PDA

Bekijk Volledige Versie : Het jaarlijkse "Wanneer begint de Ramadan" circus



ZbaqZbaq
13-10-04, 17:19
Zoals elk jaar vinden er weer grote nutteloze en vooral onnodige discussies plaats over het begin van de Ramadan.

zo zijn er 5 groepen met verschillende theorien over het begin van de Ramadan...

groep 1:

Zij beginnen met de Ramadan als hun geestelijken aangeven de nieuwe maan met het blote oog te hebben gezien.

groep 2:

Zij beginnen met de Ramadan als de geestelijke "autoriteiten" in S.A. de nieuwe maan in Mekka met het blote oog hebben gezien.

groep 3:

Zij beginnen met de Ramadan als de geestelijken in het land van herkomst (Marokko, Turkije, enz. ) de nieuwe maan met het blote oog hebben gezien.

groep 4:

Zij beginnen met de Ramadan als de nieuwe maan volgens berekeningen in het land van herkomst te zien zou moeten zijn.

groep 5:

Zij beginnen met de Ramadan als de nieuwe maan volgens berekeningen in het land waar zij woonachtig zijn, te zien zou moeten zijn.

---------------------------------------------------------------------------------

Alleen groep 5 hanteert de juiste methode zoals God voorgeschreven heeft.



Dus pleaze Moslims.......niet weer een circus dit jaar met allemaal groepen die op verschillende dagen met vasten beginnen. En wel om de volgende redenen......

1. Nergens in de Koran wordt vermeld dat de nieuwe maan met het blote oog waargenomen dien te worden om de kalender om te slaan naar een nieuwe maand. Dit zou erg onzinnig zijn omdat door diverse weersomstandigheden het zicht beperkt kan zijn.

2. Het spreekt voorzich dat je de stand van de zon en maan in je eigen land in de gaten houdt en niet de standen in een ander land. Zo ga je ook niet het ochtend gebed uitvoeren als in Rabat de zon opkomt.

3. Mensen die claimen dat de maan met het blote oog gezien moet worden en niet af gegaan moet worden op berekeningen handelen erg hypocriet omdat ze wel accepteren dat de gebedstijden vooraf berekend zijn op basis van de zon-stand.

4. De Almachtige verteld ons diverse malen in de Koran dat de zon en maan in dienst zijn van de mens om aan de hand daarvan de tijd te BEREKENEN !

Karel
13-10-04, 17:41
wanneer moet je beginnen als je blind ben en nog nooit een maan hebt gezien?

deleted user
13-10-04, 17:44
Door Shaikh Al-Albaanee rahimahoe llaah

..We zullen nu een voorbeeld geven van een geschil dat uitbrak gedurende het einde van een Ramadan tussen de ene staat en de andere, waardoor sommige landen 29 dagen hadden gevast en andere landen de 30 dagen vol maakten. In sommige westerse landen, zoals Amerika, zijn er enkele Islamitische Roepers (mensen van de Da’wah) die aankondigde dat hun methode om de maansikkel aan het begin en aan het eind van de Ramadan te bevestigen, gebaseerd was op sterrenkunde.

Of zij waren onwetend over de waarheid of zij negeerden het en deden of zij er onwetend over waren. En zoals wordt gezegd: ‘De zoetste van de twee is (nog steeds) bitter’.

De Profeet, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, zei:

‘We zijn een ongeletterde natie. We leggen niet vast noch schatten we. Een maand is zoals deze, zoals deze en zoals deze – [of hij sallAllahu ‘aleyhi wa sallam gebaarde drie keer met zijn handen zoals deze, en deze en deze, en dan bedoelde hij dertig dagen].’

Toen zei hij, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam:

‘Een maand is zoals deze, deze en deze [en dan bedoelde hij 29 dagen].’

En in enkele van de betrouwbare overleveringen heeft hij, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, gezegd:

‘En als het te bewolkt wordt, maak de maand dan af met dertig dagen.’

In vele landen waar de mensen regels geven volgens hun eigen manier, bevestigen sommige sterrenkundige de maansikkel van de Ramadan door sterrenkundige oordelen en berekeningen. En de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, heeft deze type middelen nietig verklaard. Zelfs als het een middel is gebaseerd op kennis, dan zijn er nog steeds weinig mensen in bepaalde landen, zich bewust van deze kennis. Terwijl de middelen die de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, heeft voorgeschreven, als een bewijs voor het beginnen van de nieuwe maand of het einde van de huidige maand, de natuurlijke (aangeboren) en menselijke middelen van lichamelijk observeren zijn. En het is niet de wetenschappelijke observatie, waarvan het niet mogelijk is om de kennis hierover met alle mensen te delen.

Gebaseerd hierop is het niet toegestaan om deze middelen, welke de Islam heeft gebracht, te verstoten, door te beweren dat de tijd vooruit is gegaan en is veranderd. Het is door voorgaande uitleg dus duidelijk geworden dat het niet gepast is om vandaag de dag middelen te gebruiken waarvan de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, in staat was om te gebruiken (gedurende zijn tijd, maar welke hij niet heeft gebruikt).

Ibn Taimiyyah heeft een heel heilzaam hoofdstuk in zijn boek Iqtidaa As-Siraat-il-Mustaqeem Mukhaalafatu Ashaab-il-Jaheem dat deze zaak behandeld. Ik zal in het kort iets noemen van de woorden van Ibn Taimiyyah; De middelen die geïntroduceerd zijn in een tijd en een plaats zijn verdeeld in twee categorieën:
(1) Een middel waarvoor een noodzaak bestond om het te gebruiken gedurende de tijd van de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, maar welke hij niet gebruikte. Een dergelijk middel introduceren is dus een innovatie.

(2) Een middel waarvoor geen noodzaak bestond om het te gebruiken gedurende de tijd van de Boodschapper van Allah, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam. Hij (rahimahullaah) zei: 'Dus het zou onderzocht moeten worden. Als de noodzaak voor het introduceren van dit middel en het gebruik ervan bestemd is om de toepassing van de regels van de Religie door de Moslims te onthouden en verminderen, dan is het niet toegestaan om het te gebruiken. En als dit niet het geval is, dan is het toegestaan. En Allah is Degene die succes verleent.'

[Al-Asaalah, #18]

Pure & Zuivere Islaam Voor Alle Tijden en Alle Omstandigheden :)

fatiha elg...
13-10-04, 17:50
Geplaatst door Karel
wanneer moet je beginnen als je blind ben en nog nooit een maan hebt gezien?



hahahaha jij bent grappig :haha:

Wij hanteren nummer 5 zeg maar. Die valt meestal met nummer 2 of zie ik het verkeerd? Nummer 3 vast meestal een dag later, maar eindigt meestal t vasten ook op dezelfde dag als wij dat doen. :wat?!:

freya
13-10-04, 17:54
Geplaatst door ZbaqZbaq


groep 5:

Zij beginnen met de Ramadan als de nieuwe maan volgens berekeningen in het land waar zij woonachtig zijn, te zien zou moeten zijn.

---------------------------------------------------------------------------------

Alleen groep 5 hanteert de juiste methode zoals God voorgeschreven heeft.


Morgen dus?

Dan is het astologisch nieuwe maan, maar dan is er nog geen sikkel te zien :confused:

sylvester
13-10-04, 17:56
Ohh dus die spijbelen gewoon een dagje!

Nou gelukkig word het steeds vroeger donker zodat ze eerder kunnen eten, want je zal het maar in de zomer moeten doen! :boeps:

fatiha elg...
13-10-04, 17:56
Geplaatst door freya
Morgen dus?

Dan is het astologisch nieuwe maan, maar dan is er nog geen sikkel te zien :confused:



Zou kunnen en anders vrijdag inshaAllah. Ik hoor het wel van mij broer straks. Die belt dan de moskee op.

fatiha elg...
13-10-04, 17:59
Geplaatst door sylvester
Ohh dus die spijbelen gewoon een dagje!

Nou gelukkig word het steeds vroeger donker zodat ze eerder kunnen eten, want je zal het maar in de zomer moeten doen! :boeps:


Hahaha ja is niet eerlijk... :fplet:

ZbaqZbaq
13-10-04, 18:00
Geplaatst door freya
Morgen dus?

Dan is het astologisch nieuwe maan, maar dan is er nog geen sikkel te zien :confused:

nou das bijna goed...maar niet helemaal....

de islamitische dag begint bij zonsondergang.......en niet van 00:00 uur tot 00:00 uur.....

dus als het tijdstip van nieuwe maan halverwege de dag is...dan begint de maand op de eerst volgende dag....in dit geval vrijdag dus


m.a.w. Ramdan begint vrijdag

sylvester
13-10-04, 18:00
Ik weet het bijna zeker dat het vrijdag begint.
Dus geniet maar vandaag en eventueel morgen! :handbang:

ZbaqZbaq
13-10-04, 18:01
Geplaatst door fatiha elg...
Zou kunnen en anders vrijdag inshaAllah. Ik hoor het wel van mij broer straks. Die belt dan de moskee op.

hij zou er beter aan doen om het KNMI te bellen

fatiha elg...
13-10-04, 18:01
Geplaatst door ZbaqZbaq


m.a.w. Ramdan begint vrijdag


Is dat zo?

ZbaqZbaq
13-10-04, 18:03
Geplaatst door fatiha elg...
Is dat zo?

yep,

want nieuwe maan verschijnt 14 oktober om 4:49

dat betekent dat de volgende dag 15 oktober de nieuwe maand begint

fatiha elg...
13-10-04, 18:03
Geplaatst door ZbaqZbaq
hij zou er beter aan doen om het KNMI te bellen


Yep, is beter eigenlijk.

fatiha elg...
13-10-04, 18:04
Geplaatst door ZbaqZbaq
yep,

want nieuwe maan verschijnt 14 oktober om 4:49

dat betekent dat de volgende dag 15 oktober de nieuwe maand begint


Okee en als blijkt dat de merendeel morgen wel vast en ik niet. Wat ga ik je dan aandoen?!

ZbaqZbaq
13-10-04, 18:06
Geplaatst door fatiha elg...
Okee en als blijkt dat de merendeel morgen wel vast en ik niet. Wat ga ik je dan aandoen?!

De Islam is geen religie die het argument van de meerderheid gebruikt...

indien je je keuzes laat afhangen van de meerderheid zou je Christen moeten worden omdat er meer Christenen zijn dan Moslims.

God alleen is voor mij altijd nog meer dan alle mensen bij elkaar.

freya
13-10-04, 18:08
Geplaatst door ZbaqZbaq
yep,

want nieuwe maan verschijnt 14 oktober om 4:49

dat betekent dat de volgende dag 15 oktober de nieuwe maand begint

Maar met nieuwe maan is er toch helemaal niks te zien van een sikkel? :confused:

sylvester
13-10-04, 18:12
Nee nu snap ik er ook helemaal niks meer van! :tranen:

ZbaqZbaq
13-10-04, 18:12
Geplaatst door freya
Maar met nieuwe maan is er toch helemaal niks te zien van een sikkel? :confused:

op het exacte moment niet nee.....daarom moet je ook rekenen slimpie en niet kijken....

het zou ook kunnen dat het nieuwe maan is halverwege de dag....ook dan kan je niets zien omdat er te veel ligt is van de zon.....of een dikke stapel bewolking natuurlijk :D

maar na ongeveer 1 uur kan je al het begin van de eerste kwartier zien. mits het helder en donker is, en de maan hoog staat


hier gelijk de data voor de Ramadan voor de komende paar jaar....zijn we gelijk van het gegochel af :D

15 Oktober 2004
04 Oktober 2005
24 September 2006
13 September 2007
02 September 2008
22 Augustus 2009
11 Augustus 2010
01 Augustus 2011

freya
13-10-04, 18:16
Geplaatst door ZbaqZbaq
maar na ongeveer 1 uur kan je al het begin van de eerste kwartier zien. mits het helder en donker is, en de maan hoog staat


Wistik nie


hier gelijk de data voor de Ramadan voor de komende paar jaar....zijn we gelijk van het gegochel af :D

15 Oktober 2004
04 Oktober 2005
24 September 2006
13 September 2007
02 September 2008
22 Augustus 2009
11 Augustus 2010
01 Augustus 2011

wat een vorruitziende blik :duim:

fatiha elg...
13-10-04, 18:21
Geplaatst door ZbaqZbaq
De Islam is geen religie die het argument van de meerderheid gebruikt...

indien je je keuzes laat afhangen van de meerderheid zou je Christen moeten worden omdat er meer Christenen zijn dan Moslims.

God alleen is voor mij altijd nog meer dan alle mensen bij elkaar.


Je hebt gelijk.

ZbaqZbaq
13-10-04, 18:23
voor de mensen die het niet helemaal begrijpen....

http://www.urania.be/sterrenkunde/images/maanfasen.jpg


helemaal rechts onder dit plaatje is de nieuwe maan......je ziet dus helemaal niets

2e rij ...5e plaatje van links is de volle maan.....de maan is dus in zijn geheel zichtbaar en dit betekent dat je op de helft van de islamitische maand zit.

helemaal links boven is het begin van het eerste kwartier te zien....

de maan ciclus loopt dus van links boven tot rechts onder.

http://www.urania.be/sterrenkunde/images/schijngestalten.png

fatiha elg...
13-10-04, 18:29
Ik ga em uitprinten en thuis laten zien. Bedankt voor de info.

Joesoef
13-10-04, 19:05
Een heel leuk programmaatje kan je vinden op www.cybersky.com. Even de juiste locatie instellen, zorgen dat de tijd en datum van de pc correct is en je kan zien wanneer het nieuwe maan is. Aanstaande donderdag is de maan vlak voordat zij achter de horizon verdwijnt voor 0,4% te 'zien'. Dit is vlak voor zons ondergang en de zon staat vlak naast de nieuwe maan. Dat de maan dus te zien zou zijn lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

freya
13-10-04, 19:18
Deze (http://home-2.worldonline.nl/~nentjes/Maan/maan1.htm) pagina is ook heel handig.

Ourzazate
13-10-04, 19:30
Het toppunt is als er (zoals zo vaak) verschillende groepen moslims op verschillende dagen beginnen met vasten het principe van Lailat Oulqadr ook niet opgaat. De engelen komen tijdens de maand Ramadan toch maar 1 x dicht bij de mensen zoals hen wordt bevolen door God...:confused:.

Joesoef
13-10-04, 19:35
Geplaatst door Ourzazate
Het toppunt is als er (zoals zo vaak) verschillende groepen moslims op verschillende dagen beginnen met vasten het principe van Lailat Oulqadr ook niet opgaat. De engelen komen tijdens de maand Ramadan toch maar 1 x dicht bij de mensen zoals hen wordt bevolen door God...:confused:.

Volgens mij is er een overlevering dat het niet bekend welke nacht Lailat Oulqadr precies valt.

Ourzazate
13-10-04, 19:39
Geplaatst door Joesoef
Volgens mij is er een overlevering dat het niet bekend welke nacht Lailat Oulqadr precies valt.

Daar heb je gelijk in, maar ze komen maar 1 x en moslims gaan uit van de nacht op de 27e vastendag...:). Als je dat combineert met het feit dat moslims op een verschillende dag beginnen met de Ramadan dan klopt het niet...:).

Batin
13-10-04, 19:42
Geplaatst door Ourzazate
Het toppunt is als er (zoals zo vaak) verschillende groepen moslims op verschillende dagen beginnen met vasten het principe van Lailat Oulqadr ook niet opgaat. De engelen komen tijdens de maand Ramadan toch maar 1 x dicht bij de mensen zoals hen wordt bevolen door God...:confused:.

Ja maar op welke dag Lailat OulQadr valt staat toch ook niet vast? Daar werd en wordt toch op de dag van vandaag nog steeds over gediscuseerd?

Sommige blijven erbij dat het op de 27ste van Ramadan valt, terwijl anderen weer beweren dat het onbekend is gebleven.

Wat ik heb gelezen, gehoord en geleerd heb is dat Lailat OulQadr op 1 van de laatste oneven nachten van de laatst 10 dagen valt. En de bedoeling is dat we die nacht (en als het kan ook andere nachten) zoveel mogelijk al dan niet lezend uit de koran en of biddend moeten proberen door te brengen, toch?

Batin
13-10-04, 19:43
Geplaatst door Batin
Ja maar op welke dag Lailat OulQadr valt staat toch ook niet vast? Daar werd en wordt toch op de dag van vandaag nog steeds over gediscuseerd?

Sommige blijven erbij dat het op de 27ste van Ramadan valt, terwijl anderen weer beweren dat het onbekend is gebleven.

Wat ik heb gelezen, gehoord en geleerd heb is dat Lailat OulQadr op 1 van de laatste oneven nachten van de laatst 10 dagen valt. En de bedoeling is dat we die nacht (en als het kan ook andere nachten) zoveel mogelijk al dan niet lezend uit de koran en of biddend moeten proberen door te brengen, toch?

Beetje late reactie zie ik nu. :D

Joesoef
13-10-04, 19:51
Geplaatst door Ourzazate
Daar heb je gelijk in, maar ze komen maar 1 x en moslims gaan uit van de nacht op de 27e vastendag...:). Als je dat combineert met het feit dat moslims op een verschillende dag beginnen met de Ramadan dan klopt het niet...:).


Daarom zijn er ook Moslims die 3 nachten doorhalen. Daarnaast hoorde ik weer van een oudere Marokkaan dat het onzin is, extra bidden op die eene nacht is bidden met een verkeerde intentie. Het moet meerdere dagen zijn.

deleted user
13-10-04, 19:52
Geplaatst door Batin
Wat ik heb gelezen, gehoord en geleerd heb is dat Lailat OulQadr op 1 van de laatste oneven nachten van de laatst 10 dagen valt.

Ne3em, dat is volgens mij ook het meest correcte. :)


:lole:

Joesoef
13-10-04, 19:52
Geplaatst door Joesoef
Een heel leuk programmaatje kan je vinden op www.cybersky.com. Even de juiste locatie instellen, zorgen dat de tijd en datum van de pc correct is en je kan zien wanneer het nieuwe maan is. Aanstaande donderdag is de maan vlak voordat zij achter de horizon verdwijnt voor 0,4% te 'zien'. Dit is vlak voor zons ondergang en de zon staat vlak naast de nieuwe maan. Dat de maan dus te zien zou zijn lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.


Klik op de bijlage.

freya
13-10-04, 19:55
Geplaatst door Joesoef
Klik op de bijlage.

vin mijn link veel handiger :ego:


:tover: houden het hele jaar de maanstanden in de gaten :)

Zwarte Schaap
13-10-04, 19:56
Geplaatst door freya
Deze (http://home-2.worldonline.nl/~nentjes/Maan/maan1.htm) pagina is ook heel handig.

Voor persoonlijke maanstandberekenaar met fotos van de maandstand kun je een gratis progamma downloaden. Te vinden bij www.moonrider.tk bij downloads onder de naam moon-tool.

deleted user
13-10-04, 20:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Voor persoonlijke maanstandberekenaar met fotos van de maandstand kun je een gratis progamma downloaden. Te vinden bij www.moonrider.tk bij downloads onder de naam moon-tool.

In dit gebouw was ik afgelopen maandag nog. Prachtig uitzicht :p.

http://tinyurl.com/5w7f7

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/images/smilies/coolgleamA.gif

freya
13-10-04, 20:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
Voor persoonlijke maanstandberekenaar met fotos van de maandstand kun je een gratis progamma downloaden. Te vinden bij www.moonrider.tk bij downloads onder de naam moon-tool.

Die is ook leuk :duim:

Batin
13-10-04, 20:06
Ow ja en dan heb je die discussies over tot hoe laat je nog wat mag eten en drinken. Sommige stoppen uit angst al een half uur voor het fadjr gebed. Andere blijven gewoon lekker door consumeren tot aan het gebed. Ieder jaar is het weer het zelfde liedje en raken sommige van ons moslims in rep en roer.

En dan heb je natuurlijk aan het eind van de maand de discussies over hoe hoog de zakat ul-fitr moet zijn en tot wanneer je het kunt geven.

deleted user
13-10-04, 20:12
Geplaatst door Batin
En dan heb je natuurlijk aan het eind van de maand de discussies over hoe hoog de zakat ul-fitr moet zijn en tot wanneer je het kunt geven.

Door Shaykh al-Albaani rahimahoe llaah

29. Vraag: Is het toegestaan om de Zakaat-ul-Fitr een paar dagen of een week voor de vastgestelde tijd te geven?

Antwoord: Dit is niet toegestaan omdat het ingaat tegen de wijsheid die de Goddelijke Wetgever heeft bedoeld met het geven van de Zakaat-ul-Fitr. Hij wil dat de armen namelijk genoeg krijgen om te voorkomen dat zij moeten bedelen op de Dag van ‘Eed. Als het dus een week of meer voor de Dag van ‘Eed wordt gegeven, dan is er geen twijfel over dat het doel zal verdwijnen door deze actie. Dit omdat de behoeftige persoon zal baten van deze liefdadigheid die hij ontvangt op deze dagen. Maar wanneer de Dag van ‘Eed aanbreekt zal deze persoon hoogstwaarschijnlijk weer behoeftig en arm zijn.

En dit is vooral omdat de reden achter de regel m.b.t. deze zaak is genoemd in de teksten als ‘een zuivering voor degene die heeft gevast.’ En dat kan alleen maar aan het einde van de vastenmaand. Het doel van de Goddelijke Wetgever is dus niet om te zorgen dat de arme persoon tijdens de maand Ramadan niet bedelt, maar dat hij niet hoeft te bedelen en vragen op de Dag van ‘Eed.

Verder is het wel mogelijk om met enige verdraagzaamheid de persoon die liefdadigheid geeft toe te staan om zijn Zakaat een dag of twee voor ‘Eed te geven gezien de omstandigheden vandaag de dag en de ver van elkaar afgelegen gebieden (waar hij zijn Zakaat heen wil sturen). Er zijn betreffende dit, authentieke overleveringen over sommige Metgezellen die gewend waren om toegevend (mild) te zijn door de Zakaat te accepteren die een dag of twee van te voren werd gegeven.

[Al-Asaalah, #16]

:)

Ansari
13-10-04, 21:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
De Islam is geen religie die het argument van de meerderheid gebruikt...

indien je je keuzes laat afhangen van de meerderheid zou je Christen moeten worden omdat er meer Christenen zijn dan Moslims.

God alleen is voor mij altijd nog meer dan alle mensen bij elkaar.

We hebben het hierover de meerderheid van de moslims. Christenen uitgezonderd.

En jij mag misschien volharden in jouw God. Maar als de overgrote meerderheid van de moslims 1400 jaar lang iets anders zegt. Dan kun je nog wel volhouden dat je juist bezig bent, maar de quran zegt daar heel iets anders over. De quran heeft namelijk niet bepaald een positieve kijk op sektes en nieuwe groeperingen.

Zwarte Schaap
13-10-04, 23:04
Geplaatst door deleted user
In dit gebouw was ik afgelopen maandag nog. Prachtig uitzicht :p.

http://tinyurl.com/5w7f7

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/images/smilies/coolgleamA.gif

Het is dacht ik met 150 het hoogste gebouw van Nederland.

deleted user
13-10-04, 23:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is dacht ik met 150 het hoogste gebouw van Nederland.

Jah dat kreeg ik ook te horen. Ik kon gewoon Den Haag zien :wohaa: .

mark61
13-10-04, 23:19
Geplaatst door ZbaqZbaq
...groep 5:

Zij beginnen met de Ramadan als de nieuwe maan volgens berekeningen in het land waar zij woonachtig zijn, te zien zou moeten zijn.

1. Nergens in de Koran wordt vermeld dat de nieuwe maan met het blote oog waargenomen dien te worden om de kalender om te slaan naar een nieuwe maand. Dit zou erg onzinnig zijn omdat door diverse weersomstandigheden het zicht beperkt kan zijn.

Mag ik u erop wijzen dat groep 5 en punt 1 met elkaar in tegenspraak zijn? Een kalender geldt overal en altijd. Als het dus in pakweg Riyadh 1 Ramadan is, is het dat overal, dwz. tot de datumgrens. Ik weet niet waar de islam de datumgrens legt. Jij wel? Dus óf de ramadan begint op 1 Ramadan, óf als de nieuwe maan op jouw locatie zichtbaar is. Niet allebei tegelijk. Ff logisch denken.

Zo zijn er trouwens in Suriname Javaanse oost-bidders, die vinden dat ze naar Mekka moeten bidden, en west-bidders, die vinden dat omdat opa het deed zij ook naar het westen moeten bidden. Aangezien de aarde rond is doet het er ook niet zo veel toe, maar goed.

In feite moet de conclusie zijn dat de islam zich nooit heeft gerealiseerd een wereldgodsdienst te zijn of te kunnen worden.

mark61
13-10-04, 23:21
Geplaatst door deleted user
Door Shaikh Al-Albaanee rahimahoe llaah
...

Valt ramadan dan niet samen met Ramadan?

ZbaqZbaq
13-10-04, 23:31
Geplaatst door mark61
Mag ik u erop wijzen dat groep 5 en punt 1 met elkaar in tegenspraak zijn? Een kalender geldt overal en altijd. Als het dus in pakweg Riyadh 1 Ramadan is, is het dat overal, dwz. tot de datumgrens. Ik weet niet waar de islam de datumgrens legt. Jij wel? Dus óf de ramadan begint op 1 Ramadan, óf als de nieuwe maan op jouw locatie zichtbaar is. Niet allebei tegelijk. Ff logisch denken.

Zo zijn er trouwens in Suriname Javaanse oost-bidders, die vinden dat ze naar Mekka moeten bidden, en west-bidders, die vinden dat omdat opa het deed zij ook naar het westen moeten bidden. Aangezien de aarde rond is doet het er ook niet zo veel toe, maar goed.

In feite moet de conclusie zijn dat de islam zich nooit heeft gerealiseerd een wereldgodsdienst te zijn of te kunnen worden.

er is ook gewoon een datum grens hoor. misschien alleen niet zoals jij die gewend bent bij de zon kalender

zoals ik eerder al heb geschreven..... de islamitische dag loopt van zonsondergang tot zonsondergang .... denk er nu maar even over na

Zwarte Schaap
13-10-04, 23:34
Geplaatst door mark61
In feite moet de conclusie zijn dat de islam zich nooit heeft gerealiseerd een wereldgodsdienst te zijn of te kunnen worden.

De Islam is geen mens en zo een conclusie te trekken op grond van een dergelijke argumentatie is als ik het zacht uitdruk uiterst zwak zoniet onmogelijk.

mark61
13-10-04, 23:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Islam is geen mens en zo een conclusie te trekken op grond van een dergelijke argumentatie is als ik het zacht uitdruk uiterst zwak zoniet onmogelijk.

Ik heb het zo geformuleerd omdat ik niet zou weten hoe ik het anders moet formuleren. Jij wel? Wie wou jij aanwijzen als verantwoordelijke voor het kiezen van een maankalender ipv een zonkalender?

Valt trouwens de ramadan (vasten) nou samen met Ramadan (de maand) of niet? Ik denk ook niet dat vantevoren is bedacht hoe je moet vasten in een gebied waar of de zon in het geheel niet opkomt, of niet ondergaat. Dat is ongetwijfeld tamelijk recent bedacht.

mark61
13-10-04, 23:44
Geplaatst door ZbaqZbaq
er is ook gewoon een datum grens hoor. misschien alleen niet zoals jij die gewend bent bij de zon kalender

Vertel? Valt de eerste dag van de vasten samen met 1 Ramadan of niet? Dat begrijp ik niet.

ZbaqZbaq
13-10-04, 23:54
Geplaatst door mark61

Valt trouwens de ramadan (vasten) nou samen met Ramadan (de maand) of niet? Ik denk ook niet dat vantevoren is bedacht hoe je moet vasten in een gebied waar of de zon in het geheel niet opkomt, of niet ondergaat. Dat is ongetwijfeld tamelijk recent bedacht.

Ramadan is gewoon Ramadan...geen onderscheid tussen de maand en het vasten.

en ook voor de noord- en zuid-pool kan je berekenen wat de uitersten van de de dag zijn....de hoogste en laagste stand van de zon (zelfs als deze niet zichtbaar is)

zoals ik al zei..... God verteld ons in de Koran dat de zon en maan in dienst van de mens zijn om de tijd te bereken.....

heel die zon en maan hoeven niet te zien zijn.

mark61
13-10-04, 23:55
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ramadan is gewoon Ramadan...geen onderscheid tussen de maand en het vasten.

Dan moet je toch even teruglezen. Als in Riyadh de maan te zien is, begint ramadan en Ramadan. Als dat hier een dag later is, is het intussen 2 Ramadan. Dus?

ZbaqZbaq
14-10-04, 00:07
Geplaatst door mark61
Dan moet je toch even teruglezen. Als in Riyadh de maan te zien is, begint ramadan en Ramadan. Als dat hier een dag later is, is het intussen 2 Ramadan. Dus?

nope,

misschien is het handiger als je voor jezelf even een knutselwerkje maakt met een zaklantaren (zon) en 2 proppen papier (aarde en maan) om het geheel voor je zelf te visualiseren.

bij de maankalender is ook de datumgrens afhankelijk van de stand van de zon.

voorbeeld:

is het om 16:00 (mekka time) nieuwe maan in S.A. dan vasten zij de volgende dag...

is het om 20:00 (A'dam time) nieuwe maan in NL dan vasten we een dag later

(1 islamitische dag loopt van zonsondergang tot zonsondergang)

dus de maanden worden berekend a.d.v. de maan....de dagen a.d.v. de zon.

dus een islamitische maand telt 29 of 30 dagen (schrikkeljaren kennen wij dus niet)

mark61
14-10-04, 00:15
Geplaatst door ZbaqZbaq
nope,
...dus een islamitische maand telt 29 of 30 dagen (schrikkeljaren kennen wij dus niet)

Dat weet ik allemaal, de vraag was hoe de tijdrekening dan werkt. Begint de ramadan hier dan op 2 Ramadan, als hij in SA op 1 Ramadan begint?

ZbaqZbaq
14-10-04, 00:20
Geplaatst door mark61
Dat weet ik allemaal, de vraag was hoe de tijdrekening dan werkt. Begint de ramadan hier dan op 2 Ramadan, als hij in SA op 1 Ramadan begint?

de Ramadan begint overal op 1 Ramadan

mark61
14-10-04, 00:39
La maar.

Eelke
14-10-04, 07:46
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ramadan is gewoon Ramadan...geen onderscheid tussen de maand en het vasten.

en ook voor de noord- en zuid-pool kan je berekenen wat de uitersten van de de dag zijn....de hoogste en laagste stand van de zon (zelfs als deze niet zichtbaar is)

zoals ik al zei..... God verteld ons in de Koran dat de zon en maan in dienst van de mens zijn om de tijd te bereken.....

heel die zon en maan hoeven niet te zien zijn.

Uitersten zijn leuk, maar wanneer heb je een zonsopkomst of ondergang als de zon helemaal niet opkomt of helemaal niet ondergaat. Het gaat namelijk niet om de uitersten maar juist om zonsopkomst en zonsondergang. Als je redenatie van berekenen zou volgen dan moet iedereen op de hele wereld twaalf uren vasten en twaalf uren niet, gewoon berekend.

Groet, groet Eelke

ZbaqZbaq
14-10-04, 08:20
Geplaatst door Eelke
Uitersten zijn leuk, maar wanneer heb je een zonsopkomst of ondergang als de zon helemaal niet opkomt of helemaal niet ondergaat. Het gaat namelijk niet om de uitersten maar juist om zonsopkomst en zonsondergang. Als je redenatie van berekenen zou volgen dan moet iedereen op de hele wereld twaalf uren vasten en twaalf uren niet, gewoon berekend.

Groet, groet Eelke

ook op de noord en zuid-pool heb je in de winter/zomer maanden dag en nacht.....dat het dan gewoon de hele dag licht of donker is doet er niet toe.

sura 11

"114. Houd het gebed aan de twee uitersten van de dag en gedurende de eerste uren van de nacht. Voorzeker, goede werken verdrijven kwade werken. Dit is een aanmaning voor degenen die er lering uit trekken."

er staat in deze vers niets over het visueel zichtbaar zijn van zonsopkomst of ondergang

Eelke
14-10-04, 09:03
Geplaatst door ZbaqZbaq
ook op de noord en zuid-pool heb je in de winter/zomer maanden dag en nacht.....dat het dan gewoon de hele dag licht of donker is doet er niet toe.

Een nacht is van zonsondergang tot zonsopgang. Aangezien je in de zomer geen zonsondergang hebt, kun je ook niet van een nacht spreken. Het verstijken van de dagen kun je aan de uitersten zien maar niet wanneer de nacht begint aangezien er geen nacht meer is.


Geplaatst door ZbaqZbaq
sura 11

"114. Houd het gebed aan de twee uitersten van de dag en gedurende de eerste uren van de nacht. Voorzeker, goede werken verdrijven kwade werken. Dit is een aanmaning voor degenen die er lering uit trekken."

er staat in deze vers niets over het visueel zichtbaar zijn van zonsopkomst of ondergang

Stel dat in het begin van de zomer de nacht nog een half uur duurt, dan heb je dus geen "eerste uren van de nacht" alleen maar een half uurtje. Ook valt het laatste gebed van de dag samen met het eerste van de volgende dag op het moment dat de nacht verdwijnt.

De opmerking van mark61 vind ik dus helemaal niet zo raar:

Geplaatst door mark61
In feite moet de conclusie zijn dat de islam zich nooit heeft gerealiseerd een wereldgodsdienst te zijn of te kunnen worden.

Groet, groet Eelke

deleted user
14-10-04, 09:59
Geplaatst door deleted user
Door Shaikh Al-Albaanee rahimahoe llaah

..We zullen nu een voorbeeld geven van een geschil dat uitbrak gedurende het einde van een Ramadan tussen de ene staat en de andere, waardoor sommige landen 29 dagen hadden gevast en andere landen de 30 dagen vol maakten. In sommige westerse landen, zoals Amerika, zijn er enkele Islamitische Roepers (mensen van de Da’wah) die aankondigde dat hun methode om de maansikkel aan het begin en aan het eind van de Ramadan te bevestigen, gebaseerd was op sterrenkunde.

Of zij waren onwetend over de waarheid of zij negeerden het en deden of zij er onwetend over waren. En zoals wordt gezegd: ‘De zoetste van de twee is (nog steeds) bitter’.

De Profeet, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, zei:

‘We zijn een ongeletterde natie. We leggen niet vast noch schatten we. Een maand is zoals deze, zoals deze en zoals deze – [of hij sallAllahu ‘aleyhi wa sallam gebaarde drie keer met zijn handen zoals deze, en deze en deze, en dan bedoelde hij dertig dagen].’

Toen zei hij, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam:
‘Een maand is zoals deze, deze en deze [en dan bedoelde hij 29 dagen].’

En in enkele van de betrouwbare overleveringen heeft hij, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, gezegd:

‘En als het te bewolkt wordt, maak de maand dan af met dertig dagen.’

In vele landen waar de mensen regels geven volgens hun eigen manier, bevestigen sommige sterrenkundige de maansikkel van de Ramadan door sterrenkundige oordelen en berekeningen. En de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, heeft deze type middelen nietig verklaard. Zelfs als het een middel is gebaseerd op kennis, dan zijn er nog steeds weinig mensen in bepaalde landen, zich bewust van deze kennis. Terwijl de middelen die de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, heeft voorgeschreven, als een bewijs voor het beginnen van de nieuwe maand of het einde van de huidige maand, de natuurlijke (aangeboren) en menselijke middelen van lichamelijk observeren zijn. En het is niet de wetenschappelijke observatie, waarvan het niet mogelijk is om de kennis hierover met alle mensen te delen.

Gebaseerd hierop is het niet toegestaan om deze middelen, welke de Islam heeft gebracht, te verstoten, door te beweren dat de tijd vooruit is gegaan en is veranderd. Het is door voorgaande uitleg dus duidelijk geworden dat het niet gepast is om vandaag de dag middelen te gebruiken waarvan de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, in staat was om te gebruiken (gedurende zijn tijd, maar welke hij niet heeft gebruikt).

Ibn Taimiyyah heeft een heel heilzaam hoofdstuk in zijn boek Iqtidaa As-Siraat-il-Mustaqeem Mukhaalafatu Ashaab-il-Jaheem dat deze zaak behandeld. Ik zal in het kort iets noemen van de woorden van Ibn Taimiyyah; De middelen die geïntroduceerd zijn in een tijd en een plaats zijn verdeeld in twee categorieën:

[Al-Asaalah, #18]

Pure & Zuivere Islaam Voor Alle Tijden en Alle Omstandigheden & Voor Eenheid in de Oemmah! :)

[2] Zij deelden zich in de Godsdienst op tot sekten. Allaah zegt: “…en behoort niet tot de veelgodendienaars (polytheïsten) – tot hen die hun Godsdienst opsplitsten en tot sekten zijn geworden; Elke sekte verheugt zich over wat zij hebben.” Soerat ar-Roem [30:31-32]

Zij delen zich ook op in groepen als het gaat om hun wereldse kwesties, en zij zagen dat als iets dat juist is om te doen. Daarom schrijft Allaah eenheid en eensgezindheid in de Godsdienst voor, zeggende:

“Hij verordineert voor jullie van de (zelfde) Godsdienst wat Hij aan Noeh’ (Noach) had opgedragen en wat wij aan jou geopenbaard hebben en wat Wij aan Ibrahiem (Abraham), Moesa (Mozes) en ‘Isa (Jezus) hadden opgedragen (zeggende): ‘Houdt de Godsdienst in stand en splitst jullie daarin niet op in groepen.’” Soerat as-Shoeraa [42:13]

En Hij zegt: “Waarlijk, zij die hun Godsdienst opsplitsen en tot sekten zijn geworden, met hen heb jij niets gemeen…” Soerat al-An’aam [6:159]

Hij heeft ons verboden om hetzelfde te zijn als hen, zeggende:
“Weest niet zoals zij die zich in groepen opsplitsten en van mening verschilden, nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen.” Soerat aal-’Imraan [3:105]

En Hij heeft ons de opsplitsing tot sekten in de Godsdienst verboden:
“En houdt samen (stevig) vast aan het touw van Allaah, en weest niet onderverdeeld.” [3:103]

:duim:

http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=104407

deleted user
14-10-04, 10:05
Geplaatst door mark61
Valt ramadan dan niet samen met Ramadan?

Jawel, er wordt naar de maan gekeken.

Tomas
14-10-04, 10:11
Geplaatst door ZbaqZbaq

er staat in deze vers niets over het visueel zichtbaar zijn van zonsopkomst of ondergang

Dat snap ik niet, eerder stelde je toch dat een dag begint met zonsondergang en niet met middennacht. Daaruit haal ik op dat er geen middennacht ofwel een urenindeling van dagen bestaan. Hieruit concludeer ik dan dat er volgens de Islam maar 1 dag per jaar bestaat op de polen. Om dan toch middels de Koran een redelijk met Mekka overeenkomende ramadan te handhaven wereldweid moet je je dus houden aan de situatie in Mekka. Dus de observaties van de maan en zon in Mekka, niet waar je je toevallig bevindt.

Goodnight
14-10-04, 10:12
Heeft het gewoon niet met het tijdsverschil te maken?

Als het in NL nieuwjaar is, is het pas 6 uur later ( dus de volgende dag voor ons) nieuwjaar in Amerika.

Zo geldt dit toch ook voor de ramadan?
In SA is het wat later dan hier, dus daar zien ze de nieuwe maan eerder, voor zonsondergang waardoor zij de volgende dag vasten.
En wij zien het ( in principe) later, dus vasten daardoor een dag later.

of is dit erg simpel gedacht?

Nieuwjaar valt praktisch niet overal op diezelfde dag, zit een dag verschil tussen ( 6 uurtjes) en Ramadan wordt dus ook niet overal diezelfde dag begonnen.

mark61
14-10-04, 10:18
Geplaatst door deleted user
Jawel, er wordt naar de maan gekeken.

De vraag was dus, waar ligt dan de datumgrens? En is er maar 1? Ik weet niets van astronomie, dus dat kan ik niet overzien. (Riyadh is GMT +3, dus als die drie uur al een dag verschil op kunnen leveren...)

Maar voor jou speelt dat geloof ik niet, omdat iedereen op Riyadh-tijd moet beginnen.

Dus omdat de profeet geen astronoom was en analfabeet moeten moslims over de hele wereld maar Riyadh volgen en analfabeet blijven? Omdat lezen & schrijven iets was waar de profeet wel over had kunnen beschikken, maar het niet deed?

Het is door voorgaande uitleg dus duidelijk geworden dat het niet gepast is om vandaag de dag middelen te gebruiken waarvan de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, in staat was om te gebruiken (gedurende zijn tijd, maar welke hij niet heeft gebruikt).

Tis trouwens 'die', en niet 'waarvan'.

Eelke
14-10-04, 10:22
Geplaatst door Goodnight
Heeft het gewoon niet met het tijdsverschil te maken?

Als het in NL nieuwjaar is, is het pas 6 uur later ( dus de volgende dag voor ons) nieuwjaar in Amerika.

Zo geldt dit toch ook voor de ramadan?
In SA is het wat later dan hier, dus daar zien ze de nieuwe maan eerder, voor zonsondergang waardoor zij de volgende dag vasten.
En wij zien het ( in principe) later, dus vasten daardoor een dag later.

of is dit erg simpel gedacht?

Nieuwjaar valt praktisch niet overal op diezelfde dag, zit een dag verschil tussen ( 6 uurtjes) en Ramadan wordt dus ook niet overal diezelfde dag begonnen.

Als je naar het oosten of westen gaat klopt dit inderdaad, met een maximum van 24 uur verschil bij de datumgrens. Als je echter naar het noorden gaat kom je in de problemen. De dag wordt namelijk steeds korter totdat je boven de poolcirkel komt en een dag helemaal kan verdwijnen. Hetzelfde geld op dit moment voor de zuidpool als je onder de zuidelijk poolcirkel komt. Daar wordt de nacht steeds korter totdat deze helemaal verdwijnt.
Aangezien de islam een tijdsysteem heeft wat gebaseerd is op zonsopkomst en zonsondergang kan je daar op de polen niet mee werken als je geen dag of nacht meer hebt.

Groet, groet Eelke

Eelke
14-10-04, 10:35
Geplaatst door mark61
De vraag was dus, waar ligt dan de datumgrens? En is er maar 1? Ik weet niets van astronomie, dus dat kan ik niet overzien. (Riyadh is GMT +3, dus als die drie uur al een dag verschil op kunnen leveren...)

Er is maar 1 datum grens en die ligt tussen azie/australie en noord/zuid-amerika in de grote oceaan. Daar ga je van GMT+12 naar GMT-12. Als je vanuit Azie naar Amerika reist kun je een dag "overdoen", de andere kant op "verlies" je een dag.

Voor zonsopkomsten en ondergangen:

http://www.meteonet.nl/diversen/zon_maand.htm

Je kunt hier ook voor de noordpool of zuidpool kiezen. Daar heb bijna een halfjaar dag, dan twee weken schemer en dan een half jaar nacht.

Groet, groet Eelke

mark61
14-10-04, 10:49
Geplaatst door Eelke
Er is maar 1 datum grens en die ligt tussen azie/australie en noord/zuid-amerika in de grote oceaan. ...

Das aardig van je, maar ik had het over de 'islamitische', enfin maankalender-datumgrens. Die is denk ik dan maar niet gestandaardiseerd.

Die waar jij het over hebt is gebaseerd op een internationale afspraak. Ik weet het, op de Aleoeten gaan ze 'gisteren' dan wel 'morgen' even op visite bij de buren.

Erg ingewikkeld allemaal.

Rabi'ah.
03-10-05, 16:56
Aangezien het alweer bijna Ramadan is........up!