PDA

Bekijk Volledige Versie : Menselijk genoom steeds onbegrijpelijker



Seif
21-10-04, 09:45
21 oktober 2004

De mens heeft slechts 20.000 tot 25.000 genen, en niet minstens 30.000 zoals tot nu toe werd gedacht. Dat blijkt uit de nieuwste, extra gedetailleerde genenkaart van het Human Genome Project, die deze week is gepubliceerd in Nature.

Het onderzoeksresultaat doet vermoeden dat er een nog onbekend regelmechanisme aan het werk is, dat het mogelijk maakt om een gen voor verschillende doeleinden te gebruiken. De BBC vergelijkt in dit verband de genen al met Zwitserse zakmessen.

Velen vermoeden dat dat mechanisme opgesloten ligt in het zogeheten nonsens-DNA, de stukken DNA die niet tot een bepaald gen behoren. Opvallend is dat die stukken, die 90% van het genoom uitmaken, bij veel diersoorten vrijwel identiek zijn. Dat doet vermoeden dat ze een belangrijke functie hebben, zodat ze niet ongehinderd alle kanten op kunnen muteren.

Maar die theorie staat ook alweer op losse schroeven. In hetzelfde nummer van Nature meldt Edward Rubin van Lawrence Berkeley National Laboratory (VS) dat hij muizen heeft gekweekt die drie miljoen basenparen van hun nonsens-DNA missen. Dat is ongeveer drie procent van hun genoom. En voor zover hij kan nagaan, zijn de dieren volkomen normaal.

Collega-wetenschapper David Haussler (University of California, Santa Cruz) vermoedt dat het effect van het nonsens-DNA wellicht te subtiel is om op deze manier merkbaar te worden. “Een paar generaties overleven in het lab is wel wat anders dan het miljoenen jaren in het wild uithouden.”

Maar ja. Een derde artikel in Nature betreft het genoom van de gevlekte kogelvis, Tetraodon nigroviridis. Die heeft ongeveer evenveel genen als de mens, maar in de loop van de evolutie is hij vijf zesde van zijn junk-DNA kwijtgeraakt. Toch zwemt hij nog vrolijk rond.

Wie graag een Nobelprijs wil verdienen, mag proberen dit uit te leggen.

bronnen: BBC News Online en [email protected], 20 oktober 2004

David
21-10-04, 09:50
De mens is door God geschapen, en de vrouw uit een rib van de mens. Dat gelul over genen moet nou maar eens afgelopen zijn. Dwaalspoor, zondig en menselijk.

Eelke
21-10-04, 10:43
Geplaatst door David
De mens is door God geschapen, en de vrouw uit een rib van de mens. Dat gelul over genen moet nou maar eens afgelopen zijn. Dwaalspoor, zondig en menselijk.

De nieuwsgierigheid en inteligentie is dus een foutje van God? Waar staat trouwens dat we genen niet mogen onderzoeken? Waarom hebben we de mogelijkheden gekregen die we hebben als we het niet mogen gebruiken? Allemaal vragen waar ik dan wel eens een antwoord op zou willen hebben.
Persoonlijk vind ik dat ze gewoon door moeten gaan met het uitpluizen van de genen, kunnen we misschien ooit de levensstandaard van de mensheid een beetje opkrikken.

Groet, groet Eelke

Couscousje
21-10-04, 10:45
Geplaatst door David
De mens is door God geschapen, en de vrouw uit een rib van de mens. Dat gelul over genen moet nou maar eens afgelopen zijn. Dwaalspoor, zondig en menselijk.

:hihi:

Cc

David
21-10-04, 10:47
Geplaatst door Eelke
De nieuwsgierigheid en inteligentie is dus een foutje van God? Waar staat trouwens dat we genen niet mogen onderzoeken? Waarom hebben we de mogelijkheden gekregen die we hebben als we het niet mogen gebruiken? Allemaal vragen waar ik dan wel eens een antwoord op zou willen hebben.
Persoonlijk vind ik dat ze gewoon door moeten gaan met het uitpluizen van de genen, kunnen we misschien ooit de levensstandaard van de mensheid een beetje opkrikken.

Groet, groet Eelke


Persoonlijk vind ik dat jij eens op moet houden met mijn slechte imitaties van religieuze fanatiekelingen serieus te nemen. :melig:

Eelke
21-10-04, 10:50
Geplaatst door David
Persoonlijk vind ik dat jij eens op moet houden met mijn slechte imitaties van religieuze fanatiekelingen serieus te nemen. :melig:

:droef: :droef:

David
21-10-04, 10:56
Geplaatst door Eelke
:droef: :droef:


Aaah, sorry! Ik wilde je niet droevig maken! Sorry, sorry, Eelke!

Eelke
21-10-04, 11:05
Geplaatst door David
Aaah, sorry! Ik wilde je niet droevig maken! Sorry, sorry, Eelke!

:blij:

wytze
21-10-04, 13:47
Ze snappen er nog geen mallemoer van maar ze rotzooien er aan alle kanten mee. :mad:

observer
21-10-04, 13:58
en de vrouw uit een rib van de mens zou dat ze niet veel simpeler maken dan mannen?

Eelke
21-10-04, 14:09
Geplaatst door wytze
Ze snappen er nog geen mallemoer van maar ze rotzooien er aan alle kanten mee. :mad:

Moet je de geschiedenis van electriciteit of beter nog rontgen eens opzoeken. Daar is toch een partij mee gerommeld dat wil je niet weten. Maar zo werkt de wetenschap nu eenmaal. Het kost een flink aantal muizen maar dan heb je ook wat.

Groet, groet Eelke

wytze
21-10-04, 14:49
Eelke,
er is een wezenlijk verschil met electriciteit, rontgen en genen. Genen bevinden zich nl. in levende organismen die itt electriciteitsmasten en rontgenapparaten, in staat zijn zich te vermenigvuldigen. Als je dan, zoals nu gebeurt, van alles zit te knutselen in planten, dieren, micro-organismen en die vervolgens in het milieu plaatst, terwijl je eigenlijk nog geen moer snapt van die genen, dan is dat vragen om ellende. :duivels:

Eelke
22-10-04, 06:19
Geplaatst door wytze
Eelke,
er is een wezenlijk verschil met electriciteit, rontgen en genen. Genen bevinden zich nl. in levende organismen die itt electriciteitsmasten en rontgenapparaten, in staat zijn zich te vermenigvuldigen. Als je dan, zoals nu gebeurt, van alles zit te knutselen in planten, dieren, micro-organismen en die vervolgens in het milieu plaatst, terwijl je eigenlijk nog geen moer snapt van die genen, dan is dat vragen om ellende. :duivels:

Toen rontgen ontdekt werd, is het bijvoorbeeld gebruikt bij schoenwinkels. Even een foto maken om te kijken of het wel allemaal goed zit. Of leuk op de kermis even de binnenkant van m'n hand bekijken. De meest gruwelijke verwondingen zijn daar toen uitgekomen. Ook electriciteit is vroeger als "wondermiddel" gebruikt op mensen.
Wat ik bedoel is dat onderzoek nu eenmaal een beetje zoeken in het duister is. Ik ben het met je eens dat genen een stuk ingewikkelder zijn en veel meer terughoudendheid nodig hebben. Toch zul je op een bepaald moment in het echt moeten gaan toepassen en daar zullen altijd fouten gemaakt worden. Net als met medicijnen gaat het heel vaak goed maar toch blijkt soms een bijwerkingen onderschat te zijn. Moet je dan alles stopzetten voor het geval dat? Ik denk dat de voordelen de nadelen zeker ver zullen overstijgen, dus nee volgens mij moeten ze gewoon (voorzichtig) verder gaan met onderzoek.

Groet, groet Eelke