PDA

Bekijk Volledige Versie : VN: Israël schuldig aan veelvuldige schendingen



Wizdom
15-10-04, 07:28
JERUZALEM (AP) – Israël maakt zich schuldig aan ernstige schendingen van de mensenrechten van Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook. Dat staat in een rapport van de VN–mensenrechtenrapporteur John Dugard dat later deze maand zal worden aangeboden aan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.
.
In het uitgelekte, achttien pagina’s dikke rapport staat dat Israël onder meer veelvuldig en onnodig huizen van Palestijnen tegen de grond werkt. Het slopen van huizen gebeurt in de regel als vergeldingsmaatregel na het plegen van zelfmoordaanslagen, maar ook huizen die volgens Israël illegaal zijn gebouwd, worden op grote schaal gesloopt. Ook vernielt het leger volgens Dugard willekeurig infrastructuur als wegen, elektriciteitsnetwerken en waterleidingen. Soms als vergeldingsmaatregel voor aanvallen, soms bij opsporingsacties naar terreurverdachten.
.
Het rapport gaat specifiek in op het legeroptreden in Rafah, een plaatsje aan de grens tussen de Gazastrook en Egypte. Daar zijn de afgelopen vier jaar ongeveer vijftienhonderd huizen gesloopt, als gevolg waarvan zo’n vijftienduizend Palestijnen dakloos zijn geworden. Een groot deel van de huizen is volgens Dugard zonder enige aanleiding gesloopt, en niet zoals de Israëlische regering stelt om tunnels bloot te leggen die gebruikt worden om wapens vanuit Egypte de Palestijnse gebieden in te smokkelen.
.
Het ’veiligheidshek’ dat Israël op de Westoever aan het bouwen is om de bezette gebieden af te schermen van het Israëlische grondgebied komt volgens de VN–deskundige neer op een annexatie van Palestijns gebied. De Palestijnen maken aanspraak op de gehele Gazastrook en Westoever voor een eigen staat, inclusief Oost–Jeruzalem, dat ook achter de muur zal verdwijnen. ‘De Berlijnse muur was niets in vergelijking met wat Israël aan het bouwen is. Het bouwsel kan een vredesregeling in het Midden–Oosten ernstig bemoeilijken’, zei de jurist eerder.
.
Ook komt Israël zijn verplichting in de Palestijnse gebieden volgens Dugard niet na. Bezettende machten hebben naar internationaal recht de plicht om de burgerbevolking een zo normaal mogelijk leven te laten leiden en de toegang tot basisvoorzieningen als voedsel, medische zorg en onderwijs te garanderen. Israël heeft in de Palestijnse gebieden na het begin van de tweede intifada zulke strenge regels opgelegd dat het Palestijnse burgerbestuur geen zorg kan dragen voor elementaire humanitaire voorzieningen. Zo is de Palestijnse Autoriteit bijvoorbeeld niet bij machte om de stroom– en watervoorziening te herstellen die geregeld worden onderbroken door Israëlische legeracties. Door vervolgens niet zelf zorg te dragen voor een minimumniveau aan voorzieningen schendt Israël de zorgplicht die het heeft op basis van internationale verdragen, aldus Dugard. Israël heeft eerdere rapporten van Dugard als ‘eenzijdig’ van de hand gewezen en stelt dat het de Westoever en de Gazastrook niet bezet houdt.
.
Dugard erkent dat Israël genoodzaakt is om vergaande veiligheidsmaatregelen te nemen in verband met Palestijnse terreuraanslagen, maar volgens de VN–rapporteur is een aantal maatregelen niet met dat argument te verdedigen.

Wizdom
15-10-04, 07:29
Geplaatst door Wizdom
JERUZALEM (AP) – Israël maakt zich schuldig aan ernstige schendingen van de mensenrechten van Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook. Dat staat in een rapport van de VN–mensenrechtenrapporteur John Dugard dat later deze maand zal worden aangeboden aan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.
.
In het uitgelekte, achttien pagina’s dikke rapport staat dat Israël onder meer veelvuldig en onnodig huizen van Palestijnen tegen de grond werkt. Het slopen van huizen gebeurt in de regel als vergeldingsmaatregel na het plegen van zelfmoordaanslagen, maar ook huizen die volgens Israël illegaal zijn gebouwd, worden op grote schaal gesloopt. Ook vernielt het leger volgens Dugard willekeurig infrastructuur als wegen, elektriciteitsnetwerken en waterleidingen. Soms als vergeldingsmaatregel voor aanvallen, soms bij opsporingsacties naar terreurverdachten.
.
Het rapport gaat specifiek in op het legeroptreden in Rafah, een plaatsje aan de grens tussen de Gazastrook en Egypte. Daar zijn de afgelopen vier jaar ongeveer vijftienhonderd huizen gesloopt, als gevolg waarvan zo’n vijftienduizend Palestijnen dakloos zijn geworden. Een groot deel van de huizen is volgens Dugard zonder enige aanleiding gesloopt, en niet zoals de Israëlische regering stelt om tunnels bloot te leggen die gebruikt worden om wapens vanuit Egypte de Palestijnse gebieden in te smokkelen.
.
Het ’veiligheidshek’ dat Israël op de Westoever aan het bouwen is om de bezette gebieden af te schermen van het Israëlische grondgebied komt volgens de VN–deskundige neer op een annexatie van Palestijns gebied. De Palestijnen maken aanspraak op de gehele Gazastrook en Westoever voor een eigen staat, inclusief Oost–Jeruzalem, dat ook achter de muur zal verdwijnen. ‘De Berlijnse muur was niets in vergelijking met wat Israël aan het bouwen is. Het bouwsel kan een vredesregeling in het Midden–Oosten ernstig bemoeilijken’, zei de jurist eerder.
.
Ook komt Israël zijn verplichting in de Palestijnse gebieden volgens Dugard niet na. Bezettende machten hebben naar internationaal recht de plicht om de burgerbevolking een zo normaal mogelijk leven te laten leiden en de toegang tot basisvoorzieningen als voedsel, medische zorg en onderwijs te garanderen. Israël heeft in de Palestijnse gebieden na het begin van de tweede intifada zulke strenge regels opgelegd dat het Palestijnse burgerbestuur geen zorg kan dragen voor elementaire humanitaire voorzieningen. Zo is de Palestijnse Autoriteit bijvoorbeeld niet bij machte om de stroom– en watervoorziening te herstellen die geregeld worden onderbroken door Israëlische legeracties. Door vervolgens niet zelf zorg te dragen voor een minimumniveau aan voorzieningen schendt Israël de zorgplicht die het heeft op basis van internationale verdragen, aldus Dugard. Israël heeft eerdere rapporten van Dugard als ‘eenzijdig’ van de hand gewezen en stelt dat het de Westoever en de Gazastrook niet bezet houdt.
.
Dugard erkent dat Israël genoodzaakt is om vergaande veiligheidsmaatregelen te nemen in verband met Palestijnse terreuraanslagen, maar volgens de VN–rapporteur is een aantal maatregelen niet met dat argument te verdedigen.

Conclusie: Israel is een illegale criminele staat...

Eelke
15-10-04, 10:03
Geplaatst door Wizdom
Conclusie: Israel is een illegale criminele staat...

De staat Israel doet illegale criminele dingen.

Dat is wat anders.

Groet, groet Eelke

Siah
15-10-04, 10:11
Geplaatst door Eelke
De staat Israel doet illegale criminele dingen.

Dat is wat anders.

Groet, groet Eelke

:haha:

Tomas
15-10-04, 10:16
Geplaatst door Eelke
De staat Israel doet illegale criminele dingen.

Dat is wat anders.

Groet, groet Eelke

Iets of iemand die illigale en dus criminele activiteiten onderneemt is ook een crimineel. Of ie illigaal is dat is een andere zaak.

Tomas
15-10-04, 10:16
Geplaatst door Vernon
De UN is heel bedreven in het schrijven van rapporten over Israël. Het is natuurlijk niet leuk wanneer je huis wordt vernield maar als ik dit artikel lees vind ik het eigenlijk wel meevallen. In elk geval is het niets vergeleken wat de mensen elders in de wereld die zuchten onder andere regimes moeten ondergaan. Neem nou eens Darfoer. Deze mensen beleven heel wat ergere dingen. Ze worden en masse verdreven, vermoord, verkracht. Juist hieraan kan de UN niets doen.

Het is gelukkig altijd wel ergens erger.

Tomas
15-10-04, 10:27
Geplaatst door Vernon
Juist als het heel erg is toont de VN zich machteloos. Dit soort rapoorten als hierboven besproken dient als schaamlap om die machteloosheid te verhullen.

Nee, het dient de situatie daar ansich. Jij gebruikt andere niet terzake doende zaken juist als schaamlap.

nard
15-10-04, 10:28
Geplaatst door Vernon
Juist als het heel erg is toont de VN zich machteloos. Dit soort rapoorten als hierboven besproken dient als schaamlap om die machteloosheid te verhullen.

Machteloosheid of onwilligheid?

freya
15-10-04, 12:40
Geplaatst door Vernon
De UN is heel bedreven in het schrijven van rapporten over Israël. Het is natuurlijk niet leuk wanneer je huis wordt vernield maar als ik dit artikel lees vind ik het eigenlijk wel meevallen. In elk geval is het niets vergeleken wat de mensen elders in de wereld die zuchten onder andere regimes moeten ondergaan. Neem nou eens Darfoer. Deze mensen beleven heel wat ergere dingen. Ze worden en masse verdreven, vermoord, verkracht. Juist hieraan kan de UN niets doen.


Zullen we jouw huis even zinder van te voren te waarschuwen even komen neerbulldozerenn GJ?

De UN kan al meer dan 50 jaar niks doen tegen de constante mensenrechteschendingen door Israel begaan.

Wou je soms beweren dat de Palestijnen niet en masse verdreven zijn van hun land? Waarom mogen dan de Palestijnse vluchtelingen niet gewoon terugkeren naar hun eigen land?

En ben jij niet altijd de eerste die hier roept dat leed niet met elkaar vergeleken mag worden, zodra iemand over 3x zoveel slachtoffers aan Palestinse kant dan aan Israelische begint?

50 jaar gaat dit al door GJ!

50 jaar kijkt de wereld de ander kant op en zijn er idioten zoals jij die alles nog een beetje gaan zitten goedpraten ook :kotsen:

50 jaar lang wordt er een volk langzaam verdreven en uitgeroeid door een staat die zichzelf als een baken van beschaving in de regio beschouwd :kotsen2:


WAAROM SCHRIJF JIJ EIGENLIJK ZOIETS WALGELIJK PROVOCERENDS HIER, TERWIJL JE WEET DAT JE MENSEN HIERMEE ONTZETTEND KWETST EN KWAAD MAAKT?

BEN JE EEN ZIEKELIJKE SADIST OF EEN AUTISTISCHE BOER?

ik ga verder niet in discussie met je :zwaai:

nard
15-10-04, 12:42
Pemig!

:rolleyes:

freya
15-10-04, 12:46
Geplaatst door nard
Pemig!

:rolleyes:

Nee volgens jouw wormen in naarden is het natuurlijk heel normaal om over verschrikkelijk menselijk te leed te zeggen dat het wel meevalt, omdat het nog veel erger kan :mad:

Zolang je heilig israel maar niet hoeft af te vallen, want dat fantastische beloofde wonderland, dat baken van licht in de duistere regio, kan toch echt geen misdaden tegen de menselijkheid begaan :kotsen:

nard
15-10-04, 12:59
Geplaatst door Vernon
Het is een feit dat de UN wordt gedomineerd door een groep dictatoriaal geregeerde landen, waar de mensenrechten veelvuldig geschonden worden, die elkaar de bal toespelen en proberen te voorkomen dat één van hen in het beklaagdenbankje terecht komt. In plaats daarvan wordt steeds weer naar Israël gewezen, waar wel iets gebeurt -overigens van twee kanten wordt daar geweld gepleegd- maar waar de situatie toch veel minder ernstig is dan elders.

Inderdaad. Zo denk ik er ook over.
Vandaar mijn vraag.

nard
15-10-04, 13:01
Geplaatst door freya
Nee volgens jouw wormen in naarden is het natuurlijk heel normaal om over verschrikkelijk menselijk te leed te zeggen dat het wel meevalt, omdat het nog veel erger kan :mad:

Zolang je heilig israel maar niet hoeft af te vallen, want dat fantastische beloofde wonderland, dat baken van licht in de duistere regio, kan toch echt geen misdaden tegen de menselijkheid begaan :kotsen:


Nee hoor. Dat vind ik niet normaal. Ben ik geloof ik ook gewoon duidelijk in.

Ja hoor. Ik val Israel wel af als het gaat om verschillende van hun daden.

Maar ik reageerde alleen even op jouw overspannen reactie. Dat was het enige. Meer niet. Echt waar.

Tomas
15-10-04, 13:11
Geplaatst door Vernon
Ik heb het over het functioneren van de VN, naar aanleiding van dit rapport. Dat zou veel beter moeten kunnen. Ook voor het conflict tussen Israël en de Palestijnen zou het beter zijn wanneer de VN geen omstreden instelling was.

ja, en ik had het over jou. Dat was veel opvallender. Weet je, het maakt geen reet uit hoe goed of hoe slecht de nv functioneert, altijd zal jij wel een reden weten dat kritiek op Israel hypocriet is. Per definitie. Behalve natuurlijk als jijzelf iets wat minder leuk vind. Ach nee, dan nog is het wel te begrijpen en eigenlijk gewoon terecht. Nee, nog sterker: gewoon te mild.

Eelke
15-10-04, 13:12
Geplaatst door Vernon
Zouden we eigenlijk als democratische wereld niet de vraag moeten stellen wat we nog met dit logge lichaam, waarin dictaturen domineren en dat VN heet, moeten? Misschien zouden we moeten denken aan het oprichten van een alternatieve organisatie waarin democratieën samenwerken aan vrede en veiligheid in de wereld.

Kijk dan maar eens naar de EU, daarin zitten vooral democratieen in. Die paar landen kunnen het al niet eens worden over heel veel dingen. Het gaat met heel veel praten en nog meer papierwerk. Zolang mensen hun eigen belang boven het belang van de rest van de wereld zetten wordt het heel erg moeilijk.

Het doet me altijd denken aan deze uitspraak:

Met z'n drieen een beslissing nemen gaat het beste als twee er niet zijn.

Een dictatuur is niet wenselijk maar wel heel erg duidelijk. Een enkele stem die zegt wat er moet gebeuren. Aangezien je dat ook niet wilt denk ik dat de VN het best aardig doet.

Groet, groet Eelke

plexus
15-10-04, 14:56
Geplaatst door Vernon
Ja, jij had het over mij maar dat is niet interessant. Ik ben helemaal niet belangrijk en wat ik denk of vind ook niet. ...


het meest verstandige wat tot op heden uit je mond is komen rollen...

keep up the good work! :boogie:

Spoetnik
15-10-04, 15:10
Ik merk dat de VN recentelijk wat agressiever optreed richting Israel. Dit heeft volgens mij, al zal de VN dit nooit zeggen, te maken met de moord door het Israelische leger op onschuldige VN medewerkers, over het "Qassam-incident" dat niet waar bleek te zijn.

Israel ondertussen probeert zich te ontdoen van UNWRA, die zo ongeveer nog de enige onafhankelijke waarnemers in de Gaza strook zijn. Dit zal moeten gebeuren in de komende maanden zodat Sjaron de ruimte heeft voor een grootschalige offensief tegen de bevolking van de Gaza strook.

Het huidige offensief in de Jabalya buurt, waar de Palestijnse militaire groeperingen tradioneel sterk staan, verloopt zeer slecht voor het Israelische leger. Dit valt op te maken uit televisieoptredens van onder meer de minister van Defensie die zich openlijk afvraagt wat het nut is van het offensief, ook vroeg hij zich af waarom Israelische soldaten sterven in de straat van Jabalya. Er zijn inmiddels ernstige aanwijzingen dat Israel bezig is met het verbergen van IDF slachtoffers voor het oog van de camera. Aanwijzing zijn bijvoorbeeld videobeelden van opgeblazen Israelische tanks die worden uitgezonden op de Palestijnse televisie, bovendien zijn er getuigeverslagen te horen waaruit blijkt dat er een groot aantal slachtoffers is gevallen onder Israelische soldaten. Tevens heeft Israelische legerradio eenmaal in hun nieuws gemeld dat er 20 Israelische soldaten waren gevallen bij een Palestijnse aanval, dit bericht werd nooit herhaald, en dit kan er dus op duiden dat er geheimen worden gehouden. De Russische methode in de Tjetsjeense oorlog zou wel eens gebruikt kunnen worden, daar haalde het tjetsjeense verzet regelmatig helicopters neer met honderden soldaten. Het vermoeden was destijds dat het leger dergelijke incidenten gebruikte om de statistieken weer kloppend te maken.

Wees dus niet verbaasd dat wanneer de UNWRA zich terugtrekt en er een groot aantal Israelische soldaten omkomen bij een "aanslag" dat hierop veel ernstige bombardementen zullen volgen op Gaza om wraak te nemen.

mark61
15-10-04, 15:50
Geplaatst door Vernon
Ja, jij had het over mij maar dat is niet interessant. Ik ben helemaal niet belangrijk en wat ik denk of vind ook niet. Het gaat om de zaak die ik aan de orde wilde stellen en dat is het slechte functioneren van de VN. Dat zou iedereen moeten interesseren. De eventuele misstanden in Israël zouden ook veel beter aan de kaak kunnen worden gesteld als de VN een onomstreden organisatie was.

Toen de oprichting van de staat Israël werd gesanctioneerd door de VN was het zeker nog geen omstreden organisatie?

DEMOcraat
15-10-04, 15:58
Geplaatst door Vernon
Zouden we eigenlijk als democratische wereld niet de vraag moeten stellen wat we nog met dit logge lichaam, waarin dictaturen domineren en dat VN heet, moeten? Misschien zouden we moeten denken aan het oprichten van een alternatieve organisatie waarin democratieën samenwerken aan vrede en veiligheid in de wereld.
kan je ook even bijschrijven welke landen dat zijn..of weet je zelf niet.

mark61
15-10-04, 16:13
Geplaatst door DEMOcraat
kan je ook even bijschrijven welke landen dat zijn..of weet je zelf niet.

Ik help wel even. De VS, Rusland, China, Engeland, Frankrijk...

Spoetnik
15-10-04, 16:42
Geplaatst door mark61
Ik help wel even. De VS, Rusland, China, Engeland, Frankrijk...

Kwist niet dat China een democratie was :) Dit is nieuw voor mij.

mark61
15-10-04, 16:52
Geplaatst door Spoetnik
Kwist niet dat China een democratie was :) Dit is nieuw voor mij.

Nee, dit in het kader van dictaturen die de VN beheersen.

Spoetnik
15-10-04, 16:59
Geplaatst door mark61
Nee, dit in het kader van dictaturen die de VN beheersen.

Franrijk en Engeland zijn dictatuurs :confused:

mark61
15-10-04, 21:42
Geplaatst door Spoetnik
Franrijk en Engeland zijn dictatuurs :confused:

Dictaturen. Volgens GJ zijn de invloedrijkste landen in de VN dictaturen. Lees nog even rustig over. Maar ga gerust verder met je scherpzinnige quiz.

Spoetnik
15-10-04, 21:50
Geplaatst door mark61
Dictaturen. Volgens GJ zijn de invloedrijkste landen in de VN dictaturen.

Juist en jij noemt Engeland, Frankrijk, Rusland, VS en China in een zin.

mark61
15-10-04, 22:09
Geplaatst door Spoetnik
Juist en jij noemt Engeland, Frankrijk, Rusland, VS en China in een zin.

Yep. Dat zijn de vaste leden van de Veiligheidsraad, zoals je misschien wel weet, en die hebben het zo'n beetje voor het zeggen, zoals je misschien ook wel weet. Dus ik begrijp niet waar GJ zich zorgen over maakt. Ben je nou klaar met goochem doen?

Siah
15-10-04, 23:38
Geplaatst door Tomas
Het is gelukkig altijd wel ergens erger.

:hihi:

Siah
15-10-04, 23:41
Geplaatst door plexus

keep up the good work! :boogie:

aO,
die komt me bekend voor; :D

mark61
17-10-04, 19:12
Geplaatst door Vernon
Je houdt je van de domme...

Das natuurlijk allemaal erg leuk maar als 1 van de grote vijf iets wil dan gebeurt het gewoon.