PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom de Marokkaan gebruiken als dader terwijl dat zo niet is?



Zwarte Schaap
14-10-04, 10:33
Scholen lopen op eieren bij aanpak loverboys





Scholen spelen een belangrijke rol in de strijd tegen loverboys. De leerlingbegeleider is daarbij de spin in het web. Hij probeert de jonge meisjes uit handen te houden van mannen die hen tot prostitutie dwingen. ,,Pas toen hij erop aandrong dat ze abortus pleegde, gingen haar ogen open.''

Jonge meisjes die door loverboys achter de ramen worden gezet. Scholen doen hun best dit te voorkomen, maar vaak komt het probleem pas boven als het te laat is. (Archieffoto ANP)

Zwolle - Leila uit Zwolle is een klein, fragiel en teruggetrokken meisje van 15 jaar. Het valt docenten van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle op dat aan de van oorsprong uit Afghanistan afkomstige leerlinge bepaalde dingen niet kloppen. Bijna wekelijks zegt ze zich op dinsdagmiddag niet lekker te voelen, waarna ze naar huis gaat. Maar enkele uren laten duikt ze gewoon weer op straat op. Haar cijfers lopen terug en ze wordt op leugens betrapt.

Leraren trekken aan de bel en schakelen leerlingbegeleider en vertrouwenspersoon Ineke Dedden in. Na vele lange gesprekken peutert ze los dat Leila een verhouding heeft met een 28-jarige Marokkaan uit Rotterdam . Het meisje drukt Dedden op het hart het niet aan haar vader te vertellen. Een verhouding - laat staan een seksuele relatie - voor het huwelijk is voor de streng-islamitische man onbespreekbaar. En zekerheid dat het daadwerkelijk om een loverboy gaat, die haar de prostitutie probeert in te trekken, heeft Dedden evenmin. ,,Toch probeer je haar ervan te overtuigen dat die man niet goed voor haar is. Je kunt praten als Brugman. Maar als ze echt verliefd is, word je toch aan de kant geschoven. En wil je te graag de zaak oplossen, dan stoot je haar af en raak je haar kwijt.''

Ineke Dedden vraagt de conciërge een oogje in het zeil te houden en de kentekenplaten van de 'vriend' te achterhalen. Ze wijst de vader erop dat zijn dochter veel verzuimt, maar houdt achter dat ze een verhouding heeft. ,,Het stuit me tegen de borst dat ik niet eerlijk ben tegen ouders. Maar je kunt soms niet anders. Je loopt echt op eieren.'' Ook aangifte doen is nagenoeg onmogelijk. Vaak wil het slachtoffer daar niet aan en vindt de gedwongen prostitutie pas jaren later plaats, als het meisje meerderjarig is.


Intimidatie
De directeur van een vmbo-school in Den Haag erkent de dilemma's waarvoor leerlingbegeleiders zich gesteld zien. Ze wil alleen anoniem haar verhaal doen, want ze wil niet dat haar school een slechte naam krijgt. Die heeft vierhonderd leerlingen en ze schat dat twee tot vier van hen contact hebben met een loverboy. Volgens haar zijn allochtone meisjes die het overkomt zo gesloten, dat het probleem pas boven komt als het te laat is. ,,Het meisje is dan al door de politie in een opvanghuis gestopt of weggelopen. Dan kunnen wij dus niets meer doen.''

Ook op andere scholen is de bereidheid om met de pers over het probleem te praten gering, maar diverse mentoren bevestigen dat het vaak lastig manoeuvreren is. Om vertrouwenspersonen beter te wapenen in de strijd tegen loverboys, wisselen ze vandaag in Amersfoort ervaringen uit op een congres van het Project Preventie Seksuele Intimidatie (PPSI). De toeloop is zo groot dat in januari een tweede bijeenkomst wordt belegd.

Volgens Anke Visser van het PPSI deze organisatie krijgen steeds meer scholen te maken met deze problematiek. Visser, die zelf vertrouwenspersonen opleidt, adviseert hen niet te veel hooi op de vork te nemen. ,,Vraag ook aan de politie om extra te surveilleren of schakel de conciërge in die een oogje in het zeil kan houden.''

Vertrouwenspersoon Ineke Dedden uit Zwolle heeft dit soort stappen nadrukkelijk gezet. Ook bij een ander geval. Een paar jaar geleden dreigde een Chinees meisje in de klauwen van een 25-jarige Rotterdammer te vallen. ,,Pas toen hij erop aandrong dat ze abortus zou plegen, gingen haar ogen open. Ze wilde namelijk heel graag het kind houden.''

Volgens Irene van Gameren van GGD-regio IJssel-Vecht bevinden mentoren zich vaak in een niet te benijden positie. ,,Ik weet ook niet wat ik zou doen in het geval van het Afghaanse meisje. Dat is heel lastig te beoordelen.'' Van Gameren raadt leerlingbegeleiders aan vooral veel geduld te hebben en veel te praten. Een meisje laten inzien dat ze op de verkeerde weg zit. ,,Maar ook daarin dien je voorzichtig te zijn, want te veel advies werkt averechts.''

(De naam en afkomst van het Afghaanse meisje en de afkomst van haar loverboy zijn gefingeerd in verband met privacy).

Bron: Rotterdams Dagblad 14/10/04


Hier word ik nu misselijk van. We fingeren maar een nationaliteit en de Marokkaan kunnen we daarvoor goed gebruiken. Waarom niet gewoon de echte nationaliteit noemen?

mark61
14-10-04, 10:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Scholen lopen op eieren bij aanpak loverboys

...
Hier word ik nu misselijk van. We fingeren maar een nationaliteit en de Marokkaan kunnen we daarvoor goed gebruiken. Waarom niet gewoon de echte nationaliteit noemen?

En een Afghaanse dus die geen Afghaanse is. Curieus. Ze bedoelen blijkbaar 'moslim/a', maar dat vinden ze ook weer zoiets. Ofzo.

Mark
14-10-04, 10:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hier word ik nu misselijk van. We fingeren maar een nationaliteit en de Marokkaan kunnen we daarvoor goed gebruiken. Waarom niet gewoon de echte nationaliteit noemen?

Dan weet de enige Oezbeek in Rotterdam dat ze hem op de hielen zitten :)

Dr Seuss
14-10-04, 10:47
Sympathiek om dit eruit te vissen maar niets te zeggen over de inhoud van het artikel.

mark61
14-10-04, 10:52
Geplaatst door Mark
Dan weet de enige Oezbeek in Rotterdam dat ze hem op de hielen zitten :)

Nee joh, das ook gefingeerd. Hij woont in Groningen.

Tomas
14-10-04, 10:55
Geplaatst door Dr Seuss
Sympathiek om dit eruit te vissen maar niets te zeggen over de inhoud van het artikel.

Heb je het nou over jezelf?

Tomas
14-10-04, 11:01
Geplaatst door Zwarte Schaap

Hier word ik nu misselijk van. We fingeren maar een nationaliteit en de Marokkaan kunnen we daarvoor goed gebruiken. Waarom niet gewoon de echte nationaliteit noemen?

Tja... Ik zat van de week een beetje overwacht in een kleine discussiegroep over respect en pubers op school. Een aantal mensen konden daar hun ei en frustratie kwijt over persoonlijke gebeurtenissen. Op een gegevenmoment barst 1 van de moeders in huilen uit en snikkend valt ze een andere moeder af omdat die zich negatief had uitgelaten over vmbo-ers. Dat was ook zo, alleen hoor ik dan niet meer. Daar wordt je doof voor op een gegeven moment omdat iedereen dat doet. Maargoed, er komt een nogal onzamenhangend verhaal uit met als strekking: ik heb kinderen op het vmbo en ik weet niet meer hoe ik ze moet motiveren sinds ze tot pispaal van de natie zijn gebombardeerd. Een aantal begonnen zich direct te verontschuldigen dat ze het zo niet bedoeld hadden. Blijkbaar voelden een aantal zich direct aangesproken. Afijn na een paar minuten veontschuldigen bedaarde de boel een beetje. En dacht ik weet je wat ik zeg ook eens iets: Kan je nagaan hoe Marokkanen zich soms voelen....

Dat was anders vonden een aantal, want die vroegen erom.

Mark
14-10-04, 11:51
Geplaatst door Tomas
Tja... Ik zat van de week een beetje overwacht in een kleine discussiegroep over respect en pubers op school. Een aantal mensen konden daar hun ei en frustratie kwijt over persoonlijke gebeurtenissen. Op een gegevenmoment barst 1 van de moeders in huilen uit en snikkend valt ze een andere moeder af omdat die zich negatief had uitgelaten over vmbo-ers. Dat was ook zo, alleen hoor ik dan niet meer. Daar wordt je doof voor op een gegeven moment omdat iedereen dat doet. Maargoed, er komt een nogal onzamenhangend verhaal uit met als strekking: ik heb kinderen op het vmbo en ik weet niet meer hoe ik ze moet motiveren sinds ze tot pispaal van de natie zijn gebombardeerd. Een aantal begonnen zich direct te verontschuldigen dat ze het zo niet bedoeld hadden. Blijkbaar voelden een aantal zich direct aangesproken. Afijn na een paar minuten veontschuldigen bedaarde de boel een beetje. En dacht ik weet je wat ik zeg ook eens iets: Kan je nagaan hoe Marokkanen zich soms voelen....

Dat was anders vonden een aantal, want die vroegen erom.

Waar gaat het heen als je niet eens meer grappen mag maken over VMBO'ers :verrassin

Tomas
14-10-04, 11:55
Geplaatst door Mark
Waar gaat het heen als je niet eens meer grappen mag maken over VMBO'ers :verrassin

Je moet je grapjes eenvoudig houden, anders snappen ze 't niet.

Mark
14-10-04, 11:56
Geplaatst door Tomas
Je moet je grapjes eenvoudig houden, anders snappen ze 't niet.

Goed, de VMBO'ers worden hoe dan ook in bescherming genomen door hun ouders en jij hebt nog een poging gedaan voor de Marokkanen :)

Tomas
14-10-04, 11:58
Geplaatst door Mark
Goed, de VMBO'ers worden hoe dan ook in bescherming genomen door hun ouders en jij hebt nog een poging gedaan voor de Marokkanen :)

Nee, ik dacht even da'k zo een chick kon scoren.

Mark
14-10-04, 12:00
Geplaatst door Tomas
Nee, ik dacht even da'k zo een chick kon scoren.

Weer een fantasie aan diggelen :(

Goodnight
14-10-04, 12:03
Geplaatst door Tomas
Nee, ik dacht even da'k zo een chick kon scoren.

Wist niet dat ze in jouw tijd al het VMBO hadden :pfuh:

Tomas
14-10-04, 12:06
Geplaatst door Goodnight
Wist niet dat ze in jouw tijd al het VMBO hadden :pfuh:

Ik ben nooit door de toelatingsexamens heen gekomen.

Mark
14-10-04, 12:09
Hoe zat het met Marokkanen op VMBO? Mogen we die wel of niet beledigen?

moeilijk

DJGP
14-10-04, 14:05
Geplaatst door Mark
Hoe zat het met Marokkanen op VMBO? Mogen we die wel of niet beledigen?

moeilijk

Natuurlijk mag je niemand beledigen.

Dat neemt niet weg dat je wel je mening mag geven en ook met een ander een verschil van mening kan hebben.
Volgens mij is dan het wederzijds onbegrip (we weten nou eenmaal niet alles van elkaar) de grootste oorzaak dat het uitwisselen van meningen kan leiden tot beledigingen.

mark61
14-10-04, 14:21
Geplaatst door Mark
Hoe zat het met Marokkanen op VMBO? Mogen we die wel of niet beledigen?

moeilijk

Die niet. Die op het VWO wel, havo is een twijfelgeval.