PDA

Bekijk Volledige Versie : Temmink staakt ADO Den Haag - PSV



Breez
17-10-04, 02:09
Uitgegeven: 16 oktober 2004 21:26
Laatst gewijzigd: 17 oktober 2004 00:21

DEN HAAG - Scheidsrechter René Temmink heeft zaterdagavond het duel tussen ADO Den Haag en PSV in de tachtigste minuut gestaakt. De arbiter nam die beslissing na kwetsende spreekkoren van een deel van de Haagse aanhang. De Eindhovenaren leidden op het moment van staken met 0-2.

Ondanks waarschuwingen van de stadionspeaker voor en tijdens de wedstrijd bleven Haagse supporters kwetsende liedjes zingen. "Temmink is de hoer van PSV", klonk regelmatig door het stadion. De arbiter staakte het duel na teksten als "Hamas Hamas, alle joden aan het gas." De speaker in het Zuiderpark liet het publiek weten dat de wedstrijd definitief is gestaakt.


KNVB juicht besluit toe

De KNVB juicht het besluit toe om de voetbalwedstrijd ADO Den Haag - PSV zaterdagavond tien minuten voor tijd te staken wegens kwetsende spreekkoren van de supporters van ADO Den Haag. Voorzitter Henk Kesler van de voetbalbond zei dat op Radio 1 bij Langs de Lijn.

"Ik heb begrepen dat eerst scheidsrechter Temmink de wedstrijd afbrak en dat daarna de burgemeester heeft besloten helemaal niet meer door te voetballen. Dat juicht de KNVB toe." Kesler zei dat de zaak wordt doorgeschoven naar de aanklager betaald voetbal, die sancties kan voorstellen.

Het restant van de wedstrijd wordt mogelijk later nog gespeeld, maar de stand (0-2 voor PSV) zou ook tot eindstand kunnen worden uitgeroepen.

'Dit pik ik niet'

"Hier leen ik me niet voor, dit pik niet", dacht scheidsrechter René Temmink zaterdag tijdens het duel tussen ADO Den Haag en PSV, toen hij in de 80e minuut besloot de wedstrijd bij een stand van 0-2 te onderbreken. De arbiter wilde na een afkoelingsperiode van een kwartier het duel opnieuw hervatten. "Maar burgemeester Deetman besloot anders. Hij wilde definitief staken. Daar heb ik me aan gehouden."

Temmink: "Ik vind het logisch dat de lokale overheid een groot signaal wilde afgeven. Als je geen lef hebt en je niet durft in te grijpen, dan maak je het jezelf allemaal nog moeilijker. Voetbal is een prachtig spel. Zoveel mensen genieten ervan. Maar zo gaat dit mooie spel wel kapot."

Openbare orde

Het duel werd niet alleen gestaakt wegens kwetsende en discriminerende spreekkoren. Er waren ook problemen met de openbare orde en de veiligheid. Dat zei de Haagse burgemeester Deetman zaterdagavond in het NOS-televisieprogramma Studio Sport.

"De supporters van ADO waren evident uit op rellen", zei hij. "Dat bleek al voor de wedstrijd uit de bekogeling van de bussen met PSV-supporters. Tijdens de wedstrijd waren vele fans op weg naar andere vakken op de Zuid- en Oosttribune. Dergelijke supportersbewegingen kunnen we niet tolereren in het stadion."

Volgens Deetman, die door de Haagse politiecommandant op de hoogte werd gehouden van de gebeurtenissen in het Zuiderpark, liepen ook de bestuursleden en de sponsors van ADO gevaar. "Er waren lieden bezig om de deuren naar de officiële ruimten van de club te forceren. Toen ik dat hoorde, was het voor mij einde oefening."