PDA

Bekijk Volledige Versie : Aids is (zionistisch ?) Westers complot



Pagina's : [1] 2

Marsipulami
13-10-04, 09:10
Winnares Nobelprijs noemt aids complot

ROTTERDAM - De Keniaanse Nobelprijswinnares en onderminister voor Milieu, Wangari Maathai, blijft bij haar omstreden standpunt dat het aidsvirus in een laboratorium is ontwikkeld ,,om het zwarte ras te verdelgen''. Ze zei dat tegen buitenlandse journalisten. De milieuactiviste erkende dat ze geen enkel wetenschappelijk bewijs heeft voor haar stelling. Ze is gepromoveerd op veterinaire biologie.



Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken wees als eerste op de omstreden opvattingen van de Nobelprijswinnares. Het ministerie feliciteerde de Keniaanse, maar haastte zich ook te verklaren dat er ,,belangrijke meningsverschillen'' bestonden tussen haar en Washington. ,,Ze heeft gezegd dat hiv/aids was uitgevonden als een biologisch wapen'', zei een functionaris die anoniem wilde blijven. ,,Daar zijn wij het niet mee eens.''

,,Wees niet naïef'', had Maathai eind augustus in een interview met het Keniaanse dagblad East African Standard verklaard. ,,Aids is geen vloek van god om Afrikanen of zwarten te treffen. Het is een door kwaadaardige wetenschappers ontwikkeld instrument om ons aantal te beperken, maar misschien komen we er wel nooit achter wie erachter zit.''

De opvatting dat westerse wetenschappers het aidsvirus in elkaar hebben gedraaid om de bevolkingsgroei in Afrika te beperken, is wijdverbreid op het zwarte continent. Zuid-Afrikaanse ministers van Volksgezondheid hebben die opvatting eerder uitgesproken. Nigeriaanse parlementsleden hebben aangedrongen op een veroordeling van het ,,westerse complot''.

Toen buitenlandse journalisten haar na de bekendmaking van de Nobelprijs met haar uitspraken confronteerden, zei ze dat het niet haar bedoeling was geweest om een bepaalde regio te beschuldigen van het ontwikkelen van het aidsvirus. Maar volgens haar was het geen toeval ,,dat wij zwarten veel massaler dan andere groepen'' aan aids overlijden. Van de 38 miljoen mensen die met het aidsvirus besmet zijn, wonen er 25 miljoen in Afrika.

,,Sommigen zeggen dat wij aids hebben gekregen via de apen. Maar dat betwijfel ik, want wij hebben al sinds mensenheugenis contact met apen'', zei ze. ,,Anderen zeggen dat het een vloek van god is, maar dat kan het volgens mij niet zijn. (...) Waarom kijkt de rest van de wereld lijdzaam toe terwijl de Afrikanen bij bosjes sterven De rest van de wereld heeft ons in de steek gelaten.''

© NRC Handelsblad


13/10/2004 ©NRC Handelsblad

©Copyright De Standaard

Karin.N
13-10-04, 09:39
Ieder mag een mening hebben, gelukkig hoef ik niet alles serieus te nemen.

Lucky Strike
13-10-04, 10:57
LOL de echte reden is dat ze het van apen hebben inderdaad! van ORGANEN van apen.

Ze gingen in de 3de wereld een tijdje experimenteren (zo kwam er uit dat de varken een goed donordier was voor ons) met organen van dieren...

zo kregen veel mensen organen van apen, waarmee ze de ziekte van aids overgedragen kregen. Nix geen complot, gewoon een domme stomme fout van het westen. Had nooit mogen gebeuren....

fatiha elg...
13-10-04, 11:10
Geplaatst door Marsipulami
. ,,Aids is geen vloek van God om Afrikanen of zwarten te treffen.




Wel om zedeloosheid ermee te straffen. En ja, soms worden onschuldigen er ook het slachtoffer van.
God heeft de mensen uit paren geschapen en voor hen regels bepaald. Hou je dan ook aan die regels, dan wordt Aids in de toekomst verleden tijd.

Verder doe ik de rest van de tekst als onzin af.

Lucky Strike
13-10-04, 11:12
bedenk je wel dat heel veel mensen worden geboren met aids daar.. de helft ervan weet het niet, en condooms zijn niet echt beschikbaar daar.. cker nie op "de" momenten. Vroeger kon iedereenhet met iedereen doen, geen probleem (op geslachtsziektes na dan) en nu, vanwege die foute donor transplantatie experimenten kunnen we alleen maar extreem voorzichtig zijn...

ik kijk wel uit, maar als zij dat ook doet....

freya
13-10-04, 11:23
Geplaatst door fatiha elg...
Wel om zedeloosheid ermee te straffen. En ja, soms worden onschuldigen er ook het slachtoffer van.
God heeft de mensen uit paren geschapen en voor hen regels bepaald. Hou je dan ook aan die regels, dan wordt Aids in de toekomst verleden tijd.

Verder doe ik de rest van de tekst als onzin af.

Ja hoor, daarom steven brave meisjes die als maagd het huwelijk in gaan ook aan aids, omdat hun man de besmetting ergens anders heeft opgelopen. Net als pasgeboren baby's enz. :mad:

Weet jij eigenlijk wel waar je over praat?

Mill
13-10-04, 11:32
Geplaatst door Marsipulami
De opvatting dat westerse wetenschappers het aidsvirus in elkaar hebben gedraaid om de bevolkingsgroei in Afrika te beperken, is wijdverbreid op het zwarte continent. Zuid-Afrikaanse ministers van Volksgezondheid hebben die opvatting eerder uitgesproken. Nigeriaanse parlementsleden hebben aangedrongen op een veroordeling van het ,,westerse complot''.

't Lijkt Maroc.nl wel! :)


volgens haar is het geen toeval ,,dat wij zwarten veel massaler dan andere groepen'' aan aids overlijden.

Dat is het zeker niet.

fatiha elg...
13-10-04, 11:38
Geplaatst door freya
Ja hoor, daarom steven brave meisjes die als maagd het huwelijk in gaan ook aan aids, omdat hun man de besmetting ergens anders heeft opgelopen. Net als pasgeboren baby's enz. :mad:

Weet jij eigenlijk wel waar je over praat?


Ik wel. En als jij mijn tekst goed gelezen had dan begreep jij het ook. Ga maar wel es lezen dan en kom dan maar es een poging wagen.

kaassieforreal
13-10-04, 11:43
Boyah!

Ik zie dat we er al weer 2 nobelprijskandidaten bijhebben....


Maar goed laten we het even over feiten hebben: De benoeming van Maathai is natuurlijk een aanfluiting en een geforceerd staaltje politieke correctheid van de allerlaagste soort. Een Nobelprijs voor de VREDE voor een MILIEUactiviste die in weze niets meer of minder is dat een politica in een verre van brandschone regering. Nou OK ze zet af en toe ergens eens een boompje neer, heel interessant als twee straten verderop een groepje rebellen en passant een olieleiding laten springen terwijl ze een stelletje tegenstanders naar de kl.ten slaan.

Maar goed dan dat Maathai af en toe ineens heel erg eerlijk en recht voor zijn raap laat zien wat een stomme koe ze eigenlijk wel niet is.

freya
13-10-04, 11:44
Geplaatst door fatiha elg...
Ik wel. En als jij mijn tekst goed gelezen had dan begreep jij het ook. Ga maar wel es lezen dan en kom dan maar es een poging wagen.

Je bedoelt de toevoeging "En ja, soms worden onschuldigen er ook het slachtoffer van." ?

Het woordje soms laat zien dat je niet weet waar je over praat :moe:

Het is gewoon een zieke redenering, waar ook nog eens een verwrongen Godsbeeld uit blijkt :moe:

kaassieforreal
13-10-04, 11:55
Geplaatst door fatiha elg...
Ik wel. En als jij mijn tekst goed gelezen had dan begreep jij het ook. Ga maar wel es lezen dan en kom dan maar es een poging wagen.

Maar kandidaat No1 legt u ons dan eens uit hoe het zit met godvruchtige mensen die zich keurig aan de regels hebben gehouden, al 25 jaar monogaam leven met dezelfde vrouw/man ineens de pech hebben een transfusie te krijgen met besmet bloed? Welke zedenloosheid ligt hieraan dan ten grondslag? En, even jouw redenering volgende, is het dan niet op zijn minst een beetje erg gortig van God/Allah een straf te verzinnen waarmee behalve de zedenloze zovele anderen ook een ernstig gevaar lopen? Vooral als die zedenloze niet direct stopt met zijn gedrag?

mark61
13-10-04, 12:05
Geplaatst door kaassieforreal
Boyah!
...Maar goed dan dat Maathai af en toe ineens heel erg eerlijk en recht voor zijn raap laat zien wat een stomme koe ze eigenlijk wel niet is.

Maathai heeft jaren in de gevangenis gezeten onder Moi. Er is geen olie in Kenya.

fatiha elg...
13-10-04, 12:07
Geplaatst door freya
Je bedoelt de toevoeging "En ja, soms worden onschuldigen er ook het slachtoffer van." ?

Het woordje soms laat zien dat je niet weet waar je over praat :moe:

Het is gewoon een zieke redenering, waar ook nog eens een verwrongen Godsbeeld uit blijkt :moe:


Late ingeving, te snel je mond opengetrokken en bovendien veroordeel jij een ander op zijn bewoordingen (erg dom vind ik dat), wat weer "zogenaamd' in strijd is met waar jij mij laatst van onterecht beschuldigde. Tegenstrijdig in je praatjes ben jij wel.

En verder, t laatste, tja dat is jouw mening hiervan en ik heb ook weer mijn mening hierover.

En tenslotte een adviesje voor jou; probeer de tekst eerst es goed te lezen, vervolgens 't te begrijpen om nadien een reactie te geven. Maar ja, je hoeft er niks mee te doen hoor, vooral zo doorgaan.

Siah
13-10-04, 12:10
Winnares Nobelprijs noemt aids complot


geen "weterse" complot, dacht ik tenminste;
..
maar er zit wel wat in;
het westerse "markt" is daar voor een belangrijke deel mede-schuldig.
....


zo heb je ook bv het verhaal over de zieke kooien en kippen (die hier afgebrand/vergast werden/worden); die naar de "derde" wereldlanden geexporteerd worden/werden.

TonH
13-10-04, 12:10
Geplaatst door kaassieforreal
En, even jouw redenering volgende, is het dan niet op zijn minst een beetje erg gortig van God/Allah een straf te verzinnen waarmee behalve de zedenloze zovele anderen ook een ernstig gevaar lopen?

"Ieder mens is als zondaar geboren en zal branden in de vuur." :student:

fatiha elg...
13-10-04, 12:10
Geplaatst door kaassieforreal
Maar kandidaat No1 legt u ons dan eens uit hoe het zit met godvruchtige mensen die zich keurig aan de regels hebben gehouden, al 25 jaar monogaam leven met dezelfde vrouw/man ineens de pech hebben een transfusie te krijgen met besmet bloed? Welke zedenloosheid ligt hieraan dan ten grondslag? En, even jouw redenering volgende, is het dan niet op zijn minst een beetje erg gortig van God/Allah een straf te verzinnen waarmee behalve de zedenloze zovele anderen ook een ernstig gevaar lopen? Vooral als die zedenloze niet direct stopt met zijn gedrag?



Je zegt het zelf;...de pech hebben... Hier is niets zedeloos aan. Das een fout van de dokter!

Moet God hiervan dan onterecht de schuld krijgen?

Tomas
13-10-04, 12:13
Geplaatst door fatiha elg...
Je zegt het zelf;...de pech hebben... Hier is niets zedeloos aan. Das een fout van de dokter!

Moet God hiervan dan onterecht de schuld van krijgen?

Maar is aids nou een straf van god, omdat deze mensen zich niet aan de regels houden? Of hoe bedoel je dan dat ze in paren zijn geschapen en zich aan regels moeten houden?

fatiha elg...
13-10-04, 12:15
Geplaatst door Tomas
Maar is aids nou een straf van god, omdat deze mensen zich niet aan de regels houden? Of hoe bedoel je dan dat ze in paren zijn geschapen en zich aan regels moeten houden?


Naar mijn mening zijn beide van toepassing. Dat heb ik net al gezegd. Het is onterecht om God de schuld te geven van iets wat wij verkeerd doen.

Tomas
13-10-04, 12:17
Geplaatst door fatiha elg...
Naar mijn mening beide. Dat heb ik net al gezegd. Het is onterecht om God de schuld te geven van iets wat wij verkeerd doen.

En met dat laatste bedoel je dat het onterecht is om de straf van god te bekritisren?

freya
13-10-04, 12:19
Geplaatst door fatiha elg...
Late ingeving, te snel je mond opengetrokken en bovendien veroordeel jij een ander op zijn bewoordingen (erg dom vind ik dat), wat weer "zogenaamd' in strijd is met waar jij mij laatst van onterecht beschuldigde. Tegenstrijdig in je praatjes ben jij wel.

En verder, t laatste, tja dat is jouw mening hiervan en ik heb ook weer mijn mening hierover.

En tenslotte een adviesje voor jou; probeer de tekst eerst es goed te lezen, vervolgens 't te begrijpen om nadien een reactie te geven. Maar ja, je hoeft er niks mee te doen hoor, vooral zo doorgaan.

Je hoeft niet zo giftig te doen hoor, dit is een discussieforum. Als je er niet tegen kan om tegengesproken te worden dan kan je hier maar beter wegblijven.

Over welke tekst heb je het in hemelsnaam?
Toch zeker niet over die lap vrome zichzelf tegensprekende blabla waarnaar je in een ander topic een link hebt geplaatst?
Dat zou nl nergens op slaan, mij in dit topic verwijten dat ik een andere tekst niet gelezen ehb, ik reageer hier op wat je hier geschreven hebt.

David
13-10-04, 12:21
Geplaatst door fatiha elg...
Verder doe ik de rest van de tekst als onzin af.



Ik geloof dat ik jou als onzin afdoe, misselijkmakend, gevoelloos, medogenloos secreet dat je bent. Hoe durf je zo over zieke mensen te praten? Waar haal je de godvergeten arrogantie vandaan om je vuile bek open te trekken? Het laagste van het laagste - daar zit jij nog vér onder. Bah.

fatiha elg...
13-10-04, 12:22
Als wij ons aan de wetten van God houden, dan zou er veel minder ellende zijn op de wereld. De wetten van God zijn voor ons bepaald. En wij dienen er ons aan te houden! God maakt geen fouten. En in Gods oordeel zijn geen fouten. Onze bemoeienis met Zijn zaken zijn voor ons verboden terrein.


Lees de topic bestraffing van volkeren eens. Misschien dat je dan begrijpt waar ik op doel.

freya
13-10-04, 12:22
Geplaatst door fatiha elg...
Je zegt het zelf;...de pech hebben... Hier is niets zedeloos aan. Das een fout van de dokter!

Moet God hiervan dan onterecht de schuld krijgen?

Hahahahahahaha!


de ene keer is het de hand van God en de andere keer de schuld van de dokter.

Door wie is het aidsvirus in de wereld geholpen volgens jouw sfraftheorie? En door wie wordt de hand van de dokter geleid dan?

Tomas
13-10-04, 12:25
Geplaatst door fatiha elg...
God maakt geen fouten. En in Gods oordeel zijn geen fouten.


Waarom houdt ie zich dan zo veel bezig met corrigeren?

freya
13-10-04, 12:26
Geplaatst door fatiha elg...
Als wij ons aan de wetten van God houden, dan zou er veel minder ellende zijn op de wereld. De wetten van God zijn voor ons bepaald. En wij dienen er ons aan te houden! God maakt geen fouten. En in Gods oordeel zijn geen fouten.

Nee God maakt geen fouten, hij zorgt er alleen maar voor dat dokters fouten maken :rolleyes:



Onze bemoeienis met Zijn zaken zijn voor ons verboden terrein.

Buiten dat dit grammatikale onzin is, zou jij je deze goede raad zelf maar eens ter harte moeten nemen en niet zo aanmatingend zijn anderen te vertellen wat de wil van God wel niet allemaal zou zijn.

fatiha elg...
13-10-04, 12:29
Geplaatst door David
Ik geloof dat ik jou als onzin afdoe, misselijkmakend, gevoelloos, medogenloos secreet dat je bent. Hoe durf je zo over zieke mensen te praten? Waar haal je de godvergeten arrogantie vandaan om je vuile bek open te trekken? Het laagste van het laagste - daar zit jij nog vér onder. Bah.


Scheld mij de huid maar vol van iets wat vast staat. Volgens mij heb jij mij niet goed begrepen ofzo. Mensen die ziek worden van fouten door andere mensen is niet de fout van God. Maar zijn de fouten van mensen waarmee zij (helaas niet altijd bewust) in contact zijn gekomen. Dus voor deze slachtoffers heb ik mijn medeleven en mijn gebeden voor hun herstel. Dus niet zoals jij beweert David.

Leuk he..op deze manier je kans zien om die moslimpje de huid vol te schelden..? Dat vind ik pas laag David.

fatiha elg...
13-10-04, 12:31
Geplaatst door Tomas
Waarom houdt ie zich dan zo veel bezig met corrigeren?


Anders was de wereld allang naar de verdoemenis geholpen door ons.

mark61
13-10-04, 12:34
Geplaatst door fatiha elg...
Dus voor deze slachtoffers heb ik mijn medeleven en mijn gebeden voor hun herstel. Dus niet zoals jij beweert David.

Daar hebben ze alleen bitter weinig aan. Maar jouw geweten is weer schoon.


Leuk he..op deze manier je kans zien om dat moslimpje de huid vol te schelden..? Dat vind ik pas laag David.

Leuk hé, om gelul uit te slaan en bij tegenwind een hele godsdienst plus 1 miljard gelovigen erbij te betrekken. Gelukkig zijn er maar weinig zoals jij. Mag ik hopen.

Tomas
13-10-04, 12:34
Geplaatst door fatiha elg...
Anders was de wereld allang naar de verdoemenis geholpen door ons.

a. Ik begrijp nog altijd niet waarom een god die geen fouten maakt zich uberhaupt met corrigeren bezig houdt.

b. Hoe kunnen wij de wereld kapot maken met promescu of homosexueel gedrag?

freya
13-10-04, 12:35
Geplaatst door fatiha elg...
Scheld mij de huid maar vol van iets wat vast staat. Volgens mij heb jij mij niet goed begrepen ofzo. Mensen die ziek worden van fouten door andere mensen is niet de fout van God. Maar zijn de fouten van mensen waarmee zij (helaas niet altijd bewust) in contact zijn gekomen. Dus voor deze slachtoffers heb ik mijn medeleven en mijn gebeden voor hun herstel. Dus niet zoals jij beweert David.


Ah, dus sommige mensen hebben gewoon de pech dat ze moeten boeten voor de fouten van anderen :duizelig:

Nou dat gebed om genezing zal ze goed doen hoor :loens:

vooral als je in aanmerking neemt dat aids gewoon dodelijk is :mad:

David
13-10-04, 12:35
Geplaatst door fatiha elg...


Leuk he..op deze manier je kans zien om die moslimpje de huid vol te schelden..? Dat vind ik pas laag David.


Oh nee, meisje, daar trap ik niet in. Zo makkelijk is het niet. Verschuil je nou maar niet achter "moslimpjes" - ik scheld geen "moslimpjes" uit, ik scheld jou uit.


Frappant kind ben je. Zelf mag je alles zeggen, een ander scheld "moslimpjes" uit. Lafaard.

fatiha elg...
13-10-04, 12:36
Geplaatst door freya
Je hoeft niet zo giftig te doen hoor, dit is een discussieforum. Als je er niet tegen kan om tegengesproken te worden dan kan je hier maar beter wegblijven.

Over welke tekst heb je het in hemelsnaam?
Toch zeker niet over die lap vrome zichzelf tegensprekende blabla waarnaar je in een ander topic een link hebt geplaatst?
Dat zou nl nergens op slaan, mij in dit topic verwijten dat ik een andere tekst niet gelezen ehb, ik reageer hier op wat je hier geschreven hebt.


freya wat wil je nou zeggen?
Jij jouw mening ik mijn mening. Heb ik dat niet net gezegd dan? Wil je schelden op God, doet dat dan. vraag me af wie zich ermee gebaat heeft.

ps nogmaals mensen maken fouten, dat is menselijk weet je wel. Maar God maakt zeker geen fouten. Ik vind het gewoon niet eerlijk om Hem van alles te verwijten en alle ellende die ons overkomt aan hem toe te schrijven.
Trouwens waar maak je druk om, je gelooft toch niet of wel?

fatiha elg...
13-10-04, 12:37
Geplaatst door David
Oh nee, meisje, daar trap ik niet in. Zo makkelijk is het niet. Verschuil je nou maar niet achter "moslimpjes" - ik scheld geen "moslimpjes" uit, ik scheld jou uit.


Frappant kind ben je. Zelf mag je alles zeggen, een ander scheld "moslimpjes" uit. Lafaard.

Okee scheld mij dan maar uit. Aangenaam mijn naam is fatiha.

mark61
13-10-04, 12:39
Geplaatst door fatiha elg...
Ik vind het gewoon niet eerlijk om Hem van alles te verwijten en alle ellende die ons overkomt aan hem toe te schrijven.

Dat doe jij net zelf. Als enige.

Marsipulami
13-10-04, 12:40
Sexuele permissiviteit is een belangrijke oorzaak van de snelle verspreiding van aids.

Net zoals bij ander onetisch gedrag vallen er onschuldige slachtoffers. Bv wie iemand vermoord, maakt ook dikwijls het leven van de naastbestaanden (vrouw, kinderen, enz.) van het slachtoffer kapot. Behalve de levens van de naastbestaanden van het slachtoffer maakt de dader ook het leven van de zijn eigen naastbestaanden kapot. (Gezin van dader in de gevangenis heeft geen inkomen meer, kinderen mogen hun papa gaan bezoeken in het gevang, enz.)

Ook m.b.t. sexueel onetisch gedrag vallen er onschuldige slachtoffers.

Is aids dan een straf van God ? Neen, dat is het niet. Het is gewoon een ziekte. Er wordt wel een kredietnota verzonden naar God overal waar mensen (onschuldig) lijden, die wordt afgetrokken van de factuur die een mens op de dag des oordeels gepresenteerd krijgt.

fatiha elg...
13-10-04, 12:40
Geplaatst door freya

Buiten dat dit grammatikale onzin is, zou jij je deze goede raad zelf maar eens ter harte moeten nemen en niet zo aanmatingend zijn anderen te vertellen wat de wil van God wel niet allemaal zou zijn.


Dat doe ik zeker niet. Dat staat in het Boek. Ik volg het Boek, gedraag mij naar het Boek en leef volgens het Boek. Daar is niets mis mee.

freya
13-10-04, 12:41
Geplaatst door fatiha elg...
freya wat wil je nou zeggen?
Jij jouw mening ik mijn mening. Heb ik dat niet net gezegd dan? Wil je schelden op God, doet dat dan. vraag me af wie zich ermee gebaat heeft.

Ik ga te keer tegen jouw domheid. Stel jij jezelf nu gelijk aan God?!


ps nogmaals mensen maken fouten, dat is menselijk weet je wel. Maar God maakt zeker geen fouten. Ik vind het gewoon niet eerlijk om Hem van alles te verwijten en alle ellende die ons overkomt aan hem toe te schrijven.

Jij bent degene die de aids ellende aan God toeschrijft, door het een straf voor zedenloosheid te noemen!

Ieder ander hiet valt jou aan op de belachelijkheid van die stelling, maar dat heb je geloof ik niet eens in de gaten :rolleyes:


Trouwens waar maak je druk om, je gelooft toch niet of wel?

Grote denkfout van jou :moe:

Mijn geloof zit zo diep dat het onaantastbaar is voor oppervlakkige, zonder enig begrip boekjeswijsheid nabouwende, idioten zoals jij.

Tomas
13-10-04, 12:42
Geplaatst door Marsipulami
Er wordt wel een kredietnota verzonden naar God overal waar mensen (onschuldig) lijden, die wordt afgetrokken van de factuur die een mens op de dag des oordeels gepresenteerd krijgt.

Ik hou ze wel arm, sprak de fabrieksdirecteur tegen de pastoor als jij ze dom houdt.

fatiha elg...
13-10-04, 12:42
Geplaatst door mark61
Dat doe jij net zelf. Als enige.


Dit is niet waar. Geloof wat je wilt geloven mark61.

freya
13-10-04, 12:42
Geplaatst door fatiha elg...
Dat doe ik zeker niet. Dat staat in het Boek. Ik volg het Boek, gedraag mij naar het Boek en leef volgens het Boek. Daar is niets mis mee.

En in welke sura staat aids precies genoemd ook al weer?

mark61
13-10-04, 12:42
Geplaatst door Marsipulami
Sexuele permissiviteit is een belangrijke oorzaak van de snelle verspreiding van aids.

Wie moet er van wie permissie krijgen?


Net zoals bij ander onetisch gedrag vallen er onschuldige slachtoffers.

Promiscuïteit is in het geheel niet onethisch.


Neen, dat is het niet. Het is gewoon een ziekte. Er wordt wel een kredietnota verzonden naar God overal waar mensen (onschuldig) lijden, die wordt afgetrokken van de factuur die een mens op de dag des oordeels gepresenteerd krijgt.

Wat een calvinistisch verhaal.

mark61
13-10-04, 12:43
Geplaatst door fatiha elg...
Dit is niet waar. Geloof wat je wilt geloven mark61.

Ik geloof niets. Ik lees jou posts. Jij zegt dat aids een straf van god is. That's all.

Marsipulami
13-10-04, 12:44
Geplaatst door Tomas
Ik hou ze wel arm, sprak de fabrieksdirecteur tegen de pastoor als jij ze dom houdt.

Vraag eens aan die protestanten daar dat ze om de vijfhonderd jaar eens een ander cliché of vooroordeel verzinnen over de katholieken.

David
13-10-04, 12:45
Zolang er voornamelijk hoeren, junken, homo's en derde wereld volk aan aids overlijdt, kan het onze Foutiha niks schelen. Dat zijn ámper mensen, tenslotte. Die mogen door haar God best opgeruimd worden.

Tomas
13-10-04, 12:46
Geplaatst door Marsipulami
Vraag eens aan die protestanten daar dat ze om de vijfhonderd jaar eens een ander cliché of vooroordeel verzinnen over de katholieken.

Je wilt niet weten hoeveel vooroordelen we hebben. Deze past hier toevallig nou net zo goed.

mark61
13-10-04, 12:46
Geplaatst door Marsipulami
Vraag eens aan die protestanten daar dat ze om de vijfhonderd jaar eens een ander cliché of vooroordeel verzinnen over de katholieken.

Hoe ouder hoe achtenswaardiger. Het christendom verkoopt al 2000 jaar cliché's.

Marsipulami
13-10-04, 12:46
Geplaatst door mark61
Wie moet er van wie permissie krijgen?



Promiscuïteit is in het geheel niet onethisch.



Wat een calvinistisch verhaal.

Ik discussieer niet met religieuze analfabeten. :fpuh: :ego:

kaassieforreal
13-10-04, 12:47
Geplaatst door mark61
Maathai heeft jaren in de gevangenis gezeten onder Moi.

Het land gaat nog steeds gebukt onder de zeer ernstige corruptie die momenteel de op drie na ergste is van de wereld. Het lijkt er in ieder geval op dat de regenboogpartij van Kibaki vooralsnog weinig grip hierop krijgt, denk maar aan het voedselvoorraden schandaal van afgelopen zomer. Maar ook faalt de regering in het goed structureren van de landbouw zodat oogsten meer gaan opbrengen. Daar hou ik Maathai toch medeverantwoordelijk voor.




Er is geen olie in Kenya.

Sterker nog het land heeft een schrijnend tekort aan energie, rara van wie zou er dan onder andere olie gekocht worden? Juist, de grootste vervuiler van Afrika....

mark61
13-10-04, 12:47
Geplaatst door Marsipulami
Ik discussieer niet met religieuze analfabeten. :fpuh: :ego:

Religieuze analfabeet is uitgeluld. :boer:

mark61
13-10-04, 12:49
Waar zit m dat zionistische eigenlijk in? Hoe je op zo'n manier veterinair biologe kan worden is mij een raadsel.

David
13-10-04, 12:51
Geplaatst door mark61
Waar zit m dat zionistische eigenlijk in? Hoe je op zo'n manier veterinair biologe kan worden is mij een raadsel.


Ach, zet voor iets naars "zionistisch" en het verkoopt beter. Net als TAED systeenm in waspoeder.

Tomas
13-10-04, 12:52
Volgens mij hebben jullie nu die Fatiha verjaagd. Bedankt.

fatiha elg...
13-10-04, 12:54
Geplaatst door freya
Ik ga te keer tegen jouw domheid. Stel jij jezelf nu gelijk aan God?!


Nooit. Zie jij wat er niet staat?




[Jij bent degene die de aids ellende aan God toeschrijft, door het een straf voor zedenloosheid te noemen!

Ieder ander hiet valt jou aan op de belachelijkheid van die stelling, maar dat heb je geloof ik niet eens in de gaten :rolleyes:[/B]

freya alsjeblieft zeg. Mag God niet straffen als de mensen Zijn wetten overschrijden volgens jou?
Niet ieder persoon die de ziekte aids oploopt is per defenitie fout bezig, zij zijn slachtoffers van degene die wel fout bezig zijn. En de daders worden ter verantwoording geroepen. Dat zegt God en daar ben ik het mee eens.



[Grote denkfout van jou :moe:

Mijn geloof zit zo diep dat het onaantastbaar is voor oppervlakkige, zonder enig begrip boekjeswijsheid nabouwende, idioten zoals jij. [/B]

Het was een vraag, geen denkfout. Of mag ik jou geen vragen stellen?

In ieder geval iemand die heilig gelooft in God, een moslim, christen of jood, maakt niet uit, die zou meer liefde dan haat voor Hem moeten voelen en kunnen begrijpen waarom God een bepaald aantaal mensen straft. Als er geen mensen waren die zedeloosheid bedrijven zou er ook geen strafvan God zijn. Zo simpel zie ik het. Het staat zwart op wit en ik ga het niet gekleurd maken.

mark61
13-10-04, 12:55
Geplaatst door Tomas
Volgens mij hebben jullie nu die Fatiha verjaagd. Bedankt.

Ach, de bejaardeninternetsoos is toch zo afgelopen.

Hé kijk, daar is ze weer. Niet getreurd.

fatiha elg...
13-10-04, 12:55
Geplaatst door Tomas
Volgens mij hebben jullie nu die Fatiha verjaagd. Bedankt.


Uhh nee dat niet. Maar dit kost me wel geld (ben in zo'n belhuis, niet normaal duur, daar ik niet zo rijk ben) en tijd.

Tomas
13-10-04, 12:57
Geplaatst door fatiha elg...
Uhh nee dat niet. Maar dit kost me wel geld (ben in zo'n belhuis, niet normaal duur, daar ik niet zo rijk ben) en tijd.

Ik was even bang.

Maar waarom houdt een god die geen fouten maakt zich bezig met corrigeren? En hoe kan de wereld vergaan door promesiu of homofiel gedrag?

David
13-10-04, 12:58
Geplaatst door fatiha elg...
In ieder geval iemand die heilig gelooft in God, een moslim, christen of jood, maakt niet uit, die zou meer liefde dan haat voor Hem moeten voelen en kunnen begrijpen waarom God een bepaald aantaal mensen straft. Als er geen mensen waren die zedeloosheid bedrijven zou er ook geen strafvan God zijn. Zo simpel zie ik het. Het staat zwart op wit en ik ga het niet gekleurd maken.


Precies. En zolang er voornamelijk wat derde wereldvolk, een paar nichten, hoeren en verdwaalde junken doodgaan, waar maken rechtschapen mensen zich dan eigenlijk druk om? Toch, Foutiha?

mark61
13-10-04, 12:58
Geplaatst door fatiha elg...
Uhh nee dat niet. Maar dit kost me wel geld (ben in zo'n belhuis, niet normaal duur, daar ik niet zo rijk ben) en tijd.

Die kan je vast beter besteden.

freya
13-10-04, 13:00
Geplaatst door fatiha elg...
Nooit. Zie jij wat er niet staat?


Jij ziet zelf niet wat voor verschrikkelijke dingen jij hier neerpent.


freya alsjeblieft zeg. Mag God niet straffen als de mensen Zijn wetten overschrijden volgens jou?
Niet ieder persoon die de ziekte aids oploopt is per defenitie fout bezig, zij zijn slachtoffers van degene die wel fout bezig zijn. En de daders worden ter verantwoording geroepen. Dat zegt God en daar ben ik het mee eens.

Ja ja dus sommigen worden onterecht in dit leven gestraft en de werkelijke schuldigen krijgen hun straf later :rolleyes:


Het was een vraag, geen denkfout. Of mag ik jou geen vragen stellen?

Nee je vraag impliceerde het antwoord, je ging er van uit dat ik niet geloof.


In ieder geval iemand die heilig gelooft in God, een moslim, christen of jood, maakt niet uit, die zou meer liefde dan haat voor Hem moeten voelen en kunnen begrijpen waarom God een bepaald aantaal mensen straft.

Nee dat begrijp ik niet, maar ik ben dan ook geen moslim, jood of christen.

gelukkig maar, denk ik weer als ik de theologische nonsens bekijk die jij produceert.


Als er geen mensen waren die zedeloosheid bedrijven zou er ook geen strafvan God zijn. Zo simpel zie ik het. Het staat zwart op wit en ik ga het niet gekleurd maken.

Er staat ook zwart op wit dat God van de mensen verwacht dat ze NADENKEN over wat er geschreven is.

mark61
13-10-04, 13:01
Maar goed, het houdt weer een hoop volk van de straat.

fatiha elg...
13-10-04, 13:01
Geplaatst door David
Zolang er voornamelijk hoeren, junken, homo's en derde wereld volk aan aids overlijdt, kan het onze Foutiha niks schelen. Dat zijn ámper mensen, tenslotte. Die mogen door haar God best opgeruimd worden.


Dan heb jij mij verkeerd begrepen. Niks mensen opruimen! Mensen moeten gewoon goed voorgelicht worden. En als ze op die wijze met hun leven willen doorgaan dan moeten ze dat zelf weten. Zo simpel is het, het is niet moeilijk. Goede voorlichting mbt religie (waarom wel, waarom niet) en voorlichting over soa, aids etc. is een vereiste. Vooral in de derde wereld landen is dat nodig. En overal in de wereld.

David
13-10-04, 13:02
Geplaatst door Tomas
En hoe kan de wereld vergaan door promesiu of homofiel gedrag?


Geduld! Ik werk er aan, ik kan ook niet alles tegelijk.

Siah
13-10-04, 13:06
Geplaatst door fatiha elg...
Wel om zedeloosheid ermee te straffen. En ja, soms worden onschuldigen er ook het slachtoffer van.
God heeft de mensen uit paren geschapen en voor hen regels bepaald. Hou je dan ook aan die regels, dan wordt Aids in de toekomst verleden tijd.

Verder doe ik de rest van de tekst als onzin af.

:auw2:

ik kwam in mijn eentje uit de k*t van mijn moeder. :alien:
althans die zeiden de mensen; :hardlach:

fatiha elg...
13-10-04, 13:07
Geplaatst door mark61
Maar goed, het houdt weer een hoop volk van de straat.


Dat is weer wel zo. Positief bekijken dan maar.

freya je laatste zin klopt zeker, verder wil ik geen verspilde aandacht aan jouw schrijven kwijt. Kom je een ander keer wel tegen. Moeten we wel even op hetzelfde niveau blijven goed?

fatiha elg...
13-10-04, 13:08
Geplaatst door David
Geduld! Ik werk er aan, ik kan ook niet alles tegelijk.


Dat zeggen wij, Hij zeker niet. Maar Hij laat ons ons gang gaan voorlopig...

David
13-10-04, 13:09
Geplaatst door fatiha elg...
Dat is weer wel zo. Positief bekijken dan maar.

freya je laatste zin klopt zeker, verder wil ik geen verspilde aandacht aan jouw schrijven kwijt. Kom je een ander keer wel tegen. Moeten we wel even op hetzelfde niveau blijven goed?



Je kunt van een intelligente, warme en volwassen vrouw als Freya niet verwachten dat ze naar jouw niveau afdaalt, Foutiha.

mark61
13-10-04, 13:10
Geplaatst door Siah
:auw2:

ik kwam in mijn eentje uit de k*t van mijn moeder. :alien:
althans die zeiden de mensen; :hardlach:

Misschien is 'paren' hier wel als werkwoord bedoeld.

kaassieforreal
13-10-04, 13:13
Geplaatst door fatiha elg...
Mag God niet straffen als de mensen Zijn wetten overschrijden volgens jou?

Ik denk toch, nou ja ik hoooop, dat je het niet begrijpt. Waar Freya en anderen zich bij jou een beetje zorgen over maken is hoe gemakkelijk jij 'zondaars' aan lijders van de ziekte AIDS plakt en hoe gering je belangstelling is voor het lot van deze getroffenen. En dan als klap op de vuurpijl zeg je nog eens doodleuk dat het nu eenmaal Gods straf is, alsof jij dat uitmaakt, en je bent volkomen blind dan voor de onrechtvaardige willekeur van deze 'straf'. Je zou zelfs nog kunnen discussieren over de terechtheid van die straf maar met wat ik tot nu toe van je heb gezien laat ik dat maar even zitten. Maar hoe kan je nou enerzijds hoog van de toren blazen als het gaat om het getrouw volgen van regels zoals een goed mens betaamt en anderzijds maar een beetje gelaten doen over zij die 'pech' hebben? Wonderlijk.




Niet ieder persoon die de ziekte aids oploopt is per defenitie fout bezig, zij zijn slachtoffers van degene die wel fout bezig zijn. En de daders worden ter verantwoording geroepen. Dat zegt God en daar ben ik het mee eens.

Zou je dit zo ook zeggen tegen de nabestaanden van iemand die AIDS heeft gekregen door een bloedtransfusie?




In ieder geval iemand die heilig gelooft in God, een moslim, christen of jood, maakt niet uit, die zou meer liefde dan haat voor Hem moeten voelen en kunnen begrijpen waarom God een bepaald aantaal mensen straft.

En daar ga je weer.... Je mag best twijfelen aan een straf als ie de verkeerden treft of niet helemaal in verhoding staat tot het vergrijp. Maar misschien zou je in eerste instantie toch vooral het menselijk leed moeten erkennen dat met AIDS gepaard gaat.



Als er geen mensen waren die zedeloosheid bedrijven zou er ook geen strafvan God zijn. Zo simpel zie ik het. Het staat zwart op wit en ik ga het niet gekleurd maken.

OMG onverbeterlijk. Nou ja wel lekker makkelijk standpunt. Eigen schuld dikke bult hadden ze maar niet zedenloos moeten zijn he...

freya
13-10-04, 13:15
Geplaatst door David
Je kunt van een intelligente, warme en volwassen vrouw als Freya niet verwachten dat ze naar jouw niveau afdaald, Foutiha.

:fpetaf:




:vreemd:

Is het boost-freya's-ego-dag vandaag? :argwaan:

Vinnik nie errughoor
:zozo:

David
13-10-04, 13:16
Geplaatst door freya
[B
Is het boost-freya's-ego-dag vandaag? [/B]



:wink:

Siah
13-10-04, 13:17
Geplaatst door mark61
Misschien is 'paren' hier wel als werkwoord bedoeld.

kleine foutje :D
..
maar mijn moeder had Écht met niemand gepaard hoor; :loog:
..
ik dacht bij mezelf dat ik wellicht van die twee-halen-een-betalen dingtjes was. :tover:

David
13-10-04, 13:18
Geplaatst door kaassieforreal

Zou je dit zo ook zeggen tegen de nabestaanden van iemand die AIDS heeft gekregen door een bloedtransfusie?




Zou je dit ook zo zeggen tegen een homo die besmet raakte door een geknapt condoom? Of is die toch een beetje zondig bezig? Raar dat die bloedtransfusies altijd zieliger zijn.

freya
13-10-04, 13:19
Geplaatst door Siah

..
maar mijn moeder had Écht met niemand gepaard hoor; :loog:


Echt waar?............... het zal toch niet......................... een nieuwe.................



HALELUJA :D

mark61
13-10-04, 13:20
Geplaatst door Siah
kleine foutje :D
..
maar mijn moeder had Écht met niemand gepaard hoor; :loog:
..
ik dacht bij mezelf dat ik wellicht van die twee-halen-een-betalen dingtjes was. :tover:

U bent onbevlekt ontvangen? Daar kan je nog last mee krijgen... Of dacht je dat je moeder dr airmiles had ingewisseld? Arme jongen...

mark61
13-10-04, 13:22
Geplaatst door David
Zou je dit ook zo zeggen tegen een homo die besmet raakte door een geknapt condoom? Of is die toch een beetje zondig bezig? Raar dat die bloedtransfusies altijd zieliger zijn.

Heel, heel zondig en dat weet je best!

Siah
13-10-04, 13:23
Geplaatst door David
Je kunt van een intelligente, warme en volwassen vrouw als Freya niet verwachten dat ze naar jouw niveau afdaald, Foutiha.

:wat?!:
slijmbal :nijn:

fatiha elg...
13-10-04, 13:25
Geplaatst door David
Je kunt van een intelligente, warme en volwassen vrouw als Freya niet verwachten dat ze naar jouw niveau afdaald, Foutiha.

Volgens mij was het nog altijd afdaalt of maak ik hier een d-t fout? Verder doe ik niet aan opmerkingen over iemands intelligentie, warmte of volwassenheid etc.

freya
13-10-04, 13:26
Geplaatst door Siah
:wat?!:
slijmbal :nijn:

:vlammen:


:p

freya
13-10-04, 13:27
Geplaatst door fatiha elg...
Volgens mij was het nog altijd afdaalt of maak ik hier een d-t fout? Verder doe ik niet aan opmerkingen over iemands intelligentie, warmte of volwassenheid etc.

nee alleen over iemand niveau :haha:

David
13-10-04, 13:29
Geplaatst door mark61
U bent onbevlekt ontvangen? Daar kan je nog last mee krijgen... Of dacht je dat je moeder dr airmiles had ingewisseld? Arme jongen...


Ik ben niet geboren, ik ben besteld bij roomservice. En ik kwam niet uit de kast, ik kwam uit mijn kleedkamer. zo. Dat waren de moppen met baarden voor vanmiddag.


Terug naar Foutiha!

Siah
13-10-04, 13:31
Geplaatst door mark61
U bent onbevlekt ontvangen? Daar kan je nog last mee krijgen... Of dacht je dat je moeder dr airmiles had ingewisseld? Arme jongen...

onbevlekt?
daar weet ik wel wat van :hardlach: .
..
maar ik kan me ook nauwelijks iets van herinneren.


toen waren er geen airmails :wink:
en in jouw tijd dan? :hardlach:

fatiha elg...
13-10-04, 13:34
Geplaatst door kaassieforreal
Ik denk toch, nou ja ik hoooop, dat je het niet begrijpt. Waar Freya en anderen zich bij jou een beetje zorgen over maken is hoe gemakkelijk jij 'zondaars' aan lijders van de ziekte AIDS plakt en hoe gering je belangstelling is voor het lot van deze getroffenen. En dan als klap op de vuurpijl zeg je nog eens doodleuk dat het nu eenmaal Gods straf is, alsof jij dat uitmaakt, en je bent volkomen blind dan voor de onrechtvaardige willekeur van deze 'straf'. Je zou zelfs nog kunnen discussieren over de terechtheid van die straf maar met wat ik tot nu toe van je heb gezien laat ik dat maar even zitten. Maar hoe kan je nou enerzijds hoog van de toren blazen als het gaat om het getrouw volgen van regels zoals een goed mens betaamt en anderzijds maar een beetje gelaten doen over zij die 'pech' hebben? Wonderlijk.




Zou je dit zo ook zeggen tegen de nabestaanden van iemand die AIDS heeft gekregen door een bloedtransfusie?




En daar ga je weer.... Je mag best twijfelen aan een straf als ie de verkeerden treft of niet helemaal in verhoding staat tot het vergrijp. Maar misschien zou je in eerste instantie toch vooral het menselijk leed moeten erkennen dat met AIDS gepaard gaat.



OMG onverbeterlijk. Nou ja wel lekker makkelijk standpunt. Eigen schuld dikke bult hadden ze maar niet zedenloos moeten zijn he...


Is dit jouw interpretie van mijn tekst? dat ik naarjou idee geen medeleven betoog met de getroffenen? Hoe weet jij dat nou? ken jij mij? Of denk je mij te kennen aan de hand van enkele zinnen die je ook nog eens verkeerd interpreteert? "pech hebben" dat heb ik niet gezegd. Ik citeerde enkel iemands citatie, die ik al uitgemeten heb in eerdere posts. En benadrukte dat deze onschuldigen die door deze verschrikkelijke ziekte getroffen zijn, de fout is van mensen en niet van God. Ik zal niet herhalen wat ik eerder zei. Dat kan je opzoeken en inhoudelijk lezen als je wil.

Siah
13-10-04, 13:36
Geplaatst door freya
Echt waar?............... het zal toch niet......................... een nieuwe.................



HALELUJA :D

raak geschoten. :D
..
iemand fluisterde in mijn oren dat ze een heel bijzondere en uitzonderlijke tweeling waren.
de ene kwam er ietsJe later uit dan de andere; een kleine 2000 jaar maar. :hardlach:

mark61
13-10-04, 13:37
Geplaatst door Siah
toen waren er geen airmails :wink:
en in jouw tijd dan? :hardlach:

Luchtpost was er al wel.

fatiha elg...
13-10-04, 13:38
Geplaatst door freya
nee alleen over iemand niveau :haha:

Aan de hand van wat ik lees en voorgeschoteld krijg zogenaamd over mijn manier van denken. Dan ga je laag.


kaas Wat zou jij dan zeggen? daar ben ik benieuwd naar.

mark61
13-10-04, 13:39
kaas is vies.

fatiha elg...
13-10-04, 13:41
Geplaatst door mark61
kaas is vies.



Tostie?

mark61
13-10-04, 13:44
Geplaatst door fatiha elg...
Tostie?

Nog viezer. Brrr.

fatiha elg...
13-10-04, 13:46
Geplaatst door mark61
Nog viezer. Brrr.


Wat ik al een tijdje wil weten is of jij die andere mark (uit Delft) bent. Die andere mark.. die grappenmaker?

fatiha elg...
13-10-04, 13:48
Ik zie nu dat jouw locatie in Leiden is. Maar vraag blijft hetzelfde? ben je m nou wel of niet?

Siah
13-10-04, 13:58
Geplaatst door mark61
Luchtpost was er al wel.

of misschien binnengesmokkeld :tover:
..


je wilt er geen aantwoord op geven hé :stout:
ik s-n-a-p het :D

Siah
13-10-04, 14:02
Geplaatst door fatiha elg...
Wat ik al een tijdje wil weten is of jij die andere mark (uit Delft) bent. Die andere mark.. die grappenmaker?

mark de grappenmaker?
.
ik k-en willem de grote :hardlach:

Siah
13-10-04, 14:09
sorry, effe tussen-door;


Geplaatst door fatiha elg...

kaas Wat zou jij dan zeggen? daar ben ik benieuwd naar.

:fplet:
wat is er mis met een kaas? :duivels:

met of zonder gaatjes? :hardlach:

Spoetnik
13-10-04, 14:11
Waarom kijkt de rest van de wereld lijdzaam toe terwijl de Afrikanen bij bosjes sterven De rest van de wereld heeft ons in de steek gelaten.


Klopt, daaruit blijkt wel dat AIDS een biologisch wapen is geworden. Westerse landen zouden veel meer kunnen doen om deze epidemie tegen te gaan, maar dit weigeren ze om zo hun medicijnfabrieken te beschermen, en dat is zeer triest en gaat in tegen de Christelijke traditie..

Tomas
13-10-04, 14:15
Geplaatst door Spoetnik
Klopt, daaruit blijkt wel dat AIDS een biologisch wapen is geworden. Westerse landen zouden veel meer kunnen doen om deze epidemie tegen te gaan, maar dit weigeren ze om zo hun medicijnfabrieken te beschermen, en dat is zeer triest en gaat in tegen de Christelijke traditie..

Ik heb in zuid-afrika wel eens begrepen dat de overheid daar zelf tegenwerkt dat de medicijnen ter voorkoming van aids overdracht op ongeboren babies gebruikt worden. En anderzijds is het nu toch toegestaan dat er goedkope medicijnen voor 3e wereld landen mogen worden geproduceerd? Wat moet het westen nog meer doen?

Spoetnik
13-10-04, 14:22
Geplaatst door Tomas
Ik heb in zuid-afrika wel eens begrepen dat de overheid daar zelf tegenwerkt dat de medicijnen ter voorkoming van aids overdracht op ongeboren babies gebruikt worden. En anderzijds is het nu toch toegestaan dat er goedkope medicijnen voor 3e wereld landen mogen worden geproduceerd? Wat moet het westen nog meer doen?

In Zuid-Afrika zijn niet genoeg medicijnen beschikbaar. Het is nogal wrang als je maar een aantal procenten van de patienten kan behandelen, en dan de rest in de kou laten staan. Ik kan mij voorstellen dat dit problemen oplevert.

En zover ik begrijp zijn er nog genoeg medicijnfabrikanten die hun medicijnen "goedkoper" aanbieden, maar dat maakt die medicijnen zeker nog niet goedkoop. Feit is dat het AIDS probleem van Afrika, niet wordt beschouwt als een probleem waar wij iets mee te maken zouden hebben.

Siah
13-10-04, 14:29
Geplaatst door Tomas
Ik heb in zuid-afrika wel eens begrepen dat de overheid daar zelf tegenwerkt dat de medicijnen ter voorkoming van aids overdracht op ongeboren babies gebruikt worden.

ja,
en zo zijn er meer voorbeelden van;
maar die overheden zelf worden op hun beurt tegengewerkt; onderandere door de onderlinge verhoudingen in de markt. :loens:



En anderzijds is het nu toch toegestaan dat er goedkope medicijnen voor 3e wereld landen mogen worden geproduceerd? Wat moet het westen nog meer doen?

dat is een kleine stap ; :auw2:
..
.
en praatjes doen ze dat tegenwoordig steeds meer :D
en heel soms kleine daadtjes

mark61
13-10-04, 14:33
Geplaatst door fatiha elg...
Wat ik al een tijdje wil weten is of jij die andere mark (uit Delft) bent. Die andere mark.. die grappenmaker?

Nee. Mark is Mark en Mark61 is Mark61.

mark61
13-10-04, 14:36
Geplaatst door Spoetnik
Klopt, daaruit blijkt wel dat AIDS een biologisch wapen is geworden. Westerse landen zouden veel meer kunnen doen om deze epidemie tegen te gaan, maar dit weigeren ze om zo hun medicijnfabrieken te beschermen, en dat is zeer triest en gaat in tegen de Christelijke traditie..

Correctie: dit is volledig in overeenstemming met de christelijke traditie.

Overigens zijn aids-remmers nu vrijgegeven voor produktie in o.a. India, alleen is de Zuidafrikaanse regering op verstrekking van die middelen tegen. Sommigen anderen ook, om diverse redenen.

mark61
13-10-04, 14:44
Geplaatst door Spoetnik
In Zuid-Afrika zijn niet genoeg medicijnen beschikbaar. Het is nogal wrang als je maar een aantal procenten van de patienten kan behandelen, ...Feit is dat het AIDS probleem van Afrika, niet wordt beschouwt als een probleem waar wij iets mee te maken zouden hebben.

Zo zijn er mensen die het immoreel en ondoenlijk vinden om aids-remmers tbv. ongeboren babies te geven aangezien dat een enorme generatie aan wezen kweekt, voor wie geen geld beschikbaar is om ze in leven te houden.

Bij mijn weten is het ZA ministerie van gezondheid nu door de rechter gedwongen het middel te verstrekken. Dat kost ongeveer 300 dollar per jaar per patient. Kan me voorstellen dat het ministerie vindt dat ze het geld beter kunnen besteden, maar ik weet het niet, want ik heb nooit gelezen waarom de regering zo tegen is, afgezien van Mbeki's eigen ideeën.

Preventie lijkt me het dringendst, maar er worden niet echt heftige campagnes georganiseerd om het sexuele gedrag van Afrikanen te beïnvloeden. Niet in ZA althans. Wel in Oeganda natuurlijk.
In het algemeen heeft de rest van de wereld niet zo'n zin zich in Afrika's problemen te verdiepen en heeft al heel veel geld in een bodemloze put gestort. Het wordt tijd dat Afrikanen zelf wat gaan organiseren. Wat sommigen ook al doen.

Spoetnik
13-10-04, 14:52
Bij mijn weten is het ZA ministerie van gezondheid nu door de rechter gedwongen het middel te verstrekken.


Dat zal ze niet kunnen betalen met de huidige medicijn prijzen.


Geplaatst door mark61
In het algemeen heeft de rest van de wereld niet zo'n zin zich in Afrika's problemen te verdiepen en heeft al heel veel geld in een bodemloze put gestort. Het wordt tijd dat Afrikanen zelf wat gaan organiseren. Wat sommigen ook al doen.

Wat betreft onderwijs kunnen de Afrikanen heel veel zelf doen, maar wat betreft patienten begeleiding en medicijnen heeft het gewoon hulp nodig, omdat er inhouse niet genoeg expertise is. Het Westen weet dit, maar doet niets. Deze mentaliteit maakt dat AIDS is verworden tot een biologisch wapen voor het Westen.

Iglo
13-10-04, 15:49
Geplaatst door Spoetnik Wat betreft onderwijs kunnen de Afrikanen heel veel zelf doen, maar wat betreft patienten begeleiding en medicijnen heeft het gewoon hulp nodig, omdat er inhouse niet genoeg expertise is. Het Westen weet dit, maar doet niets. Deze mentaliteit maakt dat AIDS is verworden tot een biologisch wapen voor het Westen. [/B] Hierop past maar een reactie: en wel een van grenzeloze bewondering. Wat een briljant inzicht! Omdat het Westen (de klootzakken) weten dat men in Afrika niet genoeg expertise in huis heeftom aids te voorkomen (over het algemeen wil monogamie goed helpen), is het DUIDELIJK dat Aids een biologisch wapen is van het Westen tegen Afrika, om hen aldaar KAPOT te krijgen. SCHERP gezien Spoetnik! Zonder jouw verhelderend commentaar zouden we denken dat het Westen (de klootzakken!) geen schuld hebben aan de Aids-epidimie in Afrika. Terwijl het overduidelijk een groot complot is.

mark61
13-10-04, 15:53
Geplaatst door Spoetnik
... Deze mentaliteit maakt dat AIDS is verworden tot een biologisch wapen voor het Westen.

Expertise zat. Geen geld. Gaat naar legers en zakkenvullers. Om daar een biologisch wapen uit te construeren is fantastisch. Is er niet zoiets tegen moslims?

kaassieforreal
13-10-04, 15:58
Geplaatst door David
Zou je dit ook zo zeggen tegen een homo die besmet raakte door een geknapt condoom? Of is die toch een beetje zondig bezig? Raar dat die bloedtransfusies altijd zieliger zijn.

Nou dat is niet mijn mening. Dat bloedtransfusievoorbeeld haal ik erbij om aan te geven dat 'straf' zeer onverdiend kan uitpakken, zelfs als je de kromme normen van fatiha hanteert.


ik dacht dat ik toch wel duidelijk was in mijn standpunt??? :argwaan:

Siah
13-10-04, 15:59
Geplaatst door mark61
kaas is vies.

en lekker :stout:

kaassieforreal
13-10-04, 16:18
Geplaatst door fatiha elg...
Is dit jouw interpretie van mijn tekst? dat ik naarjou idee geen medeleven betoog met de getroffenen? Hoe weet jij dat nou?

Nou ja, een verschrikkelijke ziekte afdoen als een straf van God of een gevalletje pech vinnik nou niet echt een getuigenis van je begrip voor het leed van de getroffenen. Maar misschien ben ik gewoon een watje...




ken jij mij?

Neuhhh maar of ik dat als een gemis ervaar.... :rolleyes:




Of denk je mij te kennen aan de hand van enkele zinnen die je ook nog eens verkeerd interpreteert?

Hehehe ik hoef niet eens te interpreteren, "straf van God" zijn je eigen woorden hoor





"pech hebben" dat heb ik niet gezegd. Ik citeerde enkel iemands citatie, die ik al uitgemeten heb in eerdere posts. En benadrukte dat deze onschuldigen die door deze verschrikkelijke ziekte getroffen zijn, de fout is van mensen en niet van God.

A. Heb je dan geen enorme pech als de straf van God door mensenwerk de verkeerde treft? Welke opvoedkundige werking gaat er van zo'n straf dan uit?
B. Het blijft krom. De zondaar krijgt, ahem, 'alleen straf' maar een onschuldige kan zomaar door een fout van een ander hetzelfde verschrikkelijke lot treffen.

Zomaar een domme vraag hoor maaarreh die almachtige God is dus wel in staat een paardemiddel van stal te halen om iemand te straffen maar kan tegelijkertijd niet voorkomen dat het iemand treft die werkelijk niks fout (volgens de maatstaven die jij hanteert) heeft gedaan?




kaas Wat zou jij dan zeggen? daar ben ik benieuwd naar.

Ik heb het gelukkig nog nooit direct aan de hand gehad, maar zo iemand krijgt van mij mijn onvoorwaardelijke medeleven en steun waar het maar mogelijk is. Ik ga zeker niet ouwehoeren over hoe zo iets voorkomen had kunnen worden want dat maakt op dat moment echt geen ene f.ck meer uit. Maar dan heb ik nog steeds van jou geen antwoord gekregen op die vraag.

kaassieforreal
13-10-04, 16:25
Geplaatst door Spoetnik
Wat betreft onderwijs kunnen de Afrikanen heel veel zelf doen, maar wat betreft patienten begeleiding en medicijnen heeft het gewoon hulp nodig, omdat er inhouse niet genoeg expertise is. Het Westen weet dit, maar doet niets. Deze mentaliteit maakt dat AIDS is verworden tot een biologisch wapen voor het Westen.

:moe:

Zucht.... OK OK OK we hebben een kandidaat No3.


Nogal een lekker wapen als het jezelf ook treft he....

Als er nou een sta in de weg is voor een goede behandeling van AIDS in Afrika dan zijn het juist dit soort experts die uit hun nek gaan staan kleppen in plaats van met echte effektieve voorlichting te komen.

kaassieforreal
13-10-04, 16:28
Geplaatst door Siah
en lekker :stout:

Hee uh wat moet dat?! :confused:

Hou je ff in wil je, viespeuk!

Spoetnik
13-10-04, 16:54
Geplaatst door Iglo
Hierop past maar een reactie: en wel een van grenzeloze bewondering. Wat een briljant inzicht! Omdat het Westen (de klootzakken) weten dat men in Afrika niet genoeg expertise in huis heeftom aids te voorkomen (over het algemeen wil monogamie goed helpen), is het DUIDELIJK dat Aids een biologisch wapen is van het Westen tegen Afrika, om hen aldaar KAPOT te krijgen. SCHERP gezien Spoetnik! Zonder jouw verhelderend commentaar zouden we denken dat het Westen (de klootzakken!) geen schuld hebben aan de Aids-epidimie in Afrika. Terwijl het overduidelijk een groot complot is.

Maar het blijkt dus uit jouw reactie dat je niet instaat bent om het verschil te zien tussen het expres creeeren van een biologisch wapen en het gebruiken van een ziekte als biologisch wapen. Ik geloof niet dat AIDS als wapen geproduceerd is, maar ik geloof wel dat de 'vijf-miljard-is-teveel-mensen' in het Westen AIDS zien als een handig biologisch wapen. Het wilvol negeren van een epidemie duidt hierop.
Maar als de trollen mijn woorden willen verdraaien, dan doe je daar niets aan helaas. Een mening die het Westen niet als heilig ziet, wordt niet gewaardeerd in Nederland.

Spoetnik
13-10-04, 16:56
Geplaatst door kaassieforreal
:moe:

Zucht.... OK OK OK we hebben een kandidaat No3.


Nogal een lekker wapen als het jezelf ook treft he....

Als er nou een sta in de weg is voor een goede behandeling van AIDS in Afrika dan zijn het juist dit soort experts die uit hun nek gaan staan kleppen in plaats van met echte effektieve voorlichting te komen.

Jij bent dus ook zo iemand die vindt dat arme zwartjes geen recht hebben op dure blanke medicijnen. Arme zwartjes moeten maar genoegen nemen met effectieve voorlichting.

kaassieforreal
13-10-04, 17:13
Geplaatst door Spoetnik
Jij bent dus ook zo iemand die vindt dat arme zwartjes geen recht hebben op dure blanke medicijnen. Arme zwartjes moeten maar genoegen nemen met effectieve voorlichting.

Juist ja, leg me maar woorden in mijn mond, een echte snuggere reactie van je had me bijzonder verbaasd. Medicijnen hoeven niet per se duur en uit het westen afkomstig te zijn. Voorlichting en opleidingen om zelf goedkope medicamenten te maken zou ook helemaal geen slechte insteek zijn, maar feit blijft natuurlijk dat zoals altijd, als het medische kwesties, betreft dat voorkomen beter (en vele malen voordeliger in welke vorm dan ook) is dan genezen. En voorkomen doe je door de risico's bij de naam te noemen en niet door bullshit te verkondigen.

Spoetnik
13-10-04, 17:33
Geplaatst door kaassieforreal
Juist ja, leg me maar woorden in mijn mond, een echte snuggere reactie van je had me bijzonder verbaasd.

Waarom zou ik mijn tijd verkwisten om jou een "snuggere" reactie te geven. Het enige waartoe jij in staat bent is andere mensen afzeiken. Zelfkritiek ken je niet, en het heilige Westen heeft volgens jou nooit wat verkeerd gedaan. Jij bent nu precies het type nederlander, dat dit land aan het verzieken is en de humanistische, realistische Nederlanders aan het wegjagen is met je fascistische utopische gedachtes over het heilige westen, en de superieure westerse cultuur.

Spoetnik
13-10-04, 17:40
Geplaatst door mark61
Expertise zat. Geen geld. Gaat naar legers en zakkenvullers. Om daar een biologisch wapen uit te construeren is fantastisch.

Hey, geen geld.. echt? Misschien zou het "superieure" westen dan daarmee kunnen helpen?

Het wilvol negeren van een menselijk drama is hetzelfde als er aan meehelpen. Derhalve vind ik dat het Westen AIDS gebruikt als een biologisch wapen.

Als iemand aan het verdrinken is, dan is het toch normaal dat je die persoon probeert te redden?

sylvester
13-10-04, 18:09
Hey kap eens met ruzie maken.
Oke het kan fout zijn dat je het kan krijgen via de ander via sex maar heb je wel eens aan bloedtransfusies gedacht?
of verkeerde naalden?
Ja zo kan je ook aan aids komen hoor!

Het enige wat ik belangrijk vind is dat ze snel een goedwerkend medicijn hebben zodat dit gewoon als een griepje behandeld kan worden.
En dat er geen onschuldige kindertjes hoeven te sterven aan de gevolgen van AIDS. :tover:

fatiha elg...
13-10-04, 18:12
Geplaatst door kaassieforreal

.. zo iemand krijgt van mij mijn onvoorwaardelijke medeleven en steun waar het maar mogelijk is. Ik ga zeker niet ouwehoeren over hoe zo iets voorkomen had kunnen worden want dat maakt op dat moment echt geen ene f.ck meer uit. Maar dan heb ik nog steeds van jou geen antwoord gekregen op die vraag. [/B]


Dit is zeker mijn antwoord ook. Eindelijk praat je nu. En achteraf goeie voorlichting vereist, daar was jij het ook mee eens neem ik aan.

Maar de rest van je post daar wil ik geen tijd meer aan besteden. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen. Is genoeg voor nu. Ander keer maar weer.

Ik heb nog maar 19 min. internettijd. Ik wil ook internet thuis...

fatiha elg...
13-10-04, 18:16
Geplaatst door sylvester
Hey kap eens met ruzie maken.
Oke het kan fout zijn dat je het kan krijgen via de ander via sex maar heb je wel eens aan bloedtransfusies gedacht?
of verkeerde naalden?
Ja zo kan je ook aan aids komen hoor!

Het enige wat ik belangrijk vind is dat ze snel een goedwerkend medicijn hebben zodat dit gewoon als een griepje behandeld kan worden.
En dat er geen onschuldige kindertjes hoeven te sterven aan de gevolgen van AIDS. :tover:



We maken geen ruzie. We praten alleen maar wat, echte daden zitten er niet in vrees ik. :ergleuk:

InshaAllah sylvester. Ik hoop met een vurig verlangen zo gauw als dat mogelijk is. Want voor elk ziekte is er een medicijn, we zijn er alleen niet achter. Hopelijk gauw, want de tijd dringt.

kaassieforreal
13-10-04, 18:22
Geplaatst door Spoetnik
Waarom zou ik mijn tijd verkwisten om jou een "snuggere" reactie te geven.

Hoe noem je het dan wat dit soort natte ruftreacties met tijd doen?




Het enige waartoe jij in staat bent is andere mensen afzeiken.

Tsja als jij vanwege je onbenullige theorieen en al dat andere gelul van je op je knieeen erom gaat smeken.....




Zelfkritiek ken je niet, en het heilige Westen heeft volgens jou nooit wat verkeerd gedaan.

Kijk zie je, je vraagt er gewoon zelf om. Ik kan het net zo makkelijk omdraaien, volgens jou heeft het Westen bewust AIDS gebruikt als wapen, je bewijst deze flauwekul helemaal nergens maar gaat wel uit je naad als je daarop wordt aangevallen. Oftewel tegen kritiek kan je niet en je bent weer zo'n mongool die het westen op een gammele manier iets in de schoenen probeert te schuiven.





Jij bent nu precies het type nederlander, dat dit land aan het verzieken is

Welja, joh haal de paus, de kerstman en Karel de grote er ook gelijk bij.




en de humanistische, realistische Nederlanders aan het wegjagen is met je fascistische utopische gedachtes over het heilige westen, en de superieure westerse cultuur.

Als je bedoelt dat ik hoor bij die groeiende groep mensen die het zat is steeds in de verdediging te moeten gaan tegen allerlei ongefundeerde anti-westerse onzinaanklachten van kleingeestige gefrustreerde engerdjes dan geef ik je groot gelijk. Kom nou eens met op feiten gestoelde kritiek dan praten we verder, voorlopig heb ik alleen nog reutelende geluiden uit je nekstreek gehoord.

~Panthera~
13-10-04, 18:24
"Wangari Maathai, blijft bij haar omstreden standpunt dat het aidsvirus in een laboratorium is ontwikkeld ,,om het zwarte ras te verdelgen''. Ze zei dat tegen buitenlandse journalisten."
------------------------------------

STEL, gewoon STEL, dat het waar zou zijn.

Zou de pleuris dan uitbreken ??

freya
13-10-04, 18:25
Geplaatst door ~Panthera~
STEL, gewoon STEL, dat het waar zou zijn.

Zou de pleuris dan uitbreken ??

die is al uitgebroken in de vorm van aids :aanwal:

fatiha elg...
13-10-04, 18:26
Mensen het is avond. Ga lekker eten ofzo :argwaan: of hebben jullie al gegeten? Ik lijd aan hongersnood hier.... :knife_hea


Ook de schuld van het westen!!! :kwaad:

~Panthera~
13-10-04, 18:27
Geplaatst door freya
die is al uitgebroken in de vorm van aids :aanwal:
-------------

Ik bedoelde dat het AIDSvirus GEMAAKT zou zijn in een lab.

Spoetnik
13-10-04, 18:30
Geplaatst door kaassieforreal
Hoe noem je het dan wat dit soort natte ruftreacties met tijd doen?




Tsja als jij vanwege je onbenullige theorieen en al dat andere gelul van je op je knieeen erom gaat smeken.....

Kijk zie je, je vraagt er gewoon zelf om. Ik kan het net zo makkelijk omdraaien, volgens jou heeft het Westen bewust AIDS gebruikt als wapen, je bewijst deze flauwekul helemaal nergens maar gaat wel uit je naad als je daarop wordt aangevallen. Oftewel tegen kritiek kan je niet en je bent weer zo'n mongool die het westen op een gammele manier iets in de schoenen probeert te schuiven.

Welja, joh haal de paus, de kerstman en Karel de grote er ook gelijk bij.

Als je bedoelt dat ik hoor bij die groeiende groep mensen die het zat is steeds in de verdediging te moeten gaan tegen allerlei ongefundeerde anti-westerse onzinaanklachten van kleingeestige gefrustreerde engerdjes dan geef ik je groot gelijk. Kom nou eens met op feiten gestoelde kritiek dan praten we verder, voorlopig heb ik alleen nog reutelende geluiden uit je nekstreek gehoord.

Oef, rustig maar kaassie, laat je niet gek maken, tel rustig tot tien en probeer dan nog eens te lezen wat ik schreef.

Ik geef gewoon aan dat er een epidemie plaats vind ten zuiden van Europa (daar ligt Afrika namelijk, dit kan ik aantonen door middel van een atlas), en dat het Westen niets doet om te helpen, dat noem ik nou wilvol negeren.

Zoals ik al eerder zei, als iemand aan het verdrinken is, dan red je diegene toch?

Maar dat geldt dus niet voor het "superieure" westen, dat ziet Afrika verdrinken en komt met woorden, maar geen daden. Zo wordt AIDS dus van een voorkoombare epidemie tot een biologisch wapen, precies zoals de miljardenschulden van Afrika zijn verworden tot een economisch wapen.

fatiha elg...
13-10-04, 18:33
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Ik bedoelde dat het AIDSvirus GEMAAKT zou zijn in een lab.


Daar geloof ik dus geen snars van. Maar 't is en blijft triest.

~Panthera~
13-10-04, 18:35
Geplaatst door Spoetnik
Oef, rustig maar kaassie, laat je niet gek maken, tel rustig tot tien en probeer dan nog eens te lezen wat ik schreef.

Ik geef gewoon aan dat er een epidemie plaats vind ten zuiden van Europa (daar ligt Afrika namelijk, dit kan ik aantonen door middel van een atlas), en dat het Westen niets doet om te helpen, dat noem ik nou wilvol negeren.

Zoals ik al eerder zei, als iemand aan het verdrinken is, dan red je diegene toch?

Maar dat geldt dus niet voor het "superieure" westen, dat ziet Afrika verdrinken en komt met woorden, maar geen daden. Zo wordt AIDS dus van een voorkoombare epidemie tot een biologisch wapen, precies zoals de miljardenschulden van Afrika zijn verworden tot een economisch wapen.
-------------

Ben ik het inderdaad mee eens: Men staat er bij, kijkt er naar een doet geen fuck, want het levert niks op. :moe:
In Dafur is een genocide aan de hand, maar ook dat intresseert niemand een hout.
Ver van mijn bed show is het, de wieldoppen van de auto zijn belangrijker. :moe:

Mijn overleden moeder zei altijd: als je niets doet, moet je niet gek staat te kijken als ze het op een gegeven moment komen halen :moe:
Volgens mij krijgt ze nog gelijk ook.

~Panthera~
13-10-04, 18:37
Geplaatst door fatiha elg...
Daar geloof ik dus geen snars van. Maar 't is en blijft triest.
-------------------

Tot we met zijn allen misschien over 10 jaar horen dat het WEL zo was.
Foutje, bedankt, even ontglipt uit het lab en de mond erover maar gehouden ? :moe:

fatiha elg...
13-10-04, 18:44
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Tot we met zijn allen misschien over 10 jaar horen dat het WEL zo was.
Foutje, bedankt, even ontglipt uit het lab en de mond erover maar gehouden ? :moe:


Ik kan niet in de toekomst kijken, maar alles is mogelijk. Niks is uitgesloten.


groet,

Foutiha -->> hij is wel orgineel.

kaassieforreal
13-10-04, 19:14
Geplaatst door Spoetnik
Oef, rustig maar kaassie, laat je niet gek maken, tel rustig tot tien en probeer dan nog eens te lezen wat ik schreef.

Pfffrrrrhihihi denk je nou echt dat ik onder de indruk van je ben? Pff hoe parkeer jij iedere avond je ego voor de deur dan? Of heb je daar drie parkeervergunningen voor kunnen regelen? Ook dat truukje van het suggereren dat er aan mijn vaardigheden mbt het lezen van tekst het eea valt te verbeteren heb ik hier al zo vaak voorbij zien komen GAAAAAAAAAP......



Ik geef gewoon aan dat er een epidemie plaats vind ten zuiden van Europa (daar ligt Afrika namelijk, dit kan ik aantonen door middel van een atlas), en dat het Westen niets doet om te helpen, dat noem ik nou wilvol negeren.

Ahaaa dat klinkt al een stuk genuanceerder dan:


Geplaatst door Spoetnik
Wat betreft onderwijs kunnen de Afrikanen heel veel zelf doen, maar wat betreft patienten begeleiding en medicijnen heeft het gewoon hulp nodig, omdat er inhouse niet genoeg expertise is. Het Westen weet dit, maar doet niets. Deze mentaliteit maakt dat AIDS is verworden tot een biologisch wapen voor het Westen.

Maar het is gelul dat het Westen niets doet. Het Westen doet heel veel. En het is echt van een oorverdovende onnozelheid te suggereren dat het Westen AIDS doelbewust als wapen inzet. Daarvoor zijn er denk ik sowieso toch te veel slachtoffers aan Westerse zijde gevallen en waarom zou het Westen dan per se zo iets op touw zetten? Het blijft een partij lulkoek als je niet komt met argumenten en bewijzen voor je idiote stelling.

Een heel andere discussie is natuurlijk of het Westen genoeg doet. Nou als de norm is dat er geen doden meer mogen vallen dan doet het westen antuurlijk niet genoeg, maar Afrika zelf kan natuurlijk ook wel gedwongen worden tot actie me dunkt. En juist als we dus kunnen constateren dat voorkomen beter werkt dan genezen heeft het Afrikaanse AIDS probleem helemaal niets aan onbenullen die zich vooral bezig houden met manieren uit te vinden om het het Westen in de schoenen te schuiven in plaats van het beestje bij de naam te noemen en mee te werken aan voorlichting over veilige seks en alle andere manieren om besmetting te voorkomen.





Zoals ik al eerder zei, als iemand aan het verdrinken is, dan red je diegene toch?

Juist, in hoeverre denk jij dus het probleem op te lossen door het simpelweg in de schoenen van het Westen te schuiven?



Maar dat geldt dus niet voor het "superieure" westen, dat ziet Afrika verdrinken en komt met woorden, maar geen daden.

Kruip nou eens uit je verkrampte anti-westerse holletje en constateer dat in Afrika heel veel mannen onbeschermd sexen omdat ze overtuigd zijn het niet te kunnen krijgen omdat ze geen homo zijn en niet met onreine vrouwen aan de rol gaan. Sterker nog veel mannen en vrouwen die wel besmet zijn gaan toch door met hun onveilige seksleven zonder het te zeggen uit schaamte. Maar ook programma's voor goedkope medicijnen lopen. Maar het is ook niet zo even in drie dagen op te lossen vooral niet als de bron van het probleem, gebrekkige informatie en kennis, wordt verergerd door prietpratende herseninfarcten.




Zo wordt AIDS dus van een voorkoombare epidemie tot een biologisch wapen, precies zoals de miljardenschulden van Afrika zijn verworden tot een economisch wapen.

Door de plee met dit soort ongefundeerde onzin. Voorkoombaar, ga toch eens praten met een epidemoloog....

Spoetnik
13-10-04, 20:35
Geplaatst door kaassieforreal
Pfffrrrrhihihi denk je nou echt dat ik onder de indruk van je ben? Pff hoe parkeer jij iedere avond je ego voor de deur dan? Of heb je daar drie parkeervergunningen voor kunnen regelen? Ook dat truukje van het suggereren dat er aan mijn vaardigheden mbt het lezen van tekst het eea valt te verbeteren heb ik hier al zo vaak voorbij zien komen GAAAAAAAAAP......

Sja.. maar je begint met een tirade tegen mij zonder te lezen wat ik zeg.



Ahaaa dat klinkt al een stuk genuanceerder dan:


Ik bedoel er exact hetzelfde mee. Dat jij dat niet begrijpt ligt dus aan je leeskwaliteiten.


Maar het is gelul dat het Westen niets doet. Het Westen doet heel veel.

Veel te weinig, en als het iets doet, eist het er genoegdoening voor.

Het zou zo makkelijk zijn voor het westen om Afrika te voorzien met de nodige medicijnen en ziekenhuizen, maar ze weigert dit.

Ze doet veel minder dan het zou kunnen doen, dat is dus wilvol negeren van een gigantisch probleem.



En het is echt van een oorverdovende onnozelheid te suggereren dat het Westen AIDS doelbewust als wapen inzet.


Het Westen is bezig het probleem te negeren, het westen is meer bezig met miljarden verslindende oorlogjes in Afghanistan en Iraq, en vergeet liever dat er een epidemie die aan miljoenen het leven kost gaande is.



Daarvoor zijn er denk ik sowieso toch te veel slachtoffers aan Westerse zijde gevallen en waarom zou het Westen dan per se zo iets op touw zetten?


Jong, lees nu toch eens wat ik zeg, het wilvol negeren van een serieus probleem is in mijn ogen hetzelfde als het meewerken aan dat probleem. Dat is dus niet hetzelfde als zeggen dat het Westen bezig is geweest om een biologisch wapen uit te zetten, maar het is dus wel zo dat door het negeren van de ziekte AIDS, het Westen de ziekte gebruikt als een biologisch wapen. Netzoals de miljardenschulden van de derde wereld aan het Westen een economisch wapen is.

Maar dit is dus precies wat ik bedoel met jou idiote gekrijs. Je leest niet eens wat andere mensen precies zeggen. Je past gewoon je eigen vooroordelen toe, als iemand biologisch wapen noemt, nou dan moet het wel een hater van het Westen zijn he.. Vind je het gek dat jij reacties opwekt. Ik ga toch ook niet beweren dat jij een moslimhater bent, maar jij doet dat wel over mij, en alleen maar omdat ik vind dat het Westen AIDS als biologisch wapen gebruikt.



Het blijft een partij lulkoek als je niet komt met argumenten en bewijzen voor je idiote stelling.


Ik hoef dus ook helemaal niet met bewijzen te komen, ik kan gewoon wijzen naar de realiteit. De realiteit is dat er in het Westen nauwelijks aandacht, geld is voor het AIDS probleem, alleen mooie woorden, en natuurlijk een hoop kritiek op Afrikanen. Dat maakt AIDS tot een biologisch wapen.



Een heel andere discussie is natuurlijk of het Westen genoeg doet.

Nee, dat geeft gewoon aan dat jij discussies niet begrijpt. Als je mijn reacties had gelezen, dan was het duidelijk geworden dat ik vind dat het negeren van het AIDS probleem in Afrika door het Westen, gelijk staat aan het gebruiken van AIDS als een biologisch wapen tegen Afrika. Alleen omdat jij vindt dat het Westen heilig is, wil nog niet zeggen dat iedereen zich moet conformeren naar jou zienswijze. Als ik nu gewoon vind dat het niet helpen van iemand die verdrinkt, gelijk staat aan dood door schuld, dan hoef je dat mij toch niet aan te rekenen? Ik heb nu eenmaal andere normen en waarden dan jij. Ik vind dat je mensen moet helpen, jij vindt dat je mensen best mag laten creperen als ze niet naar je luisteren. Het lijkt erop dat de meerderheid van de Europeanen jouw normen erop na houden, maar dat wil dus niet zeggen dat ik andere normen mag aanhouden.


Nou als de norm is dat er geen doden meer mogen vallen dan doet het westen antuurlijk niet genoeg, maar Afrika zelf kan natuurlijk ook wel gedwongen worden tot actie me dunkt. En juist als we dus kunnen constateren dat voorkomen beter werkt dan genezen heeft het Afrikaanse AIDS probleem helemaal niets aan onbenullen die zich vooral bezig houden met manieren uit te vinden om het het Westen in de schoenen te schuiven in plaats van het beestje bij de naam te noemen en mee te werken aan voorlichting over veilige seks en alle andere manieren om besmetting te voorkomen.

Dit is allemaal leuk en aardig, maar die miljoenen mensen die nu ziek zijn, hebben het recht op medicijnen wat mij betreft. De Afrikaanse landen kunnen die medicijnen helaas niet betalen, mede door enorme schulden aan het Westen, te hoge medicijnkosten, en dan natuurlijk nog lokale corruptie. Dus naar mijn mening moet het Westen er zorg voor dragen, als rijksten op deze aarde, dat die mensen hun medicijnen krijgen. Het onthouden van deze medicijnen staat wat mij betreft gelijk aan het gebruik van AIDS als biologisch wapen.



Juist, in hoeverre denk jij dus het probleem op te lossen door het simpelweg in de schoenen van het Westen te schuiven?


Ik reageerde slechts op een zinsnede van het titelstuk. Het was niet mijn bedoeling op de oplossing voor het AIDS probleem aan te dragen. Ik was het gewoon eens met een zinsnede. Is blijkbaar verboten in Kaassie's wereld.



Kruip nou eens uit je verkrampte anti-westerse holletje en constateer dat in Afrika heel veel mannen onbeschermd sexen omdat ze overtuigd zijn het niet te kunnen krijgen omdat ze geen homo zijn en niet met onreine vrouwen aan de rol gaan. Sterker nog veel mannen en vrouwen die wel besmet zijn gaan toch door met hun onveilige seksleven zonder het te zeggen uit schaamte. Maar ook programma's voor goedkope medicijnen lopen. Maar het is ook niet zo even in drie dagen op te lossen vooral niet als de bron van het probleem, gebrekkige informatie en kennis, wordt verergerd door prietpratende herseninfarcten.


Kruip jij toch eens uit het heilig-westen holletje, want dit verhaal klopt misschien wel, maar dat wil nog niet zeggen dat het Westen niet schuldig is. Ik heb nu eenmaal andere mening dan jij. Als ik iemand zie verdrinken zal ik em proberen te redden. Ik kan namelijk zwemmen.



Door de plee met dit soort ongefundeerde onzin. Voorkoombaar, ga toch eens praten met een epidemoloog....

Ja.. AIDS was een epidemie die we hadden kunnen voorkomen. Die inzet is nooit getoond.



Mijn eerder reactie op de volgende zinsnede uit het openingartikel.



Waarom kijkt de rest van de wereld lijdzaam toe terwijl de Afrikanen bij bosjes sterven De rest van de wereld heeft ons in de steek gelaten.


Klopt, daaruit blijkt wel dat AIDS een biologisch wapen is geworden. Westerse landen zouden veel meer kunnen doen om deze epidemie tegen te gaan, maar dit weigeren ze om zo hun medicijnfabrieken te beschermen, en dat is zeer triest en gaat in tegen de Christelijke traditie..

mark61
13-10-04, 22:59
Geplaatst door Spoetnik
Hey, geen geld.. echt? Misschien zou het "superieure" westen dan daarmee kunnen helpen?...Als iemand aan het verdrinken is, dan is het toch normaal dat je die persoon probeert te redden?

De hele wereld zit vol menselijke drama's waar niemand wat aan doet, dus das geen argument.

Tot vorig jaar eiste malaria in Afrika meer slachtoffers dan aids, dat heeft het nu net ingehaald. Toch heb ik nooit zo veel publiciteit gezien over malaria als over aids. Juist omdat aids hier wel voorkomt, en malaria niet. Nog steeds maken de andere ziektes bij elkaar meer slachtoffers dan aids, maar daar hoor je niks over. Juist omdat die andere ziektes hier niet voorkomen. Dus je biologische wapen-argument is onzinnig.

Je beeld van Afrika is volkomen verwrongen, want ongeïnformeerd. Het is absurd om 300 dollar per patiënt per jaar uit te geven, als er om te beginnen niets wordt gedaan aan de verspreiding van de epidemie; dat is dweilen met de kraan open en weggegooid geld. Ten tweede kan je met 300 dollar per jaar (meer dan een gemiddeld jaarsalaris in Afrika) veel en veel meer doen dan medicijnencocktails toedienen aan mensen van wie de kwaliteit van het leven toch al niet veel voorstelt, alleen al op het gebied van voorkomen van andere sterfgevallen. De meeste gevallen van malaria zijn voor een paar dollar te genezen; een geïmpregneerde klamboe bijv. kost 10 dollar.

Fatsoenlijk drinkwater voorkomt miljoenen doden. Het is alsof je kaviaar presenteert bij de borrel, maar de ontbrekende drie maaltijden negeert. Het verspillen van geld aan corrupte dictators en nodeloze legers negeer je maar conveniently. Ik weet niet of je toevallig op de hoogte bent van het corruptieproces dat momenteel in ZA loopt? Bovendien heeft het net voor 9 miljard defensiemateriaal gekocht. Tamelijk nodeloos voor een regionale supermacht. Daar is trouwens ook een corruptieproces over gaande. Intussen verkrachten de mannen gewoon door. Maar jij wil cocktails uitdelen met westers geld.

Verder heerst er in het westen, en overal, juist een schrijnend gebrek aan besef van de vloek van overbevolking. Het zijn er dan ook al 6 miljard+, fyi., dus tegengaan van overbevolking heeft waarachtig geen prioriteit.

mark61
13-10-04, 23:01
Geplaatst door kaassieforreal
...Kruip nou eens uit je verkrampte anti-westerse holletje en constateer dat in Afrika heel veel mannen onbeschermd sexen omdat ze overtuigd zijn het niet te kunnen krijgen omdat ze geen homo zijn en niet met onreine vrouwen aan de rol gaan. ...

In ZA wordt elke 20 seconden een vrouw verkracht. Hoe jonger hoe beter, want een maagd zou aids genezen.

mark61
13-10-04, 23:05
Geplaatst door Spoetnik
...Ja.. AIDS was een epidemie die we hadden kunnen voorkomen. Die inzet is nooit getoond.

Absoluut gelul. 20 jaar voorlichting heeft in ZA niets aan het gedrag van mannen veranderd. Alleen in Oeganda heeft een grotendeels door de Museveni zelf georganiseerde voorlichtingscampagne iets veranderd. Volgens de laatste berichten gaat het weer slechter, omdat Oegandezen denken dat het wel weer meevalt.


Westerse landen zouden veel meer kunnen doen om deze epidemie tegen te gaan, maar dit weigeren ze om zo hun medicijnfabrieken te beschermen, en dat is zeer triest en gaat in tegen de Christelijke traditie..

Aids is ongeneeslijk en er is geen vaccin tegen. Het westen kan op dit moment deze epidemie in het geheel niet tegengaan, niet met medicijnen althans. De cocktail verzacht de effecten, maar vermindert niet de besmettingskans. Integendeel. Een man die doorleeft ipv te sterven kan nog vele vrouwen besmetten.

Dr Seuss
13-10-04, 23:28
Ik dacht dat crack in labs was ontwikkeld om de zwarten in de VS uit te roeien. Althans, zo wordt beweerd.

Zijn er al homo's die ervan zijn overtuigd dat christenen voor hen het aids-virus ontwikkeld hebben? Of zijn die niet zo knettergek?

Dr Seuss
13-10-04, 23:33
Geplaatst door Spoetnik
Als ik iemand zie verdrinken zal ik em proberen te redden. Ik kan namelijk zwemmen.


Misschien houd je er een keer mee op als duizenden in de plomp blijven springen terwijl ze niet kunnen zwemmen. Kan het mis hebben hoor.

sjaen
13-10-04, 23:43
Geplaatst door mark61

Aids is ongeneeslijk en er is geen vaccin tegen. Het westen kan op dit moment deze epidemie in het geheel niet tegengaan, niet met medicijnen althans. De cocktail verzacht de effecten, maar vermindert niet de besmettingskans. Integendeel. Een man die doorleeft ipv te sterven kan nog vele vrouwen besmetten.


Oef, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen............................................ .................................................. .................................................. ................................ dit begint bij mij zo langzamerhand op een rode lap te gelijken. Waar slaat dit op?..........! Mijn sterrebeeld is Taurus

mark61
13-10-04, 23:48
Het westen is de duivel en heeft schuld aan alles wat er gebeurt, alsmede wat er niet gebeurt. Dat ontslaat een mens van zijn eigen verantwoordelijkheden, zodat hij rustig kan gaan slapen.

De meeste Afrikanen denken er niet zo over.

Dr Seuss
13-10-04, 23:49
Je kunt het rijke westen natuurlijk wel verwijten dat ze geen persoonlijke bodyguard per Afrikaan aanstellen die er 24/7 op toeziet dat de heren condooms gebruiken (ook bij verkrachting).

mark61
14-10-04, 00:01
Geplaatst door ~Panthera~
STEL, gewoon STEL, dat het waar zou zijn.

Zou het wat uitmaken?

mark61
14-10-04, 00:13
Geplaatst door ~Panthera~
-------------
Ben ik het inderdaad mee eens: Men staat er bij, kijkt er naar een doet geen fuck, want het levert niks op. :moe:
In Dafur is een genocide aan de hand, maar ook dat intresseert niemand een hout.

Er zijn overal miljoenen mensen voortijdig doodgegaan en ze gaan ook nog steeds dood. Niemand deed wat aan Cambodja, niemand deed wat aan Rwanda. Aan de andere kant willen mensen betere zorg, en dus bezuinigen op defensie. Dus met welk leger moet je die mensen dan gaan helpen? Of dacht je, zoals Sjaen, dat je Pol Pot of Hutu's tegenhoudt met geweldloos verzet?

Er wordt keihard gewerkt aan zowel een vaccin als een geneesmiddel tegen aids. Zo loopt er in Kenya een studie om uit te vinden waarom een flink aantal mensen resistent tegen aids blijkt. Zoiets kost jaren. Veel meer geld zou wel wat helpen, maar niet veel. Symptoombestrijding is een bodemloze put. Preventie is alles, maar niemand wil daaraan. Omdat geen dictator wat over het sexuele gedrag van zijn onderdanen te zeggen heeft. De wal keert het schip vanzelf.

Zoals je weet werd er gesproken over ingrijpen in Darfur, maar Soedan en veel moslims steigeren: imperialisme, oliebeluste Amerikanen, inmenging in binnenlandse aangelegenheden, you name it. Dus wat wil je?

sjaen
14-10-04, 00:57
Geplaatst door mark61
Er zijn overal miljoenen mensen voortijdig doodgegaan en ze gaan ook nog steeds dood. Niemand deed wat aan Cambodja, niemand deed wat aan Rwanda. Aan de andere kant willen mensen betere zorg, en dus bezuinigen op defensie. Dus met welk leger moet je die mensen dan gaan helpen? Of dacht je, zoals Sjaen, dat je Pol Pot of Hutu's tegenhoudt met geweldloos verzet?


Zoals je weet werd er gesproken over ingrijpen in Darfur, maar Soedan en veel moslims steigeren: imperialisme, oliebeluste Amerikanen, inmenging in binnenlandse aangelegenheden, you name it. Dus wat wil je?

Ik kan me in veel van jouw naar voren gebrachte argumentaties vinden, erger me ook enorm aan sommige prikkers met hun 'het westen' fobie.
Maar..............en ik moet toch even reageren op je Pol Pot, Hutu's steekje, hiermee wek je de suggestie dat je met een groot leger Afrika binnen wilt vallen en dan?!........ geweer tegen hun hoofd enuh: my way or the high way! Ik dacht het ff van niet. Als je trouwens zo verzot op het leger bent kun je jezelf nog altijd bij het vreemdelingenlegioen aanmelden en als je dan oog in oog staat tegenover.................. :auw:

TonH
14-10-04, 11:35
Geplaatst door mark61
De hele wereld zit vol menselijke drama's waar niemand wat aan doet, dus das geen argument.

Tot vorig jaar eiste malaria in Afrika meer slachtoffers dan aids, dat heeft het nu net ingehaald. Toch heb ik nooit zo veel publiciteit gezien over malaria als over aids. Juist omdat aids hier wel voorkomt, en malaria niet. Nog steeds maken de andere ziektes bij elkaar meer slachtoffers dan aids, maar daar hoor je niks over. Juist omdat die andere ziektes hier niet voorkomen. Dus je biologische wapen-argument is onzinnig.

Je beeld van Afrika is volkomen verwrongen, want ongeïnformeerd. Het is absurd om 300 dollar per patiënt per jaar uit te geven, als er om te beginnen niets wordt gedaan aan de verspreiding van de epidemie; dat is dweilen met de kraan open en weggegooid geld. Ten tweede kan je met 300 dollar per jaar (meer dan een gemiddeld jaarsalaris in Afrika) veel en veel meer doen dan medicijnencocktails toedienen aan mensen van wie de kwaliteit van het leven toch al niet veel voorstelt, alleen al op het gebied van voorkomen van andere sterfgevallen. De meeste gevallen van malaria zijn voor een paar dollar te genezen; een geïmpregneerde klamboe bijv. kost 10 dollar.

Fatsoenlijk drinkwater voorkomt miljoenen doden. Het is alsof je kaviaar presenteert bij de borrel, maar de ontbrekende drie maaltijden negeert. Het verspillen van geld aan corrupte dictators en nodeloze legers negeer je maar conveniently. Ik weet niet of je toevallig op de hoogte bent van het corruptieproces dat momenteel in ZA loopt? Bovendien heeft het net voor 9 miljard defensiemateriaal gekocht. Tamelijk nodeloos voor een regionale supermacht. Daar is trouwens ook een corruptieproces over gaande. Intussen verkrachten de mannen gewoon door. Maar jij wil cocktails uitdelen met westers geld.

Verder heerst er in het westen, en overal, juist een schrijnend gebrek aan besef van de vloek van overbevolking. Het zijn er dan ook al 6 miljard+, fyi., dus tegengaan van overbevolking heeft waarachtig geen prioriteit.

Helemaal mee eens. Kenia, Uganda, Mozambique, Angola. het maakte niet uit waar je een dikke 10 jaar geleden mensen sprak, allemaal verwoorden ze diezelfde afweging: Aan AIDS ga je niet direct dood, aan honger en malaria wel. De prioriteiten lagen dus écht wel ergens anders dan bij HIV/AIDS. Alleen in Uganda is dan, zoals je ergens terecht zegt, enige tijd grote vooruitgang geweest op het gebied van voorlichting en duidelijke afnames van de besmettingen. Alleen zou iedereen nog eens terug moeten lezen met welke weerstand uit sommige Westerse landen dit gepaard ging. En laten we dan maar zwijgen over de Paus en zijn kornuiten.

Spoetnik
14-10-04, 13:45
Geplaatst door mark61
De hele wereld zit vol menselijke drama's waar niemand wat aan doet, dus das geen argument.

Ontken ik dit dan? Ik geef slechts aan dat het Westen AIDS gebruikt als een biologisch wapen, en dat doe ik vanwege het negeren van het probleem door het Westen. Wie er verder nog meer schuld aan heeft interesseert mij niet, ik woon in het Westen, ik ben een Westerling, dus ik vind dat wij in het Westen verantwoordelijkheid zouden moeten dragen, die wij niet dragen en dat indien wij dat niet doen, we AIDS gebruiken als een biologisch wapen. Er is veel schuld om rond te gaan, maar dat wil dus niet zeggen dat het Westen geen schuld draagt aan dit drama, zeker gezien het feit dat het Westen de medicijnen/zorg kan leveren die het lijden van veel aidslijders een stuk kan verminderen.

Maar blijkbaar mag iemand volgens jou alleen maar een mening hebben, als je mistanden van de hele wereld in beschouwing neemt en bij ieder individu evenveel schuld legt. Maar ik heb nu eenmaal andere normen en waarden, ik ben bereid een probleem opzich te bekijken en ik heb zo mijn mening over het negeren van het AIDS probleem in Afrika door het Westen.

Spoetnik
14-10-04, 13:49
Geplaatst door mark61
Het westen is de duivel en heeft schuld aan alles wat er gebeurt, alsmede wat er niet gebeurt. Dat ontslaat een mens van zijn eigen verantwoordelijkheden, zodat hij rustig kan gaan slapen.


Dit is zo makkelijk om de het Westen dat veruit het rijkst is en best ontwikkelde gezondsheidzorg heeft, van de menselijk verantwoordelijkheid die het heeft naar mensen die het minder hebben te ontslaan.

Enne, je argument dat "de Afrikanen" er net zo over denken als jij wordt al geloochenstraft door het openingsartikel, blijkbaar is de situatie in Afrika niet zo zwart/wit als jij het voorstelt. Als ik jou was, zou ik die titel van betweter maar laten vallen.

mark61
14-10-04, 13:53
Geplaatst door Spoetnik
Ontken ik dit dan? ...en ik heb zo mijn mening over het negeren van het AIDS probleem in Afrika door het Westen.

Waarom zijn wij verantwoordelijk? 'Gebruiken als biologisch wapen' is volkomen kul, je hebt er geen enkel argument voor, behalve een kromme redenering over hoe niets doen schuld, en nog sterker, boze opzet impliceert. Volgens mij moet je je laten nakijken.

Conveniently negeer je mijn lappen uitleg en argumenten. Het westen ontwikkelt ook de meeste wapens in de wereld, dus zijn wij nog eerder verantwoordelijk voor Cambodja.

Ik zeg het nog 1 keer: aids is waarachtig niet het grootste probleem in Afrika of in de wereld at large, en cocktails gaan uitdelen is volkomen flauwekul. Zie voor argumentatie hierboven. Problemen op zich bekijken is in dit verband erg dom.

Maar jij dramt maar door en dramt maar door met je verwrongen geest. Veel plezier.

Spoetnik
14-10-04, 13:54
Geplaatst door mark61
Zoals je weet werd er gesproken over ingrijpen in Darfur, maar Soedan en veel moslims steigeren: imperialisme, oliebeluste Amerikanen, inmenging in binnenlandse aangelegenheden, you name it. Dus wat wil je?

Hahaha, kom nou, er luistert niemand in het Westen naar moslims. De enige reden dat de VN geen resolutie kan aannemen is omdat China en Rusland dwarsliggen. China heeft oliebelangen in Sudan, weet je. Verder is het natuurlijk zo dat geen Westers land erover denkt om troepen in te zetten in Darfur. Alleen Blair is daartoe misschien bereid.

Spoetnik
14-10-04, 13:59
Geplaatst door mark61
Waarom zijn wij verantwoordelijk? 'Gebruiken als biologisch wapen' is volkomen kul, je hebt er geen enkel argument voor, behalve een kromme redenering over hoe niets doen schuld, en nog sterker, boze opzet impliceert. Volgens mij moet je je laten nakijken.

Conveniently negeer je mijn lappen uitleg en argumenten. Het westen ontwikkelt ook de meeste wapens in de wereld, dus zijn wij nog eerder verantwoordelijk voor Cambodja.

Ik zeg het nog 1 keer: aids is waarachtig niet het grootste probleem in Afrika of in de wereld at large, en cocktails gaan uitdelen is volkomen flauwekul. Zie voor argumentatie hierboven. Problemen op zich bekijken is in dit verband erg dom.

Maar jij dramt maar door en dramt maar door met je verwrongen geest. Veel plezier.

Ik heb een mening die jou niet bevalt, wanneer zoiets in Nederland gebeurd dan moet de ander wel een verwrongen geest hebben he, want de jouw Nederlandse mening is natuurlijk superieur.

Alleen omdat jij vindt dat AIDS niet de belangrijkste probleem in wereld is, wil nog niet zeggen dat ik niet van mening mag zijn dat AIDS is verworden tot een biologisch wapen van het Westen. Ze kunnen er iets aan doen, maar ze doen het niet. Netzoals de schulden van de derde wereld een economisch wapen zijn, het Westen kan er iets aan doen, maar doet niets. Gewoon omdat ik vind dat de sterkere de zwakkere moeten helpen, noem jij mijn geest verwrongen. Dat noem ik dus kleingeestig hokjesdenken.

Mark
14-10-04, 14:02
Geplaatst door Marsipulami
Winnares Nobelprijs noemt aids complot

ROTTERDAM - De Keniaanse Nobelprijswinnares en onderminister voor Milieu, Wangari Maathai, blijft bij haar omstreden standpunt dat het aidsvirus in een laboratorium is ontwikkeld ,,om het zwarte ras te verdelgen''. Ze zei dat tegen buitenlandse journalisten. De milieuactiviste erkende dat ze geen enkel wetenschappelijk bewijs heeft voor haar stelling. Ze is gepromoveerd op veterinaire biologie.



Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken wees als eerste op de omstreden opvattingen van de Nobelprijswinnares. Het ministerie feliciteerde de Keniaanse, maar haastte zich ook te verklaren dat er ,,belangrijke meningsverschillen'' bestonden tussen haar en Washington. ,,Ze heeft gezegd dat hiv/aids was uitgevonden als een biologisch wapen'', zei een functionaris die anoniem wilde blijven. ,,Daar zijn wij het niet mee eens.''

,,Wees niet naïef'', had Maathai eind augustus in een interview met het Keniaanse dagblad East African Standard verklaard. ,,Aids is geen vloek van god om Afrikanen of zwarten te treffen. Het is een door kwaadaardige wetenschappers ontwikkeld instrument om ons aantal te beperken, maar misschien komen we er wel nooit achter wie erachter zit.''

De opvatting dat westerse wetenschappers het aidsvirus in elkaar hebben gedraaid om de bevolkingsgroei in Afrika te beperken, is wijdverbreid op het zwarte continent. Zuid-Afrikaanse ministers van Volksgezondheid hebben die opvatting eerder uitgesproken. Nigeriaanse parlementsleden hebben aangedrongen op een veroordeling van het ,,westerse complot''.

Toen buitenlandse journalisten haar na de bekendmaking van de Nobelprijs met haar uitspraken confronteerden, zei ze dat het niet haar bedoeling was geweest om een bepaalde regio te beschuldigen van het ontwikkelen van het aidsvirus. Maar volgens haar was het geen toeval ,,dat wij zwarten veel massaler dan andere groepen'' aan aids overlijden. Van de 38 miljoen mensen die met het aidsvirus besmet zijn, wonen er 25 miljoen in Afrika.

,,Sommigen zeggen dat wij aids hebben gekregen via de apen. Maar dat betwijfel ik, want wij hebben al sinds mensenheugenis contact met apen'', zei ze. ,,Anderen zeggen dat het een vloek van god is, maar dat kan het volgens mij niet zijn. (...) Waarom kijkt de rest van de wereld lijdzaam toe terwijl de Afrikanen bij bosjes sterven De rest van de wereld heeft ons in de steek gelaten.''

© NRC Handelsblad


13/10/2004 ©NRC Handelsblad

©Copyright De Standaard


Dit laatste kleine stukje verantwoordelijkheid voor het leed in hun land willen ze ook nog even afschuiven. :slapen:

Dr Seuss
14-10-04, 14:04
Geplaatst door Spoetnik
Wie er verder nog meer schuld aan heeft interesseert mij niet, ik woon in het Westen, ik ben een Westerling, dus ik vind dat wij in het Westen verantwoordelijkheid zouden moeten dragen, die wij niet dragen en dat indien wij dat niet doen, we AIDS gebruiken als een biologisch wapen.

Dat is nou nog eens westers superieur denken. "Wij westerlingen kunnen alles doen, die arme Afrikaantjes zelf zijn niet bij machte om ook maar iets te doen." Imperialist. Je verklaart bij deze de miljoenen inwoners van een heel continent tot een indolent zootje.

Spoetnik
14-10-04, 14:11
Geplaatst door sjaen
Oef, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen,Het westen............................................ .................................................. .................................................. ................................ dit begint bij mij zo langzamerhand op een rode lap te gelijken. Waar slaat dit op?..........! Mijn sterrebeeld is Taurus

Er is sprake van een artikel waarin een uitspraak wordt aangehaald van de nobelprijswinnares waarin zij het vermoeden uitspreekt dat AIDS gecreeerd is, tevens geeft zij aan dat de wereld niets doet terwijl Afrikanen creperen.

Nu de reden dat deze uitspraak uberhaupt in het nieuws is gekomen, is omdat een Amerikaanse diplomaat onder conditie van anomiteit tegen de media heeft verteld over deze uitspraak (anders had niemand er iets over gehoord), waarschijnlijk met als doel om de Nobelprijs commissie te tarten. Nu krijgt mevrouw, die een hoop goeds doet in Afrika een hoop shit over haar heen, omdat zij een privemening heeft. Wat haar dus gebeurt is tought-police-achtige praktijken.

Hetzelfde geldt voor mensen die het eens zijn met een deel van haar uitspraken. Zoals je kon lezen was ik het eens het haar idee dat Afrikanen creperen en de rest van de wereld staat erbij en doet niets. De rest van de wereld zou zoveel kunnen doen voor Afrika, metname het Westen, wat betreft AIDS, Economie, Onderwijs etc. Maar dit gebeurt niet, al jaren niet.

Het Westen is veruit het rijkste en machtigste van de wereld. Bovendien heeft het de kans om voor waarlijke veranderingen te zorgen, maar het weigert het initiatief te nemen, het blijft bij halfhartige maatregelen en loze beloften. Het is simpelweg hierom dat het Westen weldegelijk iets valt te verwijten. Zolang het Westen niets doet, kan ik alleen maar constateren dat schulden worden gebruikt als Economisch wapen, en AIDS wordt gebruikt als Biologisch wapen. Handige chantage voor het geval het Westen iets nodig heeft van de Afrikanen.

Om een klein voorbeeldje te geven, de VS hebben een aantal miljard te beschikking gesteld voor AIDS bestrijding, maar willen Afrikaanse landen gebruik maken van dit geld, moeten ze wel eerst aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals bijvoorbeeld patentrechten. Dit is wat mij betreft chantage. Dit is overigens nog altijd beter dan wat Europa doet, Europa is alleen bezig met grenzen sluiten en concentratiekampen bouwen in Lybie (om netals Mark61 een belachelijke dwarsstraat te noemen).

Spoetnik
14-10-04, 14:13
Geplaatst door Dr Seuss
Dat is nou nog eens westers superieur denken. "Wij westerlingen kunnen alles doen, die arme Afrikaantjes zelf zijn niet bij machte om ook maar iets te doen." Imperialist. Je verklaart bij deze de miljoenen inwoners van een heel continent tot een indolent zootje.

Verantwoordelijkheid dragen is nog iets anders dan "de Afrikaantjes zeggen wat ze moeten doen". Dat is nu juist het verschil tussen de mening van Mark61 en anderen en van mijzelf, zij vinden dat Afrikanen eerst hun eigen zaakjes maar op orde moeten stellen voordat wij eens gaan helpen. Eerst moeten alle Afrikaanse mannen er van overtuigd worden dat ze AIDS krijgen van neuken, voordat wij ook maar een vinger uitsteken. Verantwoordelijkheid dragen wil gewoon zeggen, dat wij klaar staan om te helpen indien daarom wordt gevraagd.

Mark
14-10-04, 14:14
Geplaatst door Spoetnik
Hetzelfde geldt voor mensen die het eens zijn met een deel van haar uitspraken. Zoals je kon lezen was ik het eens het haar idee dat Afrikanen creperen en de rest van de wereld staat erbij en doet niets. De rest van de wereld zou zoveel kunnen doen voor Afrika, metname het Westen, wat betreft AIDS, Economie, Onderwijs etc. Maar dit gebeurt niet, al jaren niet.

Het Westen is veruit het rijkste en machtigste van de wereld. Bovendien heeft het de kans om voor waarlijke veranderingen te zorgen, maar het weigert het initiatief te nemen, het blijft bij halfhartige maatregelen en loze beloften. Het is simpelweg hierom dat het Westen weldegelijk iets valt te verwijten. Zolang het Westen niets doet, kan ik alleen maar constateren dat schulden worden gebruikt als Economisch wapen, en AIDS wordt gebruikt als Biologisch wapen. Handige chantage voor het geval het Westen iets nodig heeft van de Afrikanen.


Dat is wel erg, je zou er bijna van gaan denken dat Afrika er zelf wat aan zou moeten doen.

magden_david
14-10-04, 14:17
Geplaatst door Spoetnik
Hahaha, kom nou, er luistert niemand in het Westen naar moslims. De enige reden dat de VN geen resolutie kan aannemen is omdat China en Rusland dwarsliggen. China heeft oliebelangen in Sudan, weet je. Verder is het natuurlijk zo dat geen Westers land erover denkt om troepen in te zetten in Darfur. Alleen Blair is daartoe misschien bereid.
gelukkig is er nog de machtige arabische liga in de algemene vergadering van de VN die allerlei initiatieven heeft ontplooid om zelf hun eigen broeders van massamoord te weerhouden of wacht............nee dat hebben ze niet gedaan. hmmmm vreemd?

Spoetnik
14-10-04, 14:19
Geplaatst door Mark
Dat is wel erg, je zou er bijna van gaan denken dat Afrika er zelf wat aan zou moeten doen.

Afrikaanse landen luisteren teveel naar het IMF. Als ik zou adviseren, dan zou ik adviseren om zichzelf onafhankelijk te maken van het IMF en richten op regionale samenwerking.

Het IMF heeft de afgelopen 30 jaar al die landen in armoede gedrukt. Feit is dat Afrika er in de jaren 70 een stuk rooskleuriger voorstond. Helaas heeft het IMF de ene economie na de andere kapot gemaakt. Het feit dat de meeste Afrikaanse landen meer geld kwijt zijn aan rente-op-rente dan dat ze ooit hebben geleend zegt eigenlijk al genoeg over de kwaadaardige rol die het IMF heeft gespeeld.

Wat nu gebeurt is dat er miljoenen immigranten onderweg zijn, en Afrikaanse immigranten zullen kiezen voor Europa. Vandaar ook dat Italie en Duitsland graag kampen willen oprichten in Noord-Afrikaanse landen.

Dr Seuss
14-10-04, 14:20
Geplaatst door Spoetnik
Verantwoordelijkheid dragen is nog iets anders dan "de Afrikaantjes zeggen wat ze moeten doen".


Dat zei ik niet, dat wij ze zeggen wat ze moeten doen. Jij beweert ijskoud dat een heel continent volstrekt niet in staat is om zelf iets te doen dus dat het westen het moet oplossen. Dat zullen tientallen miljoenen Afrikanen je niet in dank afnemen, dat superieure westerse denken. Misschien moet je daar 's van afstappen.


Verantwoordelijkheid dragen wil gewoon zeggen, dat wij klaar staan om te helpen indien daarom wordt gevraagd.

Dan hebben jouw buren vast een goeie aan je. Altijd hulp bieden als jou dat wordt gevraagd. Of geldt jouw hulpbehoevendheid slechts de 'zielige zwartjes'?

Spoetnik
14-10-04, 14:21
Geplaatst door magden_david
gelukkig is er nog de machtige arabische liga in de algemene vergadering van de VN die allerlei initiatieven heeft ontplooid om zelf hun eigen broeders van massamoord te weerhouden of wacht............nee dat hebben ze niet gedaan. hmmmm vreemd?

Haha, dan zou de Arabische liga helemaal ongeloofwaardig overkomen, zover ze nog geloofwaardigheid hebben. De Arabieren vragen hoe hoog wanneer het Westen vind dat ze moeten springen :rolleys: Maar ingrijpen in het dramatische probleem dat al 60 jaar speelt dat mogen ze niet. Sja dan krijg je inderdaad dubbele standaarden.

Spoetnik
14-10-04, 14:26
Geplaatst door Dr Seuss
Dat zei ik niet, dat wij ze zeggen wat ze moeten doen. Jij beweert ijskoud dat een heel continent volstrekt niet in staat is om zelf iets te doen dus dat het westen het moet oplossen. Dat zullen tientallen miljoenen Afrikanen je niet in dank afnemen, dat superieure westerse denken. Misschien moet je daar 's van afstappen.

Het zijn de Afrikanen die vragen om hulp, het is een nobelprijswinnares die aangeeft dat het Westen langs de kant staat terwijl Afrikanen creperen. Het westen weigert hulp te verlenen. Mijn gedachte van hulp verlenen wanneer erom wordt gevraagd is zeer christelijk.

En het is een simpel feit dat het Westen een betere gezondheidszorg heeft en dat het Westen veel rijker is dan Afrika. Waarom zouden we dat gaan ontkennen, de enige reden lijkt me, om mij een superieurteit aan te praten. Nee ik geef aan dat het Westen verantwoordelijkheid draagt, zeker wanneer het probleem bekent is, en wanneer er om hulp wordt gevraagd.



Dan hebben jouw buren vast een goeie aan je. Altijd hulp bieden als jou dat wordt gevraagd. Of geldt jouw hulpbehoevendheid slechts de 'zielige zwartjes'?

Opzich help ik inderdaad mensen wanneer ze hulp nodig hebben. Is dat zo gek dan?

Spoetnik
14-10-04, 14:27
Geplaatst door Mark
Dit laatste kleine stukje verantwoordelijkheid voor het leed in hun land willen ze ook nog even afschuiven. :slapen:

Ik begin te denken dat het Marshall plan van jou eigenlijk niet had gehoeven.

Dr Seuss
14-10-04, 14:31
Geplaatst door Spoetnik
Ik begin te denken dat het Marshall plan van jou eigenlijk niet had gehoeven.

Uitstekend voorbeeld.

Als de Marshal-gelden indertijd net zo waren misbruikt en stom geinvesteerd door gecorrumpeerde machthebbers, hadden we er misschien net zo voorgestaan als Afrika.

mark61
14-10-04, 14:34
Geplaatst door Spoetnik
... Dat is nu juist het verschil tussen de mening van Mark61 en anderen en van mijzelf, zij vinden dat Afrikanen eerst hun eigen zaakjes maar op orde moeten stellen voordat wij eens gaan helpen. ...

Ik heb me helemaal niet uitgelaten over wat het westen wel of niet moet doen, dat verzin je ter plekke.


om netals Mark61 een belachelijke dwarsstraat te noemen

Welke belachelijke dwarsstraat? Malaria? Tuberculose? Grenzeloze corruptie? Dodelijke promiscuïteit?

Spoetnik
14-10-04, 14:35
Geplaatst door Dr Seuss
Uitstekend voorbeeld.

Als de Marshal-gelden indertijd net zo waren misbruikt en stom geinvesteerd door gecorrumpeerde machthebbers, hadden we er misschien net zo voorgestaan als Afrika.

Natuurlijk niet, we hadden onze wingewesten nog.

De Marshall tegoeden waren extra.

Dr Seuss
14-10-04, 14:36
Geplaatst door Spoetnik
Het zijn de Afrikanen die vragen om hulp,


waarop ze te horen krijgen om hun miljarden niet in eigen zak te steken of in wapens te investeren.


het is een nobelprijswinnares die aangeeft dat het Westen langs de kant staat terwijl Afrikanen creperen.


En Will Smith zegt dat crack is ontwikkeld om zwarten in de VS uit te roeien. Vind jij dat ook zinnig?


En het is een simpel feit dat het Westen een betere gezondheidszorg heeft en dat het Westen veel rijker is dan Afrika.

Zie mijn antwoord bij Marshall.



Opzich help ik inderdaad mensen wanneer ze hulp nodig hebben. Is dat zo gek dan?

Op zich wel? Ah, ik zie dat je naastenliefde aan voorwaarden gebonden is. Wanneer kunnen mensen geen hulp van jou verwachten dan - als jij vindt dat zij zelf ook wel wat kunnen doen?

Spoetnik
14-10-04, 14:40
Geplaatst door mark61
Ik heb me helemaal niet uitgelaten over wat het westen wel of niet moet doen, dat verzin je ter plekke.

Je verhaal pas puur gericht op wat Afrikanen moeten doen, verantwoordelijkheid van het Westen schuif je dus af op de Afrikanen.


Welke belachelijke dwarsstraat? Malaria? Tuberculose? Grenzeloze corruptie? Dodelijke promiscuïteit?

Dat zijn inderdaad belachelijke dwarsstraatten, moeten we omdat er andere problemen zijn, het AIDS probleem maar vergeten? Al die andere ziektes van jou zullen eerder slachtoffers eisen, als er veel AIDS patienten zijn die een mindere weerstand hebben.

mark61
14-10-04, 14:40
Geplaatst door Spoetnik
Ik heb een mening die jou niet bevalt, wanneer zoiets in Nederland gebeurd dan moet de ander wel een verwrongen geest hebben he, want de jouw Nederlandse mening is natuurlijk superieur.

Mijn mening is uiterst on-Nederlands. De jouwe komt er veel dichter bij in de buurt, op sommige plaatsen dan.


Alleen omdat jij vindt dat AIDS niet de belangrijkste probleem in wereld is,

Ik vind dat niet, ik constateer dat. Moeilijk hè?


wil nog niet zeggen dat ik niet van mening mag zijn dat AIDS is verworden tot een biologisch wapen van het Westen.

Voor deze kletspraat heb je nou nog niet 1 argument aangevoerd. Of moeten we gaan discussiëren over de betekenissen van 'verworden' (das trouwens al een grote afzwakking van wat je eerst beweerde) en 'wapen'?

Ze kunnen er iets aan doen, maar ze doen het niet. Netzoals de schulden van de derde wereld een economisch wapen zijn, het Westen kan er iets aan doen, maar doet niets. Gewoon omdat ik vind dat de sterkere de zwakkere moeten helpen, noem jij mijn geest verwrongen. Dat noem ik dus kleingeestig hokjesdenken.

Engeland heeft net het initiatief genomen tot schuldkwijtschelding. Van alle mogelijke ec. wapens is schuldenlast wel de lulligste.

Dat verwrongen slaat op biowapen, en dat weet je best. In dit specifieke geval valt er niet veel te helpen. Tis koffie schenken voor mensen die zelf dijken doorsteken en aan het verzuipen zijn.

Afrikanen zijn helemaal niet zwak.

mark61
14-10-04, 14:43
Geplaatst door Spoetnik
Afrikaanse landen luisteren teveel naar het IMF. Als ik zou adviseren, dan zou ik adviseren om zichzelf onafhankelijk te maken van het IMF en richten op regionale samenwerking. ...Vandaar ook dat Italie en Duitsland graag kampen willen oprichten in Noord-Afrikaanse landen.

Mark had het denk ik over aids. Gauw skippen naar een ander onderwerp, denk jij dan.

Afrika stond er vnl. rooskleuriger voor omdat de bevolking toen nog een stuk kleiner was. Als die dictatoren geen geld zouden lenen hadden die landen nu geen schulden. Zoals jou misschien niet bekend zijn de schulden van Afrika grofweg gelijk aan de tegoeden van de dictators in Zwitserland etc.

Spoetnik
14-10-04, 14:43
Geplaatst door Dr Seuss
waarop ze te horen krijgen om hun miljarden niet in eigen zak te steken of in wapens te investeren.

Je moet geen geld geven, maar hulp.



En Will Smith zegt dat crack is ontwikkeld om zwarten in de VS uit te roeien. Vind jij dat ook zinnig?

Bron?
Verder ik mag best van mening zijn dat het Westen niets doet, zo liggen de feiten nu eenmaal.



Zie mijn antwoord bij Marshall.


Zie mijn antwoord bij Marshall.



Op zich wel? Ah, ik zie dat je naastenliefde aan voorwaarden gebonden is. Wanneer kunnen mensen geen hulp van jou verwachten dan - als jij vindt dat zij zelf ook wel wat kunnen doen?

Als ik denk dat ik mijn hulp ze niet echt verder zal helpen, dan zal ik ook geen hulp aanbieden.

mark61
14-10-04, 14:47
Geplaatst door Spoetnik
Je verhaal pas puur gericht op wat Afrikanen moeten doen, verantwoordelijkheid van het Westen schuif je dus af op de Afrikanen.

Voor de tigste keer: waar heeft het westen precies verantwoordelijkheid voor?


Dat zijn inderdaad belachelijke dwarsstraatten, moeten we omdat er andere problemen zijn, het AIDS probleem maar vergeten? Al die andere ziektes van jou zullen eerder slachtoffers eisen, als er veel AIDS patienten zijn die een mindere weerstand hebben.

Gelukkig zijn die ziektes niet van mij, en nou draai je oorzaak en gevolg nog om ook. Ga zo door, welgeïnformeerde.

Mark
14-10-04, 14:47
Geplaatst door Spoetnik
Ik begin te denken dat het Marshall plan van jou eigenlijk niet had gehoeven.

Als het na 50 jaar nog geen enkel resultaat had afgeworpen (behalve een paar beschuldigingen van zionistische ziektecomplotten) zou ik inderdaad vraagtekens gaan zetten.

Spoetnik
14-10-04, 14:48
Geplaatst door mark61
Mark had het denk ik over aids. Gauw skippen naar een ander onderwerp, denk jij dan.

Het Afrikaanse AIDS probleem heeft veel te maken met hun economische situatie. Gedwongen door het IMF moeten ze namelijk hun voorledige overheidsapparaat verkopen. In veel landen eist het IMF bijvoorbeeld dat watervoorzieningsbedrijven moeten worden verkocht aan de markt, om maar een voorbeeldje te noemen. Economisch onafhankelijk maken van het IMF betekent meteen dat die landen weer beslissingen kunnen nemen voor hun bevolking, in plaats om de economsiche sadisme van het IMF te stillen.



Afrika stond er vnl. rooskleuriger voor omdat de bevolking toen nog een stuk kleiner was. Als die dictatoren geen geld zouden lenen hadden die landen nu geen schulden. Zoals jou misschien niet bekend zijn de schulden van Afrika grofweg gelijk aan de tegoeden van de dictators in Zwitserland etc.

Helaas konden die dictators heel goed zaken doen met het IMF. De Chutpah methode van het IMF is dat, eerst belachelijk veel geld lenen, dan de munteenheid devalueren en dan eisen dat de schulden in dollars terugbetaald worden. Zo blijven ze in eeuwige schuld achter.

Spoetnik
14-10-04, 14:50
Geplaatst door Mark
Als het na 50 jaar nog geen enkel resultaat had afgeworpen (behalve een paar beschuldigingen van zionistische ziektecomplotten) zou ik inderdaad vraagtekens gaan zetten.

Haha, loop je nu te suggeren dat het Afrikaanse landen al 50 jaar worden "geholpen".

mark61
14-10-04, 14:51
Geplaatst door Spoetnik
Dit is zo makkelijk om de het Westen dat veruit het rijkst is en best ontwikkelde gezondsheidzorg heeft, van de menselijk verantwoordelijkheid die het heeft naar mensen die het minder hebben te ontslaan.

Nu verander je de betekenis van 'verantwoordelijkheid' van 'schuld hebben aan' naar 'morele overweging iets te doen'. Dat is een grote tactische terugtocht.


Enne, je argument dat "de Afrikanen" er net zo over denken als jij wordt al gelogenstraft door het openingsartikel, blijkbaar is de situatie in Afrika niet zo zwart/wit als jij het voorstelt. Als ik jou was, zou ik die titel van betweter maar laten vallen.

Er zijn heus Afrikanen die graag jouw verhaaltje nabauwen, ze zal wel zijn opgeleid in wollig Europa van de jaren 70. Nee ze gaat zeggen dat ze deel uitmaakt van een corrupte regering en dat die mannen eens moeten ophouden met te pakken wat ze pakken kunnen. Taboes, taboes

Mark
14-10-04, 14:53
Geplaatst door Spoetnik
Haha, loop je nu te suggeren dat het Afrikaanse landen al 50 jaar worden "geholpen".

Als die hulp zo erg is dan willen we het geld ook best in eigen land besteden hoor :p

Spoetnik
14-10-04, 14:56
Geplaatst door mark61
Voor de tigste keer: waar heeft het westen precies verantwoordelijkheid voor?

Die verantwoordelijkheid heb ik werkelijk al tig keer uitgelegd. Door middel van direct omschrijven en het gebruik van analogie. Dat jij blijkbaar niet bereid bent om mijn bijdrages te lezen om zelf uit te zoeken over welke verantwoordelijkheid ik het nu precies heb dan had je het al geweten.

Nog een keertje dan:
Het Westen draagt een verantwoordelijkheid om de hulpbehoeftigen te helpen indien ze daarom vragen. Dit is een hele humane opvatting, ik weet het; en deze humane opvatting zal wel worden afgedaan als dom idealisme, maar dat zal mij niet weerhouden om deze opvatting te koesteren.



Gelukkig zijn die ziektes niet van mij, en nou draai je oorzaak en gevolg nog om ook. Ga zo door, welgeïnformeerde.

AIDS is een immuunziekte.. (ik weet niet zeker of jij dat weet), mensen met een minder immuunsysteem hebben minder weerstand tegen andere ziekten.

Schijnbaar denk jij dat AIDS wordt veroorzaakt door Malaria, maar nee, zo ziet het dus niet. :rolleyes:

Spoetnik
14-10-04, 14:57
Geplaatst door Mark
Als die hulp zo erg is dan willen we het geld ook best in eigen land besteden hoor :p

Misschien kan je al die hulp die wij 50 jaar geleden hebben geboden terugvragen..

mark61
14-10-04, 14:57
Geplaatst door Spoetnik
Het Afrikaanse AIDS probleem heeft veel te maken met hun economische situatie. ..., in plaats om de economsiche sadisme van het IMF te stillen.

Aids onstaat NIET door geldgebrek. Het IMF dwingt niemand tot niks, je hoeft niet met ze om te gaan, alleen als je om geld komt bedelen. Botswana heeft geld zat en 37% infectie rate, last time I checked.


Helaas konden die dictators heel goed zaken doen met het IMF. De Chutpah methode van het IMF is dat, eerst belachelijk veel geld lenen, dan de munteenheid devalueren en dan eisen dat de schulden in dollars terugbetaald worden. Zo blijven ze in eeuwige schuld achter.

Enfin, we hadden het dus over aids. Dat de meningen over het heil van de IMF verdeeld zijn, ook binnen het IMF, is bekend. Privatisering van staatsbedrijven kan Afrika overigens alleen maar heil opleveren, want ze functioneren voor geen meter. Dat blijkt vooral nu er commerciële aanbieders van mobiele telefonie zijn.

mark61
14-10-04, 15:01
Geplaatst door Spoetnik
Die verantwoordelijkheid heb ik werkelijk al tig keer uitgelegd. Door middel van direct omschrijven en het gebruik van analogie. Dat jij blijkbaar niet bereid bent om mijn bijdrages te lezen om zelf uit te zoeken over welke verantwoordelijkheid ik het nu precies heb dan had je het al geweten.

Je draait.


Nog een keertje dan:

Je hebt nou nog steeds niet de verantwoordelijkheid uitgelegd. Die is er dus niet, er is alleen een morele plicht, blijkt nu. I see.


AIDS is een immuunziekte..

Goh wat ben je slim, maar niet heus. Aids is na Ebola de meest recente ziekte in Afrika, de anderen zijn al tienduizenden jaren oud. Dat aids kan bijdragen aan de toename van andere ziektes kan best, maar is in dit verband natuurlijk een lul-argument. Dus doe niet zo pedant, je maakt je alleen nog belachelijker.

Mark
14-10-04, 15:01
Geplaatst door Spoetnik
Misschien kan je al die hulp die wij 50 jaar geleden hebben geboden terugvragen..

claims uit het verleden is iets waar we beter niet aan kunnen beginnen ;)

Spoetnik
14-10-04, 15:02
Geplaatst door mark61
Nu verander je de betekenis van 'verantwoordelijkheid' van 'schuld hebben aan' naar 'morele overweging iets te doen'. Dat is een grote tactische terugtocht.

Dat is de enige verantwoordelijkheid waar ik het continu over heb gehad.

ver·ant·woor·de·lijk·heid (de ~ (v.), -heden)
1 verplichting om te zorgen dat iets goed functioneert, verloopt en om daar rekenschap van te geven => verantwoording

Ik vind dat als rijk en welontwikkeld land, dat dit land dan de verplichting heeft om hulp te bieden als daarom wordt gevraagd. Omdat het Westen deze verplichting niet na komt, vind ik dat het medeverantwoordelijk is voor AIDS, en dat het AIDS nu als biologisch wapen gebruikt, wanneer er weer eens onderhandelingen worden gehouden. Morele chantage.



Er zijn heus Afrikanen die graag jouw verhaaltje nabauwen, ze zal wel zijn opgeleid in wollig Europa van de jaren 70. Nee ze gaat zeggen dat ze deel uitmaakt van een corrupte regering en dat die mannen eens moeten ophouden met te pakken wat ze pakken kunnen. Taboes, taboes

Nou blijkbaar heb ik hier ook een taboe te pakken. Het is verboten om het Westen te wijze op de verantwoordelijkheid die het heeft om hulp te bieden aan de zwakkeren.

Dr Seuss
14-10-04, 15:05
Geplaatst door Spoetnik
[B]Dat is de enige verantwoordelijkheid waar ik het continu over heb gehad.

ver·ant·woor·de·lijk·heid (de ~ (v.), -heden)
1 verplichting om te zorgen dat iets goed functioneert, verloopt en om daar rekenschap van te geven => verantwoording

Ik vind dat als rijk en welontwikkeld land, dat dit land dan de verplichting heeft om hulp te bieden als daarom wordt gevraagd. Omdat het Westen deze verplichting niet na komt, vind ik dat het medeverantwoordelijk is voor AIDS, en dat het AIDS nu als biologisch wapen gebruikt, wanneer er weer eens onderhandelingen worden gehouden. Morele chantage.


Jij vindt een heleboel. Het slaat alleen nergens op, en beargumenteren kun je het al helemaal niet. "Ik vind" is geen argument, en een uitleg uit de Van Dale ook niet.

Spoetnik
14-10-04, 15:05
Geplaatst door mark61
Je draait.

Je mijn mening is continu, je begrijpt em nu beter, en het blijkt dat die niet de mening was waarvan je dacht dat het was. Dat probleem hebben wel meer mensen hoor. Daarom zeg ik ook dat je beter moet lezen wat ik zeg.



Je hebt nou nog steeds niet de verantwoordelijkheid uitgelegd. Die is er dus niet, er is alleen een morele plicht, blijkt nu. I see.


Een morele plicht is een verantwoordelijkheid, zowel vanuit religieuze opzicht als vanuit menselijk opzicht.



Goh wat ben je slim, maar niet heus. Aids is na Ebola de meest recente ziekte in Afrika, de anderen zijn al tienduizenden jaren oud. Dat aids kan bijdragen aan de toename van andere ziektes kan best, maar is in dit verband natuurlijk een lul-argument. Dus doe niet zo pedant, je maakt je alleen nog belachelijker.

Maar AIDS is een wijdverspreidde ziekte inmiddels, en doordat mensen AIDS hebben zijn ze (nog) vatbaarder voor andere ziektes. Praat eens met een dokter, hij kan je uitleggen waarom.

Dr Seuss
14-10-04, 15:07
Geplaatst door Spoetnik
Het is verboten om het Westen te wijze op de verantwoordelijkheid die het heeft om hulp te bieden aan de zwakkeren.

En daar heb je de westerse imperialist weer. Afrikanen zijn "de zwakkeren" en daarmee wordt een heel continent onderuit gemaaid.
Zullen ze je niet in dank afnemen, die zielige zwartjes.

Spoetnik
14-10-04, 15:10
Geplaatst door Dr Seuss
Jij vindt een heleboel. Het slaat alleen nergens op, en beargumenteren kun je het al helemaal niet. "Ik vind" is geen argument, en een uitleg uit de Van Dale ook niet.

Ik mag ook een heleboel vinden en dat jij vindt dat ik niet kan beargumenteren heeft er meer mee te maken dat jij mijn argumenten maar niks vind. Het dragen van verantwoordelijkheid is uiteindelijk een mening die je hebt. Sommige mensen vinden dat de overheid verantwoordelijk is voor het opruimen van hondenpoep; de ander vind dat de eigenaar van de hond het moet opruimen. Verantwoordelijkheid is een mening en geen beargumenteerbaar feit, verantwoordelijkheden veranderen dan ook voortdurend.

Maar zowel uit humanistisch oogpunt, als religieus oogpunt zal men het met mij eens zijn dat er menselijke verantwoordelijkheid is om andere mensen te helpen indien ze die help nodig hebben en erom vragen.

~Panthera~
14-10-04, 15:11
Geplaatst door Dr Seuss
En daar heb je de westerse imperialist weer. Afrikanen zijn "de zwakkeren" en daarmee wordt een heel continent onderuit gemaaid.
Zullen ze je niet in dank afnemen, die zielige zwartjes.
-------------

Die "zielige zwartjes" heeft het westen er anders zelf van gemaakt: door ze op de wereldmarkt te weren, inderdaad het IMF, schuldenlasten tot under hun eyeballs etc.
En als ze het inderdaad straks komen "halen" dan staan we weer verbaasd te kijken.
Of vinden jullie dat ""Het Westen" ze altijd als GELIJKWAARDIG heeft beschouwd ?
Als je dat denkt, mag je je bovenkamer ook wel weer eens grondig na laten kijken. :moe:

Spoetnik heeft gelijk, en jullie weten het ook.

Mark
14-10-04, 15:13
Er is een groot verschil tussen

a) Het westen heeft de morele plicht om Afrika te helpen in deze tijd van nood.

b) Europa is er verantwoordelijk voor om alle problemen in Afrika op te lossen, aangezien zij aan al die problemen schuld hebben. Afrika zelf is nergens verantwoordelijk voor.

:)

ik ga voor a Spoetnik en Pantera voor b

Spoetnik
14-10-04, 15:14
Geplaatst door Dr Seuss
En daar heb je de westerse imperialist weer. Afrikanen zijn "de zwakkeren" en daarmee wordt een heel continent onderuit gemaaid.
Zullen ze je niet in dank afnemen, die zielige zwartjes.

Ik weet wel zeker dat er in Afrika een hoop regeringsleiders en de bevolking willen dat het Westen helpt, niet door middel van geld, maar echt hulp. Je kan mensen op allerlei manieren zien, je kan ze ook met elkaar vergelijken. Als je het levenstandaard in het Westen vergelijkt met een willekeurig Afrikaans land, moet je constateren dat het Westen de zaken financieel/technisch beter voor elkaar heeft. Dat ontkennen is vrij maf.

Naar mijn smaak is de wil om vooruit te komen in Afrika veel groter, getuige ook het groot aantal gelukszoekers die naar Europa en de VS proberen te komen.

Tomas
14-10-04, 15:14
Geplaatst door Mark
Er is een groot verschil tussen

a) Het westen heeft de morele plicht om Afrika te helpen in deze tijd van nood.

b) Europa is er verantwoordelijk voor om alle problemen in Afrika op te lossen, aangezien zij aan al die problemen schuld hebben. Afrika zelf is nergens verantwoordelijk voor.

:)

ik ga voor a Spoetnik en Pantera voor b

Is er geen c, met iets om er niet al te lang bij stil te staan en een schijntje geven om het af te kopen?

~Panthera~
14-10-04, 15:15
Geplaatst door Tomas
Is er geen c, met iets om er niet al te lang bij stil te staan en een schijntje geven om het af te kopen?
------------

C doet het westen al jaren , is al oud. :moe:

Mark
14-10-04, 15:15
Geplaatst door Tomas
Is er geen c, met iets om er niet al te lang bij stil te staan en een schijntje geven om het af te kopen?

het is zwart wit, je bent met ons of tegen ons :)

Tomas
14-10-04, 15:17
Geplaatst door ~Panthera~
------------

C doet het westen al jaren , is al oud. :moe:

Wat doe jij dan?

mark61
14-10-04, 15:19
What Africa wants has hit new depths: Survey shows half of those questioned believe world is going in wrong direction

THE GUARDIAN - 16th June 2004

A third of Africans feel worse off this year than last and half feel the world is going in the wrong direction, according to a survey of nearly 8,000 Africans to be published today.

The survey shows that Africans feel their countries are not run by the will of the people, have more trust in their churches and religious leaders, but hold their governments accountable for solving their most important national problems.

They are in favour of globalisation but think rich countries get more from it than they do. They like what America is doing in the world but do not trust rich countries in trade negotiations and worry most about Aids, jobs and poverty.

In all, 37% of those surveyed by Globescan, a global public opinion research organisation, think life has got worse in the past year while only 24% think it is getting better. Even the richest and best educated groups are polarised, with just 32% believing life is improving, while nearly half of the poorest group feel it is getting worse.

The survey reinforces the impression of a continent struggling with crime, war, corruption, economic malaise and the scourge of Aids. Almost 30 million of the 635 million people in sub-Saharan Africa have HIV/Aids. The per capita income for the region is $ 575 (£315) a year, with half the population on less than a dollar a day.

And yet attitudes are not universally gloomy. In South Africa 60% of respondents said the country was going in the right direction. The only two countries that do think their governments reflect the people's will are Ghanaians (65%) and Kenyans (73%).

Overall Africans expect their governments to sort out problems such as Aids but 36% have not much little or no trust in their national governments.

The sentiments are gloomiest in Nigeria and Zimbabwe. In Nigeria three-quarters of the people believe the country is going in the wrong direction. Only 3% of people think life is getting better in Zimbabwe, a country whose economy has contracted by more than a third in the past five years.

Corruption also causes serious concern in a continent that regularly contributes leading contenders for the Transparency International Corruption Index.

Two-thirds of South Africans and four out of five Zimbabweans think their coun tries are more corrupt than a year ago. Only a sixth of Zimbabweans and Nigerians believe they can get access to honest government. Kenyans, however, think their new government is making things better: 84% think there is less corruption.

The survey was conducted in South Africa, Zimbabwe, Tanzania, Kenya, Nigeria, Ghana, Ivory Coast and Egypt, although the Egyptian government does not allow questions on corruption or democracy.[:hihi:]

More than 90% of those surveyed see Aids and the spread of diseases as serious problems for them and their families. The message on Aids seems to be getting through. Men and women, rich and poor, well-educated or not, everyone agrees that it is a serious problem.

When asked to prioritise their problems Zimbabweans and Tanzanians put Aids at the top. But in west Africa where the disease is spreading but has not yet killed substantial numbers of people, it is given a far lower priority. West Africans are more worried about jobs and poverty.

In Egypt they worry about the cost of living, most of all and in South Africa, where more than 2.5m crimes were committed last year, the crime rate is seen as more important than Aids.

http://royalafricansociety.org/what_we_do/articles/guardian_16-06

http://royalafricansociety.org/what_we_do/articles/times_18-12

Dr Seuss
14-10-04, 15:19
Geplaatst door Spoetnik
Naar mijn smaak is de wil om vooruit te komen in Afrika veel groter, getuige ook het groot aantal gelukszoekers die naar Europa en de VS proberen te komen.

Alweer zo'n kronkel-redenering.

De gelukszoekers komen hierheen omdat ze weten dat ze van hun eigen regering niets hoeven te verwachten.

Spoetnik
14-10-04, 15:19
Geplaatst door Mark
Er is een groot verschil tussen

a) Het westen heeft de morele plicht om Afrika te helpen in deze tijd van nood.

b) Europa is er verantwoordelijk voor om alle problemen in Afrika op te lossen, aangezien zij aan al die problemen schuld hebben. Afrika zelf is nergens verantwoordelijk voor.

:)

ik ga voor a Spoetnik en Pantera voor b

Sure jong.. het probleem is dat je hier in dit land geen mening kan hebben, zonder dat je in een bepaald hokje wordt geplaatst. Als iemand het ook maar een beetje eens is, met het feit dat Afrikanen creperen en het Westen aan het kant staat te roepen, dan is die meteen een hater van het Westen, iemand die alle schuld bij het Westen legt.

Dit is natuurlijk niet waar, maar wel de realiteit van het Nederlandse debat, dat vind je zelfs al op zoiets doms als een forum terug. Nederlanders houden zoveel van nuances, maar als de nuances niet op exact dezelfde wijze worden gedeeld door iemand anders, dan is diegene meteen een gevaarlijke radicaal.

Spoetnik
14-10-04, 15:21
Geplaatst door Dr Seuss
Alweer zo'n kronkel-redenering.

De gelukszoekers komen hierheen omdat ze weten dat ze van hun eigen regering niets hoeven te verwachten.

Haha, nee dit is dus een kronkelredering. Ze komen hierheen, omdat ze gehoord hebben dat het hier het land van melk en honing is en daar willen ze graag naartoe, ondanks de enorme problemen die ze zullen ondervinden op hun reis.

Dr Seuss
14-10-04, 15:22
Geplaatst door Spoetnik
Dit is natuurlijk niet waar, maar wel de realiteit van het Nederlandse debat, dat vind je zelfs al op zoiets doms als een forum terug. Nederlanders houden zoveel van nuances, maar als de nuances niet op exact dezelfde wijze worden gedeeld door iemand anders, dan is diegene meteen een gevaarlijke radicaal.

In het kader van de nuancering en je hulpbehoevendheid: je buurman kan niet zwemmen dus jij springt 100x het water in om hem te redden. Morele plicht, verantwoordelijkheid en dergelijke. Ga jij hem na 100x adviseren om zelf zwemles te nemen, of blijf jij hem eindeloos achterna springen? Dan verzuipt ie op een dag als jij te laat bent of zo, of op vakantie, en dan is zijn dood jouw verantwoordelijkheid. Dan ben jij een moordenaar.

~Panthera~
14-10-04, 15:22
Geplaatst door Tomas
Wat doe jij dan?
----------------------



Ik vind het westen niet zo superieur.
Beetje zelfkritiek is nooit weg.

Mark
14-10-04, 15:23
Geplaatst door Spoetnik
Sure jong.. het probleem is dat je hier in dit land geen mening kan hebben, zonder dat je in een bepaald hokje wordt geplaatst. Als iemand het ook maar een beetje eens is, met het feit dat Afrikanen creperen en het Westen aan het kant staat te roepen, dan is die meteen een hater van het Westen, iemand die alle schuld bij het Westen legt.

Dit is natuurlijk niet waar, maar wel de realiteit van het Nederlandse debat, dat vind je zelfs al op zoiets doms als een forum terug. Nederlanders houden zoveel van nuances, maar als de nuances niet op exact dezelfde wijze worden gedeeld door iemand anders, dan is diegene meteen een gevaarlijke radicaal.

relax :)

Ik ben het best met je eens dat het Westen ontwikkelingshulp zo inzet dat het hun het beste uitkomt. Ook niet verwonderlijk omdat het politiek onverkoopbaar is om belastinggeld te gebruiken om buitenlandse concurrenten te helpen.

Wat dat betreft zou het westen zeker meer kunnen doen.

Ik ben het alleen niet eens met jouw analyse over de verdeling van de verantwoording en schuld. Mijn insziens had het westen het beter kunnen doen en had afrika zelf het veel beter kunnen doen.

~Panthera~
14-10-04, 15:27
Geplaatst door Mark

Ik ben het alleen niet eens met jouw analyse over de verdeling van de verantwoording en schuld. Mijn insziens had het westen het beter kunnen doen en had afrika zelf het veel beter kunnen doen.
-----------

Ja, en dan zal je toch moeten kijken naar WAT Afrikanen ZELF hadden kunnen doen, met een geweer in hun rug van bv een leger onder leiding van een LULLO die daar door het Westen was neergezet.
Of denk je dat jij dan "effe" de boel had kunnen veranderen?

Nee ? hun dus ook niet.

Tomas
14-10-04, 15:27
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------



Ik vind het westen niet zo superieur.
Beetje zelfkritiek is nooit weg.

Dat je geen direct antwoord zou geven had ik wel verwacht, maar waarom je nu over zelfkritiek zeurt tegen mij ontgaat me.

mark61
14-10-04, 15:28
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Die "zielige zwartjes" heeft het westen er anders zelf van gemaakt: door ze op de wereldmarkt te weren, inderdaad het IMF, schuldenlasten tot under hun eyeballs etc.
En als ze het inderdaad straks komen "halen" dan staan we weer verbaasd te kijken.
Of vinden jullie dat ""Het Westen" ze altijd als GELIJKWAARDIG heeft beschouwd ?
Als je dat denkt, mag je je bovenkamer ook wel weer eens grondig na laten kijken. :moe:

Spoetnik heeft gelijk, en jullie weten het ook.

Het ging over wat te doen aan aids. Omdat Spoetnik van allerlei onzin zat te beweren die ik even rechttrok gaat het nu opeens over ongelijke verhoudingen in de wereld.

Het is beslist waar dat het westen een dikke vinger in de pap heeft in Afrika bij het instandhouden en bevorderen van dictaturen. Het is ook waar dat geld lenen bij het IMF je duur kan komen te staan. Het is vooral erg waar dat invoerrechten verhinderen dat Afrikanen hun goederen in Europa verkopen.

Het is ook waar dat het in Afrika al moeilijk leven was voor er ooit een blanke van gehoord had. Het is waar dat gierende overbevolking, corruptie en wanbestuur enige ontwikkeling al snel teniet doen. Al is die overbevolking juist een bewijs hoe goed het gaat, want vroeger was dat niet mogelijk. Het is misschien de schuld van het westen dat Aids is ontstaan, ws. niet, maar het is niet de schuld van het westen dat het zich zo ongenadig verspreidt.

~Panthera~
14-10-04, 15:34
Geplaatst door Tomas
Dat je geen direct antwoord zou geven had ik wel verwacht, maar waarom je nu over zelfkritiek zeurt tegen mij ontgaat me.
-------------

Dan mag jij me uitleggen WAT ik ZOU moeten doen, behalve kritiek hebben op de manier waarop dingen NU gaan in deze "Democratische Maatschappij", en daar mijn stemgedrag op aanpassen, mag jij het zeggen.

Mocht je onverhoop nog het idee hebben dat je hier in Nederland verder nog iets in de melk te brokkelen hebt, kun je dat idee meteen, wat mij betreft, naar de prullenbak verwijzen.

mark61
14-10-04, 15:37
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Ja, en dan zal je toch moeten kijken naar WAT Afrikanen ZELF hadden kunnen doen, met een geweer in hun rug van bv een leger onder leiding van een LULLO die daar door het Westen was neergezet.
Of denk je dat jij dan "effe" de boel had kunnen veranderen?

Nee ? hun dus ook niet.

Wat ze vooral beter hadden kunnen doen, is niet zo ongelooflijk veel vrijen. Ghana was een rijk land in 1957 bij de onafhankelijkheid, met 3,5 miljoen inwoners. Nu zijn het er 20 miljoen. Dan moet je dus een hoop met elkaar delen, en zijn er veel armen. Bijna alle problemen in Afrika zijn terug te voeren op overbevolking, behalve natuurlijk dat het sowieso grotendeels een onleefbaar continent is, vergeleken bij Europa.

Botswana is nog steeds rijk, omdat de bevolking niet zo groot is. Wel toegenomen, maar de economie kan het hebben, en het was zeer dunbevolkt to begin with.

Congo is heel rijk, maar is volkomen verziekt door dictators en het westen. En de overbevolking en corruptie natuurlijk.

Zo heeft elk land zijn eigen verhaal. Geterroriseerd door het leger of de dictator wordt een Afrikaan niet zo vaak, dat werkt heel anders.

~Panthera~
14-10-04, 15:42
Geplaatst door mark61
Het ging over wat te doen aan aids. Omdat Spoetnik van allerlei onzin zat te beweren die ik even rechttrok gaat het nu opeens over ongelijke verhoudingen in de wereld.

Het is beslist waar dat het westen een dikke vinger in de pap heeft in Afrika bij het instandhouden en bevorderen van dictaturen. Het is ook waar dat geld lenen bij het IMF je duur kan komen te staan. Het is vooral erg waar dat invoerrechten verhinderen dat Afrikanen hun goederen in Europa verkopen.

Het is ook waar dat het in Afrika al moeilijk leven was voor er ooit een blanke van gehoord had. Het is waar dat gierende overbevolking, corruptie en wanbestuur enige ontwikkeling al snel teniet doen. Al is die overbevolking juist een bewijs hoe goed het gaat, want vroeger was dat niet mogelijk. Het is misschien de schuld van het westen dat Aids is ontstaan, ws. niet, maar het is niet de schuld van het westen dat het zich zo ongenadig verspreidt.
---------------

Als je dus zegt dat het misschien WEL de schuld is van het Westen dat Aids ontstaan is, dan ontslaat het je dus ook NIET om er dan SAMEN iets aan te doen.
En wat doet het Westen ? ten eerste de medicijnen zo godvergeten duur houden dat er al een paar miljoen liepen te creperen VOORDAT er uberhaupt verder over geluld werd, en de zakkewasser die liep te verkondigen dat je door sex te hebben GEEN Aids kon krijgen (Zuid Afrika) daar stonden ze weer leuk handjes mee te schudden.
JA, das echt lekker de boel helpen daar. :moe:
Ze hadden dus Mbeki was het, geloof ik, meteen een schop onder zijn kloten moeten geven, ipv dat lulverhaaltje een eigen leven te laten leiden.
Had aardig wat mensen gescheeld, wellicht.
Maar O jee, dan zijn we niet diplomatiek bezig.
Fuck diplomacy denk ik dan, als het om miljoenen mensen gaat.

Spoetnik
14-10-04, 15:42
Het ging over wat te doen aan aids. Omdat Spoetnik van allerlei onzin zat te beweren die ik even rechttrok gaat het nu opeens over ongelijke verhoudingen in de wereld.

Jij begon zelf met de ongelijke verhoudingen in de wereld. Ik had het alleen over de verantwoordelijkheid die het westen draagt voor het AIDS probleem. Omdat het Westen niet haar verantwoordelijkheid heeft genomen is het AIDS probleem enorm groot geworden. De Afrikaanse leiders hebben ook hun verantwoordelijkheid niet genomen, maar dat onthoudt het Westen nog niet van haar verantwoordelijkheid.

mark61
14-10-04, 15:43
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Dan mag jij me uitleggen WAT ik ZOU moeten doen, behalve kritiek hebben op de manier waarop dingen NU gaan in deze "Democratische Maatschappij", en daar mijn stemgedrag op aanpassen, mag jij het zeggen.

Mocht je onverhoop nog het idee hebben dat je hier in Nederland verder nog iets in de melk te brokkelen hebt, kun je dat idee meteen, wat mij betreft, naar de prullenbak verwijzen.

Niet stemmen. Als er nog maar 20% van de mensen stemt gaat er iemand zich op zijn achterhoofd krabben. 'Eerlijke' produkten kopen uit de 3e wereld. Maar wie geeft er nou 100 euro uit voor een broek waar de arbeiders wat meer aan over houden? Je klaagt dus eigenlijk over je medeburgers.

Tegelijkertijd interesseert het de meeste mensen natuurlijk geen klap wat er aan het andere eind van de wereld gebeurt. Waarom zouden ze ook? Nederlandse burgers geven trouwens al sinds jaar en dag het meeste geld aan goede doelen van alle landen; de NL regering had tot voor kort het grootste ontwikkelingsbudget van alle landen. Jammer dat ze dat zo slecht besteed hebben.

Echte veranderingen komen nu alleen nog uit Brussel en Washington. Ik schat dat 95% van de mensen hier geen welvaart wil opgeven voor de rest van de wereld. Geld weggeven is overigens de beroerdste manier om iemand te helpen.

Mark
14-10-04, 15:44
Geplaatst door ~Panthera~
[BZe hadden dus Mbeki was het, geloof ik, meteen een schop onder zijn kloten moeten geven, ipv dat lulverhaaltje een eigen leven te laten leiden.
Had aardig wat mensen gescheeld, wellicht.
Maar O jee, dan zijn we niet diplomatiek bezig.
Fuck diplomacy denk ik dan, als het om miljoenen mensen gaat. [/B]

Dus als Afrikaanse leiders fouten maken is het alsnog de schuld van het westen omdat wij hem hadden moeten afzetten ofzo?

:haha:

kom op zeg als we dat hadden gedaan liep jij nu voorop in een "haal de bezetter uit Afrika" demonstratie :)

Spoetnik
14-10-04, 15:46
Geplaatst door mark61
Congo is heel rijk, maar is volkomen verziekt door dictators en het westen. En de overbevolking en corruptie natuurlijk.


Pff.. wat belachelijk om het Westen de schuld te geven voor de problemen van Congo. :rolleyes:

~Panthera~
14-10-04, 15:48
Geplaatst door mark61
Niet stemmen. Als er nog maar 20% van de mensen stemt gaat er iemand zich op zijn achterhoofd krabben. 'Eerlijke' produkten kopen uit de 3e wereld. Maar wie geeft er nou 100 euro uit voor een broek waar de arbeiders wat meer aan over houden? Je klaagt dus eigenlijk over je medeburgers.

Tegelijkertijd interesseert het de meeste mensen natuurlijk geen klap wat er aan het andere eind van de wereld gebeurt. Waarom zouden ze ook? Nederlandse burgers geven trouwens al sinds jaar en dag het meeste geld aan goede doelen van alle landen; de NL regering had tot voor kort het grootste ontwikkelingsbudget van alle landen. Jammer dat ze dat zo slecht besteed hebben.

Echte veranderingen komen nu alleen nog uit Brussel en Washington. Ik schat dat 95% van de mensen hier geen welvaart wil opgeven voor de rest van de wereld. Geld weggeven is overigens de beroerdste manier om iemand te helpen.
-------------------

Geld "weggeven" geloof ik ook niet in.
WEL kun je goede projecten opzetten, die ook inderdaad de mensen DAAR verder brengt.
Maar dan zul je ook de markten open moeten gooien, en inderdaad accepteren dat je meer betaald.
KIJK, en dan zijn we er weer: DAT ziet het westen niet zitten, en DUS word Afrika dus WEER systematisch ontwikkeling onthouden.
En beweer nu nog maar eens dat het westen daar dan geen schuld aan heeft.
Dat heeft het WEL.

Spoetnik
14-10-04, 15:50
Geplaatst door mark61
Geld weggeven is overigens de beroerdste manier om iemand te helpen.

Iets wat ik al een stuk of 3 keer deze topic heb gezegd.

~Panthera~
14-10-04, 15:51
Geplaatst door Mark
Dus als Afrikaanse leiders fouten maken is het alsnog de schuld van het westen omdat wij hem hadden moeten afzetten ofzo?

:haha:

kom op zeg als we dat hadden gedaan liep jij nu voorop in een "haal de bezetter uit Afrika" demonstratie :)
-------------


Niet hadden moeten NEERzetten.
As in: steunen en zo. handjes schudden, glimlachje etc, terwijl ze wisten dat mensen voor de krokedillen werden gegooit.
En maar blijven steunen.

das wat anders dan afzetten.

Spoetnik
14-10-04, 15:52
Geplaatst door Mark
Dus als Afrikaanse leiders fouten maken is het alsnog de schuld van het westen omdat wij hem hadden moeten afzetten ofzo?

:haha:

kom op zeg als we dat hadden gedaan liep jij nu voorop in een "haal de bezetter uit Afrika" demonstratie :)

Lekker kort door de bocht.

Weetje wat er gebeurt zou zijn, die Afrikaanse leider had dan gezegd, ok, wij gaan meer doen, als jullie meer doen om ons te helpen met het opzetten van een betere gezondsheid zorg. En dan zou het westen zeggen, nee eerst betalen jullie maar eens de schulden terug aan het IMF.

Tomas
14-10-04, 15:52
Geplaatst door Spoetnik
Iets wat ik al een stuk of 3 keer deze topic heb gezegd.

Volgens mij zijn we het er bijna allemaal overeens dat het misschien een goed plan zou zijn om ontwikkelingssamenwerking zoals dat nu bestaat te vervangen door het openmaken van onze markt?

~Panthera~
14-10-04, 15:54
Geplaatst door Tomas
Volgens mij zijn we het er bijna allemaal overeens dat het misschien een goed plan zou zijn om ontwikkelingssamenwerking zoals dat nu bestaat te vervangen door het openmaken van onze markt?
--------------


:duim:

Maar, zie jij het gebeuren ??
Ik nog lang niet.

Tomas
14-10-04, 15:55
Geplaatst door ~Panthera~
-------------


Niet hadden moeten NEERzetten.
As in: steunen en zo. handjes schudden, glimlachje etc, terwijl ze wisten dat mensen voor de krokedillen werden gegooit.
En maar blijven steunen.

das wat anders dan afzetten.

Je had het toch over Mbeki? Die heeft voldoende kritiek over zich heen gekregen van "het westen" over zijn ideeen. Maar dat heft niet mogen baten. Ingrijpen in Z-A is echt te zot voor woorden. Dat is net zo goedkoop als kritiek leveren en daarna vragen aan je doelwit of ie niet een oplossing weet.

mark61
14-10-04, 15:55
Geplaatst door ~Panthera~
[BAls je dus zegt dat het misschien WEL de schuld is van het Westen dat Aids ontstaan is, dan ontslaat het je dus ook NIET om er dan SAMEN iets aan te doen.[/B]

Ik vind dat het westen er best wel wat aan mag doen, los van waar die ziekte vandaan komt. Dat weten ze nog steeds niet, en ik vrees dat ze dat ook niet meer gaan (kunnen) uitzoeken. Maar zoals gezegd, Aids is niet de belangrijkste ziekte daar en de behandeling is razend duur en vooral uitzichtloos. Lees nog even terug.


En wat doet het Westen ? ten eerste de medicijnen zo godvergeten duur houden dat er al een paar miljoen liepen te creperen VOORDAT er uberhaupt verder over geluld werd,

We hebben hier een vrije markteconomie waar bedrijven hun research moeten terugverdienen. Staatsfarmaceutische bedrijven hebben een vreselijk record waar het gaat om het uitvinden van medicijnen en ze verspreiden.


en de zakkewasser die liep te verkondigen dat je door sex te hebben GEEN Aids kon krijgen (Zuid Afrika) daar stonden ze weer leuk handjes mee te schudden.
JA, das echt lekker de boel helpen daar. :moe:
Ze hadden dus Mbeki was het, geloof ik, meteen een schop onder zijn kloten moeten geven,

Héhé, jij wilde toch democratie in Afrika en geen westerse bemoeienis met dictators? Hebben ze vrije verkiezingen, kiezen ze Mbeki, is het weer niet goed...


Had aardig wat mensen gescheeld, wellicht .

Nee, dat had het niet, omdat er mensen (mannen) maar moeilijk hun sexuele gedrag veranderen. Vrouwen vooral niet om financiële redenen. Lees nou nog s alles wat ik geschreven heb. Elke 20 seconden wordt in Zuid-Afrika een vrouw verkracht. Is al decennia zo. Doe daar maar s wat aan als maatschappij. Wat dat met aidsremmers te maken heeft, ik weet het niet. En nog s, aids is niet de belangrijkste doodsoorzaak of zelf maar ziekte in Afrika.

Dr Seuss
14-10-04, 15:55
De afschotting van rijke markten voor producten uit Afrikaanse landen speelt een rol voor sommige producten, maar de invloed ervan mag niet worden overdreven: Afrikaanse landen en zeker de Minst Ontwikkelde Landen daaronder betalen veel lagere invoerrechten in Europa en de VS en hebben ook minder last van overige handelsbeperkende maatregelen dan andere ontwikkelingslanden.

Bron: IPS

~Panthera~
14-10-04, 15:55
Geplaatst door Tomas
Je had het toch over Mbeki? Die heeft voldoende kritiek over zich heen gekregen van "het westen" over zijn ideeen. Maar dat heft niet mogen baten. Ingrijpen in Z-A is echt te zot voor woorden. Dat is net zo goedkoop als kritiek leveren en daarna vragen aan je doelwit of ie niet een oplossing weet.
--------


In dit geval had ik het over Amin.
Ook zo'n lullo. :moe:

Mark
14-10-04, 15:56
Geplaatst door ~Panthera~
-------------


Niet hadden moeten NEERzetten.
As in: steunen en zo. handjes schudden, glimlachje etc, terwijl ze wisten dat mensen voor de krokedillen werden gegooit.
En maar blijven steunen.

das wat anders dan afzetten.

Het westen heeft die ANC'er er gezet? Welk alternatief hadden we voor het ANC?

Mark
14-10-04, 15:57
Geplaatst door Spoetnik
Lekker kort door de bocht.

Weetje wat er gebeurt zou zijn, die Afrikaanse leider had dan gezegd, ok, wij gaan meer doen, als jullie meer doen om ons te helpen met het opzetten van een betere gezondsheid zorg. En dan zou het westen zeggen, nee eerst betalen jullie maar eens de schulden terug aan het IMF.

Dat zou wel slim zjin, dreigen om een politiek te voeren waarbij je halve land sterft om het westen te chanteren nog meer hulp te geven.

mark61
14-10-04, 15:58
Geplaatst door Spoetnik
Jij begon zelf met de ongelijke verhoudingen in de wereld. ...maar dat onthoudt het Westen nog niet van haar verantwoordelijkheid.

Nee, aids is zo'n probleem geworden omdat Afrikanen zich suf neuken met iedereen. That's all. Van alle besmettelijke ziektes is het wel de minst besmettelijke, gezien de moeite die je moet doen om besmet te raken. Tis sneu, maar tis niet anders.

Tomas
14-10-04, 15:59
Geplaatst door ~Panthera~
--------------


:duim:

Maar, zie jij het gebeuren ??
Ik nog lang niet.

Ik weet 't nog niet zo net. Volgens mij gaat het wel die kant op. Alleen of het echt een oplossing is weet ik niet. Want ik nog niet zo overtuigd van het feit dat het echt zo is dat 3e wereld landen hier hun producten niet kunnen afzetten vanwege protectionisme. Ik heb wel eens gehoord en dat kloink ook erg plausibel dat 3e wereld landen gewoon niet instaat zijn om tegen de westerse geindistrualiseerde productie methodes te concureren. En om dan buitenlandse producenten te subsidieren voor de nederlandse markt zal denk ik geen vakbond accepteren.

~Panthera~
14-10-04, 16:01
Geplaatst door Tomas
Ik weet 't nog niet zo net. Volgens mij gaat het wel die kant op. Alleen of het echt een oplossing is weet ik niet. Want ik nog niet zo overtuigd van het feit dat het echt zo is dat 3e wereld landen hier hun producten niet kunnen afzetten vanwege protectionisme. Ik heb wel eens gehoord en dat kloink ook erg plausibel dat 3e wereld landen gewoon niet instaat zijn om tegen de westerse geindistrualiseerde productie methodes te concureren. En om dan buitenlandse producenten te subsidieren voor de nederlandse markt zal denk ik geen vakbond accepteren.
-----------

Dat zal in eerste instantie wel zo zijn, omdat ze gigantisch achterlopen, maar geef het een paar decenia.
Het moet toch ergens mee beginnen.

mark61
14-10-04, 16:01
Geplaatst door Spoetnik
Pff.. wat belachelijk om het Westen de schuld te geven voor de problemen van Congo. :rolleyes:

Hoezo?

Tomas
14-10-04, 16:03
Geplaatst door ~Panthera~
--------


In dit geval had ik het over Amin.
Ook zo'n lullo. :moe:

Het is erg gemakkelijk om iederekeer ergens anders over te beginnen, zo laat je de realiteit lekker ongrijpbaar in het midden. Dat is generaliseren.

En wat betreft Idi Amin is het absoluut niet waar dat hij door het westen werd gesteund. Of door een westers land is bezocht en op z'n rug geklopt.

~Panthera~
14-10-04, 16:03
Mijn kookpot roept. :moe:


En er staan hier 6 oogjes te kijken, wanneer of ik die kip in hun schaaltje doe. :lachu:


:D

Tomas
14-10-04, 16:04
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Dat zal in eerste instantie wel zo zijn, omdat ze gigantisch achterlopen, maar geef het een paar decenia.
Het moet toch ergens mee beginnen.

In dat geval is onze markt opengooien dus niet voldoende. Want als ze daar niks kunnen afzetten zullen ze daar ook nooit genoeg aan kunnen verdienen om hun productiemethodes te verbeteren.

Spoetnik
14-10-04, 16:05
Geplaatst door Mark
Dat zou wel slim zjin, dreigen om een politiek te voeren waarbij je halve land sterft om het westen te chanteren nog meer hulp te geven.

Chantage met chantage beantwoorden, dat doet het Westen ook tenslotte en wij zijn superieur.

Mark
14-10-04, 16:06
Geplaatst door mark61
Hoezo?

Spoetnik maakt een zogenaamde grap door jouw mening in het extreme door te trekken :)

Mark
14-10-04, 16:07
Geplaatst door Spoetnik
Chantage met chantage beantwoorden, dat doet het Westen ook tenslotte en wij zijn superieur.

blijkbaar want zijn chantage methode werkt nog niet zo lekker.

mark61
14-10-04, 16:09
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Geld "weggeven" geloof ik ook niet in.
...Dat heeft het WEL.

Je hebt er geen idee van hoeveel industrieën er in Afrika niet zijn opgezet, die dan om verschillende redenen niet levensvatbaar bleken. Invoerrechten in het westen was maar 1 probleem. Je kan namelijk ook nog naar de rest van de wereld exporteren. Maar Afrika kan niet eens concurreren met China. Die heeft dat toch echt zelf tot stand gebracht, die ontwikkeling, en exporteert als een waanzinnige. Naar Afrika bijvoorbeeld. Gebrek aan infrastructuur, wanbeleid en corruptie zijn andere oorzaken waarom Afrika 'niet lukt'.

Tis niet zwart-wit, helaas. Maar het westen is dus niet alleen de overheid waar je geen invloed op hebt, maar dat ben je ook zelf, wou ik maar even zeggen. Dus blame jezelf. Of je buren. Of je familie, of je vrienden. Max Havelaar?

mark61
14-10-04, 16:10
Geplaatst door Spoetnik
Iets wat ik al een stuk of 3 keer deze topic heb gezegd.

Niks van gemerkt. Jij wou aidsremmers weggeven.

Spoetnik
14-10-04, 16:11
Geplaatst door Mark
blijkbaar want zijn chantage methode werkt nog niet zo lekker.

Hij heeft ook niet gechanteerd, hij immers ook niet gechanteerd om afgezet te worden. Niet feit en fictie door elkaar halen.

Spoetnik
14-10-04, 16:11
Geplaatst door mark61
Niks van gemerkt. Jij wou aidsremmers weggeven.

Dat is hulp bieden in plaats van geld.

Geld geven om dure medicijnen te kopen, dat is dus dom. (doen de VS nu.)

Mark
14-10-04, 16:12
Geplaatst door Spoetnik
Hij heeft ook niet gechanteerd, hij immers ook niet gechanteerd om afgezet te worden. Niet feit en fictie door elkaar halen.

jammer, ik dacht dat jij wat meer info van achter de schermen had :(

mark61
14-10-04, 16:13
Geplaatst door Spoetnik
Weetje wat er gebeurt zou zijn, die Afrikaanse leider had dan gezegd, ok, wij gaan meer doen, als jullie meer doen om ons te helpen met het opzetten van een betere gezondsheid zorg. En dan zou het westen zeggen, nee eerst betalen jullie maar eens de schulden terug aan het IMF.

Nee hoor, het gaat altijd zo: dictator/staatshoofd belooft beterschap in corruptiebestrijding, good governance, mensenrechten, en krijgt geld. Van die beloftes komt geen klote; het westen blijft geld geven om de bevolking niet te benadelen. Ontwikkelingshulp is ook -samenwerking geworden omdat het westen niet meer over de hoofden van heen, maar samen met wilden werken. Voorzover samen met de overheid: geld weg.

Spoetnik
14-10-04, 16:15
Geplaatst door mark61
Nee hoor, het gaat altijd zo: dictator/staatshoofd belooft beterschap in corruptiebestrijding, good governance, mensenrechten, en krijgt geld. Van die beloftes komt geen klote; het westen blijft geld geven om de bevolking niet te benadelen. Ontwikkelingshulp is ook -samenwerking geworden omdat het westen niet meer over de hoofden van heen, maar samen met wilden werken. Voorzover samen met de overheid: geld weg.

Sja... geef dan geen geld, maar hulp, maar dat zei ik al eerder. In plaats daarvan eist het IMF dat het betreffende land miljarden schuld moet af te betalen terwijl ze dondersgoed weet dat die schuld nooit betaald zal worden.

mark61
14-10-04, 16:18
Geplaatst door Tomas
Volgens mij zijn we het er bijna allemaal overeens dat het misschien een goed plan zou zijn om ontwikkelingssamenwerking zoals dat nu bestaat te vervangen door het openmaken van onze markt?

Ja, kost ws. nog minder ook.

Al moet ik zeggen dat de Ivoriaanse en Ghanese textielindustrie destijds werd weggeconcurreerd door Chinese import, die zowel goedkopere als betere produkten leverde.

Nou produceert de halve wereld natuurlijk al in de 3e wereld (IKEA, Nike, enfin, je kent ze wel) en daar worden ze ook niet veel beter van. Niet slechter ook trouwens, want het is wel werkgelegenheid.

Nou leert de ervaring dat Afrikaans management elk goedlopend bedrijf binnen een jaar kan ruïneren. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Dr Seuss
14-10-04, 16:19
Geplaatst door Spoetnik
Dat is hulp bieden in plaats van geld.

Geld geven om dure medicijnen te kopen, dat is dus dom. (doen de VS nu.)

Is jouw idee voor een hulppakket iets totaler? Of hou jij het op een pilletje geven en levens rekken?

Spoetnik
14-10-04, 16:20
UN: Aids timebomb coming
14/10/2004 14:21 - (SA)

Addis Ababa - Africa must brace itself for an Aids time bomb as 8 000 people are infected with HIV a day in the region worst hit by the pandemic, the United Nations warned on Thursday.

Seventy percent of the 45 million people worldwide infected with HIV live in sub-Saharan Africa - even though the region is home to only 11% of the world's population, said a fund set up to combat three of the world's most devastating diseases.

The Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria said that per capita growth in half of the countries in sub-Saharan Africa is falling by 0.5 to 1.2 percent each year as a direct result of Aids.

By 2010, per capita GDP in some of the hardest-hit countries may drop by 8% and per capita consumption may fall even farther, the Geneva-based fund said.

"If we think we are seeing an impact today, we have to brace ourselves because it is set to get very much worse in the future," warned Alan Whiteside, member of a commission set up by UN Secretary-General Kofi Annan to deal with HIV/Aids and governance in Africa.

Preventing doomsday-style scenario

The Commission on HIV/Aids and Governance in Africa is calling for a massive scaling up of treatment to prevent a doomsday-style scenario with the collapse of societies under the weight of the pandemic.

Just 50 000 Africans have access to life-prolonging antiretroviral drugs while at least four million people are in need, the 20-member commission told several hundred health experts and politicians in the Ethiopian capital, Addis Ababa.

The Global Fund say that the disease is already claiming the lives of thousands of teachers and leading to school closures across sub-Saharan Africa. Health care systems in many countries are overwhelmed by a growing number of HIV/Aids patients, and studies forecast that health care costs in hardest-hit countries may increase tenfold over the next several years as a result of the pandemic.

Former Zambian President Kenneth Kaunda, whose son died of an Aids-related illness in 1986, made an impassioned appeal to the international community to help the world's poorest continent.

"African governments do not have the capacity to sustain treatment programmes at national level," Kaunds said. "They need the support and assistance of the international community in order to scale up treatment programs in a sustainable manner."

Earlier this year, the UN Aids agency revised estimates of the annual cost of combating HIV/Aids from $10bn to $12bn. - AP
http://www.news24.com/News24/South_Africa/Aids_Focus/0,6119,2-7-659_1605178,00.html

Spoetnik
14-10-04, 16:22
'India sitting on AIDS timebomb'
Wednesday, 15 September , 2004, 19:37

New Delhi: India is sitting on top of a "grave, ticking HIV/AIDS timebomb," an international funding agency warned Wednesday, labelling official estimates of 5.1 million infections as "conservative."

"The HIV/AIDS epidemic in India is extremely grave," Richard Feacham, executive director of Geneva-based Global Fund to fight AIDS, TB and Malaria, told reporters in New Delhi.

"It is a grave, ticking timebomb ... the Indian epidemic will be huge if the response is not accelerated," he warned.

Commenting on official figures which put the number of infected in India at 5.1 million last year, Feacham said these were "conservative estimates based on limited data."

According to India's National AIDS Control Organisation (NACO), India ranks second behind South Africa which has 5.3 million people living with HIV or AIDS.

India recorded 520,000 new HIV cases in 2003, down from 610,000 in 2002, NACO said in its report released July, adding that the drop in new infections in 2003 was proof that its anti-AIDS approach was working.

But Feacham, whose Global Fund has so far approved 265 million dollars since 2002 to combat AIDS in India, said the country still lacked effective AIDS detection and surveillance mechanisms.

"There are large gaps in AIDS surveillance in India. So how can you say there are only 5.1 million infections ?" he asked, adding: "The India epidemic is on the African trajectory ... it is only 10 or 15 years behind.

"The full recognition of the challenge is not there," Feacham said adding he would take up the issue with Prime Minister Manmohan Singh, Health Minister Anbumani Ramadoss and others during his three-day visit India.

He also urged Indian industry and civil society to add their efforts to supplement government action to halt the march of the disease.

"Civil society organisations bring in additional and innovative support to the work that is already being done by the national AIDS control program," he said.

"We would also like to see speedy utilisation of the resources committed to India," Feacham said adding: "Delayed utilisation means putting many more lives at risk, many more lives lost."
http://sify.com/news/scienceandmedicine/fullstory.php?id=13567551

Spoetnik
14-10-04, 16:24
Geplaatst door Dr Seuss
Is jouw idee voor een hulppakket iets totaler? Of hou jij het op een pilletje geven en levens rekken?

Ik zou zeggen, een nieuw Marshall plan,

Het openbreken van de internationale markten
Het herzien en herverdeling van de wereldwijde schuldenlast
Het opzetten van een plan om wereldwijde basisgezondheidszorg te gaan bieden, daar waar het niet wordt aangeboden.
Het opzetten van een plan om lokale scholen te ondersteunen (niet met geld, maar met kennis en infrastructuur).

mark61
14-10-04, 16:28
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Dat zal in eerste instantie wel zo zijn, omdat ze gigantisch achterlopen, maar geef het een paar decenia.
Het moet toch ergens mee beginnen.

Nou ja hierboven reageer ik eigenlijk al op Tomas' verhaal; ik zit te denken. Wil je een groot bedrijf oprichten, dan heb je kapitaal nodig. Dat komt dan van de locale overheid of uit het buitenland. Levert de locale overheid het kapitaal, dan wordt de directeur een politieke benoeming. Corruptie alom. Of anders, zoals ik eens in Togo hoorde: verzelfstandigde cementindustrie levert aan overheid. Overheid betaalt niet, bedrijf in de problemen.

Buitenlands kapitaal peinst er natuurlijk niet over om een willekeurige grapjas er met hun centen vandoor te laten gaan, dus stelt zelf directeur aan. Werkt prima, zie Shell, Philips, Vlisco etc. Die exporteren natuurlijk wel hun winst ja.

Misschien is gemixt kapitaal wat. Maar particuliere ondernemers met kapitaal en zakelijke discipline zijn in Afrika moeilijk te vinden. Ondernemende mensen genoeg, kapitaaltje gaat ook nog wel, maar zin om goederen of diensten te leveren, nee. De meesten doen aan import, veel makkelijker en veiliger. In any case zijn ze nooit zo goed in het onderscheid tussen privé-geld en geld van de zaak. Zo ken ik nog een Tanzaniaan die koffie opkocht en exporteerde, en van de winst een bierbrouwerij ging bouwen. De koffieprijs kelderde, en de fabriek kon niet afgebouwd, er miste nog 200.000 gulden destijds. Ik heb het ministerie nog proberen te interesseren daarvoor, maar die moesten er zo lang over nadenken dat de man intussen failliet was. Plus de koffie-importeur hier, want die had hem vooruitbetaald voor die koffie die nog geleverd moest worden. Maar dat geld zat dus in de brouwerij. Enfin, ingewikkeld verhaal, dat Afrika.

Dr Seuss
14-10-04, 16:30
Geplaatst door Tomas
Volgens mij zijn we het er bijna allemaal overeens dat het misschien een goed plan zou zijn om ontwikkelingssamenwerking zoals dat nu bestaat te vervangen door het openmaken van onze markt?



Nee. Qua idee misschien wel lief, maar om een volwaardig in- en exportland te kunnen waar een land/volk iets aan heeft, daarvoor heb je meer organisatie en draagvlak nodig. Inkomsten uit in- en export is nog altijd geen garantie dat de opbrengsten welvaart zullen brengen voor zoveel mogelijk mensen.

@ Spoetnik: ook jouw initief klinkt sympathiek, maar jij denkt te veel in westerse termen. Jij doet nu voorkomen alsof een westers geinspireerd bedrijfs- danwel handelsmodel in Afrika hetzelfde zal opleveren qua welvaart(verdeling).

mark61
14-10-04, 16:33
Geplaatst door Mark
Dat zou wel slim zjin, dreigen om een politiek te voeren waarbij je halve land sterft om het westen te chanteren nog meer hulp te geven.

Het NEPAD (http://www.nepad.org/) is al zoiets. Mbeki en Mugabe die geld willen in ruil voor good governance. Zo van: betaal of ik maak er een zootje van. Alsof ze niet gewoon al aan hun volk verplicht zijn om normaal te doen. Wat zo'n massamoordenaar ertussen doet is mij ook een raadsel.

mark61
14-10-04, 16:34
Geplaatst door ~Panthera~
--------


In dit geval had ik het over Amin.
Ook zo'n lullo. :moe:

Oeganda heeft de wereld niet veel te bieden, dus Amin werd nooit zo gesteund. De twee grootste problemen van Oeganda zijn momenteel aids en alle andere ziektes, en de eindeloze guerilla in het noorden. Voor de rest gaat het wel, dank u. Naar Afrikaanse maatstaven.

mark61
14-10-04, 16:38
Geplaatst door Spoetnik
Sja... geef dan geen geld, maar hulp, maar dat zei ik al eerder. In plaats daarvan eist het IMF dat het betreffende land miljarden schuld moet af te betalen terwijl ze dondersgoed weet dat die schuld nooit betaald zal worden.

Zoals ik al eerder zei, IMF is lolletje voor dictator die zijn rekening wil spekken.

mark61
14-10-04, 16:47
Geplaatst door Spoetnik
...The Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria said that per capita growth in half of the countries in sub-Saharan Africa is falling by 0.5 to 1.2 percent each year as a direct result of Aids.

Knap sullig dat ze hun andere aandachtsvelden er niet bij betrekken. Die groei valt natuurlijk terug door uitgaven aan gezondheidszorg. In een gemiddeld Afrikaans land is 40% van het arbeidsleger eigenlijk werkloos, dus daar zit nog wel rek in voor de economie. Landbouw is sowieso geen fantastische income-earner.


The Commission on HIV/Aids and Governance in Africa is calling for a massive scaling up of treatment to prevent a doomsday-style scenario with the collapse of societies under the weight of the pandemic.

Just 50 000 Africans have access to life-prolonging antiretroviral drugs while at least four million people are in need, the 20-member commission told several hundred health experts and politicians in the Ethiopian capital, Addis Ababa.

Moet je s raden hoeveel mensen tegen tuberculose en malaria behandeld moeten worden, en kunnen worden voor een fractie van het bedrag dat voor aids wordt uitgetrokken.


The Global Fund say that the disease is already claiming the lives of thousands of teachers and leading to school closures across sub-Saharan Africa. Health care systems in many countries are overwhelmed by a growing number of HIV/Aids patients, and studies forecast that health care costs in hardest-hit countries may increase tenfold over the next several years as a result of the pandemic.

Dweilen met de kraan open. Zouden speciaal onderwijzers zo promiscue zijn of staat het gewoon lekker in zo'n rapport?


Former Zambian President Kenneth Kaunda, whose son died of an Aids-related illness in 1986, made an impassioned appeal to the international community to help the world's poorest continent.

Toen hij aan de macht was interesseerde het hem geen klap.

mark61
14-10-04, 16:52
Geplaatst door Dr Seuss
Nee. Qua idee misschien wel lief, maar om een volwaardig in- en exportland te kunnen waar een land/volk iets aan heeft, daarvoor heb je meer organisatie en draagvlak nodig. Inkomsten uit in- en export is nog altijd geen garantie dat de opbrengsten welvaart zullen brengen voor zoveel mogelijk mensen.

Ah, maar dat moeten ze zelf maar uitzoeken. In ZA, Ivoorkust en Ghana is de welvaart zodanig verdeeld, dat het veel gastarbeiders aantrekt. Dat wil wel wat zeggen. Maar verandering van de maatschappij is natuurlijk cruciaal, alleen iets van lange adem.

mark61
14-10-04, 16:54
Geplaatst door ~Panthera~
Mijn kookpot roept. :moe:

En er staan hier 6 oogjes te kijken, wanneer of ik die kip in hun schaaltje doe. :lachu:
:D

Zeg maar dat er heel veel poesjes in de wereld zijn, die het veel zwaarder hebben dan zij.

Dr Seuss
14-10-04, 16:55
Geplaatst door Spoetnik
Ik zou zeggen, een nieuw Marshall plan,

Het openbreken van de internationale markten
Het herzien en herverdeling van de wereldwijde schuldenlast
Het opzetten van een plan om wereldwijde basisgezondheidszorg te gaan bieden, daar waar het niet wordt aangeboden.
Het opzetten van een plan om lokale scholen te ondersteunen (niet met geld, maar met kennis en infrastructuur).

Mooi ideaal. Voor een westerse samenleving dan.

En hoe dacht je al dat fraais in Afrika te implementeren in al die door en door corrupte systemen, zonder infrastructuur, zonder ervaring, zonder de eeuwenlange basis voor democratische principes, zonder logistiek, zonder handelskennis, met het oeverloze - en begrijpelijke- gesteggel over natuurlijke bronnen; de clancultuur, stammenstrijd, de geheel andere culturele en religieuze/mystieke achtergronden?

Da's allemaal niet belangrijk of ter zake doende natuurlijk. M.a.w.: je denkt westers, overlopend van naastenliefde (duh) maar zonder respect voor of kennis van degenen om wie het gaat.

Spoetnik
14-10-04, 17:14
Geplaatst door Dr Seuss
En hoe dacht je al dat fraais in Afrika te implementeren in al die door en door corrupte systemen, zonder infrastructuur, zonder ervaring, zonder de eeuwenlange basis voor democratische principes, zonder logistiek, zonder handelskennis, met het oeverloze - en begrijpelijke- gesteggel over natuurlijke bronnen; de clancultuur, stammenstrijd, de geheel andere culturele en religieuze/mystieke achtergronden?

Als de Amerikanen dat nou hadden gedacht over Europa toen ze hun Marshall plan bedachtten.

Dr Seuss
14-10-04, 17:21
Geplaatst door Spoetnik
Als de Amerikanen dat nou hadden gedacht over Europa toen ze hun Marshall plan bedachtten.

Europa is een westerse samenleving waaraan je inderdaad hulpgelden zoals het Marshall-plan kan verschaffen.

Spoetnik
14-10-04, 17:24
Geplaatst door Dr Seuss
Europa is een westerse samenleving waaraan je inderdaad hulpgelden zoals het Marshall-plan kan verschaffen.

Hehe, destijds zag men in de VS, Europa als een getribaliseerd continent dat altijd oorlogvoerde, waar je als Amerikaan beter zo min mogelijk mee te maken kunt hebben.

Overigens was het Marshall niet zozeer bedoeld om de Europeanen te helpen, maar om het rode gevaar te bezweren, Marshall was een van de belangrijkste anti-communist havikken in het Amerikaanse leger.