PDA

Bekijk Volledige Versie : Door 2de-Kamer gesteunde ''Jodenvignet'' meldt: Marokkanen en Turken werken minder.



Zwarte Schaap
16-10-04, 05:40
Marokkanen en Turken werken minder

DEN HAAG - Turken en Marokkanen verrichten in vergelijking met andere allochtonen minder vaak betaalde arbeid. Chinezen en Egyptenaren hebben relatief veel eigen bedrijven.
.
Dat blijkt uit de zogeheten integratiekaart die minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie heeft laten ontwikkelen. Het is een nieuw meetinstrument, dat de mate van integratie van migranten in ons land in beeld brengt. De eerste ’kaart’ heeft Verdonk vrijdag naar de Tweede Kamer gestuurd, nadat het kabinet er zijn goedkeuring aan had gegeven.
.
De integratiekaart richt zich op prestaties in het onderwijs, werk, uitkeringen en contacten tussen minderheden en de Nederlandse bevolking. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de positie van de grote allochtone groepen -Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen- maar ook naar kleinere groepen.
.
Tussen de diverse bevolkingsgroepen van allochtone afkomst bestaan grote verschillen in arbeidsparticipatie en afhankelijkheid van uitkeringen. Turken en Marokkanen scoren slecht op deze punten. De positie van Surinamers en Antillianen op deze indicatoren is veel beter.
.
Ook onder kleinere groepen bestaan grote verschillen. Ghanezen en Kaapverdiërs hebben relatief vaak werk. Somaliërs, Irakezen en Afghanen zijn vaak op een uitkering aangewezen.
.
Chinezen en Egyptenaren hebben in veel gevallen eigen bedrijven. Op scholen doen Chinezen en Ethiopiërs het uitstekend.
.
Het aandeel allochtone leerlingen dat slaagt voor het eindexamen in het voortgezet onderwijs neemt toe. Verhoudingsgewijs ligt het nog niet zo hoog als bij autochtone leerlingen. Turkse leerlingen doen het slecht. Bij het vwo-examen in 2002 was het aandeel geslaagden bij hen 17 procent lager dan bij autochtone leerlingen.
.
De integratiekaart is in opdracht van minister Verdonk ontwikkeld door het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zij zullen de kaart in de komende tijd verder ontwikkelen. Zij zal vanaf nu elk jaar verschijnen.
.
Enkele maanden geleden ontstond er enig politiek tumult over dit meetinstrument. Minister Verdonk sprak toen nog over een vignet. Oud-VVD-leider Dijkstal vergeleek het met de Jodenster uit de Tweede Wereldoorlog.


Bron: Reformatorisch Dagblad 15/10/04

Wizdom
16-10-04, 06:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokkanen en Turken werken minder

DEN HAAG - Turken en Marokkanen verrichten in vergelijking met andere allochtonen minder vaak betaalde arbeid. Chinezen en Egyptenaren hebben relatief veel eigen bedrijven.
.
Dat blijkt uit de zogeheten integratiekaart die minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie heeft laten ontwikkelen. Het is een nieuw meetinstrument, dat de mate van integratie van migranten in ons land in beeld brengt. De eerste ’kaart’ heeft Verdonk vrijdag naar de Tweede Kamer gestuurd, nadat het kabinet er zijn goedkeuring aan had gegeven.
.
De integratiekaart richt zich op prestaties in het onderwijs, werk, uitkeringen en contacten tussen minderheden en de Nederlandse bevolking. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de positie van de grote allochtone groepen -Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen- maar ook naar kleinere groepen.
.
Tussen de diverse bevolkingsgroepen van allochtone afkomst bestaan grote verschillen in arbeidsparticipatie en afhankelijkheid van uitkeringen. Turken en Marokkanen scoren slecht op deze punten. De positie van Surinamers en Antillianen op deze indicatoren is veel beter.
.
Ook onder kleinere groepen bestaan grote verschillen. Ghanezen en Kaapverdiërs hebben relatief vaak werk. Somaliërs, Irakezen en Afghanen zijn vaak op een uitkering aangewezen.
.
Chinezen en Egyptenaren hebben in veel gevallen eigen bedrijven. Op scholen doen Chinezen en Ethiopiërs het uitstekend.
.
Het aandeel allochtone leerlingen dat slaagt voor het eindexamen in het voortgezet onderwijs neemt toe. Verhoudingsgewijs ligt het nog niet zo hoog als bij autochtone leerlingen. Turkse leerlingen doen het slecht. Bij het vwo-examen in 2002 was het aandeel geslaagden bij hen 17 procent lager dan bij autochtone leerlingen.
.
De integratiekaart is in opdracht van minister Verdonk ontwikkeld door het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zij zullen de kaart in de komende tijd verder ontwikkelen. Zij zal vanaf nu elk jaar verschijnen.
.
Enkele maanden geleden ontstond er enig politiek tumult over dit meetinstrument. Minister Verdonk sprak toen nog over een vignet. Oud-VVD-leider Dijkstal vergeleek het met de Jodenster uit de Tweede Wereldoorlog.


Bron: Reformatorisch Dagblad 15/10/04

Het ministerie van stigmatisering doet efficient zijn werk...

nard
16-10-04, 09:09
Eindelijk worden de problemen in kaart gebracht.
En is er géén probleem? Geweldig, dan zal dat blijken uit de cijfers.

Helaas: 15 jaar eerder en veel problemen waren voorkomen geweest zonder dat we ons ooit gerealiseerd zouden hebben dat ze bestonden.

Compliment voor mevrouw Verdonk met dit bescheiden stapje in de goede richting!

freya
16-10-04, 10:42
Geplaatst door nard
Eindelijk worden de problemen in kaart gebracht.
En is er géén probleem? Geweldig, dan zal dat blijken uit de cijfers.

Helaas: 15 jaar eerder en veel problemen waren voorkomen geweest zonder dat we ons ooit gerealiseerd zouden hebben dat ze bestonden.

Compliment voor mevrouw Verdonk met dit bescheiden stapje in de goede richting!

Het is geweldig. En wat gaat er verder met deze gegevens gebeuren?
Hoe bevordert dit de integratie nu?

Is het mss een goed plan om een strafmaatregel voor de hele Marokkaanse gemeenschap in te voeren, als volgend jaar blijkt dat hun cijfers niet verbeterd zijn? :moe:

ZbaqZbaq
16-10-04, 11:12
vreemd...niet lang geleden verschenen onderzoeken van KvK die aangaven dat Turken en Marokkanen een explosieve inhaalslag maken als het gaat om het opzetten van ondernemingen....


verder is de vergelijking met chinezen en egyptenaren is natuurlijk onzin.....

als je het percentage autochtonen zou vergelijken met het percentage chinezen of egyptenaren dat ondernemend is zal de autochtoon ook veel lager scoren

freya
16-10-04, 11:16
Geplaatst door ZbaqZbaq


als je het percentage autochtonen zou vergelijken met het percentage chinezen of egyptenaren dat ondernemend is zal de autochtoon ook veel lager scoren

Maar daar gaat het nu ff niet om! :fplet:

Dr Seuss
16-10-04, 12:06
Geplaatst door ZbaqZbaq
vreemd...niet lang geleden verschenen onderzoeken van KvK die aangaven dat Turken en Marokkanen een explosieve inhaalslag maken als het gaat om het opzetten van ondernemingen.

Dat is deel 1 van het artikel. In de rest van het artikel - dat niemand las blijkbaar - stond dat dit grotendeels kwam door het verdwijnen van autochtone ondernemingen in door allochtonen bevolkte buurten. Die gingen niet naar autochtone boekwinkels, modezaken en bakkers. Als die ondernemers vertrokken, kwam er een belwinkel of islamitische slagerij voor in de plaats, voor wie soepeler regels werden gehanteerd qua vergunning en papieren dan voor autochtonen.

mark61
16-10-04, 12:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
De integratiekaart richt zich op prestaties in het onderwijs, werk, uitkeringen en contacten tussen minderheden en de Nederlandse bevolking. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de positie van de grote allochtone groepen -Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen- maar ook naar kleinere groepen.

De eerste vraag is of de cijfers correct zijn. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dat niet zo is.

Vraag twee is: wat doe je eraan. Als je zulke cijfers al niet eens wilt weten, omdat het 'stigmatiseert', ga je er zeker niks aan kunnen doen.

Impliciet ontkende ZS in het minimum-inkomentopic net nog dat de sociaal-economische opbouw van allo-Rotterdam negatief afweek van het gemiddelde.

Voor mij is dit eerder uitgangspunt om wat aan die achterstanden te doen. Dat wordt ook wel gedaan, en het gaat ook steeds beter, maar het is dus nog niet af. Dat is alles wat uit de cijfers blijkt.

Wel denk ik dat alle inspanningen in NL dermate versnipperd zijn dat bundeling en onderlinge communicatie geen luxe zijn. Een algemeen Achterstandsbestrijdingbureau lijkt me wel wat. Die kijkt naar onderwijs, discriminatie, WAO, criminaliteit, enfin, alles tegelijk.

Er gaan miljarden om in het circuit, maar daar worden vnl. Hollandse regelneven beter van. Geloof ik. Op grond van mijn beperkte waarnemingen.

mark61
16-10-04, 12:41
Geplaatst door freya
Het is geweldig. En wat gaat er verder met deze gegevens gebeuren?
Hoe bevordert dit de integratie nu?
...

Dat 'integratie' doet er niet toe. De vraag is, hoe krijgen mensen meer kansen en worden ze gelukkiger.

Het is voor het eerst dat zulke cijfers systematisch worden verzameld en bijelkaar gebracht; essentiëel om er wat aan te kunnen doen. Zo lees ik overal dat de taalbeheersing nog steeds dramatisch is; de meeste allokinderen lopen hun beginachterstand nooit meer helemaal in. Lagere-schoolonderwijs in het Nederlands is ontwikkeld voor native speakers, niet als NT2-onderwijs. Dus in plaats van OETC had er beter extra Nederlands kunnen worden gegeven. Dit is ook een reden waarom zwarte scholen ontstaan. Om maar wat te noemen.

Maar als iedereen alleen maar 'stigmatisering' wil roepen en de boel de boel wil laten zie ik de toekomst niet beter in.

wytze
16-10-04, 13:31
Ik vind het wel degelijk stigmatiserend en bepaald bedenkelijk ( en dan druk ik me zacht uit).
Bijv. zou de lage arbeidsparticipatie van marokkanen en turken ook iets te maken kunnen hebben met de vooroordelen van werkgevers?
En wat zegt arbeidsparticpatie over integratie? zijn alle werkloze autochtonen dus ook niet geintegreerd?
en hoe zit dat met de 1,5 miljoen min of meer analfabete autochtonen? en inderdaad de ondernemendheid van autochtonen, zoals ZZ aangeeft?
hoezo gaat het daar nu ff niet om, freya?

mark61
16-10-04, 13:36
Geplaatst door wytze
Ik vind het wel degelijk stigmatiserend en bepaald bedenkelijk ( en dan druk ik me zacht uit).


Wie zegt er van niet? De vraag is of je het bij die constatering wil laten.


Bijv. zou de lage arbeidsparticipatie van marokkanen en turken ook iets te maken kunnen hebben met de vooroordelen van werkgevers?

Jazeker, das een deel van het verhaal. Net als opleiding bijvoorbeeld. Zou er alleen naar vrouwen worden gekeken, dan lag het hele verhaal hoogstws. al weer heel anders.

Integratie heeft er niet veel mee te maken.

freya
16-10-04, 15:03
Geplaatst door wytze

hoezo gaat het daar nu ff niet om, freya?

Was sarcasme wytze, vandaar deze: :fplet:

~Panthera~
16-10-04, 16:14
Geplaatst door freya
Was sarcasme wytze, vandaar deze: :fplet:
---------

Helpt niet bij die seiksijs. :hihi:

Je moet meteen groot materieel inzetten. http://members.ams.chello.nl/b.lameris/hit.gif

freya
16-10-04, 17:10
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Helpt niet bij die seiksijs. :hihi:

Je moet meteen groot materieel inzetten. http://members.ams.chello.nl/b.lameris/hit.gif

Ach het duurt gewoon een tijdje voordat nieuwkomers geintegreerd zijn hier.

Zou beheer mij willen betalen als ik een inburgeringscursus opzet, denk je? :staart:

~Panthera~
16-10-04, 19:01
Geplaatst door freya
Ach het duurt gewoon een tijdje voordat nieuwkomers geintegreerd zijn hier.

Zou beheer mij willen betalen als ik een inburgeringscursus opzet, denk je? :staart:
--------------

Stuur een verzoekje. :melig2:

:engel:

Zwarte Schaap
16-10-04, 22:13
Geplaatst door ZbaqZbaq
vreemd...niet lang geleden verschenen onderzoeken van KvK die aangaven dat Turken en Marokkanen een explosieve inhaalslag maken als het gaat om het opzetten van ondernemingen....

verder is de vergelijking met chinezen en egyptenaren is natuurlijk onzin.....

als je het percentage autochtonen zou vergelijken met het percentage chinezen of egyptenaren dat ondernemend is zal de autochtoon ook veel lager scoren

UTRECHT - Turken zijn van de 'buitenlanders' in Nederland het meest ondernemend. Van de in totaal 100.000 ondernemers komen er ongeveer 28.000 uit migrantengroepen. Onder hen zijn Turken met 12.500 het best vertegenwoordigd.
Dat heeft de Kamer van Koophandel dinsdag geconstateerd op basis van gegevens in het handelsregister. Bij de cijfers zijn ondernemers van de tweede en derde generatie die in Nederland zijn geboren niet meegerekend. De Kamer heeft alleen gesignaleerd op geboorteland.
De Surinamers behoren tot de een na grootste groep met 8200 ondernemers. Marokkanen tellen er 5000.

Bron: Nu.nl


Het ligt er dus maar aan hoe je de cijfers interpreteert. Ik vermoed dat ze het totaal aantal Marokkanen en het totaal aantal Marokkanen met een onderneming door elkaar delen dan krijg je een getal dat zegt hoeveel er Marokkaanse ondernemers zijn per 1000 Marokkanen.

Dit getal geeft een valse mate van integratie aan. Want de ene migratie is de andere niet. Zo bestaat het aantal Marokkanen voor een groot deel uit kinderen en vrouwen. Egytenaren vooral uit mannen en die langzaamsgewijs het land zijn ingedruppelt. Dat levert een andere soort migratie met andere cijfers.

Anyhow je moet dus eerst weten hoe de cijfers zijn samengesteld om er de juiste kritiek op te kunnen geven.

Maar wat is integratie dan? Dat je een eigen bedrijfje hebt? Als turken binnenkort gemiddeld meer een bedrijf hebben dan de Nederlandrs, zijn de Nederlanders dan minder geintegreerd?

wytze
17-10-04, 13:52
Ja. ok. ik moet nog integreren/inburgeren hier.
Bedacht pas later dat het sarcastisch was.
Graag een cursus Freya. :)

Anyway, Zwarte Schaap stelt de vraag terecht ook opnieuw:
wat is integratie dan? Ik denk dat het volkomen dwaas is dit lijstje al dan niet juiste cijfertjes een "integratiekaart" te noemen.

TonH
18-10-04, 11:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bij de cijfers zijn ondernemers van de tweede en derde generatie die in Nederland zijn geboren niet meegerekend. De Kamer heeft alleen gesignaleerd op geboorteland.

Dit vind ik wel heel erg vreemd. Die 2e/3e-tjes moet je juist wél meerekenen. Daar gáát de hele toestand in Nederland juist over!

mark61
18-10-04, 14:10
Geplaatst door TonH
Dit vind ik wel heel erg vreemd. Die 2e/3e-tjes moet je juist wél meerekenen. Daar gáát de hele toestand in Nederland juist over!

Yep. Dat heb je met 'onderzoeken', die impliceren een statische toestand.