PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan mubarak!



Rabi'ah.
15-10-04, 05:38
Salam iedereen,

Ben net opgestaan, ga zo eten. :)

Hierbij wens ik al mijn broeders en zusters een gezegende, leerzame en vredige Ramadan toe. :strik:


:zwaai:

Breez
15-10-04, 05:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Salam iedereen,

Ben net opgestaan, ga zo eten. :)

Hierbij wens ik al mijn broeders en zusters een gezegende, leerzame en vredige Ramadan toe. :strik:


:zwaai:

06.38 :auw2:

Rabi'ah.
15-10-04, 05:45
Geplaatst door Breez
06.38 :auw2:

Huh? :vreemd:

Breez
15-10-04, 05:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Huh? :vreemd:

Ik weet niet wanneer zon opkomt vandaag, werd wakker en iedereen sliep alweer. Glaasje water gepakt en kan nu niet meer slapen.

Joesoef
15-10-04, 07:56
Ramadan Mubarak

Goodnight
15-10-04, 08:49
Ramadan mubarak.
Volgens mijn rooster kon ik tot 6:08 eten, dus we zaten al om kwart over 5 aan het ontbijt.

Maar Rabiah, ging je pas op dit tijdstip eten???

Tomas
15-10-04, 08:56
Geplaatst door Breez
Ik weet niet wanneer zon opkomt vandaag, werd wakker en iedereen sliep alweer. Glaasje water gepakt en kan nu niet meer slapen.

8.05 uur.

Staat elke dag in de krant, maar dan moet ie wel voor 8 uur bezorgd worden natuurlijk.

Rabi'ah.
15-10-04, 09:09
Geplaatst door Goodnight
Ramadan mubarak.
Volgens mijn rooster kon ik tot 6:08 eten, dus we zaten al om kwart over 5 aan het ontbijt.

Maar Rabiah, ging je pas op dit tijdstip eten???

Salam Goodnight,

Je mag eten totdat zon op begint te gaan (of op is, maar daar zit niet zoveel tijd tussen), en volgens mijn tabellen (1 van de Turkse slager en 1 van http://www.aaiia.nl/namaaz_tabellen1.htm) gaat de zon rond 8 uur op.

Veel mensen denken dat je gegeten moet hebben voor fadjr, maar da's niet waar, want rond fadjr is de zon nog lang niet op.

Ik ben dus om 6 uur opgestaan en heb van 7 uur tot half acht gegeten.

Kwas net op tijd, want toen ik om 7:40 uit huis ging, begon het al licht te worden.


Vandaar dus. :wink:

@ Breez: Slecht begin van de dag zeg. :verward:



Groetjes,

Rabiah.

Mill
15-10-04, 09:14
Fijne Ramadan, mensen! :)

ZbaqZbaq
15-10-04, 09:30
Het vasten begint niet bij zonsopkomst maar bij de dageraad...

dat betekent het moment waarop het eerste licht aan de oostelijke horizon te zien is.

mark61
15-10-04, 12:47
Was het niet: wanneer je een zwarte van een witte draad kan onderscheiden? Das in NL ws. al een uur voor zonsopkomst...

SalmayaSale
15-10-04, 12:54
Geplaatst door Rabi'ah.
Salam Goodnight,

Je mag eten totdat zon op begint te gaan (of op is, maar daar zit niet zoveel tijd tussen), en volgens mijn tabellen (1 van de Turkse slager en 1 van http://www.aaiia.nl/namaaz_tabellen1.htm) gaat de zon rond 8 uur op.

Veel mensen denken dat je gegeten moet hebben voor fadjr, maar da's niet waar, want rond fadjr is de zon nog lang niet op.

Ik ben dus om 6 uur opgestaan en heb van 7 uur tot half acht gegeten.

Kwas net op tijd, want toen ik om 7:40 uit huis ging, begon het al licht te worden.


Vandaar dus. :wink:

@ Breez: Slecht begin van de dag zeg. :verward:



Groetjes,

Rabiah.


Meen je dat nou? Ik kan het haast niet geloven, het is zeker een grap.
Weet je iets over de IMSAK????????? Dat is de tijd van stoppen met eten en die staat ook op alle bidtijden-bladjes. Die is ook toevallig net voor de fadjr.
:gek:

Rabi'ah.
15-10-04, 14:57
Geplaatst door ZbaqZbaq
Het vasten begint niet bij zonsopkomst maar bij de dageraad...

dat betekent het moment waarop het eerste licht aan de oostelijke horizon te zien is.

Nou snap ik het helemaal niet meer. :verward:

Toen ik begon met eten was het nog stikdonker, ondanks de straatverlichting en dat was een uur ná imsak.


Ik was om half acht klaar met eten, dus voor zonsopgang, maar het begon toen al inderdaad licht te worden.

Op mijn kalender staat inderdaad imsak om 6:07.


@ Salmaya: Je zou ook een minder hoge toon tegen me aan kunnen slaan, hoor. :moe:

Voor jouw informatie: Het was geen grap.

Niet iedereen bevindt zich namelijk in een omgeving waarin iedereen vast........er zijn ook mensen die het zelf moeten uitzoeken en die het daarom soms minder perfect doen dan jij. :rolleyes:

Ansari
15-10-04, 15:39
Geplaatst door SalmayaSale
Meen je dat nou? Ik kan het haast niet geloven, het is zeker een grap.
Weet je iets over de IMSAK????????? Dat is de tijd van stoppen met eten en die staat ook op alle bidtijden-bladjes. Die is ook toevallig net voor de fadjr.
:gek:

Khalifieten vasten anders. Er is ook bij hen alleen sprake van 10 dagen vasten. Maar soms gammelen de theorieen van hen, en zit er niks anders op dan meedoen met de traditionele moslims.

Breez
15-10-04, 15:51
Geplaatst door mark61
Was het niet: wanneer je een zwarte van een witte draad kan onderscheiden? Das in NL ws. al een uur voor zonsopkomst...

Of niet dan...:cheefbek:

Mark
15-10-04, 15:54
Was het niet op het moment dat je de gordijnen opendoet en de eerste zonnestraal je vermoeide hoofd beschijnd? :argwaan:

mark61
15-10-04, 16:09
Geplaatst door Mark
Was het niet op het moment dat je de gordijnen opendoet en de eerste zonnestraal je vermoeide hoofd beschijnd? :argwaan:

Nee, dan is het te laat.

Goodnight
15-10-04, 16:15
Geplaatst door Mill
Fijne Ramadan, mensen! :)

Thanks Mill, zal proberen minder onaardig tegen je te zijn tot de ramadan voor bij is :D

Mark
15-10-04, 16:16
Geplaatst door Goodnight
Thanks Mill, zal proberen minder onaardig tegen je te zijn tot de ramadan voor bij is :D

Maak het jezelf nou niet nog moeilijker dan het is :p

mark61
15-10-04, 16:17
Geplaatst door Breez
Of niet dan...:cheefbek:

Wat dan?

Goodnight
15-10-04, 16:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Nou snap ik het helemaal niet meer. :verward:

Toen ik begon met eten was het nog stikdonker, ondanks de straatverlichting en dat was een uur ná imsak.


Ik was om half acht klaar met eten, dus voor zonsopgang, maar het begon toen al inderdaad licht te worden.

Op mijn kalender staat inderdaad imsak om 6:07.


@ Salmaya: Je zou ook een minder hoge toon tegen me aan kunnen slaan, hoor. :moe:

Voor jouw informatie: Het was geen grap.

Niet iedereen bevindt zich namelijk in een omgeving waarin iedereen vast........er zijn ook mensen die het zelf moeten uitzoeken en die het daarom soms minder perfect doen dan jij. :rolleyes:

He Rabiah, ik vind dat je het TOP doet meid, zeker voor iemand van jouw leeftijd en voor iemand die niet als moslim geboren is.:duim:

Het tijdstip waarop je at is alleen te laat,maar dat is ( geloof ik) een vergissing en niet zozeer omdat het je beter uitkwam.

Goodnight
15-10-04, 16:22
Geplaatst door Mark
Maak het jezelf nou niet nog moeilijker dan het is :p

nee, ik hou me in.
Waarom denk je dat ik niet op het besnijden topic te vinden ben hehehe.

Rabi'ah.
15-10-04, 18:46
Salam Goodnight, dankjewel, dat moest ik echt ff horen. :strik:



Owja, ik heb het opgezocht en Zbaq had gelijk.

In de Qor'an staat:

".....Eet en drinkt totdat voor jullie in de morgenschemering de witte draad van de zwarte draad te onderscheiden is. Vast dan volledig tot aan de nacht." (2:187)

De morgenschemering is lang voordat de zon opgaat..........dus toch volgens de tabel.


Ik ga btw zo eten, het wordt harira met stokbrood (van maggi :p ) en yoghurt met honing toe.

En muntthee. :)



Groetjes,

Rabiah.

Goodnight
15-10-04, 20:23
Geplaatst door Rabi'ah.
Salam Goodnight, dankjewel, dat moest ik echt ff horen. :strik: :wink:






Ik ga btw zo eten, het wordt harira met stokbrood (van maggi :p ) en yoghurt met honing toe.

En muntthee. :)

Groetjes,

Rabiah.

Als Ta een beetje vroeg terug isvanuit Marokko, komen jullie bij mij eten.Dan maak ik echte harira, gevulde broodjes en nog meer lekkers.

Rabi'ah.
15-10-04, 21:40
Geplaatst door Goodnight
:wink:

:blauwkus:




Geplaatst door Goodnight
:
Als Ta een beetje vroeg terug isvanuit Marokko, komen jullie bij mij eten.Dan maak ik echte harira, gevulde broodjes en nog meer lekkers.

Gesjellieg, daar houd ik je aan mi gudu. :p

En dan met zn 3tjes naar Taou's vakantie-avonturen luisteren. :strik:

mark61
15-10-04, 21:59
Geplaatst door Rabi'ah.
In de Qor'an staat:

".....Eet en drinkt totdat voor jullie in de morgenschemering de witte draad van de zwarte draad te onderscheiden is. Vast dan volledig tot aan de nacht." (2:187)

Wat zei ik nou? Draadjes.

Ourzazate
15-10-04, 22:17
Geplaatst door Rabi'ah.

Hierbij wens ik al mijn broeders en zusters een gezegende, leerzame en vredige Ramadan toe. :strik:




De wens is wederzijds Rabi3a...:). Persoonlijk vind ik de maand Ramadan de leukste, gezelligste en meest waardevolle maand van het jaar. Ik ervaar elk jaar weer een heerlijke sfeer...:).

Rabi'ah.
15-10-04, 22:32
Geplaatst door Ourzazate
De wens is wederzijds Rabi3a...:). Persoonlijk vind ik de maand Ramadan de leukste, gezelligste en meest waardevolle maand van het jaar. Ik ervaar elk jaar weer een heerlijke sfeer...:).

Hmz, bij mij zijn het gemengde gevoelens.

Vorig jaar en dit jaar ook.

Aan de ene kant dat heerlijke warme gevoel, de gebruiken en de betekenis ervan, de spiritualiteit en het feit dat je bewust met je geloof bezig bent en aan de andere kant het feit dat niemand in mijn naaste omgeving vast en dus alles van mij moet komen.

Soms mis ik wel het samenzijn met andere moslims, maar ik troost mezelf maar met de gedachte dat alles wat met de islam te maken heeft in de eerste plaats een zaak tussen het individu en Allah (swt) is.

Aan de andere kant geeft het feit dat het doen van de Ramadan voor mij een bewuste eigen keuze is, ook weer kracht........en als ik ff een moeilijk moment heb, kan ik altijd bellen met "de enige telefoonlijn die nooit in gesprek is". :strik:


Groetjes,

Rabiah.

Siah
15-10-04, 23:33
................................ :tover:
mABROUK!

Ourzazate
15-10-04, 23:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Hmz, bij mij zijn het gemengde gevoelens.

Vorig jaar en dit jaar ook.

Aan de ene kant dat heerlijke warme gevoel, de gebruiken en de betekenis ervan, de spiritualiteit en het feit dat je bewust met je geloof bezig bent en aan de andere kant het feit dat niemand in mijn naaste omgeving vast en dus alles van mij moet komen.

Soms mis ik wel het samenzijn met andere moslims, maar ik troost mezelf maar met de gedachte dat alles wat met de islam te maken heeft in de eerste plaats een zaak tussen het individu en Allah (swt) is.

Aan de andere kant geeft het feit dat het doen van de Ramadan voor mij een bewuste eigen keuze is, ook weer kracht........en als ik ff een moeilijk moment heb, kan ik altijd bellen met "de enige telefoonlijn die nooit in gesprek is". :strik:

Groetjes,
Rabiah.

Dat is inderdaad apart...:). Maar dan is het alleen maar meer te bewonderen dat je het opbrengt om te vasten zoals het een moslim betaamt...:).

Hier in het zuiden nodigen we elkaar altijd uit tijdens de Ramadan. En jongemannen zonder geldige verblijfsstatus en die geen ouders/familie in Nederland hebben hoeven nooit te koken, want die eten elke dag bij een familie mee...:). Een tijd terug ook een Nederlandse man die was bekeerd tot de Islam...:).

sjaen
16-10-04, 00:34
Eerlijk gezegd is dit nieuw voor mij om te lezen (tussen de regels door te voelen) hoeveel plezier jullie eraan beleven.
Het lijkt wel Kerstmis.
Een beetje laat maar alsnog een fijne en goede Ramadan gewenst aan allemaal.

:zwaai:

Rabi'ah.
16-10-04, 09:41
Geplaatst door Ourzazate
Dat is inderdaad apart...:). Maar dan is het alleen maar meer te bewonderen dat je het opbrengt om te vasten zoals het een moslim betaamt...:).

Thnx. :strik:


Geplaatst door Ourzazate

Hier in het zuiden nodigen we elkaar altijd uit tijdens de Ramadan. En jongemannen zonder geldige verblijfsstatus en die geen ouders/familie in Nederland hebben hoeven nooit te koken, want die eten elke dag bij een familie mee...:). Een tijd terug ook een Nederlandse man die was bekeerd tot de Islam...:).

Dat is nou precies wat ik mis, die gezelligheid, die saamhorigheid. :)

Die overigens ook een keerzijde heeft, want zodra de Ramadan is afgelopen (net als met kerst) is iedereen "gewoon" weer zichzelf.

En dan heb ik het dus over moslims die gedurende het jaar alles doen wat Allah verboden heeft en dan in de Ramadan ineens "heilig" zijn. (Althans totdat de zon onder is, natuurlijk).

Maar aan de andere kant kun je ook weer zeggen dat die mensen in ieder geval 1 maand in het jaar bewust met het geloof bezig zijn en da's beter dan helemaal nooit, toch?


Groetjes,

Rabiah.

Goodnight
16-10-04, 10:52
Geplaatst door Rabi'ah.
:blauwkus:





Gesjellieg, daar houd ik je aan mi gudu. :p

En dan met zn 3tjes naar Taou's vakantie-avonturen luisteren. :strik:

wanneer is ze terug eigenlijk?
Volgende week toch?

Turkish_boy
16-10-04, 11:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Salam iedereen,

Ben net opgestaan, ga zo eten. :)

Hierbij wens ik al mijn broeders en zusters een gezegende, leerzame en vredige Ramadan toe. :strik:


:zwaai:

Zelfde Ramazanin Mubarek olsun!

Hamza-T
16-10-04, 17:03
Ramadan Mubarak to all muslims!

Hninanl
16-10-04, 21:21
Ramadan Mubarak!!

Julien
17-10-04, 00:25
ik wens alle moslims ook een fijne ramadan toe..

(heb 2 jaar geleden een week meegedaan met een pakistaanse vriend van me.. t is best zwaar, maar misschien doe ik het nog wel een keer)

Ourzazate
17-10-04, 01:25
Geplaatst door Rabi'ah.

Dat is nou precies wat ik mis, die gezelligheid, die saamhorigheid. :)

Die overigens ook een keerzijde heeft, want zodra de Ramadan is afgelopen (net als met kerst) is iedereen "gewoon" weer zichzelf.

En dan heb ik het dus over moslims die gedurende het jaar alles doen wat Allah verboden heeft en dan in de Ramadan ineens "heilig" zijn. (Althans totdat de zon onder is, natuurlijk).

Maar aan de andere kant kun je ook weer zeggen dat die mensen in ieder geval 1 maand in het jaar bewust met het geloof bezig zijn en da's beter dan helemaal nooit, toch?


Jammer dat je dat nog niet kan beleven, maar dat komt nog wel...:).

Je hebt helemaal gelijk met je laatste zinnetjes. Daarnaast is je Ramadan alleen geldig als je je aan de regels houdt...:). Je kan als moslim niet tijdens het vasten op zoek gaan naar botviering van je lustgevoelens. Dat kan uberhaupt niet als je de islam aanhangt, maar als je wil dat je vasten door God wordt geaccepteerd dan is enige windstilte op bepaalde vlakken betrachten hoogst noodzakelijk...:). Het feit dat moslims op de dag des oordeels in groepen worden verdeeld waarbij slechts enkele groepen direct het paradijs betreden zegt veel...:).