PDA

Bekijk Volledige Versie : Wilders bedreigd: 'OM eist loggegevens van Indymedia'



TonH
20-10-04, 16:51
'OM eist loggegevens van Indymedia'
Woensdag, 20 oktober 2004 - Indymedia Nederland weigert het OM toegang te verlenen tot loggegevens van zijn webserver. Inzet is een recente posting over Geert Wilders.
Door Laurens Verhagen

De Stichting Vrienden van Indymedia ontving naar eigen zeggen onlangs een brief van het OM en de politie waarin zij toegang zouden eisen tot 'ip-adres loggegevens' van bezoekers in verband met een posting die onlangs werd gedaan op Indymedia. Onlangs kwam Indymedia in het nieuws vanwege een vermeende doodsbedreiging aan het adres van voormalige VVD'er Geert Wilders.

De actie van het OM heeft betrekking op deze posting, zo verklaart een medewerker van het collectief. Indymedia is niet op het verzoek ingegaan. "Volgens principes van Indymedia worden loggegevens niet bewaard, laat staan verstrekt aan derden", zo stelt het linkse actiecollectief in een verklaring. "Dit om vrije nieuwsgaring zoveel mogelijk te stimuleren, een essentieel onderdeel van de vrijheid van meningsuiting."

Het OM zou in zijn brief stellen dat Indymedia volgens de Telecommunicatiewet wettelijk verplicht is om informatie zoals loggegevens te bewaren en op aanvraag te verstrekken aan de staat. Deze claim is onjuist, aldus Indymedia.

'Geen verplichting'
Maurice Wessling van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom bevestigt dit desgevraagd: "Recente wijzigingen in de wet (Vorderen gegevens telecom) hebben alleen betrekking op gegevens van de klanten van een ISP en niet op bezoekers van een website, zoals bij Indymedia." Wat het nog lastiger maakt, is dat een site niet verplicht is gegevens te bewaren, aldus Wessling.

Het Nederlandse Indymedia-collectief beschouwt de wijze waarop het OM de informatie wil achterhalen als 'misbruik van de wet'. "Met dreigementen probeert de politie samen met het Openbaar Ministerie een onafhankelijk nieuwsmedium [te dwingen] zijn redactiegeheim prijs te geven. Dit is een ongehoorde inbreuk op de persvrijheid", stelt Indymedia.

Het incident past volgens de Nederlandse afdeling van Indymedia in het patroon van 'recente aanvallen op de persvrijheid in het algemeen en het wereldwijde Indymedia-netwerk in het bijzonder'. Onlangs nam de FBI op verzoek van de Italiaanse en Zwitserse overheid een Indymedia-server in Londen in beslag. Inmiddels is deze server weer terugbezorgd.

Het OM kon op het moment van schrijven nog niet inhoudelijk ingaan op de zaak.

http://www.webwereld.nl/nav/nb?19805

TonH
20-10-04, 17:39
Heeft Maroc dit al eens gehad?

angkor
20-10-04, 17:48
nee, gelukkig niet. :maf3:

TonH
20-10-04, 18:09
Geplaatst door angkor
nee, gelukkig niet. :maf3:

Vreemd, met al die subversieven hier :D


Flauwe vraag misschien, maar: "Al enig idee HOE jullie zouden reageren?"

mark61
20-10-04, 18:13
Gaat dit over die Int. Stalinisten? Is Indymedia bang dat het toch geen extreem-rechtse provocatie was?

Of gaat het om het principe, omdat Indy al zo onder vuur ligt?

Zou anders wel leuk zijn als die Stali bij nader inzien pakweg Wilders' zwager blijkt te zijn, of zo.

Een beetje dreiger doet dat toch zeker vanuit een internetcafé? Dag OM...

TonH
20-10-04, 18:16
Geplaatst door mark61
Gaat dit over die Int. Stalinisten? Is Indymedia bang dat het toch geen extreem-rechtse provocatie was?

Of gaat het om het principe, omdat Indy al zo onder vuur ligt?

Zou anders wel leuk zijn als die Stali bij nader inzien pakweg Wilders' zwager blijkt te zijn, of zo.

Een beetje dreiger doet dat toch zeker vanuit een internetcafé? Dag OM...

Ja fijn, krakerscafé Molli ofzo www.molli.nl Hebben we dát weer... Nee, ik denk dat het een prinsiepe kwestie is...

mark61
20-10-04, 18:30
Geplaatst door TonH
Ja fijn, krakerscafé Molli ofzo www.molli.nl Hebben we dát weer... Nee, ik denk dat het een prinsiepe kwestie is...

Oei, tis anti-imperialistiese aksie bedoel je?

TonH
20-10-04, 18:34
Geplaatst door mark61
Oei, tis anti-imperialistiese aksie bedoel je?

:handbang: AXI zul je bedoelen...

mark61
20-10-04, 18:50
Geplaatst door TonH
:handbang: AXI zul je bedoelen...

Sorry, kwor oud :boer:

freya
20-10-04, 19:21
Geplaatst door TonH
Ja fijn, krakerscafé Molli ofzo www.molli.nl Hebben we dát weer... Nee, ik denk dat het een prinsiepe kwestie is...

Wat heeft de molli hier nou weer mee te maken ? :mad:

Stigmatisering van krakers dat is ut! :D

nl-x
20-10-04, 20:30
Geplaatst door TonH
Heeft Maroc dit al eens gehad?
Ik ken overigens wél iemand die zeer serieus bedreigd werd door een gek, waarvan bekend was dat die gek de daad heel makkelijk bij zn woord kon leggen. Van de dader waren de logs al paraat bij het doen van aangifte (directe communicatie dadar/slachtoffer). Dit gebeurde MAANDEN voordat Wilders bedreigd werd. Denk je dat justitie toen wel in actie was gekomen?

Hint: Het slachtoffer is geen politicus.

~Panthera~
20-10-04, 20:33
Geplaatst door nl-x
Ik ken overigens wél iemand die zeer serieus bedreigd werd door een gek, waarvan bekend was dat die gek de daad heel makkelijk bij zn woord kon leggen. Van de dader waren de logs al paraat bij het doen van aangifte (directe communicatie dadar/slachtoffer). Dit gebeurde MAANDEN voordat Wilders bedreigd werd. Denk je dat justitie toen wel in actie was gekomen?

Hint: Het slachtoffer is geen politicus.
--------------

Ik raad: denk het niet ? :D

Maar er is hier geen klassejustitie hoor. :maf:

TonH
21-10-04, 01:12
Geplaatst door freya
Wat heeft de molli hier nou weer mee te maken ? :mad:

Stigmatisering van krakers dat is ut! :D

Wat stigmatiseren. En wát kraker. Wist je dat molli tegenwoordig een keurige exploitatievergunning heeft? En dat noemen zich axivoerders! BAH! :D

TonH
21-10-04, 01:15
Geplaatst door nl-x
Ik ken overigens wél iemand die zeer serieus bedreigd werd door een gek, waarvan bekend was dat die gek de daad heel makkelijk bij zn woord kon leggen. Van de dader waren de logs al paraat bij het doen van aangifte (directe communicatie dadar/slachtoffer). Dit gebeurde MAANDEN voordat Wilders bedreigd werd. Denk je dat justitie toen wel in actie was gekomen?

Hint: Het slachtoffer is geen politicus.

Zal ik je eens een leuke vertellen?

Ik ken een politicus die serieus bedreigd werd door een gek. Getipt door diens advocaat. Maar deze politicus kon alleen aangifte doen op woensdag van 18-19 uur want dan was er een agent beschikbaar en toen weigerde de politie de aangifte!

nl-x
21-10-04, 13:47
Mooi :) ... Dan maak ik het nog bonter :duivels:

Toen ik aangifte ging doen van een hacker (ok, geen levensbedreiging) werd ik van alle wijken naar 1 district gestuurd waar er maar 1 agent was die de aangifte kon opnemen. De anderen hadden de expertise niet.

Die agent was altijd of net even ziek, of net even bezet en moest alsmaar de afspraak verzetten.

Het duurden ca 6 weken voordat er aangifte kon worden opgenomen. En tot vandaag nog niets gebeurd.

Joesoef
21-10-04, 13:53
Geplaatst door angkor
nee, gelukkig niet. :maf3:


In de vroegere bullentinboards zat een achterdeurtje. Je kon op die manier zonder sporen na te laten op je gemak rondkijken om te zien wie, wat, hoe lang online was geweest. Compleet met tijden en inbelnummers.

Het zal mij niets verbazen als de huidige prikborden ook zo een achterdeurtje hebben zodat veiligheids diensten op hun gemak en zonder sporen na te laten kunnen rondkijken.

De AIVD hoeft niets op te vragen want ze weten het al. Echt, ze kijken over de schouder mee.

freya
21-10-04, 14:34
Geplaatst door TonH
Wat stigmatiseren. En wát kraker. Wist je dat molli tegenwoordig een keurige exploitatievergunning heeft? En dat noemen zich axivoerders! BAH! :D

Maar het vega-eten op donderavond blijft altijd even vies! :fplet: