PDA

Bekijk Volledige Versie : Asociaal kabinet: Akkoord over werken onder minimumloon



Wizdom
14-10-04, 07:52
Akkoord over werken onder minimumloon
DEN HAAG - De fractievoorzitters van de regeringspartijen zijn het er deze week over eens geworden dat mensen in de bijstand tijdelijk voor minder dan het minimumloon moeten kunnen werken. Volgens ingewijden is het CDA bereid tegemoet te komen aan deze wens van de VVD, nu de liberalen bereid bleken om het CDA tegemoet te komen bij de no-claim-voorstellen in de gezondheidszorg.

De VVD pleitte er eerder dit jaar voor dat bijstandsgerechtigden in het eerste jaar 80 procent en in het tweede jaar 90 procent van het minimumloon kunnen verdienen. De Raad van State kwam op prinsjesdag zelfs met het voorstel om het wettelijk minimumloon te laten verdwijnen, maar mensen die dan niet het sociaal minimum verdienden zouden een toeslag op het loon moeten krijgen via de sociale zekerheid.

nard
14-10-04, 08:21
VVD-voorzitter Van Aartsen noemt het plan een 'sociale maatregel', omdat mensen aan het werk geholpen worden. Zeker enkele tienduizenden werklozen zouden door het plan weer aan het werk moeten komen.

Mensen op wie de maatregel van toepassing is, zijn werklozen zonder schooldiploma, mensen die al jaren in de bijstand zitten en mensen die tot hun 22ste een baan hadden, maar door hun werkgever aan de kant zijn gezet omdat ze te duur werden.


Je vergeet deze twee alinea's te plaatsen.
De eerste laat zien dat daarmee vele duizenden weer aan het werk worden geholpen.
De tweede geeft een definitie van die groep van duizenden: laaggeschoolde mensen die al jaren buiten de boot vallen.

Ik zou willen zeggen: beter op bijstandsniveau thuiszitten dan met een basisvoorziening de trots en voldoening van een maatschappelijke rol ervaren, nietwaar Wiz?

freya
14-10-04, 08:45
Geplaatst door nard
Je vergeet deze twee alinea's te plaatsen.
De eerste laat zien dat daarmee vele duizenden weer aan het werk worden geholpen.
De tweede geeft een definitie van die groep van duizenden: laaggeschoolde mensen die al jaren buiten de boot vallen.

Ik zou willen zeggen: beter op bijstandsniveau thuiszitten dan met een basisvoorziening de trots en voldoening van een maatschappelijke rol ervaren, nietwaar Wiz?

En zo worden alle basisvoorzieningen, waar onze ouders zo voor gestreden hebben afgebroken. Het begint met mensen in een uitkering, maar je vergeet dat hiermee oneerlijke concurentie op de arbeidsmarkt onstaat en er een nieuwe groep in een uitkering terecht zal komen. Nl de mensen die nu nog wel recht hebben op minimum loon.

En zo wordt langzaamaan een nieuwe hopeloze onderklasse gecreerd, die eeuwig afhankelijk zal blijven van aanvullende uitkeringen.

regeren is vooruitzien :rolleyes:

Goodnight
14-10-04, 09:02
Geplaatst door nard
Je vergeet deze twee alinea's te plaatsen.
De eerste laat zien dat daarmee vele duizenden weer aan het werk worden geholpen.
De tweede geeft een definitie van die groep van duizenden: laaggeschoolde mensen die al jaren buiten de boot vallen.

Ik zou willen zeggen: beter op bijstandsniveau thuiszitten dan met een basisvoorziening de trots en voldoening van een maatschappelijke rol ervaren, nietwaar Wiz?

Om vervolgens uitgemolken te worden en je collega's te zien die wel meer betaald worden voor hetzelfde werk.

Ik zie nu al op mijn werk wat dit soort zogenaamde oplossingen voor ellende teweeg brengt:
Mensen die al tien jaar een gesubsidieerde baan hebben, zogenaamd een additionele arbeidsplaats, die mensen worden al jaren aan het werk gezet op arbeidsplaatsen waar de werkgever anders een veel hoger salaris moet betalen, op plekken waar ze officieel niet eens mogen werken maar wat oogluikend wordt toegestaan.
Deze mensen worden nu na 10 jaar aan de kant gezet.Deze mensen horen al twee jaar lang dat hun baan op houdt te bestaan.Deze mensen lopen al 2 jaar te stressen omdat ze iedere moment op straat kunnen staan waarna ze vervolgens een baan krijgen waarbij ze minder dan het minimumloon zullen ontvangen.


Wow wat een trots en voldoening moet dat geven zeg!

En weet je helemaal wat ze trots en voldoening zal geven?

Dat sommige werkgevers er over denken om ze een WRAstatus te geven.Niet omdat de werknemer er beter van wordt, nee om nog meer subsidie te ontvangen :kotsen:

freya
14-10-04, 09:46
Het geeft natuurlijk ook veel trots en voldoening om te weten dat je voorganger, die nog wel een minimumloon ontving, er uit is gegooid omdat jij onder zijn prijs werkt.

Eelke
14-10-04, 09:49
Wil iemand hier dan misschien betalen om deze mensen wel een minimumloon te geven?

Dacht ik al....

Groet, groet Eelke

mark61
14-10-04, 09:54
Geplaatst door nard
Je vergeet deze twee alinea's te plaatsen.
De eerste laat zien dat daarmee vele duizenden weer aan het werk worden geholpen.
De tweede geeft een definitie van die groep van duizenden: laaggeschoolde mensen die al jaren buiten de boot vallen.

Ik zou willen zeggen: beter op bijstandsniveau thuiszitten dan met een basisvoorziening de trots en voldoening van een maatschappelijke rol ervaren, nietwaar Wiz?

mensen die tot hun 22ste een baan hadden, maar door hun werkgever aan de kant zijn gezet omdat ze te duur werden.

Das fantastisch, je kan doorwerken maar tegen een lager salaris. Het minimumloon wordt dus met 20% verlaagd. Zeg dat dan gewoon.

Overigens is het geklets, 20 jaar geleden werd dit ook al geopperd en toen bleek ook al dat het effect op de werkgelegenheid in NL nul zou zijn. In NL werken namelijk nauwelijks mensen voor het minimumloon.

Een werkgever wil geen goedkoop personeel, maar goed personeel. Maar je kan natuurlijk op de Amerikaanse toer gaan en werkgelegenheid scheppen voor liftboys en 'parkeerassistenten'

Van 80% van het minimumloon (2003: 1.231,80 bruto, hoewel, daar zal een stuiver bijgekomen zijn) kan je niet leven, laat staan een gezin onderhouden.

barfly
14-10-04, 09:56
Domme maatregel! Het minimumloon is al geen vetpot en dan gaan ze d'r nog onder zitten. Dan kun je d'r wat mij betreft beter voor kiezen om lekker een uitkering te blijven ontvangen. Beter voor weinig niksen dan voor weinig vroeg je nest uit. Laten ze kolere maar krijgen met hun onzinnige maatregelen. Wie motiveert het in Hawkings naam nou om dan te gaan werken?

Goodnight
14-10-04, 09:59
Geplaatst door Eelke
Wil iemand hier dan misschien betalen om deze mensen wel een minimumloon te geven?

Dacht ik al....

Groet, groet Eelke

Dat is niet onze taak, das die van het kabinet.

betalen doen we toch al.

Goodnight
14-10-04, 10:02
Geplaatst door barfly
Domme maatregel! Het minimumloon is al geen vetpot en dan gaan ze d'r nog onder zitten. Dan kun je d'r wat mij betreft beter voor kiezen om lekker een uitkering te blijven ontvangen. Beter voor weinig niksen dan voor weinig vroeg je nest uit. Laten ze kolere maar krijgen met hun onzinnige maatregelen. Wie motiveert het in Hawkings naam nou om dan te gaan werken?

Hawkings???

En hebben ze daar niet allerlei foefjes en trucjes om die mensen hoe dan ook aan het werk te krijgen?

Voor die paar schamele stuivers zou ik echt niet 1 vinger uitsteken.

Ammehoela trots en voldoening.Echt iets bedacht door mensen die een goed inkomen hebben.
Dan maar geen trots en voldoening maar wel lekker uitgerust en niet verbitterd en gestressed omdat ik het gevoel heb afgezet te worden!

mark61
14-10-04, 10:09
Geplaatst door Eelke
Wil iemand hier dan misschien betalen om deze mensen wel een minimumloon te geven?

Dacht ik al....

Groet, groet Eelke

Pakweg 20.000 mensen maal 200 euro (=20% vh min.loon) = 4 miljoen x 12 is 48 miljoen. Een schijntje. Wat echt geld kost, is het CWI waar niets wordt gedaan en het UWV waar ze stapels papier zitten rond te schuiven. We zouden ook kunnen afzien van de JSF.

We betalen allemaal nl. al belasting. Per loontrekker kost dat 6 euro per jaar.

freya
14-10-04, 10:29
Geplaatst door mark61
Wat echt geld kost, is het CWI waar niets wordt gedaan en het UWV waar ze stapels papier zitten rond te schuiven.

reintegreren:

een dame van het ene buro, bepaald dat je wordt doorgestuurd naar een ander buro na 2 gesprekken (kassa!)

Er wordt een plan opgesteld: doel van de doorverwijzing is het vinden van werk dit kan ook een tijdelijke parttime baan zijn
Dit traject gaat ca 1 jaar duren (kassa!) met daarna nog een halfjaar nazorg (kassa!)

Als de client na dat halfjaar weer werkloos wordt is er geen haan die er naar kraait en kan het hele circus weer opnieuw in werking worden gezet(KASSA!)

barfly
14-10-04, 10:31
Geplaatst door Goodnight
Hawkings???
Steven Hawkings, groot natuurkindige :)


En hebben ze daar niet allerlei foefjes en trucjes om die mensen hoe dan ook aan het werk te krijgen?

Voor die paar schamele stuivers zou ik echt niet 1 vinger uitsteken.

Ammehoela trots en voldoening.Echt iets bedacht door mensen die een goed inkomen hebben.
Dan maar geen trots en voldoening maar wel lekker uitgerust en niet verbitterd en gestressed omdat ik het gevoel heb afgezet te worden!
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever voor een veel te lage beloning ongemotiveerde werknemers wil. Die gaan zich ziek melden als ze gedwongen worden en zullen beslist niet hard werken. Sowieso lijkt me dat je als werkzoekende niet bepaald je best zal doen om voor zo'n beloning te gaan werken, tijdens sollicitatie niet de indruk wekken dat je graag wil werken en dat je liever uitslaapt zal je kansen best beperken op een baan met zakgeld als salaris.

Wel biedt het bedrijven de kans om de stomkoppen die wel gaan werken flink uit te buiten door ze voor t ehouden dat als je overwertk je salaris wel richting minimumloon gaat... Soort slavernij met kleine onkosten vergoeding zegmaar...

sjaen
14-10-04, 10:33
Ik stel voor dit kabinet met vervroegd pensioen naar Amerika te sturen, Goh ze zullen zich in het paradijs wanen!

nard
14-10-04, 14:24
Geplaatst door mark61
Pakweg 20.000 mensen maal 200 euro (=20% vh min.loon) = 4 miljoen x 12 is 48 miljoen. Een schijntje. Wat echt geld kost, is het CWI waar niets wordt gedaan en het UWV waar ze stapels papier zitten rond te schuiven. We zouden ook kunnen afzien van de JSF.

We betalen allemaal nl. al belasting. Per loontrekker kost dat 6 euro per jaar.

Sterk punt.
Het een sluit echter het ander niet uit.
CWI is al stukken kleiner dan ze was hoor.

Maar de achterliggende gedachte is sterk; wanneer pakt de regering haar eigen departementen en semi-overheidsconglomeraten nou eens aan. Nog nooit écht vertoond.

Maar; tien keer een geintje van 48 miljoen is wel een half miljard.

JSF annuleren?
Nah, voor een relativist zoals jij, voor wie geen Nederlandse zaak bestaat die gediend moet worden, is dat inderdaad een goed punt ja.....
Maar is die 100 man extra voor AIVD ook overdreven waarschijnlijk?
:)