PDA

Bekijk Volledige Versie : Binnenkort is het afgelopen met de dominante rol van de Verenigde Staten in de wereld



Zwarte Schaap
20-10-04, 14:14
'VS op rand van financiële afgrond'

Door Jeroen Hoorn

Binnenkort is het afgelopen met de dominante rol van de Verenigde Staten in de wereld, voorspellen een linkse econoom en een rechtse historicus. De Amerikanen hebben er simpelweg het geld niet meer voor.

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1098260634_21277.jpg
De schuld van de Amerikaanse overheid groeit maar door. Nog even en het is afgelopen met de dominante rol van de VS in de wereld, voorspellen economen.(Archieffoto Rotterdams Dagblad)

Een acht met twaalf nullen, oftewel acht biljoen. Dat is de schuld in dollars van de Amerikaanse federale overheid. Ieder jaar wordt dit bedrag groter. Dit jaar komt de regering een slordige 600 miljard dollar tekort, het geld meegerekend dat de overheid van zichzelf leent, uit de potten voor medische zorg en sociale zekerheid.

,,Zulke tekorten kan Amerika zich nu nog net veroorloven, maar dat is binnenkort afgelopen,'' zegt Mark Weisbrot, co-directeur van het Center for Economic en Policy Research, een in Washington gevestigde denktank. Onlangs was Weisbrot voor een lezing in Nederland. Volgens Weisbrot kunnen de VS hun schulden vroeg of laat niet meer betalen. Nu staat de lage rente dat nog toe, maar dat blijft niet eeuwig zo. Dan is er de kans op het instorten van de huizenmarkt, wat volgens Weisbrot binnen afzienbare tijd moet gebeuren. Dat zal leiden tot een nieuwe recessie en dus tot minder belastinginkomsten voor de overheid.

,,De VS lenen op grote schaal geld van het buitenland. De centrale banken van landen als China en Japan kopen dollars om de koers van hun eigen munt laag te houden, wat goed is voor de export naar de VS. Wij krijgen hun spullen, zij krijgen er stukken papier voor terug die steeds minder waard worden. In feite geven ze hun producten aan ons cadeau. Vroeg of laat houden ze daarmee op. Als de Chinezen de afgelopen jaren euro's had gekocht in plaats van dollars, had ze dat miljarden gescheeld.''

De operaties in Irak en Afghanistan kosten de Verenigde Staten dit jaar 115 miljard dollar. Afgezet tegen het totale tekort valt dat mee. ,,Toch zal er op bezuinigd moeten worden,'' zegt Weisbrot. ,,Op de andere posten van de federale overheid valt nu eenmaal niet veel te snijden. De kosten voor sociale zekerheid worden alleen maar hoger, niet lager. De rente op de staatsschuld moet betaald worden. De enige post die overblijft, is het leger.''


Faillissement
Weisbrot en zijn denktank afficheren zich nadrukkelijk als progressief. Toch is hun boodschap geen wensdroom van een stel linkse economen. De rechtse historicus Niall Ferguson gaat in zijn nieuwe boek Colossus, over het Amerikaanse 'wereldrijk', nog verder. Ferguson, fan van de Britse oud-premier Margaret Thatcher en bekend geworden met een controversieel boek waarin hij uiteenzette dat het Britse koloniale rijk zo slecht nog niet was, betoogt in Colossus - zojuist in Nederlandse vertaling verschenen - onder meer dat de VS op de rand van het faillissement staan.

Ferguson legt uit dat economen de neiging hebben om het geld dat de overheid in de toekomst zal moeten uitgeven aan pensioenen en medische verzorging van het groeiende aantal ouderen, te beschouwen als ,,impliciete verplichtingen.'' Die term wekt de indruk dat de overheid er onder uit kan. Niets is minder waar. ,,Politiek gezien is het zelfs gemakkelijker om in gebreke te blijven bij de afbetaling van schulden dan te weigeren sociale uitkeringen en medische zorg te betalen.''

De Britse historicus haalt een rapport aan van twee Amerikaanse economen, een van de centrale bank en een van het ministerie van Financiën. Stel dat de regering nu de hand kon leggen op alle inkomsten die in de toekomst te verwachten zijn, redeneren de twee. Tegelijkertijd moet de regering ook alle toekomstige schulden voldoen. Zouden de totale inkomsten voldoende zijn om de totale schuld te voldoen? Bij lange na niet, is het antwoord. Zelfs als de economie blijft groeien, zou de overheid minstens 45 biljoen - 45 gevolgd door twaalf nullen - tekort komen. Dat is vier keer de waarde van alles wat er jaarlijks in de Verenigde Staten wordt geproduceerd.

Pers en politiek hebben het rapport van de twee economen doodgezwegen. ,,Het nieuws is zo slecht dat bijna niemand het wil geloven,'' constateert Ferguson. Vroeg of laat zal het echter doordringen tot beleggers, die Amerikaanse staatsobligaties massaal zullen gaan verkopen. ,,Net als bij een aardbeving zijn het tijdstip en de omvang van deze crisis niet te voorspellen.'' Wel is zeker dat ook Azië en Europa erdoor getroffen zullen worden. ,,Maar zij hebben geen plannen om een wereldrijk te stichten, dus hun economische neergang zal nauwelijks strategische gevolgen hebben. Voor de VS ligt dat geheel anders.''


Bron: Rotterdams Dagblad 20/10/04

Cohen
20-10-04, 14:27
Bijkomend nadeel / gevolg --> vrijwel iedereen gaat mee, of denk je dat Nederland niet zwaar afhankelijk is van Uncle Sam? Gaat er zeker aankomen, beleggers zijn al meer aan het focussen op China, de VS-tijd is geweest. Vraag is alleen hoelang ze het kunstmatig kunnen tegenhouden. Feit is dat er een climax komt, simpel principe van marktwerking. Gevolg van zo'n economische crisis is weer dat de publieke opinie jegens minderheden ook radicaal zal veranderen. Maw, het word minder gezellig hiero.

Wizdom
20-10-04, 14:53
Geplaatst door Cohen
Bijkomend nadeel / gevolg --> vrijwel iedereen gaat mee, of denk je dat Nederland niet zwaar afhankelijk is van Uncle Sam? Gaat er zeker aankomen, beleggers zijn al meer aan het focussen op China, de VS-tijd is geweest. Vraag is alleen hoelang ze het kunstmatig kunnen tegenhouden. Feit is dat er een climax komt, simpel principe van marktwerking. Gevolg van zo'n economische crisis is weer dat de publieke opinie jegens minderheden ook radicaal zal veranderen. Maw, het word minder gezellig hiero.

De arrogantie komt voor de zondvloed...

sinclair
20-10-04, 18:51
Net als bij een aardbeving zijn het tijdstip en de omvang van deze crisis niet te voorspellen.'' Wel is zeker dat ook Azië en Europa erdoor getroffen zullen worden. ,,Maar zij hebben geen plannen om een wereldrijk te stichten, dus hun economische neergang zal nauwelijks strategische gevolgen hebben. Voor de VS ligt dat geheel anders.''

Als dit gebeurd zal het toch wel gedaan zijn met China.
Het grootte handelstekort dat de VS nu heeft is grotendeels te danken aan China.
De Amerikanen lenen(ze kunnen dit nog omdat de huizenmarkt sterk overgewaardeerd staat) en kopen daarmee de goedkope Chinese produkten.
Deze situatie heeft zich al eens eerder voorgedaan in de jaren tachtig.
Toen was Japan de "oorzaak" van het handelstekort.
Amerika devalueerde haar munt tegenover de Yen, waardoor japanse produkten zeer duur werden in Amerika(dit is nu ook al een beetje het geval voor Europese produkten door de dure Euro).
De ongeloofelijk groei van begin de jaren tachtig kwam tot stilstand, en Japan was uiteindelijk het "slachtoffer" .
Volgens mij zal net hetzelfde gebeuren met China, maar er is wel een verschil.
In China zijn het vooral Amerikaanse en Europese bedrijven die de groei daar ondersteunen waardoor bij zo'n situatie heel wat Amerikaanse en Europese bedrijven failliet zullen gaan.

~Panthera~
20-10-04, 19:42
Wordt het dan nog goedkoper op Ebay ? :hihi:

rja
20-10-04, 20:16
Amerika is een zeepbel, die leeft op geleend geld, zolang de hele wereld meehelpt om deze zeepbel in stand te houden gaat dit, veel van de innovatie komt uit Amerika, omdat
Amerika het land is met een van de beste ondernemingklimaten in de wereld, kapitalisme is zijn puurste vorm.

Dat zou voor Nederland zeer zware economische consequenties hebben, Nederland heeft zwaar geïnvesteerd in Amerika, veel van ons pensioengeld zit in Amerika. Onze huizenmarkt is een ook zeepbel, wij persoonlijk Nederlanders hebben meer schulden per hoofd van de bevolking als een gemiddelde Amerikaan, door onze hypoteken, oorzaak : de hypotheekaftrek.

jans
20-10-04, 20:27
Dit is een zeer waarschijnlijk scenario. Clinton heeft als enigste amerikaanse president het saldo op de lopende rekening positief kunnen laten uitkomen, Bush daarentegen heeft dit overschot binnen no-time op een 600 miljard tekort gezet. Ik denk dat Europa de crisis wel kan overleven.

Lawrence
20-10-04, 21:11
Geplaatst door jans
Dit is een zeer waarschijnlijk scenario. Clinton heeft als enigste amerikaanse president het saldo op de lopende rekening positief kunnen laten uitkomen, Bush daarentegen heeft dit overschot binnen no-time op een 600 miljard tekort gezet. Ik denk dat Europa de crisis wel kan overleven.

Ik heb begrepen dat het tekort van de VS 5,7% is van het nationaal product. Dat is hoog, maar betekend niet dat dit het einde van de VS gaat betekenen op korte termijn.

Met een hoge economische groei moeten die schulden gemakkelijk kunnen worden afgelost.... lijkt me?

euhh
20-10-04, 21:31
Als de VS knalt, knalt de wereld, we hebben al een heel erg eng voorbeeld, de jaren 20, de V.S. klapt, europa klapt > H!tler tadaaaaaaaaa.

Dus laten we hopen dat de VS het vol houd anders worden er een hele hoop mensen van de ene op de andere dag straatarm en gaan de gaarkeukens wereldwijd weer open (ik verhuis uiteraard tegen die tijd naar mijn voorouderlijk agarische gebied ;) )


Oja als er weer zo'n recessie als in de jaren 20 komt dan worden de uitkeringsgerechtigden als eerste de dupe (WAO/AOW/WW/Bijstand etc etc) maar dat behoeft geen nadere uitleg, dan is het ieder voor zichzelf en god voor ons allen.

Zwarte Schaap
20-10-04, 22:06
Geplaatst door euhh
Als de VS knalt, knalt de wereld, we hebben al een heel erg eng voorbeeld, de jaren 20, de V.S. klapt, europa klapt > H!tler tadaaaaaaaaa.

Dus laten we hopen dat de VS het vol houd anders worden er een hele hoop mensen van de ene op de andere dag straatarm en gaan de gaarkeukens wereldwijd weer open (ik verhuis uiteraard tegen die tijd naar mijn voorouderlijk agarische gebied ;) )

Als de VS klapt , gaat zal het ergens anders beter gaan. Echte democratie krijgt dan elders in de wereld kans. Nederland moet gewoon haar technologie beter inzetten en de massaconsumptiemaatschappij afzweren.

Lawrence
20-10-04, 22:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als de VS klapt , gaat zal het ergens anders beter gaan. Echte democratie krijgt dan elders in de wereld kans. Nederland moet gewoon haar technologie beter inzetten en de massaconsumptiemaatschappij afzweren.

Ik snap echt niet hoe. De wereld economie is enorm vestrengeld. Als de VS als grootste economie klapt (wat niet gaat gebeuren volgens mij op korte termijn, wel op lange termijn), zijn de gevolgen wereld wijd voelbaar. Oftewel, het gaat dan nergens beter.

Massaconsumptiemaatschappij afzweren?
Hoe? Heb je een alternatief?

Zwarte Schaap
20-10-04, 22:40
Geplaatst door Lawrence
Ik snap echt niet hoe. De wereld economie is enorm vestrengeld. Als de VS als grootste economie klapt (wat niet gaat gebeuren volgens mij op korte termijn, wel op lange termijn), zijn de gevolgen wereld wijd voelbaar. Oftewel, het gaat dan nergens beter.

Het gaat trouwens vrijwel alleen goed in de westerse wereld, de rest van dde wereld creepeert. Die zullen heus niet meer creperen. Hooguit zullen ze hun lot verbeteren omdat er een evenwichtigere democratie zal kunnen ontstaan vanwege het feit dat de USA haar schoothondjes niet meer kan ondersteunen.

Verder is de opkomst en ondergang van de leidende maatschappij ook aan bepaalde wetten onderhevig. Één van die wetten is dat na opkomst de ondergang komt. Als je de leidende maatschappijen grofweg volgt zie je een bepaalde lijn.

Van de Egyptenaren ging het over naar de Grieken, na de grieken ging het over na de Romeinen, na de romeinen ging het over naar het Midden-Oosten van de Islam. In de ISlam zelf ging het verder naar de vrste uithoeken tot in spanje en de grenslanden van Turkije.

Hierna pikten de naburige landen van de Islamitische gebieden het op. Van Zuid-Europa ging het over naar Noord-Europa. Van Noord-Europa sprong het over de USA. Van de USA is het weer overgeslagen naar Japan. Na Japan is het nu Zuid-Korea en China.

Kortom de grenslanden nemen het vaak over van de leidend gevende maatschappij. Je zou kunnen zeggen de één zijn dood is de ander zijn brood.


Massaconsumptiemaatschappij afzweren?
Hoe? Heb je een alternatief? Productie en consumptie gericht op milieu en duurzaamheid. Hierbij is het nodig dat we onze huidige cultuur van verspilling aanpassen en tegengaan.

Lawrence
20-10-04, 23:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het gaat trouwens vrijwel alleen goed in de westerse wereld, de rest van dde wereld creepeert. Die zullen heus niet meer creperen. Hooguit zullen ze hun lot verbeteren omdat er een evenwichtigere democratie zal kunnen ontstaan vanwege het feit dat de USA haar schoothondjes niet meer kan ondersteunen.

volgens mij crepeert (hoe erg het ook is) alleen Afrika, en dan met name de landen onder de sahara. Zij zullen inderdaad niet meer creperen, simpelweg omdat erger bijna niet kan.

De rest van de wereld is een ander verhaal. De Aziatische landen zijn bijna allemaal enorm aan het expanderen. Deze landen zullen door een collapse van ed US in diepe armoede worden gedompeld.

Ook de landen in het MO zullen veranderen in straatarme landen, omdat de VS een grote olie importeur is.

Wel ben ik het met je eens dat vanuit deze enorme chaos nieuwe meer evenwichtige democratiën kunnen ontstaan, maar daar is wel eerst een lange en soort donkere middeleeuwen voor nodig waarin religieus fundamentalisme weelderig zal floreren.


Geplaatst door Zwarte Schaap

Verder is de opkomst en ondergang van de leidende maatschappij ook aan bepaalde wetten onderhevig. Één van die wetten is dat na opkomst de ondergang komt. Als je de leidende maatschappijen grofweg volgt zie je een bepaalde lijn.

Van de Egyptenaren ging het over naar de Grieken, na de grieken ging het over na de Romeinen, na de romeinen ging het over naar het Midden-Oosten van de Islam. In de ISlam zelf ging het verder naar de vrste uithoeken tot in spanje en de grenslanden van Turkije.

Hierna pikten de naburige landen van de Islamitische gebieden het op. Van Zuid-Europa ging het over naar Noord-Europa. Van Noord-Europa sprong het over de USA. Van de USA is het weer overgeslagen naar Japan. Na Japan is het nu Zuid-Korea en China.
[/B]

Klopt helemaal. Alleen denk ik dat Amerika nog wel wat jaartjes het machtigste land zal blijven. Dus het grote oveheids tekort is niet de reden dat het land snel gaat omvallen.

Volgens mij gaat de VS denk ik (ik heb geen glazenbol) op middenlange termijn (ongeveer 50 jaar) aan haar eigen arrogantie en gulzigheid ten onder (net als het Romeinse rijk) China zal wel de fakkel gaan overnemen. Als China het machtigste land gaat worden in de wereld kan het wel eens heel gevaarlijk worden (er zijn mensen die beweren dat Chinezen zich zelf nog al "superieur"achten, hetgeen kan betkenen dat zij andere landen aggreseif gaan kolonialiseren).

Op dat moment moeten landen die nu een hekel aan elkaar hebben (islamietische wereld versus US en Europa) elkaar meer gaan opzoeken om een tegenwicht te vormen.


Geplaatst door Zwarte Schaap

Kortom de grenslanden nemen het vaak over van de leidend gevende maatschappij. Je zou kunnen zeggen de één zijn dood is de ander zijn brood.

Productie en consumptie gericht op milieu en duurzaamheid. Hierbij is het nodig dat we onze huidige cultuur van verspilling aanpassen en tegengaan. [/B]

Klinkt idealistich, en in theorie goed, alleen zal niet in de praktijk werken denk ik. Kan je concreter worden?

ZbaqZbaq
21-10-04, 01:35
is deze topic nou wat ze bedoelen met het spreekwoord "koffiedik kijken" ?

Eelke
21-10-04, 07:19
Persoonlijk denk ik dat de winnaar het land is wat als eerste een oplossing weet te vinden voor het verdwijnen van de olie de komende 40 jaar. Tot die tijd zal Amerika het nog wel vol houden en misschien daarna ook wel als ze een bruikbare nieuwe energiebron uitvinden.

Groet, groet Eelke

GroteWolf
21-10-04, 09:24
Persoonlijk denk ik dat de winnaar het land is wat als eerste een oplossing weet te vinden voor het verdwijnen van de olie de komende 40 jaar.

Amerika?

Eelke
21-10-04, 10:13
Geplaatst door GroteWolf
Amerika?

Maakt een goede kans.

Groet, groet Eelke