PDA

Bekijk Volledige Versie : Lot van de islam wordt in voorsteden van Europa beslist



Joesoef
17-10-04, 08:37
zaterdag 16 oktober 2004 uur.
'Lot islam wordt in Europa beslist'
Van onze correspondent, de Volkskrant


PARIJS - Over het lot van de islam wordt niet in Irak beslist, maar in de voorsteden van Europa. Want bepalend voor de vraag of de islam in staat is zich met de moderne tijd te verzoenen, is het al dan niet integreren van moslims in Europa. Het vraagstuk van integratie is daarom veel meer dan een lokale kwestie.



Dat schrijft Gilles Kepel, een Franse arabist met een internationale reputatie, in zijn recent verschenen boek Fitna. Volgens Kepel is er geen reden bevreesd te zijn voor het slagen van de jihad, de heilige oorlog van fundamentalistische moslims tegen het Westen. De jihadstrijders, onder wie Osama bin Laden en diens ideoloog Ayman al-Zawahiri, stapelen mislukking op mislukking, zo stelt Kepel. Hij duidt '11 september' aan als gevolg van het mislukken van de eerdere strategie van de jihad-strijders.

Al Qa'ida is flink verzwakt en de jihadstrijders verliezen met hun aanslagen in Irak almaar meer de sympathie van de bevolking.

Hun strijd is uitzichtloos, al voegt Kepel daaraan toe dat dat ook geldt voor de impasse waar de Amerikanen zich in Irak in bevinden. Alleen verandering van het Israël-beleid van de VS kan daarin verandering brengen, meent hij.

Het nieuwe strijdperk voor de jihadstrijders heet Europa. Kepel hekelt in zijn boek vooral de rol van de salafisten, die in de Europese voorsteden pogen aanhang te winnen voor hun 'geborneerde kijk' op de islam.

Marsipulami
17-10-04, 10:54
Geplaatst door Joesoef
PARIJS - Over het lot van de islam wordt niet in Irak beslist, maar in de voorsteden van Europa. Want bepalend voor de vraag of de islam in staat is zich met de moderne tijd te verzoenen, is het al dan niet integreren van moslims in Europa. Het vraagstuk van integratie is daarom veel meer dan een lokale kwestie.

Dit is de volle waarheid. Helemaal mee eens.

Mark
17-10-04, 11:21
het lijkt me dat er nog steeds veel meer moslims in moslim landen wonen en dat die meerderheid sturing geeft aan de islam :)

Wat hebben die honderden miljoenen moslims te maken met de identiteits crisis van die paar miljoen immigranten in europa? :)

Marsipulami
17-10-04, 11:27
Geplaatst door Mark
Wat hebben die honderden miljoenen moslims te maken met de identiteits crisis van die paar miljoen immigranten in europa? :)

Niets, maar het is wel een experiment. Om de kooktemperatuur van water te bepalen kan je één liter water nemen, die koken en dan de temperatuur nemen. Als je dan weet dat het kookpunt 100° is dan hoef je vervolgens niet meer al de rest van het water op de wereld te koken om te controleren of het kookpunt daar ook rond 100° celsius draait.

Mark
17-10-04, 12:00
Geplaatst door Marsipulami
Niets, maar het is wel een experiment. Om de kooktemperatuur van water te bepalen kan je één liter water nemen, die koken en dan de temperatuur nemen. Als je dan weet dat het kookpunt 100° is dan hoef je vervolgens niet meer al de rest van het water op de wereld te koken om te controleren of het kookpunt daar ook rond 100° celsius draait.

met een aansteker kun je een druppel water laten koken, echter de volle ketel zal ijskoud blijven :)

Marsipulami
17-10-04, 12:11
Geplaatst door Mark
met een aansteker kun je een druppel water laten koken, echter de volle ketel zal ijskoud blijven :)

Jaahaa, maar we hebben het hier niet over water, maar over moslims en die gaan we heus niet koken. Maar als het in Europa lukt dat moslims en niet-moslims in vrede en harmonie kunnen samenleven, dan hebben we ook het recept opdat het kan lukken in de rest van de wereld.

ZbaqZbaq
17-10-04, 12:26
Geplaatst door Marsipulami
Jaahaa, maar we hebben het hier niet over water, maar over moslims en die gaan we heus niet koken.

gelukkig, dar hoeven we dan niet meer bang voor te zijn.

Mark
17-10-04, 12:32
Geplaatst door Marsipulami
Jaahaa, maar we hebben het hier niet over water, maar over moslims en die gaan we heus niet koken. Maar als het in Europa lukt dat moslims en niet-moslims in vrede en harmonie kunnen samenleven, dan hebben we ook het recept opdat het kan lukken in de rest van de wereld.

stapel fantasie maar op fantasie :jeweetog:

hoe smaakt gekookte moslim eigenlijk? :duizelig:

Goodnight
17-10-04, 14:03
Geplaatst door Mark
stapel fantasie maar op fantasie :jeweetog:

hoe smaakt gekookte moslim eigenlijk? :duizelig:

delicious....

maar ff serieus volgens mij raken jullie door al die metaforen een beetje verwijderd van de essentie van de discussie: die ben ik dus door jullie fantasietjes kwijtgeraakt.

Moslims koken.............het moet niet gekker worden.

Mark
17-10-04, 14:09
Geplaatst door Goodnight
delicious....

maar ff serieus volgens mij raken jullie door al die metaforen een beetje verwijderd van de essentie van de discussie: die ben ik dus door jullie fantasietjes kwijtgeraakt.

Moslims koken.............het moet niet gekker worden.

je moet ze pocheren :)

de essentie is dat volgens deze meneer de moslims in de europese steden de toekomst van islam bepalen.

ik denk dat dat niet het geval is maar misschien zo lijkt omdat deze moslims veel dichter op de westerse media zitten..... en voor de europeanen interessanter zijn dan 280 miljoen indonesische moslims ver weg.

Goodnight
17-10-04, 14:17
Geplaatst door Mark
je moet ze pocheren :)

de essentie is dat volgens deze meneer de moslims in de europese steden de toekomst van islam bepalen.

ik denk dat dat niet het geval is maar misschien zo lijkt omdat deze moslims veel dichter op de westerse media zitten..... en voor de europeanen interessanter zijn dan 280 miljoen indonesische moslims ver weg.

Ik denk dat je ons het beste kan stomen of bereiden hoe ze in Marokko schaap bereiden tijdens bruiloften :wink:

Verder ben ik het helemaal met je eens.......verbaast me dat er nog hersens daar binnen zitten :hihi:

Zwarte Schaap
17-10-04, 14:20
Het is allemaal angsthazerij van het lege Westen. Ze proberen hun werkelijke problemen altijd af schuiven op anderen.

Deze franse chiwawa doet net als zijn nederlandse collega's populair door meteen maar naar de Islamitische allochtonen te wijzen.

In Nederland doen ze niets anders om de werkelijke problemen te maskeren door elke keer de allochtone jongeren als bliksemafleider te gebruiken.

Het versterkt wel mijn gedachte dat Europa niet meer veilig is voor Moslims. Eens zal alle opgebouwde negativiteit moeten uitbarsten. Gezien hun harteloosheid verwacht ik een tweede holocaust als men zo door gaat.

Mark
17-10-04, 14:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is allemaal angsthazerij van het lege Westen. Ze proberen hun werkelijke problemen altijd af schuiven op anderen.

Deze franse chiwawa doet net als zijn nederlandse collega's populair door meteen maar naar de Islamitische allochtonen te wijzen.

In Nederland doen ze niets anders om de werkelijke problemen te maskeren door elke keer de allochtone jongeren als bliksemafleider te gebruiken.

Het versterkt wel mijn gedachte dat Europa niet meer veilig is voor Moslims. Eens zal alle opgebouwde negativiteit moeten uitbarsten. Gezien hun harteloosheid verwacht ik een tweede holocaust als men zo door gaat.

klinkt gevaarlijk :handbang:

Marsipulami
17-10-04, 14:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is allemaal angsthazerij van het lege Westen. Ze proberen hun werkelijke problemen altijd af schuiven op anderen.

Deze franse chiwawa doet net als zijn nederlandse collega's populair door meteen maar naar de Islamitische allochtonen te wijzen.

In Nederland doen ze niets anders om de werkelijke problemen te maskeren door elke keer de allochtone jongeren als bliksemafleider te gebruiken.

Het versterkt wel mijn gedachte dat Europa niet meer veilig is voor Moslims. Eens zal alle opgebouwde negativiteit moeten uitbarsten. Gezien hun harteloosheid verwacht ik een tweede holocaust als men zo door gaat.

Ruuustig maar, deze chiwawa beschuldigt de allochtonen nergens van. Hij beweert alleen dat de moslims in Europa een bevoorrechte sleutelpositie bekleden en het verschil kunnen maken wat betreft een betere toekomst voor iedereen.

Zwarte Schaap
17-10-04, 14:38
Geplaatst door Marsipulami
Ruuustig maar, deze chiwawa beschuldigt de allochtonen nergens van. Hij beweert alleen dat de moslims in Europa een bevoorrechte sleutelpositie bekleden en het verschil kunnen maken wat betreft een betere toekomst voor iedereen.


Hij wil gewoon zeggen we moeten al onze aandacht op deze moslims vestigen zodat we ze kunnen sturen waar we ze willen hebben. Maar als ze niet willen moeten we met ze afrekenen.

Seif
17-10-04, 15:20
Wat dat lot betreft gaat de Islam nog steeds gebukt onder zijn ontstaansgeschiedenis.

Het Christendom is ontstaan in het Romeinse rijk, en heeft zich daarom vanaf het begin moeten leren aanpassen.

De Islam daarentegen, heeft zich nooit hoeven leren aanpassen en is simpelweg "ingevoerd" op die plekken waar Islamitische legers zegevierden.

Ik vind het ook illustratief dat Marokkanen niet eens een woord hebben voor integratie.


Bovenstaande hoeft geenszins de waarheid te zijn, het is slechts mijn verwrongen beeld van de werkelijkheid. :D

ab-stract
17-10-04, 16:36
Waar heb je het over. Hou op met je onzin.


het westen moet eens op ophouden met het modern kolonialisme, want dat is het. Zolang ze daar mee doorgaan blijft de haat jegens Amerika en Europese landen die deze politiek/onderdrukking steunen.

Zelfde verhaal als zuid amerika in de jaren 60 (che guevara)

Islam is een ander soort godsdienst als het christendom, hele andere beleving, met andere rechten en plichten, dus vergelijk het aub niet met het christendom of een ander geloof.

Goodnight
17-10-04, 20:30
Geplaatst door Seif
Wat dat lot betreft gaat de Islam nog steeds gebukt onder zijn ontstaansgeschiedenis.

Het Christendom is ontstaan in het Romeinse rijk, en heeft zich daarom vanaf het begin moeten leren aanpassen.

De Islam daarentegen, heeft zich nooit hoeven leren aanpassen en is simpelweg "ingevoerd" op die plekken waar Islamitische legers zegevierden.

Ik vind het ook illustratief dat Marokkanen niet eens een woord hebben voor integratie.


Bovenstaande hoeft geenszins de waarheid te zijn, het is slechts mijn verwrongen beeld van de werkelijkheid. :D

gelukkig dat je zelf aangeeft dat het jouw verwrongen beeld van de werkelijkheid is....vraag me alleen af waarom je het dan plaatst als je je ervan bewust bent.:moe:

En jouw laatste opmerking over het woordje integratie is helemaal een lachertje....vertel eens waar heb je Arabische letteren gestudeerd?
En sinds wanneer bestaat het woordje integratie?

Ourzazate
17-10-04, 20:40
Geplaatst door Joesoef
zaterdag 16 oktober 2004 uur.
'Lot islam wordt in Europa beslist'
Van onze correspondent, de Volkskrant


PARIJS - Over het lot van de islam wordt niet in Irak beslist, maar in de voorsteden van Europa. Want bepalend voor de vraag of de islam in staat is zich met de moderne tijd te verzoenen, is het al dan niet integreren van moslims in Europa. Het vraagstuk van integratie is daarom veel meer dan een lokale kwestie.



Integratie is zeer zeker een must als je als moslim wil slagen in het westen. Ik weet niet of de professor dat bedoelt, maar het is wel nodig...:). De vraag is alleen wat onder integratie wordt verstaan door Europese regeringen. Verwerping van je culturele normen en waarden? Of de taal leren? Ik denk dat eerste...:).

ps: Islam kan altijd en overal heel goed meegaan met de moderne tijd, uiteindelijk wordt Islam in de meeste brede zin van het woord bepaald door de moslims zelf en niet zozeer door de Islam. Of dat goed of slecht is zal de tijd leren...:).

Seif
17-10-04, 21:28
Geplaatst door Goodnight
En jouw laatste opmerking over het woordje integratie is helemaal een lachertje....vertel eens waar heb je Arabische letteren gestudeerd?

Nergens! Is me alleen door een andere Marokkaan duidelijk gemaakt. Heeft die mij dan voor de gek gehouden?

Orakel
17-10-04, 22:34
Geplaatst door Joesoef
zaterdag 16 oktober 2004 uur.
'Lot islam wordt in Europa beslist'
Van onze correspondent, de Volkskrant


PARIJS - Over het lot van de islam wordt niet in Irak beslist, maar in de voorsteden van Europa. Want bepalend voor de vraag of de islam in staat is zich met de moderne tijd te verzoenen, is het al dan niet integreren van moslims in Europa.


Het vraagstuk van integratie is daarom veel meer dan een lokale kwestie. .

Wat ist nu? Wel of niet een lokale kwestie? Als er in de voorsteden beslist wordt, is het dus wel een lokale kwestie.

Maar er over beslist werd er sowieso al wel. Nieuw is dat de politiek zich er zo innig mee bemoeit en de scheiding tussen kerk en staat gemakshalve vergeten lijkt te zijn.

Orakel
17-10-04, 22:36
Geplaatst door Seif

Ik vind het ook illustratief dat Marokkanen niet eens een woord hebben voor integratie.
[/I]

Illustratief is dat apartheid een Nederlands begrip en dito vinding is.
bandiet

Seif
17-10-04, 23:10
Geplaatst door Orakel
Illustratief is dat apartheid een Nederlands begrip en dito vinding is.
bandiet

Oh sorry, nu mag ik er zeker niks meer van zeggen?

mark61
17-10-04, 23:51
Geplaatst door Orakel
Illustratief is dat apartheid een Nederlands begrip en dito vinding is.
bandiet

Wij noemen dat altijd netjes Afrikaans Orakel. Daar hebben wij niks mee te maken. :vreemd:

mark61
17-10-04, 23:54
Geplaatst door Seif
Bovenstaande hoeft geenszins de waarheid te zijn, het is slechts mijn verwrongen beeld van de werkelijkheid. :D

Gelukkig zeg je het zelf. Maar waarom zeg je het dan in de eerste plaats?

Siah
18-10-04, 11:13
Geplaatst door Mark


Wat hebben die honderden miljoenen moslims te maken met de identiteits crisis van die paar miljoen immigranten in europa? :)

bestaat ie ??

Siah
18-10-04, 11:18
Geplaatst door Marsipulami
Niets, maar het is wel een experiment. Om de kooktemperatuur van water te bepalen kan je één liter water nemen, die koken en dan de temperatuur nemen. Als je dan weet dat het kookpunt 100° is dan hoef je vervolgens niet meer al de rest van het water op de wereld te koken om te controleren of het kookpunt daar ook rond 100° celsius draait.


wat een ver/gelijking zeg :auw2:

Siah
18-10-04, 11:21
Geplaatst door Mark
met een aansteker kun je een druppel water laten koken, echter de volle ketel zal ijskoud blijven :)

ja ja; :roker:

Siah
18-10-04, 11:30
Geplaatst door Orakel
Illustratief is dat apartheid een Nederlands begrip en dito vinding is.
bandiet

en één van de belangrijkste w/apens tegen "war on terra" :hardlach: