PDA

Bekijk Volledige Versie : Dochters Turkse premier Erdogan om hoofddoek in VS



plexus
20-10-04, 14:57
PARIJS De twee dochters van de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan studeren in de VS,omdat in de universiteiten in eigen land het dragen van een hoofddoek niet is toegestaan.

Erdogan vertrouwde dat toe aan een Franse nieuwszender,die hem ondervroeg over het Franse verbod op de hoofddoek.
Een wijziging van de Turkse grondwet die het dragen van religieuze symbolen in het openbaar verbiedt,is voor de
orthodoxe Erdogan niet aan de orde.

Volgens Erdogan hadden zijn dochters geen andere keus dan uit te wijken naar het buitenland als ze hun geloof
serieus nemen.

---

een beetje vreemd hoor!

Zwarte Schaap
20-10-04, 15:22
Geplaatst door plexus
PARIJS De twee dochters van de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan studeren in de VS,omdat in de universiteiten in eigen land het dragen van een hoofddoek niet is toegestaan.

Erdogan vertrouwde dat toe aan een Franse nieuwszender,die hem ondervroeg over het Franse verbod op de hoofddoek.
Een wijziging van de Turkse grondwet die het dragen van religieuze symbolen in het openbaar verbiedt,is voor de
orthodoxe Erdogan niet aan de orde.

Volgens Erdogan hadden zijn dochters geen andere keus dan uit te wijken naar het buitenland als ze hun geloof
serieus nemen.

---

een beetje vreemd hoor!

Vreemd maar wel de waarheid. Je mag in Turkije als vrouwelijke parlementarier geneens een hijaab ophebben. Zelfs als bewindsman mag je vrouw niet op regeringsfeestjes verschijnen met een hijaab.

Pure racisme door atahond geintroduceerd.

TonH
20-10-04, 15:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vreemd maar wel de waarheid. Je mag in Turkije als vrouwelijke parlementarier geneens een hijaab ophebben. Zelfs als bewindsman mag je vrouw niet op regeringsfeestjes verschijnen met een hijaab.

Pure racisme door atahond geintroduceerd.

Ha, daar is dat 'racisme' weer! Mark61 zegt dat je daar 'fascisme' mee bedoelt?

In ieder geval zijn Ata en de Turken van één en dezelfde 'soort', toch?

Erdogans vrouw draagt haar hijaab wel in het buitenland op staatsbezoeken. En wist je dat in Nederland het dragen van de hijaab in raadszalen door weghouders en raadsleden gewoon mag?

barfly
20-10-04, 18:40
Geplaatst door plexus
PARIJS De twee dochters van de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan studeren in de VS,omdat in de universiteiten in eigen land het dragen van een hoofddoek niet is toegestaan.

Erdogan vertrouwde dat toe aan een Franse nieuwszender,die hem ondervroeg over het Franse verbod op de hoofddoek.
Een wijziging van de Turkse grondwet die het dragen van religieuze symbolen in het openbaar verbiedt,is voor de
orthodoxe Erdogan niet aan de orde.

Volgens Erdogan hadden zijn dochters geen andere keus dan uit te wijken naar het buitenland als ze hun geloof
serieus nemen.

---

een beetje vreemd hoor!

Wat een vuile hypocriet zeg die Erdogan! Als ik in zijn positie verkeerde dan zou ik geen premier van Turkije zijn geworden. En al helemaal als je bedenkt dat Erdogan mede om zijn striktere islamitische denkbeelden is verkozen. Ik zou wel eens een interview met Erdogan willen zien als deze vraag gesteld wordt...

Turkish_boy
20-10-04, 18:42
Geplaatst door barfly
Wat een vuile hypocriet zeg die Erdogan! Als ik in zijn positie verkeerde dan zou ik geen premier van Turkije zijn geworden. En al helemaal als je bedenkt dat Erdogan mede om zijn striktere islamitische denkbeelden is verkozen. Ik zou wel eens een interview met Erdogan willen zien als deze vraag gesteld wordt...

Ik wil je erop wijzen dat die regel niet door Erdogan is verzonnen. Hij bestaat lang. Hij kan het niet zomaar 1-2-3 veranderen.

Goodnight
20-10-04, 18:42
wat een bizar verhaal zeg!

Zijn dochters kunnen het zich veroorloven om te studeren in een ander land..........

barfly
20-10-04, 18:45
Geplaatst door Turkish_boy
Ik wil je erop wijzen dat die regel niet door Erdogan is verzonnen. Hij bestaat lang. Hij kan het niet zomaar 1-2-3 veranderen.

Ik weet dat die regel al heel lang bestaat maar ik vind wel dat Erdogan een heel verkeerd signaal afgeeft zo. Hij zou beter kunnen proberen om die regel af te schaffen. Een premier heeft een voorbeeld funktie dus hij zou zijn dochters gewoon in Turkije moeten laten studeren.

Turkish_boy
20-10-04, 18:48
Geplaatst door Goodnight
wat een bizar verhaal zeg!

Zijn dochters kunnen het zich veroorloven om te studeren in een ander land..........

Heel veel dingen zijn misterieuz in Turkije, de waarheid komt nooit naar boven. Bijvoorbeeld waarom schaft de president die regel niet af als hij het er niet mee eens is. Je kunt er minimaal een referendum over houden.

Goodnight
20-10-04, 18:52
He Turkish Boy, had begrepen van mijn Turkse collega dat dat hoofddoekverbod alleen maar formeel is.
Volgens deze collega mochten die meisjes die toen een rechtszaak hadden aangespannen en verloren daarna wel gewoon naar de universiteit met hoofddoek (?????????)

Maar dat terzijde: ik vind voor een premier die zegt islamitisch te zijn en democratisch dit dus een totaaaal ondemocratisch wet is.En wetten zijn er om veranderd te worden....ze zijn niet goddelijk ofzo.Hij hoeft de Koran niet te wijzigen...het is een wet die hoog nodig aan een onderzoek moet onderworpen.Van een niet-islamitisch land kan ik me nog enigzins indenken dat ze een hoofddoekverbod instellen ( waar ik het niet mee eens ben) maar dat een islamitisch land met een islamitische premier dit zelf ook verbied geeft toch wel te denken over de dubbelhartigheid van deze mijnheer.

Wil Turkije dan ZOOOOOOO graag bij de EU horen dat ze zelfs hun ziel en zaligheid ervoor verkopen?

Goodnight
20-10-04, 18:54
Geplaatst door Turkish_boy
Heel veel dingen zijn misterieuz in Turkije, de waarheid komt nooit naar boven. Bijvoorbeeld waarom schaft de president die regel niet af als hij het er niet mee eens is. Je kunt er minimaal een referendum over houden.

Ik denk dat hij zelf het belang van het land hoger inschat dan de rechten van zijn volk.
dat hoofddoekverbod bestaat natuurlijker al langer, sinds Ataturk toch?
Maar daar is het ook allemaal mee begonnen.

sinclair
20-10-04, 19:05
Volgens mij durfde hij gewoon niet bekennen dat de Turkse Universiteiten niet echt bekend zijn waardoor hij zijn dochters liever stuurde naar een Amerikaanse Universiteit met veel faam.

Pytaghoras
20-10-04, 20:22
Geplaatst door Turkish_boy
Heel veel dingen zijn misterieuz in Turkije, de waarheid komt nooit naar boven. Bijvoorbeeld waarom schaft de president die regel niet af als hij het er niet mee eens is. Je kunt er minimaal een referendum over houden.

Dan krijgt hij het leger op zijn dak. Leger bepaalt alles in Turkije.

Turkish_boy
20-10-04, 21:37
Geplaatst door Goodnight
He Turkish Boy, had begrepen van mijn Turkse collega dat dat hoofddoekverbod alleen maar formeel is.
Volgens deze collega mochten die meisjes die toen een rechtszaak hadden aangespannen en verloren daarna wel gewoon naar de universiteit met hoofddoek (?????????)

Maar dat terzijde: ik vind voor een premier die zegt islamitisch te zijn en democratisch dit dus een totaaaal ondemocratisch wet is.En wetten zijn er om veranderd te worden....ze zijn niet goddelijk ofzo.Hij hoeft de Koran niet te wijzigen...het is een wet die hoog nodig aan een onderzoek moet onderworpen.Van een niet-islamitisch land kan ik me nog enigzins indenken dat ze een hoofddoekverbod instellen ( waar ik het niet mee eens ben) maar dat een islamitisch land met een islamitische premier dit zelf ook verbied geeft toch wel te denken over de dubbelhartigheid van deze mijnheer.

Wil Turkije dan ZOOOOOOO graag bij de EU horen dat ze zelfs hun ziel en zaligheid ervoor verkopen?

Nee niks formeel in Turkije kom je net zoals in Frankrijk een universitijd niet binnen met een hoofdoek om. In Turkije houden ze staat en religie gescheiden opzich een goede daad voor vooruitgang van democratie.
En zoals je weet is een school een openbaar/overheids gebouw dus houden ze daar ook uitingen van religie tegen. Het heeft niks met EU te maken die regel bestaat al lang er is veel onrust over geweest. Na lang over nadenken denk ik dat die regel eigenlijk alleen maar onzin is. Ik vind dat er een uizondering gemaakt moet worden op scholen wel een hoofdoek.

Turkish_boy
20-10-04, 21:39
Geplaatst door sinclair
Volgens mij durfde hij gewoon niet bekennen dat de Turkse Universiteiten niet echt bekend zijn waardoor hij zijn dochters liever stuurde naar een Amerikaanse Universiteit met veel faam.
Nee niet waar universitijten daar zijn hoog. Ik heb wel eens een boek van middebare school gepakt. Het is echt moeilijk het was een wiskunde boek nou zulke sommen krijg ik hier op het MBO nivo 4 niet eens bij wiskunde en mijn nichtje van 12 jaar die loste het zonder problemen zonder rekenmachine op.

Zwarte Schaap
20-10-04, 21:53
Geplaatst door TonH
Ha, daar is dat 'racisme' weer! Mark61 zegt dat je daar 'fascisme' mee bedoelt? Nee ik bedoel er discriminatie mee.


In ieder geval zijn Ata en de Turken van één en dezelfde 'soort', toch? absoluut niet. De meeste Turken zijn moslim. Mustafa Kemal was naar alle waarschijnlijkheid een spion van het westen. Mustafa haatte de Islam.


En wist je dat in Nederland het dragen van de hijaab in raadszalen door weghouders en raadsleden gewoon mag? Ja dat weet ik, anders kon fatima ellatik haar werk niet naar behoren doen.

sinclair
20-10-04, 22:12
Nee niet waar universitijten daar zijn hoog. Ik heb wel eens een boek van middebare school gepakt. Het is echt moeilijk het was een wiskunde boek nou zulke sommen krijg ik hier op het MBO nivo 4 niet eens bij wiskunde en mijn nichtje van 12 jaar die loste het zonder problemen zonder rekenmachine op.


Ik bedoelde zeker niet dat de Universiteiten daar een laag niveau hebben.
Maar Turkse Universiteiten zijn toch niet zo bekend?(Ik ben nu ook weeral geen kenner op alle vakgebieden, dus je mag mij zeker verbeteren)

En meestal maakt het meestal wel een verschil later als je een Master hebt van Stanford of dan wel uit Ankara.

observer
20-10-04, 22:35
denk het wel

waarom zou hij anders het risico lopen dat zijn dochters in amerika gecorrupteerd worden door sex drugs rock en roll

of nog erger ze gaan over op het christendom

als hij de islamitische levenstijl zo belangrijk vind kunnen ze in maleisie of egypte of zelfs saoudi arabie studeren met gegarandeerd moslimbehoud

straks komen ze als westerse hoeren terug

beter naar sa daar weten ze wel hoe ze goede moslimas opvoeden

mark61
20-10-04, 23:31
Geplaatst door plexus
...

een beetje vreemd hoor!

Elke rijke Turk stuurt zijn kinderen naar het rijk van de Grote Satan, dus in dit geval riekt zijn verklaring naar hypocrisie. Waarom gaan ze niet next door in Bulgarije of Iran studeren? Hoofddoekjes geen probleem.

Voor wie zich afvraagt waar Erdogan mee bezig is: hij krijgt last met het leger als hij hoofddoekjes toestaat. Simpel.

mark61
20-10-04, 23:32
Geplaatst door sinclair
Volgens mij durfde hij gewoon niet bekennen dat de Turkse Universiteiten niet echt bekend zijn waardoor hij zijn dochters liever stuurde naar een Amerikaanse Universiteit met veel faam.

De Middle East Technical University heeft regionale faam. Studeren veel Arabieren.

METU has traditionally attached great importance to strengthening international academic exchange and cooperation. As of 2003, the number of exchange agreements the University has with other institutions has exceeded 70 ( In 2002-2003 academic year, 60 exchange students attended METU exchange programs mostly from Europe and USA.) and 900 international students from 65 countries continue their education at METU.

http://www.metu.edu.tr/

Tis natuurlijk niet stunning, maar enige uitstraling heeft het wel.

TonH
21-10-04, 00:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee ik bedoel er discriminatie mee.

Gebruik dat woord dan ook... Voorkomt verwarring en uitholling van begrippen en discriminatie is op zich al erg genoeg.


absoluut niet. De meeste Turken zijn moslim. Mustafa Kemal was naar alle waarschijnlijkheid een spion van het westen. Mustafa haatte de Islam.

Laat Turkish_boy dit maar niet lezen :D


Ja dat weet ik, anders kon fatima ellatik haar werk niet naar behoren doen.

Ok, dat was flauw van me. Sorry.

Julien
21-10-04, 12:32
Geplaatst door Goodnight
He Turkish Boy, had begrepen van mijn Turkse collega dat dat hoofddoekverbod alleen maar formeel is.
Volgens deze collega mochten die meisjes die toen een rechtszaak hadden aangespannen en verloren daarna wel gewoon naar de universiteit met hoofddoek (?????????)

Maar dat terzijde: ik vind voor een premier die zegt islamitisch te zijn en democratisch dit dus een totaaaal ondemocratisch wet is.En wetten zijn er om veranderd te worden....ze zijn niet goddelijk ofzo.Hij hoeft de Koran niet te wijzigen...het is een wet die hoog nodig aan een onderzoek moet onderworpen.Van een niet-islamitisch land kan ik me nog enigzins indenken dat ze een hoofddoekverbod instellen ( waar ik het niet mee eens ben) maar dat een islamitisch land met een islamitische premier dit zelf ook verbied geeft toch wel te denken over de dubbelhartigheid van deze mijnheer.

Wil Turkije dan ZOOOOOOO graag bij de EU horen dat ze zelfs hun ziel en zaligheid ervoor verkopen?

nee hoor, dit heeft niks te maken met het feit dat Turkije zo graag bij Europa wil horen. Want als ze de algemene politiek van de Europese landen zouden volgen dan zouden hoofddoekjes gelijk weer toegestaan worden in Turkije!
Het enige Europese land dat net zo consequent is als Turkije is Frankrijk.Alle andere Europese landen, vooral Nederland!, kennen geen echte scheiding van Kerk en Staat.
Dus wat dit betreft past Turkije niet in Europa, hoe vreemd dat ook klinkt :D

NIS
21-10-04, 13:39
Geplaatst door TonH


In ieder geval zijn Ata en de Turken van één en dezelfde 'soort', toch?


Ataturk is toch van oorsprong Griek, toch?

mark61
21-10-04, 14:45
Geplaatst door NIS
Ataturk is toch van oorsprong Griek, toch?

Nee. Hij is geboren in Thessaloniki, Osmaanse rijk. Al zijn in 8 eeuwen wel wat genen al dan niet legaal vermengd geraakt.

Turkish_boy
21-10-04, 15:21
Geplaatst door TonH




Laat Turkish_boy dit maar niet lezen :D





Ik heb al zovaak over dit onderwerp met hem gehad dat ie het nu wel weet ik hen geen zin om dingen te herhalen dat ik al eerder heb gezecht.

Al Sawt
21-10-04, 21:22
Geplaatst door Turkish_boy
Heel veel dingen zijn misterieuz in Turkije, de waarheid komt nooit naar boven. Bijvoorbeeld waarom schaft de president die regel niet af als hij het er niet mee eens is. Je kunt er minimaal een referendum over houden. Onmogelijk, beste vriend.


Turkse wetgeving is zo gevormd dat je het nauwelijks met democratische middelen kan hervormen.

Misschien kan Mark61, meer oververtellen.

Al Sawt
21-10-04, 21:26
Geplaatst door mark61
Nee. Hij is geboren in Thessaloniki, Osmaanse rijk. Al zijn in 8 eeuwen wel wat genen al dan niet legaal vermengd geraakt. Hij is een etnische Albanees.

Al Sawt
21-10-04, 21:29
Geplaatst door Julien
nee hoor, dit heeft niks te maken met het feit dat Turkije zo graag bij Europa wil horen. Want als ze de algemene politiek van de Europese landen zouden volgen dan zouden hoofddoekjes gelijk weer toegestaan worden in Turkije!
Het enige Europese land dat net zo consequent is als Turkije is Frankrijk.Alle andere Europese landen, vooral Nederland!, kennen geen echte scheiding van Kerk en Staat.
Dus wat dit betreft past Turkije niet in Europa, hoe vreemd dat ook klinkt :D Hey, Julien.


Kan je wat vertellen over de staatsbezoek van Erdogan aan Frankrijk?


Aangezien Frankrijk een tegenstander van Turkse toetreding tot EU is.

mark61
21-10-04, 21:30
Geplaatst door Al Sawt
Onmogelijk, beste vriend.

Turkse wetgeving is zo gevormd dat je het nauwelijks met democratische middelen kan hervormen.

Misschien kan Mark61, meer oververtellen.

Nou das simpel. Je kan in TR best wetten met democratische middelen hervormen; tot de generaal belt, dan.

Allo allo.

mark61
21-10-04, 21:31
Geplaatst door Al Sawt
Hij is een etnische Albanees.

O is dat zo? :) Hoe weet jij dat dan? Ik heb me er nooit in verdiept.

Al Sawt
21-10-04, 21:52
Geplaatst door mark61
O is dat zo? :) Hoe weet jij dat dan? Ik heb me er nooit in verdiept. Uit een geschiedenisboekje.

Ik weet dat ie tijdens WO1 in SA en Irak zijn militaire carriere begon.


Trouwens,

In Thessaloniki wonen veel etnische Albanezen.

Turkish_boy
21-10-04, 22:11
Geplaatst door Al Sawt
Uit een geschiedenisboekje.

Ik weet dat ie tijdens WO1 in SA en Irak zijn militaire carriere begon.
.

Welke boek, :argwaan:

mark61
22-10-04, 02:11
In any case, de etnische en nationale categorieën die we nu gebruiken waren toen nog betekenisloos en zinloos. De Osmaanse burgers zagen zichzelf en elkaar als moslims, christenen of joden. That's all.

Tot diep in de 19e eeuw was 'Turk' een scheldwoord van de Osmanen waarmee ze 'ongeletterde boer' bedoelden. Tegelijkertijd gebruikten ze de term 'Rum' (< (Oost-)Romeinse rijk) voor de grieks-orthodoxe christenen in het rijk. Grieken in Griekenland zijn 'Yunan' (< Ionië). Eventueel als Albaans herkenbare Osmanen stonden bekend als de trouwste burgers van de staat. En daarom bestaat het begrip 'Osmanen' (islamitische onderdaan van de Osmaanse dynastie die een mengeling van Turks, Farsi en Arabisch sprak) los van het woord 'Turken'.

Etnisch gezien bestond een groot deel van de Osmaanse bureaucratie, tot op hoog niveau, juist uit niet-Turkse niet-moslims door het devsirme-systeem: het ontvoeren van dergelijke kinderen om er onafhankelijke, alleen aan de staat trouwe ambtenaren van te maken. En passant werden ze wel geïslamiseerd. Maar vanaf ca. de 16e eeuw werkte het systeem niet meer zoals bedoeld en 'vergaten' die Griekse, Armeense en andere kinderen niet meer altijd waar ze vandaan kwamen.

Los daarvan bestond een deel van de 'adel' (eigenlijk niet vergelijkbaar) uit christelijke Grieken, nu nog herkenbaar aan hun achternamen, o.a. die met Kara- beginnen of op -oglou eindigen.

Dus dat geleuter over de etnische achtergrond van Mustafa Kemal is zinloos.

TonH
22-10-04, 10:18
Geplaatst door Al Sawt
Hij is een etnische Albanees.

Anderen, waaronder wat Turken, heb ik bij hoog en bij laag horen volhouden dat Ataturk half-Macedoniër was. Daarmee werd de weg geopend voor de bewering dat Ataturk direct verwant is aan Alexander de Grote/Iskander, met behoud van zijn Turkish roots... :D

mark61
22-10-04, 11:51
Geplaatst door TonH
Anderen, waaronder wat Turken, heb ik bij hoog en bij laag horen volhouden dat Ataturk half-Macedoniër was. Daarmee werd de weg geopend voor de bewering dat Ataturk direct verwant is aan Alexander de Grote/Iskander, met behoud van zijn Turkish roots... :D

De sultans stamden ook af van de profeet tenslotte. Wat is een Macedoniër eigenlijk? Volgens de Grieken, de FYRMers, de Turken, de Vlachen, de Bulgaren...?

Enfin, zie hierboven voor de onzin van de onzin.

observer
22-10-04, 13:34
Tot diep in de 19e eeuw was 'Turk' een scheldwoord van de Osmanen waarmee ze 'ongeletterde boer' bedoelden. :boogjes: hier zou je zoveel onrespectvolle grappen bij kunnen maken dat je er een apart e site aan kan besteden

Julien
23-10-04, 18:43
Geplaatst door Al Sawt
Hey, Julien.


Kan je wat vertellen over de staatsbezoek van Erdogan aan Frankrijk?


Aangezien Frankrijk een tegenstander van Turkse toetreding tot EU is.

Frankrijk is geen tegenstander van Turkse toetreding tot de E.U., Al Sawt. Chirac is juist 1 van de grootste voorstanders onder de Europese leiders.

Misschien heb je het over het Franse volk..tja.het ZOU kunnen dat de meerderheid van de Fransen tegen Turkse toetreding is, en dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat Turkije de rol van Frankrijk in de E.U. kan bedreigen en veel landbouwsubsidies zal krijgen die nu aan Frankrijk toebehoren.

Vergeet niet dat Frankrijk het grootste landbouwland is in de E.U. op dit moment, straks wordt dat Turkije en aangezien er veel boeren in Frankrijk wonen en veel Fransen sympathie voor l'agricuture hebben, zijn veel Fransen kritisch over Turkije.

Politici als Raffarin (premier) en Sarkozy (opvolger van Chirac) horen deze geluiden uit het volk en zijn daarom ook opeens kritisch geworden over de Turkse toetreding. Maar officieel is de Franse regering nog steeds voorstander.

Wat betreft de relatie Frankrijk-Turkije; die is volgens mij redelijk goed. Beide landen hebben veel overeenkomsten.Maar een echte vriendschap is er niet volgens mij niet. Misschien omdat
1.Frankrijk meer contact heeft met de Arabische landen
2.Frankrijk een speciale band heeft met Griekenland/ Grieks Cyprus
3.Frankrijk de genocide op de Armeniers erkent