thorbecke, Rutgers, Drion, Coornhert etc.).

TonH
12-10-04, 12:46
Geplaatst door mark61
Behalve dat je van nog levende of net dode mensen onmogelijk kan zeggen wat hun impact na 500 jaar zal blijken te zijn. Daarom zouden 'oude' kandidaten bonuspunten/correctiefactor moeten krijgen omdat ze überhaupt nog bekend zijn.

Verder is het de vraag of internationaal bekende NLers hier ook nog zo 'beroemd' zouden zijn als ze niet internationaal bekend waren geweest. Vgl. Griekenland, waar de herwaardering voor vergeten types ook werd veroorzaakt door buitenlandse bemoeienis.

Dan is de vraag dus of een grootse NLer dat is omdat wij dat vinden of omdat 'de wereld' dat vindt. Gaat het om het image van NL in de wereld of om wat wij ervan vinden?

De grootste NLers zijn voor mij mensen die hebben bijgedragen aan de vrijheid, rechtvaardigheid en menselijkheid in NL. Vrijheid van denken en godsdienst, sexuele vrijheid, vrijheid om je leven te beëindigen. Die mensen zijn helemaal niet bekend (Thorbecke, Rutgers, Drion, Coornhert etc.).

Liberaal staatsman, anticonceptie/voorlichting, pil, gevangenen... Hoezo niet bekend? :D

Dit soort lijstjes zijn natuurlijk een spelletje. Jij hebt daarbij een bepaalde standaard in je hooft. Een andere Nederlander een ander. En daar ontspoort dit soort spelletjes dan ook. Wordt het eerst eens eens over een standaard.
Verder leven er veel mensen in NL die van buiten komen, maar toch een oordeel kunnen geven over wie vanuit hun perspectief op zo'n lijstje thuis zou horen. Of mogen zij niet medoen?

Tomas
12-10-04, 12:50
Ik vinnut echt kul. Je kunt geen kunstschilder met een wetrenschapper vergelijken of een voetballer met een staatsman. De grootste onzin. Het enige wat je er mee kunt aantonen is hoe dom en achterlijk een omroep, mediamensen en stemvolk is.

Julien
12-10-04, 12:52
ik kies voor Lodewijk Napoleon :p

http://home.wxs.nl/~marcel.tettero/LodewijkNapoleon.jpg

mark61
12-10-04, 12:58
Geplaatst door TonH
Liberaal staatsman, anticonceptie/voorlichting, pil, gevangenen... Hoezo niet bekend? :D...Of mogen zij niet meedoen?

Ja eh, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat miljoenen lui van over de hele wereld Rembrandt en van Gogh komen bekijken, en dat dat van invloed is op hoe NLers zelf die mensen waarderen.

De standaarden zijn sowieso gemengd, omdat er zoveel verschillende mensen worden genoemd.

Dat jij zeer goed geïnformeerd bent over van alles wist ik al. :)

Oh, Engelstalige bronnen uit Turkije: http://www.die.gov.tr/ENGLISH/index.html Het Turkse CBS, gortdroog natuurlijk, maar wel informatief.

mark61
12-10-04, 13:00
Geplaatst door Tomas
Ik vinnut echt kul. Je kunt geen kunstschilder met een wetrenschapper vergelijken of een voetballer met een staatsman. De grootste onzin. Het enige wat je er mee kunt aantonen is hoe dom en achterlijk een omroep, mediamensen en stemvolk is.

Yo!

sylvester
12-10-04, 13:07
Nou wat ik het ergste vond aan het programma is dat Johan Cruijf er tussen zit.
En oja met alle respect maar Anne Frank was en is geen nederlander.
Dus de grootste nederlander kan zij in ieder geval niet worden.

Johan heeft naar mijn mening absoluut geen bijdrage geleverd aan de nederlandse samenleving.

Ik bedoel zijn wij als nederlanders wijzer van hem geworden?
Ja de wetenschappers die zijn in mijn ogen wel terecht.