PDA

Bekijk Volledige Versie : Interpolis wil hennepkwekerijen verzekeren



ZbaqZbaq
21-10-04, 02:37
Interpolis wil hennepkwekerijen verzekeren

Uitgegeven: 20 oktober 2004 20:54
Laatst gewijzigd: 20 oktober 2004 20:55

TILBURG - Verzekeraar Interpolis wil hennepkwekerijen die op een veilige manier zijn opgebouwd gaan verzekeren. Dat heeft directeur A. Wiechmann woensdag gezegd tijdens een bijeenkomst over illegale hennepteelt in Tilburg. Hij pleit voor een certificeringssysteem voor wiettelers.

"Als ik tomatenkwekerijen als klant heb, waarom zou ik dan geen hennepkwekerijen verzekeren", vroeg Wiechmann zich af. "Het gaat ons om het gevaar. We hebben ook coffeeshops als klant", aldus de verzekeringsbaas.

Gedoogbeleid

Interpolis benadrukt dat er nog criteria worden ontwikkeld voor hennepteelt. "Het gedoogbeleid is mooi, maar het is raar dat voor de teelt niets is geregeld."

Interpolis maakt zich grote zorgen om de illegale hennepteelt. Kwekers vormen door hun geknoei met elektriciteit en lampen een enorm gevaar. Vaak ontstaat brand in ondeskundig ingerichte kwekerijen.

Claims

De verzekeraar verwacht dat dit jaar voor 6 miljoen euro aan claims te ontvangen die hebben te maken met de kweek van de softdrugs. Het totaal voor alle verzekeraars ligt rond de 60 miljoen euro en het aantal claims stijgt nog ieder jaar met ongeveer 5 procent.

Op dit moment zet Interpolis klanten die betrapt worden op hennepteelt zonder pardon uit de verzekering. Als schade is ontstaan door hennepteelt keert de verzekeraar niet uit.

Rozen

Het idee van Interpolis om hennepkwekers te gaan verzekeren kan ook op weinig sympathie rekenen van de woningbouwcorporaties. Adjunct-directeur E. Wilke van koepelorganisatie stelt dat huurhuizen zijn om in te wonen en niet om hennep in te kweken. "Het is gewoon illegaal. Je moet er tegen optreden. Als iemand op grote schaal rozen kweekt in zijn woning doen we dat ook.


(c) ANP
-------------------------------------------------------------


dat noem ik pas consequent :D

Couscousje
21-10-04, 07:51
Glashelder.

Cc