PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Laat de overheid het maar eens voelen’



barneveld
17-10-04, 06:24
‘Laat de overheid het maar eens voelen’

BARNEVELD - Het openbaar vervoer ligt donderdag in heel Nederland plat. De staking heeft veel gevolgen voor de reizigers die normaliter per bus of trein van en naar Barneveld reizen. Wat vinden zij van de staking? Verslaggever André van der Velde peilde de meningen op het NS-station Barneveld-Centrum.


,,Die staking vind ik helemaal niet erg: laat de overheid het maar eens voelen.” Diënty (16), leerlinge van het Groenhorst College, zegt het strijdvaardig. De scholiere uit Didam heeft duidelijk genoeg van het kabinet. ,,Je kunt nog zoveel tegen ze zeggen, maar ze luisteren toch niet. Straks moet je vijf jaar gewerkt hebben, voordat je een ww-uitkering kunt krijgen. Dat is een grote schande, maar dat dringt niet tot ze door.”

De 16-jarige Nikki uit Arnhem, eveneens leerlinge van het Groenhorst College, verwacht maar weinig van de actie. ,,Ik vind de staking behoorlijk stom, alsof ze zich daarvan iets aantrekken. Andere mensen die er niets mee te maken hebben, zijn er de dupe van. Als de lessen donderdag vervallen, mis ik veel lesuren. ‘‘ Cor Kruijs (22) volgt een HBO-opleiding aan het Groenhorst College. Hij heeft donderdag toevallig geen college, maar is het van harte eens met de staking. ,,Het kabinet moet de VUT en het prepensioen ongemoeid laten. Mijn vader zou over een paar jaar met de VUT kunnen, maar dat gaat als het aan het kabinet ligt, niet meer door. Ze kunnen daar in Den Haag toch wel wat beters verzinnen?”

Gea van der Wal (52) uit Barneveld werkt in een gezinsvervangend tehuis in Voorthuizen. Normaliter gaat ze er met de bus naar toe. ,,Ik moet op mijn werk nog even overleggen wat ik donderdag zal doen. Ik ga in elk geval niet in het donker op de fiets naar Voorthuizen. Die weg is ‘s ochtends en ‘s avonds niet fijn.”

Niet alleen reizigers hebben last van de staking. Ook uitbater S. Levi van cafetaria McLevi’s baalt stevig. ,,Ik vind het heel erg, want dan verkoop ik geen treinkaartjes. Voor elk verkocht kaartje krijg ik van de NS namelijk provisie.” Gemiddeld verkoopt hij zo’n vijftig kaartjes per dag. ,,Het is heel jammer”, verzucht hij. ,,Maar wat doe je er aan? Boos worden helpt niet.”