PDA

Bekijk Volledige Versie : Stelling: Geïntegreerde moslims grotere bedreiging Euro-cultuur dan fundamentalisten



Marsipulami
16-10-04, 01:57
:boer: ?


:fpiraat:

Wizdom
16-10-04, 06:21
Euro-cultuur bestaat niet...

Het is geen bedreiging... Dat klinkt heel negatief... Je kunt beter spreken over vernieuwing... of exploreren vanuit nieuwe inzichten...

Een samenleving met alleen ja knikkers... gaat ten onder aan te weining eigen kritiek...

nard
16-10-04, 09:34
Als we onder de "Euro-cultuur" verstaan een bijzonder grote mainstream met een lappendeken aan nuances en eigenheden, wat mij betreft ja.

Het fundament van het islamitisch deel van de bevolking wordt niet afgedwongen en gevormd door extremisten. Die roepen veeleer weerstand op en maken "slapende honden wakker".
Maar veel meer door de grote groep gematigden. Gematigd in die zin dat de confrontatie met de westerse cultuur, zeden en wetten wordt vermeden, maar wel een sterke neiging bestaat om juist een aantal van de meer godsdienstige gebruiken, waarden en wetten (vaak contrair aan wat de westeling vindt en gewend is) te handhaven.

Bij verdere groei van de islamitische gemeenschap moet de confrontatie toch vanzelf een keer komen. En demografische inschattingen laten niets aan duidelijkheid te wensen over.

Als een vermenging gedoseerd had plaatsgehad, in termen van kleinere aantallen (zoals de Nederlandse geschiedenis in het kader van gewetenvrijheid al veelmalen heeft aangetoond een succes te kunnen zijn) dan levert dat bij Nederlanders geen enkel probleem op.
Dat waren ook vrijwel allemaal groepen die zich zeer snel (ongeveer binnen een generatie) moeiteloos aanpasten. Vaak christenen dus dat maakte het al gemakkelijker.
Nu zijn de aantallen gewoon te groot. 10 of 15 % van de totale bevolking. Dat is te pittig. De concentratie in tijd en plaats is te groot en de discrepantie tussen gewoonten en gebruiken is te groot.
Hoe in Den Haag mensen hebben kunnen denken dat de multi-culturele samenleving een succes kon worden is mijn een raadsel. Ze hebben zich eerder (ongewild?) voor het karretje van de islamitische gemeenschap laten spannen.

En hiermee is nog helemaal niets gezegd over de kwaliteit van de onderscheiden culturen.

freya
16-10-04, 10:35
Geplaatst door nard
Als we onder de "Euro-cultuur" verstaan een bijzonder grote mainstream met een lappendeken aan nuances en eigenheden, wat mij betreft ja.

Het fundament van het islamitisch deel van de bevolking wordt niet afgedwongen en gevormd door extremisten. Die roepen veeleer weerstand op en maken "slapende honden wakker".
Maar veel meer door de grote groep gematigden. Gematigd in die zin dat de confrontatie met de westerse cultuur, zeden en wetten wordt vermeden, maar wel een sterke neiging bestaat om juist een aantal van de meer godsdienstige gebruiken, waarden en wetten (vaak contrair aan wat de westeling vindt en gewend is) te handhaven.

Bij verdere groei van de islamitische gemeenschap moet de confrontatie toch vanzelf een keer komen. En demografische inschattingen laten niets aan duidelijkheid te wensen over.

Als een vermenging gedoseerd had plaatsgehad, in termen van kleinere aantallen (zoals de Nederlandse geschiedenis in het kader van gewetenvrijheid al veelmalen heeft aangetoond een succes te kunnen zijn) dan levert dat bij Nederlanders geen enkel probleem op.
Dat waren ook vrijwel allemaal groepen die zich zeer snel (ongeveer binnen een generatie) moeiteloos aanpasten. Vaak christenen dus dat maakte het al gemakkelijker.
Nu zijn de aantallen gewoon te groot. 10 of 15 % van de totale bevolking. Dat is te pittig. De concentratie in tijd en plaats is te groot en de discrepantie tussen gewoonten en gebruiken is te groot.
Hoe in Den Haag mensen hebben kunnen denken dat de multi-culturele samenleving een succes kon worden is mijn een raadsel. Ze hebben zich eerder (ongewild?) voor het karretje van de islamitische gemeenschap laten spannen.

En hiermee is nog helemaal niets gezegd over de kwaliteit van de onderscheiden culturen.

Waar ben je bang voor Nard? Welke confrontatie is niet te vermijden?

Dat er een moskee bij jou in de buurt komt? Dat je een buurvrouw met hoofddoek krijgt?
Dat er halal vlees in de appie-hein komt te liggen?

Of zal de AEL de sharia invoeren?! :duizelig:



Ik ben het eens met de stelling van mars, maar ik zie geen bedreiging, want verandering is beter dan stilstand.
De fundamentalisten zijn een tijdelijk verschijnsel, een tegenbeweging die gewoon te ver doorschiet om het lang vol te kunnen houden.
De mainstream moslims zullen langzaamaan een subtiele verandering in de samenleving bewerkstelligen. En daar is niks mis mee.

Marsipulami
16-10-04, 11:11
Je hebt gelijk Wizdom, het is geen bedreiging. Eerder een open venster op de wereld waardoor de muffe Europese kamer wat kan verlucht worden en nieuwe culturele zuurstof krijgt.

Jij Nard moet wel erg bang zijn voor veranderingen. Waarom eigenlijk ?

Voor Freya: De goedgeïntegreerde moslims zijn het paard van Troje van waaruit de Europese vesting zal worden ingenomen en het polytheïsme van de neo-heidenen zal worden teruggedrongen.

freya
16-10-04, 11:20
Geplaatst door Marsipulami

Voor Freya: De goedgeïntegreerde moslims zijn het paard van Troje van waaruit de Europese vesting zal worden ingenomen en het polytheïsme van de neo-heidenen zal worden teruggedrongen.

Heb liever te maken met moslims die voornamelijk geloofsgenoten bekeren, dan met christen die gebedsdiensten houden om heidense rituelen te laten mislukken (dat proberen ze althans)

Marsipulami
16-10-04, 11:25
Geplaatst door freya
Heb liever te maken met moslims die voornamelijk geloofsgenoten bekeren, dan met christen die gebedsdiensten houden om heidense rituelen te laten mislukken (dat proberen ze althans)

Bestaan er dan werkelijk christenen die zich druk maken over neo-heidenen ? :schok:

mark61
16-10-04, 12:22
Geplaatst door Marsipulami
Je hebt gelijk Wizdom, het is geen bedreiging. Eerder een open venster op de wereld waardoor de muffe Europese kamer wat kan verlucht worden en nieuwe culturele zuurstof krijgt. ...

Eurocultuur is sinds het begin der tijden onderhevig aan interne en extern gedreven veranderingen. Het christendom was er maar één van. Je moet me alleen nog even vertellen waar die culturele zuurstof uit bestaat. Het principiële verschil tussen de christelijke en de islamitische boodschap ontgaat mij ten enen male.

Voorzover je het hebt over niet-religieuze culturele zuurstof blijft dat vnl. beperkt tot culinaire en muzikale inbreng, denk ik. Al beweegt als geheel de Arabische popmuziek richting fusion met stromingen uit andere werelddelen. Correct me if I'm wrong. De Arabische wereld is nou niet het toonbeeld van vernieuwing en experimentatie op welk vlak dan ook. Of ik moet al die architectonische, literaire en artistieke stromingen gemist hebben. Uit sub-sahara Afrika komt nog wel eens nieuwe architectuur, mode en muziek. Uit Azië komt vernieuwende architectuur en cinema

Marsipulami
16-10-04, 12:58
Geplaatst door mark61
Eurocultuur is sinds het begin der tijden onderhevig aan interne en extern gedreven veranderingen. Het christendom was er maar één van. Je moet me alleen nog even vertellen waar die culturele zuurstof uit bestaat. Het principiële verschil tussen de christelijke en de islamitische boodschap ontgaat mij ten enen male.

Voorzover je het hebt over niet-religieuze culturele zuurstof blijft dat vnl. beperkt tot culinaire en muzikale inbreng, denk ik. Al beweegt als geheel de Arabische popmuziek richting fusion met stromingen uit andere werelddelen. Correct me if I'm wrong. De Arabische wereld is nou niet het toonbeeld van vernieuwing en experimentatie op welk vlak dan ook. Of ik moet al die architectonische, literaire en artistieke stromingen gemist hebben. Uit sub-sahara Afrika komt nog wel eens nieuwe architectuur, mode en muziek. Uit Azië komt vernieuwende architectuur en cinema

Uit de botsing van ideeën ontstaat er nieuw licht. Culturen die elkaar ontmoeten is altijd een verrijking voor alle betrokken partijen.

Er is wel een groot verschil tussen christendom en islam. Dat zit niet zozeer op dogmatisch vlak, maar zit em vooral in de dynamische manier waarop christenen met hun religieus erfgoed omgaan en de meer beginsel- en standvastige manier waarop moslims met hun religieus erfgoed omgaan. Beiden kunnen leren van elkaar.

mark61
16-10-04, 13:17
Geplaatst door Marsipulami
... maar zit em vooral in de dynamische manier waarop christenen met hun religieus erfgoed omgaan en de meer beginsel- en standvastige manier waarop moslims met hun religieus erfgoed omgaan. Beiden kunnen leren van elkaar.

Van die beginselvastheid? Die hebben we hier dus afgelegd volgens jou. Dus waar bestaat die zuurstof dan uit?

wytze
16-10-04, 13:19
Paar vraagjes: wat is een (goed)geintegreerde moslim?
wat is de euro cultuur?

freya
16-10-04, 14:54
Geplaatst door Marsipulami
Bestaan er dan werkelijk christenen die zich druk maken over neo-heidenen ? :schok:

Jazeker, zij zien ons als een duivelse bedreiging :ego:

Maar vraag me niet wat we precies bedreigen :verrassin

freya
16-10-04, 15:00
Geplaatst door mark61
Al beweegt als geheel de Arabische popmuziek richting fusion met stromingen uit andere werelddelen. Correct me if I'm wrong. De Arabische wereld is nou niet het toonbeeld van vernieuwing en experimentatie op welk vlak dan ook. Of ik moet al die architectonische, literaire en artistieke stromingen gemist hebben.

U is een cultuur babaar :p

Ik weet in ieder geval van nieuwe ontwikkelingen in de Arabische klassiek muziek (een traditie die overigens nooit vastgeroest heeft gezeten)

Siah
16-10-04, 15:47
Geplaatst door freya
Waar ben je bang voor Nard?
Dat er halal vlees in de appie-hein komt te liggen?




de appie-hein :hihi:

Julien
17-10-04, 00:15
moslims zijn helemaal geen bedreiging..ik hoop alleen niet dat de radicale islam terrein gaat winnen, want dat maakt me wel erg bang.

ZbaqZbaq
17-10-04, 00:50
Geplaatst door Julien
moslims zijn helemaal geen bedreiging..ik hoop alleen niet dat de radicale islam terrein gaat winnen, want dat maakt me wel erg bang.

wat is volgens jou "de radicale-islam" ?

Dr Seuss
17-10-04, 01:04
Geplaatst door Julien
moslims zijn helemaal geen bedreiging..ik hoop alleen niet dat de radicale islam terrein gaat winnen, want dat maakt me wel erg bang.

En wat maakt je dan bang, pup? Dat een stel psychopatische moordenaars slachtoffers maken? Dat is al gebeurd, en dat zal nog vaker gebeuren: leef ermee. Maar Europeanen hebben wel voor hetere vuren gestaan. Laat je niet van de wijs brengen.

Julien
17-10-04, 01:10
Geplaatst door ZbaqZbaq
wat is volgens jou "de radicale-islam" ?

mensen die de sharia willen invoeren in Nederland, mensen die vrouwen en homo's als minderwaardig zien, mensen die Al Qaida steunen, mensen die geweld toestaan in naam van de Koran.

Julien
17-10-04, 01:13
Geplaatst door Dr Seuss
En wat maakt je dan bang, pup? Dat een stel psychopatische moordenaars slachtoffers maken? Dat is al gebeurd, en dat zal nog vaker gebeuren: leef ermee. Maar Europeanen hebben wel voor hetere vuren gestaan. Laat je niet van de wijs brengen.

pup? :maf2:

Maar ik laat me niet van de wijs brengen hoor ;) ik ben sowieso positief ingesteld en ik verwacht dat de Europese moslims zich ook in de toekomst gewoon aan de Europese democratie/ vrijheid van godsdienst houden.

Dr Seuss
17-10-04, 01:19
Geplaatst door Julien
pup? :maf2:

Maar ik laat me niet van de wijs brengen hoor ;) ik ben sowieso positief ingesteld en ik verwacht dat de Europese moslims zich ook in de toekomst gewoon aan de Europese democratie/ vrijheid van godsdienst houden.

En al doen ze dat niet *shrug* Waar ben je dan bang voor?

Julien
17-10-04, 01:22
Geplaatst door Dr Seuss
En al doen ze dat niet *shrug* Waar ben je dan bang voor?

wat denk je zelf, beste dr Seuss..als europa zijn democratische en seculiere wortels verliest, dan ben ik hier in ieder geval zo snel mogelijk weg..dan is een nieuwe '33 niet ver weg meer.

Dr Seuss
17-10-04, 01:26
Geplaatst door Julien
wat denk je zelf, beste dr Seuss..als europa zijn democratische en seculiere wortels verliest, dan ben ik hier in ieder geval zo snel mogelijk weg..dan is een nieuwe '33 niet ver weg meer.

Beste Juul: de democratische en seculiere wortels van Europa zijn gebaseerd op eeuwen investering. Dat laat zich niet zomaar ondersteboven maaien.

Orakel
17-10-04, 01:29
Geplaatst door nard
Als we onder de "Euro-cultuur" verstaan een bijzonder grote mainstream met een lappendeken aan nuances en eigenheden, wat mij betreft ja.

Het fundament van het islamitisch deel van de bevolking wordt niet afgedwongen en gevormd door extremisten. Die roepen veeleer weerstand op en maken "slapende honden wakker".
Maar veel meer door de grote groep gematigden. Gematigd in die zin dat de confrontatie met de westerse cultuur, zeden en wetten wordt vermeden, maar wel een sterke neiging bestaat om juist een aantal van de meer godsdienstige gebruiken, waarden en wetten (vaak contrair aan wat de westeling vindt en gewend is) te handhaven.

Bij verdere groei van de islamitische gemeenschap moet de confrontatie toch vanzelf een keer komen. En demografische inschattingen laten niets aan duidelijkheid te wensen over.

Als een vermenging gedoseerd had plaatsgehad, in termen van kleinere aantallen (zoals de Nederlandse geschiedenis in het kader van gewetenvrijheid al veelmalen heeft aangetoond een succes te kunnen zijn) dan levert dat bij Nederlanders geen enkel probleem op.
Dat waren ook vrijwel allemaal groepen die zich zeer snel (ongeveer binnen een generatie) moeiteloos aanpasten. Vaak christenen dus dat maakte het al gemakkelijker.
Nu zijn de aantallen gewoon te groot. 10 of 15 % van de totale bevolking. Dat is te pittig. De concentratie in tijd en plaats is te groot en de discrepantie tussen gewoonten en gebruiken is te groot.
Hoe in Den Haag mensen hebben kunnen denken dat de multi-culturele samenleving een succes kon worden is mijn een raadsel. Ze hebben zich eerder (ongewild?) voor het karretje van de islamitische gemeenschap laten spannen.

En hiermee is nog helemaal niets gezegd over de kwaliteit van de onderscheiden culturen.

900.000 is geen 10 a 15% vrind. Get a grip. En stink nou niet in die apocalyptische scenario's die je voorgeschoteld krijgt over de Islamitische tribalisering van de grote steden, Nederland en Europa.
Fundi's niet goed en gematigden niet goed.
Wie zijn er na de Moslims an de beurt denk je? Of ben je Verlicht genoeg om de dans te ontspringen?

Orakel
17-10-04, 01:35
Geplaatst door Marsipulami
:boer: ?


:fpiraat:

De fundi's zijn in ieder geval het beste wat de Euro-cultuur kon overkomen, want ze fungeren onbedoeld en ongewild als instant bindmiddel en zorgden zelfs voor verzoenende allianties tussen links en rechts.

Dr Seuss
17-10-04, 01:49
Geplaatst door Orakel
De fundi's zijn in ieder geval het beste wat de Euro-cultuur kon overkomen, want ze fungeren onbedoeld en ongewild als instant bindmiddel en zorgden zelfs voor verzoenende allianties tussen links en rechts.

Er zijn heel veel aspecten die het beste zijn wat de Euro-cultuur kan overkomen. Gezien de secularisatie, zijn de fundies het op 1 na slechtste wat ons kan overkomen. Voor zover religie Europa al bezighoudt, gezien onze non-theistische cultuur, mogen ze blij zijn dat ze nog enkele aandacht krijgen. Maar da's alleen omdat hun extreme soldaten slachtoffers maken onder burgers, zoals vrouwen en kinderen. Zo niet, they wouldn't even see the light of day, ofwel, dan had religie dezelfde aandacht als een verrot pakje Heinz ketchup bij de hamburger.

ZbaqZbaq
17-10-04, 01:53
Geplaatst door Julien
mensen die de sharia willen invoeren in Nederland, mensen die vrouwen en homo's als minderwaardig zien, mensen die Al Qaida steunen, mensen die geweld toestaan in naam van de Koran.


ach neem van mij maar aan dat je rustig kunt gaan slapen

Julien
17-10-04, 02:12
Geplaatst door ZbaqZbaq
ach neem van mij maar aan dat je rustig kunt gaan slapen

dat doe ik ook ;) 99,9% van de tijd denk ik hier niet aan.. als dat wel het geval zou zijn, dan heb je wel een heel zwaar leven denk ik :)

Dr Seuss
17-10-04, 02:18
Geplaatst door ZbaqZbaq
ach neem van mij maar aan dat je rustig kunt gaan slapen

Niet alleen slaapt iedereen rustig, ZZ, maar iedereen leeft ook rustig.
Veel rustiger dan de immer opgewonden, gefrustreerde zzzz....

Marsipulami
17-10-04, 02:31
Geplaatst door Orakel
De fundi's zijn in ieder geval het beste wat de Euro-cultuur kon overkomen, want ze fungeren onbedoeld en ongewild als instant bindmiddel en zorgden zelfs voor verzoenende allianties tussen links en rechts.

Haha, ik heb eerder op dit forum al eens proberen duidelijk te maken dat de fundi's de positie van de gematigde bounty's aanzienlijk versterken. In die zien klopt het wel dat de fundamentalisten de drijvende kracht zijn achter de integratie van moslims in de Europese context.

Siah
17-10-04, 18:41
Geplaatst door Julien
pup? :maf2:

Maar ik laat me niet van de wijs brengen hoor ;) ik ben sowieso positief ingesteld en ik verwacht dat de Europese moslims zich ook in de toekomst gewoon aan de Europese democratie/ vrijheid van godsdienst houden.

ik heb net erom gelachen!

Siah
17-10-04, 18:47
Geplaatst door Dr Seuss
de democratische en seculiere wortels van Europa zijn gebaseerd op eeuwen investering.


Dat laat zich niet zomaar ondersteboven maaien.

:haha: :tover: :hihi:

Julien
17-10-04, 19:04
Geplaatst door Siah
ik heb net erom gelachen!

vertel..

en geef dan een keer normale argumenten :jammer:

Orakel
17-10-04, 21:24
Geplaatst door Marsipulami
Haha, ik heb eerder op dit forum al eens proberen duidelijk te maken dat de fundi's de positie van de gematigde bounty's aanzienlijk versterken. In die zien klopt het wel dat de fundamentalisten de drijvende kracht zijn achter de integratie van moslims in de Europese context.

Nee, nee, da bedoel ik nie. Wat ik bedoel is dat de fundi's er mede toe hebben bijgedragen dat Nederlanders b.v. hun anti-autoritaire karakter weggeborgen hebben en nu weer de oude Katholieke gezagsgetrouwheid weer uit het vet hebben gehaald.

En dat politiek links nu standpunten uitdraagt waar rechts 10 jaar geleden voor vervolgd werd.
De fundi's zorgen voor een 'Fortuynisering' van de politiek en daarmee voor een religieus-etnisch schisma in Europa. Wellicht dat het laatste een beoogd doel was.

Orakel
17-10-04, 21:27
Geplaatst door Dr Seuss
Er zijn heel veel aspecten die het beste zijn wat de Euro-cultuur kan overkomen. Gezien de secularisatie, zijn de fundies het op 1 na slechtste wat ons kan overkomen. Voor zover religie Europa al bezighoudt, gezien onze non-theistische cultuur, mogen ze blij zijn dat ze nog enkele aandacht krijgen. Maar da's alleen omdat hun extreme soldaten slachtoffers maken onder burgers, zoals vrouwen en kinderen. Zo niet, they wouldn't even see the light of day, ofwel, dan had religie dezelfde aandacht als een verrot pakje Heinz ketchup bij de hamburger.

True, althans ten dele. Want Europa heeft alles behalve een non-theïstische cultuur, hoe graag men ons dat ook wil doen geloven.
En soms komt men er eerlijk vooruit door te verwijzen naar de Judeo-Christelijke waarden van Europa.
Maar als men klaar denkt te zijn met de Islam, zal het niet lang duren eer men zich ook daar tegen keert.

mark61
17-10-04, 23:44
Geplaatst door Orakel
True, althans ten dele. Want Europa heeft alles behalve een non-theïstische cultuur, hoe graag men ons dat ook wil doen geloven.
En soms komt men er eerlijk vooruit door te verwijzen naar de Judeo-Christelijke waarden van Europa.

Dat zijn die religieuze malloten die een willekeurige onzinterm gebruiken zoals hun geseculariseerde collega's de Verlichting. Dus dat zegt op zich niet veel. De deskundigen zijn het hoofd nog aan het breken over wat die lui bedoelen met judeo-, aangezien de ervaring leert dat het toch vnl. anti-judeo was, die christelijke waarden.

Marsipulami
18-10-04, 01:10
Geplaatst door mark61
De deskundigen zijn het hoofd nog aan het breken over wat die lui bedoelen met judeo-, aangezien de ervaring leert dat het toch vnl. anti-judeo was, die christelijke waarden.

Reli-analfabeten zouden beter hun mond houden als het over serieuze dingen inzake religie gaat. Ze maken zich alleen maar belachelijk, maar beseffen het niet.

Marsipulami
18-10-04, 01:18
Geplaatst door Orakel
Nee, nee, da bedoel ik nie. Wat ik bedoel is dat de fundi's er mede toe hebben bijgedragen dat Nederlanders b.v. hun anti-autoritaire karakter weggeborgen hebben en nu weer de oude Katholieke gezagsgetrouwheid weer uit het vet hebben gehaald.

Je moet eens wat beter integreren. Nederland is geen katholiek land. De katholieken konden zich in Nederland handhaven ondanks Nederland.

De katholieke kerk is de meest verdraagzame levensbeschouwelijke stroming op de planeet. De enige groep die in staat is interne tegenstellingen te overwinnen en in vrede en harmonie te leven met andersdenkenden.



En dat politiek links nu standpunten uitdraagt waar rechts 10 jaar geleden voor vervolgd werd.
De fundi's zorgen voor een 'Fortuynisering' van de politiek en daarmee voor een religieus-etnisch schisma in Europa. Wellicht dat het laatste een beoogd doel was.

Je bent veel te pessimistisch. De fundi's hebben een wezenlijke bijdrage geleverd aan een betere maatschappij, precies omwille van het feit dat ze niet over zich heen laten lopen en de uitgangspunten voor een echte dialoog in het vizier hebben gebracht.

freya
18-10-04, 10:23
Geplaatst door Marsipulami
De katholieke kerk is de meest verdraagzame levensbeschouwelijke stroming op de planeet. De enige groep die in staat is interne tegenstellingen te overwinnen en in vrede en harmonie te leven met andersdenkenden.


:giechel: :haha: :giechel:

Tomas
18-10-04, 10:28
Geplaatst door Marsipulami
Je moet eens wat beter integreren. Nederland is geen katholiek land. De katholieken konden zich in Nederland handhaven ondanks Nederland.


Je bedoelt dat de nederlandse katholieken toendertijd met lede ogen moesten aanzien dat uit heel Europa de afvalligen van jouw tolerante kerk naar Nederland vluchtte.



De katholieke kerk is de meest verdraagzame levensbeschouwelijke stroming op de planeet. De enige groep die in staat is interne tegenstellingen te overwinnen en in vrede en harmonie te leven met andersdenkenden.


Dat deze nederlandse katholieken toen niet de macht meer hadden in Nederland om alsnog deze vluchtelingen hun verdiende doodstraf te geven noem jij achter af dus zo? Dat vind ik dan weer heel mooi religieus geformuleerd.

mark61
18-10-04, 13:45
Geplaatst door Marsipulami
Reli-analfabeten zouden beter hun mond houden als het over serieuze dingen inzake religie gaat. Ze maken zich alleen maar belachelijk, maar beseffen het niet.

Ja joh, katholieken zijn altijd dol op joden geweest gedurende de 2000 jaar van hun bestaan. Droom lekker verder.

mark61
18-10-04, 13:50
Geplaatst door Marsipulami
De katholieke kerk is de meest verdraagzame levensbeschouwelijke stroming op de planeet.

:lachu: Je maakt je nu echt compleet belachelijk. Los Reyes Catolicos, Bartholomeusnacht, herroeping Edict van Nantes ff vergeten?