PDA

Bekijk Volledige Versie : Varkensvlees zit vol parasieten...



Ourzazate
21-10-04, 18:47
De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) onderzoekt sinds zes weken het voorkomen van de parasiet Toxoplasma Gondii onder biologische en scharrelvarkens. De varkens worden onderzocht aan de slachtlijn. Wetenschappers van Wageningen UR hadden de overheid om het testen van de varkens gevraagd om het risico van besmetting van de mens via consumptie van onvoldoende verhit biologisch varkensvlees en scharrelvarkensvlees te verminderen.

Aanleiding van de oproep van de wetenschappers is een onderzoek naar het voorkomen van de toxoplasmose in de varkenshouderij, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van LNV en het RIVM. Uit het onderzoek blijkt dat op scharrelbedrijven 4,7% van de varkens besmet is met toxoplasma, op de biologische bedrijven 1,2% en op de reguliere bedrijven 0%. De varkens worden besmet door contact met katten en knaagdieren.

Toxoplasmose is een zoönose, een ziekte die kan overgaan van dier op mens. Mensen kunnen besmet raken door het eten van met de parasiet besmet vlees dat onvoldoende is verhit of door contact met uitwerpselen van katten. Besmetting van zwangere vrouwen kan leiden tot kinderen met leerproblemen, motorische problemen, zwakbegaafdheid en oogklachten vaak leidend tot blindheid rond het 18e jaar.

De VWA zal in de loop van 2005 de ministers van Landbouw en Volksgezondheid adviseren omtrent aanvullende maatregelen. Tot dan zet de VWA in op algemene publieksvoorlichting: vlees goed verhitten en geen rauwe vleeswaren eten.

(Wageningen Universiteit en Reseachcentrum)

ps: Eet smakelijk...:).

~Panthera~
21-10-04, 19:29
Eet ik al jaren niet meer. Niets nieuws, dit nieuws. :moe:

Goodnight
21-10-04, 19:31
Geplaatst door ~Panthera~
Eet ik al jaren niet meer. Niets nieuws, dit nieuws. :moe:

helemaal vegetarisch of alleen geen varkesnvlees?

Met de dierenmishandeling van tegenwoordig denk ik erover om gewoon vegetarisch te worden.

~Panthera~
21-10-04, 19:35
Geplaatst door Goodnight
helemaal vegetarisch of alleen geen varkesnvlees?

Met de dierenmishandeling van tegenwoordig denk ik erover om gewoon vegetarisch te worden.
--------------------

Alleen geen varkensvlees, alhoewel ik me je laatste zin ook heel goed kan voorstellen.
walgelijke industrie. :moe:

Ourzazate
21-10-04, 21:14
Geplaatst door ~Panthera~
Eet ik al jaren niet meer. Niets nieuws, dit nieuws. :moe:

:zozo:

ps: Je kan het beste alleen vis eten, dat is het meest gezonde vlees...:).

vlegeltje
21-10-04, 21:25
Ik heb in een slachterij gewerkt.
Varkens.
Ik moest aan het begin van de lopende band werken.
De anus uit het beest snijden en een knoop leggen in de endeldarm.
Anders komt de volgende aan de lopendende band onder de stront te zitten.

Na drie maanden krijg je daar toch een handigheid in. :)

Ourzazate
21-10-04, 21:32
Geplaatst door vlegeltje
Ik heb in een slachterij gewerkt.
Varkens.


Yagh, voor geen miljarden zou ik dat werk doen...:).

Een neef van mij werkte als schoonmaker in een slachthuis voor varkens. Alles stonk in zijn huis en in zijn auto. Zo'n hele zure geur die voor pijn in je keel zorgt, tfoe...:).

Dutchguy
21-10-04, 22:04
Wel jammer dat juist deze scharrelvarkens besmet waren. Toch een setback want nu zullen weer meer mensen regulier varkensvlees gaan eten maar ja, kan ze geen ongelijk geven met deze berichten.

Ourzazate
21-10-04, 22:21
Geplaatst door Dutchguy
Wel jammer dat juist deze scharrelvarkens besmet waren. Toch een setback want nu zullen weer meer mensen regulier varkensvlees gaan eten maar ja, kan ze geen ongelijk geven met deze berichten.

En regulier varkensvlees zit vol met giffen, hormonen en andere ziektekiemen (die minder schadelijk zijn)...:).

Dutchguy
21-10-04, 22:44
Geplaatst door Ourzazate
En regulier varkensvlees zit vol met giffen, hormonen en andere ziektekiemen (die minder schadelijk zijn)...:).

Ja maar koeien kunnen BSE hebben en kippen salmonella en schapen zitten sowieso onder de parasieten.

En soja is vaak genetisch gemanipuleerd.

Ourzazate
21-10-04, 22:49
Geplaatst door Dutchguy
Ja maar koeien kunnen BSE hebben en kippen salmonella en schapen zitten sowieso onder de parasieten.

en soja is vaak genetisch gemanipuleerd


Niet per definitie...:).

ps: Schapen onder de parasieten? Heb je daar onderzoekspublicaties over?
pps: Wij gebruiken binnen onze familie alleen verse olijfolie die wij zelf persen in Marokko uit eigen olijven van onze eigen olijfbomen...:).

vlegeltje
21-10-04, 22:50
Geplaatst door Ourzazate
Yagh, voor geen miljarden zou ik dat werk doen...:).

Een neef van mij werkte als schoonmaker in een slachthuis voor varkens. Alles stonk in zijn huis en in zijn auto. Zo'n hele zure geur die voor pijn in je keel zorgt, tfoe...:).

Stinkt idd wel zuur...
Maar betaalt goed :)

De keurmeesters (zijn semi-onafhankelijk, worden betaald door overheid en niet door de slachterij) keuren alleen dat deel van het vlees af dat daad werkelijk slecht is. Dus de zweer die er rondom de plek ontstaat waar de varkensboer het varken heeft ingespoten met illegaal groeihormoon. :student:

De rest gaat gewoon in de frikandel.

:)

Jane Doe
21-10-04, 23:43
Heb je weleens gezien hoe ze in fabrieken de hondenhamburger en de droge drol maken en in blik stoppen? :schok: :kotsen: :kotsen: :kotsen:

Dutchguy
22-10-04, 00:18
Geplaatst door Ourzazate

ps: Schapen onder de parasieten? Heb je daar onderzoekspublicaties over?


Is algemeen bekend hoor.

mark61
22-10-04, 00:24
Geplaatst door Ourzazate
En regulier varkensvlees zit vol met giffen, hormonen en andere ziektekiemen (die minder schadelijk zijn)...:).

Dat geldt net zo hard voor rundvlees en schapenvlees alsmede kip. Behalve hormonen, die zijn in NL verboden. Al zitten ze er vast wel s stiekem in. In veevoer zit o.a. rioolslib. Ook in je halal koteletje, vzv. afkomstig uit Europa. Eet smakelijk.

Vandaar ook dat er op een gegeven moment dioxine zat in Belgische kippen.

Remember BSE? Dat kwam van schapen af. In Engeland kregen koeien slachtafval van schapen te eten, die besmet waren met de ziekte scrapie , verwant aan BSE. Vandaar.

Al het vee krijgt preventief kalmeringsmiddelen en antibiotica toegediend. Draagt dan ook bij aan antibiotica-resistentie bij mensen en het ontstaan van supervirussen.

Het wachten is dan ook op halal biologisch vlees, maar ik vrees dat daar helemaal geen markt voor is.

Bovenstaand artikel is dan ook ws. afkomstig van de bio-industrie-lobby, die de biologische concurrent ff kort wil houden. Er staat eigenlijk dat het risico te verwaarlozen is, maar het wordt verschrikkelijk opgeblazen, omdat ze nu eindelijk 1 dingetje gevonden hebben dat zogenaamd niet in 'regulier' varkensvlees wordt gevonden. Dat nauwelijks gecontroleerd wordt, omdat controleurs bang zijn voor de vleesmaffia en de overheid van mening is dat deze belangrijke bedrijfstak geen strobreed in de weg moet worden gelegd.

Staar jij je maar lekker blind op halluf.

mark61
22-10-04, 00:26
Geplaatst door Ourzazate
:zozo:

ps: Je kan het beste alleen vis eten, dat is het meest gezonde vlees...:).

Vis kan, afhankelijk van waar het gevangen is, vol zitten met de gekste giffen. Wordt ook niet zo gecontroleerd als vlees. Kweekvis (zalm, binnenkort kabeljauw) is helemaal uit den boze. Zo als het nu gaat is er over 10 jaar alleen nog maar kweekvis. Behalve natuurlijk verse sardines uit Marokko. Maar die zijn niet vers meer als ze hier aankomen.

Jane Doe
22-10-04, 00:31
Een vis stinkt niet in het water :student:

Zwarte Schaap
22-10-04, 00:35
Geplaatst door mark61
Vis kan, afhankelijk van waar het gevangen is, vol zitten met de gekste giffen. Wordt ook niet zo gecontroleerd als vlees. Kweekvis (zalm, binnenkort kabeljauw) is helemaal uit den boze. Zo als het nu gaat is er over 10 jaar alleen nog maar kweekvis. Behalve natuurlijk verse sardines uit Marokko. Maar die zijn niet vers meer als ze hier aankomen.

Ik weet niet of het waar is maar iemand die werkzaam is in de horeca beweerde dat veel tonijn en zalm gekweekt wordt. Dat die vissen min of meer ook bio-industrie zijn. Ook allerlei stoffen worden gebruikt om ze sneller te laten groeien en niet altijd echt gezond zijn..

IK weet dat echte sushi geen zalm bevat, zalm zou vatbaarder voor parasieten zijn.

mark61
22-10-04, 00:38
Geplaatst door Dutchguy
Wel jammer dat juist deze scharrelvarkens besmet waren. Toch een setback want nu zullen weer meer mensen regulier varkensvlees gaan eten maar ja, kan ze geen ongelijk geven met deze berichten.

'Scharrelvarkens' is sowieso een volkomen misleidende term van de bio-industrie om concurrentie van echte biologische varkens teniet te doen. Het enige wat er scharrel is is dat de dieren reglementair een paar cm2 extra krijgen. En wellicht wat stro. Alle chemicaliën krijgen ze vrolijk toegediend.

Maar aangezien niemand voor vlees wil betalen wat je er voor zou moeten betalen, het is tenslotte wereldwijd het duurste voedsel dat er bestaat, eet iedereen blindelings vergif. Als het maar goedkoop is.

mark61
22-10-04, 00:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik weet niet of het waar is maar iemand die werkzaam is in de horeca beweerde dat veel tonijn en zalm gekweekt wordt. Dat die vissen min of meer ook bio-industrie zijn. Ook allerlei stoffen worden gebruikt om ze sneller te laten groeien en niet altijd echt gezond zijn..

IK weet dat echte sushi geen zalm bevat, zalm zou vatbaarder voor parasieten zijn.

Vrijwel alle zalm in NL is kweekzalm, het kost de grootste moeite wilde zalm te krijgen. Het verschil wordt ook weggemoffeld. Bij mijn weten komt er alleen nog wilde zalm uit Amerika. Van tonijn weet ik het niet. Oh kijk s hier:

18-02-2003 - Viskwekerijen bedreigen ‘wilde’ vispopulatie
OSLO (RTR) - Viskwekerijen bedreigen in toenemende mate de vispopulaties in het wild. Volgens het Wereld Natuur Fonds (WNF) moeten er steeds meer vissen worden gevangen om als voer te dienen voor hun gekweekte soortgenoten. ,,Er is vier kilo aan ‘wilde’ vis nodig om een kilo gekweekte vis te produceren”, aldus de organisatie in een dinsdag verschenen rapport. Het WNF hamert erop dat de huidige kweek van vissen wordt gewijzigd. De hoeveelheid gekweekte vis is de afgelopen tien jaar in de wereld ruwweg verdubbeld tot ongeveer 20 miljoen ton per jaar. Het gaat dan onder meer om zalm, forel en tonijn.

http://www.maritiem-nieuws.nl/artikel.php?cat=visserij&id=162

zalm (verse en gerookte): Noorwegen, Schotland, Ierland. Kweek. Bijzonderheden: mestprobleem, diergeneesmiddelen

http://www.milieucentraal.nl/onderwerp/set?onderwerp=Vis

mark61
22-10-04, 01:15
Toxoplasma gondii

De parasiet toxoplasma gondii veroorzaakt de infectieziekte toxoplasmose. Na besmetting kunnen vage klachten als moeheid, lusteloosheid, opgezwollen klieren, lichte koorts en huiduitslag ontstaan. Het komt vaak voor dat besmetting onopgemerkt blijft. Na enkele weken of maanden is de ziekte over. In de loop van hun leven lopen de meeste mensen een besmetting op en merken daar niets van. Mensen die toxoplasmose hebben gehad, zijn er daarna immuun voor. Als vrouwen de besmetting hebben doorgemaakt voor zij zwanger zijn, dan loopt hun kind geen risico meer. Bloedonderzoek kan uitsluitsel geven. De meeste mensen weten echter niet of ze immuun zijn voor toxoplasmose. Daarom is het belangrijk om tijdens de zwangerschap besmetting te voorkomen. Besmetting kan namelijk ernstige gevolgen hebben voor de baby.

De toxoplasma parasiet komt voor in rauw vlees, maar ook op rauwe groente en in ontlasting van katten (niet in de ontlasting van andere huisdieren). Laat daarom tijdens de zwangerschap de kattenbak door iemand anders verschonen. Is dat niet mogelijk, gebruik dan handschoenen en was deze voor het uittrekken (of gebruik wegwerphandschoenen). Gebruik om dezelfde reden ook handschoenen tijdens het tuinieren en was daarna de handen.

Verhitten van vlees en groente neemt het risico weg, ook invriezen (minstens tot -20°C) is afdoende. Het wassen van groente vermindert het risico, maar sluit het niet helemaal uit.

http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=2468

Stormpje in glaasje water. Bijzonder gezocht kortom.

observer
22-10-04, 11:29
Bij mijn weten komt er alleen nog wilde zalm uit Amerika. Van tonijn weet ik het niet er komt nog wel wilde zalm uit andere plekken maar omdat in die omgeving vaak ook kwekerijen zitten is het niet 100% zeker dat de populatie nog wild is omdat er regelmatig kweekvis ontsnapt (basins in rivier etc)

kweekvis heeft zowiezo 1 groot nadeel namelijk dat tijdens het kweken met hoge dosis antibiotica wordt gewerkt omdat met zoveel vis in zo'n klein gebied een besmetting grote gevolgen heeft

tonijn wordt niet gekweekt

is een zout water vis en die jongens worden groot (je zou het niet zeggen als ze in blik zitten)

verse tonijn is erg gezond maar wel prijzig sommige soorten van de beste kwaliteit gaan in japan (grootste afnemer) voor meer dan 100 euro per kg over de toonbank

helaas is wat in de supermarkt ligt vaak van schandelijke kwaliteit

verse tonijn is "vlees" kleurig en ruikt niet en heeft ook geen typische vissmaak
koop het bij een expert niet bij vakkevullercity

andere goede vissoorten

haring (heel gezond)
makreel

de meeste schaaldieren hebben voor en nadelen krab en kreeft hebben bv veel mineralen maar ook hoog cholesterol gehalte

grote (tijger) garnalen worden veel in thailand gekweekt iets wat aan de kust enorme schade aangebracht heeft aan de mangrove bossen(binnenkort gaat men ze ook op de maasvlakte kweken! met restwarmte van een energiecentrale)

vlees
bijna al het europese vlees is industrieel vlees simpel

buiten europa wordt in landen als argentinie veel op grote schaal vee gehouden

onder het motto gooi een miljoen koeien neer laat ze van het land leven 20% sterft en de rest is sterk en gezond

het werkt helaas is er een tijd geleden bse ontdekt, soms wordt er op kleine schaal bijgevoerd, geloof dat dat verboden wordt

de amerikanen hebben 2 soorten
je hebt soortgelijk vlees en je hebt "industrieel" vlees wat met hormonen is bewerkt, verschil met europa is dat het legaal en gedocumenteerd is. Al het vlees wordt getest op resten en de plaats van inspuiten moet geregistreerd worden en mag niet gebruikt worden.

de gevonden hormoonnivo's zijn lager dan wat vooral in belgie in vlees gevonden wordt

voor de echte liefhebber die het beste wil:
kobe biefstuk, in japan door mensen die letterlijk de koe in huis hebben geproduceerd. De koeien krijgen alleen hop en worden dagelijks gemasseerd. Bijna niet te krijgen buiten japan (ik ken 2 plaatsen ) en dan a 75 euro per ons

echt halal vlees tja ik denk niet dat er 1 moslimland is wat een overshot aan productie heeft, dus elke export zou de binnenlandse prijzen doen stijgen en het nog moeilijker maken voor de lokale bevolking

Mill
22-10-04, 11:34
Geplaatst door Goodnight
helemaal vegetarisch of alleen geen varkesnvlees?

Met de dierenmishandeling van tegenwoordig denk ik erover om gewoon vegetarisch te worden.

:duim:

Couscousje
22-10-04, 12:30
Geplaatst door vlegeltje
Ik heb in een slachterij gewerkt.
Varkens.
Ik moest aan het begin van de lopende band werken.
De anus uit het beest snijden en een knoop leggen in de endeldarm.
Anders komt de volgende aan de lopendende band onder de stront te zitten.

Na drie maanden krijg je daar toch een handigheid in. :)

:haha:

Cc

mark61
22-10-04, 12:46
vlees
bijna al het europese vlees is industrieel vlees simpel

http://www.degroeneweg.nl/

Goodnight
22-10-04, 13:28
Geplaatst door Mill
:duim:

is het afzien als je vegetarisch bent?

Mill
22-10-04, 13:52
Geplaatst door Goodnight
is het afzien als je vegetarisch bent?

Nee, totaal niet. Gelukkig zijn tegenwoordig veel mensen vegetarisch en is de supermarkt er op ingesteld. Bij restaurants is het ook nooit een probleem, d'r is altijd wel iets op de kaart. Ik vind vlees wel lekker (vooral Indonesisch klaargemaakt *kwijl*) maar ik kan er echt niet van genieten door het idee van hoe gruwelijk die beesten worden gefolterd (ja, ja, als je niet in God gelooft heb je ook een geweten :wink: ). Ik weet ook zeker dat ik nooit meer carnivoor word, ik ben van weinig zo rotsvast overtuigd als dat het niet deugt wat we met die beesten uitspoken.

Af en toe bezondig ik me aan vis. Op de een of andere manier gaan die koudbloedige wezens me toch minder aan het hart. Maar eigenlijk moet ik dat ook niet meer doen. :)

mark61
22-10-04, 13:57
Geplaatst door Mill
Nee, totaal niet. Gelukkig zijn tegenwoordig veel mensen vegetarisch en is de supermarkt er op ingesteld. ...Maar eigenlijk moet ik dat ook niet meer doen. :)

??? Wat is er dan tegen biologisch vlees? Ik maak hier niet uit op dat je per sé tegen het doden van dieren bent. Nouo ja, die vissen. Maar die komen dan ook veel ellendiger aan hun eind dan een biologische koe.

Mill
22-10-04, 14:08
Geplaatst door mark61
??? Wat is er dan tegen biologisch vlees? Ik maak hier niet uit op dat je per sé tegen het doden van dieren bent. Nouo ja, die vissen. Maar die komen dan ook veel ellendiger aan hun eind dan een biologische koe.

Volgens mij is dat biologische vlees grote oplichterij. En ook al hebben die dieren echt een goed leven, ik voel me niet geroepen om ze alsnog op te vreten. Het buitengewoon triviale pleziertje van mijn vluchtige smaakervaring (die met lekker vegetarisch eten bijna net zo, of even goed is) vind ik niet opwegen tegen het lijden en het afmaken van die koetjes en kalfjes. Laat ze lekker, of liever, fok ze gewoon niet.

Goodnight
22-10-04, 14:30
Geplaatst door Mill
Nee, totaal niet. Gelukkig zijn tegenwoordig veel mensen vegetarisch en is de supermarkt er op ingesteld. Bij restaurants is het ook nooit een probleem, d'r is altijd wel iets op de kaart. Ik vind vlees wel lekker (vooral Indonesisch klaargemaakt *kwijl*) maar ik kan er echt niet van genieten door het idee van hoe gruwelijk die beesten worden gefolterd (ja, ja, als je niet in God gelooft heb je ook een geweten :wink: ). Ik weet ook zeker dat ik nooit meer carnivoor word, ik ben van weinig zo rotsvast overtuigd als dat het niet deugt wat we met die beesten uitspoken.

Af en toe bezondig ik me aan vis. Op de een of andere manier gaan die koudbloedige wezens me toch minder aan het hart. Maar eigenlijk moet ik dat ook niet meer doen. :)

Ik heb wel eens een vegetarisch burger gegeten van de Albert Heijn...ik vond het niet lekker.
Ik ben niet echt een vlees eter en wordt er soms zelfs misselijk van als het nog rauw is.
Bovendien kan het nooit goed gaan hoe die dieren worden behandeld...dat gaat zich tegen ons keren ooit.

gelukkig dat je toch nog wel een geweten hebt :strik: was ff bang dat je door al die coke ongevoelig was geworden :lachu:

Maar ff serieus...soms denk ik: ik ga ermee stoppen en eet het gewoon niet meer.Alleen wordt moeilijk met koken enzo.

Misschien toch maar eens proberen.....

mark61
22-10-04, 14:39
Geplaatst door Mill
Volgens mij is dat biologische vlees grote oplichterij.

Why? Zie de Groene Weg. Je kan op bezoek bij je toekomstige biefstuk. :)


En ook al hebben die dieren echt een goed leven, ik voel me niet geroepen om ze alsnog op te vreten. Het buitengewoon triviale pleziertje van mijn vluchtige smaakervaring (die met lekker vegetarisch eten bijna net zo, of even goed is) vind ik niet opwegen tegen het lijden en het afmaken van die koetjes en kalfjes. Laat ze lekker, of liever, fok ze gewoon niet.

OK.

Ik heb het maar moeilijk. Eet niet veel vlees maar eens per jaar een ganzenlever, daar kan ik geloof ik niet buiten. Oei.

Ourzazate
22-10-04, 16:18
Geplaatst door vlegeltje
Stinkt idd wel zuur...
Maar betaalt goed :)

De keurmeesters (zijn semi-onafhankelijk, worden betaald door overheid en niet door de slachterij) keuren alleen dat deel van het vlees af dat daad werkelijk slecht is. Dus de zweer die er rondom de plek ontstaat waar de varkensboer het varken heeft ingespoten met illegaal groeihormoon. :student:

De rest gaat gewoon in de frikandel.

:)

Walgelijk...:kotsen2:.

ps: Wat beter betaalt en ook walgelijk is (misschien iets voor jou) is het sorteren van huisafval aan de lopende band in Utrecht...:). Poepluiers, bedorven voedsel en maandverbandjes onder de maden passeert, en jij selecteert en collecteert (de euro's)...:).

Ourzazate
22-10-04, 16:20
Geplaatst door Dutchguy
Is algemeen bekend hoor.

Ik ga liever uit van onderzoekspublicaties waaruit blijkt of iets al dan niet gezond is dan dat ik uitga van de algemene opinie...:).

Dutchguy
22-10-04, 16:26
Geplaatst door Ourzazate
Ik ga liever uit van onderzoekspublicaties waaruit blijkt of iets al dan niet gezond is dan dat ik uitga van de algemene opinie...:).

Over toxoplasmose:

"Bij het overbrengen van toxoplasmose spelen katten een grote rol, omdat de ziekteverwekker wordt uitgescheiden in de ontlasting van deze dieren. Verse uitwerpselen van katten zijn niet gevaarlijk. Het gevaar voor besmetting treedt pas na drie tot vier dagen op. Hierna kunnen de uitwerpselen nog maanden lang besmettelijk blijven. De mens krijgt de parasiet binnen via de mond. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je in de tuin werkt en in aanraking komt met grond die vermengd is met uitwerpselen van een kat. Een andere besmettingsweg is het eten van rauw of onvoldoende verhit varkens- of schapevlees. In rundvlees zijn deze parasieten nog nooit aangetoond."

Tomas
22-10-04, 16:29
Geplaatst door Ourzazate
Ik ga liever uit van onderzoekspublicaties waaruit blijkt of iets al dan niet gezond is dan dat ik uitga van de algemene opinie...:).

Deze toxoplasmose komt bijna 2 x zo vaak voor in schapenvlees dan varkens.

Als je even googlet vindt je voldoende, bv: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=351

Schapen zijn sowieso moeilijk te houden beesten. Althans in nederland, ik weet niet hoe dat in de arabische landen is. Ze zijn heel snel ziek en dood.

Ourzazate
22-10-04, 16:29
Geplaatst door mark61
Dat geldt net zo hard voor rundvlees en schapenvlees alsmede kip. Behalve hormonen, die zijn in NL verboden. Al zitten ze er vast wel s stiekem in. In veevoer zit o.a. rioolslib. Ook in je halal koteletje, vzv. afkomstig uit Europa. Eet smakelijk.

Vandaar ook dat er op een gegeven moment dioxine zat in Belgische kippen.

Remember BSE? Dat kwam van schapen af. In Engeland kregen koeien slachtafval van schapen te eten, die besmet waren met de ziekte scrapie , verwant aan BSE. Vandaar.

Al het vee krijgt preventief kalmeringsmiddelen en antibiotica toegediend. Draagt dan ook bij aan antibiotica-resistentie bij mensen en het ontstaan van supervirussen.

Het wachten is dan ook op halal biologisch vlees, maar ik vrees dat daar helemaal geen markt voor is.

Bovenstaand artikel is dan ook ws. afkomstig van de bio-industrie-lobby, die de biologische concurrent ff kort wil houden. Er staat eigenlijk dat het risico te verwaarlozen is, maar het wordt verschrikkelijk opgeblazen, omdat ze nu eindelijk 1 dingetje gevonden hebben dat zogenaamd niet in 'regulier' varkensvlees wordt gevonden. Dat nauwelijks gecontroleerd wordt, omdat controleurs bang zijn voor de vleesmaffia en de overheid van mening is dat deze belangrijke bedrijfstak geen strobreed in de weg moet worden gelegd.

Staar jij je maar lekker blind op halluf.

Dan is vlees hier in Europa wel heel smerig. Tjemig, dus daarom smaakt schapenvlees in Marokko altijd zo anders...:).

Ik weet niet of dat wat uitmaakt maar mijn ouders en andere ouders hebben een flinke tijd terug contact gelegd met een boer die schapen hield. Zij hebben een contract met die boer afgesloten dat de schapen geen vage hormonen/medicijnen/voeding krijgen toegediend en ook eens in de zoveel tijd door een dierenarts worden onderzocht. Om de zoveel maanden worden door de families een x aantal schapen geslacht door de mannen zelf voor consumptie...:).

Zo hou je in elk geval enigszins in de gaten wat voor vlees je eet, alhoewel je nooit zeker van iets bent. Eten in een restaurant (hoe haute cuisine ook wel niet) is bijv. 1 van de smerigste dingen die je kan doen. En ik kan het weten...:).

Ourzazate
22-10-04, 16:33
Geplaatst door Dutchguy
Over toxoplasmose:

"Bij het overbrengen van toxoplasmose spelen katten een grote rol, omdat de ziekteverwekker wordt uitgescheiden in de ontlasting van deze dieren. Verse uitwerpselen van katten zijn niet gevaarlijk. Het gevaar voor besmetting treedt pas na drie tot vier dagen op. Hierna kunnen de uitwerpselen nog maanden lang besmettelijk blijven. De mens krijgt de parasiet binnen via de mond. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je in de tuin werkt en in aanraking komt met grond die vermengd is met uitwerpselen van een kat. Een andere besmettingsweg is het eten van rauw of onvoldoende verhit varkens- of schapevlees. In rundvlees zijn deze parasieten nog nooit aangetoond."

Dus dat wordt overstappen op kalfsvlees, smaakt ook het lekkerst...:).

Ourzazate
22-10-04, 16:36
Geplaatst door Tomas
Deze toxoplasmose komt bijna 2 x zo vaak voor in schapenvlees dan varkens.

Als je even googlet vindt je voldoende, bv: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=351

Schapen zijn sowieso moeilijk te houden beesten. Althans in nederland, ik weet niet hoe dat in de arabische landen is. Ze zijn heel snel ziek en dood.

Maar dat artikel is van 2001...:). Of is dat nog steeds zo?

Ik zou graag willen dat schapenvlees wordt geimporteerd vanuit de arab landen. Want het vlees smaakt daar aanzienlijk beter dan van Nederlandse schapen...:).

Ourzazate
22-10-04, 16:38
Geplaatst door mark61
Vis kan, afhankelijk van waar het gevangen is, vol zitten met de gekste giffen. Wordt ook niet zo gecontroleerd als vlees. Kweekvis (zalm, binnenkort kabeljauw) is helemaal uit den boze. Zo als het nu gaat is er over 10 jaar alleen nog maar kweekvis. Behalve natuurlijk verse sardines uit Marokko. Maar die zijn niet vers meer als ze hier aankomen.

Ik ken geen enkel onderzoek dat heeft aangetoond dat vis schadelijk is voor de gezondheid...:). Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar ook de lucht in NL zit vol griezelige giffen...:).

Tomas
22-10-04, 16:38
Geplaatst door Ourzazate
Maar dat artikel is van 2001...:). Of is dat nog steeds zo?

Je kan zelf wel ff zoeken. 't is in nederland zoals dutchguy zegt eigenlijk wel common knowledge dat schapen ziekelijke beesten zijn.


Ik zou graag willen dat schapenvlees wordt geimporteerd vanuit de arab landen. Want het vlees smaakt daar aanzienlijk beter dan van Nederlandse schapen...:).

Misschien ligt het aan het klimaat. In ieder geval zijn schapen hier nauwelijk op smaak gefokt. Altijd op hun wol.

Ourzazate
22-10-04, 16:44
Geplaatst door Tomas
Je kan zelf wel ff zoeken. 't is in nederland zoals dutchguy zegt eigenlijk wel common knowledge dat schapen ziekelijke beesten zijn.

Zo common blijkbaar niet, want miljoenen moslims in Europa eten dat vlees nog steeds en ik kan me niet voorstellen dat er geen instanties zijn binnen de moslimwereld die zulke zaken onderzoeken...:).



Geplaatst door Tomas

Misschien ligt het aan het klimaat. In ieder geval zijn schapen hier nauwelijk op smaak gefokt. Altijd op hun wol.

Wohaha... Ook op smaak, lamsvlees is niet alleen iets van moslims en joden...:).

Japio
22-10-04, 16:58
Geplaatst door Mill
Nee, totaal niet. Gelukkig zijn tegenwoordig veel mensen vegetarisch en is de supermarkt er op ingesteld. Bij restaurants is het ook nooit een probleem, d'r is altijd wel iets op de kaart. Ik vind vlees wel lekker (vooral Indonesisch klaargemaakt *kwijl*) maar ik kan er echt niet van genieten door het idee van hoe gruwelijk die beesten worden gefolterd (ja, ja, als je niet in God gelooft heb je ook een geweten :wink: ). Ik weet ook zeker dat ik nooit meer carnivoor word, ik ben van weinig zo rotsvast overtuigd als dat het niet deugt wat we met die beesten uitspoken.

Af en toe bezondig ik me aan vis. Op de een of andere manier gaan die koudbloedige wezens me toch minder aan het hart. Maar eigenlijk moet ik dat ook niet meer doen. :)

Beste Mill, er wordt al vlees gegeten zolang als de wereld bestaat, noem me een land waar geen vlees gegeten wordt.

Mill
22-10-04, 17:00
Geplaatst door Japio
noem me een land waar geen vlees gegeten wordt.

Noem me een land waar geen moorden worden gepleegd.

Tomas
22-10-04, 17:02
Geplaatst door Ourzazate
Zo common blijkbaar niet, want miljoenen moslims in Europa eten dat vlees nog steeds en ik kan me niet voorstellen dat er geen instanties zijn binnen de moslimwereld die zulke zaken onderzoeken...:).


Moslims wonen hier in nl nog niet zo lang. En hebben hun kennis uit een ander deel van de wereld. Ook kan ik me eigenlijk helemaal niks voorstellen bij objectief islamitisch onderzoek. Die kunnen alleen maar de koran of de hadith bevestigen en daarom zie je ook altijd van die overdreven "onderzoeks" resultaten over varkens.


Wohaha... Ook op smaak, lamsvlees is niet alleen iets van moslims en joden...:).

Ik had het over schapenvlees, maar ook lamsvlees wort niet veel gegeten in nederland oorspronkelijk. Ik eet het tegenwoordig wel, maar van huis uit heb ik het niet mee gekregen. Voor de duidelijkheid: ik heb het over nederland.

Japio
22-10-04, 17:02
Geplaatst door Tomas
Je kan zelf wel ff zoeken. 't is in nederland zoals dutchguy zegt eigenlijk wel common knowledge dat schapen ziekelijke beesten zijn.



Misschien ligt het aan het klimaat. In ieder geval zijn schapen hier nauwelijk op smaak gefokt. Altijd op hun wol.

Tomas, veel geschreeuw maar weinig wol. :wohaa:

mark61
22-10-04, 17:19
Geplaatst door Ourzazate
Dan is vlees hier in Europa wel heel smerig. Tjemig, dus daarom smaakt schapenvlees in Marokko altijd zo anders...:).

Nog wel, dus geniet ervan zo lang het kan! Marokko is ook zijn landbouw aan het 'moderniseren', zodat je die smakeloze Hollandse tomaten daar ook al ziet.


Ik weet niet of dat wat uitmaakt maar mijn ouders en andere ouders hebben een flinke tijd terug contact gelegd met een boer die schapen hield. Zij hebben een contract met die boer afgesloten dat de schapen geen vage hormonen/medicijnen/voeding krijgen toegediend en ook eens in de zoveel tijd door een dierenarts worden onderzocht. Om de zoveel maanden worden door de families een x aantal schapen geslacht door de mannen zelf voor consumptie...:).

:duim: Dat is het betere werk! Is het een biologische boer? Kijk anders eens op de verpakking van zijn voer, als het niet in een silo zit dan. Ik vraag me af of daar verplichte etikettering en opgave van ingrediënten voor geldt. Zelf kan ik ook meedoen in een 'slachtclub', alleen moet ik dan in mijn eentje 20 kilo per keer afnemen. Dat krijg in twee jaar nog niet op. Mag ik een keer komen eten? :hihi:


Zo hou je in elk geval enigszins in de gaten wat voor vlees je eet, alhoewel je nooit zeker van iets bent. Eten in een restaurant (hoe haute cuisine ook wel niet) is bijv. 1 van de smerigste dingen die je kan doen. En ik kan het weten...:).

Er zijn ook biologische restaurants, ook haute cuisine. Maar of ze daar in de keuken wel frisser doen... Zou wel moeten voor die prijs.

mark61
22-10-04, 17:23
Geplaatst door Ourzazate
Maar dat artikel is van 2001...:). Of is dat nog steeds zo?

Ik zou graag willen dat schapenvlees wordt geimporteerd vanuit de arab landen. Want het vlees smaakt daar aanzienlijk beter dan van Nederlandse schapen...:).

Marokko misschien. Saoedi-Arabië importeert het grootste deel van zijn schapenvlees uit Australië etc. Nou is dat extensieve veeteelt, dus dat scheelt hopelijk.

Het vlees uit Marokko smaakt vooral beter door het 'kruidige' voer dat de schapen eten, denk ik. In NL is Texels schapenvlees al een stuk beter.

mark61
22-10-04, 17:26
Geplaatst door Ourzazate
Ik ken geen enkel onderzoek dat heeft aangetoond dat vis schadelijk is voor de gezondheid...:). Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar ook de lucht in NL zit vol griezelige giffen...:).

Kweekvis wel degelijk. Zelfde verhaal als vlees: dieren zitten te dicht op elkaar, zwemmen in elkaars uitwerpselen, vatbaar voor ziektes, dus preventief antibiotica.

Ik kwam een verhaal tegen op het net dat vis vroeger wel giftig was, maar dat de zee (en het binnenwater) tegenwoordig schoner is, dus dat het wel meevalt. Ik zou er niet 100% procent op rekenen. Dr wordt nog al wat geloosd op zee.

Ourzazate
22-10-04, 17:42
Geplaatst door Tomas
Moslims wonen hier in nl nog niet zo lang. En hebben hun kennis uit een ander deel van de wereld. Ook kan ik me eigenlijk helemaal niks voorstellen bij objectief islamitisch onderzoek. Die kunnen alleen maar de koran of de hadith bevestigen en daarom zie je ook altijd van die overdreven "onderzoeks" resultaten over varkens.

Nou, ik sprak niet over 'islamitisch onderzoek', maar over onderzoeken door organisaties binnen de moslimwereld tav schapenvlees. Het kunnen trouwens ook niet islamitische organisaties zijn maar die wel in dienst van islam org een onderzoek verrichten...:).

Wat de Koran/hadiths zeggen is hier niet van belang, we behandelen in deze draad niet de geloofskwestie tav varkensvlees maar de wetenschappelijke kwestie...:).

En zoals je zelf kunt waarnemen is de onderzoekspublicatie waarmee ik de topic opende geen citaat uit de Koran/hadiths...:).



Geplaatst door Tomas

Ik had het over schapenvlees, maar ook lamsvlees wort niet veel gegeten in nederland oorspronkelijk. Ik eet het tegenwoordig wel, maar van huis uit heb ik het niet mee gekregen. Voor de duidelijkheid: ik heb het over nederland.

Lamsvlees is schapenvlees...:). Maar ik dacht altijd dat schapenvlees ook voor de komst van de moslims werd gegeten in NL, alleen minder omdat het duurder is vanwege de kwaliteit er van...

Ourzazate
22-10-04, 17:52
Geplaatst door mark61
Nog wel, dus geniet ervan zo lang het kan! Marokko is ook zijn landbouw aan het 'moderniseren', zodat je die smakeloze Hollandse tomaten daar ook al ziet.

Ik geloof niet dat groenten van Marokko ooit op die van Nederland zullen lijken qua smaak. Tomaten hier in Nederland hebben reuk noch smaak, in Marokko is dat echt anders. Dat heeft vnl te maken met de grond. Heb je die grond in Marokko wel eens gezien/geroken? Zit vol met ijzer, mineralen etc. En de zon (en lucht) daar is ook niet misselijk, niet zoals hier...:).



Geplaatst door mark61

:duim: Dat is het betere werk! Is het een biologische boer? Kijk anders eens op de verpakking van zijn voer, als het niet in een silo zit dan. Ik vraag me af of daar verplichte etikettering en opgave van ingrediënten voor geldt. Zelf kan ik ook meedoen in een 'slachtclub', alleen moet ik dan in mijn eentje 20 kilo per keer afnemen. Dat krijg in twee jaar nog niet op. Mag ik een keer komen eten? :hihi:

Ik weet niet wat voor boer het is, maar ik weet wel dat het vlees smaakt...:). Ik zal eens kijken op de verpakking van het voer als dat mogelijk is. Jij eet wel weinig vlees! Of is dat typisch Nederlands? Je bent van harte welkom in huize Ourzazate...:). Tagine of couscous?



Geplaatst door mark61

Er zijn ook biologische restaurants, ook haute cuisine. Maar of ze daar in de keuken wel frisser doen... Zou wel moeten voor die prijs.

Laat je niet misleiden door de prijs! De beste restaurant is je eigen keuken. Koop je ingredienten op de markt, vers als ook je vleeswaren en ga lekker aan de slag, dan weet je wat je eet en weet je zeker dat het niet smerig is...:).

Ourzazate
22-10-04, 17:54
Geplaatst door mark61

Het vlees uit Marokko smaakt vooral beter door het 'kruidige' voer dat de schapen eten, denk ik. In NL is Texels schapenvlees al een stuk beter.

Ik zelf kom (wat Marokko betreft) uit een heuvel/bergachtige omgeving met veel kruidenstruiken/bosjes. Dan zie je daar dagelijks zwermen schapen/geiten bikken. Dan gaan ze daar op een gegeven moment ook naar smaken inderdaad...:).

mark61
22-10-04, 17:55
Geplaatst door Ourzazate
Lamsvlees is schapenvlees...:). Maar ik dacht altijd dat schapenvlees ook voor de komst van de moslims werd gegeten in NL, alleen minder omdat het duurder is vanwege de kwaliteit er van...

Schapen werden (en worden?) in de eerste plaats gehouden voor de wol (in NL). Bij mijn weten vond vroeger niemand het lekker (net zoals zalm, dat was voedsel voor de armen), was het ook niet duur, maar moeilijk te krijgen. Doordat mensen op vakantie gingen en in Frankrijk, Spanje en Italië schapenvlees leerden kennen sloop het lammetje ook de NL keuken in. Met thijm en veel knoflook bijvoorbeeld.

Ourzazate
22-10-04, 17:56
Geplaatst door mark61
Kweekvis wel degelijk. Zelfde verhaal als vlees: dieren zitten te dicht op elkaar, zwemmen in elkaars uitwerpselen, vatbaar voor ziektes, dus preventief antibiotica.

Ik kwam een verhaal tegen op het net dat vis vroeger wel giftig was, maar dat de zee (en het binnenwater) tegenwoordig schoner is, dus dat het wel meevalt. Ik zou er niet 100% procent op rekenen. Dr wordt nog al wat geloosd op zee.

Dat wordt dus ooit emigreren naar Nieuw Zeeland en daar een boerderijtje beginnen...:).

mark61
22-10-04, 18:04
Geplaatst door Ourzazate
Ik geloof niet dat groenten van Marokko ooit op die van Nederland zullen lijken qua smaak. Tomaten hier in Nederland hebben reuk noch smaak, in Marokko is dat echt anders. Dat heeft vnl te maken met de grond. Heb je die grond in Marokko wel eens gezien/geroken? Zit vol met ijzer, mineralen etc. En de zon (en lucht) daar is ook niet misselijk, niet zoals hier...:).

Nee dat redt het inderdaad nog ene beetje. Maar het ras is een NL ras, en ik weet zeker dat Marokkaanse tomaten vroeger nog beter smaakten. Ik was wel voor het eerst in MA, maar ik heb het in Spanje ook zien gebeuren. Uiteindelijk gaan mensen voor (lage) prijs. Helaas, maar vooral in het geval van Marokko natuurlijk goed te begrijpen.


Ik weet niet wat voor boer het is, maar ik weet wel dat het vlees smaakt...:). Ik zal eens kijken op de verpakking van het voer als dat mogelijk is. Jij eet wel weinig vlees! Of is dat typisch Nederlands? Je bent van harte welkom in huize Ourzazate...:). Tagine of couscous?

Nou ja door die BSE is het nu in ieder geval verboden (andere) dieren in veevoer te stoppen. Want dat was dus standaard zo.
Ik eet weinig vlees inderdaad, maar ook omdat ik alleen woon en niet elke dag uitgebreid ga koken. En vooral omdat ik alleen biologisch vlees koop, en dat is dus duuuuur. Verder weet ik van de meeste vleessoorten niet eens wat je ermee moet doen :confused: Voorzover ik weet zijn de meeste NLers dol op vlees, hoe meer hoe beter. Zo goedkoop mogelijk en van de slechtste kwaliteit. De witte slager en zo. Brrrrr. ...50%-Waterkippen en varkens...
Ehh...couscous alstublieft dankoewel. Heb in Marokko tig tagines gekregen, maar niet 1 keer couscous, wat vind je daar nou van?


Laat je niet misleiden door de prijs! De beste restaurant is je eigen keuken. Koop je ingredienten op de markt, vers als ook je vleeswaren en ga lekker aan de slag, dan weet je wat je eet en weet je zeker dat het niet smerig is...:).

Ja baas. Krijg zin in (Iraans recept) rundvlees met kersen.

mark61
22-10-04, 18:06
Geplaatst door Ourzazate
Dat wordt dus ooit emigreren naar Nieuw Zeeland en daar een boerderijtje beginnen...:).

Waarom niet gewoon sardines vissen in Marokko en nog een geitje of wat achter het huis in de bergen? Ja hoe zit dat eigenlijk, ik heb geen geit(-envlees) gezien toen ik er was. Is toch heel lekker. Vinden ze dat niet lekker of armoedig?

Tomas
22-10-04, 18:29
Geplaatst door Ourzazate
Nou, ik sprak niet over 'islamitisch onderzoek', maar over onderzoeken door organisaties binnen de moslimwereld tav schapenvlees. Het kunnen trouwens ook niet islamitische organisaties zijn maar die wel in dienst van islam org een onderzoek verrichten...:).

Wat de Koran/hadiths zeggen is hier niet van belang, we behandelen in deze draad niet de geloofskwestie tav varkensvlees maar de wetenschappelijke kwestie...:).

En zoals je zelf kunt waarnemen is de onderzoekspublicatie waarmee ik de topic opende geen citaat uit de Koran/hadiths...:).


Ik heb ook nergens hier beweerd dat dit onderzoek islamitisch is. In het westen vindt redelijk religieusneutraal onderzoek plaats, afgezien van een gesponsord onderzoekje. En op islamitische sites en (denk ik) in de islamtisische wereld wordt alleen negatief nieuws over varkensvlees verzameld. En iedere suggestie van schapenvlees niet altijd even zuiver is wordt glashard ontkend. Jouw eerste stuip is dan ook "2001, is dat nog steeds zo?" En je bent blijkbaar zelf niet instaat om zelf naar negatieve publicaties over schapenvlees te zoeken. Hoe kan dat?



Lamsvlees is schapenvlees...:).

Je bent geniaal, dat weet ik allang. 't is echter qua vlees en kweek totaal verschillend.


Maar ik dacht altijd dat schapenvlees ook voor de komst van de moslims werd gegeten in NL, alleen minder omdat het duurder is vanwege de kwaliteit er van...

Duurder vanwege de kwaliteit? Nee, duurder omdat het zo moeilijk te verzorgen is. Een schaap heeft bijna altijd wel een ziekte onder de leden in nederland. Nogmaal, ik heb het over ons vochtige klimaat. Da's gewoon niet geschikt voor schapen. Waarom denk je dat er hier zo weinig schapen worden gehouden? Geiten, zwijnen en koeien gedijen hier veel beter.

freya
22-10-04, 19:31
Geplaatst door Goodnight


Maar ff serieus...soms denk ik: ik ga ermee stoppen en eet het gewoon niet meer.Alleen wordt moeilijk met koken enzo.

Misschien toch maar eens proberen.....

Het is even omschakelen, maar echt moeilijk is het niet.
Sommige vegetarische producten zijn idd niet te vreten, maar andere zijn juist heel lekker.

Tartex bv :)

Sinds kort eet mijn zoon (en ik dus grotendeels ook) veganistisch.
Dus ook geen kaas, melk, eieren of zelfs brood met een emulgator van dierlijke oorsprong, enz enz.

In het begin had ik daar wel heel erg veel moeite mee, maar alles went :)

Ourzazate
23-10-04, 18:38
Geplaatst door mark61
Nee dat redt het inderdaad nog ene beetje. Maar het ras is een NL ras, en ik weet zeker dat Marokkaanse tomaten vroeger nog beter smaakten. Ik was wel voor het eerst in MA, maar ik heb het in Spanje ook zien gebeuren. Uiteindelijk gaan mensen voor (lage) prijs. Helaas, maar vooral in het geval van Marokko natuurlijk goed te begrijpen.

Maar tomaten in Marokko zijn al zo goedkoop...:). En wat dacht je van die grote wortelen die je zo openbreekt en vol zitten met sap dat je direct ruikt...:). Zelfs knolletjes daar hebben een sterke geur!



Geplaatst door mark61

Nou ja door die BSE is het nu in ieder geval verboden (andere) dieren in veevoer te stoppen. Want dat was dus standaard zo.
Ik eet weinig vlees inderdaad, maar ook omdat ik alleen woon en niet elke dag uitgebreid ga koken. En vooral omdat ik alleen biologisch vlees koop, en dat is dus duuuuur. Verder weet ik van de meeste vleessoorten niet eens wat je ermee moet doen :confused: Voorzover ik weet zijn de meeste NLers dol op vlees, hoe meer hoe beter. Zo goedkoop mogelijk en van de slechtste kwaliteit. De witte slager en zo. Brrrrr. ...50%-Waterkippen en varkens...
Ehh...couscous alstublieft dankoewel. Heb in Marokko tig tagines gekregen, maar niet 1 keer couscous, wat vind je daar nou van?

Dus biologisch vlees eten betekent dus ook geen Burger King voor jou? Ik heb van huis altijd meegekregen goed vlees te eten dus thuis is het ook altijd goed vlees, maar zeker weten doe je niets natuurlijk...:).

Geen couscous in Marokko? Pfff, dan ben je niet in Marokko geweest...:jammer:. Je moet daar een bak couscous eten met wortels, aubergine, knollen, groene vijgen, pompoen en heerlijk vers lamsvlees. Er bij een litertje vers gemaakte karnemelk et voila het genieten kan aanvangen...:).



Geplaatst door mark61

Ja baas. Krijg zin in (Iraans recept) rundvlees met kersen.

Ik krijg zin in wat de tafel zometeen te bieden heeft;

-Marokkaans gehaktbrood
-bar-rier
-saucijzebroodjes
-loempia's gevuld met rijst en kip
-appelflappen
-eitjes
-kippepootjes bereid met koriander
-koffie
-warme melk
-Marokkaanse thee
-Marokkaanse soep
-dadels
-shebakkia

Keukengemaakt Mark, alles..:).

Ourzazate
23-10-04, 18:42
Geplaatst door mark61
Waarom niet gewoon sardines vissen in Marokko en nog een geitje of wat achter het huis in de bergen? Ja hoe zit dat eigenlijk, ik heb geen geit(-envlees) gezien toen ik er was. Is toch heel lekker. Vinden ze dat niet lekker of armoedig?

In het zuiden van Marokko verorberen we ook heel geitjes. Soms is het goedkoop dan weer duur. Maar ik vond het heerlijk vroeger, totdat ik als kleintje met mijn vader meeging om 2 geitjes te slachten. Terwijl het ene geitje werd gevild ontsnapte het andere en zag het (no kidding) wat er was gebeurd met zijn kameraadje. Nou, het arme mormel zat sindsdien de hele tijd te trillen, totdat het zelf werd onthoofd. Zo zielig...:(.

mark61
23-10-04, 21:59
Geplaatst door Ourzazate
...Er bij een litertje vers gemaakte karnemelk et voila het genieten kan aanvangen...:).

Oh ja hoe heet dat, leben? Eén keer gedronken. Bijna verdrongen door al die Danoen-zooi.


Ik krijg zin in wat de tafel zometeen te bieden heeft;
...Keukengemaakt Mark, alles..:).

:chef: Zo jongeman heb je dat allemaal zelf gemaakt? :hihi: