PDA

Bekijk Volledige Versie : Bom in Irak treft kerk van Vlaamse pater



Marsipulami
18-10-04, 01:30
Iraakse bom treft kerk van Vlaamse pater
VIJF KERKEN IN BAGDAD GERAAKT BIJ BOMAANSLAGEN
© AP
BRUSSEL - In een van de vijf kerken in Bagdad waarop zaterdagochtend een aanslag werd gepleegd, is de Vlaamse pater redemptorist Vincent Van Vossel (67) parochiepriester. Aan de telefoon klonk hij gisteren nog zwaar aangeslagen, maar hij was vastbesloten een doopplechtigheid toch te laten doorgaan in het zwartgeblakerde kerkgebouw. ,,Wat ons ook wordt aangedaan, we gaan gewoon door.''



,,Om 16 uur is er een eucharistieviering en daarna volgt een doopplechtigheid. Zie het maar als een symbolisch gebaar. We gaan gewoon door.''

Zo reageerde de Vlaamse pater redemptorist Vincent Van Vossel gisteren op de aanslag op ,,zijn'' kerk Saint-Georges zaterdagochtend in Bagdad.

De kleine gemeenschap van paters redemptoristen is nog onder de indruk van de terreur, maar pater Van Vossel en zijn Vlaamse collega Lucien Cop (73) willen niet van wijken weten. Van de politie kregen ze te horen dat het om een doelgerichte aanval op de kleine christelijke gemeenschap in de Iraakse hoofdstad ging.

,,We laten ons daardoor niet uit het lood slaan'', vertelde Van Vossel zondagmiddag. ,,Ik kan mijn parochianen toch niet zomaar in de steek laten. Onze kerk ligt in een zeer arme wijk waar ook moslims wonen, en elke week delen we hier voedselpakketten uit. We zijn hier nodig.''

Pater Van Vossel was thuis toen de aanslag werd gepleegd en hoorde alleen een luide knal. Hij moest van zijn kerkgangers horen wat er precies gebeurd was.

,,Ze vertelden me dat vier mannen een groot pak explosieven bij de voorkant van de kerk plaatsten. Door de knal is de voorgevel weggeslagen en zijn ook de muren zwaar beschadigd. Dat gespuis heeft heel zeker ook benzine gebruikt, want er ging een hevige brand gepaard met de ontploffing.''

,,Binnenin is alles opgebrand'', zegt Van Vossel. ,,Sinds zaterdag zijn we al bezig met het ruimen van puin. Parochianen doen daar nu nog altijd aan voort om ons in staat te stellen de kerk weer te gebruiken.''

Het moslimfundamentalisme blijkt een steeds grotere bedreiging te worden voor de 750.000 christenen in Irak.

Volgens pater Van Vossel is het een gevolg van de groeiende anti-Amerikaanse houding in Irak. ,,Het wordt hier gevaarlijker en iedereen drukt ons op het hart om toch maar voorzichtig te zijn. Toch trek ik me daar niet te veel van aan en aan opstappen denkt in onze gemeenschap niemand. We merken wel dat de christenen in het land in steeds grotere aantallen op de vlucht slaan.''

Niet alleen in Bagdad laaide het geweld weer op dit weekend. Ook in Fallujah ten westen van Bagdad leverden Amerikaanse strijdkrachten zondag felle strijd met soennitische opstandelingen. In de nacht van zaterdag op zondag voerden Amerikaanse vliegtuigen een aanval uit op een controlepost in Fallujah, die volgens het Amerikaanse opperbevel werd bemand door de gevreesde militie van de Jordaniėr Abu Mussab Al-Zarqawi, Tawhid en Jihad.

Volgens het plaatselijke ziekenhuis vielen daarbij drie doden. Dit weekeinde sneuvelden ook minstens zes Amerikaanse soldaten. In Londen betoogden gisteren ruim 20.000 tegenstanders van de oorlog in Irak.

(vfb)

Bladzijde 13: Na openhartige soldaten, spontane reporters.


18/10/2004 (vfb)

©Copyright De Standaard