PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds minder Nederlanders christen



Pytaghoras
20-10-04, 23:50
Eenderde van de Nederlandse bevolking is lid van of voelt zich verwant aan een protestantse of katholieke kerk. Het is het laagste aanstal christenen in ons land ooit gemeten. Dit blijkt uit een enquête van de NCRV, Trouw, de Vrije Universiteit en het Nederlands Bijbelgenootschap, gehouden onder 1078 mensen. De resultaten werden woensdagavond gepresenteerd in Netwerk.

Het aantal mensen dat zich beschouwt als christen is in de laatste acht jaar flink gedaald. In een soortgelijk onderzoek in 1996 gaf nog de helft van de ondervraagden aan zich een christen te voelen. De voornaamste oorzaken van het kleiner wordend aantal christenen zijn het uitsterven van de kerkgaande generatie en de veranderingen in de samenstelling van de bevolking.

Overigens is ook het bijbelbezit de laatste jaren fors afgenomen. Acht jaar geleden had 67 procent van de Nederlanders nog één of meer bijbels thuis, tegenwoordig is dat nog maar 54 procent.

Wortel
21-10-04, 11:18
Nederland is en blijft een dorp, zo blijkt maar weer. "Jumping on the bandwagon" oftewel mee willen doen met de trend is een typisch Kaaskoppiaans verschijnsel. Deze ontwikkeling kon je dertig jaar geleden al aan zien komen en is voor mij dan ook absoluut geen nieuws. Commitment aan een georganiseerde vorm van godsdienst is, onder invloed van allerlei factoren, op dit moment minder in trek. Daarbij komt dat binnen de wereld van geloof en kerk -ook binnen de Islam trouwens- een stille revolutie bezig is te gebeuren. Het zal nog wel even duren oordat daar in de media over bericht zal worden

Dat deze ontwikkeling over de religiositeit van concrete mensen iets zegt waag ik trouwens zeer te betwijfelen. Ook deze religiositeit verindividualiseert. Dat zie je ook binnen de verschillende geloofsgemeenschappen zelf. Overigens hebben we het nog altijd over een derde van de bevolking. Dat zijn heel andere cijfers dan de splintergroeperingen die in hun weemoed naar de jaren zestig van de vorige eeuw, hun militante atheisme bewieroken, in weerwil van allerlei nieuwe vormen van Godsgeloof en religiositeit die overal de kop opsteekt.

mark61
21-10-04, 13:18
Geplaatst door Wortel
...Dat zijn heel andere cijfers dan de splintergroeperingen die in hun weemoed naar de jaren zestig van de vorige eeuw, hun militante atheisme bewieroken, in weerwil van allerlei nieuwe vormen van Godsgeloof en religiositeit die overal de kop opsteekt.

Wie had je zoal in gedachten? Komt bij mij zo gauw geen atheïstische axigroep op.

Wortel
21-10-04, 13:30
Ik doel heel concreet op de oude garde van "de Vrije Gedachte" en op het publiek van Freek de Jonge dat als hij het heeft over zijn verleden met dominees en kerk nog steeds lacht op de manier van: "Wat zijn wij blij dat wij niet zo bleek zien". Dat beeld is allang achterhaald door de werkelijkheid vandaag de dag, maar sommigen koesteren dat beeld nog altijd om er mede hun eigen identiteit op te baseren.

mark61
21-10-04, 14:23
Geplaatst door Wortel
Ik doel heel concreet op de oude garde van "de Vrije Gedachte" ...om er mede hun eigen identiteit op te baseren.

Ohh Freek de Jonge, das een fossiel. Laatste der Mohikanen. Is net bezig aan zijn prepensioentour. Blijkbaar nooit voorbij zijn jeugd gekomen. Dat je je over zulke mensen druk maakt. Geen grotere bedreigingen in de wereld?