PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken en Marokkanen steeds minder gewild bij bedrijven



Seif
18-10-04, 19:08
Bron: fok.nl
Gepubliceerd: maandag 18 oktober 2004 @ 16:02

Steeds vaker worden Marokkanen of Turken niet meer in dienst genomen door bedrijven. Dat blijkt uit een rondvraag door het Utrechts Nieuwsblad bij uitzendbureaus. Volgens de bureaus is het tegenwoordig zo dat steeds meer bedrijven Turken en Marokkanen bij voorbaat al niet in dienst willen nemen. Ze zien meer Oost-Europese arbeidskrachten. Ook de slechtere economie speelt een rol.

"Taal is ineens een probleem, net als cultuur, gebruiken en kleding. Vier jaar geleden hadden de bedrijven werk zat en maakte het niet uit. Er zijn nu al bedrijven die bij voorbaat zeggen: ik wil geen Marokkaan", aldus Nuray Yildirim, van Multi Cultureel Uitzendbureau (MCU) in Tiel, Hij is inmiddels gestopt met het inschrijven van nieuwe werkzoekenden. Een rondvraag bij twintig andere uitzendbureaus bevestigt dit beeld.

Tien uitzendbureaus gaven aan dat Turken, maar vooral Marokkanen de laatste tijd moeilijker aan het werk te helpen zijn. Vijf bureaus werken amper nog met allochtonen en de vijf andere uitzendbureaus noemden het beeld overdreven.

Bij de grote uitzendketen Accord ondervinden ze steeds vaker dat bedrijven liever geen allochtonen in dienst nemen. Een medewerkster vertelt: "We horen wel van bedrijven dat ze soms slechte ervaringen hebben met een bepaalde bevolkingsgroep. En er zijn bedrijven die al bij voorbaat zeggen: ik heb liever geen Marokkaan. Ja het gebeurt en ik word wel eens kwaad, maar in discussie gaan heeft meestal geen zin."

Yildirim van MCI vertelt: "Vroeger hoefde ik zelden of nooit een naam door te geven van een sollicitant. Nu altijd. Een distributiecentrum hier in de buurt zegt: het mag een Marokkaan zijn, alleen als die in Nederland is geboren. Maar er werken ook twintig Polen. Ook bij andere werkgevers: is het een Marokkaan, dan moet hij goed Nederlands spreken, is het een Pool, dan hoeft dat ineens niet. Het is verboden, maar er is niks aan te doen."

Yildirim denkt dat de Polen van nu de allochtonen van enkele jaren geleden zijn. "Vier jaar geleden kon een allochtoon aan het werk als hij nog maar een week in Nederland was. Nu niet. Maar iedere Pool die Nederland binnenkomt kan aan de slag." Het CWI bestrijdt dat. Zij vindt niet dat bedrijven in de regio stelselmatig mensen weigeren vanwege hun afkomst.

Goodnight
19-10-04, 10:54
Van iemand die bij een uitzendbureau heeft gewerkt hoorde ik dat er wel eens bedrijven mensen weigerden die Marokkaans of Turks zijn.

Het uitzendbureau waar die persoon werkte had een regel die inhield dat men dan niet meer met dat bedrijf ging samenwerken en het contract opzegde.

Ik weet niet of alle uitzendbureaus dat doen,want het betekent natuurlijk dat je hierdoor ook klanten verliest en ze moeten al knokken om opdrachten binnen te krijgen.

Het CWI weet niet eens wat er binnen de eigen gelederen gebeurt laat staan dat ze wat kunnen zeggen over die uitzendbureau's.

Er wordt wel degelijk gediscrimineerd en ook al zou het om een handje vol gaan...het gebeurt en dat is de issue.

Tomas
19-10-04, 10:58
Het probleem is eigenlijk dat mensen selecteren op basis van een solicitatie per definitie discrimineren is. Hoe mooi je het verders ook probeert te maken.

Goodnight
19-10-04, 11:17
Geplaatst door Tomas
Het probleem is eigenlijk dat mensen selecteren op basis van een solicitatie per definitie discrimineren is. Hoe mooi je het verders ook probeert te maken.

Ik zie dagelijks het voorbeeld daarvan hier om mij heen.
Het blijft een selectie gedaan door een andere mens op basis van hoe jij overkomt op diegene en wat die diegene belangrijk vindt.