PDA

Bekijk Volledige Versie : De maand Ramadan



fatiha elg...
13-10-04, 10:53
De maand Ramadan is het waarin de Koran is neergezonden, als leiding voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de Leiding en de Foerqan*. Wie van jullie aanwezig is in de maand, laat dan vasten, maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen). Allah wenst voor jullie het gemakkelijke en Hij wenst niet voor jullie het ongemak. En maakt het aantal (dagen) vol en prijst Allah’s Grootheid omdat Hij jullie leiding schonk, hopelijk zullen jullie dankbaar zijn.

Soerah Al baqarah 2 vers 185.

*Al Foerqan betekent: de Onderscheider tussen de Waarheid en valsheid.


De maand Ramadan staat zoals jullie weten voor de deur. Het is een plicht voor elk moslimman en vrouw om aan de maand Ramadan mee te doen. Het is maand van bezinning en aanbidding van Allah ta^alla.. Het is een maand van bijeenkomsten. Het is de maand van de Tarrawieh. Het is een maand van kritisch naar jezelf kijken en om vergeving vragen. Het is een maand om Allah te prijzen en te danken voor Zijn gunsten, Zijn zegeningen en Zijn specerijen. Het is een maand waarin men zo mogelijk veel giften aan armen moet geven. Het is een maand van gematigd eten. En mbt dit laatste punt wil ik verder op in gaan in deze. Ik kan heel lang doorgaan over de voordelen van de maand Ramadan en de redenen van het vasten, maar ik wil het graag kort houden. Bovengenoemde punten staan centraal in de aankomende maand van de Arabische jaartelling, maar betekent niet dat wij hiervan gevrijwaard zijn in de rest van het jaar. In ieder geval is de maand Ramadan er niet voor om al het gemis van overdag aan voedsel tot je in te nemen aan het begin van de avond resp. zonsondergang. Overmatig eten is dus afgeraden.
Maar er zijn nog altijd mensen die zich liever gedeeltelijk door cultuur dan geheel door Islam laten leiden. Men denkt veelal dat de maand Ramadan draait om gezelligheid en veel eten. Vooral de dagen ervoor wordt druk gewerkt in de keuken.Veel zoetigheid van allerlei valt in menig huishoudens niet weg te denken wanneer de avonden vallen. Uren voorafgaand aan zonsondergang wordt niettemin vermeden in de keuken. Ja, het is hard zwoegen voor de arme vrouwen. Helaas nog altijd arm aan kennis over de redenen van het vasten en rijk aan cultuur.Veel mensen verwarren cultuur met Islam. Deze twee hebben naar mijn inziens niets met elkaar te maken en zijn ook niet gebonden aan elkaar.
De maand Ramadan is er om je lichaam de rust te gunnen die het verdient. En daar is gematigd eten van groot belang bij. Maar het is ook zeker niet een maand van honger lijden zoals menig ongelovigen doen denken. Integendeel, gezond en goed eten is een vereiste, anders hou je het niet lang vol; te denken aan mensen die overdag moeten werken of aan de jeugd die op school zit.
Wat ik wil zeggen is; niemand vult een vaat dat erger is dan de maag. Zo heeft de profeet saws gezegd en zo is het ook. Dus hou alsjeblieft op met overdreven de drang om het vasten te doen vergeten, door middel van de gehele dag in de weer te zijn met voorbereidingen en koken (alsof je voor een bruiloft aan het koken bent). En alsmaar te denken aan wat je wel niet allemaal wilt gaan eten als de avond valt. Daar is de Ramadan niet voor bedoeld. Het is een maand zoals alle andere maanden qua eten en drinken. Dus hou het simpel. Dat is beter.


Wasalaam

fatiha

sylvester
13-10-04, 17:45
Ik wil in ieder geval iedereen die mee doet heel veel succes wensen! :rood:

fatiha elg...
13-10-04, 18:00
Geplaatst door sylvester
Ik wil in ieder geval iedereen die mee doet heel veel succes wensen! :rood:


Dank je wel.