PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamitische thuiszorg in Amsterdam



Joesoef
14-10-04, 12:24
Eigen thuiszorg moslim



MIJNTJE KLIPP



AMSTERDAM - Amsterdam Thuiszorg krijgt concurrentie van een islamitische variant. Het islamitisch thuiszorgbureau UenZo krijgt zoveel aanvragen uit Amsterdam, dat het er binnenkort minimaal één vestiging wil openen.

Onder meer in Osdorp wordt nu gezocht naar een kantoor.

UenZo begon zijn diensten vorig jaar in Rotterdam. Initiatiefnemer is een moslim die spastisch is en jarenlange ervaring heeft met zorginstellingen. Die ervaringen waren niet al te best, voornamelijk vanwege de culturele verschillen.

Zo wil een hulpbehoevende moslim alleen gewassen worden door iemand van het eigen geslacht, iets waarmee de algemene thuiszorg niet altijd rekening houdt. Ook zijn de thuiszorgmedewerkers doordrongen van de Nederlandse normen en waarden, zegt medeoprichter Souleyman Azaaj van UenZo. Weinig aandacht is er bij voorbeeld voor het islamitische gebruik zelf voor zieke familieleden te zorgen.

De Universiteit Utrecht kwam tot dezelfde conclusie. Uit onderzoek bleek dat zeventig procent van de hulpbehoevende moslims in Nederland niet of nauwelijks de juiste zorg krijgt. Oorzaken zijn de taalbarrière, de cultuurverschillen en de onbekendheid met het Nederlandse zorgsysteem.

Inmiddels heeft het commerciële UenZo - met Turkse, Marokkaanse, Somalische, Surinaamse en Pakistaanse hulpverleners in dienst - tegen de vijftig cliënten, ook uit Amsterdam. Azaaj rekent de komende tijd op tientallen nieuwe klanten.

Voorlopig zijn het mensen die alleen gebruik maken van het persoonsgebonden budget, die dus zelf hun thuiszorg kunnen inkopen. UenZo hoopt voor later op een uitbreiding met het AWBZ-keurmerk, waardoor contracten kunnen worden gesloten met de zorgverzekeraars.

Eric Baars van Amsterdam Thuiszorg weet in elk geval van één islamitisch bureau dat het in Amsterdam niet heeft gered. Amsterdam Thuiszorg staat open voor een eventuele samenwerking met UenZo, maar heeft niet het idee dat het de moslims nu niet bedient. Het heeft veel islamitische cliënten en heeft dito medewerkers in dienst. Bovendien, als een moslim-klant een moslim-hulpverlener inhuurt, is dat niet automatisch een garantie voor succes, zegt Baars: ''Een jonge Marokkaanse hulpverlener die een oude Marokkaanse klant moet aanspreken, bij voorbeeld op het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, dat werkt niet.''

Voor Haci Karacaer, directeur van de Turks-islamitische organisatie Milli Görüs, hoeft een islamitisch thuiszorgbureau niet zo. Concurrentie is mooi. ''Maar het lijkt wel mode, van alles een islamitische versie maken.''




© Het Parool, 13-10-2004

Tomas
14-10-04, 12:25
Is toch ook helemaal niet nodig, de kinderen zorgen toch voor hun ouders?

TonH
14-10-04, 13:50
Geplaatst door Joesoef
Eigen thuiszorg moslim


Ik vind het helemaal geen slecht idee. Joods Maatschappelijk Werk functioneerd ook al decennia lang in Nederland.
Ik heb van dichtbij gezien hoe sommige mensen daar grote baad bij hadden. Vooral toen ze ouder werden en de familie-kring natuurlijk steeds maar kleiner.
Overigens kregen veel mensen ook algemene thuiszorg...

mark61
14-10-04, 14:03
Toch is het sneu dat de thuiszorg gesegregeerd moet worden of wordt. Daar hep Haci toch weer mooi gelijk an.

TonH
14-10-04, 14:11
Geplaatst door mark61
Toch is het sneu dat de thuiszorg gesegregeerd moet worden of wordt. Daar hep Haci toch weer mooi gelijk an.

Hmmpf. Ik heb het over mensen van boven de 90 die nog zelfstandig thuis woonden. En naast de algemene thuiszorg ook JMW over de vloer kregen. Met het bereiken van die leeftijd was het voor enkelen wel heel erg fijn om ook eens wat te kleppen over vroeger in de sjoel en deze dames hadden natuurlijk ook nog eens een kampverleden...

Zoiets heb ik ook voor ogen met een Islamitische thuiszorg. Even kleppen over vroeger en verhalen vertellen. Dat daarnaast de hulp verder identiek zal zijn aan de Algemene Thuiszorg (Of 'Zorg Thuis' zoals het nu, geloof ik, heet) lijkt me vanzelfsprekend. :fpetaf:

mark61
14-10-04, 14:14
Geplaatst door TonH
Hmmpf. ...

Da begrijp ik allemaal wel, maar het zou mooier zijn als de organisatie geïntegreerd was. Kunnen die auto's weer wat van leren, alleen al door te moeten samenwerken.