PDA

Bekijk Volledige Versie : 'inquisitie' tegen Kerk



Orakel
19-10-04, 22:20
Na kritiek op Buttiglione

Kardinaal: 'inquisitie' tegen Kerk


Door een onzer redacteuren


ROTTERDAM, 19 OKT. Het Vaticaan ziet een ,,nieuwe heilige inquisitie'' van anti-christelijke elementen in Europa, die het heeft voorzien op katholieken en christenen. Dat meldde gisteren The New York Times vanuit Rome.


Volgens The New York Times maakte kardinaal Raffaele Martino, voorzitter van de pauselijke Raad voor Rechtvaardigheid en Vrede, melding van de 'nieuwe inquisitie' naar aanleiding van de ophef rond de vroom-katholieke Italiaanse kandidaat-eurocommissaris Rocco Buttiglione. Die ophef werd veroorzaakt over Buttiglione's standpunt dat homoseksualiteit zondig is en dat alleenstaande moeders slechte moeders zijn. Ook hij klaagde enkele dagen geleden over een ,,inquisitie'' tegen hem.

Kardinaal Martino is het met Buttiglione eens: hij is - zo citeert The New York Times de kardinaal, die in Rome sprak op een persconferentie - het slachtoffer van een heksenjacht wegens zijn geloof. Er is ,,een nieuwe heilige inquisitie vol geld en arrogantie'' opgestaan, aldus de kardinaal. Zij reduceert de katholieke kerk en de christenen tot beklaagden in een proces. ,,Alles mag zolang het ertoe dient de stemmen [van die beklaagden] tot zwijgen te brengen: van intimidatie tot publieke oneer.''

Volgens de kardinaal worden door de nieuwe inquisitie de leerstellingen van de paus - een persoonlijke vriend van Buttiglione - verwaterd door ,,een kakofonie onder leiding van krachtige culturele, economische en politieke lobbygroepen die ageren vanuit vooroordelen jegens alles wat christelijk is''.

De opmerkingen van kardinaal Martino echoën die van een andere kardinaal, Angelo Sodato, kardinaal-staatssecretaris en in die hoedanigheid de 'minister van Buitenlandse Zaken' van het Vaticaan. In een vraaggesprek met de Italiaanse krant La Repubblica zei Sodano vorige week dat de katholieken al lang het slachtoffer zijn van discrimiatie en isolement.

De Italiaanse premier Berlusconi, wiens regering Buttiglione heeft voorgedragen voor zijn eurocommissariaat, beschuldigde vorige week in een vraaggesprek de critici van zijn kandidaat van ,,een extremistische, zo niet obscurantistische voorkeur''. Buttiglione zelf ziet een haatcampagne, waarin ,,alles wat ik zeg verkeerd wordt geïnterpreteerd''. ,,Het probleem is dat Buttiglione wordt veroordeeld, ongeacht wat hij zegt, en dat is niet goed voor de democratie.'' Misschien, zo voegde hij daaraan toe ,,is er wel een soort Berufsverbot tegen christenen.''

Het Europees Parlement kan Buttiglione niet als individueel eurocommissaris afwijzen; het kan alleen de hele voorgedragen Europese Commissie afwijzen. Wel is de druk op Buttiglione om zich zelf als kandidaat-eurocommissaris terug te trekken, sterk toegenomen. Gisteravond weigerde een woordvoerder van de voorzitter van de Europese Commissie, Barroso, te zeggen of Buttiglione nog op de lijst van kandidaat-eurocommissarissen staat. Ze zei dat Barroso blijft hopen dat zijn hele team het groene licht krijgt.




NRC - 19 oktober 2004

TonH
20-10-04, 00:11
Geplaatst door Orakel
Kardinaal: 'inquisitie' tegen Kerk


Ja, wie kaatst kan 500 jaar later de bal verwachten, toch? :D

~Panthera~
20-10-04, 00:19
Geplaatst door TonH
Ja, wie kaatst kan 500 jaar later de bal verwachten, toch? :D
--------------------

:lol: Bingo !!!!!! :D

Marsipulami
20-10-04, 01:39
Geplaatst door Orakel
Na kritiek op Buttiglione

Kardinaal: 'inquisitie' tegen Kerk

Het klopt wel dat het atheïsme steeds meer de verplichte staatsgodsdienst is en dat het katholicisme -de godsdienst van de volstrekte meerderheid van de Europeanen- onverenigbaar is met de ideologie van de machthebbers in Europa.

Die Italiaanse kwiebus stelt zich naadloos op het officiële standpunt van de RKK. Als dat dan betekent dat hij een extremist is, nou ja, dan kunnen de katholieken beter emigreren naar een ander continent en Europa cadeau geven aan de linkse racisten en onverdraagzamen van Groen Links.

Maar over de term inquisitie, dat is ongelukkig gekozen en oerdom als katholieken die term gaan gebruiken om hun verontwaardiging te uiten.

TonH
20-10-04, 10:03
Geplaatst door Marsipulami
Het klopt wel dat het atheïsme steeds meer de verplichte staatsgodsdienst is en dat het katholicisme -de godsdienst van de volstrekte meerderheid van de Europeanen- onverenigbaar is met de ideologie van de machthebbers in Europa.

En toch zullen er in het ambtelijk apparaat en in de topregionen nog steeds heel veel katholieken zitten. Zelfs de hoofdzetels bevinden zich in katholieke landen. Zitten die dan allemaal te slapen of zo?


Die Italiaanse kwiebus stelt zich naadloos op het officiële standpunt van de RKK. Als dat dan betekent dat hij een extremist is, nou ja, dan kunnen de katholieken beter emigreren naar een ander continent en Europa cadeau geven aan de linkse racisten en onverdraagzamen van Groen Links.

Tuurlijk joh. Racisten zijn het... Wat is hier in hemelsnaam racistisch aan. Anti-klerikaal misschien, maar racistisch?

Verder wijs je er terecht op dat B. zich "naadloos op het officiële standpunt van de RKK" stelt. Maar hoeveel van die "volstrekte meerderheid" aan katholieken leeft en gedraagd zich in hoge mate volgens die officiële standpunten? Niet zo veel vrees ik. Dus het grootste deel kan lekker binnen Europa blijven wonen. En genieten van de joods/christelijke roots...
En sinds wanneer is het hebben van een andere overtuiging en daarmee meerderheden in een parlement creëren 'onverdraagzaam'?
In Nederland sinds 2002, maar in de rest van Europa?


Maar over de term inquisitie, dat is ongelukkig gekozen en oerdom als katholieken die term gaan gebruiken om hun verontwaardiging te uiten.

:D

David
20-10-04, 10:07
Die christenen willen de hele tijd hele groepen mensen uitmaken voor "slecht" en "zondig", en als die mensen dan iets terugzeggen zijn de christenen beledigd.


:engel:

Marsipulami
20-10-04, 10:30
Het komt wel in orde lees ik:


Barroso onderhandelt spanning Buttiglione weg

BRUSSEL - Gisteren kwam de bevestiging: José Manuel Barroso onderhandelt nu toch over wijzigingen in de bevoegdheidsverdeling binnen zijn Europese Commissie. Hoewel er niet veel meer verwacht wordt dan een ,,opsmuk'', lijkt dat voor sociaal-democraten en liberalen voldoende om hun dreigementen te matigen.



Op kousenvoeten heeft José Manuel Barroso zijn strakke houding verlaten over de afwijzing door het Europees Parlement van zijn Italiaanse kandidaat-commissaris voor Justitie en Binnenlandse Zaken, Rocco Buttiglione. Gisteren gaf zijn interimwoordvoerster toe wat iedereen al wist sinds de dag voordien: dat Barroso zijn rondreis naar diverse hoofdsteden heeft herschikt en onderhandelt (DS 19 oktober) .

Maandagavond rond tien uur ontving Barroso de liberale fractieleider Graham Watson. Gistermorgen zag hij eerst Hans-Gert Poettering, de fractieleider van de christen-democratisch-conservatieve EVP. Nadien ontving hij ook Martin Schultz, de leider van de sociaal-democratische fractie.

De woordvoerster van Barroso sprak gistermiddag over ,,zeer constructieve vergaderingen''. Ze wilde niet verder preciseren. Maar dat ook de fractieleiders zelf vrij positief waren over de ontmoeting, wijst erop dat de spanning afneemt.

Schultz zei op een geïmproviseerde persconferentie na zijn ontmoeting met Barroso dat hij een ,,constructief gesprek'' had gehad, positieve antwoorden had gekregen en dat hij een compromis verwacht. Eerder al benadrukte Schultz dat zijn fractie niet tegen Buttiglione als commissaris stemde, wel tegen de toewijzing van zijn portefeuille.

Net voor zijn ontmoeting met Barroso zei de liberale fractieleider Graham Watson in gesprek met enkele journalisten dat hij een goedkeuring van de nieuwe Commissie zou bepleiten indien Barroso een herschikking doorvoert. De liberale leider vond wel dat het louter overbrengen van de bevoegdheid over non-discriminatie vanuit de portefeuille van Buttiglione naar die van de commissaris van Sociale Zaken, de Tsjech Vladimir Spidla, voor hem wat mager was. Maar hij sloot niet uit dat hij in dat geval toch zo'n compromis zou verdedigen.

Morgen deelt Barroso in een overleg met de Parlementsvoorzitter, Josep Borell, en de fractieleiders mee wat zijn antwoord is op de evaluaties van de commissarissen. Een week later wordt er in het Parlement in Straatsburg gestemd over de nieuwe Commissie.

Voordien ontmoet Barroso ook nog enkele staats- en regeringsleiders. Deze week nog ziet hij de Duitse kanselier Gerhard Schröder. De sociaal-democratische fractieleider Martin Schultz is een vertrouweling van Schröder.

(bb)


20/10/2004 (bb)

©Copyright De Standaard

mark61
20-10-04, 11:55
Butt op visserij, zijn we van het gezeik af.

@TonH: 'Racisme!' is de kreet die de plek opvult van fascisme! vroeger. Een prima containerbegrip met de betekenis: Heel Erg Silecht!

TonH
20-10-04, 14:38
Geplaatst door mark61
Butt op visserij, zijn we van het gezeik af.

@TonH: 'Racisme!' is de kreet die de plek opvult van fascisme! vroeger. Een prima containerbegrip met de betekenis: Heel Erg Silecht!

:fpetaf:

Papen zijn altijd al goed geweest met containerbegrippen. Maar 'fascisme' werd altijd door 'links' geroepen en nu dus door 'rechts'? Zoiets als dat klagen over de inquisitie?

Het kan verkeren.

~Panthera~
20-10-04, 15:09
Geplaatst door TonH
:fpetaf:

Papen zijn altijd al goed geweest met containerbegrippen. Maar 'fascisme' werd altijd door 'links' geroepen en nu dus door 'rechts'? Zoiets als dat klagen over de inquisitie?

Het kan verkeren.
--------

Hanteren ook het begrip: Of je nu door de kat gebeten wordt, of de hond. :hihi:

TonH
20-10-04, 15:24
Geplaatst door ~Panthera~
--------

Hanteren ook het begrip: Of je nu door de kat gebeten wordt, of de hond. :hihi:

Weten die katholieken veel. Een echte kat bijt niet :ego:


Maar haalt je helemaal open :D

mark61
20-10-04, 15:28
Geplaatst door TonH
:fpetaf:

Papen zijn altijd al goed geweest met containerbegrippen. Maar 'fascisme' werd altijd door 'links' geroepen en nu dus door 'rechts'? Zoiets als dat klagen over de inquisitie?

Het kan verkeren.

Mars is toch niet rechts? Of toch wel? Of zou het gewoon zo'n CD&V draaikont zijn?

Marsipulami
20-10-04, 16:00
Geplaatst door mark61
Mars is toch niet rechts? Of toch wel? Of zou het gewoon zo'n CD&V draaikont zijn?


Ik heb samen met 0.2% van het Belgische electoraat voor BUB gestemd bij de laatste verkiezingen. http://www.unionbelge.be/

Marsipulami
20-10-04, 16:21
Hierover gaat BUB:

95 % van de bevolking steunt onze analyse: maak België terug één!

Volgens een (betrouwbare) peiling die de krant « Le Soir » op 13 oktober liet uitvoeren is 93% van de Vlamingen voorstander van de eenheid van België. Slechts 5% sprak zich uit voor separatisme. Met een foutenmarge van 4% en wetende dat we de Franstalige burgers niet meegerekend hebben kan men stellen dat 95% van de bevolking wellicht tegen separatisme is. Dit is een waarheid, maar zeker geen politieke. Alle partijen immers, de Vlaamse op kop, willen België in min of meerdere mate nog meer uitkleden. Dat gebeurt zonder dat ze de bevolking raadplegen door referenda, het gebeurt zelfs zonder parlementair debat. De staatshervormingen zijn steeds compromissen geweest, bereikt door partijtenoren, achter gesloten deuren. Achteraf werd nooit uitleg gegeven. De bevolking zou weleens tegen kunnen zijn. Zodus leven we nu in een (con)federaal land. Wat nog erger is, is dat het Belgische "federalisme" is opgesteld als een tijdbom. De bevoegdheden die overgeheveld werden zijn nooit "homogeen" en er is altijd wel "ruimte" voor een nieuwe staatshervorming. Bovendien hebben België, Vlaanderen, Wallonië en Brussel in vele materies evenveel te zeggen of beheren ze ieder afzonderlijk dezelfde bevoegheid, waardoor iedereen - dit is de paradox- niets te zeggen heeft, wanneer de echte, transregionale problemen (bijv. DHL) zich stellen. Als drie gewesten bevoegd zijn voor (bijvoorbeeld) milieu en men komt niet tot een akkoord, wie is dan de schuldige? Interessante opmerking: 'Akkoorden' en 'onderhandelingen' zijn NOOIT democratisch. Akkoorden zijn misschien goed tussen staten (en zelfs daar probeert men bovenstaatse structuren uit te werken), maar binnen één land mag men toch democratie - parlementaire debatten dus- verwachten? Als België een unitaire Staat was, zouden er ook problemen zijn. Maar dan zou er tenminste één zichtbaar parlement zijn dat ze kon oplossen. Hoelang nog voor de meer dan negen Belgen op tien deze aanfluiting van onze democratie niet langer pikken? Na de morele overwinning van onze partij (de vaststelling dat het confederalisme dat het DHL-dossier blokkeert) geven nu ook de peilingen ons gelijk! België moet herenigd worden.



Bruno YAMMINE

TonH
20-10-04, 16:24
Geplaatst door Marsipulami
Hierover gaat BUB:



- Verplaatsing van belasting op arbeid naar belasting op verbruik

Dit punt is slechts een denkpiste

Jammer dat het slechts een denkpiste is :D

Marsipulami
20-10-04, 16:38
Geplaatst door TonH
Jammer dat het slechts een denkpiste is :D

Das een programmapunt dat door de partij Vivant naar voor gebracht wordt. Ik weet niet of die partij ook in Nl bestaat.

mark61
20-10-04, 16:46
Geplaatst door Marsipulami
Hierover gaat BUB:

95 % van de bevolking steunt onze analyse: maak België terug één!
...Bruno YAMMINE

Das heel mooi, ik wist niet eens dat er Belgen zijn die 4/5 regeringen en parlementen voor 12 miljoen man en vrouw wat veel van het goede vinden. Het DHL-dossier is inderdaad een vertoning van hier tot gunder. Lijkt NL wel. Ook hier zie ik de roep om afschaffing van achterkamertjespolitiek.

TonH
20-10-04, 16:46
Geplaatst door Marsipulami
Das een programmapunt dat door de partij Vivant naar voor gebracht wordt. Ik weet niet of die partij ook in Nl bestaat.

Nee, volgens mij bestaat die partij niet in NL. Maar ik heb zowiezo moeite met het uit elkaar houden van de Belgische partijen sinds ze massaal hun namen veranderd hebben. :confused:

Wel is dat programmapunt een van de kernpunten van Groen Links in Nederland. :)

mark61
20-10-04, 16:50
Geplaatst door Marsipulami
Das een programmapunt dat door de partij Vivant naar voor gebracht wordt. Ik weet niet of die partij ook in Nl bestaat.

Daar wordt in NL ook al 30 jaar over gepraat. Waarom zou een Belgische partij in NL bestaan? Je bedoelt iets vergelijkbaars? D66 lijkt er het meest op, als ik het zo zie (Wikipedia-artikel). Directe democratie, politiek midden, enfin, vernieuwing. Alleen bestaat D66 al wat langer, dus is de nieuwigheid er een beetje vanaf. Zulke partijen krijgen nooit meer dan ca. 7% van de stemmen, leert de ervaring hier.

mark61
20-10-04, 16:51
Geplaatst door TonH
Maar ik heb zowiezo moeite met het uit elkaar houden van de Belgische partijen sinds ze massaal hun namen veranderd hebben. :confused:


Nou en dan die Volksunie, ook weer opgesplitst en gefuseerd met andere partijen geloof ik. Pfff wat ingewikkeld.

Marsipulami
20-10-04, 17:09
Geplaatst door mark61
Das heel mooi, ik wist niet eens dat er Belgen zijn die 4/5 regeringen en parlementen voor 12 miljoen man en vrouw wat veel van het goede vinden. Het DHL-dossier is inderdaad een vertoning van hier tot gunder. Lijkt NL wel. Ook hier zie ik de roep om afschaffing van achterkamertjespolitiek.

Het gevaar dat België barst is tegenwoordig heel reëel geworden. Ook al word dit nergens in de media gesproken. Het VB is ondertussen de grootste partij en zal wellicht in het komende decennium aan de macht komen. Zij kunnen de Belgische instellingen BLOKkeren. Iedereen praat erover wat het VB zou doen inzake integratie, veiligheid, enz. Maar op die vlakken zal er nauwelijks of niets veranderen, maar men kan wel de staat België doen uit elkaar spatten.

TonH
20-10-04, 17:13
Geplaatst door Marsipulami
Het gevaar dat België barst is tegenwoordig heel reëel geworden. Ook al word dit nergens in de media gesproken. Het VB is ondertussen de grootste partij en zal wellicht in het komende decennium aan de macht komen. Zij kunnen de Belgische instellingen BLOKkeren. Iedereen praat erover wat het VB zou doen inzake integratie, veiligheid, enz. Maar op die vlakken zal er nauwelijks of niets veranderen, maar men kan wel de staat België doen uit elkaar spatten.

Niet bang dat juist de Europese weg (ik meen dat dat 1 van de punten van de BUB is) het makkelijker maakt de hele boel maar op te blazen?
Ik zie dat in Groot Brittannië. De Schotse nationalisten hebben dat nu als succesvol hoofdargument VOOR afscheiding...

Marsipulami
20-10-04, 17:14
Geplaatst door mark61
Waarom zou een Belgische partij in NL bestaan? Je bedoelt iets vergelijkbaars?

Nee ik bedoel vivant. Ik dacht dat die partij ook in een aantal andere Europese landen bestond. Hun kernpunt, de belasting op arbeid vervangen door belasting op consumptie (BTW) kan alleen maar werken als het minimaal op Europees vlak wordt doorgevoerd. Dus probeert men in verschillende landen te sensibiliseren (dacht ik). Bij ons is het een splinterpartijtje dat ongeveer evenveel waard is als BUB.

mark61
20-10-04, 17:18
Geplaatst door Marsipulami
Het gevaar dat België barst is tegenwoordig heel reëel geworden. ...maar men kan wel de staat België doen uit elkaar spatten.

Ik ken de kreet 'Sire, er zijn geen Belgen'. Maar persoonlijk vind ik België wel een land, al leven Walen en Vlamingen misschien grotendeels langs elkaar heen. De tegenwoordig gelukkig niet meer zo enthousiaste gevoelens over een Groot-Nederlandse gedachte zijn mij bekend, maar hebben de Walen volgens jou een Waals dan wel Belgisch gevoel, of leeft er bij hen stiekem wel eens een Groot-Franse gedachte? Graag zo objectief mogelijk antwoorden :hihi:.

Ik ben me ervan bewust dat de ideeën over België ook nog eens variëren al naar gelang de relatieve toestand van de economie in de gemeenschappen. Eerst was het die arrogante rijke Waalse burgers en het arme onderdrukte kleine luydenvolk in Vlaanderen, nu is het Flanders Technology tegen achtergebleven kolen-en-staal-Liégois? Of zie ik dat te simpel?

Persoonlijk vind ik een eenheidsBelgië leuker dan enige andere oplossing, maar ja, mijn mening is natuurlijk volstrekt oninteressant en irrelevant.

mark61
20-10-04, 17:22
Geplaatst door Marsipulami
Nee ik bedoel vivant. Ik dacht dat die partij ook in een aantal andere Europese landen bestond. ...Bij ons is het een splinterpartijtje dat ongeveer evenveel waard is als BUB.

Ik heb alleen dit (http://www.sdnl.nl/gv2k99-3.htm) gevonden. Is geloof ik al van 5 jaar geleden. Maar een Vivant als zodanig, nee, helaas niet.

Het probleem zit hem dacht ik ook al in EU-wide doorvoering. Op zich een prima idee.

Marsipulami
20-10-04, 17:23
Geplaatst door TonH
Niet bang dat juist de Europese weg (ik meen dat dat 1 van de punten van de BUB is) het makkelijker maakt de hele boel maar op te blazen?
Ik zie dat in Groot Brittannië. De Schotse nationalisten hebben dat nu als succesvol hoofdargument VOOR afscheiding...

Tja, BUB denkt Europees en het kan wel kloppen dat Europa het makkelijker maakt om splitisingen door te voeren. Maar ik wil toch liever dat Wallonië bij ons blijft. Op dit moment is er geen enkele serieuze politieke partij meer in Vlaanderen die het opneemt voor België.

Vroeger waren alle grote partijen min of meer Belgicistisch. De laatste jaren is dat veranderd. Het uiteenspatten van de Volksunie (= gematigd vlaams nationalistisch) heeft er toe geleid dat er delen van die partij zijn die bij CD&V zijn aangesloten (i.c. NVA) en bij de SPA (i.c. Spirit). Daardoor zijn die grote partijen nog meer dan vroeger verplicht om geen water in hun Vlaamse wijn te doen. De VLD is sowieso al bevreesd voor Beligicistische standpunten, omdat hun electoraat wegstroomt naar het Vlaams Blok sinds die zich een gematigder imago hebben aangemeten.

TonH
20-10-04, 17:26
Geplaatst door mark61
Ik heb alleen dit (http://www.sdnl.nl/gv2k99-3.htm) gevonden. Is geloof ik al van 5 jaar geleden. Maar een Vivant als zodanig, nee, helaas niet.

Het probleem zit hem dacht ik ook al in EU-wide doorvoering. Op zich een prima idee.

Groen Links, zei ik toch?

mark61
20-10-04, 17:26
Geplaatst door TonH
Niet bang dat juist de Europese weg (ik meen dat dat 1 van de punten van de BUB is) het makkelijker maakt de hele boel maar op te blazen?
Ik zie dat in Groot Brittannië. De Schotse nationalisten hebben dat nu als succesvol hoofdargument VOOR afscheiding...

Gek genoeg volgt de intensiteit van dat Schotse enthousiasme de olieprijs op de voet. Wel s opgemerkt?

Die regionalisering die de natie-staten ertussenuit zou vissen, je hoort er wel s wat van, maar in de praktijk? Wat gaat Schotland of Baskenland erop vooruit als de orders direct uit Brussel komen (dan zijn ze opeens wel een heeeel klein landje) ipv autonomie in een land waar je ook nog s in het nationale parlement vertegenwoordigd bent? (Het gekke is dat in GB alleen de Engelsen zelf geen parlement hebben, aangezien het Lagerhuis nu een federaal parlement is, met de Welshmen, Noordieren en Schotten)

mark61
20-10-04, 17:28
Geplaatst door TonH
Groen Links, zei ik toch?

Ja papa. :engel: Is die ook voor het referendum? bandiet Vivant is ietwat rechtser dan GL denk ik. Zie Wiki.

Geen Vivant in any case. Of is Groen Links ook net van naam veranderd?

TonH
20-10-04, 17:30
Geplaatst door Marsipulami
Tja, BUB denkt Europees en het kan wel kloppen dat Europa het makkelijker maakt om splitisingen door te voeren. Maar ik wil toch liever dat Wallonië bij ons blijft. Op dit moment is er geen enkele serieuze politieke partij meer in Vlaanderen die het opneemt voor België.

Vroeger waren alle grote partijen min of meer Belgicistisch. De laatste jaren is dat veranderd. Het uiteenspatten van de Volksunie (= gematigd vlaams nationalistisch) heeft er toe geleid dat er delen van die partij zijn die bij CD&V zijn aangesloten (i.c. NVA) en bij de SPA (i.c. Spirit). Daardoor zijn die grote partijen nog meer dan vroeger verplicht om geen water in hun Vlaamse wijn te doen. De VLD is sowieso al bevreesd voor Beligicistische standpunten, omdat hun electoraat wegstroomt naar het Vlaams Blok sinds die zich een gematigder imago hebben aangemeten.

Volgens mij de contradictie van Europa: Steeds groter worden en regionaal steeds kleiner.

Maar het moet toch vreemd zijn te wonen in een streek waar bijna niemand meer bij elkaar wil horen. Dat Belg-zijn langzaam ophoudt te bestaan.

Zoiets als Nederland na Fortuyn lijkt het wel.

mark61
20-10-04, 17:32
Geplaatst door TonH
Volgens mij de contradictie van Europa: Steeds groter worden en regionaal steeds kleiner. ...Zoiets als Nederland na Fortuyn lijkt het wel.

Gezellig verenigd in onze collectieve identiteitscrisis. We spreken tenslotte bijna allemaal Nederlands. Of nee, wacht...oh laat ook maar.

kinderen van de verlichting :confused:

TonH
20-10-04, 17:32
Geplaatst door mark61
Ja papa. :engel: Is die ook voor het referendum? bandiet Vivant is ietwat rechtser dan GL denk ik. Zie Wiki.

Geen Vivant in any case. Of is Groen Links ook net van naam veranderd?

Volgens mij voor referenda. En gestaalde kaders houden de bloedgroepen nog altijd levend...

TonH
20-10-04, 17:33
Geplaatst door mark61
kinderen van de verlichting :confused:

En het licht ging uit...

Marsipulami
20-10-04, 17:36
Geplaatst door mark61
De tegenwoordig gelukkig niet meer zo enthousiaste gevoelens over een Groot-Nederlandse gedachte zijn mij bekend,

Die groot-Nederlandse gedachte heeft in Vlaanderen absoluut nooit bestaan. Dat is iets waar je Nederlanders wel eens over hoort, maar voor een Vlaming is dat ondenkbaar. Ik denk dat de meeste Vlamingen liever bij Frankrijk zouden aansluiten dan bij Nederland, moest dat de keuze zijn.



maar hebben de Walen volgens jou een Waals dan wel Belgisch gevoel, of leeft er bij hen stiekem wel eens een Groot-Franse gedachte? Graag zo objectief mogelijk antwoorden :hihi:.

Walen zijn politiek heel gemakkelijke mensen, ik denk niet dat er veel Walen zullen zijn die een onafhankelijk Wallonië willen. In geval van splitising denk ik dat er wel een groot deel bij Frankrijk zouden willen aansluiten.

Toch speelt er ook een Waalse reflex in de Belgische politiek, maar die is niet zozeer cultureel dan wel financieel geïnspireerd. De PS vervult aan Waalse zijde de rol die het Vlaams Blok aan Vlaamse zijde vervult. Opeenvolgende staatshervormingen maken het steeds moeilijker dat er financiële transfers zijn van Vlaanderen naar Wallonië. Daarom trekt Wallonië vooral de Belgische kaart.


Ik ben me ervan bewust dat de ideeën over België ook nog eens variëren al naar gelang de relatieve toestand van de economie in de gemeenschappen. Eerst was het die arrogante rijke Waalse burgers en het arme onderdrukte kleine luydenvolk in Vlaanderen, nu is het Flanders Technology tegen achtergebleven kolen-en-staal-Liégois? Of zie ik dat te simpel?

Ooit was Wallonië rijker dan Vlaanderen, maar dat is van voor mijn tijd. Nu zijn het maar arme drommels met een grote syndicale reflex, maar met weinig ondernemingslust.

Marsipulami
20-10-04, 17:44
Geplaatst door TonH
Maar het moet toch vreemd zijn te wonen in een streek waar bijna niemand meer bij elkaar wil horen. Dat Belg-zijn langzaam ophoudt te bestaan.

Dat niemand meer bij elkaar wil horen is een fabeltje. De Vlamingen hebben niets tegen de Walen. Die opeenvolgende staatshervormingen zijn vooral iets van de politieke klasse. Aan de basis speelt dat veel minder. Zet tien gewone Vlamingen (geen politici) en één Waal rond een tafel -die geen Nederlands kent- en vrijwel altijd zal de discussie na enige minuten spontaan in het Frans worden voortgezet. Ik heb nooit iets gehoord van spanningen tussen Vlamingen en Walen in Brussel. Of op de taalgrens.

mark61
20-10-04, 17:44
Geplaatst door Marsipulami
Die groot-Nederlandse gedachte heeft in Vlaanderen absoluut nooit bestaan. Dat is iets waar je Nederlanders wel eens over hoort, maar voor een Vlaming is dat ondenkbaar. Ik denk dat de meeste Vlamingen liever bij Frankrijk zouden aansluiten dan bij Nederland, moest dat de keuze zijn.

Nou ja, ik had het ook over ruim voor jouw tijd. Geen paniek, in NL is er ook niemand voor te vinden. Behalve misschien Michiel Smit. :)
Dat vonden wij dacht ik Westvlaamse folklore. Bij de IJzerbedevaart wordt dat dan altijd even aangehaald. Die heeft toch zeker een Vlaams-nationale motivatie, no?


Walen zijn politiek heel gemakkelijke mensen, ik denk niet dat er veel Walen zullen zijn die een onafhankelijk Wallonië willen. In geval van splitising denk ik dat er wel een groot deel bij Frankrijk zouden willen aansluiten.

Conclusie: bij voorkeur is een Waal Belg?


Ooit was Wallonië rijker dan Vlaanderen, maar dat is van voor mijn tijd. Nu zijn het maar arme drommels met een grote syndicale reflex, maar met weinig ondernemingslust.

Hmm ik kreeg al die indruk. Als ik Luik met Antwerpen vergelijk (niet dat ik er erg verstand van heb, maar gewoon, de indruk die je krijgt) springen in Luik de tranen in mijn ogen van 'verlorenheid'. Het platteland is al niet veel levendiger.

mark61
20-10-04, 17:47
Geplaatst door Marsipulami
Dat niemand meer bij elkaar wil horen is een fabeltje. De Vlamingen hebben niets tegen de Walen. ...Of op de taalgrens.

Maar er is toch wel iets van 'we willen niet meer voor die sloebers betalen'? En geleuter over dat ze op het ziekenhuis niet genoeg Vlaams kennen zag ik laatst nog op de VRT.

TonH
20-10-04, 17:48
Geplaatst door Marsipulami
Dat niemand meer bij elkaar wil horen is een fabeltje. De Vlamingen hebben niets tegen de Walen. Die opeenvolgende staatshervormingen zijn vooral iets van de politieke klasse. Aan de basis speelt dat veel minder. Zet tien gewone Vlamingen (geen politici) en één Waal rond een tafel -die geen Nederlands kent- en vrijwel altijd zal de discussie na enige minuten spontaan in het Frans worden voortgezet. Ik heb nooit iets gehoord van spanningen tussen Vlamingen en Walen in Brussel. Of op de taalgrens.

Dank voor de correctie. Ik nam te grote stappen.

Had moeten zijn: Maar het moet toch vreemd zijn te wonen in een streek waar de politieke klasse niet meer bij elkaar wil horen. En er naar streeft dat het Belg-zijn langzaam ophoudt te bestaan. :(

mark61
20-10-04, 17:48
Geplaatst door TonH
En het licht ging uit...

Ik heb nog een stormlamp. Op petrolie.

TonH
20-10-04, 17:49
Geplaatst door mark61
Ik heb nog een stormlamp. Op petrolie.

En ik ga lekker eten bij Orontes op de Albert Cuyp. Aanrader! :zwaai:

Marsipulami
20-10-04, 17:53
Hier heb je een voorbeeld van zo'n radicale Flamingant die België om zeep wil helpen :p .


Meer Vlaming dan Marokkaan

NV-A-militant Yassin Menouny (18) pleit voor onafhankelijk Vlaanderen

Peter De Backer 22/03/2002

http://www.standaard.be/assets/images_upload/f220302j.jpg

Brussel - ,,Het is tijd voor een onafhankelijk Vlaanderen. En het stemrecht voor migranten hoeft er niet te komen.'' Hij is achttien en van Marokkaanse afkomst. Maar Brusselaar Yassin Menouny voelt zich vooral Vlaming. Hij is zelfs militant van de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) van Geert Bourgeois.


Yassin Menouny, leerling aan het atheneum van Molenbeek, is geboren in Antwerpen uit Marokkaanse ouders, maar heeft de Belgische nationaliteit. Vader is leraar islamitische godsdienst, moeder werkt bij de Europese Unie. Toen Yassin pas twee was, verhuisde het gezin naar Sint-Jans-Molenbeek.


Wat doet een allochtone Brusselaar bij de N-VA? ,,Wij Vlamingen worden in Brussel toch wat gediscrimineerd. Het zou een tweetalige stad moeten zijn. Maar zelfs op ons gemeentehuis in Molenbeek antwoorden ze je gewoon in het Frans als je Nederlands spreekt. Dat is op zijn minst eigenaardig. Zeker iemand met een hoge politieke functie moet toch in het Nederlands kunnen antwoorden.''

,,Ik ben in de politiek gegaan omdat ik vind dat daar iets aan moet veranderen: de taalwetgeving moet gewoon worden toegepast. Er moet ook iets aan de veiligheid worden gedaan. Sommige mensen durven de straat niet meer op. Dat levert het Vlaams Blok alleen maar stemmen op.''


Maar hoe bent u precies bij de N-VA terechtgekomen? ,,Ik heb alle partijen wel eens van nabij bekeken en ben zelfs lid geweest van VLD en ID21. Maar bij ID21 hadden ze vooral mooie praatjes.''

,,Ik ben bij de Volksunie gegaan toen Geert Bourgeois er voorzitter was: hij trok resoluut de Vlaamse kaart. De andere partijen zijn dat Vlaamse verloren. Ze laten zich meeslepen door de Franstaligen.''


U beschouwt zichzelf als Vlaamsgezind? ,,Ja. Ik besef dat mijn wortels in Marokko liggen, maar ik ben hier geboren. Vlaanderen is mijn eerste vaderland. Ik stel vast dat België alleen nog op papier bestaat. Het is alleen dankzij de monarchie dat het nog bestaat.''

,,Vlaamse en Franstalige partijen doen niks anders dan ruzie maken. Het was ook een grote fout dat Brussel in 1989 het derde gewest is geworden.''


U hebt de Belgische politiek grondig bestudeerd? ,,Ik heb er veel over gelezen. Ik heb ook veel geleerd uit de film Daens , hoe Vlamingen voor hun rechten zijn opgekomen. Iedereen ziet toch dat België slecht bestuurd wordt. Als dat nog lang duurt, dreigt Vlaanderen mee met Wallonië ten onder te gaan. Ik vind dan ook dat Vlaanderen sterk genoeg is om op eigen benen te staan.''


U wil een zelfstandig Vlaanderen? ,,Neen, ik wil een onafhankelijk Vlaanderen, met Brussel als tweetalige hoofdstad. In Brussel sturen steeds meer ouders hun kinderen naar Nederlandstalige scholen. Dat is toch bewijs dat Vlaanderen het goed doet.''


Toen de Volksunie splitste, koos u voor Geert Bourgeois. Was Bert Anciaux, doorgaans populair bij jongeren, geen meer voor de hand liggende keuze? ,,Dat wordt mij vaak gevraagd. Onder Bert Anciaux was de VU de ene keer links, de andere keer rechts. Een multiculturele samenleving is natuurlijk prachtig. Maar de VU was opgericht om voor de rechten van de Vlamingen op te komen. Dat was mijnheer Anciaux blijkbaar vergeten.''

,,Hij laat zich te veel meeslepen, ook door Franstalige partijen. Anciaux moest toch ook opkomen voor het Vlaamse volk? Toen hij voorzitter was, heeft de VU haar wortels verloren.''

,,In de Brusselse Chicago-wijk zijn er twee Nederlandstalige buurthuizen, die ooit geopend werden door Vic Anciaux, om jongeren van straat te houden. Wel, iedereen spreekt daar Frans. Dat ontgoochelt mij.''


Velen noemen Bourgeois rechts-conservatief. ,,Ze hebben ongelijk. Hij heeft tenminste duidelijke standpunten. Ik heb Geert Bourgeois twee keer ontmoet en ik vind hem een charmante, serieuze man.''


De N-VA is tegen het stemrecht voor migranten. Veel Marokkanen in dit land mogen niet stemmen, hoewel ze net als jij hier geboren zijn. ,,Ik ben tegen stemrecht voor migranten. Vlaanderen stelt zijn deuren open voor iedereen. We geven al gratis taallessen, we helpen bij het zoeken naar werk. Dan mogen migranten toch een inspanning doen om Nederlands te leren?''

,,Mijn ouders hebben dat ook gedaan. Dat migrantenstemrecht is een politiek spel van de Franstalige partijen. Hier in Molenbeek wil de Parti Socialiste er gewoon stemmen mee winnen.''

,,Ik vind ook dat de snel-Belg-wet moet veranderen. Nu kan je Belg worden zonder de landstaal te beheersen: dat kan toch niet. Neen, ik ben voor een verplichte inburgering.''




©Copyright De Standaard

mark61
20-10-04, 17:54
Geplaatst door TonH
En ik ga lekker eten bij Orontes op de Albert Cuyp. Aanrader! :zwaai:

Eet smakelijk! :chef: Dank voor de tip!

mark61
20-10-04, 17:57
Geplaatst door Marsipulami
Hier heb je een voorbeeld van zo'n radicale Flamingant die België om zeep wil helpen :p .

Das pas een walgelijke superbounty. Dyab, doe er wat aan!

Na, bedankt voor alle info. Ik moest ook maar eens gaan koken. Of in ieder geval voeder verzamelen. Je weet hoe dat hier gaat met die culi-barbaren.

TonH
21-10-04, 00:09
Geplaatst door mark61
Eet smakelijk! :chef:

Dank je. Hebben we gedaan:

Vooraf:
Humus
Gefrituurde mosselen
rolletjes filodeeg met kaas
zelf geplukte en ingemaakte kruiden

Hoofdmaaltijd:
Op houtskool gegrilde zeebaars (alleen zout, wat dille en citroen)
idem gegrilde lamskoteletten (tegen roze aan sappig)
salade
Bulgur
patates

Toe:
Baklava en ijs
Mintthee

En dan is het jammer dat ik niet meer rook :roker:

mark61
21-10-04, 00:11
Geplaatst door TonH
Dank je. Hebben we gedaan:

Vooraf:
Humus
Gefrituurde mosselen
...Op houtskool gegrilde zeebaars (alleen zout, wat dille en citroen)
idem gegrilde lamskoteletten (tegen roze aan sappig)
...Baklava en ijs
Mintthee

En dan is het jammer dat ik niet meer rook :roker:

Man o man hou op

TonH
21-10-04, 00:29
Geplaatst door mark61
Man o man hou op

OK :slapen:

Julien
21-10-04, 12:24
Geplaatst door Marsipulami
Die groot-Nederlandse gedachte heeft in Vlaanderen absoluut nooit bestaan. Dat is iets waar je Nederlanders wel eens over hoort, maar voor een Vlaming is dat ondenkbaar. Ik denk dat de meeste Vlamingen liever bij Frankrijk zouden aansluiten dan bij Nederland, moest dat de keuze zijn.




Walen zijn politiek heel gemakkelijke mensen, ik denk niet dat er veel Walen zullen zijn die een onafhankelijk Wallonië willen. In geval van splitising denk ik dat er wel een groot deel bij Frankrijk zouden willen aansluiten.

Toch speelt er ook een Waalse reflex in de Belgische politiek, maar die is niet zozeer cultureel dan wel financieel geïnspireerd. De PS vervult aan Waalse zijde de rol die het Vlaams Blok aan Vlaamse zijde vervult. Opeenvolgende staatshervormingen maken het steeds moeilijker dat er financiële transfers zijn van Vlaanderen naar Wallonië. Daarom trekt Wallonië vooral de Belgische kaart.



Ooit was Wallonië rijker dan Vlaanderen, maar dat is van voor mijn tijd. Nu zijn het maar arme drommels met een grote syndicale reflex, maar met weinig ondernemingslust.

hm de Vlamingen die ik over Frankrijk en Fransen heb horen spreken waren helemaal niet zo enthousiast over hun Zuiderburen.

en ik zal de Walen teleur moeten stellen. Geen Fransman peinst er over om Wallonie ooit bij Frankrijk toe te laten voegen. Er is zelfs schaamte onder de Fransen dat dat gebied zich zo identificeert met Frankrijk. Fransen vinden Walloniers maar nep-Fransen met een lelijk accent.

mark61
21-10-04, 13:14
Geplaatst door Julien
en ik zal de Walen teleur moeten stellen. Geen Fransman peinst er over om Wallonie ooit bij Frankrijk toe te laten voegen. Er is zelfs schaamte onder de Fransen dat dat gebied zich zo identificeert met Frankrijk. Fransen vinden Walloniers maar nep-Fransen met een lelijk accent.

Schaamte? :hihi: Als het nep-Fransen zijn, wat zijn het dan echt? Belgen met een heel raar Vlaams dialect?